الگوریتم پاندا چیست ؟


گوگل مرتباً در حال کشف مشکلات کاربران و به‌روزرسانی الگوریتم‌ها در جهت بهبود صفحات وب‌سایت‌ها و نمایش بهترین نتایج بر اساس عبارات سرچ شده توسط کاربر است. الگوریتم پاندا نیز یکی از اولین الگوریتم‌هایی است که از سوی گوگل معرفی شد. اگر قصد دارید وب‌سایت خود را مطابق قوانین سئو طراحی کنید و موفق به کسب رتبه‌های برتر شوید، آشنایی با الگوریتم های گوگل را جزء اصلی‌ترین و نخستین کارهایتان قرار دهید.

معرفی الگوریتم پاندای گوگل

الگوریتم پاندا برای مقابله با به نمایش درآمدن محتوای بی‌کیفیت و کوتاه در نتایج جستجو ایجاد شد. در مقابل، تلاش این الگوریتم بر نمایش محتوای غیرتکراری و رضایت‌بخش در جایگاه‌های برتر صفحات نتایج (SERP) است. الگوریتم پاندا صفحات را بر اساس کیفیت محتوا طبقه‌بندی می‌کند. گوگل نیز این طبقه‌بندی را به عنوان یکی از فاکتورهای رتبه بندی سایت قرار داده است.
برای طبقه‌بندی و تشخیص محتوای صفحات وب‌سایت، پاندا از ماشین‌های یادگیری استفاده می‌کند و به وسیله آن‌ها رفتارهای کاربران را بررسی می‌کند تا ببیند آیا کاربران از محتوا راضی بوده‌اند یا خیر. البته هنوز سیگنال‌هایی که نشان دهنده نارضایتی کاربر از محتوا و در نتیجه بی‌کیفیت بودن آن است برای هیچ کس مشخص نیست.

چرا الگوریتم پاندا ایجاد شد؟

گوگل برای اینکه بتواند جایگاه غول موتورهای جستجو را به دست بیاورید و در آینده نیز این جایگاه را حفظ کند باید تمام تلاش خود را بر روی رضایت کاربران قرار می‌داد. وقتی کاربران از نتایج سرچ راضی نباشند، بار دیگر به سراغ موتور جستجوی دیگری می‌روند. وقتی الگوریتم پاندا معرفی شد، کاربران از افزایش «مزارع محتوا» در نتایج جستجو شکایت داشتند. مزرعه محتوا به متنی گفته می‌شود که در آن فقط کلیدواژه تکرار شده باشد، بدون آن‌که محتوای مفیدی را به کاربر منتقل کند.

الگوریتم پاندا چه فاکتورهایی را بررسی می‌کند؟

الگوریتم پاندا

اگر قصد دارید در طبقه‌بندی کیفی الگوریتم پاندا جایگاه مناسبی کسب کنید، اقدامات زیر پیشنهاد می‌شود:

  • حذف محتوای بی‌کیفیت و جایگزینی آن با یک محتوای عالی و مفید
  • افزودن محتوای باکیفیت به سایت
  • حذف کلمات اضافی مثل کلیدواژه‌هایی که بی‌مورد تکرار شده‌اند و از روانی متن کاسته‌اند
  • حذف تبلیغات از نیمه بالایی صفحه نمایش
  • صفحاتی که خطای 404 دارند را ریدایرکت کنید
  • و به طور کلی بهبود تجربه کاربری (چراکه محتوا به تجربه کاربری مربوط است) مانند
  1. بهبود سرعت سایت
  2. بهبود مسیریابی
  3. طراحی مناسب صفحات و قالب بندی

نشانه‌های پنالتی شدن سایت توسط الگوریتم پاندا

یکی از مشتریان ما وقتی به ما مراجعه کرد از این مسئله شکایت داشت که با وجود افزایش تعداد محتوا در سال جدید به تعداد 40 هزار صفحه وب، ترافیک سایتش 40% افت داشته است! از نظر او همه چیز مرتب در وب‌سایتش به درستی انجام شده بود و نمی‌دانست چرا با چنین نتیجه غیرقابل تصوری مواجه شده است. همین مسئله از مهم‌ترین نشانه‌های پنالتی سایت توسط الگوریتم پانداست. یعنی هرگاه مشاهده کردید با وجود تولید محتوای زیاد، نتیجه عکس می‌گیرید، بدانید که در لیست سایت‌های جریمه شده توسط پاندا قرار گرفته‌اید. اما در این شرایط چه باید کرد و چگونه می‌توان از این فهرست خارج شد؟

چگونه سایت خود را از پنالتی الگوریتم پاندا خارج کنیم؟

خارج کردن سایت از پنالتی الگوریتم پاندا در عین حال که یک مسیر مستقیم و واضح است؛ دشوار نیز هست.
از آنجا که پاندا رتبه سایت‌هایی با محتوای باکیفیت را ارتقا می‌دهد، شما می‌توانید با حذف محتوای بی‌کیفیت و بالا بردن کیفیت محتوای سایت خود، افزودن متن به محتواهای کوتاه -به علاوه تمام راهکارهای گفته شده در مبحث فاکتورهایی که الگوریتم پاندا بررسی می‌کند- در طبقه‌بندی کیفی الگوریتم پاندا رتبه خود را ارتقا دهید. این کار گرچه در سخن به نظر ساده می‌رسد، در عمل بسیار دشوار است؛ به خصوص اگر صاحب وب‌سایت بزرگی با هزاران صفحه باشید. به کمک سایت‌های تجزیه و تحلیل سایت مانند کنسول گوگل، به سراغ صفحاتی با نرخ خروج (bounce rate) پایین یا زمان ماندگاری کوتاه کاربر در صفحه بروید و ابتدا به ریکاوری آن‌ها بپردازید.

آنچه به پاندا مربوط نمی‌شود

برخی ممکن است به اشتباه برخی دیگر از اصول سئو را به پاندا ربط دهند. ما در اینجا پرده از این رازها برمی‌داریم تا ابهام‌زدایی شود و دقیقاً بدانید وقتی سئوکارتان می‌گوید باید الگوریتم پاندا را رعایت کنید، چه چیزهایی را شامل نمی‌شود یا چه‌کارهایی را نباید انجام دهید:

  • پاندا با محتوای تکراری کاری ندارد.
  • محتوای بی‌کیفیت را حذف نکنید، بلکه آن را ارتقا بدهید.
  • محتوای بی‌کیفیت تولید شده از سوی کاربران را حذف نکنید؛ پاندا با محتوای بی‌کیفیت تولید شده از سوی کاربران (مثل فروم‌ها، بخش نظرات، پست مهمان و ...) کاری ندارد.
  • تعداد کلمات تعیین کننده کیفیت نیست؛ گرچه الگوریتم پاندا به تعداد کلمات اهمیت می‌دهد، اما این تعداد برای هر کلیدواژه می‌تواند متغیر باشد. مهم این است که مطلب شما برای کاربر مفید و سودمند باشد.
  • پاندا لینک‌های وابسته و تبلیغات را مستقیماً هدف قرار نمی‌دهد؛ به عبارت دیگر ممکن است همین تبلیغات در راستای محتوا بوده و برای کاربران مفید باشند.

جمع بندی

اگر در سایت خود با وجود تولید محتوا با افت رتبه نسبت به قبل مواجه شدید یا اگر تا کنون راجع به الگوریتم‌های گوگل چیزی نمی‌دانستید و تازه با قوانین سئو آشنا شده‌اید، از همین الآن دست به کار شوید و محتوای قدیمی وب‌سایتتان را بهبود ببخشید. بر مقدار محتوای هر صفحه بیفزایید، جمله‌بندی‌ها را بهبود ببخشید به طوری که متن روان و خوانا باشد، توجه داشته باشید که محتوا باید برای کاربر مفید بوده و با توجه به موضوع آن به تمامی سؤالات کاربر پاسخ داده شود. از تجربه کاربری نیز غافل نشوید. استفاده از هدینگ‌ها و تصاویر مرتبط، ایجاد فضای خالی در اطراف متن و یک قالب بندی شکیل می‌تواند به جذب کاربر برای مطالعه محتوا کمک کند. اگر فکر می‌کنید تعداد صفحات وب‌سایتتان بیشتر از آن است که بتوانید به‌تنهایی از پس آن بربیایید، می‌توانید این کار را به شرکت‌های سئوکار بسپارید.
 

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز: