اشتراک جت سئو

الگوریتم پاندا چیست و چطور ممکن است سایت شما را جریمه کند؟


الگوریتم پاندا

گوگل مرتباً در حال به‌روزرسانی الگوریتم‌ها در جهت بهبود صفحات وب‌سایت‌ها و نمایش بهترین نتایج بر اساس عبارات سرچ شده توسط کاربر است. الگوریتم پاندا نیز یکی از اولین الگوریتم‌ های گوگل است. اگر قصد دارید وب‌سایت خود را مطابق قوانین سئو طراحی کنید و موفق به کسب رتبه‌های برتر شوید، آشنایی با الگوریتم های گوگل را جزء اصلی‌ترین و نخستین کارهایتان قرار دهید. در ادامه این مقاله توضیح می دهیم که الگوریتم پاندا گوگل چیست. با ما همراه باشید.

الگوریتم پاندا چیست؟

الگوریتم پاندا برای مقابله با نمایش محتوای بی‌کیفیت در نتایج جستجو ایجاد شد. در مقابل این الگوریتم تلاش می کند تا محتوای باکیفیت و مطابق با نیاز کاربر را در نتایج جستجو نمایش دهد. از آنجایی که کیفیت محتوا یکی از فاکتورهای رتبه بندی گوگل است، الگوریتم پاندا تلاش می کند تا صفحات وب را بر اساس کیفیت محتوا طبقه‌بندی کند.

برای طبقه‌بندی و تشخیص کیفیت محتوای صفحات وب‌سایت، پاندا از یادگیری ماشین استفاده می‌کند. این الگوریتم رفتارهای کاربران را بررسی می‌کند تا ببیند آیا کاربران از محتوا راضی بوده‌اند یا خیر. البته هنوز سیگنال‌هایی که نشان دهنده نارضایتی کاربر از محتوا و در نتیجه بی‌کیفیت بودن آن است برای هیچ کس مشخص نیست.

چرا الگوریتم پاندا گوگل ایجاد شد؟

گوگل برای اینکه بتواند تبدیل به غول موتورهای جستجو شود و در آینده نیز این جایگاه را حفظ کند باید تمام تلاش خود را بر روی رضایت کاربران قرار می‌داد. وقتی کاربران از نتایج سرچ خود در گوگل راضی نباشند، به سراغ موتور جستجوی دیگری می‌روند. زمانی که الگوریتم پاندا معرفی شد، کاربران از افزایش «مزارع محتوا» در نتایج جستجو شکایت داشتند. مزرعه محتوا به متنی گفته می‌شود که در آن فقط کلیدواژه تکرار شده باشد، بدون آن‌که محتوای مفیدی را به کاربر منتقل کند.

چرا گوگل نام این الگوریتم را پاندا گذاشته است؟

الگوریتم پاندا گوگل در ابتدا به کشاورز (Farmer) معروف بود به این دلیل که محتواهای تکراری، ضعیف و بی‌کیفیت را شناسایی و حرص می‌کرد. سپس به نام "پاندا" تغییر پیدا کرد که از روی اسم یکی از مهندسان گوگل به نام "Navneet Panda" انتخاب شد؛ کسی که این الگوریتم را توسعه داد.

چرا گوگل نام این الگوریتم را پاندا گذاشته است؟


بیشتر بخوانید: معرفی کامل الگوریتم های گوگل و نقش آن ها در سئو


تاریخچه به‌روزرسانی‌های الگوریتم پاندا گوگل

اولین بار الگوریتم پاندا در 23 فوریه سال 2011 میلادی معرفی شد. روز بعد یعنی 24 فوریه، گوگل مقاله ای در مورد یک آپدیت منتشر کرد و مدعی شد که یک انقلاب الگوریتمی بزرگ ایجاد کرده که باعث تغییر 11.8 درصد از نتایج جستجو شده است. همچنین بیان کرد که این آپدیت به دنبال کاهش رتبه وب‌سایت‌هایی بوده که محتوای بی‌کیفیت و بدون ارزش برای مخاطب عرضه می‌کنند. همچنین این الگوریتم باعث بهبود رتبه سایت‌های با محتوای ارزشمند، با کیفیت، مفید و منحصربه‌فرد می‌شود.

این الگوریتم، نسبت به محتوای بی‌کیفیت بسیار سخت‌گیرانه عمل می‌کرد. موسسه Search Metrics طی تحقیقی با نام "برنده‌ها و بازنده‌ها" نشان داد که سایت‌هایی که افت رتبه داشتند واقعا مستحق آن بودند. پس از آن سایت‌هایی مانند eHow و wikiHow که انبوهی از محتوای بی‌کیفیت و کپی شده تولید می‌کردند و از این طریق ترافیک زیادی جذب کرده بودند، مجبور به تغییر عملکرد شدند.

همچنین این الگوریتم، جایگاه مزرعه محتوا در نتایج جستجو را تا حد زیادی از بین برد. مزرعه محتوا روشی بود که برخی مدیران و نویسندگان وب‌سایت‌ها استفاده می‌کردند تا تعداد زیادی از مقالات بی‌ارزش را منتشر کنند و از این طریق بازدید زیادی کسب کنند.

چه کار کنیم تا الگوریتم پاندا سایت ما را باکیفیت بداند؟

الگوریتم پاندا

اگر قصد دارید در طبقه‌بندی کیفی الگوریتم پاندا جایگاه مناسبی کسب کنید، اقدامات زیر پیشنهاد می‌شود:

  • حذف محتوای بی‌کیفیت و جایگزینی آن با یک محتوای عالی و مفید
  • افزودن محتوای باکیفیت به سایت
  • خودداری از کیورد استافینگ (تکرار آزاردهنده کلمات کلیدی در محتوا)
  • حذف تبلیغات از بخش بالایی صفحات
  • ریدایرکت صفحات 404 به صفحات مرتبط در صورت امکان
  • بهبود تجربه کاربری از طریق طراحی ساختار مناسب برای صفحات، استفاده از برد کرامب و افزایش سرعت سایت

معیارهای الگوریتم پاندا گوگل چیست؟

گوگل پاندا بیشتر بر محتوای وب‌سایت تمرکز می‌کند. اکثر سایت‌هایی که توسط این الگوریتم دچار افت رتبه می‌شوند، حداقل یکی از مشکلات زیر را دارند:

  • طراحی نامناسب ساختار صفحات
  • وجود تبلیغات آزاردهنده
  • تکرار بیش از حد کلیدواژه در یک صفحه (کیورد استافینگ)
  • عدم رعایت نکات ویرایشی و نگارشی
  • پایین بودن ارزش و کیفیت محتوا

به طور خلاصه مهم‌ترین معیارهای الگوریتم پاندا، کیفیت و اصالت محتوا، میزان و تناسب تبلیغات، توجه به نکات ویرایشی و نگارشی و تعامل کاربر با محتواست.
 


بیشتر بخوانید: خطای soft 404 چیست


الگوریتم پاندا چه سایت‌هایی را جریمه می‌کند؟

در قسمت قبل اشاره کردیم که عمده توجه الگوریتم پاندا روی محتوای وب‌سایت‌ها است. در ادامه به مواردی که باعث می‌شوند سایت شما توسط این الگوریتم جریمه شود، اشاره می‌کنیم:

  • محتوای لاغر: هر محتوایی که برای کاربر ارزش کمی داشته باشد یا هیچ ارزشی نداشته باشد به عنوان محتوای نازک شناخته می‌شود و الگوریتم پاندا چنین صفحاتی را جریمه می کند. برای مثال صفحات دسته بندی که تنها یک محصول دارند جزو محتوای لاغر به شمار می روند چرا که دلیلی برای وجود چنین صفحات بی ارزشی وجود ندارد.
  • محتوای تکراری: هر محتوایی در اینترنت که داده‌های تکراری در خود داشته باشد و ارزش افزوده خاصی برای کاربران نداشته باشد محتوای تکراری محسوب می‌شود. این الگوریتم به شدت این صفحات را جریمه می کند.
  • اعتبار: هر محتوایی که منابع آن معتبر نباشند، محتوای با کیفیت پایین تلقی می‌شود. سایت شما باید قابل اعتماد، تایید شده و ثبت شده باشد. به این ترتیب وب‌سایت شما توسط الگوریتم مهم پاندا جریمه نخواهد شد.
  • مزرعه محتوا: فرآیندی است که از طریق آن گروهی از صفحات با کیفیت پایین از وب‌سایت‌های دیگر جمع می‌شوند. این کار عمدتاً با استخدام نویسندگان و تولید مقالات با تعداد زیاد و کیفیت بسیار پایین انجام می‌شود. این محتواها برای کاربران ارزش کمی دارند و بنابراین Panda Algorithm آنها را جریمه می‌کند.
  • نسبت تبلیغ به محتوای زیاد: پاندا هر وب سایتی را که تبلیغات پولی زیادی نسبت به محتوای اصلی دارد، جریمه می‌دهد؛ بنابراین سعی کنید تبلیغات غیرضروری را در وب‌سایت خود حذف کنید.
  • کیفیت محتوا: محتوای بی‌کیفیت از نظر الگوریتم پاندا بسیار بی‌ارزش است و جریمه می‌شود.
  • عدم تطابق محتوا با نیاز کاربر: هر صفحه ای که ادعا می‌کند به قصد کاربران از جستجو پاسخ می‌دهد اما برعکس عمل می‌کند را می‌توان جزو این دسته‌بندی در نظر گرفت. بنابراین، مطمئن شوید که محتوای شما به نیاز کاربر پاسخ می دهد در غیر این صورت الگوریتم پاندا رتبه آن را کاهش می‌دهد. به عنوان مثال مقاله ای که حول کلمه کلیدی "خرید موبایل" بهینه شده است و کاربر با ورود به آن قادر نیست در عمل خرید موبایل را انجام دهد جزو این دسته قرار می گیرد.
  • محتوای بی‌کیفیت تولید شده توسط کاربران: محتوای تولید شده توسط کاربر (مثلا در بخش نظرات) جزو محتوای اصلی همان صفحه است و بی کیفیت بودن آن می تواند به رتبه صفحه لطمه بزند.

الگوریتم پاندا (Panda Algorithm)

نشانه‌های پنالتی شدن سایت توسط الگوریتم پاندا چیست؟

یکی از مشتریان ما وقتی به ما مراجعه کرد از این مسئله شکایت داشت که با وجود افزایش تعداد محتوا در سال جدید به تعداد 40 هزار صفحه وب، ترافیک سایتش 40% افت داشته است! از نظر او همه چیز مرتب در وب‌سایتش به درستی انجام شده بود و نمی‌دانست چرا با چنین نتیجه غیرقابل تصوری مواجه شده است. همین مسئله از مهم‌ترین نشانه‌های پنالتی سایت توسط الگوریتم پانداست. یعنی هرگاه مشاهده کردید با وجود تولید محتوای زیاد، نتیجه عکس می‌گیرید، بدانید که در لیست سایت‌های جریمه شده توسط پاندا قرار گرفته‌اید. اما در این شرایط چه باید کرد و چگونه می‌توان از این فهرست خارج شد؟

چگونه سایت خود را از پنالتی الگوریتم پاندا خارج کنیم؟

خارج کردن سایت از پنالتی الگوریتم پاندا در عین حال که یک مسیر مستقیم و واضح است؛ دشوار نیز هست.
از آنجا که پاندا رتبه سایت‌هایی با محتوای باکیفیت را ارتقا می‌دهد، شما می‌توانید با حذف محتوای بی‌کیفیت و بالا بردن کیفیت محتوای سایت خود در طبقه‌بندی کیفی الگوریتم پاندا رتبه خود را ارتقا دهید. این کار گرچه به نظر ساده می‌رسد، در عمل بسیار دشوار است؛ به خصوص اگر صاحب وب‌سایت بزرگی با هزاران صفحه باشید. 

جمع بندی

در این مقاله توضیح دادیم که الگوریتم پاندا چیست. این الگوریتم یکی از مهم‌ترین به‌روزرسانی‌های گوگل بوده که تاثیر مثبت بسیار زیادی روی نتایج جستجو و کیفیت محتواهای نمایش داده شده در نتایج جستجو داشته است و جلوی بسیاری از سایت‌ها با مطالب غیرمعتبر و بی‌کیفیت را گرفته است. در صورت جریمه شدن توسط این الگوریتم مهم و سخت‌گیر، بازگشت به نتایج بالا بسیار سخت است. اگر تمام مطالب سایت شما، بی‌کیفیت، تکراری و کپی شده هستند بهتر است به فکر اصلاحات اساسی باشید. اما اگر برخی محتواها در سایت شما این‌گونه هستند، می‌توانید با حذف، ریدایرکت یا اصلاح این صفحات به مرور زمان این افت رتبه را جبران کنید. دقت داشته باشید که الگوریتم پاندا در کنار سیاست سخت‌گیرانه‌ای که نسبت به محتوای بی‌کیفیت دارد، همین‌قدر هم به محتوای درست و معتبر امتیاز می‌دهد و باعث بهبود رتبه این وب‌سایت‌ها می‌شود.

پیشنهاد می کنیم برای اطلاع از مشکلات محتوایی و فنی سایت خود از ابزار آنالیز سایت جت سئو استفاده کنید. همچنین به کمک افزونه سئو کروم این ابزار می توانید هر صفحه وب را در کوتاهترین زمان ممکن تحلیل کنید. اگر هم می خواهید رتبه سایت خود را ببینید کافی است به صفحه اختصاصی جت سئو برای این منظور مراجعه کنید.

در مورد الگوریتم های دیگر گوگل بخوانید:

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

الگوریتم پاندا کیفیت محتوای صفحات را بررسی می کند. این در حالی است که الگوریتم پنگوئن کیفیت لینک ها را بررسی می کند.

اگر سایت شما، به ویژه بعد از آپدیت هسته گوگل، دچار افت شده است ممکن است علت آن الگوریتم پاندا باشد. البته افت سایت شما ممکن است دلایل دیگری هم داشته باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید