اکستنشن کروم جت سئو

KPI در سئو یا شاخص کلیدی عملکرد


تعیین اهداف سایت و معیارهای سنجش از مهم‌ترین قسمت‌های استراتژی سئو شما هستند، اما متاسفانه اغلب اوقات نادیده گرفته می‌شوند یا به‌درستی آن‌ها را تحلیل نمی‌کنیم. بدون KPI، نمی‌توانید به طور موثری پیشرفت کمپین‌ها یا اثربخشی محتوای خودتان را ارزیابی کنید. ضمن اینکه نمی‌توانید مطمئن شوید که تلاش‌های شما در حال نتیجه دادن است یا اینکه آیا در مسیر درستی برای رسیدن به موفقیت قرار دارید.

KPI در سئو چیست؟

KPI در شاخه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما باید دید kpi در سئو چیست؟ کی پی آی در سئو همان شاخص کلیدی عملکرد و مخفف (Key Performance Indicator) است. با استفاده از این شاخص می‌توانیم میزان موفقیت پروژه‌های سئو را بسنجیم. در واقع هر اقدامی که انجام دهیم به دنبال سنجش میزان موفقیت و بازخورد آن هستیم.

همه ما می‌دانیم مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا نتایج سئو به ثمر بنشیند، اما با تنظیم KPIها (شاخص‌های کلیدی عملکرد) بهتر می‌توانید تاثیر استراتژی بر کسب‌و‌کارتان را ببینید. SEO KPI استراتژی شما را سر و سامان می‌دهد. همچنین می‌توان از آن برای اندازه‌گیری و گزارش میزان پیشرفت استفاده کرد. اما قبل از هر چیز باید بدانید که چه معیارهایی باید اندازه‌گیری شود و یک مدل برای خودتان تعریف کنید.

مهمترین شاخص‌های کلیدی عملکرد یا KPI در سئو

اندازه گیری شاخص کلیدی عملکرد سئو چراغ راه شما به سوی آینده است و نشان می‌دهد تا چه حد به اهداف مورد نظر خود رسیدید. همچنین به شما کمک می‌کند تا مشکلات را خیلی سریع در مراحل اولیه خنثی کنید قبل از اینکه به مشکلات بزرگ و لاینحل تبدیل شوند. مهم‌ترین شاخص‌های کلیدی عملکرد سئو که باید آن‌ها را دنبال کنید عبارتند از:

نرخ بازگشت سرمایه شاخص‌ کلیدی عملکرد یا KPI در سئونرخ بازگشت سرمایه

تقریباً برای همه مشاغل، هدف نهایی استراتژی سئو بازگشت سرمایه (ROI) است. به عبارت ساده‌تر، هر جا که سرمایه‌گذاری کرده‌‌اید، باید پولی بیشتر از آن چیزی که سرمایه‌گذاری کرده‌‌اید پس بگیرید.

دنبال کردن بازگشت سرمایه از سئو بسیار حیاتی است و به وسیله آن متوجه می‌شوید چه مقدار موفقیت به دست آورده‌اید. اما به خاطر داشته باشید که بازگشت سرمایه فرآیندی طولانی است و حداقل بین ۶ تا ۱۲ ماه طول می‌کشد تا اثرات آن مشخص شود.

اگر هدف یا تارگت بازگشت سرمایه خود را بدانید، می‌توانید عملکرد خود را به طور منظم برای رسیدن به آن اندازه گیری کنید. تحلیل و گزارش عملکرد نیز ساده‌تر خواهد بود. ROI را می‌توانید براساس سرمایه‌گذاری خود در سئو و درآمد حاصل از آن اندازه‌گیری کنید.

نرخ تبدیل شاخص‌ کلیدی عملکرد یا KPI در سئونرخ تبدیل

اگرچه بازگشت سرمایه، KPI اصلی است که بسیاری از مشاغل از آن استفاده می‌کنند، اما دیدن بازده نیاز به زمان دارد و به همین دلیل، نباید فقط به ROI اکتفا کنید.

