در این مقاله قصد داریم تا با لینک سازی داخلی که یکی از اقدامات اساسی هر وبسایت حرفهای است آشنا شویم. همچنین سعی میکنیم نکات مهم در آموزش لینک سازی داخلی را برای شما بیان کنیم. دنیای وب بر پایه لینکها بنا شده است، تصور فضای وب بدون لینک دشوار خواهد بود. اگر هر صفحه وب را یک جزیره در نظر بگیریم لینکها مانند کشتیهایی هستند که شما را به سلامت به مقصد خواهند رساند. بدون کشتی عملاً هیچ ارتباطی برقرار نخواهد شد. یکی از وظایف شما به عنوان سئوکار این است که کشتیها را در جای مناسب و به شکل صحیح قرار دهید تا کاربران بتوانند به اقصی نقاط وب عزیمت کنند.
هرگاه بین دو صفحه وب ارتباط برقرار کنیم لینک سازی کردهایم. شما میتوانید لینک یک صفحه وب که حاوی آدرس آن است را در یک دکمه، کلمه خاص، گزینه و... قرار دهید تا با انتخاب آن صفحه جدیدی برای کاربر باز شود. بعید است که شما بخواهید تمام اطلاعات موجود در وبسایت خود را در یک صفحه بگنجانید، پس نیاز دارید یک ارتباط معنادار و منطقی بین صفحات خود ایجاد کنید. ایجاد و پیادهسازی این ارتباط منطقی لینک سازی نام دارد. ساخت لینک سایتهای دیگر و ساخت لینک صفحات دیگر وبسایت خودمان هردو پراهمیت و بسیار جدی است. مثال جزیره و کشتی که در ابتدا متن اشاره شد را به یاد دارید؟ اگر بین جزایری که در یک کشور هستند مثلاً کیش و قشم کشتی قرار دهیم یک ارتباط داخلی و درونی ایجاد کردهایم. به طور مشابه اگر بین صفحات یک وبسایت ارتباط ایجاد کنیم، لینک سازی داخی انجام دادهایم، برای مثال احتمالاً در صفحه اصلی وبسایت شما گزینهای وجود دارد که کاربر را به سمت صفحه تماس با ما هدایت میکند، این لینک بین دو صفحه از یک وبسایت قرار گرفته است و به آن لینک داخلی اطلاق میشود. میتوان حدس زد به طراحی و پیادهسازی ارتباط بین صفحات یک وبسایت لینک سازی داخلی گفته میشود و اگر یک صفحه وبسایت به صفحه دیگر سایت دومی لینک داشته باشد این لینک خارجی نامیده میشود؛ چرا که به خارج از وبسایت اول رفته است. گوگل از لینکهای داخلی برای درک محتوای صفحات و ارزشگذاری بر روی آنها استفاده میکند. از سوی دیگر کاربران هنگام مطالعه محتوا، با دیدن لینک بر روی آن کلیک میکنند و صفحات بیشتری از سایتتان را میبینند. گوگل با دنبال کردن لینکهای موجود در صفحات، سایت را میخزد. این کار به وسیله روباتی به نام روبات خزنده انجام میپذیرد. این روبات از صفحه اصلی سایت وارد میشود و با دنبال کردن لینکهای موجود در آن شروع به تهیه فهرستی از صفحات سایت و ارتباط بین آنها با هم میکند. به این وسیله متوجه میشود کدام صفحات موضوعات مشابه هم را پوشش میدهند. گوگل همچنین ارزش صفحه را بین لینکهای موجود در آن تقسیم میکند. معمولاً صفحه اصلی سایت بیشترین ارزش لینک را دارد، چون از تمام صفحات داخلی به آن لینک داده میشود. همین ارزش بین تمام لینکهای موجود در صفحه اصلی تقسیم خواهد شد. آن صفحات نیز ارزش دریافتی را بین لینکهایی که در خود دارند تقسیم میکنند و به همین ترتیب ادامه مییابد. کاربران وقتی در حال مطالعه صفحهای هستند، ممکن است بر روی یک لینک کلیک کرده و وارد صفحه دیگری از سایت شوند و محتوای آن را نیز مطالعه نمایند. این گردش کاربران در سایت از نظر سئو اهمیت زیادی دارد. کلیک کردن کاربران بر روی لینکهای درون صفحه، ورود کاربر به یک صفحه دیگر، مطالعه صفحات متعدد و در نتیجه افزایش زمان ماندگاری کاربر در سایت همگی از معیارهایی هستند که نشان میدهند کاربر از محتوای سایت شما رضایت داشته است. از آنجا که رضایت کاربر در راستای سیاستهای الگوریتمهای گوگل است، به بهبود رتبه سایت کمک خواهد کرد. سایت خود را شبیه یک هرم در نظر بگیرید که در رأس آن صفحه اصلی سایت قرار دارد. در زیر صفحه اصلی دستهبندیهایتان قرار گرفتهاند و در زیر آن پستها و صفحات هستند. در لینک سازی داخلی باید یک سری نکات را مد نظر قرار دهید تا تمام صفحات سایتتان از مزایای آن بهرهمند شوند: سایر نکات: تاثیر مثبت لینک سازی داخلی در سئو بر کسی پوشیده نیست، اولاً با این کار شما نرخ پرش را کاهش خواهید داد چرا که با کاربر فرصت میدهید تا از امکانات، محتواها و سرویسهای دیگر شما بهره ببرد و وبسایت شما را بیشتر مورد کنکاش قرار دهد با استدلالی مشابه شما نرخ خروج را نیز بهبود بخشیدهاید. دوماً شما ترافیک بیشتری روی صفحات حود خواهید گرفت چرا که از ورودیهای بیشتری امکان دسترسی به آن ایجاد شده است. اکثر موتورهای جستجو محدودیت 150 لینک در هر صفحه را دارند و اگر بیشتر از حد مجاز لینک داشته باشید، خزش آن صفحه و لینکهایش با مشکل مواجه خواهد شد.. اما این عدد قطعی نیست و ممکن است بسته به شرایط تغییر بکند. مثلاً شما ممکن است برای صفحههای مهم وبسایتتان مجبور باشید که 200 تا 250 تا لینک بسازید. درکل بهتر است معقولانه رفتار کنید و بیشتر از 150 تا لینک در یک صفحه قرار ندهید.
لینک سازی چیست؟
لینک سازی داخلی چیست؟
چرا باید لینک سازی داخلی انجام دهیم؟
ارتباط بین محتوا
مثلاً در بالای همین صفحه، لینکهای سئو داخلی، وبلاگ و جت سئو به عنوان مسیر رسیدن به این صفحه قرار گرفتهاند و نشان میدهند که این صفحه زیرمجموعهای از صفحات ذکر شده است. همچنین لینکهای سمت چپ صفحه، موضوعات مرتبط با این مقاله را پیشنهاد میکنند. بنابراین همه لینکهای موجود در یک صفحه از نظر موضوعی با هم مرتبطاند.ارزش لینک
بنابراین اگر از صفحه اصلی به پستهای جدیدتان لینک دهید، ارزش بیشتری به آنها تزریق خواهید کرد و گوگل نیز آنها را سریعتر پیدا خواهد کرد.گردش کاربران در سایت
اهمیت لینک داخلی در سئو چیست؟
ارتباط معماری اطلاعات سایت و لینک داخلی چیست؟
اگر این کار را درست انجام دهید، همین ساختار در فهرست اصلی سایتتان ظاهر میشود و در نتیجه لینکهای داخلی موجود در فهرست خود به خود معماری سایتتان را منعکس میکنند.
چگونه یک استراتژی صحیح برای لینک سازی داخلی تعیین کنیم؟
تاثیر لینکهای داخلی بر سئو چیست؟
سوماً رباتهای گوگل از این صفحات بیشتر خوششان میآید چرا که خزش متوقف نمیشود و ادامه خواهد داشت. چهارماً حس بهتری به کاربر القا میشود چرا که با سهولت بیشتری به نیازهایش پاسخ داده میشود پس احتمال بازگشت کاربر به سایت شما افزایش خواهد یافت و از آن گذشته برند شما جایگاه رفیعتری در ذهن مخاطب خواهد گرفت.
هر صفحه حداکثر چند لینک داخلی میتواند داشته باشد؟
نکات لینک سازی داخلی
اهمیت لینک سازی داخلی را باهم بررسی کردیم، اما بسیار کلیدی خواهد بود که لینک سازی را درست و اصولی انجام دهیم تا تاثیر کامل و مثبت آن را لمس کنیم. چگونه لینک سازی داخلی را انجام دهیم؟ آموزش لینک سازی داخلی پیچیده نیست و کافیست یک مبدا مناسب از صفحات وبسایت را با یک مقصد ایدهآل از صفحات را باهم ارتباط دهیم. لینک دهی داخلی نکات مهمی دارد که در ادامه به آن میپردازیم.
متن لینک
متن لینک شده یا همان انکرتکست همان کلمه یا عبارت قابل کلیک در صفحه است. گاهی اوقات از طریق همین یک کلمه یا عبارت به صفحه دیگر هدایت میشویم، حتماً میدانید که بهتر است زیر این کلمه خط کشیده شود و از نظر رنگ با سایر عبارات متفاوت باشد که این امر سبب میشود تا کاربر از وجود لینک در این عبارت باخبر شود. اما بهتر است چه عبارتی را برای هدایت به صفحه دیگر انتخاب کنیم؟ اگر چه تاثیر آن توسط موتورهای جستجو کم است ولی بهتر است یک عبارت مناسب و مرتبط انتخاب کنیم که طول آن هم خیلی زیاد نباشد.
موقعیت در صفحه
شاید برای شما جالب باشد که بدانید اثر لینکها در نقاط مختلف یک صفحه تفاوت میکند، مثلاً فوتر یک وبسایت چون عموماً در همه صفحات تکرار میشود، اگر لینکی در این بخش قرار گیرد گویی شما در تمام صفحات وبسایت آن لینک را درج نمودهاید که این عملکرد عموماً تاثیر منفی دارد به جز در روشهای کلاه سیاه که مورد بحث این مقاله نیست ولی اگر در نویگشن اصلی هم از همان لینکی که در فوتر دادهاید استفاده کنید شرایط کمی منطقیتر خواهد شد. با این وجود دقت کنید که لزوماً لینکی که بیشتر به چشم میآید تاثیر بیشتری ندارد و سعی کنید لینکها را در یک مکان عادی که واقعاً احتمال دارد در مسیر کاربر قرار گیرد درج کنید.
صفحه مقصد
ارتباط دو صفحه زمانی به شکوفایی میرسد که صفحه مقصد نیز کارکرد متعارف و مرتبط داشته باشد و یک صفحه با هویت واقعی باشد. پس مقصد لینک داخلی نیز موضوعی است که نباید پشت گوش بیاندازید.
اعتبار صفحه لینک دهنده
اگر صفحهای از وبسایت شما لینکهای زیادی از خارج دریافت کرده است، رنکینگ خوبی دارد و اعتبار آن بالا است تاثیر لینکی که از این صفحه به صفحات دیگر وبسایت خود میدهیم بسیار بیشتر است. این روش از لینک سازی داخلی سئو شما را بهبود محسوسی خواهد داد.
موضوعهای مرتبط
بدیهی است که دو صفحه زمانی به یکدیگر متصل میشوند که حداقل در یک موضوع اشتراک داشته باشند، زمانی که شما استراتژی لینک سازی داخلی را تدوین میکنید خودتان را به جای بازدیدکننده تصور کنید و سعی کنید حدس بزنید چرا از صفحه "الف" به صفحه "ب" بروم؟ چه جرقهای در ذهن شما زده شده است که حدس میزنید صفحه "ب" برای شما مفید باشد؟ لینک سازی داخل سایت بر پایه منطق و بازاریابی است و باید سعی کنید بستر را برای فعالیت کاربر گسترده و در دسترس نشان دهید.
اولین لینک در صفحه
اگر صفحهای دارید که به نوعی معدن لینک دهی است، تاثیر لینکی که در ابتدا داده شده است از سایر لینکها بیشتر است. این آزمایش توسط محققان MOZ انجام شده و این رفتار رباتهای گوگل به ثبت رسیده است پس سعی کنید در چنین صفحاتی لینک مهمتر که به صفحه با ارزشتری کاربران را هدایت میکند در قسمت ابتدایی و بالاتر از سایر لینکها قرار گیرد.
فرمت لینک
بهتر است شکل لینک به صورت HTML باشد و سعی نکنید آن را به حالت جاوااسکریپت تبدیل کنید. درست است که لینک سازی با جاوا اسکریپت نیز برای رباتهای گوگل کاملاً تفسیر پذیر است اما تاثیر آن در رتبهگیری سایت شما کمتر خواهد بود. ایجاد لینک داخلی در HTML ساده است و با تگ a میسر خواهد شد این تگ به همراه href تکمیل میشود، عبارت a مخفف anchore یا لنگر است و href مخفف Hypertext Reference یا ابر متنی است که حاوی لینک (hyperlink) به صفحه دیگری است. نکته مهم دیگر در مورد فرمت لینک آن است که اگر قصد دارید از طریق عکس لینک سازی کنید alt عکس است که تاثیر اصلی را خواهد گذاشت، پس در انتخاب آن دقت کنید. ضمناً آزمایشها نشان داده است که تاثیر لینک متنی از لینکی که با تصویر ساخته شده است بیشتر است.
لینک داخلی در مقایسه با لینک خارجی
شاید کمی شوکآور باشد اما تاثیر لینک دهی به خارج سایت از تاثیر لینک داخلی بیشتر است و اعتبار و رتبه بهتری برای شما به ارمغان میآورد. علت این است که شما با این کار به شکل استقلال گونهای از محتوای غنی و مرتبط در فضای وب حمایت کردهاید و این برای رباتهای گوگل جذاب خواهد بود تا برای شما امتیاز بیشتری قائل شوند.
دقت کنید که لینک سازی داخلی سایت و لینک دهی خارجی هردو باید به شکل عادی و منطقی باشند و هیچ گونه رفتار اغراق آمیز و بدون دلیلی در کار نباشد، در این صورت است که شما تاثیر لینک سازی بر سئو را مشاهده خواهید کرد، البته اگر لینک سازی غیر منطقی و بیش از حد باشد هم تاثیر آن را در سئو خواهید دید اما صد افسوس که اثر منفی آن ظهور خواهد کرد.
جمع بندی
لینک سازی هم اقدام ضروری برای سئو است و هم به کارکرد وبسایت شما کمک خواهد کرد. بسیار حیاتی است که بازدیدکننده در وبسایت شما سردرگم نشود و بتواند راه خود را پیدا کند و به جهت اینکه نیاز بازدیدکنندههای مختلف متفاوت است پس باید سناریوهای مختلفی در ذهن متصور شوید. این سناریوها تصویری از رفتار احتمالی کاربر خواهند بود، پس شما وظیفه دارید پلهای مناسبی برای اجرایی شدن تصمیم کاربر جانمایی کنید، در این موقعیت لینک سازی داخلی و خارجی به کمک شما خواهد آمد این پلها همان لینکها هستند که برای رباتهای موتورهای جستجو نیز قابل فهم بوده و تاثیر مثبتی روی سئو خواهند داشت. دست آخر اینکه گزارشی جامع از تمامی بازخوردهای لینک دهی خود را به شکل پیوسته رصد کنید. رفتار کاربران را به صورت صادقانه مستند کنید تا با بررسی آن و در صورت لزوم لینک های موجود در سایت را بهینه کنید.