برای اینکه بتوانید در گوگل و دیگر موتورهای جستجو رتبه خوبی بگیرید، باید اصول سئو را به درستی بلد باشید. اما قوانین سئو چیست؟
حتی ممکن است برخی از افرادی که خودشان را کارشناس سئو معرفی میکنند، به درستی قوانین و اصول سئو را بلد نباشند. از طرف دیگر همین قوانین سئو است که در صورت رعایت صحیح آنها میتوانید به بهترین رتبههای گوگل برسید. نکته مهم دیگر این است که برخی فکر میکنند دور زدن قوانین گوگل کار خوبی است و باعث میشود زودتر نتیجه بگیرند. در این مطلب قصد داریم بیشتر درباره اصول سئو صحبت کنیم و ببینیم قوانین سئو چیست.
قوانین سئو چیست؟
موتورهای جستجو و بهویژه گوگل برای رتبهبندی صفحات و برخوردهای تشویقی یا قهری با سایتها، یک سری دستورالعمل و قوانین دارند که در قالب الگوریتمهای مختلف کار میکنند. پس اگر به دنبال بهینهسازی سایت برای موتورهای جستجو هستید، باید این قوانین را رعایت کنید. بنابراین قوانین سئو به مجموعه دستورالعملها و فعالیتهای لازم برای بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو گفته میشود.
قوانین جدید سئو گوگل
الگوریتمهای گوگل و اصول سئو همواره در حال بهروزرسانی هستند تا بیش از پیش کاربرپسندتر شوند. در طول یک سال ممکن است تعداد زیادی بهروزرسانی روی قوانین سئو اعمال شود. برخی از این موارد آپدیتهای بزرگ و بخش عمدهای از آنها بهروزرسانیهای کوچک هستند. اما در حال حاضر قوانین جدید سئو گوگل پیرامون موارد زیر استوار است و این موتور جستجو تاکید زیادی روی آنها دارد:
- راهاندازی سرچ کنسول گوگل و بینگ وبمستر تولز
- راهاندازی گوگل آنالیتیکس
- نصب و تنظیم افزونههای سئو برای وردپرس
- تولید و ارسال نقشه سایت
- ساخت فایل robots.txt
- بررسی سرچ کنسول برای کارهایی که باید دستی انجام شود
- اطمینان از ایندکس شدن سایت
- شناسایی رقبا
- تحلیل شکاف محتوایی و کلمات کلیدی
- پیدا کردن کلمات کلیدی اصلی و پولساز
- پیداکردن کلمات کلیدی طولانی و متنوع
- پیدا کردن کلمات کلیدی سوالی
- تحلیل نیت صفحاتی که رتبه گرفتهاند
- ایجاد نقشه کلمات کلیدی
- اولویتبندی براساس حجم جستجو و سختی کلمات کلیدی
- استفاده از قابلیت Inspect URL در سرچ کنسول گوگل
- اطمینان از مناسب بودن سایت برای گوشیهای موبایل (ریسپانسیو)
- بررسی سرعت بارگذاری است
- استفاده از پروتکل HTTPS
- کشف و رفع مشکلات خزش
- بررسی نسخه مشابه از سایت و محتوای کپی
- کشف و رفع لینکهای شکسته و خراب
- استفاده از ساختار URL سئو محور
- کشف و رفع صفحات یتیم
- بررسی تگهای کنونیکال
- اضافهکردن دادههای ساختار یافته
- رفع مشکل تگهای تکراری، از دست رفته یا کوتاهشده
- کشف و رفع متای توضیحات تکراری و از دست رفته
- کشف و رفع تگهای چندگانه H1
- بهبود عناوین و متاتگها، صفحات و محتوا
- بررسی محتوا و هرس آنها
- بهبود تصاویر برای سئو
- تولید محتوای خوشهای (کلاستر)
- کشف و رفع همنوع خواری (کنیبالیزیشن)
- بهروزرسانی محتوای قدیمی
- بهبود خوانایی محتوا
- تحلیل وضعیت لینکسازی رقبا
- تحلیل تقاطع لینکها
- بهدستآوردن بکلینکهای خراب و شکسته رقبا
- استفاده از روابط عمومی دیجیتال
- بهکارگیری تکنیک آسمانخراش
- تبدیل منشنهای بدون لینک به لینکدار
آشنایی با الگوریتمهای گوگل
گوگل برای رتبهبندی صفحات و نمایش آنها در بین نتایج جستجو، از الگوریتمهای مختلف استفاده میکند. هر کدام از الگوریتمهای گوگل عملکرد مشخصی دارند و موارد مخصوص به خودشان را بررسی میکنند. این الگوریتمها ممکن است در طول سال چندین و چند بار بهروز شوند، بنابراین باید هم آنها را خوب بشناسید و هم اینکه بدانید چه بهروزرسانیهایی روی آنها انجام شده است. مهمترین الگوریتمهای گوگل شامل موارد زیر است:
- الگوریتم گوگل پاندا
- الگوریتم گوگل پنگوئن
- الگوریتم مرغ مگس خوار
- الگوریتم گورخر
- الگوریتم کبوتر
- الگوریتم Page Layout
- الگوریتم رنک برین
- الگوریتم PayDay Loan
- الگوریتم Page Rank
- الگوریتم Freshness
- الگوریتم کافئین
- الگوریتم mobilegeddon
- الگوریتم رقص گوگل
سئو سیاه و سئو سفید
شاید دو کلمه سئو سیاه یا Black Hat SEO و سئو سفید یا White Hat SEO به گوشتان خورده باشد. گوگل برای رتبهبندی صفحات و نمایش محتوا به کاربران، قوانین سفت و سختی دارد که با جدیت آنها را دنبال میکند. به همین دلیل آنهایی که به دنبال دور زدن این قوانین و الگوریتمها باشند، جریمه شده و آنهایی که درست عمل کنند، پاداش میگیرند. ولی همچنان میبینیم که برخی سراغ روشهای کلاه سیاه میروند، در حالی که خیلیها تلاش میکنند از روشهای قانونی و کلاه سفید استفاده کنند.
سئو سیاه
اگر قرار باشد برخلاف قوانین گوگل و با استفاده از ترفندهای غیرقانونی رتبه بهتری بگیرید و الگوریتمهای گوگل را دور بزنید، به این روش سئو سیاه یا سئو کلاه سیاه گفته میشود. این روشهای غیراخلاقی شاید در ابتدا و به صورت کوتاهمدت جواب بدهند، ولی در بلند مدت با جریمههای سنگین و پنالتی گوگل مواجه خواهید شد.
سئو سفید
سئو سفید یا همان سئو کلاه سفید، مجموعهای از اقدامات و روشهای کاملا طبیعی است که براساس قوانین و مقررات گوگل، سایت را بهینهسازی میکنند. این روشها کمک میکنند تا نتایج بسیار خوب و طولانی مدت بگیرد و نگران جریمههای گوگل نباشید. نکته قابل توجه این است که شاید سئو سیاه در کوتاهمدت جواب دهد و باعث پیشرفت شما شود، ولی آسیبهای بعد از آن خیلی جدیتر است. در عوض با سئوه سفید آهسته و پیوسته جلو میروید تا به نتیجه دلخواهتان برسید.
جمعبندی
گوگل مهمترین موتور جستجویی است که سایتهایمان را برای آن بهینهسازی میکنیم. به همین دلیل باید قوانین و مقررات آن را بشناسیم و آنها را رعایت کنیم. این موتور جستجو الگوریتمهای مختلفی دارد که به کمک آنها رتبهبندی صفحات را انجام میدهد. ضمن اینکه این الگوریتمها و قوانین آنها، بارها در طول سال دستخوش تغییرات و بهروزرسانی میشوند تا بهترین نتیجه را به مخاطب نشان دهند.
در این مطلب درباره قوانین و اصول سئو گوگل 2021 صحبت کردیم و به مهمترین مواردی پرداختیم که برای گوگل خیلی مهم هستند. بنابراین باید تلاش کنید تکتک آنها را به درستی رعایت کنید تا بتوانید نتایج بهتری بگیرید. ضمن اینکه یادتان باشد دور زدن این قوانین و استفاده از روشهای غیرطبیعی مانند سئو کلاه سیاه، هیچ وقت آخر و عاقبت خوبی ندارد. پس به دنبال روشهای طبیعی و قانونی باشید.