اکستنشن کروم جت سئو

انکر تکست چیست؟ انواع Anchor Text در سئو کدام اند؟


انکر تکست همان کلمه یا عبارتی است که از آن برای لینک دادن و انتقال کاربر به صفحات دیگر یک وبسایت یا سایر وبسایتها استفاده میشود. انتخاب انکر تکست مناسب در درک محتوای صفحه مقصد به گوگل کمک می‌کند و از این طریق می‌تواند باعث ظاهر شدن صفحه در نتایج جستجو (مقاله سرپ چیست را بخوانید) عبارت‌های مرتبط ‌شود. از سوی دیگر انتخاب صحیح انکر تکست در لینک سازی خارجی هم بسیار مهم است.

در این مطلب به شما خواهیم گفت که انکر تکست چیست و چگونه بهترین انکر تکست های ممکن را انتخاب کنید. اما بهتر است قبل از هر چیز بدانیم دقیقاً به کدام بخش از متن انکرتکست گفته می‌شود.

انکر تکست چیست؟

انکرتکست

حتماً دیده‌اید که حین مطالعه یک متن در یک صفحه وب، چند کلمه‌ای به رنگ آبی درآمده و وقتی نشانگر ماوس را روی آن قرار می‌دهید شکل نشانگر ماوس به علامت دست تغییر می کند. این یعنی متن توصیف شده قابل کلیک کردن است. شما می‌توانید بر روی آن کلیک کرده و وارد صفحه دیگری شوید.

موضوع صفحه‌ای که وارد آن خواهید شد احتمالا در راستای همان کلماتی است که توسط آن متن قابل کلیک توصیف شده است. به این متن قابل کلیک که در صورت کلیک کردن شما را به صفحه دیگری هدایت می‌کند انکر تکست (Anchor Text) می‌گویند. انکرتکست یکی از اصطلاحات سئو است که بسیار هم در این حوزه رایج است.

نحوه ساخت انکرتکست چیست؟

درست کردن انکر تکست در وردپرس کار ساده‌ای است. برای این منظور از مراحل زیر پیروی کنید:

  1. برای ایجاد انکر تکست کافی است کلمات مورد نظر را هایلایت کنید.
  2. سپس بر روی علامت زنجیر (پیوند / Hyperlink) در قسمت ویرایشگر متن کلیک کنید.
  3. پنجره‌ای باز خواهد شد. در نوار آدرسی که می‌بینید آدرس صفحه مقصد را وارد کرده و سپس بر روی دکمه OK کلیک کنید.

حتی اگر از وردپرس استفاده نمی‌کنید، معمولاً طراحان وب سایت در پیشخوان سایت و بخش ویرایش نوشته چنین امکانی را ایجاد می‌کنند. اما اگر سایت شما از امکان ویرایشگر برخوردار نبود باز هم نباید نگران باشید. در این صورت می‌توانید در کدهای HTML سایتتان، در همان بخشی که قصد دارید انکر تکست قرار بگیرد، کد زیر را وارد کنید:

<a href="https://example.com/glossary/” /">کلیدواژه مورد نظر<a>

در کد بالا، به جای بخش URL باید آدرس صفحه مقصد را وارد کنید و به جای عبارت "کلیدواژه مورد نظر" باید انکر تکست را بنویسید.

انواع انکر تکست چیست؟

اینکه چه کلماتی را به عنوان انکر تکست انتخاب کنیم در سئو سایت اثر بسیار زیادی دارد. به طور کلی انکر تکست باید حتماً به طریقی به موضوع اصلی صفحه مقصد اشاره داشته باشد. برای این منظور می‌توان از کلمه کلیدی اصلی صفحه مقصد، عنوان صفحه مقصد، عبارات مترادف با کلمه کلیدی و مانند این‌ها استفاده کرد.

در لینک سازی داخلی حتما باید انکرتکست از قانون بالا پیروی کند. اما همان طور که همیشه گفته شده، طبیعی جلوه کردن بک لینک‌هایی که از سایت‌های دیگر به سایت شما وارد می‌شوند در سئو سایت بسیار مهم است. این مسئله در مورد انکرتکست نیز صدق می‌کند. به همین دلیل باید در ساخت بک لینک به نسبت‌های مشخصی از هر کدام از انواع انکر تکست استفاده شود. اگر با بک لینک و اهمیت طبیعی سازی در لینک سازی خارجی آشنا نیستید پیشنهاد می کنیم مقاله "بک لینک چیست" را مطالعه کنید.

انواع انکر تکست به ترتیب نسبت استفاده از بیشترین به کمترین نسبت عبارت‌اند از:

  1. کلیدواژه اصلی صفحه مقصد (exact match)

بیشتر از همه باید از این نوع انکر تکست برای لینک دادن به صفحات سایتتان استفاده کنید؛ یعنی کلیدواژه اصلی صفحه مقصد را به عنوان انکر تکست به کار ببرید تا ربات‌های گوگل متوجه موضوع اصلی صفحه مقصد بشوند و آن را در نتایج جستجوی مرتبط رتبه بندی کنند.
به این نوع انکر تکست exact match نیز گفته می‌شود.

  1. عبارت دربرگیرنده کلیدواژه اصلی صفحه مقصد (partial match)

در این نوع از انکر تکست همان کلیدواژه اصلی به همراه چند کلمه دیگر لینک می‌شود. برای مثال اگر کلیدواژه اصلی صفحه مقصد «آموزش آشپزی» باشد می‌توان از عبارت‌هایی مثل «آموزش آشپزی و شیرینی‌پزی»، «آموزش آشپزی در فر»، «آموزش آشپزی در 5 دقیقه» و مانند این‌ها استفاده کرد.

  1. عنوان صفحه مقصد

به علاوه می‌توانید دقیقاً عنوان صفحه مقصد را لینک کنید.

  1. اسم برند (branded)

در مواردی – به خصوص زمانی که صفحه اصلی سایتتان را لینک می‌کنید – می‌توانید از اسم برندتان استفاده کنید. این نوع انکر تکست در برندسازی (branding) اثر به سزایی خواهد داشت.

  1. کلمات مترادف با کلیدواژه صفحه مقصد

گوگل با آپدیت کردن الگوریتم‌های خود به درجه‌ای رسیده است که قادر به تشخیص کلمات مترادف (کلمات کلیدی LSI) نیز هست. از همین رو بهتر است گه گاهی از کلمات مترادف با کلیدواژه اصلی نیز به عنوان انکرتکست استفاده کنید تا چنانچه کاربران کلمه‌ای هم‌معنی با کلیدواژه شما را جستجو کردند، هم چنان سایت شما جز نتایج ظاهر شود.
این کار به طبیعی جلوه کردن بک لینک‌ها نیز کمک شایانی خواهد کرد.

  1. URL صفحه مقصد (naked link)

به این نوع انکر تکست naked نیز گفته می‌شود. بهتر است از این نوع انکر تکست در نسبت‌های کمتر استفاده شود.

  1. عبارت‌های عمومی (generic)

منظور از عبارت‌های عمومی، عبارت‌هایی مانند اینجا کلیک کنید، این صفحه، این سایت و ... است.
این نوع عبارات نیز باعث طبیعی جلوه کردن لینک‌های ورودی به سایتتان خواهند شد. اما همان طور مشاهده می‌کنید در جایگاه پنجم عنوان شده و به این معنی است که باید به کمترین میزان از این نوع عبارات استفاده شود.

  1. تصویر (Image links)

می‌توان تصاویر را نیز به یک صفحه دیگر لینک کرد. اگر قصد دارید یک تصویر را به یکی از صفحات سایت خود لینک کنید حتماً برای تصویر از تگ alt استفاده کنید تا ربات‌های گوگل بتوانند تصویر را شناسایی کرده و آن را در فهرست نتایج ایندکس کنند. alt در لینک تصویری معادل انکرتکست در لینک متنی است.