برای موفقیت، باید اندازه‌گیری و دنبال‌کردن تبدیل‌های ارگانیک (فروش، مشتری‌های راغب، یا هر دو بسته به نوع کسب‌وکار شما) را نیز در کنار برگشت سرمایه مدنظر قرار دهید. علاوه بر این، افزایش تبدیل ارگانیک می‌تواند نشان‌دهنده تلاش شما باشد. به بیان ساده، نرخ تبدیل (RIO) همان نسبت تبدیل‌ها به کل بازدیدکنندگان سایت است.

قبل از شروع کار در یک کمپین، حتما باید معیار تبدیل را مشخص کنید. مثلا می‌توانید به طور متوسط از تبدیل‌هایی که در سه ماه قبل از شروع کمپینتان ایجاد شده استفاده کرده و از آن به عنوان معیار اندازه‌گیری رشد استفاده کنید.

بهترین ابزار برای سنجش این معیار گوگل آنالیتیکس است. conversions را از داشبورد انتخاب کرده و سپس در قسمت goal، روی overview کلیک کنید. الگوی تبدیل موردنظر خود را انتخاب کنید و در این مرحله URL سایت را در آن وارد کنید. در آخر Google analytics یک خروجی به شکل گراف به شما نمایش می‌دهد و شما می‌توانید به راحتی نتیجه پروژه سئو خود را خواهید دید.


بیشتر بخوانید: گوگل آنالیتیکس چیست؟ آموزش گوگل آنالیتیکس 


سنجش نرخ تبدیل با Google analytics

نرخ پرش یا Bounce Rate شاخص‌ کلیدی عملکرد یا KPI در سئونرخ پرش یا Bounce Rate

نرخ پرش از سایت به شما نشان می‌دهد محتوایی که روی سایت قرار داده‌‌اید به اندازه کافی برای مخاطب جذاب بوده یا خیر. نرخ پرش بالا برای سایت شما مطلوب نبوده و نشان‌دهنده آن است که صفحه مورد نظر، توجه کاربران را جلب نمی‌کند. به عبارت بهتر به معنای فرصت‌های از دست رفته برای تبدیل بازدیدکنندگان عمومی به مشتری است.

نرخ پرش بالا یعنی کاربران نتوانستند کوئری مورد نظر خود را در وب‌سایت شما پیدا کنند. البته نرخ پرش معیاری است که به صفحه مورد نظر بستگی دارد. به عنوان مثال ممکن است صفحه اصلی سایت یا صفحه اعلام قیمت ارز، نرخ پرش (Bounce Rate) زیادی داشته باشند، اما این اصلا بد نیست. چرا که مخاطب به چیزی که می‌خواسته رسیده یا به صفحه دیگر رفته است.

نرخ ماندگاری در سایت شاخص‌ کلیدی عملکرد یا KPI در سئونرخ ماندگاری در سایت

هرچه کاربر مدت زمان بیشتری در یک صفحه سپری کند، بیشتر درگیر محتوا می‌شود و هرچه مخاطب بیشتر در صفحه بماند، احتمال تبدیل شدن او از یک بازدیدکننده عادی به یک مشتری بیشتر است.

موفقیت شما در زیاد شدن این نرخ است. در این معیار باید بدانید هر کاربر چه مدت زمان در هر صفحه از وب‌سایت شما و همچنین هر پست شما می‌گذراند. برای اندازه‌گیری و سنجش این معیار هم به گوگل آنالیتیکس نیاز دارید.

وقتی وارد گوگل آنالیتیکس شدید مسیر زیر را دنبال کنید:

Behavior > Site Content > All Pages

شاخص کلیدی عملکرد در سئو

Kpi در سئو

بازدید سایت شما از طریق موتور جستجوگر گوگل شاخص‌ کلیدی عملکرد یا KPI در سئوبازدید سایت شما از طریق موتور جستجوگر گوگل یا Organic Sessions

منظور از session وارد شدن یک کاربر به سایت شما و شروع فعالیت او در سایت است. هنگامی که تلاش‌های شما به نتیجه رسید، یکی از معیارهای اصلی که تأثیر آن را مشاهده خواهید کرد، Organic Sessions (ترافیک) است.

میزان مواجهه با محتوا (impressions) منجر به ترافیک بیشتر شده و ترافیک تبدیل به مشتری می‌شود. نهایتا مشاهده افزایش بازدید از موتور جستجوگر گوگل، نقطه‌‌ای است که در آن متوجه بهبودی در بازگشت سرمایه خود می‌شوید.

اندازه‌گیری بازدید از طریق موتور جستجو در Google Analytics بسیار ساده است. اما به منظور ردیابی KPIهای SEO، توصیه می‌کنیم روی داده‌های Google Search Console تمرکز کنید، زیرا به شما این امکان را می‌دهد که جستجوهای برند را حذف کرده و کلیک‌های ارگانیک را برای اصطلاحات غیر برندی به صورت جداگانه مشاهده کنید.

این کار برای اطمینان از عدم انحراف داده‌های شما توسط فعالیت‌های تجاری که باعث افزایش جستجوی برند کسب‌وکار می‌شوند، باید صورت گیرد. برای انجام این کار، به گزارش عملکرد بروید و دکمه New+ را در بالای صفحه خود بزنید در آنجا انتخاب کنید که کوئری‌هایی که حاوی برند شما بودند فیلتر شوند. نام تجاری خود را وارد کنید (و تغییرات آن)، خواهید دید که ترافیک غیر برندی نمایش داده خواهد شد.

بررسی کلیک های ارگانیک در سرچ کنسول گوگل

رتبه بندی کلمات کلیدی شاخص‌های کلیدی عملکرد یا KPI در سئورتبه‌بندی کلمات کلیدی

یکی دیگر از معیارهای مطلوب برای سنجش موفقیت در پروژه‌های سئو رتبه بندی کلمات کلیدی است و اکیداً توصیه می‌کنیم که نحوه رتبه‌بندی کلمات کلیدی اصلی هدف خود را در SERP پیگیری کنید. در طول پنج سال گذشته رتبه‌ کلمات کلیدی معیاری بوده که موفقیت کمپین‌های سئو بر طبق آن سنجیده شده است.

در گذشته، بسیاری تصور می‌کردند هر سایت یا صفحه وب فقط می‌تواند برای چند کلمه کلیدی خاص سئو شود؛ این در حالی است که در واقع هر صفحه وب می‌تواند برای در سرچ صدها و حتی گاهی هزاران عبارت مختلف در گوگل به نمایش دربیاید. ابزار سئو Organic Research به شما امکان می‌دهد کلمات کلیدی را که یک صفحه بر اساس آن‌ها رتبه‌بندی می‌شود را مشاهده کنید.

بک لینک ها شاخص‌ کلیدی عملکرد یا KPI در سئوبک‌لینک‌ها

بک لینک‌ها یکی از سه فاکتور برتر رتبه‌بندی گوگل است و به نظر نمی‌رسد گوگل قصد تغییر آن را داشته باشد. شما باید از سلامتی فعلی لینک پروفایل خود مطمئن شوید. معیارهایی که باید اندازه‌گیری کنید عبارتند از:

  • تعداد کل بک لینک‌ ها
  • تعداد کل دامنه‌های ارجاع شده
  • تعداد لینک‌های از بین رفته
  • تعداد لینک‌های گرفته شده
  • لینک‌های مضر یا خراب

بیشتر بخوانید: بک لینک چیست و چه اهمیتی در سئو سایت دارد؟


تاثیر KPI بر سئو

برای داشتن استراتژی سئو موفق باید از ابزارها و عملکردهایی برای قرار گرفتن در صفحه اول نتایج گوگل استفاده کرد که هم باعث بهبود کی پی آی شود و هم موفقیت شما را هموار کند. KPIها را می‌توان به انواع مختلفی تقسیم کرد:

ورودی‌ها: خواص منابعی که در فرآیندی مصرف شده‌‌اند تا خروجی داشته باشند را اندازه گیری می‌کند.

فرآیند: بر چگونگی کارایی، کیفیت یا سازگاری فرآیندهای خاص مورد استفاده برای تولید یک خروجی خاص متمرکز است.

خروجی‌ها: معیارهای نتیجه‌‌ای است که نشان می‌دهد چه مقدار کار انجام می‌شود و آنچه تولید می‌شود را تعریف می‌کند.

نتایج: بر روی دستاوردها یا تأثیرات تمرکز دارد.

پروژه: جواب سوالاتی را ارزیابی می‌کند که مربوط به وضعیت قابل تحویل و پیشرفت مهم مربوط به پروژه‌ها یا ابتکارات مهم است.

با بررسی و ارزیابی عملکرد خود در مسیر رسیدن به اهدافتان خیلی راحت می‌توانید به ایرادهای خود پی برده و آن‌ها را در سریع‌ترین زمان ممکن حل کنید.

نحوه‌ی عملکرد KPIها

هنگامی که نوبت به ارزیابی KPI مناسب فروشگاه آنلاین شما می‌رسد، با پرسیدن این سوالات از خود شروع کنید «چه چیزی موفقیت را برای تجارت الکترونیکی من تعریف می‌کند؟» و «چه اهدافی می‌توانند من را به این موفقیت برسانند؟». غالباً، معیار پیش فرض و اصلی، بازگشت سرمایه است که میزان موفقیت یک سرمایه‌گذاری خاص را با مقایسه بازده و هزینه اصلی اندازه‌گیری می‌کند. با این حال، همیشه نمی‌توان همه تلاش خود را به نتیجه نهایی گره زد و گاهی اوقات انجام آن ارزش ندارد. برای تعیین KPIهای مناسب باید:

ابتدا باید به تعیین اهداف و هر آن چیزی بپردازید که می‌خواهید به آن برسید.

شرایط خاصی را تعیین کنید که تحقق اهداف تعیین شده را در یک بازه زمانی خاص آسان کند.

دو عنصر اصلی در این مورد، شناسایی یک فعالیت قابل اندازه‌گیری و یک بازه زمانی خاص است. به عنوان مثال، باید بازدید کنندگان جدید را در سه ماه آینده تا بیست درصد افزایش دهید. این عناصر عوامل حیاتی موفقیت هستند که به شما کمک می‌کنند بفهمید آیا در مسیر رسیدن به اهداف خود هستید یا خیر.

KPI واقعی تعیین کنید. در مورد مثالی که در بالا استفاده شد، KPI می‌تواند درصد بازدیدکنندگان جدید در مقابل بازدیدکنندگان برگشتی در مقایسه با ماه گذشته باشد.

جمع‌بندی

در تمرکز بر این معیارها و تلاش برای دیدن افزایش ماهیانه سه ماه یک بار و سالیانه، باید افزایش KPI مربوط به تجارت را نیز مشاهده کنید:

  • مشتریان
  • سود
  • نرخ بازگشت سرمایه

جت سئو برای تقویت نقاط قوت و اصلاح نقاط ضعف در وب سایت خود همواره در کنار شما خواهد بود و با ابزاری که در اختیار شما قرار می‌دهد می‌توانید بررسی سایت خود را انجام دهید و کی پی آی خود را بالا برده و مشتری‌های بیشتری کسب کنید.

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

در سئو شاخص کلیدی عملکرد یا KPIهای مختلفی وجود دارد که هرکدام در شرایط مختلف اهمیت های مختلفی پیدا می کنند. اما به طور کلی KPIهای زیر اهمیت دارند :

نرخ بازگشت سرمایه / نرخ تبدیل / نرخ پرش یا Bounce Rate / نرخ ماندگاری در سایت

KPIهای سئو به انواع زیر تقسیم بندی می شود :

ورودی ها / فرآیند / خروجی ها / نتایج / پروژه

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید