سئو چیست؟ همه چیز درباره SEO (بهینه سازی سایت)


SEO مخفف چیست؟

سئو یا بهینه سازی سایت از جمله مهمترین موضوعات در حوزه دیجیتال مارکتینگ است که برخلاف تعاریف واقعی و انتظارات موتورهای جستجو، گاهی فلسفه وجودی و کاربرد آن به دلیل رقابت‌های سنگین به بیراهه کشیده می‌شود. اما واقعا سئو چیست و چه کاربردی دارد؟

بدون شک اگر حتی کمی در مباحث سئو وارد شده باشید می‌دانید در سال 2020، سئو فقط هزینه کردن و گرفتن رتبه در موتورهای جستجو نیست. سئو در واقع ترکیبی از دانش، تخصص، تجربه و هنر است که در جریان یک فرایند حرفه‌ای کمک می‌کند تا موتورهای جستجو و به ویژه گوگل عاشق شما شوند و در نتیجه مخاطبان بیشتری به شما سر بزنند.

تعریف سئو

شاید پاسخ این سوال ساده به نظر برسد، ولی قطعا اهمیت و پیچیدگی زیادی دارد. تعاریف متفاوتی از سئو وجود دارد و هر کارشناس و متخصصی در این حوزه می‌تواند تعریف خودش را ارائه کند. اما گاهی نداشتن درک درست از همان تعاریف اولیه باعث می‌شود به بیراهه بروید. یکی از بهترین تعاریف توسط سایت moz ارائه شده است:

SEO مخفف Search Engine Optimization (بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو) است و به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که باعث افزایش کمیت و کیفیت ترافیک دریافتی سایت از نتایج ارگانیک موتورهای جستجو می‌شود.

سایت ahrefs نیز یکی دیگر از معتبر‌ترین منابعی است که تعریف خود را این گونه ارائه کرده است: سئو فرایند بهینه‌سازی محتوا با هدف نمایش آن در نتایج ارگانیک موتورهای جستجوست.
اما سایت backlinko تعریف نسبتا متفاوتی دارد و می‌گوید: سئو، مجموعه اقداماتی است که برای دریافت ترافیک هدف به سمت سایت از رتبه‌بندی ارگانیک موتورهای جستجو انجام می‌شود. معمول‌‌ترین روش‌های این کار شامل خلق محتوای باکیفیت، بهینه‌سازی محتوا حول کلمات کلیدی خاص و ایجاد بک لینک است. به طور کلی سئو به معنای بهبود رتبه سایت در بخش ارگانیک (غیرپولی) نتایج جستجوست.

به طور کلی سئو یعنی مجموعه فرایندها و اقدامات تخصصی برای جلب نظر مخاطبان و موتورهای جستجو به منظور دریافت بهترین نتایج در جستجوهای ارگانیک. هدف نهایی سئو افزایش قابلیت استفاده سایت است تا بتوانید افراد مناسب را از موتورهای جستجو به سمت آن بکشانید.


 

سئو چیست

اهمیت سئو؛ چرا سئو مهم است؟

اهمیت سئو چیزی نیست که بتوانید در بازاریابی دیجیتال نادیده بگیرید. موتورهای جستجو از الگوریتم ها و  KPI‌های خاصی برای هدایت ترافیک آنلاین به یک سایت یا سایت دیگر استفاده می‌کنند. داشتن یک استراتژی جستجوی ارگانیک قوی مزایای زیادی برای سایت و در نهایت کسب‌وکار شما دارد. در ادامه فقط چند مورد از دلایل اهمیت سئو را مرور می‌کنیم:

  • بازاریابی از طریق محتوا و سئو کم هزینه است
  • نرخ بازگشت سرمایه از طریق تکنیک‌های سئو بالا است
  • بازاریابی از طریق سئو، سرنخ‌های بیشتری برای شما ایجاد می‌کند
  • سئو و بازاریابی محتوایی باعث افزایش اعتبار برند شما می‌شود

در بازار رقابتی امروز که بیشتر کسب‌وکارها در فضای آنلاین حضور دارند، نه‌تنها نمی‌توان نیاز و اهمیت سئو را نادیده گرفت، بلکه رقابت در این حوزه را نیز نمی‌توان کتمان کرد. در طول روز کاربران بسیار زیادی هزاران و میلیون‌ها سرچ در گوگل و دیگر موتورهای جستجو انجام می‌دهند. هنگامی که سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه‌سازی می‌کنید، بهترین اطلاعات ممکن را به موتورهای جستجو می‌دهید تا به آنها اجازه دهید سایت‌ها و صفحات شما را در SERP نمایه و نمایش دهند. اگر سایت، بلاگ یا فروشگاه اینترنتی دارید و می‌خواهید از موتورهای جستجو ترافیک هدفمند و رایگان بگیرید، تنها چاره شما سئوی سایت است. بیش از 65 درصد کاربران موتورهای جستجو روی 5 سایت اول در صفحه نتایج جستجویگوگل یا سایر موتورهای جستجو کلیک می‌کنند. بنابراین اگر دنبال بازدیدکننده بیشتر یا افزایش مشتری برای فروشگاه اینترنتی خودتان هستید، باید یکی از این 5 جایگاه را به دست بیاورید.

مزایای سئو سایت برای کسب‌وکارهای اینترنتی

حالا سوال مهم اینجاست که وقتی تا این اندازه روی سئو تاکید داریم و می‌دانیم چه فضای رقابتی‌ای در آن وجود دارد، کاربرد سئو در چیست؟ چه اهمیتی دارد و چه مزایایی برای ما به همراه می‌آورد. در واقع اگر کمی عمیق‌تر نگاه کنیم بسیاری از جواب‌هایی که می‌توانیم برای این سوال داشته باشیم، در درک درست از تعریف آن نهفته است.
بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو، مزایای زیادی برای کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک دارد. در ادامه می‌توانید کاربرد سئو در بخش‌های مختلف را ببینید:

افراد زیادی هستند که همیشه برای محصولات و خدمات شما در موتورهای جستجو سرچ می‌کنند

  1. دریافت ترافیک باکیفیت
  2. افزایش نرخ تبدیل
  3. افزایش سرنخ‌های باکیفیت
  4. افزایش فروش آنلاین و آفلاین
  5. کاهش نرخ جذب مشتری
  6. افزایش اعتبار و اعتماد
  7. ایجاد استراتژی بلند مدت
  8. اثربخشی زیاد در تصمیم نهایی خرید
  9. افزایش آگاهی از برند
  10. افزایش میزان حضور برند
  11. دریافت 90 درصد کلیک بیشتر نسبت به تبلیغات کلیکی
  12. افزایش میزان ارجاع به سایت شما
  13. قابلیت اندازه‌گیری دقیق اقدامات سئو
  14. مقرون‌به‌صرفه‌تر و اثربخش‌تر نسبت به تبلیغات پولی
  15. افزایش سهم بازار و ارزش کسب‌وکار
  16. رهبری بازار 
  17. یکپارچه‌سازی فعالیت‌های آنلاین
  18. بهبود نرخ بازگشت سرمایه (ROI)
  19. یکی از بهترین استراتژی‌های PR
  20. افزایش فالوئرهای شبکه‌های اجتماعی
  21. بهبود نرخ کلیک
  22. بهبود سرعت سایت
  23. خلق تجربه کاربری بهتر
  24. پیشی گرفتن از رقبا

سئو مزایا و کاربردهای بسیار زیادی دارد که ما تنها به 25 مورد آنها اشاره کردیم. اگر بتوانید به درستی از این استراتژی استفاده کنید، قطعا از نتایج به دست آمده شگفت‌زده خواهید شد. اما موضوع بعدی این است که به طور کلی چرا سئو مهم است؟

چرا سئو اهمیت دارد

اهداف سئو و بهینه‌سازی وب‌سایت

تقریباً همه کسانی که به طور جدی در بهینه‌سازی موتورهای جستجو مشغول هستند، می دانند که سئو که نتایج شگفت‌انگیزی دارد. صاحبان سایت اغلب می‌خواهند سایت خود را برای یک اصطلاح یا عبارت خاص رتبه‌بندی کنند، اما در ادامه متوجه می‌شوند که مزایای دیگری از برندسازی گرفته تا مدیریت شهرت هم دارد. در ادامه اهداف سئو و بهینه‌سازی سایت را با هم مرور می‌کنیم:

سئو برای افزایش ترافیک

بهینه‌سازی یک سایت برای موتورهای جستجو و ایجاد محتوای هدفمند با کلمات کلیدی، ترافیک را از موتورهای جستجو به سمت آن سایت هدایت می‌کند. هزاران سایت در وب وجود دارند که از این ترافیک برای ارائه تبلیغات استفاده می‌کنند و مستقیماً از ترافیک ارسال شده از موتورهای جستجو کسب درآمد می‌کنند.

سئو برای تجارت الکترونیک

یکی از مهم‌‌ترین اهداف سئو، هدایت ترافیک مرتبط به فروشگاه‌های تجارت الکترونیک برای افزایش فروش است. ترافیک جستجو یا ارگانیک، یکی از بهترین کیفیت‌های موجود در وب است، به این دلیل که یک کاربر جستجو هدف خاصی را از طریق درخواست خود بیان کرده است و زمانی که این هدف با محصول یا نام تجاری ارائه شده توسط فروشگاه وب مطابقت داشته باشد، نرخ تبدیل اغلب بسیار بالا است.

سئو برای برندینگ

یک کاربرد کمتر محبوب اما قدرتمند سئو، برندسازی است. بلاگرها، وب‌سایت‌های رسانه‌های اجتماعی، تولیدکنندگان محتوا، رسانه‌های خبری و ده‌ها کهن الگوی نشر در فضای وب، ارزش فوق‌العاده‌ای از این طریق کسب کرده‌اند.

سئو برای نفوذ ایدئولوژیک

برای کسانی که به دنبال تغییر افکار عمومی (یا خصوصی) در مورد یک موضوع خاص هستند، سئو می‌تواند ابزار قدرتمندی باشد. با ترویج ایده‌ها یا محتوای خود در نتایج جستجو برای پرسش‌هایی که احتمالاً توسط کسانی که به دنبال اطلاعات درباره یک موضوع هستند، می‌توانید بر درک گروه‌های بسیار بزرگ تأثیر بگذارید. سیاستمداران و گروه‌های سیاسی محتمل‌‌ترین کارفرمای این تاکتیک هستند، اما مطمئناً می‌توان آن را برای هر موضوعی از کلامی‌گرفته تا فنی یا مدنی به کار برد.

انواع سئو از لحاظ نوع فعالیت

سئو بسته به نوع فعالیت‌هایی که برای سایت انجام می‌دهید، در سه گروه دسته‌بندی می‌شود: کلاه سیاه، کلاه سفید و کلاه خاکستری. همانطور که از اسم آنهه می‌شود حدس زد، سئوی کلاه سفید مورد تایید گوگل است و برعکس، گوگل سئوی کلاه سیاه را نمی‌پسندد و سایت شما جریمه می‌کند. سئوی کلاه خاکستری هم ترکیبی از دو روش اول است.

سئو کلاه سفید: فرزند طلایی گوگل!

سئوی کلاه سفید بهینه‌سازی موتورهای جستجو را دقیقاً همانطور که گوگل می‌خواهد انجام می‌دهد. از دستورالعمل‌های گوگل پیروی می‌کند و یک برنامه بلندمدت ایجاد می‌کند که در برابر هر به‌روزرسانی گوگل مقاومت می‌کند و باعث می‌شود سایت در نتیجه به روزرسانی الگوریتم‌های گوگل، رتبه خود را از دست ندهد. اگر می‌خواهید به روش کلاه سفید عمل کنید، محتوای باکیفیت اولین چیزی است که باید روی آن تمرکز کنید. اگر محتوایی نداشته باشید که مردم بخوانند و به اشتراک بگذارند، رتبه خوبی دریافت نخواهید کرد.

در دنیای ایده آل گوگل، شما محتوای خوب و مفیدی ایجاد خواهید کرد، این محتوا به تمام دستورالعمل‌های گوگل پایبند است و برای بهینه‌سازی، تنها روی واکنش مخاطب حساب کرده است. مردم محتوای شما را می‌خوانند و به دیگران به اشتراک می‌گذارند. اگر محتوای مفید تولید نمی‌کنید، اگر صرفاً برای موتورهای جستجو می نویسید و اهمیت نمی‌دهید که مخاطبان شما چه می‌خواهند، حتی اگر هیچ کدام از قوانین گوگل را نقض نکرده باشید، به روش کلاه سفید عمل نکرده‌اید.

تجربه کاربری نیز در این دسته قرار می‌گیرد. اگر خواندن محتوای شما سخت است (مثلاً کاربر شما روی تلفن همراه است و محتوای شما برای استفاده از تلفن همراه طراحی نشده است) یا بارگذاری برای همیشه طول می‌کشد، این تجربه کاربری خوبی ایجاد نمی‌کند و کیفیت را پایین می‌آورد و شانس شما را برای رتبه‌بندی بالا در موتورهای جستجو کاهش می‌دهد.

سئوی کلاه سیاه: تلاش برای فریب دادن گوگل

سئوی کلاه سیاه به معنی بهینه‌سازی سایت با زیر پا گذاشتن قوانین گوگل است. این روش ممکن است در کوتاه مدت جواب بدهد، اما بدون شک یک استراتژی کوتاه‌مدت است و در مدت طولانی به ضرر شما تمام می‌شود. گوگل به طور منظم الگوریتم خود را به روز می‌کند و اگر کاری را انجام می‌دهید که می‌دانید در نهایت شما را به دردسر می‌اندازد، خب، به احتمال زیاد این اتفاق خواهد افتاد! بسیاری از تکنیک‌های کلاه سیاه دیگر جواب نمی‌دهند و انجام آن‌ها فقط به شانس شما برای کسب رتبه آسیب می‌زند. اما خوب است بدانید که گاهی اوقات چه کارهایی را نباید انجام دهید، پس بیایید به آنها بپردازیم.

بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو

از رایج‌‌ترین تکنیک‌های سئوی کلاه سیاه می‌توان به گنجاندن متن پنهان در صفحات سایت، cloaking، سرقت محتوا و انتشار محتوای تکراری، بازنویسی خودکار محتوا، مزارع پیوند و خریدن بک لینک و سئوی منفی (لینک دادن به رقیب از سایت‌هایی که مورد تایید گوگل نیستند) اشاره کرد. شاید تا چند سال پیش با استفاده از این روش‌ها می‌توانستید در نتایج جستجوی گوگل برای خودتان رتبه‌ای دست و پا کنید، اما در جریان باشید که گوگل دست سئوکاران کلاه سیاه را خوانده و الگوریتم‌هایی طراحی کرده است که همه این تکنیک‌ها را تشخیص می‌دهند و سایت خاطی را جریمه و تنبیه می‌کنند.

سئوی کلاه خاکستری: کمی سیاه و کمی سفید!

کلاه خاکستری اساساً هر استراتژی SEO است که ممکن است لزوماً در منطقه سئو کلاه سفید نباشد، اما واقعاً در حوزه سئو کلاه سیاه نیز قرار نمی‌گیرد. این که سئوی کلاه خاکستری چه مواردی را شامل می‌شود، می‌تواند به این بستگی داشته باشد که با چه کسی در مورد آن صحبت کنید. گوگل نمی‌گوید که نوشتن مقاله برای وب‌سایت‌های دیگر ممنوع است. با این حال اگر برای یک وب‌سایت بنویسید و تعداد زیادی از لینک‌های خود را در آن قرار دهید، وارد حوزه سئو کلاه خاکستری شده‌اید. تکنیک‌های سئوی کلاه خاکستری تا حدودی مبهم هستند و از شرایط و ضوابط موتورهای جستجو پیروی نمی‌کنند یا مخالف آن هستند. سئوی خاکستری در طولانی مدت به سئوی کلاه سیاه تبدیل می‌شود.

تقسیم‌بندی کلی سئو

به طور کلی برخی سئو را به دو نوع On-Page SEO و Off-Page SEO تقسیم می‌کنند و معتقدند مسائل فنی مربوط به سایت نیز جزوی از اقداماتی است که برای بهینه‌سازی روی سایت انجام می‌شود. اما برخی دیگر از کارشناسان این حوزه در تقسیم بندی خود سئوی تکنیکال را جدا در نظر می‌گیرند. با این فرض می‌توانیم بگوییم:

سئو داخلی (On-Page):

سئو داخلی کاملا به محتوایی مربوط می‌شود که روی سایت خود منتشر کرده و در راستای بهینه‌سازی آن تلاش می‌کنید. به صورت کلی باید تمام محتوای تک‌تک صفحات سایت شما بهینه باشند. این بخش شامل تحقیقات کلمه کلیدی، خلق محتوا، بهینه‌سازی کلمات کلیدی و در کل تمامی اقداماتی است که کمک می‌کند مخاطبان شما را به عنوان یک منبع خوب محتوا بشناسند و به راحتی به محتوای شما دسترسی داشته باشند.


بیشتر بخوانید: سئو داخلی چیست و چه مواردی شامل سئو داخلی می شود؟ 


سئو خارجی (Off-Page):

سئو خارجی به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که میزان حضور، قدرت، اثربخشی، تاثیر و برقراری رابطه شما در دیگر سایت‌ها را تقویت می‌کند. کارهایی چون دریافت بک لینک یا فعالیت در شبکه‌های اجتماعی که بیرون از سایت خود انجام می‌دهید تا مخاطبان به سمت سایت شما بیایند، شامل این بخش می‌شود.


بیشتر بخوانید: سئو خارجی چیست و شامل چه مواردی می شود؟


سئو تکنیکال (Technical):

اما تمام اقدامات به حوزه محتوا مربوط نمی‌شود و باید یک سری نکات فنی نظیر، افزایش سرعت سایت، طراحی موبایل‌محور و ریسپانسیو، بهبود قابلیت خزش، بهبود امنیت، ایجاد داده‌های ساختار یافته، داشتن نقشه سایت، معماری سایت و... را نیز در نظر بگیرید.


بیشتر بخوانید: سئو تکنیکال چیست + چک لیست سئو تکنیکال (Technical SEO)


سئو محتوا

سئوی محتوا عبارت است از تولید محتوا به صورتی که هم برای مخاطبان و هم برای موتورهای جستجو جذاب باشد. محتوای جذاب از نظر کاربر، محتوایی است که به سوال‌های او پاسخ بدهد و برای او ارزش ایجاد کند. محتوای جذاب از نظر موتورهای جستجو، محتوایی است که در آن قواعد و اصول سئو رعایت شده باشد و ربات‌های خزنده بتوانند آن را بخوانند و تحلیل کنند.

سئو وب سایت

مراحل سئو سایت

برای اینکه بتوانید به نتایج دلخواه خود برسید، باید با مراحل SEO آشنایی کامل داشته باشید و بتوانید به درستی آنها را پیاده‌سازی کنید. اصلی‌‌ترین مراحل سئو شامل موارد زیر می‌شود:

  • مشخص کردن مخاطبان هدف و علایق و نیازهای‌شان (پرسونا)

اگر ندانید که برای چه کسانی محتوا تولید می‌کنید، شانسی برای خوانده شدن محتوایتان توسط گوگل نخواهید داشت. برای این که از علایق و نیازهای مخاطبان آگاه شوید، لازم است یک شخصیت فرضی را در نظر بگیرید که نماینده مخاطبان فرضی شما است. مشخصات این شخصیت فرضی شامل جنسیت، سن، شغل، زمان حضور در فضای مجازی، علایق و خواسته‌ها و نیازها را در نظر بگیرید و مبنای همه فعالیت‌های خود قرار دهید.

  • تحقیق کلمه کلیدی  (Keyword Research)

گام بعدی این است که بدانید محتوای خود را حول مجور چه موضوعاتی و بر اساس چه کلیدواژه‌هایی باید تولید کنید. اگرچه کلیدواژه‌های رایج در حوزه فعالیت شما قابل حدس زدن هستند، اما در سئو نمی‌توانید بر اساس حدس و گمان عمل کنید. باید از ابزارهای حرفه‌ای برای تحقیق کلمه کلیدی استفاده کنید. این ابزارها به شما می‌گویند که کدام کلمه‌های کلیدی ورودی بیشتری برای سایت شما می‌آورند و رقبای شما بر اساس کدام کلیدواژه‌ها فعالیت می‌کنند.

  • آنالیز رقبا و پیدا کردن شکاف محتوا

یکی از اطلاعاتی که در تحقیق کلمه کلیدی به دست می‌آورید، شکاف محتوا است. شکاف محتوا یا شکاف کلمه کلیدی به شما می‎گوید که رقبای شما از کدام کلمات کلیدی غفلت کرده‌اند. این کلمات برای آغاز فعالیت‌های سئو گزینه‌های بهتری هستند، چون در عین این که کاربران زیادی با آنها جستجو می‌کنند، رقابت کمتری بر سر آنها وجود دارد.

  • تولید محتوا

در این مرحله می‌تواند سروع به تولید محتوا کنید. این محتوا می‌تواند شامل متن، ویدئو، فایل صوتی، اینفوگرافیک و سایر انواع محتوا باشد. نوع محتوا به نوع رسانه و حوزه فعالیت شما بستگی دارد. مثلاً اگر مخاطبان شما بیشتر در اینستاگرام حضور دارند، محتوای تصویری برای شما بهتر است. اما اگر مخاطبان شما در گوگل جستجو می‌کنند، بهتر است بر تولید محتوای متنی برای سایت تمرکز کنید.

  • بهینه‌سازی‌های داخلی

بهنیه‌سازی داخلی یا On-Page SEO به کلیه اقداماتی گفته می‌شود که در سایت انجام می‌شود تا موتورهای جستجو بتوانند محتوای آن را درک کنند و به آن رتبه بهتری بدهند. تولید محتوا، بهنیه‌سازی عکس‌ها، افزایش سرعت سایت و اقدامات دیگری از این دست، در دسته بهنیه‌سازی داخلی قرار می‌گیرند.

  • بهینه‌سازی خارجی

نوع دیگری از بهینه‌سازی سایت، بهینه‌سازی خارجی یا Off-Page SEO است و به همه مواردی گفته می‌شود که خارج از سایت اعمال می‌شود. بهینه‌سازی خارجی هم تکنیک‌هایی دارد که از جمله آنها می‌توان به فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و انتشار رپورتاژ اشاره کرد.

  • سنجش نتایج

کلیه فعالیت‌هایی که در راستای بهینه‌سازی سایت انجام می‌شود، توسط ابزارهای حرفه‌ای سنجیده می‌شود و نتایج آن به صورت مستمر مورد بررسی قرار می‌گیرد. از جمله این ابزارها می‌توان به Google Analytics اشاره کرد. استراتژی بهینه‌سازی سایت بر اساس نتایج بررسی‌ها ممکن است مورد بازنگری قرار بگیرد.

آشنایی با اصطلاحات کلیدی در سئو

درک کامل نحوه جذب ترافیک بیشتر به وب‌سایت، نیاز به درک روشنی از بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) و تمام اجزای آن دارد که بدون اطلاع از اصطلاحات کلیدی سئو، ممکن است گیج کننده باشد. برای کمک به افرادی که تازه وارد سئو شده اند، فهرستی از اصطلاحاتی را که هر مبتدی سئو باید بداند، تهیه کرده‌ایم. البته این همه چیز در مورد سئو نیست، اما برای شروع خوب است.

انکرتکست Anchor Text

وقتی یک وب‌سایت را به بخشی از محتوای متنی سایت خود پیوند می‌دهید، کلمه‌ای که پیوند را به آن ضمیمه می‌کنید، Anchor Text نامیده می‌شود.

متن جایگزین Alt

متن جایگزین به توصیف متنی یک تصویر اشاره دارد که نشان‌دهنده محتوای تصویر است. وقتی به عکسی نگاه می‌کنید نمی‌توانید متن جایگزین را ببینید، زیرا در قسمت پشتی صفحه وب جایی که عکس قرار می‌گیرد پنهان است.

توضیحات متا

توضیحات متا از تگ عنوان از نظر توضیحات صفحه پیروی می‌کند و شامل یک یا دو جمله است که به طور خلاصه توضیح می‌دهد که چه چیزی در آن صفحه یا وب‌سایت وجود دارد. هرچه توضیحات متا با یک عبارت جستجو مرتبط‌تر باشد، احتمال بیشتری دارد که در صفحه نتایج جستجو، زیر عنوان صفحه ظاهر شود.

کلمه کلیدی Keyword

کلمات کلیدی، کلمات یا عباراتی در محتوای وب‌سایت هستند که امکان یافتن آن به واسطه موتورهای جستجو را فراهم می‌کنند. منابعی مانند Google Keyword Planner به شما کمک می‌کند تا مشخص کنید کدام کلمات کلیدی را باید هدف قرار دهید.

سئو و بهینه سازی سایت

چگالی کلمه کلیدی

چگالی کلمه کلیدی به تعداد دفعاتی که یک کلمه کلیدی در یک صفحه وب ظاهر می‌شود (در مقایسه با کل کلمات) اشاره دارد. الگوریتم‌های جدید موتورهای جستجو این تاکتیک را تقریباً بی اثر کرده‌اند.

لینک‌های فالو و نوفالو

این عبارات به ویژگی صفحه برای انتقال یا عدم انتقال اعتبار پیوند به وب‌سایت‌های پیوند دهنده اشاره دارد. هر چه یک وب‌سایت لینک‌های بیشتری دریافت کند، رتبه بهتری کسب خواهد کرد. اما وقتی یک وب‌سایت لینک نوفالو دریافت کند، آن اعتبار را به وب‌سایت پیوند دهنده باز نمی‌گرداند.

پیوندهای ورودی یا بک لینک

لینک‌های ورودی لینک‌هایی از یک وب‌سایت هستند که به وب‌سایت شما برمی‌گردند. در یک نگاه، لینک‌های ورودی مهم‌تر از لینک‌های خروجی هستند، زیرا نشان می‌دهند که وب‌سایت شما مورد استناد سایت‌های دیگر قرار گرفته است.

پیوندهای خروجی

لینک‌های خروجی لینک‌هایی هستند که کاربر را از سایت شما به سایت‌های دیگر هدایت می‌کنند. پیوندهای خروجی ذاتاً مهم نیستند، همچنان می‌توانید از سایت‌هایی با اعتبار بالاتر پیوند دهید تا احتمالاً رتبه جستجوی خود را افزایش دهید.

نقش ابزارها در سئو

شاید تولید محتوای کاربرپسند زیاد سخت به نظر نرسد، اما مواردی که باید برای تهیه این محتوا و سایر جنبه‌های بهینه‌سازی سایت در نظر داشته باشید، بسیار زیاد هستند و از سوی دیگر، بدون استفاده از ابزارهای حرفه‌ای قابل رصد و تحلیل نیستند. امروزه ابزارهای زیادی در دسترس سئوکاران و مدیران سایت‌ها قرار دارند که به صاحبان وب‌سایت کمک می‌کنند تا در نتایج موتورهای جستجو رتبه بالاتری کسب کنند. استفاده از ابزارهای سئو به بهینه‌سازی محتوای وب با تجزیه و تحلیل محتوا برای کلمات کلیدی، بک لینک‌ها و سایر ملاحظات SEO کمک می‌کند. این ابزارها پتانسیل صفحات وب برای قرارگیری بالا در صفحات رتبه‌بندی موتورهای جستجو را بررسی می‌کنند و اطلاعاتی در مورد بک لینک ها و کلمات کلیدی و همچنین بینش‌هایی در مورد رقابت SEO در اینترنت ارائه می‌دهند.

اما از ابزارهای سئو برای تحلیل چه مواردی باید استفاده کنید؟ کلیدواژه ها، محتوا، بک لینک‌ها، دامنه، رتبه‌بندی، ترافیک، رسانه‌های اجتماعی و ارائه دهنده، از مواردی هستند که باید تحلیل و بررسی کنید. ابزارهای سئو الگوهای متفاوتی برای پرداخت دارند. برخی از آنها رایگان هستند و مسلماً اطلاعات ارزنده‌ای در اختیار شما قرار نمی‌دهند. برخی دیگر هزینه را در ابتدا و به صورت ماهانه یا سالانه دریافت می‌کنند. برخی دیگر هم از شیوه pay as you go پیروی می‌کنند، یعنی هزینه در قبال تعداد و یا حجم استفاده پرداخت می‌شود.

مهم‌‌ترین تکنیک‌های بهینه‌سازی سایت

گوگل الگوریتم‌های خود را حداقل یک بار در روز آپدیت می‌کند، پس پیگیری همه تغییرات آن عملاً ممکن نیست. با این حال اگر از مهم‌‌ترین تکنیک‌های سئو مطلع باشید و بر اساس آنها عمل کنید، یک سر و گردن از رقبای خود بالاتر خواهید بود. در ادامه مهم‌‌ترین و کلیدی‌‌ترین تکتیک‌های سئو را معرفی می‌کنیم:

محتوای جدید تولید کنید

این ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما گاهی اوقات بازاریابان بیش از حد درگیر جزئیات سئوی صفحه خود می‌شوند و از تمرکز بر ایجاد محتوای با کیفیت جدید برای جستجوگران غفلت می‌کنند. به خاطر داشته باشید که روزانه بیش از 4.4 میلیون پست وبلاگ منتشر می‌شود. بنابراین اگر به طور منظم محتوای جدید تولید نمی‌کنید، از قافله عقب خواهید افتاد. هنگامی که محتوای جدیدی ایجاد می‌کنید، فرصتی برای بهینه‌سازی برای بهترین شیوه‌های سئو امروزی در اولین حرکت خواهید داشت. روی عناوین صفحه، سرصفحه‌های محتوا، سرفصل‌های فرعی، متن جایگزین تصویر و کلیدواژه‌های جدید مورد نظر خود تمرکز کنید.

محتوای قدیمی را به روز کنید

اگرچه ممکن است مشغول ایجاد محتوای جدید باشید، اما در عین حال نباید از به‌روزرسانی محتوای قدیمی‌خود غافل شوید. این یک تکنیک ضروری SEO در سال 2022 است. اگر فقط محتوای جدید منتشر کنید، محتوای قدیمی شما کاربردش را از دست می‌دهد. یکی از ساده‌‌ترین راه‌ها برای بازگشت به گذشته و به‌روزرسانی محتوای قدیمی، انجام ممیزی پیوند است. پیوندهای خارجی خراب یا قدیمی را پیدا و اصلاح کنید. این نه تنها تجربه کاربری شما را بهبود می بخشد، بلکه شما را از جریمه شدن توسط گوگل به دلیل داشتن لینک‌های خراب بیش از حد جلوگیری می‌کند.

روی تجربه کاربری تمرکز کنید

صادقانه بگویم، وقتی صحبت از سئو به میان می‌آید، هر تاکتیکی باید به نوعی با بهبود تجربه کاربر مرتبط باشد و منظور از سئو هم همین است. فعالیت‌های شما باید بر روی تجربه کاربر متمرکز باشد، اما علاوه بر آن، گوگل نرخ پرش، زمان ماندن و درصد کلیک را نیز در نظر می‌گیرد. هدف این است که کاربر روی نتیجه شما کلیک کند، زمانی را صرف کلیک روی صفحات مختلف کند و حداقل 3 دقیقه را در سایت شما بگذراند.

تصاویر را فراموش نکنید

بیش از 20 درصد از تمام جستجوهای وب ایالات متحده در Google Images انجام می‌شود. بنابراین برای غلبه بر سئو در سال 2022، دانستن چگونگی بهینه‌سازی هر تصویر برای جستجو ضروری است. از تصاویری استفاده کنید که کیفیت بالایی داشته باشند و با محتوای صفحه شما در ارتباط باشند. فقط با نگاه کردن به تصویر شما باید برای کاربران مشخص شود که محتوای شما در مورد چیست. تگ‌های جایگزین تصویر نیز بسیار مهم هستند. این متن‌ها توسط موتورهای جستجو برای کمک به مرتبط کردن کلمات کلیدی با تصویر شما استفاده می‌شود.

بک لینک ایجاد کنید

نمی‌توانید در سال 2022 یک استراتژی سئو قوی داشته باشید و همچنان از ایجاد لینک‌های با کیفیت به سایت خود چشم پوشی کنید. هنگامی که یک سایت معتبر از قبل به سایت شما پیوند می‌دهد، فاکتور EAT شما افزایش می‌یابد و بنابراین گوگل سایت شما را به عنوان یک پاسخ معتبر برای جستجوگران می‌بیند.

آشنایی با سئو

یادگیری سئو را از کجا آغاز کنیم

حالا که به اینجا رسیدیم احتمالا برای سایت خودتان بخواهید دست به کار شوید یا تصمیم داشته باشید به عنوان یک متخصص سئو فعالیت کنید. نکته بسیار مهمی که باید بدانید، در مورد روش‌های یادگیری سئو است. با اینکه می‌توان با روش‌های مختلفی چون خودآموز از منابع و مراجع معتبر فعالیت در این حوزه را فراگرفت، ولی موضوع مهمی وجود دارد که باید حتما به آن توجه کنید. همان‌طور که در ابتدا اشاره کردیم سئو تلفیقی از دانش، تخصص، تجربه و هنرنمایی شماست و به همین دلیل نه‌ تنها باید در کنار اساتید و متخصصان حرفه‌ای سئو باشید تا بتوانید این حوزه را کامل یاد بگیرید، بلکه باید با فعالیت در دنیای واقعی و پروژه‌های عملی، خود را مشغول کنید تا بتوانید به خوبی اصول و قواعد سئو را یاد بگیرید و یک سئوکار حرفه‌ای شوید.

بهترین منابع آموزش سئو

در حال حاضر تعداد زیادی از سایت‌های انگلیسی زبان در زمینه آموزش سئو فعالیت می‌کنند که با یک سرچ ساده می‌توانید به آنها دست پیدا کنید. شاید بتوان گفت بهترین منابع آموزش سئو همان سایت‌هایی باشند که خدمات سئو را به وبمستران ارائه می‌کنند. در ادامه برخی از معروف‌‌ترین منابع آموزش سئو را معرفی می‌کنیم:

Google Blog

هدف اصلی بهنیه‌سازی سایت‌هاف راه یافتن به صفحه اول نتایج جستجوی گوگل است و سایر موتورهای جستجو بعد از آن قرار می‌گیرند. پس بهترین منبع برای آموزش سئو هم می‌تواند محتوایی باشد که خود گوگل ایجاد کرده است. در وبلاگ گوگل می‌توانید محتوای ارزنده‌ای در مورد سئو و عملکرد گوگل پیدا کنید که گام اول در آموزش سئو به شمار می‌رود.

سایت backlinko

بک لینکو یکی از بهترین و معتبر‌ترین سایت‌هایی است که در زمینه بازاریابی دیجیتال و سئو فعالیت می‌کند. مطالعه مقالات این سایت می‌تواند برای سئوکاران تازه کار بسیار مفید باشد.

سایت neilpatel

سایت شخصی نیل پاتل منبع خوبی است که خواننده را در جریان تجربه‌ها و دانش شخصی او در زمینه بازاریابی دیجیتال قرار می‌دهد.

سایت Moz

سایت ماز هم از منابع معتبر دیگری است در علاوه بر مطالب آموزشی، ابزارهای قدرتمندی را هم برای وبمستران طراحی و تولید کرده است.

سایت ahrefs

همه وبمستران و سئوکاران نام ahrefs را شنیده اند و حتی اگر با این ابزار قدرتمند کار نکرده باشند، از قابلیت ها و کاربردهای آن اطلاع دارند. این سایت پنل قدرتمندی برای سنجش سایت دارد و در کنار آن، محتوای آموزشی هم منتشر می‌کند.
 


بیشتر بخوانید: آموزش کامل مفاهیم سئو 


جمع‌بندی

SEO به معنای بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجوست و تعاریف زیادی از آن وجود دارد که تقریبا محتوای اصلی آنها یکسان است. به مجموعه اقداماتی که برای حضور در نتایج برتر موتورهای جستجو و دریافت ترافیک ارگانیک انجام می‌دهید سئو گفته می‌شود. به عنوان مثال بیش از 200 عامل برای گوگل اهمیت دارد که هر چه بیشتر بتوانید آنها را رعایت کنید، می‌توانید به گرفتن نتیجه بهتر خوش‌بین باشد. اما در نهایت SEO بر پایه تولید محتوای مستمر، باکیفیت، کاربردی و مخاطب‌پسند می‌گردد و در کنار آن باید یک سری نکات فنی را رعایت کنید که در این مقاله به آنها پرداختیم.

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید