سئو یا بهینه سازی سایت از جمله مهمترین موضوعات در حوزه دیجیتال مارکتینگ است که برخلاف تعاریف واقعی و انتظارات موتورهای جستجو، گاهی فلسفه وجودی و کاربرد آن به دلیل رقابتهای سنگین به بیراهه کشیده میشود. اما واقعا سئو چیست و چه کاربردی دارد؟
بدون شک اگر حتی کمی در مباحث سئو وارد شده باشید میدانید در سال 2020، سئو فقط هزینه کردن و گرفتن رتبه در موتورهای جستجو نیست. سئو در واقع ترکیبی از دانش، تخصص، تجربه و هنر است که در جریان یک فرایند حرفهای کمک میکند تا موتورهای جستجو و به ویژه گوگل عاشق شما شوند و در نتیجه مخاطبان بیشتری به شما سر بزنند.
شاید پاسخ این سوال ساده به نظر برسد، ولی قطعا اهمیت و پیچیدگی زیادی دارد. تعاریف متفاوتی از سئو وجود دارد و هر کارشناس و متخصصی در این حوزه میتواند تعریف خودش را ارائه کند. اما گاهی نداشتن درک درست از همان تعاریف اولیه باعث میشود به بیراهه بروید. حالا سوال مهم اینجاست که وقتی تا این اندازه روی سئو تاکید داریم و میدانیم چه فضای رقابتیای در آن وجود دارد، کاربرد سئو در چیست؟ چه اهمیتی دارد و چه مزایایی برای ما به همراه میآورد. در واقع اگر کمی عمیقتر نگاه کنیم بسیاری از جوابهایی که میتوانیم برای این سوال داشته باشیم، در درک درست از تعریف آن نهفته است. سئو مزایا و کاربردهای بسیار زیادی دارد که ما تنها به 25 مورد آنها اشاره کردیم. اگر بتوانید به درستی از این استراتژی استفاده کنید، قطعا از نتایج به دست آمده شگفتزده خواهید شد. اما موضوع بعدی این است که به طور کلی چرا سئو مهم است؟ در بازار رقابتی امروز که بیشتر کسب و کارها در فضای آنلاین حضور دارند، نهتنها نمیتوان نیاز و اهمیت سئو را نادیده گرفت، بلکه رقابت در این حوزه را نیز نمیتوان کتمان کرد. در طول روز کاربران بسیار زیادی هزاران و میلیونها سرچ در گوگل و دیگر موتورهای جستجو انجام میدهند. بیش از 65 درصد کاربران موتورهای جستجو روی 5 نتیجه اول صفحه SERP (صفحه نمایش نتایج) کلیک میکنند. بنابراین اگر دنبال بازدیدکننده بیشتر یا افزایش مشتری برای فروشگاه اینترنتی خودتان هستید، باید یکی از این 5 جایگاه را به دست بیاورید. در نهایت باید اینکه نکته مهم را بدانید که اگر یک فروشگاه میلیاردی، زیبا و لوکس در انتهای یک کوچه یا زیر زمین یک مجتمع تجاری راهاندازی کنید، شانس زیادی برای جذب مشتری نخواهید داشت، اما یک مغازه در طبقه همکف و جلوی پلههای یک مجتمع تجاری یا برِّ یک خیابان پر رفت و آمد، فرصتی برای نفس کشیدن ندارد! به طور کلی برخی سئو را به دو نوع On-Page SEO و Off-Page SEO تقسیم میکنند و معتقدند مسائل فنی مربوط به سایت نیز جزوی از اقداماتی است که برای بهینهسازی روی سایت انجام میشود. اما برخی دیگر از کارشناسان این حوزه در تقسیم بندی خود سئوی تکنیکال را جدا در نظر میگیرند. با این فرض میتوانیم بگوییم: درباره سئو داخلی بیشتر بخوانید. درباره سئو خارجی بیشتر بخوانید. برای اینکه بتوانید به نتایج دلخواه خود برسید، باید با مراحل SEO آشنایی کامل داشته باشید و بتوانید به درستی آنها را پیادهسازی کنید. اصلیترین مراحل سئو شامل موارد زیر میشود: حالا که به اینجا رسیدیم احتمالا برای سایت خودتان بخواهید دست به کار شوید یا تصمیم داشته باشید به عنوان یک متخصص سئو فعالیت کنید. نکته بسیار مهمی که باید بدانید در مورد روشهای یادگیری سئو است. با اینکه میتوان با روشهای مختلفی چون خودآموز از منابع و مراجع معتبر فعالیت در این حوزه را فراگرفت، ولی موضوع مهمی وجود دارد که باید حتما به آن توجه کنید. همانطور که در ابتدا اشاره کردیم سئو تلفیقی از دانش، تخصص، تجربه و هنرنمایی شماست و به همین دلیل نه تنها باید در کنار اساتید و متخصصان حرفهای سئو باشید تا بتوانید این حوزه را کامل یاد بگیرید، بلکه باید با فعالیت در دنیای واقعی و پروژههای عملی، خود را مشغول کنید تا بتوانید به خوبی اصول و قواعد سئو را یاد بگیرید و یک سئوکار حرفهای شوید. یک جوکی بین سئوکاران هست؛ کجا میتوانم چیزی را قایم کنم تا کسی آن را پیدا نکند؟ جواب: در صفحه دوم گوگل!!! درست است که این جوک، یک مقدار اغراق آمیز است اما خیلی هم به دور از حقیقت نیست. همه میخواهند سایتشان در صفحه اول گوگل و جزء 10 نتیجهی اول باشد. پس رقابت برای رسیدن به صفحه اول، رقابت تنگاتنگی است و کار آسانی نیست. اول از همه به تخصص و دانش سئو احتیاج دارد و بعد از آن به زمان. باید بدانید که حتی اگه به بهترین شکل هم سایتتان را بهینه کرده باشید، یک شبه نمیتوانید نتیجهی مطلوب را کسب کنید. باید صبور باشید و به روباتهای گوگل زمان بدهید تا درک کنند که سایت شما لیاقت بودن در صفحه اول را دارد!!! اگرتازه اول راه هستید و میخواهید سایتتان را سئو کنید، سایت جت میتواند شما را در راه یادگیری مفاهیم سئو، همراهی کند. بیشتر بخوانید: 5 روش بهبود سئو سایت شما با ابزار جت سئو
سئو چیست؟
یکی از بهترین تعاریف توسط سایت moz ارائه شده است:
SEO مخفف Search Engine Optimization ( بهینهسازی سایت برای موتورهای جستجو) است و به مجموعه اقداماتی گفته میشود که باعث افزایش کمیت و کیفیت ترافیک دریافتی سایت از نتایج ارگانیک موتورهای جستجو میشود.
سایت ahrefs نیز یکی دیگر از معتبرترین منابعی است که تعریف خود را این گونه ارائه کرده است:
سئو فرایند بهینهسازی محتوا با هدف نمایش ان در نتایج ارگانیک موتورهای جستجوست.
اما سایت backlinko تعریف نسبتا متفاوتی دارد و میگوید:
سئو، مجموعه اقداماتی است که برای دریافت ترافیک هدف به سمت سایت از رتبهبندی ارگانیک موتورهای جستجو انجام میشود. معمولترین روشهای این کار شامل خلق محتوای باکیفیت، بهینهسازی محتوا حول کلمات کلیدی خاص و ایجاد بک لینک است. به طور کلی سئو به معنای بهبود رتبه سایت در بخش ارگانیک (غیرپولی) نتایج جستجوست.
به طور کلی سئو یعنی مجموعه فرایندها و اقدامات تخصصی برای جلب نظر مخاطبان و موتورهای جستجو به منظور دریافت بهترین نتایج در جستجوهای ارگانیک. بخش اعظمی از این اقدامات پیرامون محتوا میگردد که شامل سئو onpage و offpage میشود. بخش سوم نیز شامل موضوعات فنی است که به آن سئوی تکنیکال نیز گفته میشود. در ادامه بیشتر به این موارد خواهیم پرداخت.
کاربرد سئو در چیست؟
بهینه سایت برای موتورهای جستجو مزایای زیادی برای کسب و کارهای بزرگ و کوچک دارد. در ادامه میتوانید کاربرد سئو در بخشهای مختلف را ببینید:
اهمیت سئو چیست؟
اگر سایت، بلاگ یا فروشگاه اینترنتی دارد و میخواهید از موتورهای جستجو ترافیک هدفمند و رایگان بگیرید، تنها چاره شما سئو سایت است. بهینه سازی برای موتورهای جستجو اهمیت دارد؛ چراکه:
انواع سئو چیست؟
اصول سئو چیست؟
چگونه سئو یاد بگیریم؟
چگونه سایت خود را به صفحه اول گوگل برسانیم؟
جمع بندی
SEO به معنای بهینهسازی سایت برای موتورهای جستجوست و تعاریف زیادی از آن وجود دارد که تقریبا محتوای اصلی آنها یکسان است. به مجموعه اقداماتی که برای حضور در نتایج برتر موتورهای جستجو و دریافت ترافیک ارگانیک انجام میدهید سئو گفته میشود. به عنوان مثال بیش از 200 عامل برای گوگل اهمیت دارد که هر چه بیشتر بتوانید آنها را رعایت کنید، میتوانید به گرفتن نتیجه بهتر خوشبین باشد. اما در نهایت SEO بر پایه تولید محتوای مستمر، باکیفیت، کاربردی و مخاطبپسند میگردد و در کنار آن باید یک سری نکات فنی را رعایت کنید که در این مقاله به آنها پرداختیم.