اشتراک جت سئو

الگوریتم رنک برین (RankBrain) چیست؟


از الگوریتم رنک برین یا Rank Brain Algorithm به عنوان سومین سیگنال مهم رتبه‌بندی صفحات یاد می‌شود؛ بنابراین با دانستن نحوه عملکرد این الگوریتم گوگل، می‌توانیم صفحات وب‌سایتمان را به‌گونه‌ای طراحی کنیم که تا حد زیادی با قوانین سئو سازگار باشد و بتواند جایگاه خوبی در فهرست نتایج سئو کسب کند.

الگوریتم رنک برین (RankBrain) گوگل چیست؟

رنک برین زبان نوشته شده را به شکل ریاضی (وکتور یا نمودار) درمی‌آورد تا برای کامپیوتر قابل فهم باشد و برای این کار از هوش مصنوعی استفاده می‌کند. اگر کلمه یا عبارتی برای الگوریتم رنک برین آشنا نباشد، ماشین یادگیری بر اساس عبارت‌های مشابه یک حدس می‌زند و مطابق آن نتایج را فیلتر می‌کند. هرچند گوگل برای بهتر کردن الگوریتم‌ها از ماشین یادگیری استفاده می‌کند اما الگوریتم رنک برین تنها هوش مصنوعی (AI یا Artificial Intelligence) موجودی است که گوگل از آن برای نتایج جستجو استفاده می‌کند. چراکه عملکرد هوش مصنوعی بسیار پیچیده‌تر از ماشین یادگیری است و چنانچه با مشکلی مواجه شود، مهندسان گوگل نمی‌توانند آن را اصلاح کنند.

الگوریتم رنک برین


بیشتر بخوانید: همه چیز در مورد الگوریتم برت گوگل (GOOGLE BERT)


الگوریتم هوش مصنوعی، سیگنالی برای رتبه بندی سایت

مهم‌ترین سیگنال‌های رتبه‌بندی سایت‌ها به ترتیب عبارت‌اند از:

  1. محتوا
  2. لینک
  3. هوش مصنوعی

شاید با خود فکر کنید هوش مصنوعی نمی‌تواند یک سیگنال برای رتبه بندی باشد؛ البته همین‌طور هم هست. در واقع هوش مصنوعی یک روش برای پردازش عبارت‌های جستجو شده است به‌طوری که بهترین و مناسب‌ترین پاسخ‌ها در جایگاه‌های بالاتر فهرست نتایج ظاهر شوند. الگوریتم هوش مصنوعی مخصوصاً تمرکز خود را بر روی عبارت‌هایی قرار داده که برای گوگل ناشناخته‌اند. هر روز حدود 15 درصد از عبارت‌هایی که سرچ می‌شوند برای گوگل ناشناخته‌اند یا به عبارت دیگر، تا قبل از آن کسی آن‌ها را جستجو نکرده بود. گوگل نیز الگوریتم رنک برین را توسعه داد تا با استفاده از ماشین یادگیری بتواند در شرایطی که معنی عبارت سرچ شده را نمی‌داند، آن را حدس بزند و بهترین نتایج را برای آن ارائه دهد.

الگوریتم رنک برین گوگل چگونه عمل می‌کند؟

الگوریتم هوش مصنوعی یا رنک برین از سری دیتابیس‌هایی مبتنی بر رفتارهای کاربران، لوکیشن آن‌ها و چیزهای دیگر به عنوان خوراک الگوریتم و ماشین یادگیری آن استفاده می‌کند.
کلماتی که کاربر در کادر جستجو وارد می‌کند به وسیله فرمول‌های ریاضی به وکتور شکسته می‌شوند تا به هر کلمه یک آدرس اختصاص یابد. کلمات مشابه، آدرس‌های مشترک دارند. وقتی گوگل یک کلمه ناشناخته را پردازش می‌کند از همین نقشه‌های ریاضیاتی برای کشف روابط بین کلمات استفاده می‌کند تا نزدیک‌ترین کلمه از نظر معنایی را به کلمه ناشناخته پیدا کند. سپس بر اساس آن نتایج مرتبط را به کاربر نمایش می‌دهد. بر اساس رفتاری که کاربر در مقابل نتایج نمایش داده شده نشان می‌دهد و با کمک ماشین‌های یادگیری، گوگل نتایج را برای دفعات بعدی بهبود می‌بخشد.

چند نکته در رابطه با نحوه عملکرد الگوریتم هوش مصنوعی

  • گوگل در تجزیه‌وتحلیل‌های هوش مصنوعی به حروف اضافه مثل «و»، «یا» و ... توجهی نمی‌ کند.
  • الگوریتم رنک برین به خصوص عبارت‌های منفی مثل «بدون» یا «نباشد» را نیز هدف می‌گیرد.
  • با استفاده از نقشه‌های ریاضیاتی و وکتورهای کلمات، گوگل بهتر می‌تواند معنای کلمات را در متن دریابد.

بیشتر بخوانید: الگوریتم E-A-T چیست؟ تاثیر الگوریتم E.A.T در سئو


آیا می‌ توانیم سایت خود را برای الگوریتم رنک برین گوگل بهینه سازی کنیم؟

تنها راه بهینه‌سازی سایت برای الگوریتم رنک برین گوگل ساده‌نویسی است! همواره متخصصان گوگل به وبمستران توصیه می‌کنند برای اینکه سایت خود را از افت ناشی از آپدیت‌های گوگل در امان نگه‌دارند کافی است محتوای وب‌سایت خود را به زبانی طبیعی بنویسند، به‌طوری‌که گویی انسانی در حال صحبت کردن است. برای اینکه مطمئن شوید سایتتان به زبانی روان و شیوا نوشته شده، کافی است بخش‌هایی از مقالات بخش وبلاگتان را برای دیگران بخوانید و از آن‌ها بپرسید آیا به نظرشان طبیعی بود. اگر متن‌ها مانند صحبت کردن عادی ما در مکالمات روزمره باشند، نشان می‌دهد که سایت برای الگوریتم رنک برین بهینه‌سازی شده است.

تأثیر الگوریتم رنک برین (Rank Brain) بر سئو سایت

از آنجا که الگوریتم رنک برین یک ماشین یادگیری با هوش مصنوعی است که رفتار خود را دائماً بر اساس رفتار کاربران تغییر می‌دهد، در طولانی مدت بر اساس متغیرهای تأثیرگذار تغییر خواهد کرد:

رفتار کاربران تغییر می‌کند

از آنجا که معمولاً سه نتیجه اول بهترین جواب را برای کاربر فراهم می‌کنند، کاربران عادت خواهند کرد که تنها بر سه نتیجه اول کلیک کنند. پس باید سعی کنید در بین سه نتیجه ابتدایی صفحه نتایج قرار بگیرید.

رقابت دائمی می‌شود

دائماً سایت‌های جدید ظهور می‌کنند که از میان آن‌ها ممکن است سایت‌هایی باشند بهتر از ما با محتوایی شیواتر و طبیعی‌تر. وقتی این رقابت دائماً پیش‌رونده را در کنار الگوریتم هوش مصنوعی دائماً در حال یادگیری و تغییر قرار دهیم به این نتیجه می‌رسیم که باید دائماً خودمان و سایتمان را رشد دهیم و بهتر شویم تا عقب نمانیم.

شما می‌توانید بر هوش مصنوعی اثر بگذارید

الگوریتم رنک برین یا هوش مصنوعی داده‌های خود را از اینترنت جمع می‌کند. پس شما می‌توانید با داده‌سازی مانند ساخت بک لینک، بازاریابی داخلی، هک رشد و ... سیگنال‌های مثبتی ایجاد کنید که گوگل سایت شما را به عنوان یک معتبر و مفید بشناسد.

جمع بندی

الگوریتم رنک برین برای وقتی که کلیدواژه خاص و بدون رقیبی را انتخاب کنید که هیچ‌کس آن را سرچ نمی‌کند، بیش از هر زمانی به کارتان خواهد آمد. در این موقعیت، این کلیدواژه برای گوگل ناشناخته است؛ در نتیجه سایت شما بهتر از بقیه سایت‌ها رتبه خواهد گرفت. البته فراموش نکنید الگوریتم هوش مصنوعی چون از ماشین یادگیری استفاده می‌کند دائماً در حال تغییر (و یادگیری) است؛ بنابراین بهینه‌سازی سایت برای الگوریتم رنک برین مثل نشانه گرفتن یک هدف در حال حرکت است! برای اینکه بتوانید به هدف بزنید نوشته‌های قدیمی خود را کامل‌تر کنید و البته از آن‌ها به نوشته‌های جدیدتر لینک بدهید.

در مورد الگوریتم های دیگر گوگل بخوانید:

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید