ابزارهای آنالیز سرعت سایت


با قرارگرفتن سرعت سایت در بین عوامل رتبه‌بندی سایت‌ها توسط گوگل، توجه وب‌مسترهای زیادی به بهبود سرعت سایت‌شان جلب شد؛ موضوعی که به‌طور مستقیم روی تجربه کاربری سایت هم تأثیر گذاشته و نه‌تنها باعث ارتقا رتبه سایت در نتایج جستجو می‌شود، بلکه باعث تبدیل کاربران بیشتری به مشتری می‌شود.

البته بهبود سرعت سایت به سادگی امکان‌پذیر نیست. قبل از هر چیز باید به آنالیز سرعت سایت پرداخته و راهکارهای مناسبی برای رفع ایرادات آن پیدا کنید؛ اما نگران نباشید، ابزارهای سئو زیادی وجود دارد که این کارها را برای شما انجام می‌دهند. در این مقاله از جت سئو به معرفی چند ابزار تست سرعت سایت پرداخته‌ایم. برای آشنایی با این ابزارها تا پایان با ما همراه باشید.

معرفی بهترین ابزارهای تست سرعت سایت

ابزارهای موجود برای تست سرعت سایت بسیار متنوع است، به صورتی که تنها خود گوگل چند ابزار برای این کار ارائه کرده است. علاوه بر این سایت‌های دیگر هم به‌صورت رایگان و پولی کار آنالیز سرعت سایت را برایتان انجام می‌دهند. در ادامه بهترین ابزارهای تست سرعت سایت را معرفی می‌کنیم:

Google PageSpeed Insights

از زمانی که گوگل تصمیم گرفت، سرعت سایت را به‌عنوان یک فاکتور رتبه‌بندی نتایج جستجو در نظر بگیرد، ابزار تست سرعت خود را هم برای کاربران معرفی کرد؛ ابزاری که نه‌تنها پارامترهای سرعت سایت را اندازه‌گیری می‌کند بلکه راه‌هایی برای بهینه‌سازی سرعت سایت ارائه می‌دهد. Google PageSpeed Insights ابزاری بود که گوگل در سال 2018 برای تست سرعت سایت معرفی کرد و در آن از ابزار اپن سورس Lighthouse استفاده شده بود.

ابزارهای تست سرعت سایت

PageSpeed Insights

تست سرعت خود را برای نمایش وب‌سایت شما در گوشی‌های موبایل و کامپیوترهای شخصی به‌صورت جداگانه نمایش می‌دهد. همچنین در یک تست از داده‌های آزمایشگاهی برای اندازه‌گیری سرعت سایت استفاده می‌کند و در تست دیگر از داده‌های واقعی مرورگر کروم، استفاده می‌کند. البته چنین داده‌های واقعی برای همه سایت‌ها در دسترس نیست، بلکه برای سایت‌هایی فراهم است که به‌اندازه کافی از طریق مرورگر کروم بازدید داشته باشند.


بیشتر بخوانید: آموزش جامع ابزار pagespeed insights و رفع خطاهای آن


Google Mobile Speed Test    

Google Mobile Speed Test هم ابزاری شبیه به PageSpeed Insights است که تنها روی سرعت سایت برای گوشی‌های موبایل تمرکز دارد. این ابزار تست سرعت درواقع سایت را ازنظر مطابقت با گوشی‌های موبایل بررسی کرده و در صورت وجود خطا، راه‌های برطرف‌کردن آن‌ها و بهبود سرعت سایت را پیشنهاد می‌دهد.

Web.dev

Web.dev یک ابزار دیگر است که برای تست سرعت توسط گوگل ارائه‌شده و نسبت به PageSpeed Insights اطلاعات متفاوتی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد؛ اطلاعاتی که برای بهینه‌سازی سایت ازنظر سرعت بسیار مفید هستند. اطلاعات ارائه‌شده توسط این ابزار به‌صورت مجزا برای موبایل و دسکتاپ ارائه نمی‌شود، بلکه به‌صورت کلی و در چهار بخش ارائه می‌شود؛ این بخش‌ها شامل عملکرد، دسترسی، اقدامات عملی و سئو است. امتیاز این ابزار هم از 100 محاسبه می‌شود. درحالی‌که گرفتن امتیاز 100 در بخش سئو کار چندان سختی نیست اما در بخش عملکرد، گرفتن امتیاز 100 واقعاً کار سختی به شمار می‌آید.

WebPageTest

این ابزار شاید گسترده‌ترین ابزار آزمودن سرعت سایت باشد، ابزاری که با واردکردن نام دامنه به‌سرعت اطلاعاتی در مورد سرعت سایت شما ارائه می‌کند. البته می‌توانید زمان بیشتری صرف کنید و تنظیمات جزئی‌تری برای تست سرعت سایتتان اعمال کنید. WebPageTest گزینه‌های زیادی در اختیار شما قرار می‌دهد؛ مهم‌ترین آن‌ها انتخاب محل سرورهایی است که تست سرعت را انجام می‌دهند. همچنین می‌توانید تست سرعت را برای مرورگرهای مختلف هم انجام دهید.

این ابزار، سرعت هر سایت را سه بار اندازه‌گیری کرده و میانگین آن‌ها را به‌عنوان نتیجه نهایی اعلام می‌کند. علاوه بر این اطلاعات جزئی فراوانی توسط این ابزار در اختیارتان قرار می‌گیرد، به‌طوری‌که زمان بارگذاری تک‌تک المان‌های صفحه را به‌صورت نموداری به شما نشان می‌دهد. همچنین امتیاز قسمت‌های مختلف، چک‌لیست سرعت و توصیه‌هایی برای بهبود خطاها و اطلاعات جزئی زیادی برای شما فراهم می‌کند.

GTmetrix

GTmetrix یک ابزار تست سرعت سایت است که اطلاعات چند منبع را با هم ترکیب کرده و به کاربر نشان می‌دهد. این منابع شامل Google PageSpeed و YSlow می‌شود. GTmetrix ویژگی‌های متنوع زیادی دارد که برخی از آن‌ها پولی است. مفیدترین ویژگی رایگان آن امکان خروجی گرفتن از گزارش آن به‌صورت پی‌دی‌اف است. از این امکان می‌توانید برای گزارش دادن به کارفرمای خود استفاده کنید.


بیشتر بخوانید: آموزش تحلیل سرعت سایت با سایت جی تی متریکس


ابزار آنلاین سئو جهت تست سرعت سایت

KeyCDN Speed Test

KeyCDN Speed Test ابزاری است که به‌صورت سریع و آسان سرعت سایت را اندازه می‌گیرد و اطلاعات اساسی مربوط به آن را منتشر می‌کند. در این ابزار هم می‌توانید مکان سرورهای اندازه‌گیری سرعت را خودتان انتخاب کنید.

Pingdom Website Speed Test

Pingdom Website Speed Test یکی از قدیمی‌ترین و شناخته‌شده‌ترین ابزارهای تست سرعت سایت است که قابلیت‌های متنوعی در اختیار کاربران قرار می‌دهد. با استفاده از این ابزار می‌توانید سرعت سایت را از هفت مکان مختلف تست کنید. همچنین اطلاعات خلاصه‌ای از نتایج تست سرعت شامل عملکرد، حجم محتواهای صفحه و مقایسه با دیگر سایت‌ها را ارائه می‌کند. نقطه‌ضعف این ابزار این است که به دلیل حجم زیاد تقاضاها، زمان زیادی برای انجام تست سرعت نیاز دارد.

Super Monitoring Page Speed Test

ابزار دیگری که می‌توانید برای تست سرعت سایت خود به کار ببرید، Super Monitoring Page Speed Test است. این ابزار تست سرعت سایت از یک الگوریتم اختصاصی استفاده می‌کند اما نتایج ارائه‌شده را با نتایج PageSpeed Insights ترکیب می‌کند تا گزارشی کامل به کاربر ارائه دهد. Super Monitoring Page Speed Test از روش‌های متنوعی مثل جدول و نمودار برای ارائه گزارش خود استفاده می‌کند.

GiftOfSpeed

ابزار ساده دیگری که برای تست سرعت سایت استفاده می‌شود، GiftOfSpeed است. این ابزار هم تست سرعت خود را از هشت مکان مختلف می‌تواند انجام دهد. نتایج حاصل از آن به‌صورت نموداری ارائه می‌شود. علاوه بر این توصیه‌هایی برای رفع ایرادات و بهبود سرعت سایت به شما ارائه می‌کند.

Dareboost

اگر هیچ‌یک از ابزارهای معرفی‌شده در این لیست باب میلتان نبود، می‌توانید Dareboost را هم امتحان کنید. لازم به ذکر است که این ابزار تست سرعت سایت تنها یک‌بار اجازه تست سرعت را به شما می‌دهد، مگر اینکه اشتراک آن را تهیه کنید. البته این ابزار گزارش جالبی به شما ارائه می‌کند که شبیه به گزارش ابزار Pingdom است. جالب‌ترین قسمت گزارش این ابزار، تشخیص و معرفی فناوری‌های به‌کاررفته در سایت تست‌شده است.

بررسی سرعت سایت با جت سئو

اما ابزار کاربردی دیگری که برای تست سرعت سایت معرفی می‌کنیم، جت سئو است. ابزاری فارسی که به شما کمک می‌کند اطلاعات دقیقی از وضعیت سرعت سایت خود به دست آورید. آنالیز جت سئو نه‌تنها اطلاعات سرعت سایت را برای شما گزارش می‌دهد، بلکه دیگر اطلاعات مهم برای سئو مثل موضوعات محتوایی و فنی را هم شامل می‌شود. کافی است در صفحه اصلی سایت جت سئو، دامنه سایت موردنظر خود را وارد کرده و روی دکمه تحلیل رایگان سایت کلیک کنید. جت سئو ظرف چند ثانیه گزارش کاملی از وضعیت سایت تهیه کرده و در اختیار شما قرار می‌دهد.

تست سرعت سایت

در همان ابتدای گزارش می‌توانید مقدار پارامترهای کور وب ویتال که مرتبط با سرعت سایت هستند را مشاهده کرده و با مقدار استاندار آن‌ها مقایسه کنید. علاوه بر این در قسمت تحلیل فنی سایت، گزارشی جزئی‌تر از مسائل مرتبط با سرعت در اختیارتان قرار می‌گیرد. در این قسمت لیست مواردی که نیاز به بهبود دارند و مواردی که ضعیف به شمار می‌روند، ارائه می‌شود. همچنین پیشنهادهایی برای برطرف کردن ایرادات در اختیارتان قرار می‌گیرد.

ویژگی مهم جت سئو که نمی‌توان به‌سادگی از کنار آن عبور کرد، ایرانی بودن آن است. این ویژگی باعث شده گزارش تست سرعت سایت به‌صورت فارسی در اختیار کاربران قرار گیرد. ازآنجاکه بسیاری از کاربران برای کار با ابزارهای خارجی مشکل‌دارند، زبان فارسی جت سئو می‌تواند بسیار راهگشا باشد. همچنین سرورهایی که جت سئو برای تست سرعت سایت استفاده می‌کند، سرورهایی در داخل ایران است؛ این امکانی است که هیچ‌کدام از ابزارهای دیگر در اختیارتان نمی‌گذارند. با کمک این سرورها سرعت سایت شما از دید کاربران داخل ایران سنجیده شده و بهترین نتیجه در اختیار شما قرار می‌گیرد.

جمع‌بندی

امروزه ابزار تست سرعت سایت زیادی در سطح اینترنت وجود دارد که هرکدام گزارش‌های متنوعی از پارامترهای سرعت سایت در اختیار کاربران قرار می‌دهند. بهترین ابزارهای تست سرعت سایت را در این مقاله معرفی کردیم که از بین آن‌ها می‌توان به ابزارهای ارائه‌شده توسط گوگل اشاره کرد. این ابزارها با آنالیز سرعت لود سایت، پارامترهای سرعت که مدنظر گوگل است را اندازه‌گیری کرده و توصیه‌هایی برای بهبود آن‌ها ارائه می‌کنند. علاوه بر این جت سئو به‌عنوان ابزار آنلاین سئو جهت تست سرعت سایت به کار می‌رود. قسمت بررسی سئو سایت این ابزار به اندازه‌گیری سرعت سایت پرداخته و گزارشی به زبان فارسی در مورد رفع ایرادات ارائه می‌کند.

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
دیدگاه کاربران
محمد علی
 ارسال شده در : شنبه 11 آذر 1402

گزارشی که جت سئو ارئه می کند ارتباط زیادی به سرعت سایت ندارد

جت سئو:
 ارسال شده در : شنبه 15 اردیبهشت 1403

گزارش جت سئو، علاوه بر تحلیل فنی همه فاکتورهای مرتبط با سرعت سایت که مطابق استاندارد گوگل و گزارش Core web vitals هست را شامل می‌شود. علاوه بر گزارش کلی که بدون ثبت نام در دسترس است، در صورتی که در سایت ثبت نام کنید در بخش خطاهای فنی می توانید صفحات کند سایت را به همراه فاکتورهای سرعت گوگل بررسی نمایید.