اکستنشن کروم جت سئو

آموزش سمراش (Semrush) از صفر تا صد


بسیاری از افرادی که با ابزارهای سئو آشنا هستند فکر می‌کنند سایت SEMrush هم مانند دیگر ابزارهای سئو است و تنها تفاوتش قیمت بیش از حد گران آن است. اما در این مقاله قصد داریم به شما بگوئیم که سایت سمراش یکی از بهترین ابزارهای سئو را ارائه می‌دهد و تفاوت‌های عمده‌ای با ابزارهای دیگر دارد و همین مسئله باعث گران‌تر شدن هزینه‌های آن شده است. مثلا آیا می‌دانستید که سایت SEMrush قابلیت برنامه‌ریزی شبکه‌های اجتماعی را هم دارد؟ یا این‌که می دانستید می‌توانید در این سایت تقویم محتوایی بسازید؟ این‌ها فقط چند نمونه از قابلیت‌های این سایت شگفت‌انگیز هستند که در این مقاله می‌خواهیم به طور کامل به بررسی‌شان بپردازیم. اگر به تازگی با اینکه سئو چیست آشنا شده اید بدون شک این مقاله کمک زیادی به شما خواهد کرد.

ابزار SEMrush چیست؟

ابزار SEMrush چیست؟

سایت SEMrush ابزاری همه کاره است که به شما و کسب‌وکارتان کمک می‌کند بهتر خودتان را در فضای آنلاین نشان دهید. همچنین تحلیل‌های متعددی درباره بازاریابی آنلاین به شما ارائه می‌دهد. ابزارهای موجود در این سایت به بازاریابان کمک می‌کنند روی این سرویس‌ها کار کنند: SEO ،PPC، SMM، تحقیق کلمات کلیدی، PR، بازاریابی محتوا، تحلیل بازاریابی و مدیریت کمپین‌ها.

SEMrush یکی از محبوب‌ترین ابزارهای سئو به شمار می‌رود که توسط بسیاری از متخصصان سئو به کار گرفته می‌شود. امکانات ارائه شده توسط این نرم‌افزار محبوب، بی‌پایان است! با SEMrush، می‌توانید تحقیق کلمات کلیدی انجام دهید، رقبایتان را تحلیل کنید، جای خالی بک لینک‌های سایت خود را پر کنید، بهترین کلمات کلیدی را برای فرآیندهای سئو سایت خود پیدا کنید، ترافیک وب‌سایت خود را تجزیه‌وتحلیل کنید و به دیده شدن سایت خود در نتایج جستجو کمک کنید و بسیاری موارد دیگر را انجام دهید. در این مطلب، به آموزش ابزار سمراش در جهت بهبود سئوی وب‌سایتتان می‌پردازیم.

امکانات SEMrush 

سمراش امکانات فراوانی در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهد. این امکانات به مخاطب کمک می‌کند تا از نظر سئویی و محتوایی به بهبود وضعیت خود کمک کرده و رتبه خود را در موتورهای جستجو افزایش دهد. برای آشنایی بهتر و بیشتر با امکانات سایت SEMrush به جدول زیر توجه کنید.

سئو محتوا تحلیل بازار تبلیغات SMM و  SERM
3 ابزار سئو On-page 7 ابزار بازاریابی محتوا 2 ابزار تحلیل بازار 5 ابزار تحلیل PPC کلمات کلیدی 2 ابزار مدیریت شبکه‌های اجتماعی
6 ابزار تحقیق کلمات کلیدی 3 ابزار تولید و توزیع محتوا 5 ابزار تحلیل رقبا 4 ابزار درآمدزایی وبسایت -
5 ابزار ساخت لینک - 4 ابزار تبلیغ پولی - -
4 ابزار سئو محلی - 3 ابزار بررسی ارتباط عمومی رقبا -
3 ابزار بررسی جایگاه - - - -
5 ابزار تحلیل سئوی رقبا - - - -

داشبورد

با داشبورد زیبا و کاربردی، نظارت بر روند سئو وب‌سایت شما آسان‌تر از همیشه خواهد بود! داشبورد سئو در SEMrush گزارشی با تمام داده‌های مهم در رابطه با سایت شما را ارائه می‌دهد که باید به طور منظم اندازه‌گیری کنید.

آموزش سمراش

برای دسترسی به داشبورد سئو، کافی است یک پروژه جدید ایجاد کنید و سپس SEMrush یک گزارش در اختیار شما قرار می‌دهد. اگر بیش از یک پروژه دارید، می‌توانید به راحتی به کمک گزینه‌ای که در بالای صفحه، برای تغییر دامنه وجود دارد، بین آن‌ها جابه‌جا شوید. در داشبورد SEO، گزیده‌هایی از ابزارهای زیر را خواهید یافت:

  • تجزیه‌وتحلیل دامنه 
  • ردیابی موقعیت 
  • ممیزی سایت
  • بررسی کننده سئو On-page
  • ممیزی بک لینک  
  • تجزیه‌وتحلیل ترافیک 
  • کلمات کلیدی

نکته حائز اهمیت این است که SEMrush به شما این فرصت را می‌دهد که داشبورد SEO سایت خود را با حساب Google Analytics خود ادغام کنید، بنابراین تمام داده‌های ترافیک شما به صورت یکپارچه قابل مشاهده است. این یک ویژگی عالی برای مقایسه داده‌ها است که آیا داده‌های ترافیک تخمینی شما با داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط Google Analytics مطابقت دارد یا خیر. برای ادغام SEMrush با حساب Google خود، جزئیات اطلاعات خود را در این قسمت وارد کنید:

امکانات SEMrush 

توصیه می‌کنیم که حتما اکانت SEMrush خود را با اکانت‌های Google Analytics و Google Search Console خود ادغام کنید تا تصویر کاملی از عملکرد SEO خود داشته باشید. به این ترتیب، داده‌هایی را در مورد کل کلیک‌ها، کل نمایش‌ها، CTR، زمان حضور کاربر، نرخ پرش، صفحات پربازدید و بسیاری از معیارهای دیگر دریافت خواهید کرد.

تحقیقات ارگانیک

گزارش این بخش به ویژه برای برنامه‌ریزی کمپین سئو و اندازه‌گیری اثرات آن بسیار مهم است. این گزارش به شما در مورد حضور وب‌سایت شما در نتایج جستجو اطلاع می‌دهد، ترافیک تخمینی آن را در کشورهای مختلف نشان می‌دهد و به شما می‌گوید که بزرگ‌ترین رقبای شما چه کسانی هستند.

تحقیقات ارگانیک

دامنه‌ای را که قصد بررسی و مشاهده گزارش آن را دارید، وارد کنید و SEMrush گزارشی را به شما نشان می‌دهد که داده‌های زیر در آن قابل مشاهده هستند:

  • ترافیک تخمینی وب‌سایت
  • کلمات کلیدی ارگانیک برتر
  • کلمات کلیدی در 50 تا، 20 تا، 10 تا و 3 تای برتر
  • صفحات ارگانیک برتر (مرتب شده بر اساس ترافیک، تعداد کلمات کلیدی یا بک لینک)
  • رقبای ارگانیک

تحلیل رقابتی

در این قسمت از آموزش کار با semrush به بررسی آخرین مورد از بخش قبل، یعنی رقبای ارگانیک می‌پردازیم. اگر در حال برنامه‌ریزی کمپین سئوی سایت خود هستید، تجزیه‌وتحلیل رقبا همیشه نقطه‌ای عالی برای شروع است. در این مرحله ابزار سمراش به کمک شما می‌آید. SEMrush قوی‌ترین رقبای شما را بر اساس سطح رقابت شناسایی می‌کند. سطح رقابت با توجه به کلمات کلیدی رایجی که برای آن‌ها در نتایج جستجو نمایش داده می‌شوند و تعداد کل کلمات کلیدی محاسبه می‌شود. شما می‌توانید خروجی این گزارش را به صورت فایل‌های پی دی اف، اکسل یا CSV دریافت کنید.

تحلیل رقابتی

هنگامی که رقبای اصلی خود را شناسایی کردید، می‌توانید تجزیه‌وتحلیل مقایسه‌ای دقیق‌تری انجام دهید. برای انجام این کار، Traffic Analytics را انتخاب و دامنه اصلی خود و رقبای خود را وارد کنید. SEMrush گزارشی را به شما نشان می‌دهد که در آن می‌توانید مجموعه‌ای از داده‌های مقایسه‌ای مفید را دریافت کنید. این داده‌ها عبارت‌اند از:

  • تعداد کل بازدیدها و بازدیدکنندگان منحصربه‌فرد
  • میانگین مدت بازدید
  • تعداد صفحات در هر بازدید
  • نرخ پرش
  • منابع ترافیک
  • سفر ترافیکی
  • کشورهایی که بیشترین ترافیک وب‌سایت شما از آن‌ها وارد می‌شود.

جالب اینجاست که در اینجا می‌توانید تعداد زیادی از وب‌سایت‌ها را بررسی و مقایسه و تا 200 دامنه را به طور هم‌زمان بررسی کنید. البته برای این کار، شما باید اشتراک حرفه‌ای SEMrush را خریداری کنید (در حال حاضر، هزینه آن 200 دلار در ماه است).

تحقیق کلمات کلیدی

یکی از مهم‌ترین بخش‌های آموزش سمراش، مربوط به کیورد ریسرچ می‌شود. وقتی صحبت از تحقیق کلمات کلیدی می‌شود، SEMrush یکی از بهترین ابزارهایی است که می‌تواند به شما در این بخش کمک کند. سمراش ابزارهای زیادی را ارائه می‌دهد که یافتن کلمات کلیدی برای فرآیندهای سئو سایت شما، بسیار سریع‌تر و کارآمدتر می‌کند.

توصیه ما استفاده از ابزار Keyword Magic Tool است. این ابزار برای تحقیق کلمات کلیدی شگفت‌انگیز است و بهترین کلمات کلیدی را در زبان‌های مختلف پیدا می‌کند. کلمه کلیدی اصلی خود را وارد کنید و SEMrush با توجه به فیلترهای اعمال شده، کلمات کلیدی مشابه را پیدا می‌کند.

تحقیق کلمات کلیدی

توجه داشته باشید که SEMrush فیلترهای زیادی را ارائه می‌دهد تا بتوانید ایده‌های کلمه کلیدی را محدود کنید یا گسترش دهید. شما می‌توانید فیلترهایی مانند تطابق گسترده (برای حداکثر کردن بازه کلمات)، تطابق عبارت، مطابقت دقیق (برای دریافت حداکثر ارتباط)، مرتبط، سؤالات (برای دریافت کلمات کلیدی فقط مبتنی بر سؤال) انتخاب کنید.

همچنین تحقیق کلمات کلیدی در SEMrush یک ابزار عالی برای برنامه‌ریزی کمپین‌های PPC است؛ زیرا می‌توانید بازه و ارتباط کلمات کلیدی را افزایش یا کاهش دهید. علاوه بر این، اگر می‌خواهید یک کلمه کلیدی خاص را بررسی کنید، یک گزینه عالی استفاده از Keyword Overview است. در این بخش، تمام اطلاعات مورد نیاز خود را در مورد آن کلمه کلیدی پیدا خواهید کرد تا بتوانید تصمیم بگیرید که آیا آن کلمه کلیدی، پتانسیل جذب ترافیک به سایت شما را می‌دهد و آیا ارزش معرفی در فرآیند سئوی شما را دارد یا خیر.

تحقیق کلمات کلیدی در semrush

ابزار عالی دیگری که در این آموزش semrush توصیه می‌کنیم استفاده کنید، ابزار Keyword Gap است که به شما امکان می‌دهد، ببینید رقبای اصلی شما برای چه کلمات کلیدی رتبه کسب می‌کنند تا بتوانید شکاف کلمات کلیدی را پر کنید. کاری که باید انجام دهید این است که URL سایت خود و رقبای خود را وارد کنید

با وارد کردن آدرس‌ها، یک گزارش با تمام کلمات کلیدی دریافت خواهید کرد که برای رقبای شما ایمپرشن و کلیک ایجاد می‌کنند؛ اما شما هنوز در آن‌ها موفق به کسب رتبه نشده‌اید. ما همیشه توصیه می‌کنیم که برای فرآیند سئو کلمات کلیدی را، بر اساس تحلیل رقابتی انتخاب کنید. گزارش این بخش به شکل زیر است:

Keyword Gap

تحقیق بک لینک

اگر در حال برنامه‌ریزی کمپین سئوی خود هستید، هرگز نباید لینک سازی را نادیده بگیرید؛ زیرا سئو خارجی (Off-page) یکی از عناصر کلیدی فرآیند سئو است؛ و SEMrush در این بخش نیز می‌تواند به شما کمک کند. هنگام اجرای سئو خارجی، همیشه ایده خوبی است که با ممیزی بک لینک شروع کنید تا پروفایل لینک فعلی، تعداد بک لینک‌ها، دامنه‌های ارجاع دهنده و امتیاز toxicity را ارزیابی کنید.

تحقیق بک لینک

پس از ایجاد یک پروژه، به گزارش‌های بک لینک دسترسی خواهید داشت. ارزش آن را دارد که به طور منظم این گزارش‌ها را تجزیه‌وتحلیل کنید تا همه بک لینک‌های رد شده، حذف شده، گم شده و پیدا شده را پیدا کنید و همچنین انواع لینک‌ها (متن، تصویر، فریم، فالو، نوفالو، اسپانسر یا UGC)، انکرتکست‌های برتر، یا دسته‌بندی دامنه‌های ارجاع دهنده را شناسایی کنید. داده‌هایی که سمراش برای تحلیل بک لینک در اختیار شما قرار می‌دهد واقعا بی‌نظیر است.

یا شاید بخواهید ببینید بزرگ‌ترین رقبای شما چه بک لینک‌هایی دارند؟ مقایسه رقبا یک ایده عالی برای پر کردن شکاف بک لینک شما است. ابزار Backlink Gap را انتخاب کنید و دامنه رقبای خود را وارد کنید تا گزارش این بخش را مشاهده کنید.

SEMrush گزارشی را به شما نمایش می‌دهد که در آن می‌توانید ببینید رقبای شما از کدام دامنه‌ها بک لینک دریافت کرده‌اند. به این ترتیب، می‌توانید نحوه بهبود فرآیند دریافت بک لینک سایت خود را کشف کنید.

SEMrush

ممیزی سایت

اگر می‌خواهید ممیزی اولیه سئوی سایت خود را انجام دهید که بفهمید کدام بخش‌های سایت باید بهبود پیدا کنند یا بهینه شوند تا سایت شما با آخرین دستورالعمل‌های وب مستر گوگل مطابقت داشته باشد، SEMrush می‌تواند چنین گزارشی را برای شما آماده کند و عملکرد کلی سئو سایت شما را بررسی کند. برای دریافت گزارش ممیزی سایت خود، ابتدا باید یک پروژه ایجاد کنید.

ممیزی سایت

در این قسمت، قادر خواهید بود بسیاری از عناصر فنی را که نیاز به بهینه‌سازی دارند بررسی کنید. این بخش، به ویژه در صورتی مفید است که دانش فنی تخصصی در مورد سئو ندارید. ممیزی سایت، تمام اطلاعات مربوطه در بخش‌های زیر را به شما نمایش می‌دهد:

  • Core Web Vitals
  • مشکلات خزیدن (ارورهای 404، ارورهای 500)
  • لینک‌های داخلی
  • txt
  • لینک‌های شکسته
  • نقشه‌های سایت

هنگامی که تمام خطاها و مشکلات مربوط به سایت خود را کشف کردید، می‌توانید تغییرات فنی برای بهبود سلامت و عملکرد سئو سایت خود ایجاد کنید.

تحقیق موضوعی

و در نهایت در بخش آخر از آموزش سمراش به بازاریابی محتوا برای کسب‌وکار شما می‌پردازیم. اگر می‌خواهید حضور خود را در نتایج جستجو بهبود ببخشید و ترافیک وب‌سایت خود را افزایش دهید، باید محتوای عالی، کاربر محور و منحصربه‌فرد را هم در وب‌سایت و هم در وبلاگ خود ارائه دهید. SEMrush یک ابزار عالی برای یافتن ایده‌های محتوا ایجاد کرده است. موضوع تحقیق را انتخاب کنید، کلمه کلیدی مورد نظر خود را برای آنالیز وارد کنید و کشور مورد نظر خود را انتخاب کنید؛ SEMrush لیستی از محبوب‌ترین موضوعاتی را به شما نشان می‌دهد که باعث افزایش تعامل کاربر می‌شود و پتانسیل بالایی برای افزایش ترافیک دارد.

تحقیق موضوعی

روند سئوی خود را با SEMrush تقویت کنید

SEMrush یکی از بهترین ابزارها برای بازاریابی آنلاین است. این ابزار بی‌نظیر به شما در برنامه‌ریزی و اندازه‌گیری اثربخشی فرآیند سئو کمک می‌کند، همچنین این ابزار، یک راه‌حل عالی برای بازاریابی محتوا، PPC، رسانه‌های اجتماعی و سایر کمپین‌های تبلیغاتی است.

آموزش کار با SEMrush برای تحلیل محتوا و لینک سازی رقبا

همان‌طور که می‌دانید ابزار SEMrush یکی از قدرتمندترین ابزارها برای افزایش ترافیک ارگانیک وبسایت به شما می‌رود. سایت اسمراش به شما کمک می‌کند نگاهی عمیق‌تر بر رقابت پذیری و رقبا، کلمات کلیدی، بک لینک ها و دیگر عناصر حیاتی هر وبسایت در فضای آنلاین داشته باشید. در این بخش به شما 3 روش موثر برای بهبود رتبه سئوی وبسایتتان را آموزش خواهیم داد. البته به یاد داشته باشید که برای استفاده از برخی از این تکنیک‌ها لازم است از نسخه پولی این سایت استفاده کنید یا به صورت رایگان از نسخه پیشرفته آن به مدت 30 روز استفاده کنید.


معرفی ابزارهای دیگر سئو: آموزش moz pro


راه اول: تحلیل محتوای رقبا با SEMrush

یکی از اقدامات بسیار مهم در سئو تحلیل سایت رقبا است. با سایت اسمراش می‌توانید برترین محتواهای رقبای خود را تحلیل کنید. برای این کار بخش Pages را در سایت باز کنید تا گزارشی درباره بهترین محتواهای رقبایتان بگیرید. این گزارش به شما تمام صفحاتی از رقبایتان را نشان می‌دهد که در 100 نتیجه برتر گوگل قرار گرفته است.

آموزش semrush - تحلیل محتوای رقبا در بخش Pages در سمراش

در این گزارش می‌توانید اطلاعاتی دیگری را نیز مشاهده کنید. از جمله این اطلاعات می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • Organic Traffic Search یا جستجوی ترافیک ارگانیک
  • Cost of that Traffic هزینه آن ترافیک
  • The total number of keywords تعداد کل کلمات کلیدی که هر محتوا برایش جایگاه گرفته است.
  • Additional data on backlinks اطلاعات دیگر درباره بک لینک ها و کلمات کلیدی پولی

راه دوم: درج بک لینک‌های بیشتر و باکیفیت‌تر

از ابزار SEMrush استفاده کنید تا هم بک لینک‌های خودتان و هم رقبایتان را بیازمائید. 

آموزش semrush - بررسی بک لینک‌های سایت خود و رقبا در سمراش

اطلاعاتی که سمراش برای بک لینک‌ها می‌دهد شامل موارد زیر می‌شود:

  • Total Number of Backlinks تعداد کل بک لینک‌ها
  • Follow/nofollow backlinks 
  • Referring domains 
  • TLD (Top level distribution) دامنه سطح بالا
  • TLD Authority (.com, .net, .edu, .gov, etc) اعتبار دامنه سطح بالا
  • Referring domains by country

همچنین بخوانید: کیورد گپ


آموزش راه اندازی SEMrush به صورت گام به گام

پیش از هر چیزی لازم است ابتدا با منوی ابزارهای SEMrush آشنا شوید.
همه چیز در ابزار سمراش از داشبورد آن شروع می‌شود. تصویر زیر اولین صفحه‌ای است که شما پس از ورود به سایت آن را می‌بینید.

آموزش سایت SEMrush

  • در قسمت اول می‌توانید جستجوهای خود را انجام دهید. 
  • سمت چپ سایت و در بخش دوم می‌توانید تحلیل‌های مختلف و گزارش‌های جستجوی خود را مشاهده کنید.
  • با کمک بخش سوم منوی خود را تغییر دهید تا فقط ابزارهایی که نیاز دارید را ببینید.
  • با استفاده از دکمه سبز رنگ و در قسمت چهارم می‌توانید دامنه‌های بیشتری را برای مقایسه بیفزائید. 
  • در بخش پنجم پروژه جدید ایجاد کنید یا داشبورد پروژه را باز کنید. 

برای این‌که بتوانید به طور موثری از ابزارهای سایت SEMrush استفاده کنید باید ابتدا هدف خود را مشخص کنید. البته درست است که تمام هدف‌گذاری‌های بازاریابی دیجیتال به سه مرحله نیاز دارند: اندازه‌گیری، بهبود دهی و گزارش دهی. شما می‌توانید با استفاده از ابزارهای این سایت هر سه هدف را پوشش دهید. 

در این قسمت به شما هسته اصلی ابزارهای اسمراش را آموزش می‌دهیم که با استفاده از آن می‌توانید به هر سه مرحله از اهدافتان جامه عمل بپوشانید. 

  1. شروع پروژه

ایجاد یک پروژه بهترین راه برای اندازه‌گیری فعالیت و بازدید هر سایتی است. با ایجاد یک پروژه می‌توانید از زوایای گوناگون حضور آنلاین خود یا رقبایتان را تحلیل کنید و داده‌های مختلفی را در این باره جمع‌آوری کنید. برای ایجاد پروژه کافیست آدرس دامنه خود را در قسمت بالای صفحه وارد کنید.

آموزش SEMrush برای سئو سایت

پس از این‌که پروژه خود را تعریف کردید می‌توانید از 12 ابزار مختلف SEMrush برای اندازه‌گیری، بهبود یا گزارش گیری استفاده کنید. 

ابزارهای پروژه 1: بررسی سایت

ابزار Site Audit به شما تحلیل کاملی از سلامت وبسایت شما ارائه می‌دهد. پس از این‌که بررسی سایت خود را انجام دادید باید به خطاها، هشدارها و نکات گفته شده نیز توجه کنید. بدین ترتیب می‌توانید وضعیت سایت خود را بهبود بخشید.

بررسی سایت با ابزار Site Audit در سمراش 

ابزارهای پروژه 2: تحلیل جایگاه سایت

اگر تصمیم گرفتید کلمات کلیدی خاصی را هدف قرار دهید و از آن‌ها در کمپین‌های خود استفاده کنید باید از ابزار Position Tracking استفاده کنید. بنابراین می‌توانید گزارشی از میزان رشد بازدید کلمه خود بیابید.

تحلیل جایگاه سایت با ابزار Position Tracking در سمراش

ابزارهای پروژه 3: بررسی سئوی سایت

برای این‌که بتوانید وبسایت خود را از نظر سئویی بررسی کنید وارد ابزار On-Page SEO Checker Tool شوید. در این بخش می‌توانید لیستی از صفحات را بیابید که کلمات کلیدیتان در آن‌ها وجود دارند. سپس به شما پیشنهاداتی برای بهینه‌سازی صفحه ارائه می‌شود.

بررسی سئوی سایت با ابزار On-Page SEO Checker Tool در سمراش

 مثلا ممکن است به شما بگوید تعداد کلمات خود را در این صفحه کم کنید یا بک لینک‌های بیشتری بگیرید.

  1. تحلیل و کشف رقبا در SEMrush

SEMrush به شما می‌کند تمام رقبای خود را پیدا کنید. از کسانی که در صنعتتان رقیب شما هستند تا کسانی که در کلمه کلیدی با شما رقابت می‌کنند. برای این‌که رقبای خود را بیابید کافیست آدرس دامنه خود را در منوی جستجو در قسمت Organic Research Competitors وارد کنید. در این گزارش می‌بینید که چه دامنه‌هایی با شما در حال رقابت هستند.

تحلیل و کشف رقبا در سمراش

پس از این‌که رقبای خود را شناختید وقت آن رسیده که از ابزارهای زیر جهت اندازه‌گیری شاخص‌های متفاوت استفاده کنید:

  • Traffic Analytics
  • Organic Research
  • Advertising Research
  • Backlink Analytics
  • Keyword Gap
  • Backlink Gap
  • Social Media Tracker

در بخش قبلی کارکرد و توضیحات هریک از این ابزارها به اختصار بیان شده است. 

  1. گزارش‌گیری سریع و آسان SEMrush

گزارش گیری در دیجیتال مارکتینگ بسیار ضروری است. برای دریافت گزارش خود کافیست به بخش My Reports بروید و با چند درگ و دراپ ساده فایلی برای خود تهیه کنید. شما حتی می‌توانید در میان تصاویر از متن هم استفاده کنید.

گزارش گیری با ابزار My Reports در سمراش

شما حتی می‌توانید از میان تمپلیت‌های موجود یکی را انتخاب کنید (1) یا تمپلیت خود را بسازید (2) یا به هر شکلی که دوست دارید آن را تغییر دهید (3).

استفاده از تمپلیت‌ برای گزارش‌گیری در سمراش

بررسی وضعیت سایت در شبکه‌های اجتماعی

همان‌طور که می‌دانید با استفاده از سمراش می‌توانید شبکه‌های اجتماعی وبسایت خود یا رقبایتان را تحلیل کنید، تقویم محتوایی خود را مدیریت کنید و پست‌های خود را به صورت اتوماتیک از طریق این سایت منتشر کنید. ابتدا برای این‌که بتوانید وضعیت خود را با رقبایتان بسنجید پروژه‌ای تعریف کنید و رقبای خود را به آن اضافه کنید. سپس مطمئن شوید که شبکه اجتماعی نام برده شده درست است.

بررسی وضعیت سایت در شبکه‌های اجتماعی در سمراش

سپس با استفاده از ابزار Organic Competitors report رقبایی را شناسایی کنید که ممکن است نشناسید یا در نظر نگرفته باشید. برا این کار آدرس دامنه خود را وارد کنید و سپس زبان پایگاه داده مرتبط را وارد کنید و به نموداری که نشان داده می‌شود توجه کنید:

بررسی وضعیت رقبا در شبکه های اجتماعی با ابزار Organic Competitors report در سمراش 

یادتان باشد به رقبایی که جایگاهی بالاتر از شما دارند هم توجه کنید. سپس به قسمت Social Media Tracking Tool بروید و نام این رقبا را نیز به کمپین خود بیفزائید.

بخش Social Media Tracking Tool در سمراش

در نهایت به بخش Overview  بروید و درباره فعالیت، اندازه و تعامل هر رقیب آمارهای موجود را مشاهده کنید.

بررسی فعالیت، اندازه و تعامل هر رقیب در بخش Overview در سمراش

 در بخش‌های دیگر این اطلاعات می‌توانید آماری از رشد مخاطبین، فعالیت‌ها، هشتگ‌ها و گزارش‌های هر رقیب نیز به دست آورید. مثلا برای یافتن هشتگ‌هایی که رقبا استفاده کرده‌اند کافیست وارد قسمت Hashtags شوید و لیست آن‌ها را مشاهده کنید.

یافتن هشتگ‌های رقبا در بخش Hashtags در سمراش

چگونه کلمات کلیدی رقبا را از طریق SEMrush پیدا کنیم؟ 

برای این‌که بتوانید کلمات کلیدی رقبا را از طریق SEMrush بیابید می‌توانید تا 5 رقیب خود را از نظر کلمات کلیدی با هم مقایسه کنید. در بخش Keyword Gap باید آدرس هریک از این رقبا را وارد کنید تا از نظر کلمات کلیدی پولی، ارگانیک یا PLA بررسی شوند.

پیدا کردن کلمات کلیدی رقبا در بخش Keyword Gap در سمراش

گزارش ارائه شده به شما تمام موقعیت‌هایی را نشان می‌دهد که از طریق آن می‌توانید کمپین‌های سئویی بهتری را ایجاد و اجرا کنید. در این بخش به شما اطلاعات زیر ارائه می‌شود:

  • تحلیل لحظه‌ای سئو بین شما و رقیبانتان
  • کلمات منحصربفردی که رقیبانتان برایش رتبه گرفته‌اند اما شما نگرفته‌اید. 
  • نمودار فاصله کلمات کلیدی بین سایت‌ها
  • مقایسه کلمات کلیدی موبایل با دسکتاپ
  • مقایسه زیردامنه‌ها زیرفولدرها و URLs که فقط برای نسخه Guru و Business موجود است.

در جت سئو بخوانید: آموزش تحلیل سرعت سایت با سایت جی تی متریکس


مقایسه ابزار SEMrush با ابزار جت سئو

با وجود این‌که به نظر می‌رسد ابزار SEMrush غولی در حوزه سئو و دیجیتال مارکتینگ است و از طریق آن می‌توان به بسیاری از اطلاعات مفید این حوزه‌ها دست یافت و رتبه و جایگاه خود را در گوگل یا هر موتور جستجوی دیگری افزایش داد اما کارشناسان بزرگ این حوزه‌ها چند اشکال مهم هم بر این ابزار وارد کرده‌اند. از جمله اشکالاتی که این ابزار دارد هزینه بسیار زیاد برای تهیه نسخه پولی آن است. 

از این گذشته این ابزار با زبان فارسی و کشور ایران هم سازگار نیست و اطلاعات صحیحی راجع به زبان فارسی ارائه نمی‌کند و عملا بخشی از امکانات آن مناسب وبسایت‌های ایرانی نیست. 
برای همین به شما پیشنهاد می‌کنیم در کنار استفاده از این ابزار به فکر ابزارهای مکملی باشید که از زبان فارسی نیز پشتیبانی می‌کنند و می‌توانند تحلیل‌های زبان فارسی را نیز انجام دهند. بهترین ابزار مکملی که می‌توان در این زمینه نام برد وبسایت جت سئو است. جت سئو ابزار تحلیل سئوی ایرانی و بومی‌سازی شده برای بررسی سئو سایت است که به شما در بسیاری موارد کمک می‌کند تا نتایج بهتری کسب کنید. در جدول زیر به تعدادی از امکانات جت سئو و مقایسه آن با SEMrush پرداخته‌ایم.

امکانات جت سئو SEMrush
هزینه نیاز به ثبت نام برای دریافت تحلیل‌های بیشتر  نیاز به تهیه نسخه پیشرفته برای تحلیل‌های بیشتر و پرداخت ارزی
زبان فارسی انگلیسی
تحلیل سرعت لود سایت و درخواست‌های ارسالی به سرور
بررسی کلمات کلیدی نمایش رتبه دقیق کلمات کلیدی در ایران در قالب نمودار و به صورت روزانه
تحلیل سایت نمایش لینک‌های داخلی به همراه گراف لینک و محاسبه عمق صفحات تحلیل سایت و ارائه پیشنهاد برای بهبود سئو
رتبه وب‌سایت  ارائه پیشنهاد برای بهبود رتبه صفحات در گوگل ارائه تحلیل رقبا و تحلیل وبسایت
تحلیل لینک‌های صفحات تحلیل امتیاز صفحات و پیشنهاد بهبود مشکلات تحلیل لینک‌های صفحات و بررسی نمره اعتباری آن
تحلیل کلمات کلیدی ابزار تحقیق کلمات‌کلیدی (واژه‌گستر) و بسیاری از امکانات دیگر ابزار تحلیل کلمات کلیدی
نمایش گراف لینک و عمق نفوذ صفحات
گزارش خطای لینک‌های شکسته
تحلیل ویرایش فارسی و محتوای فارسی
گزارش همنوع‌خواری
گزارش صفحاتی که کنونیکال آنها مشکل دارد
بررسی عناوین و توضیحات متا صفحات و پیشنهاد بهبود صفحات با اهمیت

نتیجه‌گیری

در این مقاله سعی کردیم نکات کلیدی و آموزش امکانات کامل سمراش را برایتان بگوئیم. در کنار آن نیز ابزاری قدرتمند را معرفی کردیم که می‌توانید به صورت مکمل و در کنار آن استفاده کنید تا نتایج بهتر و کامل‌تری دریافت کنید. توصیه ما به شما این است که برای پیشبرد اهداف خود در زمینه سئو و دیجیتال مارکتینک از این ابزار مکمل بهره‌مند شوید تا نقصان‌های این ابزارهای بین‌المللی را پوشش دهید. شاید اگر یک بار با جت سئو کار کنید حتی متوجه شوید که نیازی به هزینه بیشتر برای خرید ابزاری مانند SEMrush ندارید و تمام نیازهایتان برای آنالیز سایت با جت سئو برطرف شود. همچنین شما می توانید با نصب افزونه سئو کروم جت سئو تحلیل هر صفحه وب را در کوتاهترین زمان ممکن انجام دهید. ضمنا اگر به دنبال اطلاع از رنکینگ سایت خود بین رقبایتان هستید می توانید به صفحه مربوطه در جت سئو مراجعه کنید.

اگر می خواهید با سایر ابزارهای سئو آشنا شوید می توانید مقالات دیگر جت سئو را هم مطالعه کنید:

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

تعریف اکانت های سمراش از 120 دلار تا 450 دلار در ماه متغیر است.

این ابزار امکاناتی از قبیل تحقیق کلمات کلیدی، آنالیز رقبا، بررسی بک لینک های سایت، بررسی سئو محلی و بسیاری امکانات دیگر را در اختار کاربران قرار می دهد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید