وبمستران و سئوکاران از الگوریتمهای بهینهسازی سایت برای سئو وبسایت استفاده میکنند تا سایتشان در فهرست نتایج جستجو در جایگاه بهتری قرار بگیرد. از سوی دیگر، گوگل نیز دائماً الگوریتمهای خود را بهروزرسانی میکند تا نتایج بهتری برای جستجوهای کاربرانش نمایش دهد. در سالهای اخیر استفاده گوگل از الگوریتمهای هوش مصنوعی افزایش پیدا کرده و گوگل سعی میکند که با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی نتایج بهتری را به کاربران نمایش دهد.
ما سئوکاران و مدیران وبسایتها برای اینکه بهره بهتر و بیشتری از الگوریتمهای گوگل ببریم باید با تک تک آنها و طرز کارشان آشنا باشیم تا در جای مناسب و به درستی آنها را به کار بگیریم. به همین جهت در ادامه فهرست کاملی از تمام آپدیتهای الگوریتمهای گوگل به همراه توضیح مختصری در مورد آنها ارائه خواهد شد.
الگوریتم های گوگل کدامند؟
الگوریتمهای گوگل سیستمهای پیچیدهای هستند که برای بازیابی اطلاعات از سایتهای ایندکس شده و ارسال بهترینهای آن به عنوان فهرست نتایج جستجو در مقابل کاربر مورد استفاده قرار میگیرند. موتور جستجو الگوریتمها و سیگنالهای رتبهدهی به صفحات وب را با یکدیگر ترکیب کرده و آنها را بر اساس رتبه و میزان ارتباطشان با عبارت جستجو شده در صفحات نتایج جستجو (سرپ) به نمایش درمیآورد.
از آنجا که الگوریتمهای گوگل تعیین کننده جایگاه صفحات وب در فهرست نتایج جستجو هستند، از آنها به عنوان الگوریتمهای SEO یا الگوریتمهای بهینهسازی سایت نیز یاد میشود. استفاده گوگل از هوش مصنوعی در سالهای اخیر گسترش یافته و الگوریتمهای هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در دو دسته مختلف انجام میشود:
- الگوریتمهایی که با هدف بهبود کیفیت نتایج برای کاربران کار میکنند: از جمله این الگوریتمها میتوان به الگوریتم BERT ، مرغ مگس خوار، کبوتر، جستجوی صوتی، رنک برین و... اشاره کرد.
- الگوریتمهایی که با هدف شناسایی سایتهای فریب آمیز کار میکنند: مانند الگوریتم پاندا، پنگوئن، گورخر، page layout و...
گوگل علاوه بر استفاده از هوش مصنوعی در الگوریتمهای خود، در هسته خود از محاسبات ریاضی برای بدست آوردن رتبه بندی صفحات وب استفاده میکند و در سالهای اخیر از نیروی انسانی جهت امتیاز دادن به صفحات مختلف وب در الگوریتم E-A-T استفاده کرده است.
معرفی الگوریتمهای گوگل
گوگل در سالهای اولیه فقط چند آپدیت ضروری در الگوریتمهایش ایجاد میکرد؛ اما امروزه هر سال هزاران تغییر در الگوریتمهایش به وجود میآورد که اکثر آنها به قدری کوچکاند که اصلاً قابل توجه نیستند. بهروزرسانیهای بزرگ موتور جستجو که اثر مهمی بر سئو میگذارند در ادامه معرفی شدهاند:
الگوریتم گوگل پاندا
با اینکه الگوریتم بهینهسازی سایت پاندا یکی از قدیمیترین الگوریتمهای گوگل است که برای بررسی محتوای سایتها و انتخاب بهترین محتوا به وجود آمد، تا کنون بارها و بارها بهروزرسانی شده است. آخرین بهروزرسانی الگوریتم seo پاندا در 11 ژانویه 2016 بود. در این زمان گوگل تأیید کرد که پاندا با الگوریتم core ادغام شده است. به این ترتیب علاوه بر بررسی محتوای سایت، همزمان بک لینکها و ارتباطشان با محتوا را نیز بررسی خواهد کرد.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد الگوریتم پاندا، مقاله الگوریتم پاندا چیست را مطالعه کنید.
الگوریتم گوگل پنگوئن
الگوریتم پنگوئن از جمله الگوریتمهایی است که بارها بهروزرسانی شده و در آخرین آپدیت که در 23 سپتامبر 2016 انجام شد، این الگوریتم با الگوریتم core ترکیب شد. به این ترتیب در حال حاضر علاوه بر اینکه بر حضور به موقع و کافی کلیدواژه در محتوا نظارت دارد، کیفیت بک لینکهایی که صفحه وب گرفته است را نیز بررسی میکند. الگوریتم پنگوئن بخش مهمی از امتیاز رتبه بندی گوگل برای صفحات اینترنتی را شامل میشود و تاثیر زیادی در نتایج گوگل دارد. برای آشنایی بیشتر با پاندا، مقاله الگوریتم پنگوئن چیست را مطالعه نمایید.
الگوریتم مرغ مگس خوار
بهروزرسانی مرغ مگس خوار یکی از الگوریتمهای جدید گوگل در زمان خود محسوب میشد. گوگل برای اینکه بتواند مرتبطترین نتایج را به کاربران نمایش دهد، باید در وهله اول خود، معنی عبارت سرچ شده و عبارتهای پیچیده موجود در متن صفحات وب را درک کند تا بتواند ارتباط صحیحی میان آنها کشف کند. طبق اعلام گوگل، این الگوریتم جدید گوگل حدود 90% بر نتایج جستجوهای سراسر جهان اثر گذاشته است. مرغ مگس خوار با اینکه در 26 سپتامبر 2013 به طور رسمی معرفی شد، اما در واقع از آگوست 2013 شروع به کار کرده بود. هدف الگوریتم مرغ مگسخوار شناسایی مفهوم عبارات جستجو شده توسط کاربران است.
الگوریتم گورخر
گوگل، الگوریتم گورخر خود را با هدف نظارت بر امنیت سایتهای فروشگاهی در ژانویه 2012 معرفی کرد. بر اساس این الگوریتم seo کلیه سایتهای فروشگاهی باید دارای نماد اعتماد الکترونیکی، اطلاعات تماس، سیاست بازگرداندن کالا به مشتری، محتوای مناسب برای کالا، سیاست قیمت گذاری مناسب و سایر مواردی باشند که بر اعتماد کاربران تاثیر میگذارد. گورخر یک الگوریتم ضد اسپم است و فروشگاههای اینترنتی که سیاست درستی برای فروش کالا ندارند از طرف این الگوریتم جریمه میشوند.
الگوریتم کبوتر
الگوریتم کبوتر یکی از مهمترین بهروزرسانیهای سرچ محلی بود. از 24 جولای 2014 که این الگوریتم seo معرفی شد، بسیاری از جستجوهای کاربران به صورت محلی انجام میشود. سئو محلی از اهمیت بالایی برخوردار است و در بسیاری از مواقع کاربران تمایل دارند که اطلاعات سایتهایی را در نتایج مشاهده کنند که از نظر فیزیکی به آنها نزدیکتر هستند. سایتهای سنتی که مخاطبانشان افراد محله خودشان بودند توانستند از میان افراد همان محله مخاطب جذب کنند. الگوریتم کبوتر گوگل بر اساس لوکیشن کاربران، مرتبطترین نتایج را نمایش میدهد.
الگوریتم Page Layout
از میان الگوریتمهای گوگل، الگوریتم Page Layout به قالببندی صفحه وب برای رتبه دهی به آن توجه میکند. به عنوان مثال اگر یک صفحه وب با کادرهایی از تبلیغات و بنرهای مختلف پر شده باشد، کاربر برای پیدا کردن محتوای اصلی با مشکل مواجه خواهد شد و این از نظر سئوی گوگل یک امتیاز منفی محسوب میشود. در واقع گوگل تمایل ندارد کاربران را به سمت صفحاتی در اینترنت هدایت کند که مملو از بنرهای تبلیغاتی هستند و تجربه کاربرای نامناسبی برای کاربران ایجاد میکنند. این الگوریتم بهینه سازی سایت در 6 فوریه 2014 معرفی شد.
الگوریتم PayDay Loan
الگوریتم PayDay Loan که در 12 ژوئن 2014 مجدداً بهروزرسانی شد سعی دارد تا عبارتهایی که به عنوان اسپم سرچ میشوند را شناسایی کند. از دیگر وظایف الگوریتم بهینهسازی سایت PayDay Loan حفاظت بهتر نتایج جستجو در برابر حملات سئوی منفی سایتهاست.
الگوریتم Page Rank
الگوریتم Page Rank اولین اختراع گوگل و یکی از بخشهای مهم الگوریتمهای گوگل است. الگوریتم پیج رنک با هدف امتیازدهی به صفحات وب معرفی شده است. این الگوریتم بر اساس بک لینکهای اینترنتی کار میکند و به صفحات اینترنتی امتیازی بین 0 تا 10 میدهد. امتیاز پیج رنک به دلیل جلوگیری از خرید و فروش بک لینک توسط کاربران در حال حاضر مخفی شده است و گوگل این امتیاز را به کاربران اینترنتی نمایش نمیدهد. آخرین بهروزرسانی الگوریتم پیج رنک در سال 2018 بود و گوگل در این بهروزرسانی اعلام کرد که امتیاز بک لینکهای اینترنتی را بر اساس زمینه کاری که دارند محاسبه میکند و به لینکهای نامرتبط امتیازی اختصاص نمیدهد.
الگوریتم رنک برین
یکی از الگوریتمهای گوگل که سروصدای زیادی کرد، الگوریتم رنک برین است. این الگوریتم بهینهسازی سایت تا آوریل 2015 در حال آزمایش بود و در اکتبر 2015 رسماً معرفی شد. این الگوریتم جدید گوگل یک الگوریتم یادگیری ماشین است که نتایج جستجو را فیلتر میکند تا بهترین جواب بر اساس سؤال کاربر در صفحه نتایج ظاهر شود. رنک برین از نظر اهمیت در جایگاه سومین الگوریتم بهینهسازی سایت قرار دارد. هدف از الگوریتم رنک برین، تشخیص نیت کاربران از جستجوی کلمات کلیدی در گوگل است تا نهایتا باعث شود که گوگل بهترین نتایج ممکن را به کاربر نمایش دهد.
الگوریتم کافئین
در 10 آگوست 2009 آپدیت کافئین گوگل یک سیستم جدید برای ایندکس کردن صفحات وب معرفی کرد تا گوگل بتواند به صورت مؤثرتری صفحات وب را بخزد و اطلاعات آنها را ذخیره سازد. در نتیجه این الگوریتم، نتایج جستجو 50% تغییر کردند.
الگوریتم mobilegeddon
گوگل تا کنون دو الگوریتم seo برای سازگار کردن سایتها با موبایل معرفی کرده است که الگوریتم جدید گوگل در این رابطه الگوریتم موبایل گدون و الگوریتم قبلی mobile-friendly بود. آخرین بهروزرسانی الگوریتم موبایلگدن در سال 2016 (12 می) انجام شد.
الگوریتم BERT
یکی از الگوریتمهای جدید گوگل، الگوریتم برت است که در 25 اکتبر سال 2019 معرفی شد. گوگل از بهروزرسانی الگوریتم برت به عنوان بزرگترین تغییر در سرچ گوگل طی پنج سال گذشته یاد میکند. گوگل مدلهای برت را برای درک بهتر عبارتهای جستجو شده ساخت و عبارت BERT را از حروف اول کلمات Bidirectional Encoder Representations from Transformers گرفت که به رمزگذاری عبارتهای جستجو و صفحات وب (به صورت دوطرفه) اشاره دارد.
جمع بندی: الگوریتم های هوش مصنوعی گوگل
گوگل هر سال تعداد زیادی الگوریتم به الگوریتمهای سابق اضافه میکند. هدف گوگل از ساخت این همه الگوریتمهای ساده و پیچیده، ارائه نتایج بهتر و مرتبطتر به کاربران است؛ به طوری که تا کنون این کار را بر اساس لوکیشن و دستگاه کاربر انجام داده است. در آینده نیز بدون شک الگوریتمهای بزرگ و کوچک زیادی معرفی خواهند شد.
اهمیت آشنایی با آخرین آپدیتها از الگوریتمهای جدید گوگل برای مدیران وبسایتها و سئوکاران نیز در بهینه سازی بهتر سایتها و کسب جایگاه بهتر در صفحه نتایج جستجوست. با دانستن قوانین حاکم بر رتبه بندی صفحات وب، میتوانیم صفحات وبسایتمان را به گونهای طراحی کنیم که مطابق با سئو بوده و از نظر گوگل –برای کلیدواژه موردنظرمان- مرتبطترین باشند.
برای مشاهده بهروزترین الگوریتمهای گوگل به همین صفحه مراجعه کنید. این صفحه مرتباً بهروزرسانی خواهد شد.
عالی بود تشکر از خدمات سئو ممنونم