کنیبالیزیشن (cannibalization) در سئو چیست؟


کنیبالیزیشن یا هم نوع خواری وقتی است که صفحات یک سایت با هم به رقابت می‌پردازند و باعث افت رتبه یکدیگر می‌شوند. آیا در سایت شما هم‌چنین مشکلاتی وجود دارد؟ چطور باید بفهمیم و چطور باید این مشکل را حل کنیم؟ با ما همراه باشید تا به تمام این سؤالات پاسخ دهیم.

کنیبالیزیشن (cannibalization) یا هم نوع خواری به چه معناست؟

همنوع خواری در سئو

به طور خلاصه وقتی دو یا چند صفحه از سایت دارای یک کلمه کلیدی باشند، موتورهای جستجو نمی‌دانند کدام صفحه را باید نمایش دهند. نتیجه این می‌شود که این دو صفحه از یک سایت با هم رقابت می‌کنند، گاهی این صفحه و گاهی دیگری بالاتر قرار می‌گیرند و به همین خاطر به آن هم نوع خواری یا cannibalization گفته می‌شود.

چه زمانی مشکل کنیبالیزیشن روی کلمات کلیدی رخ می‌دهد؟

باید دقت کنید که دو صفحه شما کلمه کلیدی یکسانی نداشته باشند. حتی ممکن است URL ها و محتوای دو صفحه با هم متفاوت باشند. حتی شاید شما از افزونه یاست استفاده کنید و کلمات کلیدی متفاوتی را برای هر دو صفحه انتخاب کرده باشید؛ اما مشکل اینجاست که گوگل کاری به انتخاب شما در یاست ندارد، بلکه به تکرار یک کلمه در صفحه و تشخیص خودش از موضوع اصلی صفحه توجه دارد.

چه زمانی کنیبالیزیشن مشکل ایجاد می‌کند؟

وقتی محتوایی که حول یک کلمه کلیدی می‌نویسید در صفحه دیگری حتی اگر به نحو متفاوتی بیان شود یا از زاویه دیگری به آن نگاه شده باشد می‌تواند منجر به مشکل کنیبالیزیشن شود.
به همین دلیل بهترین راهکار این است که در مورد هر موضوع یک محتوای کامل و طولانی بنویسید نه اینکه محتواهای کوتاه در صفحات مختلف. به عبارت دیگر بهتر است محتوایی را که قرار است در صفحات مختلف منتشر کنید را با هم جمع‌بندی کرده و در یک صفحه انتشار دهید تا با مشکل کنیبالیزیشن مواجه نشوید.
چگونه کنیبالیزشن را تشخیص دهیم؟
اگر مشکوک شدید که سایتتان برای بعضی از کلمات کلیدی دچار کنیبالیزیشن شده بهتر است آن کلمه کلیدی را در گوگل در کنار نام سایت خودتان جستجو کنید. مانند شکل زیر:

Site:example.com “keyword”

به جای example.com آدرس سایت خودتان و به جای keyword کلمه کلیدی مشکوک را قرار دهید.
به نتایجی که گوگل نمایش می‌دهد دقت کنید. چنانچه مقالات مشابهی را – از نظر محتوا و موضوع - به نمایش درآورد به این معناست که این مقالات ممکن است برای این کلمه کلیدی با مشکل کنیبالیزیشن مواجه شده باشند.

چگونه می‌توانیم مشکل کنیبالیزیشن را حل کنیم؟

روش‌های مختلفی برای حل مشکل کنیبالیزیشن وجود دارد؛ اما بهترین روش این است که محتوای تمام صفحاتی که دارای یک کلمه کلیدی هستند را با هم جمع کرده و در یک صفحه مرجع به صورت یک محتوای یکدست و کامل ارائه کنیم. سپس از صفحات دیگر به صفحه اصلی و کامل ریدایرکت بدهیم.
به مرور زمان گوگل صفحات ریدایرکت شده را از فهرست نتایج جستجو حذف خواهد کرد و رتبه آن‌ها را نیز به صفحه اصلی منتقل می‌کند. در نتیجه شما یک صفحه کامل با رتبه‌ای بهتر خواهید داشت.

کنیبالیزیشن در سئو چه تأثیری دارد؟

کنیبالیزیشن در سئو

همان طور که گفته شد، کنیبالیزیشن باعث رقابت دو صفحه از یک سایت با یکدیگر شده و منجر به افت رتبه آن‌ها می‌شود. در صورتی که اگر محتوای این دو صفحه یکی شود شاید بتواند به یک محتوای قوی و تخصصی تبدیل شده و خیلی از رقبای دیگر را پشت سر بگذارد.
جمع بندی
نباید کنیبالیزیشن را با محتوای تکراری یا duplicate content اشتباه بگیرید. در محتوای تکراری، محتوای دو یا چند صفحه کاملاً یکسان یا بسیار به هم نزدیک‌اند اما در هم نوع خواری محتوای صفحات متفاوت‌اند و تنها کلمه کلیدی آن‌هاست که مشکل ایجاد می‌کند. اما حتی همین مسئله هم برای سئو سایت مشکل‌زاست چراکه موتورهای جستجو را گیج می‌کند. به همین دلیل هر چه سریع‌تر باید برای رفع آن اقدام کرد.

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را دو هفته رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز: