اکستنشن کروم جت سئو

سئو چیست و چه کاربردی دارد؟


فرض کنید کاربر کلمه‌ای را جستجو می‌کند، گوگل از میان میلیون‌ها صفحه، چندتای آن‌ها را در نتایج اول و برتر خود نمایش می‌دهد؟ سئو به شما می‌آموزد چگونه با انتخاب کلمات کلیدی درست، محتوای ارزشمند و بهینه‌سازی فنی، سایتتان را در صدر این نتایج قرار دهید. کلمات کلیدی، همان نت‌های موسیقی هستند که باید به‌جا نواخته شوند تا گوگل یا دیگر موتورهای جستجو آوای کلمات شما را بشنوند و سایتتان را به کاربران معرفی کنند. سئو علمی است که زبان موتورهای جستجو را می‌فهمد و با آن‌ها مکالمه می‌کند. در دنیای موتورهای جستجو، گوگل پادشاه بی‌چون و چرا و سئو، کلید ورود به کاخ پر زرق و برق نتایج برتر است. پس اگر شما هم می‌خواهید با این دنیای جذاب و چالش برانگیز بیشتر آشنا شوید، با ادامه مقاله همراه باشید.

سئو چیست؟

سئو یا SEO به معنای بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو با هدف ارتقای رتبه در صفحات نتایج (صفحه نتایج جستجو یا SERP چیست؟) است. هدف سئو افزایش ترافیک ارگانیک و مرتبط یک وب‌سایت از موتورهای جستجو مانند گوگل یا بینگ است. در واقع با سئو سایت به دنبال این هستیم که بازدیدکنندگان به جای تبلیغات پولی یا کانال‌های دیگر، با جستجوی عبارات مربتط با کسب و کار ما از طریق موتورهای جستجو به سایت ما برسند. با بهبود رتبه وب‌سایت در نتایج جستجو، یافتن سایت و محتوای آن برای کاربران آسان‌تر می‌شود که می‌تواند منجر به افزایش آگاهی از برند، بهبود تعامل با مشتری و افزایش فروش و درآمد شود.

سئو مخفف چیست؟

سئو (SEO) مخفف عبارت انگلیسی Search engine optimization به معنی بهینه سازی وبسایت‌های اینترنتی برای موتورهای جستجو مانند گوگل است.

سئو چیست به زبان ساده

به زبان ساده‌تر سئو به مجموعه فرایندهایی گفته می‌شود که به یک وبسایت کمک می‌کند در نتایج جستجوها رتبه‌های بالاتری کسب کند.

یکی از بهترین تعاریف سئو توسط سایت moz ارائه شده است:

SEO به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که باعث افزایش کمیت و کیفیت ترافیک دریافتی سایت از نتایج ارگانیک موتورهای جستجو می‌شود.

سایت ahrefs نیز یکی دیگر از معتبر‌ترین منابعی است که تعریف خود را از سئو این گونه ارائه کرده است:

سئو فرایند بهینه‌سازی محتوا با هدف نمایش آن در نتایج ارگانیک موتورهای جستجوست.
اما سایت backlinko تعریف نسبتا متفاوتی دارد و می‌گوید: سئو، مجموعه اقداماتی است که برای دریافت ترافیک هدف به سمت سایت از رتبه‌بندی ارگانیک موتورهای جستجو انجام می‌شود. معمول‌‌ترین روش‌های این کار شامل خلق محتوای باکیفیت، بهینه‌سازی محتوا حول کلمات کلیدی خاص و ایجاد بک لینک است. به طور کلی سئو به معنای بهبود رتبه سایت در بخش ارگانیک (غیرپولی) نتایج جستجوست.

به طور کلی سئو یعنی مجموعه فرایندها و اقدامات تخصصی برای جلب نظر مخاطبان و موتورهای جستجو به منظور دریافت بهترین نتایج در جستجوهای ارگانیک. هدف نهایی سئو افزایش قابلیت استفاده سایت است تا بتوانید افراد مناسب را از موتورهای جستجو به سمت آن بکشانید.

اهمیت سئو؛ چرا سئو مهم است؟

اهمیت سئو چیزی نیست که بتوانید در بازاریابی دیجیتال نادیده بگیرید. موتورهای جستجو از الگوریتم ها و  KPI‌های خاصی برای هدایت ترافیک آنلاین به یک سایت یا سایت دیگر استفاده می‌کنند. داشتن یک استراتژی جستجوی ارگانیک قوی مزایای زیادی برای سایت و در نهایت کسب‌وکار شما دارد. در ادامه فقط چند مورد از دلایل اهمیت سئو را مرور می‌کنیم:

  • بازاریابی از طریق محتوا و سئو کم هزینه است
  • نرخ بازگشت سرمایه از طریق تکنیک‌های سئو بالا است
  • بازاریابی از طریق سئو، سرنخ‌های بیشتری برای شما ایجاد می‌کند
  • سئو و بازاریابی محتوایی باعث افزایش اعتبار برند شما می‌شود

در بازار رقابتی امروز که بیشتر کسب‌وکارها در فضای آنلاین حضور دارند، نه‌تنها نمی‌توان نیاز و اهمیت سئو را نادیده گرفت، بلکه رقابت در این حوزه را نیز نمی‌توان کتمان کرد. در طول روز کاربران بسیار زیادی هزاران و میلیون‌ها سرچ در گوگل و دیگر موتورهای جستجو انجام می‌دهند. هنگامی که سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه‌سازی می‌کنید، بهترین اطلاعات ممکن را به موتورهای جستجو می‌دهید تا به آنها اجازه دهید سایت‌ها و صفحات شما را در SERP نمایه و نمایش دهند. اگر سایت، بلاگ یا فروشگاه اینترنتی دارید و می‌خواهید از موتورهای جستجو ترافیک هدفمند و رایگان بگیرید، تنها چاره شما سئوی سایت است. بیش از 65 درصد کاربران موتورهای جستجو روی 5 سایت اول در صفحه نتایج جستجویگوگل یا سایر موتورهای جستجو کلیک می‌کنند. بنابراین اگر دنبال بازدیدکننده بیشتر یا افزایش مشتری برای فروشگاه اینترنتی خودتان هستید، باید یکی از این 5 جایگاه را به دست بیاورید.

SEO چیست

کاربرد سئو چیست و چه مزایایی دارد؟

در دنیای دیجیتال امروز، سئو بخش ضروری هر استراتژی بازاریابی آنلاین است. به این دلیل که به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا به مخاطبان هدف خود دست یابند، حضور آنلاین خود را تثبیت کنند و به طور موثر در بازار آنلاین در حال رشد رقابت کنند. مهم‌ترین کاربرد سئو این است که با بهبود رتبه وب‌سایت در نتایج جستجو، سایت شما دارای نمایش، دسترسی و اعتبار بیشتری خواهد شد. این موضوع می‌تواند به هدایت ترافیک ارگانیک بیشتر به سایت شما کمک کند.

همچنین سئو می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر حضور و موفقیت آنلاین یک کسب‌وکار یا سازمان داشته باشد. برخی از مزایای کلیدی سئو عبارت‌اند از:

  • افزایش ترافیک وب‌سایت: با بهبود رتبه یک وب‌سایت در نتایج جستجو، تعداد بازدیدکنندگان سایت افزایش یافته و می‌تواند منجر به افزایش آگاهی از برند، جذب مشتری و فروش شود
  • بهبود تجربه کاربری: سئو بر ایجاد یک وب‌سایت کاربرپسند و در دسترس تمرکز می‌کند که می‌تواند تجربه کلی کاربر را بهبود بخشد و بازدیدکنندگان را تشویق به بیشتر ماندن در سایت و تعامل با آن کند.
  • افزایش اعتبار و اعتماد: وب‌سایتی که در نتایج جستجو رتبه خوبی دارد نسبت به وب‌سایتی که رتبه پایینی دارد یا در صفحه اول نیست، قابل اعتمادتر و معتبرتر تلقی می‌شود و می‌تواند به ایجاد و حفظ شهرت مثبت برای یک تجارت یا سازمان کمک کند.
  • مزیت رقابتی: سئو می‌تواند به یک کسب‌وکار یا سازمان، نسبت به سایرین در صنعت خود مزیت رقابتی بدهد؛ زیرا کاربران می‌توانند سایت و محتوای آن را آسان‌تر پیدا کنند.
  • نتایج بلندمدت: برخلاف تبلیغات پولی، نتایج سئو ماندگار هستند و می‌توانند ترافیک ارگانیک را به ارمغان بیاورند و رتبه وب‌سایت را برای ماه‌ها و حتی سال‌های آینده بهبود ببخشند.

شغل سئو چیست؟

افرادی که دارای تخصص سئو هستند و در این حوزه فعالیت می‌کنند، وظایف زیر را بر عهده دارند:

  • مشخص کردن استراتژی سئو سایت
  • تحلیل رقبا در سئو
  • مشخص کردن کلمات کلیدی مناسب کسب و کار
  • مشخص کردن برنامه محتوایی سایت
  • چینش ساختار سایت و صفحات فرود
  • بررسی، ارجاع و پیگیری موارد فنی هم راستا با اصول سئو تکنیکال
  • مشخص کردن برنامه لینک سازی خارجی و تبلیغات در راستای بالا بردن سئو سایت

مگر گوگل هم به سئو نیاز دارد؟

بله، گوگل هم به سئو نیاز دارد. گوگل به عنوان یک موتور جستجو، برای نمایش نتایج دقیق و مرتبط به کاربران خود، نیاز دارد که صفحات وب‌سایت‌ها به درستی بهینه‌سازی شده باشند. بدون سئو، ممکن است صفحات وب، اطلاعات و محتوای خوبی داشته باشند؛ اما در نتایج جستجوی گوگل به نحو مناسب نمایش داده نشوند. از این رو، گوگل نیز به سئو و بهینه‌سازی وب سایت‌ها اهمیت می‌دهد.

به علاوه، هدف گوگل نمایش صفحات وب‌سایت‌های بهینه‌سازی شده و بهبود رتبه آن‌ها است. به کمک ارائه صفحات و محتوای باکیفیت و مرتبط از سوی گوگل، کاربران به اطلاعات و محتوایی که به صورت دقیق به نیازهای آن‌ها پاسخ می‌دهند، دسترسی پیدا می‌کنند. در نتیجه، برای داشتن نتایج بهتر در جستجوی گوگل، بهینه‌سازی وب سایت با استفاده از تکنیک‌های سئو بسیار مهم است. به این منظور، استفاده از افزونه‌های سئو در وردپرس و سایر سیستم‌های مدیریت محتوا، کمک بسیاری به بهبود رتبه صفحات وب‌سایت و بهینه‌سازی آنها برای گوگل و دیگر موتورهای جستجو می‌کند.

اهمیت الگوریتم‌های گوگل در سئو چیست؟

گوگل یکی از پرکاربردترین موتورهای جستجو در جهان است و محبوبیت آن تا حد زیادی به دلیل اثربخشی الگوریتم‌های آن است. الگوریتم‌های گوگل این امکان را فراهم می‌کنند تا گوگل میلیاردها صفحه وب را به سرعت تجزیه و تحلیل و ایندکس کند و اطمینان حاصل کند که کاربران، دقیق‌ترین و مرتبط‌ترین نتایج جستجوی ممکن را دریافت می‌کنند. اثربخشی الگوریتم‌های گوگل به معرفی آن به عنوان یکی از قابل اعتمادترین و پرکاربردترین موتورهای جستجو در جهان کمک کرده است و میلیاردها کاربر هر روز در این پلتفرم جستجو می‌کنند.

استفاده از الگوریتم‌ها در موتور جستجوی گوگل، مبتنی بر ایده ارائه بهترین تجربه کاربری ممکن به کاربران خود است. هنگامی که کاربر جستجویی را انجام می‌دهد، الگوریتم‌های گوگل صفحات وب را بر اساس تعدادی از عوامل از جمله ارتباط و کیفیت محتوا، ساختار وب‌سایت و تعداد و کیفیت لینک‌های اشاره شده به صفحه، ارزیابی و رتبه‌بندی می‌کنند. الگوریتم‌ها موقعیت مکانی کاربر، تاریخچه جستجو و سایر عوامل را نیز در نظر می‌گیرند تا مرتبط‌ترین و شخصی‌ترین نتایج ممکن را ارائه دهند.

استفاده از الگوریتم‌ها به گوگل اجازه می‌دهد تا حجم عظیمی از داده‌ها را به سرعت و با دقت پردازش کند. همچنین این امکان را برای موتور جستجو فراهم می‌کند که به‌روزترین و مرتبط‌ترین اطلاعات موجود را در اختیار کاربران قرار دهد. الگوریتم‌ها به طور مداوم به روز و اصلاح می‌شوند تا اطمینان حاصل شود که با در نظر گرفتن تغییرات در فناوری، رفتار کاربر و محتوای وب، بهترین تجربه جستجوی ممکن را برای کاربران فراهم می‌کنند.

از مهم‌ترین الگوریتم‌های گوگل می‌توان به الگوریتم‌های پیج رنک، پاندا، پنگوئن، مرغ مگس‌خوار، رنک برین و برت اشاره کرد.

الگوریتم‌های گوگل

مراحل سئو سایت چیست؟

اکنون که با تعریف سئو، اهمیت و کاربرد آن آشنا شدید، زمان آن است که بدانید مراحل SEO چیست. به‌طورکلی می‌توان گفت مراحل سئو در یک سایت شامل، تدوین استراتژی سئو، سئو تکنیکال، سئو داخلی و سئو خارجی است که در ادامه به توضیح هرکدام از آن‌ها می‌پردازیم.

تدوین استراتژی سئو

تدوین استراتژی سئو، فرآیند ایجاد یک برنامه جامع برای بهینه‌سازی یک وب‌سایت و سئوی آن است. هدف اصلی سئو جذب ترافیک مرتبط بیشتر به وب‌سایت و تبدیل آن‌ها به مشتری است و داشتن استراتژی، رسیدن به این هدف را میسر می‌کند. در ادامه به برخی از مراحل کلیدی در توسعه یک استراتژی سئو موثر اشاره می‌کنیم:

  • اهداف خود را مشخص کنید: اهداف کسب‌وکار خود و آنچه می‌خواهید با وب‌سایت خود به دست آورید را مشخص کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا یک استراتژی سئو واضح و متمرکز ایجاد کنید که با اهداف کلی کسب‌وکار شما همسو باشد.
  • انجام ممیزی وب‌سایت: اگر وب‌سایت شما مدتی است که فعالیت می‌کند، جنبه‌های فنی، محتوایی و طراحی وب‌سایت خود را تجزیه و تحلیل کنید تا زمینه‌هایی را که نیاز به بهبود دارند، شناسایی کنید.
  • تحقیق کلمات کلیدی: کلمات کلیدی و عباراتی را که مخاطبان هدف شما به دنبال آن هستند را شناسایی کنید و برنامه‌ای برای بهینه‌سازی محتوای وب‌سایت خود برای این کلمات کلیدی ایجاد کنید.
  • تعیین شاخص‌های کلیدی ارزیابی عملکرد (KPI): برای فرایندهای سئوی خود، شاخص‌هایی را تعریف کنید تا طبق آن‌ها وضعیت سئوی خود را بسنجید؛ مثلا رتبه سایت در کلمات کلیدی، تعداد بازدید در روز، میانگین حضور کاربر در سایت و... .

با دنبال کردن این مراحل و به‌روزرسانی و بهبود مستمر استراتژی سئوی خود، می‌توانید رتبه خود را در نتایج جستجو بهبود ببخشید، ترافیک مرتبط بیشتری جذب کنید و به اهداف تجاری خود برسید.

سئو تکنیکال چیست؟

سئوی تکنیکال فرآیند بهینه‌سازی جنبه‌های فنی یک وب‌سایت برای بهبود رتبه آن در موتورهای جستجو است و هدف آن این است که اطمینان حاصل کند خزنده‌های موتورهای جستجو می‌توانند به راحتی به محتوای وب‌سایت دسترسی پیدا کرده و آن را ایندکس کنند. البته تجربه کاربری هم نقش مهمی در این قسمت دارد. سئو تکنیکال بیشتر روی بخش‌های تخصصی سایت تمرکز می‌کند که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

اطمینان از قابل خرش بودن صفحات

اطمینان از اینکه صفحات قابل خزیدن هستند به این معنی است که خزنده‌های موتورهای جستجو قادر به دسترسی و خواندن محتوای صفحات وب‌سایت باشند. برای اینکه یک صفحه در نتایج موتورهای جستجو گنجانده شود، باید توسط خزنده‌های موتور جستجو ایندکس شود. این خزنده‌ها برنامه‌های نرم‌افزاری هستند که وب‌سایت‌ها را اسکن و اطلاعات مربوط به محتوای آن‌ها را جمع‌آوری می‌کنند.

برای اطمینان از اینکه صفحات یک وب‌سایت قابل خزیدن هستند، چندین روش فنی سئو وجود دارد که می‌توان آن‌ها را پیاده‌سازی کرد که برخی از آن‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • ایجاد نقشه سایت (Sitemap): نقشه سایت فایلی است که تمام صفحات یک وب‌سایت را فهرست می‌کند و به خزنده‌های موتورهای جستجو کمک می‌کند تا ساختار سایت را درک کنند.
  • بهینه‌سازی robots.txt: فایل robots.txt برای ارائه دستورالعمل‌هایی به خزنده‌های موتور جستجو استفاده می‌شود که کدام صفحات را باید خزش کنند و کدام را نادیده بگیرند.
  • استفاده از لینک‌های داخلی: لینک‌های داخلی، صفحات یک وب‌سایت را به هم متصل می‌کنند و به خزنده‌های موتورهای جستجو کمک می‌کنند تا در سایت حرکت کنند.
  • رفع لینک‌های شکسته: لینک‌های شکسته می‌توانند مانع از دسترسی خزنده‌های موتورهای جستجو به صفحات وب‌سایت شوند.
  • بررسی خطاهای خزش: صاحبان وب‌سایت باید به طور مرتب، خطاهای خزش را بررسی کرده و در اسرع وقت آن‌ها را برطرف کنند تا اطمینان حاصل شود که خزنده‌های موتورهای جستجو می‌توانند به تمام صفحات سایت دسترسی داشته باشند. این خطاها را میتوان در سرچ کنسول گوگل مشاهده کرد.

بهبود سرعت سایت

بهبود سرعت وب‌سایت می‌تواند به بهبود تجربه کاربری کمک کند و همچنین می‌تواند تأثیر مثبتی بر رتبه شما در نتایج جستجو داشته باشد. در ادامه به چند نکته برای افزایش سرعت وب‌سایت اشاره می‌کنیم:

  • بهینه‌سازی تصاویر: تصاویر می‌توانند فضای زیادی را در یک وب‌سایت اشغال کنند، بنابراین فشرده‌سازی آن‌ها بسیار مهم است. این کار را می‌توان با استفاده از ابزارهایی مانند فتوشاپ یا ابزارهای آنلاین انجام داد.
  • فعال کردن کش مرورگر: هنگامی که کاربر از یک وب‌سایت بازدید می‌کند، مرورگر او اطلاعات زیادی را دانلود می‌کند که می‌تواند در حافظه کش ذخیره شود و در صورت بازدید مجدد از سایت، مورد استفاده مجدد قرار گیرد. فعال کردن کش مرورگر می‌تواند به افزایش سرعت لود وب‌سایت برای بازدیدکنندگانی که به سایت شما برمی‌گردند، کمک کند.
  • به حداقل رساندن CSS و جاوا اسکریپت: به حداقل رساندن CSS و جاوا اسکریپت مورد استفاده در یک وب‌سایت می‌تواند به کاهش تعداد درخواست‌هایی که برای بارگذاری سایت نیاز است، کمک کند.
  • بهینه‌سازی زمان پاسخگویی سرور: کندی سرور می‌تواند دلیل اصلی کاهش سرعت وب‌سایت باشد. اطمینان حاصل کنید که یک ارائه دهنده هاست معتبر با سرورهای سریع انتخاب کنید.

اطمینان از مناسب بودن سایت برای موبایل

اطمینان از اینکه وب‌سایت شما برای موبایل مناسب است، در ارائه یک تجربه کاربری مثبت و بهینه‌سازی وب‌سایت شما برای موتورهای جستجو مهم است. در ادامه به مواردی که بر ریسپانسیو بودن سایت شما برای موبایل کمک می‌کنند، اشاره می‌کنیم:

  • از طراحی ریسپانسیو استفاده کنید: همان‌طور که ذکر شد، طراحی ریسپانسیو تضمین می‌کند که وب‌سایت شما با اندازه‌ها و وضوح‌های مختلف صفحه نمایش سازگار است. این بدان معناست که وب‌سایت شما در هر دستگاهی، از جمله تلفن‌های همراه، به درستی نمایش داده می‌شود.
  • بهینه‌سازی تصاویر: تصاویر بزرگ می‌توانند سرعت لود وب‌سایت شما را کاهش دهند که به ویژه برای موبایل مشکل‌ساز است. حتما حجم تصاویر خود را تا جای ممکن کاهش دهید.
  • استفاده از فونت‌های سازگار با موبایل: همه فونت‌ها برای موبایل مناسب نیستند. از فونت‌هایی استفاده کنید که خوانا و به راحتی در صفحه نمایش‌های کوچک قابل خواندن باشند.
  • وب‌سایت خود را روی موبایل آزمایش کنید: قبل از راه‌اندازی وب‌سایت خود، مطمئن شوید که آن را در موبایل‌های با ابعاد مختلف آزمایش کنید تا از نحوه نمایش و عملکرد صحیح آن مطمئن شوید. می‌توانید از ابزارهایی مانند Google's Mobile-Friendly Test برای بررسی اینکه آیا وب‌سایت شما برای دستگاه‌های تلفن همراه بهینه شده است، استفاده کنید.

اطمینان از مناسب بودن سایت برای موبایل

سئو داخلی چیست؟

سئو داخلی شامل فعالیت‌هایی برای بهینه‌سازی محتوای یک صفحه جهت بهبود حضور آن در نتایج جستجو است. هدف از سئو داخلی، بهینه‌سازی صفحات یک وب‌سایت برای خزش و درک محتوا برای موتورهای جستجو و همچنین ارائه تجربه کاربری بهتر برای کاربران است. سئو داخلی یک جنبه ضروری از استراتژی کلی سئو است؛ زیرا به اطمینان از دسترسی آسان و مرتبط بودن وب‌سایت برای موتورهای جستجو و کاربران کمک می‌کند؛ این امر به نوبه خود می‌تواند به دیدن شدن و کسب رتبه بهتر در نتایج جستجو کمک کند. به طور کلی، سئو داخلی شامل تحقیق کلمات کلیدی، تولید محتوای باکیفیت بر اساس نیاز کاربران و لینک‌سازی داخلی است. در ادامه به این سه مورد که از مهم‌ترین بخش‌های سئو داخلی هستند، اشاره می‌کنیم:

تحقیق کلمات کلیدی

تحقیق کلمات کلیدی فرآیند یافتن و آنالیز عبارات جستجویی است که کاربران در موتورهای جستجو وارد می‌کنند. تحقیق کلمات کلیدی، می‌تواند جستجوهای کاربران، میزان این جستجوها، دشواری کسب رتبه در آن‌ها و موارد دیگر را به شما نشان دهد. همین‌طور به شما کمک می‌کند تا بهترین کلمات را هدف قرار دهید و اطلاعات ارزشمندی در مورد سؤالاتی که مخاطبان هدف شما در گوگل به دنبال پاسخ آن هستند، ارائه می‌دهد. این اطلاعات می‌تواند به شما برای تدوین یک استراتژی محتوایی موثر و کسب رتبه بهتر در کلمات کلیدی یاری کند.

کاربران هنگام انجم جستجو، از کلمات کلیدی برای یافتن راه‌حل استفاده می‌کنند. بنابراین اگر محتوای شما در دسترس کاربران باشد، ترافیک بیشتری به دست خواهید آورد. بنابراین، باید بدانید این جستجوها چه هستند و آن‌ها را هدف قرار دهید. همچنین هنگام تولید محتوا، نباید آنچه می‌خواهید را ارائه دهید؛ بلکه باید بدانید کاربران به دنبال چه هستند. این‌گونه می‌توانید آن‌ها را به سمت خود جذب کنید.

انجام تحقیق در مورد کلمات کلیدی مزایای زیادی دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • یافتن ترندهای حوزه کاری شما: انجام تحقیق کلمات کلیدی می‌تواند اطلاعاتی در مورد ترندهای حوزه کاریتان به شما ارائه دهد و به شما کمک کند تا محتوای خود را روی این موضوعات و کلمات کلیدی آن متمرکز کنید که مخاطبان شما در جستجوی آن‌ها هستند.
  • رشد ترافیک: وقتی بهترین کلمات کلیدی مناسب را برای محتوایی که منتشر می‌کنید شناسایی می‌کنید، در نتایج موتورهای جستجو رتبه بالاتری خواهید داشت و ترافیک بیشتری را جذب خواهید کرد.
  • جذب مشتری: اگر سایت شما دارای محتوایی باشد که سایر متخصصان حوزه کاری شما به دنبال آن هستند، می‌توانید نیازهای آن‌ها را برآورده کنید و برای آن‌ها یک Call to Action قرار دهید تا یک مرحله در سفر مشتری به پیش بروند.

تولید محتوا متناسب با نیاز کاربران

تولید محتوا بر اساس نیازهای کاربر، رویکردی برای ایجاد محتوایی است که برای پاسخگویی به نیازها و علایق خاص مخاطبان هدف طراحی شده است. این فرایند شامل درک مشکلات، سؤالات و علایق مخاطب و تولید محتوایی است که اطلاعات ارزشمندی را ارائه می‌دهد، به سؤالات آن‌ها پاسخ می‌دهد و مشکلات آن‌ها را حل می‌کند.

برای تولید محتوایی که نیازهای مخاطبان هدف را برآورده می‌کند، انجام تحقیق و شناسایی موضوعات و کلمات کلیدی مرتبط با علایق آن‌ها حائز اهمیت است. پس از شناسایی موضوعات و کلمات کلیدی، می‌توان محتوا را به گونه‌ای ایجاد کرد که متناسب با نیازهای مخاطب باشد که می‌تواند شامل استفاده از قالب‌های مختلف، مانند پست‌های وبلاگ، ویدئو، اینفوگرافیک و پست‌های شبکه‌های اجتماعی و اطمینان از آسان خواندن و جذاب بودن محتوا باشد.

تولید محتوا بر اساس نیازهای کاربر برای سئو مهم است؛ زیرا موتورهای جستجو برای محتوای باکیفیت و مرتبط که برای کاربران ارزش ایجاد می‌کند، امتیاز ویژه‌ای قائل هستند. با ایجاد محتوایی که نیازهای مخاطب هدف را برآورده می‌کند، صاحبان وب‌سایت می‌توانند رتبه خود را در نتایج جستجو بهبود بخشند، ترافیک سایت خود را افزایش دهند و تعامل خود را با کاربران افزایش دهند.

لینک‌سازی داخلی

لینک‌سازی داخلی، فرایند ایجاد لینک در یک وب‌سایت است که یک صفحه را به صفحه دیگر در همان دامنه متصل می‌کند. لینک‌های داخلی یک جنبه ضروری از یک استراتژی سئوی موفق هستند؛ زیرا به موتورهای جستجو کمک می‌کنند تا محتوای یک وب‌سایت و ارتباط آن با جستجوی کاربر را بهتر درک کنند.

زمانی که لینک‌سازی داخلی به طور موثر انجام شود، می‌تواند به توزیع پیج رنک در سراسر وب‌سایت و بهبود تجربه کاربر با دسترسی به محتوای مرتبط کمک کند. لینک‌سازی داخلی همچنین می‌تواند به موتورهای جستجو کمک کند تا مهم‌ترین صفحات یک وب‌سایت را شناسایی کرده و آن‌ها را در نتایج جستجو رتبه‌بندی کنند.

برخی از بهترین شیوه‌ها برای لینک‌سازی داخلی شامل استفاده از انکرتکست مرتبط، لینک دادن به محتوای مرتبط و اجتناب از استفاده بیش‌ازحد از لینک‌های داخلی است. همچنین مهم است که به طور منظم، لینک‌های داخلی را بررسی و به‌روز کنید تا اطمینان حاصل کنید که برای بازدیدکنندگان وب‌سایت مرتبط و مفید هستند.

لینک‌سازی داخلی

سئو خارجی چیست؟

سئو خارجی (Off-page SEO) به روش‌ها و تاکتیک‌هایی اشاره دارد که برای بهبود رتبه‌بندی یک وب‌سایت در صفحه نتایج از طریق ابزارهای خارجی مانند لینک‌سازی خارجی، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و سایر روش‌های تبلیغاتی خارج از خود وب‌سایت استفاده می‌شوند.

سئو خارجی برای ایجاد اعتبار برای یک وب‌سایت بسیار مهم است، زیرا به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا ارتباط و محبوبیت یک وب‌سایت را در رابطه با سایر وب‌سایت‌ها درک کنند. با به دست آوردن بک لینک از وب‌سایت‌های معتبر، یک وب‌سایت می‌تواند ارزش خود را به موتورهای جستجو نشان دهد و رتبه کلی خود را افزایش دهد.

به‌طورکلی، یک استراتژی سئو خارجی قوی جزو ضروری یک کمپین سئوی موفق است، زیرا به ایجاد شهرت و اعتبار وب‌سایت هم به صورت آنلاین و هم آفلاین کمک می‌کند که می‌تواند منجر به موفقیت طولانی مدت و پایدار در رتبه‌بندی موتورهای جستجو شود.

لینک‌سازی خارجی

لینک‌سازی خارجی یک استراتژی سئو شامل به دست آوردن لینک به وب‌سایت شما از وب‌سایت‌های دیگر است. لینک‌های خارجی که به عنوان بک لینک نیز شناخته می‌شوند، به عنوان رای اعتماد سایر وب‌سایت‌ها عمل می‌کنند و می‌توانند به افزایش اعتبار و قابل اعتماد بودن وب‌سایت شما از نظر موتورهای جستجو کمک کنند.

راه‌های زیادی برای به دست آوردن لینک‌های خارجی وجود دارد، از جمله دسترسی به وب‌سایت‌های دیگر و درخواست لینک، شرکت در انجمن‌ها مخصوصا انجمن‌های مرتبط با حوزه کاری شما که می‌توانید لینک وب‌سایت خود را در آن‌ها قرار دهید. البته دقت کنید که این کار را به صورت اسپم و تبلیغاتی انجام ندهید. به این نکته حتما توجه داشته باشید که مهم است روی کسب لینک از وب‌سایت‌های معتبر و مرتبط با حوزه کاری خودتان تمرکز کنید.

برند سازی

در سئو خارجی، برندسازی به فرآیند ایجاد هویت و شهرت برند برای وب‌سایت یا کسب‌وکار شما به صورت آنلاین اشاره دارد. این فرایند شامل تبلیغ برند شما از طریق کانال‌های آنلاین مختلف و ایجاد تصویر مثبتی از کسب‌وکار شما در ذهن مخاطبان هدف است. یکی از راه‌های برندسازی از طریق سئو خارجی، ایجاد محتوای باکیفیت است که با ارزش‌های برند شما همسو باشد. تولید محتوا می‌تواند به صورت ایجاد پست مهمان در سایر وب‌سایت‌های مرتبط، ایجاد پست‌های شبکه‌های اجتماعی و شرکت در انجمن‌های آنلاین باشد.

انواع روش سئو چیست؟

در نوع دیگری از تقسیم‌بندی روش‌های سئو، می‌توان آن‌ها را به سه دسته سئو کلاه سفید، کلاه سیاه و کلاه خاکستری تقسیم کرد. در ادامه به این موضوع اشاره می‌کنیم که هرکدام از این روش‌های سئو چیست و شامل چه مواردی هستند.

سئو کلاه سفید

سئو کلاه سفید مجموعه‌ای از تکنیک‌های اصولی و بهترین شیوه‌های مورد استفاده برای بهینه‌سازی وب‌سایت است. این روش‌ها شامل پیروی از دستورالعمل‌های موتورهای جستجو و تمرکز بر ارائه محتوای باکیفیت و بهبود تجربه کاربری است. هدف تکنیک‌های سئو کلاه سفید بهبود رتبه وب‌سایت در نتایج به کمک روش‌های منطبق با دستورالعمل‌های موتورهای جستجو است. برخی از نمونه‌های تکنیک‌های سئو کلاه سفید عبارت‌اند از:

  • تحقیق کلمات کلیدی؛
  • تولید محتوای باکیفیت؛
  • بهینه‌سازی ساختار وب‌سایت؛
  • بهبود سرعت و عملکرد وب‌سایت؛
  • ساخت بک لینک‌های باکیفیت و تضمین امنیت و دسترسی به وب‌سایت.

سئو کلاه سفید: فرزند طلایی گوگل!

سئو کلاه سیاه

سئو کلاه سیاه به تکنیک‌های غیراصولی اشاره دارد که برای بهبود رتبه‌بندی یک وب‌سایت در نتایج استفاده می‌شود. این تکنیک‌ها دستورالعمل‌های موتورهای جستجو را نقض می‌کنند و به جای ارائه محتوای باکیفیت، سعی در فریب یا دور زدن الگوریتم‌ها دارند. برخی از نمونه‌های سئو کلاه سیاه عبارت‌اند از :

  • کیورد استافینگ (Keyword Stuffing)؛
  • کلوکینگ (Cloaking)؛
  • محتوای تکراری؛

سئو کلاه سیاه می‌تواند منجر به جریمه‌های شدید مانند حذف کامل از نتایج جستجو سایت شود. ممکن است برخی از روش‌های سئو کلاه سیاه در کوتاه مدت به بهبود رتبه سایت کمک کنند، اما موتورهای جستجو، مخصوصا گوگل، همواره به دنبال کشف این روش‌ها و جریمه سایت‌های متقلب هستند.

سئو کلاه خاکستری

سئو کلاه خاکستری ترکیبی از روش‌های سئو کلاه سفید و کلاه سیاه است. سئو کلاه خاکستری این روزها در بخش‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال، باید توجه داشته باشید که این کار خطرناک است و گوگل ممکن است سایت شما را به دلیل استفاده از چنین فعالیت‌هایی جریمه کند. اگرچه تکنیک‌های کلاه خاکستری ممکن است در کوتاه‌مدت موفقیت‌های سریعی را برای شما به ارمغان بیاورند، اما اگر هدف شما، کسب رتبه بهتر در بلندمدت است، باید از آن‌ها اجتناب کنید. برخی از این روش‌ها عبارت‌اند از:

  • سئو منفی؛
  • استفاده از محتوای تولید شده توسط ابزارهای آنلاین.

با این حال، درک نحوه عملکرد سئو کلاه خاکستری بسیار مهم است تا بتوانید:

  • از انجام آن خودداری کنید.
  • مطمئن شوید که متخصصان شما از این تاکتیک‌ها در سایت شما استفاده نمی‌کنند.
  • تکنیک‌های سئو کلاه خاکستری مورد استفاده توسط رقبا را شناسایی کنید.

مقایسه سئو و گوگل ادز

سئو و گوگل ادز، دو استراتژی متفاوت برای هدایت ترافیک به یک وب‌سایت هستند و مزایا و معایب خاص خود را دارند. در این بخش مقایسه‌ای بین این دو استراتژی از جنبه‌های مختلف انجام می‌دهیم:

  • ترافیک: سئو بر افزایش ترافیک ارگانیک به یک وب‌سایت متمرکز است، درحالی‌که گوگل ادز بر هدایت ترافیک پولی به یک وب‌سایت متمرکز است.
  • هزینه: سئو معمولاً در بلند مدت از گوگل ادز ارزان‌تر است، زیرا متکی بر ایجاد محتوای ارزشمند و بهینه‌سازی یک وب‌سایت است که زمان و تلاش زیادی می‌طلبد، اما هزینه زیادی ندارد. از طرف دیگر، گوگل ادز نیاز به بودجه نسبتا زیادی دارد.
  • بازه زمانی: سئو یک استراتژی بلند مدت است که ممکن است، ماه‌ها یا حتی سال‌ها طول بکشد تا نتایج قابل توجهی را مشاهده کنید. از طرف دیگر، گوگل ادز می‌تواند در عرض چند روز ترافیک خوبی را به سایت شما هدایت کند.
  • هدف‌گذاری: گوگل ادز امکان هدف‌یابی دقیق مخاطبان، مانند جمعیت‌شناسی، موقعیت مکانی یا تاریخچه جستجو را فراهم می‌کند. سئو همچنین می‌تواند مخاطبان را هدف قرار دهد، اما دقت کمتری دارد و رسیدن به آن زمان بیشتری می‌برد.
  • جایگاه: گوگل ادز اجازه می‌دهد تا تبلیغات در بالای نتایج جستجو قرار گیرند، درحالی‌که سئو تضمینی در این موضوع ندارد و برای رسیدن به جایگاه بالاتر باید تلاش و زمان زیادی صرف آن کنید.
  • نرخ کلیک: اگر سایت شما در رتبه‌های اول نتایج نیست، گوگل ادز نرخ کلیک بیشتری برای شما به ارمغان می‌آورد، اما اگر در رتبه‌های بسیار خوبی قرار دارید، از نظر کلیک نیازی به گوگل ادز ندارید؛ زیرا نرخ کلیک رتبه‌های اول معمولا بیشتر از گوگل ادز است. البته این موضوع در حوزه‌ها و کلمات مختلف می‌تواند متفاوت باشد.

کاربرد سئو

روش‌های بهبود سئو چیست؟

شما می‌توانید به روش‌های مختلف اقدام به بهینه‌سازی وب‌سایت خود و بهبود وضعیت سئوی آن کنید. در این بخش به انواع روش‌های بهبود سئو اشاره می‌کنیم و مزایا و معایب هرکدام را نام می‌بریم.

یادگیری سئو توسط مدیر کسب‌وکار

یادگیری سئو به عنوان یک مدیر کسب‌وکار می‌تواند هم مزایا و هم معایبی به همراه داشته باشد. این کار باعث می‌شود که مدیر کسب‌وکار با جنبه‌های سئو آشنا شده و بهتر بتواند وب‌سایت و استراتژی‌های آنلاین مربوط به آن را درک کند. همچنین یک اقدام مقرون به صرفه است، زیرا هزینه‌ای بابت برون سپاری فرایندهای سئو پرداخت نمی‌شود.

اما از طرفی ممکن است بسیاری از مدیران یک کسب‌وکار، زمان زیادی برای اختصاص به این بخش نداشته باشند. همچنین سئو بسیار به تجربه و تخصص وابسته است و برای کسی که به تازگی با این حوزه آشنا شده است، می‌تواند پیچیده باشد که همین موضوع ممکن است، باعث بروز اشتباه در این بخش شود.

برون سپاری به شرکت سئو

بسیاری از کسب‌وکارها فرایندهای سئو را به یک شرکت باتجربه و متخصص می‌سپارند. این شرکت‌ها به دلیل تجربه، تخصص و تیم حرفه‌ای‌شان می‌توانند جنبه‌های مختلف سئو سایت شما را مدیریت کنند. همچنین این کار از نظر صرفه‌جویی در زمان می‌تواند به کسب‌وکار شما بسیار کمک کند؛ زیرا دیگر خودتان درگیر این بخش نخواهید شد. ضمن اینکه چون یک شرکت سئو، سال‌ها در حوزه‌های مختلف فعالیت کرده و نسبت به تغییرات گوگل و الگوریتم‌ها آپدیت است، به خوبی می‌تواند بهترین نتایج را برای شما به دست آورد.

همکاری با کارشناس سئو دورکار

امروزه کارشناسان سئو دورکار و فریلنسر زیادی هستند که می‌توانند به شما در مدیریت سایت و فرایندهای سئو کمک کنند. مخصوصا پس از شیوع کرونا استقبال از مشاغل دورکاری نیز بیشتر شده است. متخصصان سئو دورکار معمولا با هزینه بسیار کمتری نسبت به شرکت‌های سئو، کار می‌کنند و می‌تواند از این نظر برای کسب‌وکارهای کوچک، انتخاب مناسبی باشد. همچنین معمولا فریلنسرها انعطاف‌پذیری بیشتری در کار دارند و هماهنگی با آن‌ها راحت‌تر است.

از طرفی همکاری با یک متخصص سئو دورکار با معایب و چالش‌هایی نیز همراه است. چالش اصلی نگرانی‌های امنیتی است؛ مخصوصا اینکه به داده‌های حساس کسب‌وکار شما دسترسی دارد. همچنین باید شخص مورد اعتماد و متعهدی باشد که در انجام وظایف خود تاخیر نداشته باشد. به‌طورکلی اگر صاحب یک کسب‌وکار کوچک هستید، همکاری با کارشناس سئو دورکار توصیه می‌شود؛ اما حتما قبل از آن باید اطمینان حاصل کنید که شخص مورد نظر مطمئن و حرفه‌ای است.

تشکیل تیم داخلی سئو

سازمان‌های بزرگ‌تر که بودجه کافی دارند و می‌خواهند به طور متمرکز روی سئو سایت خود کار کنند، می‌توانند از این روش استفاده کنند. کارشناسان سئو داخل سازمان شما می‌توانند درک عمیق‌تری از محصولات، خدمات و مخاطبان هدف شرکت داشته باشند که منجر به استراتژی‌های سئو موثرتر می‌شود. همچنین تیم داخلی سئو می‌تواند نسبت به تغییرات در اهداف، اولویت‌ها و شرایط بازار، پاسخگویی بهتر باشد و با بخش‌های دیگر سازمان مانند بازاریابی و طراحی سایت نیز هماهنگ باشد که منجر به بهینه‌سازی سئو سریع‌تر، چابک‌تر و یکپارچه‌تر شود و مهم‌ترین مزیت اینکه این کار امنیت بسیار زیادی در مقایسه با دو روش قبل، برای سازمان دارد.

اما از طرفی ایجاد و نگهداری یک تیم سئو می‌تواند پرهزینه، زمان‌بر و چالش‌برانگیز باشد، به‌طوری‌که برای بسیاری از سازمان‌ها مخصوصا کسب‌وکارهای کوچک، امکان‌پذیر نیست. همچنین آموزش و مدیریت یک تیم سئو می‌تواند پیچیده باشد، زیرا سئو نه تنها به مهارت‌های فنی بلکه به تفکر خلاق، تحلیلی و استراتژیک نیز نیاز دارد. در نهایت یکی از چالش‌هایی که متخصصان سئو با آن درگیر هستند، این است که ممکن است دچار فرسودگی شغلی شوند، زیرا وظایف سئو می‌تواند تکراری، خسته‌کننده و استرس‌زا باشد.

آشنایی با اصطلاحات کلیدی در سئو

درک کامل نحوه جذب ترافیک بیشتر به وب‌سایت، نیاز به درک روشنی از بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) و تمام اجزای آن دارد که بدون اطلاع از اصطلاحات کلیدی سئو، ممکن است گیج کننده باشد. برای کمک به افرادی که تازه وارد سئو شده اند، فهرستی از اصطلاحاتی را که هر مبتدی سئو باید بداند، تهیه کرده‌ایم. البته این همه چیز در مورد سئو نیست، اما برای شروع خوب است.

انکرتکست Anchor Text

وقتی یک وب‌سایت را به بخشی از محتوای متنی سایت خود پیوند می‌دهید، کلمه‌ای که پیوند را به آن ضمیمه می‌کنید، انکر تکست نامیده می‌شود. اگر نمی دانید انکرتکست چیست پیشنهاد میکنیم مقاله جت سئو را در این خصوص مطالعه کنید.

متن جایگزین Alt

متن جایگزین به توصیف متنی یک تصویر اشاره دارد که نشان‌دهنده محتوای تصویر است. وقتی به عکسی نگاه می‌کنید نمی‌توانید متن جایگزین را ببینید، زیرا در قسمت پشتی صفحه وب جایی که عکس قرار می‌گیرد پنهان است.

توضیحات متا

توضیحات متا از تگ عنوان از نظر توضیحات صفحه پیروی می‌کند و شامل یک یا دو جمله است که به طور خلاصه توضیح می‌دهد که چه چیزی در آن صفحه یا وب‌سایت وجود دارد. هرچه توضیحات متا با یک عبارت جستجو مرتبط‌تر باشد، احتمال بیشتری دارد که در صفحه نتایج جستجو، زیر عنوان صفحه ظاهر شود.

کلمه کلیدی Keyword

کلمات کلیدی، کلمات یا عباراتی در محتوای وب‌سایت هستند که امکان یافتن آن به واسطه موتورهای جستجو را فراهم می‌کنند. منابعی مانند Google Keyword Planner به شما کمک می‌کند تا مشخص کنید کدام کلمات کلیدی را باید هدف قرار دهید.

سئو و بهینه سازی سایت

چگالی کلمه کلیدی

چگالی کلمه کلیدی به تعداد دفعاتی که یک کلمه کلیدی در یک صفحه وب ظاهر می‌شود (در مقایسه با کل کلمات) اشاره دارد. الگوریتم‌های جدید موتورهای جستجو این تاکتیک را تقریباً بی اثر کرده‌اند.

لینک‌های فالو و نوفالو

این عبارات به ویژگی صفحه برای انتقال یا عدم انتقال اعتبار پیوند به وب‌سایت‌های پیوند دهنده اشاره دارد. هر چه یک وب‌سایت لینک‌های بیشتری دریافت کند، رتبه بهتری کسب خواهد کرد. اما وقتی یک وب‌سایت لینک نوفالو دریافت کند، آن اعتبار را به وب‌سایت پیوند دهنده باز نمی‌گرداند.

پیوندهای ورودی یا بک لینک

لینک‌های ورودی لینک‌هایی از یک وب‌سایت هستند که به وب‌سایت شما برمی‌گردند. در یک نگاه، لینک‌های ورودی مهم‌تر از لینک‌های خروجی هستند، زیرا نشان می‌دهند که وب‌سایت شما مورد استناد سایت‌های دیگر قرار گرفته است.

پیوندهای خروجی

لینک‌های خروجی لینک‌هایی هستند که کاربر را از سایت شما به سایت‌های دیگر هدایت می‌کنند. پیوندهای خروجی ذاتاً مهم نیستند، همچنان می‌توانید از سایت‌هایی با اعتبار بالاتر پیوند دهید تا احتمالاً رتبه جستجوی خود را افزایش دهید.


بیشتر بخوانید : سئو صفحه اول سایت


نقش ابزارها در سئو

شاید تولید محتوای کاربرپسند زیاد سخت به نظر نرسد، اما مواردی که باید برای تهیه این محتوا و سایر جنبه‌های بهینه‌سازی سایت در نظر داشته باشید، بسیار زیاد هستند و از سوی دیگر، بدون استفاده از ابزارهای حرفه‌ای قابل رصد و تحلیل نیستند. امروزه ابزارهای زیادی در دسترس سئوکاران و مدیران سایت‌ها قرار دارند که به صاحبان وب‌سایت کمک می‌کنند تا در نتایج موتورهای جستجو رتبه بالاتری کسب کنند. استفاده از بهترین ابزارهای سئو به بهینه‌سازی محتوای وب با تجزیه و تحلیل محتوا برای کلمات کلیدی، بک لینک‌ها و سایر ملاحظات SEO کمک می‌کند. این ابزارها پتانسیل صفحات وب برای قرارگیری بالا در صفحات رتبه‌بندی موتورهای جستجو را بررسی می‌کنند و اطلاعاتی در مورد بک لینک ها و کلمات کلیدی و همچنین بینش‌هایی در مورد رقابت SEO در اینترنت ارائه می‌دهند.

اما از ابزارهای سئو برای تحلیل چه مواردی باید استفاده کنید؟ آنالیز سایت به طور کلی شامل: کلیدواژه ها، محتوا، بک لینک‌ها، دامنه، رتبه‌بندی، ترافیک، رسانه‌های اجتماعی و ارائه دهنده، از مواردی هستند که باید تحلیل و بررسی کنید. ابزارهای سئو الگوهای متفاوتی برای پرداخت دارند. برخی از آنها رایگان هستند و مسلماً اطلاعات ارزنده‌ای در اختیار شما قرار نمی‌دهند. برخی دیگر هزینه را در ابتدا و به صورت ماهانه یا سالانه دریافت می‌کنند. برخی دیگر هم از شیوه pay as you go پیروی می‌کنند، یعنی هزینه در قبال تعداد و یا حجم استفاده پرداخت می‌شود.

یادگیری سئو را از کجا آغاز کنیم؟

حالا که به اینجا رسیدیم احتمالا برای سایت خودتان بخواهید دست به کار شوید یا تصمیم داشته باشید به عنوان یک متخصص سئو فعالیت کنید. نکته بسیار مهمی که باید بدانید، در مورد روش‌های یادگیری سئو است. با اینکه می‌توان با روش‌های مختلفی چون خودآموز از منابع و مراجع معتبر فعالیت در این حوزه را فراگرفت، ولی موضوع مهمی وجود دارد که باید حتما به آن توجه کنید. همان‌طور که در ابتدا اشاره کردیم سئو تلفیقی از دانش، تخصص، تجربه و هنرنمایی شماست و به همین دلیل نه‌ تنها باید در کنار اساتید و متخصصان حرفه‌ای سئو باشید تا بتوانید این حوزه را کامل یاد بگیرید، بلکه باید با فعالیت در دنیای واقعی و پروژه‌های عملی، خود را مشغول کنید تا بتوانید به خوبی اصول و قواعد سئو را یاد بگیرید و یک سئوکار حرفه‌ای شوید.

روش ‌های یادگیری سئو چیست؟

اگر به حوزه سئو علاقه‌مند هستید و می‌خواهید بدانید که چگونه می‌توانید بیشتر در مورد این حوزه اطلاعات کسب کنید، احتمالا یکی از دغدغه‌های شما این است که بهترین روش‌های یادگیری سئو چیست؟ در این بخش به برخی از بهترین روش‌ها اشاره می‌کنیم:

استفاده از منابع رایگان

منابع رایگان بسیار زیادی وجود دارند که به شما در درک بهتر سئو و روش‌های آن کمک می‌کنند. برخی از این منابع عبارت‌اند از:

  • راهنمای شروع بهینه‌سازی موتورهای جستجوی گوگل (Google's Search Engine Optimization Starter Guide)
  • راهنمای مبتدیان سایت Moz برای سئو (Moz's Beginner's Guide to SEO)
  • وبلاگ سایت Backlinko
  • وبلاگ سایت Ahrefs
  • آکادمی SEMrush
  • وبلاگ سایت Yoast SEO
  • آکادمی HubSpot
  • وبلاگ سایت جت سئو

شرکت در دوره سئو

اگر به دنبال این هستید که مطالب مهم و روش‌های کاربردی این حوزه را توسط متخصصان این حوزه فرا بگیرید و بتوانید سریع‌تر برای حضور در بازار کار سئو آماده شوید، توصیه می‌کنیم از دوره‌های تخصصی سئو استفاده کنید. مجموعه‌های داخلی و خارجی زیادی به تدریس بخش‌های مختلف سئو و حتی آموزش جامع سئو پرداخته‌اند که می‌توانید هرکدام از آن‌ها را انتخاب کنید.

SEO

جمع‌بندی

سئو سایت فرآیندی مستمر و ضروری برای موفقیت هر کسب و کار اینترنتی است. با رعایت اصول سئو می‌توانید رتبه وب‌سایت خود را در نتایج جستجو ارتقا دهید و ترافیک ارگانیک بیشتری جذب کنید. اما در نهایت SEO بر پایه تولید محتوای مفید و باکیفیتی که بتواند پاسخ نیاز کاربران را بدهد استوار است. به جای آن که صرفا بر روی بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو تلاش و تمرکز کنید، در جهت خلق ارزش برای مخاطبان و کاربرانی که به دنبال رفع نیازهای خود از طریق موتورهای جستجو هستند گام بردارید. با انجام این مورد به طور طبیعی موتورهای جستجو مانند گوگل نیز رتبه و میزان نمایش شما را در نتایج خود ارتقا می‌دهند.

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

هیچ تضمینی برای رتبه اول گوگل وجود ندارد، اما با رعایت اصول سئو می‌توانید شانس خود را برای رتبه‌بندی بهتر افزایش دهید.

در هر دو روش، شانس سایت برای دیده شدن افزایش می یابد اما تفاوت سئو و تبلیغات ادوردز در این است که سئو، بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو (مخصوصا گوگل) است. در سئو، هزینه ای به شرکت گوگل پرداخت نمی شود. در مقابل تبلیغات ادوردز از راه های تبلیغات سایت در موتور جستجو (گوگل) است و هزینه بر است. 

سئو داخلی - سئو خارجی - سئو تکنیکال

فعالیت در شبکه های اجتماعی تاثیر مستقیمی بر سئو ندارد و معمولا تاثیر آن تنها در حد افزایش قدرت برند است که در این شرایط، به صورت غیرمستقیم به سئو کمک می کند

مدت زمانی که طول می‌کشد تا فرآیندهای سئو نتایج حاصل شود، می‌تواند بسته به عوامل مختلفی از جمله رقابتی بودن کلمات کلیدی هدف، کیفیت محتوای وب‌سایت و استراتژی وب‌سایت، متفاوت باشد. به‌طورکلی، ممکن است چندین ماه طول بکشد تا شاهد پیشرفت‌های قابل توجهی در رتبه‌بندی و ترافیک وب‌سایت باشیم.

هزینه خدمات سئو نیز بسته به عوامل مختلفی از جمله اندازه و پیچیدگی وب‌سایت، سطح رقابت در صنعت، هدف وب‌سایت و سطح تخصص و تجربه متخصص سئو متفاوت است. برخی از متخصصان سئو ممکن است، هزینه ثابتی را برای خدمات خود دریافت کنند، درحالی‌که برخی دیگر ممکن است، نرخ ساعتی یا درصدی از درآمد وب‌سایت را دریافت کنند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
دیدگاه کاربران
رضا
 ارسال شده در : یکشنبه 29 بهمن 1402

سلام وقت بخیر. من سئو سایتم رو خودم انجام میدم، منتها مشکلی که اخیرن بهش برخورد کردم اینه که محتواهام بدون اینکه دستی درخواست ایندکس بدم، ایندکس نمیشن، چجوری میتونم این مشکل رو برطرف کنم؟

مدیر سایت
 ارسال شده در : یکشنبه 29 بهمن 1402

موردی که میفرمایید دلایل متفاوتی میتواند داشته باشد، مشکل دیر ایندکس شدن صفحات ممکن است به یکی از دلایل زیر باشد: 1. تاخیر سرور در پاسخ به درخواست ها؛ 2. کم کیفیت تشخیص داده شدن محتوا در صورتی که محتوا در سرچ کنسول در بخش crawled but currently not indexed باشد؛ 3. دسترسی و لینک سازی داخلی ضعیف به محتوای جدید از سایر صفحات... موارد یاد شده، با این پیش فرض مطرح میشوند که مشکلات فنی دخیل نباشند. موفق باشید

farhad.1991
 ارسال شده در : شنبه 28 بهمن 1402

وقتتون بخیر و ممنون بابت مقاله کاربردیتون، آیا صفحات شماره دار در دسته بندی ها باید نوایندکس بشن؟

مدیر سایت
 ارسال شده در : شنبه 28 بهمن 1402

اگر منظورتان صفحات pagination است، به اشتباه جا افتاده است که چون این صفحات از نظر سئو ارزشی ندارند، بهتر است نوایندکس شوند یا در فایل روبوتس جلوی خزش آنها گرفته شود. اما این مورد براساس مستندات گوگل کاملا اشتباه است و لازم است این صفحات ایندکس و قابل خزش باشند. موفق باشید

Shayan
 ارسال شده در : جمعه 27 بهمن 1402

آیا استفاده از ویدیو و پادکست به بهبود رتبه بندی کمک میکند؟

مدیر سایت
 ارسال شده در : جمعه 27 بهمن 1402

هر اقدامی که بتواند پاسخ بهتری به نیاز کاربر دهد و رضایت ایشان را جلب کند، میتواند به سئو کمک کند. موفق باشید.

رویا تیموری
 ارسال شده در : پنجشنبه 26 بهمن 1402

آیا سئو سایت خودمو خودم میتونم انجام بدم یا حتما باید از یک متخصص کمک بگیرم؟

مدیر سایت
 ارسال شده در : جمعه 27 بهمن 1402

هر دو روش امکان پذیر است. میتوانید شروع به مطالعه مفاهیم کنید و مواردی که آموزش میبینید را بر روی سایت خود پیاده کنید، این روش زمانبر خواهد بود و باتوجه به تجربی بودن سئو ریسک بالاتری دارد. اما در صورتی که میخواهید از رشد کسب و کارتان اطمینان حاصل کنید، از یک متخصص مشاوره بگیرید. موفق باشید.

رایا
 ارسال شده در : چهارشنبه 25 بهمن 1402

ممنون از مقاله عالیتون. آیا اینکه برای هر کلمه کلیدی باید یک صفحه جدا ایجاد و برای همون کلمه کلیدی بهینه سازی بشه درسته؟

مدیر سایت
 ارسال شده در : چهارشنبه 25 بهمن 1402

خیلی متشکر از توجه شما. این گزاره یکی از گزاره های بسیار قدیمی و منسوخ شده در دنیای سئو است که کاملا غلط است. شما استراتژی ایجاد صفحات خود را باید براساس تحقیق کلمات کلیدی و دسته بندی آن ها براساس نیت کاربر تدوین کنید. کلماتی که نیت یا intent یکسانی دارند باید در یک صفحه کار شوند و گوگل و تمام موتورهای جستجو قادر به درک اینگونه کلمات هستند. به عنوان مثال دو عبارت «خرید گوشی» و «فروش موبایل» در نگاه اول ممکن است دو مفهوم جدا به نظر برسند اما با بررسی نیت کاربر و تحلیل نتایج جستجو متوجه خواهید شد که کاربرانی که این دو عبارت را جستجو میکنند به دنبال یک هدف هستند در نتیجه لازم نیست برای این دو عبارت دو صفحه جدا ایجاد شود. موفق باشید.

محسن شاکری
 ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 24 بهمن 1402

ممنون از مقاله خوبتون، آیا bounce rate و time on page که در گوگل آنالیتیکس محاسبه میشن، بر روی سئو سایت تاثیر دارن؟

مدیر سایت
 ارسال شده در : چهارشنبه 25 بهمن 1402

از توجه شما ممنونیم. خیر، مواردی که میفرمایید در سئو تاثیری ندارند چون با روش های مختلفی قابل دستکاری هستند در نتیجه گوگل این موارد را برای رتبه بندی نتایج خود در نظر نمیگیرد. موفق باشید

مهدی حسینی
 ارسال شده در : دوشنبه 23 بهمن 1402

آیا سایتهای کوچک امکان رقابت با سایتهای بزرگ رو دارن؟ من یک فروشگاه اینترنتی دارم و در اکثر کلمات سایتهایی مثل ترب و دیجیکالا در نتایج بالا حضور دارن. آیا با این وضعیت امکان کسب رتبه های بالا برای من وجود داره؟

مدیر سایت
 ارسال شده در : چهارشنبه 25 بهمن 1402

کسب و کارهای کوچک با کار کردن به صورت تخصصی بر روی محصولات و رفع نیاز کاربران در حوزه خود قادر خواهند بود با وبسایتهای بزرگ نیز رقابت کنند اما این موضوع زمانبر خواهد بود.

yashar90
 ارسال شده در : یکشنبه 01 بهمن 1402

مطلب بسیار مفیدی بود و سپاس از جت سئو. آیا فعالیت در شبکه های اجتماعی بر روی سئو سایت تاثیر دارد؟

مدیر سایت
 ارسال شده در : چهارشنبه 25 بهمن 1402

طبق داکیومنت های گوگل، فعالیت در شبکه های اجتماعی بر روی سئو تاثیری ندارد اما به افزایش آگاهی از برند شما میتواند کمک کند. سپاس از همراهی شما

سارا
 ارسال شده در : یکشنبه 24 دی 1402

مقاله خیلی جامع و کاربردی ای بود ممنون از شما. من یک وبسایت دارم، بهتره که خودم روش سئو انجام بدم یا از شخصی که متخصص هست کمک بگیرم؟

مدیر سایت
 ارسال شده در : چهارشنبه 25 بهمن 1402

با توجه به اینکه سئو یک حوزه پویا و در حال تغییر است، کسب دانش و موفقیت در آن نیازمند تجربه و مطالعه زیادی است. توصیه میکنیم اگر محدودیت زمانی برای رشد وبسایتتان دارید از یک متخصص برای زودتر به نتیجه رسیدن کمک بگیرید، و در کنار آن دانش خود را در سئو بالا ببرید. مورد دوم نیز میتواند شرکت در دوره های آموزشی و مطالعه منابع معتبر باشد و همزمان موارد را بر روی سایت خود پیاده سازی کنید، که این مورد قطعا زمانبر خواهد بود.