اکستنشن کروم جت سئو

همنوع خواری یا کنیبالیزیشن (Cannibalization) چیست؟


کنیبالیزیشن یا همنوع خواری یکی از اصطلاحاتی است که در دنیای سئو بحث زیادی راجع به آن می‌‎شود. اما آیا اصلا چنین مفهومی وجود دارد؟ اگر وجود دارد، برای وبسایت‌ها مشکل محسوب می‎‌شود؟ در این مقاله قرار است به این سوالاتِ اساسی پاسخ دهیم و راجع به باورهای اشتباهی که درباره کنیبالیزیشن وجود دارد، صحبت کنیم.

همنوع خواری یا Canibalization

کنیبالیزیشن چیست؟

کنیبالیزیشن یا همنوع خواری به آن مفهومی که در دنیای سئو و میان خیلی از متخصصان و مدرسان دوره‎‌های آموزشی جا افتاده است، وجود ندارد! اما این تعریفِ اشتباهی که جا افتاده است، چه می‌گوید؟ 

«کنیبالیزیشن زمانی رخ می‌‎دهد که شما دو یا چند صفحه حول یک کلمه کلیدی در وبسایت خود داشته باشید که این موضوع باعث افت رتبه شما در کلمه کلیدی مدنظرتان و گیج شدن موتورهای جستجو می‌‎شود!

یا در تعریفی دیگر؛

زمانی که در نتایج گوگل برای عبارتی که توسط کاربران جستجو می‌شود دو نتیجه از وبسایت شما وجود داشته باشد، سایت شما مشکل همنوع خواری دارد و باید یکی از صفحات را حذف کنید و اعتبار آن را به دیگری انتقال دهید!»

هر دوی این تعاریف از اساس غلط هستند، چون از نظر گوگل که پرکاربردترین موتور جستجوی جهان است، اصلا چنین مفهومی در الگوریتم‎‌‌های رتبه بندی موتورهای جستجو معنا ندارد.

جت سئو چه کاری انجام می‌دهد؟

جت سئو یک ابزار بررسی سئو سایت آنلاین است که کاملا ایرانی بوده و از طریق آن می‌توانید وبسایت خود را بررسی کرده و بدون نیاز به استفاده از ابزارهای خارجی که نیاز به پرداخت دلاری دارند، مشکلات سایت خود را پیدا کنید، تحقیق کلمات کلیدی انجام دهید، بک لینک رقبا را بررسی کنید و... با ثبت نام در جت سئو می‌توانید 7 روز به صورت رایگان از امکانات پیشرفته این ابزار استفاده کنید.

پاسخ به باورهای اشتباه درباره کنیبالیزیشن

توییت زیر که مربوط به سال 2017 است، سوالی است که یکی از کاربران توییتر از Gary Illyes تحلیل گرِ Google webmaster trends پرسید:


پاسخ به باورهای اشتباه درباره کنیبالیزیشن

یکی از کاربران از وی میخواهد که در بخش Google webmaster blog راجع به کنیبالیزیشن نوشته شود.

پاسخ Gary Illyes: اصلا نمی‎دانم (کنیبالیزیشن) چیست

همچنین جان مولر که نام شناخته شده‎‌ای در دنیای سئو است، در یکی از ویدیوهای اکانت رسمیِ Google search central در یوتیوب (می‌توانید این ویدئو را از این لینک مشاهده کنید؛ سوال و پاسخ از دقیقه 29:36)، به سوال یکی از کاربران این‎گونه پاسخ می‌‎دهد:

کنیبالیزیشن

سوال: آیا این امکان وجود دارد که یک کلمه کلیدی را در دو صفحه مجزا به عنوان هدف سئو (کلمه کلیدی اصلی) قرار دهیم؟ یکی از صفحات درباره ویژگی‎‌ها است و دیگری حالت آگاهی بخشی (informational) دارد.

مثلا:

  • ویژگی‌های ابزار تحقیق کلمات کلیدی جت سئو (ویژگی)
  • ابزار تحقیق کلمات کلیدی جت سئو چیست؟ (آگاهی بخشی)

پاسخِ جان مولر: اگر شما چند محتوا دارید که با یک کلمه کلیدی در حال رتبه گرفتن هستند و یک نیاز کاربر را پاسخ می‌دهند، در این صورت شما در حال از دست دادن قدرت و اعتبار خود در آن موضوع و رقابت بین صفحات خود شده‌اید. پس این صفحات در رقابت با سایر نتایج نیز از قدرت کافی برخوردار نخواهند بود، که پیشنهاد می‌کنم به این موضوع دقت کنید.

اما اگر شما دو صفحه دارید که حول یک کلمه کلیدی هستند اما برای پاسخ به نیازهای متفاوتی ایجاد شده‌اند، این موضوع از نظر من کاملا منطقی به نظر می‌رسد، چون ممکن است کاربران با اضافه و کم کردن حروف یا کلمات قبل و بعد از کلمه کلیدی اصلی به دنبال نتایج کاملا متفاوتی باشند.


همچنین بخوانید: شکاف کلمات کلیدی


آیا کنیبالیزیشن به سئو سایت صدمه می‌زند؟

احتمالا تا به اینجای مقاله متوجه شده‌اید که کنیبالیزیشن یا همنوع خواری یکی از مفاهیم افسانه‌ای در دنیای سئو است! داشتن چند محتوا حول یک کلمه کلیدی تا زمانی که این محتواها نیازهای متفاوتی را پاسخ دهند، مشکل‌ساز نیست. نکته کلیدی در این قضیه درک کردن فرق بین هدف جستجوی کاربر و کلمه کلیدی است. موتور جستجوی گوگل به کمک الگوریتم رنک برین قادر است هدف کاربر را از جستجوی عبارات مختلف تشخیص دهد.

به عنوان مثال دو عبارت زیر را در نظر بگیرید:

  • ابزار تحقیق کلمات کلیدی
  • تحقیق کلمات کلیدی چیست

برای هر یک از دو عبارت بالا بسته به استراتژی محتوایی یک وبسایت، می‌توان یک محتوای جداگانه تهیه و منتشر کرد. حالا اگر کاربری سرچ کند «تحقیق کلمات کلیدی» گوگل یا هر موتور جستجوی دیگری تشخیص می‌دهد کدام یک از محتواهای یاد شده در نتایج نمایش داده شوند:

  1. آیا کاربر با جستجوی «تحقیق کلمات کلیدی» به دنبال این است که متوجه شود تحقیق کلمات کلیدی چیست و چگونه انجام میشود؟ محتوای «تحقیق کلمات کلیدی چیست» نمایش داده می‌شود. 
  2. آیا کاربر با جستجوی «تحقیق کلمات کلیدی» به دنبال آشنایی با ابزارهایی است که می‌توانند در این راه به وی کمک کنند؟ محتوای «ابزار تحقیق کلمات کلیدی» نمایش داده می‌شود.

یا در بهترین حالت برای وبسایت شما ممکن است هر دو محتوا پشت سر هم در نتایج گوگل نمایش داده شوند. در این صورت وبسایت شما برای بیش از یک هدفِ جستجوی کاربر پاسخِ مناسب دارد و فضای بیشتری از صفحه نتایج جستجو را به خود اختصاص می‌دهد که نرخ کلیک یا ورودی سایت‌تان را افزایش می‌دهد.

آیا کنیبالیزیشن به سئو سایت صدمه می‌زند؟


بیشتر بخوانید : رتبه کلمات کلیدی


کنیبالیزیشن یا محتوای تکراری؟

در سئو مفهومی به نام محتوای تکراری یا Duplicate content وجود دارد. محتوای تکراری به این معنی است که دو صفحه کاملا مجزا با آدرس url متفاوت، محتوای یکسانی را به کاربر ارائه می‌دهند. برخلافِ کنیبالیزیشن (که وجود ندارد!) این موضوع می‌تواند برای وبسایت شما مشکل‌ساز باشد و گوگل نیز توصیه می‌کند از ایجاد صفحات با محتوای تکراری در سایت خود پرهیز کنید.

فرض کنید یک سایت فروش موبایل به صورت آنلاین دارید. ایجاد کردن دو صفحه دسته‌بندی به نام‌های «گوشی سامسونگ» و دیگری «موبایل سامسونگ» کاملا اشتباه است. چون در هر دو صفحه لیستی از تمام گوشی‌های سامسونگ به کاربران نمایش داده می‌شود و در نتیجه هر دو صفحه هدف یکسانی را دنبال می‌کنند. در اینجا باید یکی از صفحات باقی بماند و دیگری حذف شود. در این حالت توصیه می‌کنیم آدرسی که قصد حذف کردن آن را دارید به آدرسی که قرار است باقی بماند ریدایرکت 301 کنید.

یا در مثالی دیگر فرض کنید یک سایت فروش لباس دارید. یکی از محصولات شما تی‌شرتی است که در رنگ‌های مختلفی عرضه می‌شود. بنا به دلایلی سایت شما طوری طراحی شده است که برای نمایش رنگ‌های متفاوت یک محصول آدرس‌های مختلفی ایجاد می‌شود (این مشکل بیشتر در سایت‌های اختصاصی و غیر وردپرسی وجود دارد). در این حالت برای جلوگیری از ایجاد صفحات تکراری می‌توانید یکی از آدرس‌ها را به عنوان آدرس اصلی در نظر بگیرید و آدرس‌های دیگر را با استفاده از تگ کنونیکال  به آن کنونیکال کنید.

نتیجه گیری

در این مقاله از سایت جت سئو سعی شد درباره کنیبالیزیشن یا همنوع خواری در سئو توضیح داده شود. همچنین سعی شد به صورت مختصر درباره محتوای تکراری و مشکلی که ممکن است در وبسایت‌ها به وجود آورد توضیح داده شود. در صورتی که سوالی در خصوص همنوع خواری و محتوای تکراری دارید می‌توانید آن را از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید. 

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

اگر شما برای یک موضوع چند تا صفحه داشته باشید که نیازهای متفاوتی از کاربر را پاسخ دهد مشکلی نخواهید داشت اما اگر برای پاسخ به یک نیاز کاربر چند صفحه داشته باشید، آن زمان به قدرت و اعتبار سایت خود در آن موضوع صدمه زده اید.

برای جلوگیری از کنیبالیزیشن می بایست تحقیق کلمات کلیدی را به دقت انجام دهید و از ساختن چند صفحه برای یک موضوع خودداری کنید. برای مثال ایجاد دو صفحه مجزا برای کلمات کلیدی "خواص هویج" و "فواید هویج" اشتباه است و می تواند برای سایت شما مشکل ساز شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
دیدگاه کاربران
امیر
 ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 02 اسفند 1401

مرسی از مقاله خوبتون. جان مولر از گوگل در سایت reddit به یک سوال در مورد cannibalization اینجوری جواب داد: داشتن صفحات متعدد در مورد یک کیورد مثل این است که بچه‌ها برای قرار گرفتن در نفر اول صف با یکدیگر مقابله کنند.

احمدرضا محمدی
 ارسال شده در : دوشنبه 17 بهمن 1401

در سال های اخیر مسئله کنیبالیزیشن مثل گذشته جدی گرفته نمی شود و از سال 2022 گوگل در صورتی که در یک سایت دو محتوای خوب و مفید برای عبارت جستجو شده و مطابق با نیت کاربر بیابد هر دو محتوا را در صفحات سرپ نشان می دهد (یک محتوا زیر مجموعه محتوای دیگر از همان سایت) و از اعتبار هیچ کدام از صفحات کاسته نمی شود.

علی نامداری
 ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 20 دی 1401

سلام فرق کنیبالیزیشن و دابل ریزالت چیه؟

مدیریت سایت
 ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 20 دی 1401

سلام این دو مفهوم بسیار نزدیک به هم هستند. در کنیبالیزیشن دو صفحه که محتوای بسیار نزدیک به هم و کلمه کلیدی هدف یکسان دارند در نتایج ظاهر می شوند. اما در دابل ریزالت دو صفحه ای در نتایج ظاهر می شوند که محتوای دو صفحه به یکدیگر نزدیک است اما کلمه کلیدی هدف آن یکسان نیست.

میلاد رحمان نژاد
 ارسال شده در : چهارشنبه 30 آذر 1401

دوستان اگر میخواید از همنوع خواری صفحات سایت جلوگیری کنید یک راهش استفاده از ساختار درختی هست. همیشه اول پروژه Topical Map رو تدوین کنید و تولید محتوا رو طبق همون جلو ببرید. بعد هر موضوعی که کار کردید رو در ساختار درختی مشخص کنید تا دوباره کار نشه.

صادقی
 ارسال شده در : دوشنبه 14 آذر 1401

یک اشتباهی که میبینم خیلی ها انجام میدن اینه که به گوگل فرصت برای A/B تست کردن نمیدن و سریعا به دنبال رفع کنیبالیزیشن هستن. ببینید دوستان خیلی وقت ها خود گوگل با تست کردن URL مناسب برای یک کلمه کلیدی رو تشخیص میده و نیازی به انجام کاری توسط شما نیست.

نامدار
 ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 01 آذر 1401

با سلام من در سایتم مشکل کنیبالایز زیادی دارم. میخواستم بدونم کدوم یکی از روش های رفع کنیبالیزیشن که در این مطلب ارائه دادین، سریع تر جواب میده؟

مدیریت سایت
 ارسال شده در : چهارشنبه 02 آذر 1401

سلام با توجه به نوع سایت، صفحات و فاکتورهای دیگر باید تصمیم بگیرید. پیشنهاد می کنیم از لینک سازی داخلی استفاده کنید سپس به بهبود محتوای صفحه مورد نظر بپردازید.

فائزه
 ارسال شده در : یکشنبه 15 آبان 1401

خیلی از اساتید سئو میگن بعد از اینکه نتایج دوگانه هر سایت به صورت indented نشون داده شد همنوع خواری هم از بین رفت. ولی به نظر من این مفهوم فراتر از این حرف هاست. به طور کلی منطقی نیست که دو یا چند صفحه از سایت ما به قصدهای یکسانی از جستجو پاسخ بدن.

مشکاتی
 ارسال شده در : شنبه 07 آبان 1401

دوستان از دیتا استودیو هم میتونید برای تشخیص کنیبالیزیشن استفاده کنید. خیلی سریعتر از روش هایی مثل خروجی گرفتن از اطلاعات سرچ کنسول هست.

محمدرضا داوری
 ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 26 مهر 1401

بعضی از اساتید سئو اعلام کردن که چیزی به نام کنیبالیزیشن وجود نداره. نظر شما چیه؟

مدیریت سایت
 ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 26 مهر 1401

با این دیدگاه موافق نیستیم. اما واقعیت این است که در بسیاری از مواقع همنوع خواری در سئو به درستی تعریف نمی شود. همنوع خواری زمانی اتفاق می افتد که چند صفحه از سایت ما به قصد (intent) یکسان یا بسیار نزدیک به هم پاسخ دهند و این در سئو یک مشکل به حساب می آید. مگر اینکه سایت ما لینک یک و دو باشد.

سحر شاهرودی
 ارسال شده در : شنبه 23 مهر 1401

سلام وقت بخیر نکته ای که در مورد کنیبالیزیشن وجود داره اینه که هم نوع خواری زمانی اتفاق میفته که دو یا چند صفحه به اینتنت های یکسان یا بسیار نزدیک به هم پاسخ بدن. به عبارت دیگه تفاوت هست بین دابل ریزالت و کنیبالیزیشن.

صابر
 ارسال شده در : چهارشنبه 31 شهریور 1400

سلام خسته نباشید. بنده روی سایتی دارم کار میکنم که مربوط به لوازم یدکی هست و رو کلمه کلیدی لوازم یدکی هاوال کنیبالیزیشن رو دارم که هر کاری میکنم رفع نمیشه. لینک تو صفحه دوم هست و صفحه اول هم نمی آد. لینک اصلی من لوازم یدکی هاوال و کلا تایتل و محتواش و همه چی با هم فرق میکنن اما باز با همدیگه رقابت میکنن. با سپر هاوال H2 داره رقابت میکنه. میشه لطفا بررسی بفرمایید.

جت سئو:
 ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 18 آبان 1400

نیازی نیست کار خاصی بکنید، با توجه به اینکه این دو صفحه از نظر محتوایی مکمل هم هستند. گوگل هم این دو صفحه را به عنوان دو صفحه مکمل هم نمایش می دهد و مشکلی بابت کاهش رتبه در گوگل به خاطر کنیبالیزیشن نخواهید داشت، اگر دو صفحه دارید که محتوای یکسان یا بسیار شبیه به هم دارند، در این صورت بهتر است از تگ کنونیکال استفاده کنید.