پیج رنک گوگل (PR) چیست و چگونه آن را افزایش دهیم؟


گوگل برای رتبه‌بندی صفحات و نمایش نتایج جستجوها، فاکتورهای زیادی را در نظر می‌گیرد. یکی از موارد مهم در مشخص کردن صفحات مهم، پیج رنک است. در این مطلب بیشتر درباره این معیار و نحوه افزایش آن صحبت خواهیم کرد.

مفهوم پیج رنک گوگل (PR) چیست؟

 پیج رنک که در واقع از نام لری پیج گرفته شده است، معیاری برای تشخیص میزان اهمیت صفحات وب‌سایت است که به صورت عددی بین 1 تا 10 نمایش داده می‌شود. البته سال‌هاست این امتیاز دیگر در صفحات وب نمایش داده نمی‌شود، ولی اخیرا یکی از مدیران گوگل اعلام کرده است که هر وقت بخواهند به این امتیاز دسترسی دارند. در واقع این الگوریتم اهمیت ویژه‌ای برای سئوی خارجی قائل است و معتقد است اگر صفحه‌ای در وب‌سایتی اهمیت زیادی داشته باشد، لینک‌های زیادی از بیرون دریافت می‌کند.

پیج رنک چگونه محاسبه می‌شود؟

محاسبه پیج رنک

الگوریتم پیج رنک بین تمام لینک‌های ورودی به یکی از صفحات سایت اشتراک گرفته و در نهایت امتیاز موردنظر را بین 1 تا 10 محاسبه می‌کند. اما نکته جالب اینجاست که اگر شما داخل سایت خود لینک‌سازی داخلی انجام داده باشید، اعتبار آنها نیز به صفحه مقصد منتقل می‌شود.
در محاسبه پیج رنک امتیازات و اعتبارات صفحه مبدا نیز در نظر گرفته شده و به صفحه مقصد منتقل می‌شود. طبیعتا یک صفحه هر لینک‌های ورودی بیشتری گرفته باشد، می‌تواند پیج رنک بالاتری بگیرد. نکته مهم دیگر این است که اعداد تعیین‌شده از سوی پیج رنک گوگل به‌نوعی گرد شده‌اند و به همین دلیل امکان دارد یک صفحه که رتبه 8 دارد در واقع ممکن است کمی از 8 بیشتر یا کمی از 9 کمتر باشد.

اهمیت پیج رنک چقدر است؟

با اینکه رسما چند سالی از نمایش ندادن پیج رنک روی صفحات وب‌سایت‌ها می‌گذرد، اما در واقع همچنان این معیار محاسبه شده و در نظر گرفته می‌شود. این امتیاز روی رتبه‌بندی نتایج گوگل موثر است و سال‌ها قبل به دلیل اهمیت زیاد این معیار، خیلی‌ها به‌دنبال روش‌های تقلبی بودند تا پیج رنک خود را افزایش دهند. برخی تصور می‌کنند در سال‌های اخیر اهمیت این موضوع کمتر شده است، اما به نظر می‌رسد همچنان گوگل آن را محاسبه کرد و در نظر می‌گیرد.

برای افزایش پیج رنک چه کار کنیم؟

افزایش پیج رنک

همان‌طور که اشاره کردیم در این الگوریتم، بک‌لینک‌هایی که به سمت صفحات سایت ما آمده مهم هستند. به همین دلیل خیلی‌ها سراغ روش‌هایی چون راه‌اندازی PBN (شبکه خصوصی بلاگ)، خرید بک ‌لینک و دیگر روش‌های سئوی کلاه سیاه می روند.
اما بهترین راهکارها برای افزایش پیج رنک در زیر آمده است:

  • محتوای ارزشمند و منحصربه‌فرد تولید کنید تا بتوانید از سراسر وب بک‌لینک‌های ارزشمند بگیرید.
  • تبادل لینک چند طرفه روش دیگری است که کمک می‌کند بتوانید از سایت‌های با اعتبار بالاتر بک لینک بگیرید.
  • رپرتاژ آگهی نیز در سایت‌های پرمخاطب باعث می‌شود بتوانید بک لینک‌های ارزشمند دریافت کنید.
  • در شبکه‌های اجتماعی فعال باشید و کاری کنید کاربران محتوای شما را به اشتراک بگذارند تا از طریق لینک قرار گرفته در بایو یا استوری بتوانید ورودی بگیرید.
  • به طور طبیعی در بین مطالب سایت خود لینک‌سازی داخلی انجام دهید.

نقش پیج رنک در سئو سایت

همان‌طور که اشاره کردیم پیج رنک یکی از فاکتورهای مهم در رتبه‌بندی نتایج گوگل است. پس اگر سایت شما امتیاز بهتری داشته باشد، شانس بیشتری برای نمایش در جایگاه‌های بالاتر دارد. اما از آنجایی که لینک‌های نوفالو در محاسبه نمی‌شوند، بنابراین فقط بک‌لینک‌های فالو که ربات‌های گوگل آنها را دنبال می‌کنند باعث تعیین امتیاز شما خواهند شد.

جمع‌بندی

پیج ‌رنک یکی از معیارهای مهم در رتبه‌بندی نتایج گوگل است. تا چندین سال قبل گوگل میزان اهمیت صفحات وب را به صورت امتیاز 1 تا 10 روی نوار ابزار Page Rank مشخص می‌کرد. اما از آنجایی که این فاکتور به سئوی خارجی مانند بک‌لینک‌ها می‌پردازد، خیلی‌ها سراغ روش‌های غیرقانونی رفتند و به همین دلیل چندسالی است گوگل دیگر این امتیاز را نمایش نمی‌دهد. اما همچنان از این فاکتور برای رتبه‌بندی صفحات وب بهره می‌برد. بهترین کار برای افزایش این امتیاز، تولید محتوای باارزش است تا بتوانید از سایت‌های دیگر لینک دریافت کنید.

با عضویت در جت سئو گزارش رایگان سایت خود را ببینید

بیشتر بخوانید

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:





دیدگاه کاربران
Kaveh pourmand
 ارسال شده در : دوشنبه 30 تیر 1399

عالیه

hitmelodi
 ارسال شده در : چهارشنبه 25 تیر 1399

ممنون بابت توضیحات کامل و ارزشمندتون .

جت سئو:
 ارسال شده در : شنبه 11 مرداد 1399

خوشحالیم که مطلب ما در مورد Page Rank گوگل برای شما مفید واقع شده و ممنون از همراهی شما