روش بهینه سازی انکرتکست چیست؟

از آنجا که انکر تکست ها در سئو سایت نقش مهمی ایفا می‌کنند حتماً باید آن‌ها را از چند نظر بهینه‌سازی کرد:

استفاده از نسبت‌های مناسبی از انواع مختلف انکر تکست

اولین مسئله‌ای که به آن پرداختیم همان انواع مختلف انکر تکست است که باید از تمام انواع و به نسبت‌های مشخص استفاده شود. هدف از این کار طبیعی جلوه کردن بک لینک‌های ورودی به سایت از نظر گوگل است.

مرتبط بودن انکر تکست به صفحه مقصد

بسیار مهم است که انکر تکست محتوای واقعی صفحه مقصد را برای کاربران مشخص کند.

اگر انکر تکست به کاربران بگوید که با کلیک روی این لینک وارد صفحه‌ای در مورد آشپزی وارد خواهید شد اما با کلیک روی آن در واقع کاربر به صفحه‌ای تبلیغاتی برای خرید محصولی غیر مرتبط به آشپزی وارد شود، به دلیل بی‌ارتباط بودن آنچه در ذهن کاربر بوده با آنچه مشاهده می‌کند فوراً از صفحه خارج خواهد شد. این کار موجب افزایش نرخ خروج شده و برای سئو سایت اثر بسیار بدی خواهد داشت.

نقش انکر تکست در سئو

انکرتکست در سئو

همان طور که پیش‌تر نیز به آن اشاره شد ربات‌های گوگل و سایر موتورهای جستجو به کمک انکر تکست ها می‌توانند به محتوای صفحه مقصد پی ببرند. در واقع انکر تکست معیاری برای تعیین موضوع صفحه وب و ایندکس شدن آن برای عبارت‌های مرتبط است.

اهمیت دیگر انکر تکست از نظر لینک‌هایی است که از سایت‌های دیگر به سایت شما وارد می‌شوند. همان طور که می‌دانید یکی از معیارهای مهم سئو خارجی سایت بک لینک است و انکر تکست نیز یکی از بخش‌های مهم آن محسوب می‌شود که شرح کامل و نحوه بهینه سازی آن رفت.


جمع بندی


انکر تکست از آن جا که محتوای صفحه مقصد لینک را مشخص می‌کند هم از نظر تجربه کاربری و هم از نظر سئو سایت از اهمیت بالایی برخوردار است. پیشنهاد می‌شود با استفاده از ابزارهای آنالیز سایت، فهرست کاملی از بک لینک‌های سایتتان را پیدا کرده و انکر تکست های آن را با توجه به آموزش‌های داده شده بهینه سازی کنید.
همچنین پیشنهاد می شود که برای آنالیز سایت خود و  نمایش رتبه سایت از جت سئو استفاده کنید. همچنین با افزونه سئو کروم این ابزار می توانید هر سایتی را در کواهترین زمان ممکن تحلیل کنید.
با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

انکرتکست های اگزکت مچ (عین کلمات کلیدی) چندان طبیعی نیستند و به همین دلیل در لینک سازی خارجی  باید به نسبت کمتری از آنها استفده شود.

در لینک سازی داخلی باید از انکرتکست اگزکت مچ (عین کلمه کلیدی) استفاده شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
دیدگاه کاربران
سحر میرزایی
 ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 02 اسفند 1401

انکر تکست رو باید در کجای متن قرار بدیم که بهینه باشه؟

وب 24
 ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 02 اسفند 1401

با توجه به نوع محتوا می‌توانید از Anchor Text گوناگون و مرتبط در بخش‌های مختلف مقاله استفاده کنید.

رضا گودرزی
 ارسال شده در : دوشنبه 17 بهمن 1401

قرار دادن هم زمان چند انکر تکست گوناگون برای یک صفحه هدف کار اشتباهی است؟

وب 24
 ارسال شده در : دوشنبه 17 بهمن 1401

خیر هیچ مشکلی ندارد. با همه کلماتی که قصد دارید صفحه هدف بیاید بالا می توانید بهش لینک بدهید.

جواد بیاتی
 ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 20 دی 1401

سلام دوستان برای لینکسازی داخلی اصلا نگران استفاده از انکر تکست اگزکت نباشید و عین کیورد را به کار ببرید. چون گوگل لینک های داخلی رو جریمه نمی کنه و حساسیت فقط روی انکر تکست لینک های خارجی هست. موفق باشید.

حسن موسوی
 ارسال شده در : چهارشنبه 30 آذر 1401

لینک عکسی برای طبیعی سازی در لینک سازی خارجی بسیار مهمه. در این حالت آلت تصاویر به عنوان انکرتکست استفاده میشه.

میثم فقیهی
 ارسال شده در : دوشنبه 14 آذر 1401

یکی از باورهای غلط در سئو این هست که درصد هر نوع از انکرتکست (مثل اگزکت مچ و..) تو لینک سازی خارجی باید مقدار مشخصی باشه. چنین باوری درست نیست و درصد مشخصی برای طبیعی بودن انکرتکست ها وجود نداره. لطفا خودتون رو درگیر این حاشیه ها نکنید.

اسدی
 ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 01 آذر 1401

سلام دوستان تجربه من در سئو اینه که برای انتخاب انکر تکست مناسب برای لینک سازی داخلی، به میزان جستجو و رتبه در آن کلمه کلیدی دقت بکنید و با انکر تکست های مختلفی به یک صفحه لینک بدین اما تمرکز رو روی یک یا دو کلمه خاص قرار بدین. اما در مورد بک لینک کمی متفاوت هست و با توجه به استراتژی که دارین باید از انواع مختلف لینک که توی همین مطلب اشاره کردن استفاده کنین. موفق باشید

فهیمه
 ارسال شده در : شنبه 21 آبان 1401

وقت بخیر لینک سایت واید رو بهتره با چه نوع انکرتکستی ایجاد کنیم؟ میتونه عین کیورد باشه؟

مدیریت سایت
 ارسال شده در : شنبه 21 آبان 1401

با سلام انتخاب انکرتکست بستگی به استراتژی شما دارد. با این حال برای کاهش ریسک جریمه بهتر است از انکرتکست های طبیعی تر مانند جنریک یا برند استفاده کنید.

قائمی
 ارسال شده در : یکشنبه 08 آبان 1401

ممنون از مقاله مفیدتون یک سوال دارم و اون اینکه آیا درصد طبیعی انکرتکست ها که تو بعضی سایت ها منتشر شده درسته؟ مثلا برخی منابع میگن که باید درصد انکرتکست های عین کلمات کلیدی باید 20 درصد باشه.

علیرضا
 ارسال شده در : شنبه 30 مهر 1401

آیا گوگل فقط از انکرتکست برای درک محتوای صفحه هدف استفاده میکنه؟ چون بعضی ها میگن متن اطراف لینک هم مهمه.

مدیریت سایت
 ارسال شده در : شنبه 30 مهر 1401

خیر گوگل علاوه بر انکرتکست از اتربیوت تایتل لینک و متن اطراف لینک به عنوان سیگنال ارتباط استفاده می کند.

شاهین حیدری
 ارسال شده در : یکشنبه 24 مهر 1401

سلام خسته نباشید ببخشید آیا لازمه طبیعی بودن انکرتکست رو در سایت خودمون هم رعایت کنیم؟

مدیریت سایت
 ارسال شده در : یکشنبه 24 مهر 1401

خیر این کار اشتباه است. لینک سازی داخلی همواره باید با انکر تکست عین کیورد انجام شود.