اکستنشن کروم جت سئو

تحلیل رقبا در سئو | چرا باید سئو سایت رقبای خود را آنالیز کنیم؟


ممکن است شما در یک بازه زمانی با یک کلیدواژه در صفحه اول گوگل باشید، اما در سئو هیچ چیز دائمی نیست! هر روز سایت‌های جدیدی در حوزه کسب و کار شما منتشر می‌شوند و با همان کلمات کلیدی سایت خود را بهینه‌سازی می‌کنند. سایت‌های قبلی هم به طور مستمر در حال بهینه‌سازی هستند و ممکن است با همان کلیدواژه اصلی شما رشد کنند. پس باید به طور مستمر برای حفظ این رتبه تلاش کنید و علاوه بر اجرای اصول و قواعد سئو، لازم است رفتار و فعالیت‌های رقبای خود را هم پایش کنید و از نتایج آن در فعالیت‌های آتی خود استفاده کنید. تحلیل و بررسی رقبا در سئو همان ابزاری است که این اطلاعات کلیدی را در اختیار شما قرار می‌دهد و موفقیت شما را تضمین می‌کند. 

تحلیل و بررسی رقبا

تحلیل رقبا در سئو چیست؟

تصور کنید که در یک شهر بزرگ یک فروشگاه دارید، اما شما صاحب تنها فروشگاه شهر نیستید و رقبایی دارید. پس از مدتی متوجه می‌شوید که مردم برای خرید به فروشگاه شما نمی‌آیند و از فروشگاه رقیب بیشتر خرید می‌کنند. در این صورت اولین اقدام شما چیست؟ بدون شک یکی از اقداماتی که در این شرایط انجام می‌دهید، این است که به فروشگاه رقیبتان بروید و ببینید چرا مردم او را به شما ترجیح می‌دهند. نوع اجناس، دکور، خدمات پس از فروش و همه چیز را مشاهده و بررسی می‌کنید تا بدانید ایراد کار شما در کجا است. در این صورت کاری که شما انجام داده‌اید، تحلیل و بررسی رقبا است.

در سئو هم می‌توانید مشابه این کار را به روش‌های دیگر انجام بدهید. تحلیل و بررسی رقبا در سئو که در انگلیسی به آن SEO Competitor Analysis می‌گویند، عبارت است از تحقیق در مورد کلیدواژه‌ها، بک لینک‌ها، لینک‌های خروجی، محتوا و ساختار سایت و به طور کلی هر موضوع دیگری در مورد عملکرد سایت شرکت‌های رقیب. تحلیل رقبا در سئو یک تکنیک طلایی است که اطلاعات کاملی از فعالیت‌های رقبا در اختیار شما قرار می‌دهد؛ خواه این فعالیت‌ها اقدامات صحیح و پربازده باشد و خواه اشتباهاتی باشد که تکرار آنها به شما صدمه می‌زند. با تحلیل رقبا در سئو، شما تا حد زیادی در وقت، انرژی و منابع صرفه‌جویی می‌کنید، چون به جای این که به روش آزمون و خطا عمل کنید، از اشتباهات رقیبان درس می‌گیرید و از اقدامات مثبت آنها الگوبرداری می‌کنید.

جت سئو، ابزار جادویی سئو

جت سئو با آنالیز سایت به صورت دقیق، مشکلات سئو را شناسایی می‌کند و راهکارهای کاربردی برای رفع آن‌ها ارائه می‌دهد. این راهکارها شامل بررسی فنی و محتوایی سایت، تحقیق کلمات کلیدی، ارائه ساختار محتوا، رهگیری رتبه کلمات کلیدی، مشاهده خطاهای فنی سایت و تجزیه و تحلیل رقبا می‌شود. با استفاده از جت سئو، می‌توانید سئو سایت خود را به صورت هوشمندانه انجام دهید و بالاتر از رقبا دیده شوید.

چرا باید رقبای خود را در مراحل انجام سئو سایت تحلیل کنیم؟ 

به شناسایی رقبای شما کمک می‌کند

اولین اهمیت تحلیل رقبا در سئو این است که شما را قادر می‌سازد تا تشخیص دهید رقبای اصلی شما در بازار چه کسانی هستند. پس از شناسایی رقبا می‌توانید تجزیه و تحلیل بیشتری برای سنجش جایگاه آنها در بازار انجام دهید. با انجام این کار، شما باید هم رقبای تجاری و هم رقبای آنلاین را پیدا کنید.

به شناسایی سایت‌هایی که رقبا از آنها لینک می‌گیرند کمک می‌کند

تجزیه و تحلیل رقبا به شما کمک می‌کند سایت‌هایی را شناسایی کنید که رقبای شما به/از آنها پیوند دارند، اما شما نه. در نتیجه، می‌توانید با دریافت لینک از وب‌سایت‌هایی که قبلاً به رقبای شما لینک داده‌اند، یک شبکه قدرتمند بسازید. باید توجه داشته باشید که سایت‌هایی که به چندین رقیب لینک می‌دهند، ارزش بیشتری به سایت شما می‌بخشند. بنابراین، شما باید هم از طریق ارتباط با آنها و هم ایجاد پست مهمان به این سایت‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشید.

کلمات کلیدی مناسب را شناسایی کنید

اگر متوجه شدید که کلمات کلیدی خاصی وجود دارند که برای رقبای شما رتبه بالایی دارند اما شما از آنها استفاده نمی‌کنید، توصیه می‌شود آنها را در سایت خود قرار دهید. برای رسیدن به این هدف می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید، از جمله ایجاد پیوند با کلمات کلیدی و بازنویسی محتوای موجود برای گنجاندن کلمات کلیدی جدید.

 تحلیل رقبا در سئو

استراتژی بازاریابی دیجیتال شما را تقویت می‌کند

دیجیتال مارکتینگ فرآیند پیچیده‌ای است که شامل اقدامات و برنامه‌ریزی‌های زیادی است. در این فرآیند، شما نه تنها نیاز به انجام سئو دارید، بلکه کمپین‌های بازاریابی دیجیتال را نیز راه‌اندازی می‌کنید. نکته خوب این است که تجزیه و تحلیل رقبا، استراتژی بازاریابی دیجیتال شما را تقویت می‌کند؛ زیرا به ایجاد کمپین‌های پیچیده بر اساس داده‌های موجود کمک می‌کند.

شما را در جریان همه چیز نگه می‌دارد

در دیجیتال مارکتینگ هم مانند هر رقابت دیگری، دانش یک دارایی به شمار می‌رود. وقتی اطلاعاتی در مورد کارهایی که رقبای شما انجام می‌دهند دارید، در موقعیت بهتری برای برنامه‌ریزی استراتژی‌های خود قرار می‌گیرید. بنابراین، تجزیه و تحلیل رقبا به عنوان یک منبع اطلاعاتی معتبر عمل می‌کند که می‌تواند به شما در بهبود استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال کمک کند.

در مورد برند خود اطلاعات جدیدی کسب می‌کنید

تجزیه و تحلیل رقبا به شما کمک می‌کند تا بدانید که دیگران در مورد برند شما چه فکری می‌کنند. از آنچه پیدا می‌کنید، می‌توانید در مورد کالاها و خدمات خود استفاده کنید تا افراد بیشتری را به شرکت خود جذب کنید. به این ترتیب، نه تنها کسب و کار خود را توسعه می‌دهید، بلکه سودآوری را نیز افزایش می‌دهید.

چگونه سئو سایت رقبای خود را تحلیل و بررسی کنیم؟

برای آنالیز رقبا در سئو  باید طبق اصول و قواعدی عمل کنید تا به نتیجه مطلوب برسید. در ادامه مراحل و تکنیک‌های تحلیل رقبا در سئو  را با هم مرور می‌کنیم:

گام اول: رقیبانتان را شناسایی کنید

رقبای شما فقط همان چند برند مطرحی نیستند که همه آنها را می‌شناسند! قطعاً شما بزرگ‌ترین برندهای حوزه فعالیت خودتان را می‌شناسید، اما رقبای شما فقط آنها نیستند. تعداد سایت‌هایی که برای حضور در صفحه اول گوگل باید با آنها رقابت کنید، بسیار بیشتر از چیزی است که تصور می‌کنید. در واقع برای شناسایی رقبا، نباید فقط حوزه فعالیت را در نظر بگیرید؛ هر کسب و کاری که از کلمات کلیدی مشابه شما استفاده می‌کند، رقیب شما است، حتی اگر حوزه فعالیت او با شما متفاوت باشد.

برای شناسایی رقبا می‌توانید به روش سنتی عمل کنید و با جستجوی کلیدواژه‌های مورد نظر در گوگل، لیستی از رقبایتان به دست بیاورید. اما توصیه می‌کنیم شناسایی رقبا را با استفاده از ابزارهای حرفه‌ای انجام دهید که در بخش پایانی مقاله معرفی می‌کنیم. اگر در چند حوزه مختلف تولید محتوا می‌کنید، لازم است برای هر گروه از کلیدواژه‌ها، یک لیست مجزا از رقیبانتان تهیه کنید.

گام دوم: کلیدواژه‌ها را ارزیابی کنید

در مرحله دوم لازم است قدرت رقبای خود را در کلیدواژه موردنظر بررسی کنید و به اصطلاح بدانید که سختی کلمه کلیدی چقدر است. اگر با یک رقیب قدرتمند سر و کار داشته باشید، ممکن است شانس بسیار کمی برای شکست دادن آن داشته باشید. در چنین شرایطی بهتر است از رقابت با آن سایت بر سر کلیدواژه موردنظر منصرف شوید و وقت و انرژی خود را در جای دیگری صرف کنید.
مواردی که باید در بررسی سختی کلیدواژه در نظر بگیرید، عبارتند از اعتبار دامنه، سن دامنه، بک لینک‌ها، رتبه جت سئو، ترافیک روزانه و میزان فعالیت در شبکه‌های اجتماعی. با بررسی این عوامل متوجه نقاط ضعف رقبا می‌شوید و می‌توانید با استفاده از آنها برنده رقابت باشید. مثلاً شکست دادن یک سایت قوی که رتبه سوم گوگل را در یک کلیدواژه دارد، سخت‌تر از شکست دادن یک سایت ضعیف است که در همان کلیدواژه، رتبه دوم گوگل را به دست آورده است.

گام سوم: کلیدواژه‌های جدید بسازید

در هر کسب و کاری، کلمات کلیدی وجود دارد که سایت‌های کمی در آن فعالیت می‌کنند. رقبای شما سایتشان را با کلیدواژه‌های رایج و قدیمی بهینه‌سازی کرده‌اند، پس این فرصت در اختیار شما است که از کیورد گپ استفاده کنید و در کلیدواژه‌های جدید با آنها رقابت کنید. مثلاً فرض کنید حوزه کسب و کار شما، فروش لوازم خانگی باشد. کلیدواژه‌هایی مثل خرید یخچال یا اجاق گاز، در این حوزه بسیار رایج و پرکاربرد هستند. اما در همین حوزه، تکنولوژی‌های جدیدی وارد بازار شده که بدون شک سایت‌های کمتری در حال بهینه‌سازی با کلیدواژه‌های آن هستند؛ مثلاٌ هواپز یا نوشابه ساز. با تمرکز کردن بر این کلیدواژه‌ها و بهینه‌سازی محتوای سایت بر اساس آنها، به سرعت به نتیجه دلخواه خواهید رسید. درواقع شما با استفاده از شکاف محتوایی، می‌توانید از نقطه ضعف رقبا برای پیشرفت خودتان استفاده کنید.

گام چهارم: محتوای سایت رقیب را تحلیل کنید

وقتی در مورد آنالیز سایت رقبا صحبت می‌کنیم، منظورمان فقط مشخصات فنی سایت نیست؛ بلکه باید به محتوای سایت هم توجه داشته باشید. لازم است بدانید که رقبای شما با چه بسامدی اقدام به انتشار محتوا می‌کنند، چه استراتژی برای تولید و انتشار محتوا دارند، برای لینک‌دهی داخلی از چه سیاستی پیروی می‌کنند، در کدام یک از رسانه‌های اجتماعی بیشتر حضور دارند، در مورد هر کلیدواژه تا چه حد به جزئیات پرداخته‌اند و.... ممکن است از بررسی یک مقاله در سایت رقیب، به این نتیجه برسید که می‌توانید به جزئیات بیشتری بپردازید که مخاطبان به دنبال آن هستند.

تحلیل سایت رقبا

گام پنجم: بک لینک‌ها را بررسی کنید

تولید محتوای باکیفیت و کاربرپسند و ایجاد شبکه‌ای از لینک‌های داخلی و خارجی که بک لینک‌ها را هم شامل می‌شود، مهم‌ترین معیارهایی هستند که گوگل در رتبه‌‌بندی سایت‌ها در نظر می‌گیرد. بنابراین یکی از مهم‌ترین اقداماتی که وبمستران باید انجام بدهند، این است که با شناسایی سایت‌های معتبر و دریافت بک لینک از آنها به روش‌های مختلف، اعتبار سایت خود را افزایش دهند. اما تدوین استراتژی لینک‌سازی بدون آنالیز سایت رقبا و یک لینک‌های آنها عملاً ممکن نیست.

چنانچه سایت‌های هدف را به درستی شناسایی نکنید، یک لینک‌سازی به جز هدر رفتن هزینه حاصلی برای شما ندارد. اما با تحلیل بک‌لینک سایت رقیب، می‌توانید سایت‌های هدف آنها را شناسایی کنید و از آنها برای دریافت بک لینک برای سایت خود استفاده کنید. با بررسی لینک‌های ورودی سایت‌های رقیب، درمی یابید که بک لینک‌ها را از چه سایت‌هایی و بر روی چه کلیدواژه‌هایی باید دریافت کنید تا رتبه کلمه کلیدی در گوگل ارتقا پیدا کند.


در جت سئو بخوانید: ابزار moz سایتی برای تحلیل رقبا


گام ششم: UX سایت را بررسی کنید

یکی دیگر از عواملی که گوگل در رتبه‌دهی به سایت‌ها به آن توجه می‌کند، تجربه کاربری است. مواردی که برای ایجاد یک تجربه کاربری بهتر لازم است بررسی کنید، عبارتند از سرعت لود سایت، ریسپانسیو یا واکنش‌گرا بودن، کاربرپسندی، ساختار ساده و.... مثلاً برای افزایش سرعت بود سایت، باید عکس‌ها را بهینه‌سازی کنید. همچنین ساختار سایت باید به شکلی باشد که کاربر بدون گم کردن مسیر، بتواند بین صفحات مرور کند.

بررسی سایت رقبا در زمینه UX از دو لحاظ به شما کمک می‌کند: اول این که می‌توانید نقاط قوت آنها را پیدا کنید و سایت خودتان را در آن نقاط، تقویت کنید، و دوم این که اگر نقطه ضعفی پیدا کردید، سایت خودتان را در آن نقاط تقویت کنید. مثلاً اگر سایت رقیب محتوای آموزشی خوبی منتشر نمی‌کند، شما با انتشار محتوای آموزشی در حوزه فعالیت خودتان می‌توانید شانس زیادی برای سبقت گرفتن از آنها داشته باشید.

گام هفتم: از شبکه‌های اجتماعی غفلت نکنید

این روزها کسب و کارها بخش زیادی از فعالیت خود را به شبکه‌های اجتماعی اختصاص داده‌اند. شاید عجیب به نظر برسد، ولی سئوی سایت شما تا حد زیادی به نحوه فعالیتتان در شبکه‌های اجتماعی بستگی دارد. شبکه‌های اجتماعی ابزارهای قدرتمندی هستند که با استفاده از آنها می‌توانید یک ارتباط منسجم و قوی با مخاطبانتان برقرار کنید و نتیجه این ارتباط را در ترافیک سایت خود مشاهده کنید. با بررسی فعالیت رقبای خود در شبکه‌های اجتماعی درمی یابید که چه محتوایی بیشترین بازخورد را دریافت می‌کند و چه پلتفرم‌هایی برای فعالیت شما بهترین نتیجه را در پی دارند. همچنین از موارد نارضایتی کاربران رقبا هم مطلع خواهید شد که می‌تواند عامل مهمی برای رقابت باشد.

در شبکه‌های اجتماعی می‌توانید از موج‌های رسانه‌ای اطلاع پیدا کنید و از بازخورد آن، برای بالا بردن ترافیک و تعامل صفحه خود استفاده کنید. همچنین تولید محتوای آموزشی، پاسخگوی خیل عظیمی از مخاطبان خواهد بود که روزانه وقت زیادی را در شبکه‌های اجتماعی سپری می‌کنند و به دنبال پاسخی برای پرسش‌های خود هستند. برندسازی و ایجاد آگاهی از برند در بین کاربران فضای مجازی، یکی دیگر از مزایایی است که حضور در شبکه‌های اجتماعی برای شما به ارمغان می‌آورد.

گام هشتم: استراتژی تبلیغاتی رقبا را رصد کنید

حتی اگر به بهترین شکل در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی حضور داشته باشید، باز هم موفقیت شما تا حد زیادی به تبلیغات بستگی دارد و بنابراین اگر با تلاش زیاد باز هم از رقبا عقب مانده‌اید، بهتر است استراتژی تبلیغاتی آنها را بررسی کنید. در چنین شرایطی لازم است استراتژی تبلیغاتی رقبا را بررسی کنید تا بدانید از چه رسانه‌هایی برای انتشار محتوای تبلیغاتی خود استفاده می‌کنند. با این کار از نقاط ضعف رقبا هم مطلع خواهید شد و می‌توانید از مجموع این اطلاعات، برای تبیین استراتژی تبلیغاتی خود استفاده کنید. بررسی واکنش مخاطبان به تبلیغات رقبا اطلاعات بسیار مفیدی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

معرفی ابزار آنالیز رقبای "جت سئو" 

برای تحلیل و بررسی رقبا در سئو باید ابزار حرفه‌ای در اختیار داشته باشید، چون معیارهایی که در این تجزیه و تحلیل مورد بررسی قرار می‌گیرند، به صورت دستی قابل اندازه‌گیری نیستند. در بخش پایانی مقاله به معرفی ابزار جت سئو و اکستنشن سئو که یکی از بهترین ابزارهای تجزیه و تحلیل سایت رقبا است را معرفی می کنیم.

جت سئو یکی از ابزارهای فارسی زبانی است که کلیه خدمات سئو و تحلیل و بررسی سایت‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد. از جمله امکانات این نرم‌افزار می‌توان به ابزار تحقیق کلمات کلیدی، بررسی رقبا در سئو ، رهگیری رتبه کلمات کلیدی و بررسی خطاهای سایت اشاره کرد. با استفاده از این ابزار حرفه‌ای، می‌توانید ضمن اطلاع از مشکلات فنی، ساختاری و محتوایی سایت خود، در مورد سایت‌های رقیب هم اطلاعاتی به دست بیاورید و با آگاه شدن از نقاط ضعف و قوت آنها، استراتژی بازاریابی محتوایی خود را بهبود ببخشید.

جمع‌بندی

تولید محتوا در بازاریابی دیجیتال نقش مهمی دارد، با این حال اگر این کار را درست انجام ندهید و نقشه راه نداشته باشید، موفق نخواهید شد. یکی از اقداماتی که در این زمینه باید انجام بدهید، آنالیز سایت رقبا و دیدن رتبه سایت آن ها است که به ابزار خاص خود نیاز دارد.

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

سئو یک رقابت برای بدست آوردن رتبه های برتر گوگل است بنابراین تحلیل رقبا اهمیت بالایی دارد. در سئو تحلیل رقبا برای شناسایی نقاط ضعف و قدرت رقیب و در نظر گرفتن استراتژی مناسب سئو است. 

تحلیل رقبا در سئو با استفاده از ابزارهای مختلفی انجام می شود که می توان موارد زیر را نام برد :

ابزار تحلیل رقبای جت سئو / ahref / SEMrush / MOZ و ...

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید