اشتراک جت سئو

چگونگی سئو صفحه اصلی سایت


صفحه اول سایت بسیار مهم است؛ چرا که صفحه اصلی وب سایت شما اولین چیزی است که خزنده‌های گوگل می‌بینند و در بسیاری از موارد، مهم‌ترین صفحه نیز به حساب می‌آید. صفحه اصلی سایت باید برای کاربر جذاب بوده و مدت زمان بیشتری او را در سایت نگه دارد. این صفحه، نه تنها نماینده برند شما برای کاربران جدید به حساب می‌آید، بلکه صفحه‌‌ای است که گوگل هنگام خزیدن دامنه شما اول به آن مراجعه می‌کند. در این مقاله هر آنچه که باید در مورد سئو صفحه اصلی سایت بدانید را توضیح خواهیم داد. اگر به تازگی با اینکه سئو چیست آشنا شده اید این مقاله قطعا برای شما مفید خواهد بود.

اهمیت سئو صفحه اصلی سایت

تعیین استراتژی برای سئو سایت صفحه اصلی، تعیین‌کننده رویکرد سئو برای دیگر صفحات سایت شما به حساب می‌آید. صفحه اصلی قوی که رتبه بالایی داشته باشد، منجر به صفحات دارای رتبه بالاتر در دامنه شما خواهد شد. علاوه بر این، بهینه‌سازی صفحهٔ اصلی سایت نرخ تبدیل شما را افزایش می‌دهد و باعث سودآوری بیشتر سایت شما می‌شود. پیشنهاد می کنیم مقاله بررسی رتبه کلمه کلیدی در جت سئو را دنبال کنید.

آموزش سئو صفحه اصلی سایت

چگونه در صفحه اول جستجوی گوگل قرار بگیرید؟ شما می‌توانید با رعایت نکاتی ساده سئو صفحه اصلی سایت خود را ارتقا دهید. در ادامه به بررسی عواملی می‌پردازیم که رعایت آن‌ها نقش بسیار تعیین کننده‌‌ای در سئو صفحه اصلی سایت دارد:

عنوان صفحه اصلی سایت

تگ عنوان نقش مهمی در روند بهینه‌سازی و سئو صفحه اصلی سایت دارد. چرا که کاربران متوجه می‌شوند با کلیک روی صفحه با چه اطلاعاتی رو‌به‌رو می‌شوند. عنوانی که شما در متا تگ عنوان تعریف کرده‌‌اید اولین خطی است که در صفحه نتایج نمایش داده می‌شود.

سئو صفحه اصلی سایت

همچنین موتورهای جستجوگر از عنوان صفحه اصلی سایت متوجه می‌شوند که محتوای شما تا چه حد با کوئری مورد نظر هماهنگی دارد. از تمام شصت کاراکتری که در اختیار دارید استفاده کنید تا کلمات کلیدی و اطلاعات کسب‌وکار را در یک جمله یا عبارت با هم ترکیب کنید. قواعدی که باید برای سئوی عنوان صفحه اصلی سایت رعایت کنید عبارتند از:

  • حداکثر از ۶۰ کاراکتر برای نوشتن عنوان استفاده کنید.
  • تنها به کلماتی که معرف برند شما هستند، اکتفا نکنید بلکه از کلمات کلیدی‌‌ استفاده کنید که معرف وبسایت یا کسب‌وکار شما هستند.
  • حتما از کلمات کلیدی هدف در ابتدای عنوان استفاده کنید.
  • به کار بردن کلمات کلیدی زیاد در عنوان خزنده‌های گوگل را سردرگم می‌کنند. کلمات کلیدی را که می‌خواهید با آن‌ها شناخته شوید به عنوان اضافه کنید.
  • از استفاده غیرطبیعی و زیاد کلمات کلیدی خودداری کنید.
  • دامین یا نام تجاری خود را اول عنوان ذکر کنید.

بیشتر بخوانید: تحقیق کلمه کلیدی


منوی سایت

منوی سایت یکی دیگر از عوامل مهم سئو محسوب می‌شود. مخاطب باید به صفحات مهم وب‌سایت شما از طریق منوی سایت حداکثر سه کلیک فاصله داشته باشد. از منوهای پیچیده که بیشتر از سه سطح هستند دوری کنید. از منوی چسبان (sticky menu) استفاده کنید تا حتی وقتی کاربر صفحه را به پائین می‌کشد منو در مقابل چشمانش باشد.

بهینه سازی صفحه اصلی سایت

یک ساختار منوی واضح نیز به شما در کاهش نرخ خروج کمک می‌کند و کاربران را به بازدید از کلیه صفحات وب‌سایت شما ترغیب می‌کند. عصاره‌های لینک یا link juice  که از طریق سایت شما توزیع می شود باعث محبوب ماندن صفحه اصلی سایت می شود. بنابراین در مجموع باعث افزایش رتبه صفحه اصلی می‌شود.

تاثیر ظاهر صفحه اصلی سایت در سئو (UX)

هدف از سئو بهینه سازی صفحه اصلی وب سایت برای موتورهای جستجو و در UX رضایت کاربران در مرکز توجه قرار دارد. موتورهای جستجو نیز به دنبال پیدا کردن محتوایی هستند که رضایت مخاطب را جلب کند. بنابراین می‌توان گفت هدف تجربه کاربری و سئو یکسان است و آن هم رفع نیازی از مخاطب است. سلیقه به خرج دادن، مانند داشتن هدرهای کاملاً مناسب و متن مناسب، می‌تواند باعث ارتقای سئو شود. اما اگر طراحی UX بتواند با سئو و قالب‌بندی صفحه‌‌ای در هماهنگی کامل باشد، موفقیت سایت قطعی است.

گوگل برای سنجش موفقیت یک تجربه کاربری رفتار مخاطب را آنالیز می‌کند. اینکه یک کاربر برای چه مدت در سایت باقی می‌ماند یا اینکه همه امکانات سایت به خوبی در دسترس باشند از فاکتورهای مهم در سئو صفحه اصلی سایت است.


بیشتر بخوانید: آموزش ثبت مکان در گوگل مپ


محتوای صفحه اصلی

صفحه اصلی باید محتوا داشته باشد و منظور از محتوا، محتوای متنی است که موتورهای جستجو می‌توانند آن را بخوانند و درک کنند. به طور کلی، یک صفحه اصلی می‌تواند سه مدل باشد:

  • در وب‌سایت‌های شرکتی، جزئیات مربوط به شرکت، تصاویر (به صورت اسلایدشو) و لینک به صفحات داخلی وب سایت وجود خواهد داشت.
  • در فروشگاه‌های تجارت الکترونیکی، صفحه اصلی ممکن است حاوی اطلاعات آخرین محصولات، پیشنهادات، آخرین اخبار و لینک به بخش‌های مختلف محصولات باشد.
  • در وبلاگ، صفحه اصلی معمولاً آخرین پست‌های وبلاگ و مقالات ویژه را نمایش می‌دهد.

صرف نظر از سبک صفحه اصلی که انتخاب می‌کنید؛ باید به اندازه کافی محتوای متنی در صفحه قرار دهید. به داشتن ویدئو یا تصویر بدون متن اکتفا نکنید. حتما محتوای شما باید شامل کلمات کلیدی باشد.

توضیحات متا برای صفحه اصلی

توضیحات صفحه اصلی هم روی سئو صفحه اصلی تاثیر دارد. توضیحات متا همان چیزی است که کاربران در SERP یا نتایج موتورهای جستجو به طور مستقیم مشاهده می‌کنند، بنابراین بهتر است راجع به آن خوب فکر کنید.

اهمیت سئو صفحه اصلی سایت

به خاطر داشته باشید که گوگل ممکن است ترجیح دهد توضیحات متای شما را نشان ندهد و به جای آن از توضیحات خود استفاده کند. اگر توصیف شما خیلی کوتاه (یعنی کمتر از ۱۳۰ کاراکتر) یا خیلی طولانی باشد (بیش از ۱۵۴ کاراکتر) و همچنین اگر کلمات کلیدی زیادی استفاده کرده باشید، این اتفاق می‌افتد.

لینک‌سازی در صفحه اصلی (لینک‌های ورودی و خروجی)

یکی دیگر از موارد مهم در سئو صفحه اصلی سایت لینک‌سازی‌های داخلی درست و اصولی است. در این بخش می‌توانید در قسمت‌های مختلف محتوای صفحه اصلی به صفحات محصولات و خدمات یا هر صفحه دیگری که لازم است لینک دهید. ضمن اینکه لینک‌سازی در فوتر هم به شما کمک می‌کند. از طرف دیگر می‌توانید با روش‌های مختلف و به صورت کاملا طبیعی مانند رپورتاژ آگهی، برای صفحه اصلی سایت خودتان بک‌ لینک بگیرید.


در جت سئو بیتر بخوانید: سئو صفحه درباره ما و نمونه متن درباره ما سایت


بهینه‌سازی تگ H1

گام بعدی بهینه‌سازی تگ H1 است. هر صفحه از وب سایت شما (از جمله صفحه اصلی سایت) باید دارای یک برچسب H1 باشد. توجه داشته باشید یه هیچ وجه نباید بیش از یک تگ H1 استفاده کنید.

بهینه‌سازی تگ H1 صفحه اصلی سایت

هدینگ H1 معمولا در بالای صفحه قرار می‌گیرد و بیشتر تم‌ها برای نمایش عنوان صفحه در تگ‌های H1 پیکربندی شده‌اند. اگر گزینه‌‌ای برای تنظیم برچسب H1 برای صفحه اصلی دارید، حتما تعدادی کلمات کلیدی مرتبط نیز در آن وارد کنید.

تصاویر صفحه اصلی

یک صفحه اصلی خوب باید تصویر داشته باشد. تصاویر حالت خسته‌کننده بودن پیج را کم‌تر کرده و پیامی را که می‌خواهید به خوانندگان خود منتقل کنید واضح‌تر می‌رساند. همچنین می‌توان از تصاویر برای ارائه سیگنال دیگر به خزنده‌های موتور جستجو در مورد محتوای سایتتان استفاده کنید. این کار برای سئو بسیار مفید است و خزنده‌ها را جذب سایت شما می‌کند. هنگام استفاده از تصاویر برای صفحه اصلی خود اطمینان حاصل کنید که:

  • از ویژگی ALT تصاویر استفاده می‌کنید تا تصویر را توصیف کند.
  • کلمات کلیدی که برای تگ ALT انتخاب می‌کنید، کلماتی طبیعی باشد همان‌طور که کاربر آن را جستجو می‌کند.
  • وقتی تصویری شامل متن است، قسمت تصویر را از متن جدا کنید. موتورهای جستجو نمی‌توانند متن جاسازی شده در فایل jpg یا png را بخوانند.
  • برای سئو بهتر، تصویر را بدون متن نگه دارید و متن را با استفاده از CSS و html اضافه کنید.

سرعت صفحه اصلی

این یک واقعیت است که اگر لود شدن صفحه اصلی بیش از ۳ ثانیه طول بکشد، چهل درصد از کاربران صفحه را ترک می‌کنند. به عبارت دیگر حتی اگر صفحه اصلی کاملی داشته باشید ولی سرعت آن خیلی کند باشد، بازدید و مشتری خود را از دست خواهید داد. برای لود شدن سریعتر صفحه اصلی شما باید چند نکته را در نظر بگیرید:

  1. تهیه یک سرور سریع از هاست مطمئن بسیار کمک‌کننده خواهد بود. اگر هنوز از هاست مشترک استفاده می‌کنید، قطعاً باید VPS تهیه کنید.
  2. سایز فایل تصویر خود را بهینه کنید: قبل از بارگذاری تصویر در وب سایت خود، از یک نرم افزار ویرایش عکس (Gimp، Photoshop، Pixelmator و غیره) استفاده کنید. سپس از یک بهینه‌ساز تصویر مانند tinypng برای فشرده‌سازی و بهینه‌سازی اندازه پرونده استفاده کنید. اگر از تعداد زیادی عکس استفاده می‌کنید حتما CDN تهیه کنید.

بیشتر بخوانید: جایگزین الکسا


  1. وب سایت خود را با استفاده از pagespeed insights بررسی کنید. ابزاری از طرف گوگل که توصیه‌هایی را در مورد بهبود سرعت صفحه اصلی به شما ارائه می‌دهد.
  2. اگر به هر دلیلی دسترسی به ابزار پیج اسپید گوگل ندارید، با استفاده از ابزار آنالیز سایت جت سئو می‌توانید سرعت لود صفحه اصلی سایت خود را مطابق استانداردهای گوگل بررسی نمایید. برای این کار کافیست که به صفحه اصلی جت سئو مراجعه نمایید و آدرس صفحه اصلی سایت خود را وارد کنید.
  3. از Google Lighthouse استفاده کنید. Lighthouse ابزاری برای تجزیه و تحلیل عملکرد یک صفحه وب در حوزه‌های مختلف از جمله سرعت صفحه است. همچنین از سایت جی تی متریکس نیز می توانید کمک بگیرید.
  4. اگر قرار است در صفحه اصلی از ویدئو استفاده کنید، حتما آن را در شبکه‌های اشتراک‌گذاری ویدئو مانند آپارات بارگذاری کنید و در سایت خودتان لینک آن را قرار دهید. به این ترتیب ویدئو از هاست دیگری لود می‌شود و هاست خودتان را درگیر نمی‌کند. هاست ویدئو را بر روی هاست سایت خود قرار ندهید؛ چرا که سرعت لود شدن سایت را به شدت کاهش می‌دهد.
  5. نرم افزار خود را به‌روز نگه دارید. در CMSها همیشه تلاش می‌کنند تا سرعت و عملکرد را بهبود بخشند، بنابراین نرم افزار خود را به‌روز نگه دارید تا از این مزیت استفاده کنید.

تست سرعت صفحه اصلی سایت با Lighthouse

نسخه موبایل صفحه اصلی سایت

این روزها بیش از ۵۰ درصد جستجوها در گوگل از طریق تلفن همراه انجام می‌شود و داشتن یک صفحه اصلی سازگار با موبایل بیش از گذشته اهمیت دارد. با رونمایی از الگوریتم mobile first index گوگل از رنکینگ متفاوت‌تری برای وب سایت‌های موبایل استفاده می‌کند. اما پیکربندی اولیه سئو (عناوین، متا توضیحات، تگ H1 و غیره) برای دسکتاپ و موبایل یکسان است.

برای سئو صفحه اصلی باید تست سازگاری تلفن همراه را انجام دهید و خطاها را برطرف کنید. علاوه بر این، محتوای صفحه اصلی در صفحه تلفن همراه باید مشابه با صفحه اصلی دسکتاپ باشد. شما نباید گوگل را با دادن سیگنال‌های مختلط به اشتباه بیاندازید. به طور کلی، بهتر است از یک طراحی وب سایت ماهر استفاده کنید تا هرگونه اصلاح سئو که برای دسک تاپ انجام می‌دهید بلافاصله برای تلفن همراه اعمال شود.

چک لیست سئو صفحه اصلی سایت

      

بهینه‌سازی عنوان صفحه اصلی
طول عنوان نزدیک به 60 کاراکتر باش د.
نام دامنه را در ابتدای عنوان صفحه اصلی قرار دهید.
شامل کلمات کلیدی هدف باشد. 
بهینه سازی توضیحات متا صفحه اصلی 
شامل کلمات کلیدی هدف باشد.
جذاب باشد.
کاربران را به بازدید از وب سایت ترغیب کند.
بهینه‌سازی تگ H1
اطمینان حاصل کنید که تنها یک تگ h1 در صفحه اصلی سایت وجود دارد.
کلمات کلیدی مورد نظر یا کلمات کلیدی مرتبط را در تگ h1 و سایر زیرتیترها قرار دهید.
سئو تصویر صفحه اصلی
اطمینان حاصل کنید که همه تصاویر دارای ویژگی ALT هستند.
نام فایل همه تصاویر را بهینه کنید.
برای بارگزاری سریع، تصاویر را فشرده کنید.
بهینه‌سازی لوگو
نام فایل لوگو و ویژگی ALT، شامل نام تجاری باشد.
اضافه کردن داده ساختار یافته مناسب به صفحه اصلی
سئو محتوا
اطمینان حاصل کنید که صفحه اصلی شما دارای محتوای  متنی است.
برای لینک‌دهی از محتوای متنی استفاده کنید.
اطمینان حاصل کنید که کلمات کلیدی هدف و اصطلاحات مشابه در محتوای صفحه اصلی گنجانده شود.
بهینه‌سازی سرعت بارگزاری صفحه اصلی
انتقال به VPS را در نظر داشته باشید.
نرم افزار خود را به روز نگه دارید.
برای تجزیه و تحلیل سرعت از Google Lighthouse یا جت سئو استفاده کنید. 
از سرویس های استریم برای ویدئو استفاده کنید.
اطمینان از سازگاری صفحه اصلی در تلفن همراه
مطمئن شوید  که صفحه اصلی سایت دارای تمام محتوای صفحه اصلی دسکتاپ باشد.
اطمینان از نصب SSL در صفحه اصلی
ساختار سایت و چ یدمان منو
اطمینان حاصل کنید که از صفحه اصلی به تمام صفحات مهم سایت ، لینک داده شده است.
اطمینان حاصل کنید که کاربران از صفحه اصلی در کمتر از 3 کلیک بتوانند به هر صفحه از سایت دسترسی داشته باشند.
سایت لینک‌های نشان داده شده در جستجوی Google را بررسی کرده و چیدمان منو و ساختار صفحه اصلی سایت را متناسب با آن تنظیم کنید.
CTA و اعتماد کاربران
با استفاده CTAهای (اقدام به عمل) واضح، به کاربران برای یافتن صفحات محصولات و خدمات سایت کمک کنید.
برای ایجاد اعتماد کاربران، عناصری را در صفحه اصلی اضافه کنید. مانند نظرات مشتریان.  

جمع بندی

سئو صفحه اصلی سایت در واقع ستون سئوی استراتژی کسب و کار شما به حساب می‌آید و برای انواع وبسایت‌ها مهم است. آموزش سئو صفحه اصلی سایت تکنیک‌های بسیار مهمی دارد و ما به مهم‌ترین ابعاد آن پرداختیم. شما می‌توانید هر لحظه از ابزار سئو فوق العاده جت سئو برای آنالیز سایت خود استفاده کنید. همچنین این ابزار یک اکستنشن سئو دارد که به کمک آن می توانید سایت خود و رقبا را در سریعترین زمان ممکن تحلیل کنید. اگر هم می خواهید رنکینگ سایت خود را در ایران بدانید می توانید به صفحه مربوطه در جت سئو مراجعه کنید.

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

موارد و فاکتورهای مهمی در سئو صفحه اصلی تاثیر گذار هستند. از جمله مهم ترین فاکتورهای سئو صفحه اصلی می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • عنوان صفحه اصلی سایت
  • منوی سایت
  • ظاهر صفحه اصلی سایت
  • محتوای صفحه اصلی سایت
  • لینک سازی برای صفحه اصلی سایت
  • بهینه سازی H1 صفحه اصلی سایت
  • تصاویر صفحه اصلی سایت
  • سرعت صفحه اصلی سایت
  • و ...

خیر در همه نوع سایت ها نیاز به سئو صفحه اصلی نیست و با توجه به استراتژی سئو، در مورد این موضوع تصمیم گیری می شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید