اکستنشن کروم جت سئو

الگوریتم گوگل پنگوئن چیست و چه وظیفه ای دارد؟


یکی از مهم‌ترین معیارهای رتبه گرفتن سایت‌ها در صفحه نتایج جستجوی گوگل، بک لینک‌هایی است که از سایت‌های خارجی به یک سایت داده می‌شود. این امر به حدی در رتبه اثرگذار است که باعث می‌شود تقریباً همه وبمستران و سئوکاران با به کار بردن تکنیک های سئو کلاه سیاه یا حداقل سئو کلاه خاکستری اقدام به دست کاری بک لینک‌های طبیعی کرده و برای سایت خود بک لینک خریداری شده ایجاد کنند. گوگل نیز برای مقابله با این روش‌های غیراخلاقی الگوریتم پنگوئن را معرفی کرد.
چنانچه شما نیز برای سایت خود اقدام به خرید بک لینک کرده‌اید، مطالعه این مقاله را به شما توصیه می‌کنیم تا از پنالتی شدن یا نشدن سایت خود مطمئن شده و در صورتی که مورد جریمه قرار گرفته‌اید با راهکارهای خارج شدن از پنالتی پنگوئن آشنا شوید.

الگوریتم پنگوئن گوگل چیست؟

 این الگوریتم برای مقابله با لینک‌های اسپم و تکنیک‌های کلاه سیاه لینک‌سازی دستی به وجود آمد. به روزرسانی الگوریتم پنگوئن برای اولین بار در سال 2012 انجام شد. در آن زمان، انتشار این به‌روزرسانی تأثیرات گسترده‌ای بر بسیاری از وب‌سایت‌ها داشت. گوگل این به روز رسانی را برای مبارزه با وب سایت های بی کیفیت در نظر گرفته است. امروزه به روزرسانی الگوریتم پنگوئن بخشی از الگوریتم اصلی موتور جستجوی گوگل است. تا قبل از الگوریتم پنگوئن، حجم لینک‌هایی که به یک سایت وارد می‌شد نقش زیادی در رتبه آن ایفا می‌کرد. این امر باعث شده بود تا برخی سایت‌های بی‌کیفیت و محتواهای غیرمفید در رتبه‌های خوب نتایج جستجو ظاهر شوند.


بیشتر بخوانید: معرفی کامل الگوریتم های گوگل و نقش آن های در سئو 


نحوه عملکرد و وظیفه الگوریتم پنگوئن

بلافاصله بعد از به‌روزرسانی الگوریتم پنگوئن تمام سایت‌هایی که از وب‌سایت‌های بی‌کیفیت و مزارع لینک اقدام به گرفتن یا خرید بک لینک کرده بودند دچار افت رتبه و کاهش ترافیک شدند.
البته تأثیر پنگوئن در برخی سایت‌ها بر روی کل سایت نبوده و فقط روی برخی کلیدواژه‌ها اعمال شده است. این کلمات کلیدی معمولاً کلیدواژه‌هایی بودند که زیادی از حد بهینه‌سازی برای آن‌ها انجام شده بود؛ مانند محصولات مهم یا در برخی موارد اسم برند.
اثر پنگوئن هم‌چنین می‌تواند بین دامنه‌های مختلف انتقال پیدا کند. بنابراین تغییر دامنه یا ریدایرکت کردن دامنه قدیمی به دامنه جدید نه تنها مشکل را حل نخواهد کرد بلکه در طولانی مدت مشکلات بیشتری برایتان به همراه خواهد داشت.

الگوریتم گوگل پنگوئن روی چه مواردی حساس است؟

الگوریتم پنگوئن فقط با لینک‌های خارجی که به یک سایت وارد می‌شوند کار دارد و اهمیتی به لینک‌های خروجی از یک سایت نمی‌دهد.

تاریخچه به روزرسانی های الگوریتم پنگوئن گوگلآپدیت‌های الگوریتم پنگوئن

الگوریتم پنگوئن تا امروز چند به‌روزرسانی داشته است و در این میان شاید بعضی از به‌روزرسانی‌ها حتی در تاریخ گم شده باشند.
پنگوئن 1.1 (26 مارس 2012)
این آپدیت به خودی خود تغییری در الگوریتم ایجاد نکرد اما اولین به‌روزرسانی اطلاعات پنگوئن محسوب می‌شد.
در این زمان، وب‌سایت‌هایی که تحت تأثیر الگوریتم پنگوئن قرار گرفته بودند مورد بررسی مجدد قرار گرفته و در صورتی که پروفایل لینکشان پاک سازی شده بود از جریمه خارج شدند.
پنگوئن 1.2 (5 اکتبر 2012)
این هم یک به‌روزرسانی اطلاعات دیگر بود که بر عبارات سرچ شده –به زبان انگلیسی- اثر گذاشت.
پنگوئن 2.0 (22 می 2013)
این نسخه از نظر فنی کمی پیشرفته‌تر از نسخه اولیه الگوریتم پنگوئن بود و بر نحوه نمایش نتایج جستجو اثر گذاشت.
این اولین به‌روزرسانی پنگوئن بود که با دیدی عمیق‌تر به وب سایت‌ها نظر انداخت و علاوه بر صفحه اصلی و صفحات رده‌های بالای دسته‌بندی‌ها، صفحات دیگر سایت را نیز از نظر کیفیت بک لینک‌هایی که گرفته بودند مورد بررسی قرار داد.
پنگوئن 2.1 (4 اکتبر 2013)
این به‌روزرسانی تنها بر یک درصد از عبارات جستجو اثر گذاشت و با اینکه هیچ اطلاعات رسمی از سوی گوگل ارائه نشد، سئوکاران و محققان در این زمینه اعلام کردند که نیمی از داده‌ها به‌روزرسانی شده‌اند. هم‌چنین از این تاریخ به بعد بررسی سایت‌ها و خزش و تجزیه و تحلیل صفحات حاوی لینک‌های اسپم با دقت بیشتری انجام شد.
پنگوئن 3.0 (17 اکتبر 2014)
این به‌روزرسانی به حدی بزرگ بود که می‌توانست یک الگوریتم جداگانه محسوب شود.
در این آپدیت الگوریتم پنگوئن نیز مانند به‌روزرسانی‌های قبلی لینک‌های اسپم با دقت بیشتر شناسایی و مورد هدف قرار گرفتند. به این ترتیب کسانی که هنوز به بهره‌برداری از مزارع لینک و لینک‌های اسپم ادامه می‌دادند شناسایی و جریمه شدند.
پنگوئن 4.0 (23 سپتامبر 2016)
تقریباً دو سال بعد از به‌روزرسانی پنگوئن 3.0 آخرین به‌روزرسانی این الگوریتم گوگل به بهره‌برداری رسید.
در این آپدیت، پنگوئن بخشی از الگوریتم core شد. البته این به معنای تغییر عملکرد آن یا یک تغییر شدید در آن نیست بلکه با این تغییر، دو الگوریتم core و گوگل هم‌زمان با هم کار می‌کنند. پنگوئن لینک‌ها و سایت‌ها را ارزیابی می‌کند اما با این حال آن‌قدر در رتبه‌بندی سایت‌ها به بک لینک‌ها بها نمی‌دهند که سایر فاکتورها مانند کیفیت محتوا و ... نادیده گرفته شوند.

نشانه‌های پنالتی شدن سایت توسط الگوریتم پنگوئن

اگر شک دارید که توسط الگوریتم پنگوئن جریمه شده‌اید به گوگل آنالتیکس بروید و به نمودار ترافیک سایتتان طی زمان نگاه کنید. اگر یک افت ناگهانی در رتبه یا ترافیک در تاریخ‌های مربوط به آپدیت‌های پنگوئن مشاهده کردید به این معناست که تحت تأثیر فیلتر پنگوئن قرار گرفته‌اید. به این منظور از راهکارهای زیر استفاده کنید تا از پنالتی گوگل خارج شوید.

چگونه سایت خود را از پنالتی الگوریتم پنگوئن خارج کنیم؟

ابتدایی‌ترین روشی که برای خارج شدن از پنالتی پنگوئن به ذهن می‌رسد استفاده از ابزارهای پیدا کردن بک لینک‌های سایت است. به این وسیله می‌توانید با مدیران سایت‌هایی که بک لینک‌های بی‌کیفیتتان در آن قرار دارند تماس گرفته و از ایشان بخواهید تا لینک‌های سایت شما را حذف کنند.
اما همان طور که به نظر می‌رسد این الگوفرایند بسیار وقت‌گیر بوده و حتی ممکن است در مواقعی نتیجه نداده و مدیر سایت پاسخ درخواست شما را ندهد. به این منظور گوگل ابزار disavow را معرفی کرد.
جمع بندی
با همه این‌ها، گرفتن بک لینک برای کسب رتبه‌های خوب برای سایت از اهمیت بالایی برخوردار است و با توجه به این که در جوامع ایرانی معمولاً وبمستران کمتر پیش می‌آید که به سایت‌های دیگر خصوصاً رقیبان خود لینک بدهند، باید با روش‌هایی اقدام به گرفتن بک لینک کنیم که نه تنها تحت پنالتی پنگوئن قرار نگیریم بلکه به بهبود رتبه سایتمان کمک کنیم. به این منظور ما روش‌های سئو کلاه سفید و خاکستری را به شما توصیه می‌کنیم. در این روش‌ها همه چیز به صورت طبیعی انجام می‌گیرد و در نتیجه گوگل به شما مشکوک نخواهد شد.

در مورد الگوریتم های دیگر گوگل بخوانید:

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید