اشتراک جت سئو

اینفوگرافیک چیست؟ + کاربرد و طراحی اینفوگرافیک


اینفوگرافیک محبوبیت وحشتناکی در هر حوزه ای پیدا کرده است. از دیجیتال مارکتینگ گرفته تا مدارس همگی از اینفوگرافیک برای انتقال مفاهیم پیچیده به شکلی جذاب استفاده می کنند. اگر شما هم نمی دانید که اینفوگرافیک چیست این مقاله را از دست ندهید. در این مقاله انواع اینفوگرافیک و نحوه طراحی اینفوگرافیک های جذاب را آموزش می دهیم. با ما همراه باشید.

اینفوگرافیک چیست؟

معنای لغوی اینفوگرافیک (infographic) در بسیاری از فرهنگ لغات «نمایش بصری از اطلاعات یا داده‌ها» است. اما معنای اینفوگرافیک چیزی بسیار خاص‌تر است. تعریف بهتری از اینفوگرافیک نیز وجود دارد که عبارت است از: اینفوگرافیک مجموعه‌ای از تصاویر، نمودارها و متن‌های مینیمال است که یک مرور کلی راجع به یک موضوع را به مخاطب انتقال می‌دهد.

اینفوگرافیک‌ها از تصاویر جالب و جذاب برای ارتباط سریع و شفاف اطلاعات استفاده می‌کنند. هرچه قدر که طراحی اینفوگرافیک خلاقانه‌تر باشد و در آن از جلوه‌های بصری بهتری استفاده کنید، توجه مخاطب را بیشتر جلب می‌نمایید و نرخ خروج را کاهش می‌دهید. اما یادآوری این نکته ضروری است که تصاویر موجود در طراحی اینفوگرافیک باید کاری بیش از هیجان و درگیری انجام دهند. آن‌ها باید به ما در درک و یادآوری مطالب اینفوگرافی کمک کنند.

جت سئو، ابزار جادویی سئو

جت سئو با بررسی سئو سایت به صورت دقیق، مشکلات سئو را شناسایی می‌کند و راهکارهای کاربردی برای رفع آن‌ها ارائه می‌دهد. این راهکارها شامل بررسی فنی و محتوایی سایت، تحقیق کلمات کلیدی، ارائه ساختار محتوا، رهگیری رتبه کلمات کلیدی، مشاهده خطاهای فنی سایت و تجزیه و تحلیل رقبا می‌شود. با استفاده از جت سئو، می‌توانید سئو سایت خود را به صورت هوشمندانه انجام دهید و بالاتر از رقبا دیده شوید. همچنین شما می‌توانید با نصب اکستنشن سئو که برای مرورگرهای مختلف توسط جت سئو ارائه شده است، موارد مختلفی مانند عنوان صفحه، متای توضیحات، رتبه سایت و ریدایرکت‌های صفحات وب را با تنها یک کلیک مشاهده کنید.

انواع اینفوگرافیک چیست؟

انواع اینفوگرافیک چیست

اینفوگرافیک به اشکال مختلفی ارائه می‌شود. آن‌ها بر اساس هدف، انواع ابزار مورد استفاده و جریان اطلاعات طبقه‌بندی می‌شوند. توجه داشته باشید که یک اینفوگرافیک همیشه محدود به یک دسته خاص قرار نمی‌شود. در واقع، بیشتر آن‌ها عناصری از انواع مختلف اینفوگرافیک‌ها را در خود دارند.

نوع اینفوگرافیک را انتخاب کنید که از ابهام جلوگیری می‌کند و به خواننده کمک می‌کند تا اطلاعات عملی و بینش‌های ارزشمند را استخراج کند. اینکه کدام اینفوگرافیک می‌تواند در شرایط فعلی مناسب باشد به هدف به تصویر کشیدن داده‌ها بستگی دارد.

مخاطب شما هم اهمیت دارد. به عنوان مثال، مناسب بودن یک نوع اینفوگرافیک بسته به اینکه این گرافیک به اعضای هیئت مدیره شرکت یا مدیران سطح متوسط آن ارائه می‌شود، متفاوت است. اعضای هیئت مدیره احتمالاً فقط می‌خواهند نکات برجسته اصلی را ببینند و به جزئیات فنی بیش از حد نپردازند. بنابراین شاید ترجیح شما بر این باشد تا به طراحی اینفوگرافیک ساده فکر کنید که شلوغ به نظر نرسد.

ما در ادامه پرکاربردترین انواع اینفوگرافیک را مرور می‌کنیم:

اینفوگرافیک اطلاعاتی چیست؟

در مقایسه با دیگر انواع اینفوگرافیک‌ها، در طراحی این مدل از متن نسبتاً زیادتری استفاده می‌شود. این گرافیک ممکن است توسط آیکون‌ها، اشکال، رنگ‌ها و سایر عناصر بصری بهبود یابد اما در کل، تأکید بر کلمات است.

اینفوگرافیک اطلاعاتی

اینفوگرافیک جدول زمانی چیست؟

در طراحی اینفوگرافیک جدول زمانی، وقایع یا اقدامات را به ترتیب زمانی ترسیم می‌کند. آن‌ها اغلب برای نشان دادن پیشرفت محصول، روند تاریخی یا تحول یک ایده استفاده می‌شوند.

اینفوگرافیک جدول زمانی

می‌توانید در طراحی اینفوگرافیک از آیکون‌ها، تصاویر و عناصر گرافیکی استفاده کنید تا بتوانید منظورتان را بهتر به مخاطب برسانید. قالب جدول زمانی ممکن است عمودی یا افقی بوده یا اصلاً یک خط مستقیم نباشد. اینفوگرافیک‌های نمودار عمودی و خط غیرمستقیم معمولاً به راحتی قابل خواندن هستند. اینفوگرافیک جدول زمانی افقی در پوسترها، ارائه‌ها و محیط‌هایی که فضا محدودیتی ندارد (مثل اسلایدهای یک پست از اینستاگرام) بهترین کارایی را دارد.

اینفوگرافیک نموداری چیست؟

این infographic از یک نمودار به عنوان محور تجسم اطلاعات تشکیل شده است. برای تأکید و توضیحات بیشتر ممکن است رنگ‌ها، اشکال و نمادها اضافه شوند. نمودارها هنگام انجام مقایسه موارد بهتر عمل می‌کنند.

اینفوگرافیک نموداری

در مواردی نظیر نشان دادن تعداد دانشجویان در دانشگاه‌های مختلف یا جمعیت شهرهای منتخب بهتر است از اینفوگرافیک نموداری استفاده کنیم.

اینفوگرافیک مقایسه‌ای چیست؟

اینفوگرافیک مقایسه‌ای، شباهت‌ها و تفاوت‌های بین دو یا چند محصول، مکان، رویدادها، اقدامات، ایده‌ها یا افراد را بررسی می‌کند.

اینفوگرافیک مقایسه‌ای

اینفوگرافیک عددی چیست؟

اینفوگرافیک عددی با تأکید بر اعداد قابل تشخیص است. شاید شما بخواهید روش‌های مختلفی را برای از بین رفتن یا هدر رفتن غذا نشان دهید. آنگاه باید به فکر طراحی اینفوگرافیک عددی باشید.

اینفوگرافیک عددی

کاربرد اینفوگرافیک چیست؟

هنگامی که شما بخواهید یک موضوع دشوار را در زمانی کوتاه به کسی بفهمانید که توضیح دادن آن با کلمات دشوار باشد، طراحی اینفوگرافیک راهی خوب برای پیشبرد هدف شماست. به عبارت دیگر اینفوگرافیک تقریباً در هر صنعتی می‌تواند مفید باشد.

کاربرد اینفوگرافیک چیست

بازاریابان از اینفوگرافیک‌ها برای ایجاد آگاهی از برند و تقویت تعامل استفاده می‌کنند.
مشاوران از اینفوگرافیک‌های گاه‌شمار برای تجسم جدول زمانی پروژه و ساده‌سازی موضوعات جدید و خاص برای مشتری خود استفاده می‌کنند.
دولت‌ها اقدام به طراحی اینفوگرافیک برای به اشتراک گذاشتن آمار و داده‌های سرشماری می‌کنند.

مزایای استفاده از اینفوگرافیک چیست؟

اینفوگرافیک‌ها برای هضم اطلاعات پیچیده بسیار پرکاربرد هستند. می‌توانید از اینفوگرافیک در موارد زیر استفاده کنید:

  • زمانی که می‌خواهید یک موضوع را به طور کلی مرور و بررسی کنید.
  • زمانی که می‌خواهید یک فرآیند پیچیده را تعریف و توصیف کنید.
  • زمانی که می‌خواهید یافته‌های تحقیق یا داده‌های نظرسنجی را نمایش دهید.
  • زمانی که می‌خواهید یک پست یا گزارش طولانی را خلاصه کنید.
  • زمانی که می‌خواهید گزینه‌های مختلف را با هم مقایسه کنید.
  • زمانی که می‌خواهید آگاهی از یک موضوع یا مسئله را افزایش دهید.

مؤلفه‌های بصری در اینفوگرافیک چیست؟

اینفوگرافیک

در حالی که انواع مختلفی از اینفوگرافیک‌ها وجود دارد، عناصر مشخصی برای طراحی اینفوگرافیک وجود دارند که اینفوگرافیک را از ارائه صرف تصویری داده‌ها متمایز می‌کند. تقریباً تمام اینفوگرافیک‌ها تا حدی از هریک از این مؤلفه‌های بصری استفاده می‌کنند:

رنگ‌های اینفوگرافیک

رنگ‌ها شاید چشمگیرترین جنبه اینفوگرافیک باشد، بنابراین بیشترین زمان در طراحی اینفوگرافیک را برای پرداختن به این موضوع می‌گذرانیم. طرح رنگی که شما انتخاب می‌کنید می‌تواند اینفوگرافیک شما را محبوب یا منفور کند. رنگ‌های انتخابی باید در هماهنگی کامل با فضای وب‌سایت یا پیج شما باشد. همچنین باید ببینید مخاطب شما کودکان هستند یا بزرگسالان.

فونت‌های اینفوگرافیک

در سال‌های اخیر تعداد فونت‌ها به طرز چشمگیری افزایش یافته است. اکنون گزینه فونت‌های اینفوگرافیکی بسیار بیشتری نسبت به فونت‌های معمول Times New Roman، Arial و Calibri وجود دارد. به عنوان یک قاعده کلی، فونت‌های اینفوگرافیکی که باید در طراحی اینفوگرافیک استفاده کنید به موضوع کلی اینفوگرافیک بستگی دارد.

آیکون‌های اینفوگرافیک

انتخاب آیکون مناسب در اینفوگرافی بسیار مهم است به طوری که می‌تواند اینفوگرافی شما را خسته کننده و سردرگم کننده کند یا آن را به تصویری جذاب و درگیر کننده مبدل سازد. یک آیکون اگر درست انتخاب شود می‌تواند توصیف کننده یک پاراگراف باشد.

عکس‌ها و تصاویر اینفوگرافیک

تصاویر نباید کنترل اینفوگرافیک را به دست گیرند و بر کل آن غلبه کنند، اگر این گونه شود اینفوگرافی شما تبدیل به مجموعه‌ای از عکس‌ها و نوشته‌های پراکنده خواهد شد که دیگر کارایی یک اینفوگرافی معقول را ندارد. تصاویر می‌توانند نقش مهمی در خلاصه کردن مجموعه بزرگی از اطلاعات و داده‌ها ایفا کنند.
همواره سعی کنید که رنگ‌های روی تصویر با رنگ زمینه اینفوگرافیک مطابقت داشته باشند.

طراحی اینفوگرافیک

چگونه یک اینفوگرافی بسازیم؟

از دید کسی که طراح نیست، ایجاد یک اینفوگرافیک زیبا و کارآمد می‌تواند یک کار غیرممکن به نظر برسد اما طراحی اینفوگرافیک آن قدرها هم کار دشواری نیست. کافی است تا مراحل ساده زیر را دنبال کنید:

اهداف اینفوگرافیک خود را تشریح کنید.
قبل از شروع فکر کردن در مورد طراحی چیدمان، نمودارها یا زیبایی شناسی، باید در مورد اهداف اینفوگرافیک خود به طور دقیق فکر کنید. چرا اینفوگرافی می‌کنید؟

اطلاعات مربوط به اینفوگرافیک خود را جمع آوری کنید.
اگر داده‌های خود را دارید می‌توانید مستقیماً به مرحله بعد وارد شوید و اگر ندارید اصلاً نگران نباشید. میلیون‌ها داده در اختیار شماست اگر بدانید که باید کجا به دنبال آن‌ها باشید.

داده‌های موجود در اینفوگرافیک خود را تجسم کنید.
اکنون سؤالاتی را در اختیار دارید که می‌خواهید به آن‌ها پاسخ دهید و داده‌های لازم برای پاسخ به آن‌ها را دارید. قدم بعدی شما باید این باشد که تصمیم بگیرید چگونه این داده‌ها را به صورت بصری ارائه دهید.
در نهایت شما با ارائه اینفوگرافی می‌خواهید داده‌های خود را برای مخاطبان مختلف خود قابل درک سازید. ما روش ICCORE را برای کمک به شما در انتخاب بهترین نمودارها برای داده‌های خود تهیه کرده‌ایم. ابتدا، برای هر

قطعه داده‌ای که می‌خواهید تجسم کنید، تعیین کنید که هدف اصلی کدام یک از موارد زیر است:

  • به اطلاع رساندن
  • مقایسه کردن
  • تغییر دادن
  • سازمان دادن
  • مشخص کردن روابط
  • تحقیق و بررسی

سپس با توجه به هدف انتخاب شده برای یافتن نمودار مناسب برای داده‌های خود از بهترین روش استفاده کنید.

عناصر طراحی اینفوگرافیک خود را قالب بندی کنید.
یک جریان اطلاعات طبیعی خلق کنید. به مخاطب خود بگویید که با خواندن اینفوگرافی شما چه چیزی عایدش خواهد شد. در ادامه با پاسخ به سؤالات کلی‌تر شروع کنید و کم‌کم وارد جزئیات شوید.

سبک خود را به طراحی اینفوگرافیک اضافه کنید.
در واقع دو دسته افراد در زمینه طراحی وجود دارند. دسته اول به داده اجازه صحبت و خودنمایی نمی‌دهند. بلکه سعی دارند که رنگ‌ها و تصاویر روایت را بیان کنند. دسته دوم مخاطب را از طریق داده هدایت می‌کنند و داده حرف اول و آخر را می‌زند. فراموش نکنید تمرکز اصلی باید داده‌ای باشد که به مخاطب انتقال داده می‌شود و مؤلفه‌های بصری نباید مانع درک مخاطب شما شوند.

تاثیر اینفوگرافیک در طراحی سایت و سئو چیست؟

تاثیر اینفوگرافیک در طراحی سایت و سئو چیست؟

گوگل همواره در صدد تغییر الگوریتم‌های خود است تا بهترین نتایج را به کاربران نمایش دهد. استفاده از محتوای چند رسانه‌ای تکنیکی است که گوگل بسیار به آن اهمیت می‌دهد و از وبمستران خواسته که اگر به دنبال آن هستند که سایتشان ارتقا رتبه پیدا کند باید از این ابزار استفاده کنند. محتوای اینفوگرافیک که مخلوطی از داده‌های بصری و متن است می‌تواند تأثیر به سزایی در سئو سایت داشته باشد.


بیشتر بخوانید: سئو چیست و چه کاربردی دارد؟


جمع بندی

در این مقاله توضیح دادیم که اینفوگرافیک چیست و طراحی اینفوگرافی چطور ممکن است. اینفوگرافیک‌ها به ابزاری قدرتمند برای تجزیه و تحلیل مجموعه‌های بزرگ داده و توضیح اطلاعات تبدیل شده‌اند. بهترین اینفوگرافیک‌ها برای اطلاع رسانی و درگیر کردن مخاطب از ترکیبی از متن، تصاویر و داده‌ها استفاده می‌کنند.
با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

هنگامی که شما بخواهید یک موضوع دشوار را در زمانی کوتاه به کسی بفهمانید که توضیح دادن آن با کلمات دشوار باشد، طراحی اینفوگرافیک راهی خوب برای پیشبرد هدف شماست. به عبارت دیگر اینفوگرافیک تقریباً در هر صنعتی می‌تواند مفید باشد.

اینفوگرافیک مقایسه‌ای، شباهت‌ها و تفاوت‌های بین دو یا چند محصول، مکان، رویدادها، اقدامات، ایده‌ها یا افراد را بررسی می‌کند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید