سئو تکنیکال

خطای 500 (Server error 5xx) چیست ؛ نحوه رفع خطاهای سرور
خطای 500 (Server error 5xx) چیست ؛ نحوه رفع خطاهای سرور
خطای 500 یا خطای سرور چیست؟ ارور 5xx به چه دلایلی رخ می‌دهد؟ در این مقاله از سایت جت سئو به آموزش رفع انواع خطاهای 500 می‌پردازیم.
معرفی 5 مورد از بهترین افزونه‌های بهینه‌سازی تصاویر در وردپرس
معرفی 5 مورد از بهترین افزونه‌های بهینه‌سازی تصاویر در وردپرس
افزونه‌های بهینه‌سازی تصاویر وردپرس متفاوتی با میزان عملکردهای مختلف وجود دارد که در این مقاله از جت سئو، 5 مورد از بهترین افزونه‌های بهینه‌سازی تصاویر را خواهید شناخت.
TTFB چیست؟ بررسی Time To First Byte به زبان ساده
TTFB چیست؟ بررسی Time To First Byte به زبان ساده
TTFB یا Time To First Byte زمان بین ارسال درخواست به سرور سایت تا دیدن اولین بایت را می‌گویند. در جت سئو، مفهوم TTFB و تاثیر آن بر سرعت سایت را بخوانید.
خطای soft 404؟ چطور خطای Soft 404 را رفع کنیم؟
خطای soft 404؟ چطور خطای Soft 404 را رفع کنیم؟
خطای soft 404 با ارور 404 متفاوت است. در این مقاله از جت سئو به توضیح ویژگی صفحات دارایsoft 404 ، تفاوت خطای soft 404 با ارور 404 و نحوه رفع خطای soft 404 پرداخته‌ایم.
مقایسه ساب دامین با ساب فولدر و تاثیر آن بر سئو
مقایسه ساب دامین با ساب فولدر و تاثیر آن بر سئو
تفاوت ها و کاربردهای ساب دامنه (SubDomain) و ساب دایرکتوری (SubFolder) و بررسی تاثیر هر کدام بر بهینه‌سازی سایت را در این مقاله از جت سئو مطالعه کنید.
بهترین افزونه وردپرس برای افزایش سرعت سایت کدام است؟
بهترین افزونه وردپرس برای افزایش سرعت سایت کدام است؟
معرفی افزونه های بالا بردن سرعت سایت وردپرس شامل WP Rocket و Litespeed Cache و Pagespeed Ninja و چند افزونه دیگر در جت سئو.
تغییر دامنه سایت با کمترین تاثیر منفی در سئو
تغییر دامنه سایت با کمترین تاثیر منفی در سئو
کاهش بازدید در انتقال دامنه اتفاق می‌افتد اما با رعایت نکات اصولی و با ریدایرکت کردن صفحات قبلی به جدید می‌توانیم تاثیرات را تا حدی کاهش دهیم. این مقاله را در جت سئو مطالعه کنید.
سایت مپ (site map) چیست؟ معرفی نقشه سایت به گوگل
سایت مپ (site map) چیست؟ معرفی نقشه سایت به گوگل
وقتی نقشه‌ای در دست دارید برنامه و مسیر حرکت شما کاملا مشخص است. نقشه سایت نیز به همین صورت است و مسیر حرکت خزنده‌های گوگل و موتورهای جستجو را مشخص می‌کند. در این مطلب به بررسی نقشه سایت، اهمیت آن و نحوه ساخته سایت مپ می‌پردازیم.
Gzip چیست و چه کاربردی دارد؟ آموزش تصویری فعال سازی Gzip
Gzip چیست و چه کاربردی دارد؟ آموزش تصویری فعال سازی Gzip
Gzip یکی از انواع روش‌های فشرده‌سازی است که باعث افزایش سرعت لود شدن وب سایت شما می‌شود. به طور خلاصه Gzip باعث فشرده‌سازی فایل‌های وب‌سایت می‌شود. روش‌های بسیار زیادی برای فشرده‌سازی وجود دارد و احتمالا شما نیز در سیستم خود، فایل‌هایی با پسوند zip یا rar مشاهده کرده‌اید. 
بردکرامب (Breadcrumbs) چیست؟ اهمیت و تاثیر آن در سئو سایت
بردکرامب (Breadcrumbs) چیست؟ اهمیت و تاثیر آن در سئو سایت
از آنجا که بردکرامب سلسله مراتب صفحات سایت را مشخص کرده و در تمام صفحات سایت لینک‌های داخلی به صفحات اصلی ایجاد می‌کند، به این ترتیب به ایجاد یک معماری صحیح در سایت و جلوگیری از ایجاد صفحات orphgan کمک خواهد کرد. در این مطلب با نحوه ساخت بردکرامب در سایت و اثرات آن در سئو سایت آشنا خواهید شد.
تگ noindex (نوایندکس) چیست و چه کاربردی دارد؟
تگ noindex (نوایندکس) چیست و چه کاربردی دارد؟
تگ نو ایندکس برای ایندکس نشدن صفحات وب استفاده می‌شود. اما چرا باید برخی از صفحات سایتمان در صفحه نتایج جستجو ایندکس نشوند و چگونه می‌توان این کار را انجام داد؟در این مطلب به این سوالات پرداخته ایم.
تگ Hreflang چیست و چگونه آن را به سایت اضافه کنیم؟
تگ Hreflang چیست و چگونه آن را به سایت اضافه کنیم؟
Hreflang یک تگ HTML است که از آن برای مشخص کردن زبان و محل جغرافیایی کاربران یک صفحه وب استفاده می‌شود. اگر چند نسخه از یک صفحه به زبان‌های مختلف در سایتمان داشته باشیم باید با به‌کارگیری تگ hreflang به موتورهای جستجو در این مورد اطلاع‌رسانی کنیم. این تگ به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا با توجه به زبان و موقعیت جغرافیایی کاربران، نسخه صحیح مناسب هر صفحه را به ایشان نمایش دهند.

سئو و بهینه‌سازی سایت به سه نوع سئوی داخلی، خارجی و فنی یا تکنیکال تقسیم می‌شود که برخی از این موارد کاملا محتوایی بوده و برخی دیگر مربوط به اقدامات فنی و تکنیکال می‌شوند. در این مطلب بیشتر درباره سئو تکنیکال و چک‌لیست‌های آن می‌پردازیم.

سئو تکنیکال یا سئو فنی چیست؟

در سئو تکنیکال به بررسی و حل مشکلات فنی سایت از نظر سئو می‌پردازیم تا جایگاه سایت در صفحات جستجوی گوگل بهبود پیدا کند. اما سؤال اینجاست که چه مشکلاتی در سایت می‌توانند به سئو ربط داشته باشند؟

برای مثال اگر در سایت های بزرگ با تعداد صفحات بالا، نقشه سایت به درستی ساخته نشود ممکن است بعضی صفحات به گوگل معرفی نشوند در این صورت ربات‌های گوگل قادر به خزیدن آن صفحات نخواهند بود و در نتیجه به احتمال زیاد ایندکس نخواهند شد. صفحه‌ای که ایندکس نشود هم در صفحات نتایج گوگل (SERP) نمایش داده نمی‌شود و در نهایت رتبه‌ای نخواهند گرفت.

مثال دیگر در مورد سازگاری سایت با موبایل است که از نظر سئو سایت نکته بسیار حائز اهمیتی است. در واقع گوگل رسماً اعلام کرده که سایت‌های سازگار با موبایل در جستجوهایی که توسط موبایل انجام می‌شوند جایگاه بهتری خواهند داشت.

این فهرست به همین جا ختم نمی‌شود و می‌توان گفت فهرست نسبتاً طویلی است. از همین رو در ادامه فاکتورهایی که باید در سئو تکنیکال رعایت شوند را معرفی کرده ایم.

سئو تکنیکال چیست

فاکتورهای سئو تکنیکال

برای اینکه بدانیم کدام مشکلات یا مسائل فنی سایت در بهبود سئو و جایگاه آن در صفحات نتایج جستجوی گوگل تأثیرگذارند باید به موارد زیر اشاره کنیم. برای بهبود سئو تکنیکال سایت خود، موارد زیر را در سایتتان بررسی کرده و در صورت نیاز مشکلات موجود را برطرف کنید. در این صورت شاهد رشد چشمگیر رتبه سایت خود خواهید بود.

معرفی تگ‌های HTML و تأثیر هر کدام بر سئو

technical seo چیست

تگ‌های HTML تعداد بسیار زیادی دارند مانند تگ‌هایی که باعث برجسته‌سازی بخشی از متن می‌شوند یا تگ‌هایی که نشان دهنده موسیقی‌اند؛ اما از این میان تنها بخشی بر سئو اثرگذارند که به آن‌ها می‌پردازیم:

  1.  بررسی فنی تگ عنوان

همان عنوان صفحه است. در عنوان صفحه حتماً باید از کلمات کلیدی استفاده شود. هر صفحه باید فقط یک تگ عنوان داشته باشد و هیچ صفحه‌ای نباید بدون تگ عنوان باقی بماند.

  1. بررسی فنی تگ توضیحات

به آن متای توضیحات نیز می‌گویند. اگرچه متای توضیحات به طور مستقیم بر سئو اثر ندارد، ولی از آنجا که در صفحات SERP نمایش داده می‌شود می‌تواند بر میل کاربر نسبت به کلیک کردن بر روی صفحه اثرگذار باشد. استفاده از کلمات کلیدی در این بخش نیز مؤثر است.


بیشتر بخوانید: متا دسکریپشن چیست ؛ نکات کاربردی نوشتن توضیحات متا


  1. بررسی فنی تگ‌های هدینگ

تگ‌های هدینگ بخش‌های مختلف متن را از هم جدا می‌کنند. به وسیله عنوان‌های فرعی که در متن قرار می‌دهید مشخص می‌کنید که هر بخش از متن در مورد چه چیزی صحبت کرده‌اید. به این وسیله هم کاربر و هم موتورهای جستجو بهتر می‌توانند با یک نگاه به محتوای صفحه شما پی ببرند. این‌تگ‌ها از H2 تا H6 هستند.

  1. تگ موقعیت جغرافیایی

با مشخص کردن موقعیت جغرافیایی خود در سئو محلی بهتر ظاهر می‌شوید.

  1. خصوصیت Alt تصاویر 

با به کار بردن این خصوصیت، موتورهای جستجو از محتوای تصاویر شما مطلع شده و آن‌ها را در جستجوی تصاویر مرتبط نمایش می‌دهند.

بهینه سازی سرعت سایت (Page speed)

چنانچه سرعت سایت به دلیل مشکلات کدنویسی، حجم بالای تصاویر و... کم باشد، کاربران مدتی تا بارگذاری کامل صفحه معطل می‌مانند و این ممکن است کاربران عجول و کم‌طاقت را از سایتتان فراری دهد. هر بار که کاربر وارد سایت شما شده و ظرف تنها چند ثانیه مجدد به صفحه نتایج گوگل بازگردد، برای سئو شما اثر منفی خواهد داشت.

استفاده از کدهای اسکیماها Schema

اسکیماها مانند کدهایی هستند که در داخل سایت قرار می‌گیرند و یک سری اطلاعات در مورد سایت مانند موضوع کلی سایت و صفحه ی موردنظر ما را به موتورهای جستجو ارائه می‌دهند تا به این وسیله موتورهای جستجو هم بتوانند آن‌ها را در دسته‌بندی و جایگاه مناسبی قرار دهند.

از جمله مهم‌ترین اسکیماها عبارت‌اند از اسکیمایی که برای تعیین اطلاعات مربوط به برگزاری یک رویداد در سایت قرار می‌گیرد، اسکیمایی که برای معرفی محصولات استفاده می‌شود یا اسکیمایی که برای ارائه اطلاعات مربوط به آهنگ‌ها و فیلم‌های بارگذاری شده وجود دارند.


بیشتر بخوانید: اسکیما چیست و چه انواعی دارد


بررسی تگ کنونیکال (Canonical) صفحات سایت 

گوگل روی صفحات با محتوای تکراری یا بسیار مشابه حساس است. با این حال این مشکل ممکن است به دلایلی برای هر سایتی به خصوص سایت‌های قدیمی با تعداد صفحات زیاد رخ دهد. راه حل‌های مختلفی برای حل این مشکل ارائه شده که یکی از آن‌ها استفاده از تگ کنونیکال است.

تگ کنونیکال را باید در صفحه‌ای که یک نسخه مشابه کامل‌تر دارد قرار دهید و با این کار به گوگل می‌گویید که نسخه اصلی این صفحه در کدام URL قرار دارد. به این وسیله گوگل هم در صفحات نتایج آن نسخه اصلی را نمایش خواهد داد و رتبه به آن صفحه تعلق می‌گیرد.همچنین باید به این مورد دقت کنید که همه ی صفحات سایت باید تگ کنونیکال داشته باشد. 

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تگ canonical مقاله تگ کنونیکال چیست و چه کاربردی در سئو دارد را مطالعه نمایید.

فایل  Robots.txt 

تمام خزنده‌ها و روبات‌ها قبل از بررسی سایت به این فایل مراجعه می‌کنند و بر اساس دستورات نوشته شده در آن اقدام خواهند کرد. شما باید خزیدن صفحاتی را که از نظر جستجو ارزشی برای سایتتان ندارند (کسی آن‌ها را سرچ نمی‌کند) برای ربات‌های موتورهای جستجو ممنوع کنید تا باعث افت رتبه کلی سایتتان نشوند.

از طرف دیگر از ترافیک سایتتان بالاست، می‌توانید در این فایل به روبات‌ها بگویید صفحات را با تأخیر بخزند تا در بازدید کاربران از سایت مشکلی ایجاد نشود.

قرار دادن نقشه سایت در این فایل نیز می‌تواند کمک بزرگی به خزیدن تمام صفحات سایت باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فایل robots.txt مقاله فایل Robots.txt چیست را مطالعه نمایید.

ساخت نقشه سایت(Sitemap)

همان طور که گفته شد، ساخت نقشه سایت به روبات‌ها و خزنده‌های موتورهای جستجو یک دید کامل از تمام صفحات سایت می‌دهد و در نتیجه می‌توانند حتی صفحاتی که در اعماق تو در توی سایت واقع شده‌اند را یافته و محتوای آن‌ها را بخزند.

استفاده از نقشه سایت باعث می‌شود که روبات‌های گوگل سریعتر صفحات سایت شما را شناسایی و اطلاعات آنها را ایندکس کنند. نقشه سایت کمکی به بهبود رتبه صفحات سایت شما در گوگل نمی‌کند اما سرعت ایندکس را افزایش می‌دهد، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه ساخت نقشه سایت مقاله نقشه سایت یا Site Map چیست را مطالعه نمایید.

بررسی رندر شدن درست صفحات سایت 

قابلیتی در کنسول گوگل اضافه شده که شما با وارد کردن آدرس صفحه مورد نظر از گوگل می‌خواهید آن را توسط روبات‌های خاصی بررسی کند. با این کار مشکلات آن صفحه در صورت وجود مشخص خواهد شد.

چنانچه احساس کردید صفحه‌ای از دید روبات‌های گوگل دور مانده می‌توانید با استفاده از این قابلیت به مشکل پی برده و نسبت به رفع آن اقدام کنید.

نصب پروتکل اس اس ال (SSL)

گوگل به امنیت کاربران بسیار اهمیت می‌دهید و از همین رو برای سایت‌های دارای پروتکل SSL امتیاز ویژه‌ای در نظر گرفته است. بنابراین حتماً برای سایت خود یک گواهی SSL تهیه کرده و سپس کلیه URLهای سایتتان را از http به https انتقال دهید.

استفاده از بردکرامب صحیح برای صفحات سایت 

بردکرامب استعاره است از ریختن خرده نان بر روی زمین برای پیدا کردن مسیر بازگشت. در بحث وب‌سایت، بردکرامب در واقع همان لینک‌هایی است که در بالای صفحه، جایگاه کاربر را به صورت مسیری که از صفحه اصلی تا صفحه کنونی طی کرده نشان می‌دهد.

بردکرامب علاوه بر اینکه از نظر تجربه کاربری می‌تواند مفید باشد، با لینک‌هایی که در هر صفحه ایجاد می‌کند باعث اتصال صفحات داخلی سایت به یکدیگر می‌شود.

بررسی موبایل فرندلی (Mobile friendly) صفحات سایت

از آنجا که اکثر کاربران سایت‌ها امروزه از موبایل خود برای اینترنت گردی استفاده می‌کنند، بسیار مهم است که ظاهر سایت در صفحات کوچک موبایل و تبلت نیز حفظ شود. استفاده از قالب‌های واکنش گرا و موبایل فرندلی این امکان را ایجاد کرده است.


جمع بندی

سئو تکنیکال بخش اعظمی از روش‌های سئو سایت را در برمی‌گیرد. با اجرای اصول سئو تکنیکال در سایت خود، در واقع مشکلات فنی مربوط به سئو را در سایتتان برطرف کرده‌اید و به این ترتیب راه را برای کسب رتبه‌های بهتر در گوگل و سایر موتورهای جستجو هموار ساخته‌اید.

شما می توانید با عضویت رایگان در جت سئو مشکلات فنی و سئو تکنیکال سایتتان را بررسی کنید.

عضویت و اشتراک در جت سئو

پربازدیدترین ها

الگوریتم پیج رنک گوگل چیست و تاثیر PageRank در سئو
گوگل برای رتبه‌بندی صفحات و نمایش نتایج جستجوها، فاکتورهای زیادی را در نظر می‌گیرد. یکی از موارد مهم در مشخص کردن صفحات مهم، پیج رنک است. در این مطلب بیشتر درباره این معیار و نحوه افزایش آن صحبت خواهیم کرد.
دیجیتال مارکتینگ چیست؛ بررسی تکنیک‌ها و ابزارهای بازاریابی دیجیتال
برای کسب بیشترین بهره از هر کاری باید با زمانه پیش رفت. اکنون نیز در زمانه‌ای قرار گرفتیم که تقریباً می‌توان گفت تمام مردم از ابزارهای اینترنتی مانند موبایل، لپ‌تاپ و تبلت به صورت روزانه استفاده می‌کنند. خالی گذاشتن چنین محیط‌های مهمی که مشتریانمان هر روز ساعاتی را در آن سپری می‌کنند، فضا را برای عرض اندام رقبا باز خواهد کرد. پس اگر نمی‌خواهید از رقیبانتان جا بمانید دیجیتال مارکتینگ را فراموش نکنید.
سئو چیست؟ همه چیز درباره SEO (بهینه سازی سایت)
SEO به معنای بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو است و تعاریف زیادی از آن وجود دارد که تقریبا محتوای اصلی آنها یکسان است. به مجموعه اقداماتی که برای حضور در نتایج برتر موتورهای جستجو و دریافت ترافیک ارگانیک انجام می‌دهید سئو گفته می‌شود.