اکستنشن کروم جت سئو

الگوریتم Freshness یا تازگی محتوا چیست و چه تاثیری در سئو دارد؟


الگوریتم Freshness نام الگوریتمی است که اطلاعات را به‌روز، به دقیقه و گاهی اوقات حتی به ثانیه در صفحه نتایج برای کاربران نمایش می‌دهد.

از همین رو، این الگوریتم حیرت‌انگیز فرصت‌های خوبی را در اختیار صاحبان وبلاگ‌ها و سایت‌ها قرار داده تا با به‌روز کردن محتوا و تولید محتوای مرتبط با اخبار روز، ترندها و... بتوانند در جایگاه‌های بالای صفحه نتایج قرار بگیرند.

چرا نام این الگوریتم freshness یا تازگی است؟

نام «تازگی» یا «نتایج تازه» برای این الگوریتم مستقیماً از اطلاعیه‌ای گرفته شده که در وبلاگ رسمی گوگل منتشر شد. گوگل برای اعلام راه‌اندازی جدیدترین الگوریتمش از این جمله استفاده کرده بود:

"Giving you fresher, more recent search results"
 

«به شما نتایج تازه‌تر و جدیدتری می‌دهد»

متخصصان نیز نام این الگوریتم را از همین جمله گرفتند و آن را الگوریتم تازگی یا Freshness نامیدند.

 الگوریتم Freshness چگونه به شما نتایج جستجوی تازه‌تر و جدیدتری می‌دهد؟

فرشنس گوگل یک الگوریتم یا مدل ریاضی است که عبارت‌های جستجو را آنالیز می‌کند و تشخیص می‌دهد کاربر بر اساس عبارتی که سرچ کرده تا چه حد به نتایج جدید نیاز دارد. برای این کار، گوگل از دو چیز کمک می‌گیرد:

  • شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌های خبری: پست‌هایی که اخیراً در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده باشند و جدیدترین مقالات مجلات و وب‌سایت‌های خبری می‌توانند ترندهای جدید را نشان دهند.
     
  • حجم سرچ یا رفتار کاربران در گوگل: تغییرات ناگهانی در رفتار کاربران و سیل سرچ یک موضوع می‌تواند نشان دهد که توجهات به سوی آن کلیدواژه جلب شده است. اگر تشخیص داده شد که یک کلیدواژه خاص نیازمند اطلاعات جدید است، گوگل به سراغ محتوای سایت‌ها می‌رود تا ببینید چقدر محتوای تازه در رابطه با این کلیدواژه وجود دارد. همان طور که گفته شد، گوگل از یک مدل ریاضی برای پیدا کردن عبارات کلیدی‌ ترند استفاده می‌کند و سایت‌هایی که برای آن کلیدواژه‌ها محتوایی تهیه کرده باشند برنده میدان خواهند بود.

الگوریتم تازگی گوگل و QDF

گوگل کلیدواژه‌هایی که سرچ می‌شوند و بر اساس آنالیزهای حاصل از الگوریتم نیازمند اطلاعات تازه و جدید تشخیص داده می‌شوند را QDF می‌نامند که از حروف اول عبارت Query Deserves Freshness به معنای «عبارت نیازمند تازگی» گرفته شده است. از همین رو الگوریتم Freshness گوگل را QDF نیز می‌گویند. از سوی دیگر، در مقابل «عبارت نیازمند تازگی» مفهومی به نام «محتوای نیازمند تازگی» وجود دارد.

Fresh content یا تازگی محتوا

بعضی از موضوعات نسبت به زمان حساس‌اند. به این معنی که این اطلاعات با گذشت زمان ممکن است تغییر کنند؛ برای مثال مسائل علمی با یافته‌های جدید تغییر می‌کنند یا همین الگوریتم‌های گوگل که به مرور زمان تکامل می‌یابند. بعضی دیگر از موضوعات نیز فقط در برخی اوقات داغ می‌شوند؛ مثل رویدادهای ورزشی یا جشن‌های سالیانه. به طور کلی محتوای نیازمند تازگی به سه دسته تقسیم می‌شود:

  1. رویدادهای اخیر یا موضوعات ترند

برخی عبارت‌هایی که از سوی کاربران سرچ می‌شوند نیازمند جدیدترین اخبار و اطلاعات موجودند؛ مثل کلیدواژه‌های مرتبط با کووید 19 یا درگذشت علی انصاریان. این کلیدواژه‌ها QDF هستند. گوگل به قدر کافی هوشمند هست که وقتی شما نام انصاریان را سرچ کنید، خبر فوت او را در جایگاه‌های بالایی نشان دهد.

رویدادهای اخیر یا موضوعات ترند در تازگی محتوا

در تصویر بالا مشاهده می‌کنید که من فقط نام انصاریان را گوگل کردم و هیچ کلیدواژه‌ای در مورد فوت او اضافه نکردم؛ اما گوگل جدیدترین خبر مربوط به وی را در صفحه اول نمایش داده است. این قانون گوگل نویسنده‌های آنلاین را وامی‌دارد تا به طور دائم محتوای قبلیشان را به‌روز کنند.
 

  1. اتفاقات منظم تکرار شونده

بعضی از کلیدواژه‌ها و موضوعات طوری هستند که در یک چرخه تکرار می‌شوند؛ مثل انتخابات ریاست جمهوری، مسابقات المپیک، جام جهانی و...
اگر در حین برگزاری این اتفاقات، کلیدواژه مربوطه را سرچ کنید، گوگل محتوای مربوط به همان دوره را نمایش خواهد داد؛ ولی چنانچه در زمانی که این اتفاقات در جریان نیستند، کاربری این کلیدواژه‌ها را سرچ کند، نزدیک‌ترین محتوا به دوره بعدی در صفحه اول به نمایش در خواهند آمد.


اتفاقات منظم تکرار شونده در تازگی محتوا

همان طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، با اینکه در زمان حاضر انتخابات ریاست جمهوری در حال برگزاری نیست، با گوگل کردن این عبارت، محتوای مرتبط با انتخابات بعدی به نمایش در آمده است. دلیل این موضوع به هوش گوگل برمی‌گردد. در واقع گوگل توانایی این را دارد که هدف کاربر از عبارتی که سرچ کرده را درک کند و بر اساس هدف او از جستجو، محتوای مرتبط را به نمایش دربیاورد.

  1. به‌روزرسانی‌های مکرر

عبارت‌هایی که در این دسته قرار می‌گیرند معمولاً مواردی هستند که به نظرات مشتریان بستگی دارند؛ برای مثال «بهترین گوشی هوشمند اندروید» یا «بهترین فیلم‌های اکشن». از آنجا که دائماً محصولات یا فیلم‌های جدیدی به بازار عرضه می‌شوند، اگر شما هم در وب‌سایت خود مطلبی تحت این عناوین نوشته باشید باید مرتباً آن را آپدیت کنید. چون گوگل نیز مرتباً در حال مرتب کردن فهرست نتایجش است، چنانچه کاربری این نوع کلیدواژه‌ها را گوگل کند، جدیدترین محتوا را در صفحه اول پیدا خواهد کرد. برای مثال به تصویر زیر توجه کنید.

به‌روزرسانی‌های مکرر در تازگی محتوا

همان طور که در تصویر مشاهده می‌کنید، با توجه به اینکه در ابتدای سال 2021 هستیم، بهترین گوشی‌های سال 2020 معرفی شده‌اند. در مطلبی دیگر نیز گوشی‌ها را بر اساس قیمت مرتب کرده که با مشاهده قیمت 40 میلیون مطمئن خواهید شد این مطلب باید جدید باشد؛ چراکه تا چند سال پیش گوشی 40 میلیونی در بازار وجود نداشت!
 

  1. محتوای همیشه سبز

سایر عناوین و عبارت‌هایی که سرچ می‌شوند نیاز چندانی به آپدیت ندارند. معمولاً گوگل نیز برای این نوع محتوا رتبه تازگی در نظر نمی‌گیرد. چون ماهیت این نوع محتوا ثابت است و در طول زمان تغییری نمی‌کند؛ مثل ورزش‌های یوگا، دستور تهیه غذاها و...

برای اینکه این نوع محتوا هم بتواند همیشه به نظر تازه و جدید برسد، می‌توانید هر چند وقت یک‌بار اطلاعات جدیدی به محتوا اضافه کنید تا محتوایتان آپدیت شود (البته اگر محتوایتان رتبه خوبی دارد پیشنهاد می‌کنم به آن دست نزنید). به این نوع محتوا که مانند یک درخت دائماً در حال رشد کردن و اضافه شدن است، «محتوای همیشه سبز» یا evergreen content می‌گویند.

در مقابل، هرگاه یک مورد جدیدتر جای موضوع قبلی را بگیرد، دیگر محتوایی که برای موضوع قبلی تولید شده بودند تاریخ گذشته یا منسوخ خواهند شد که اصطلاحاً به آن محتوای پوسیده (Content Decay) گفته می‌شود.

اکنون سؤال اینجاست که آیا پوسیدگی محتوای یک صفحه می‌تواند به کل سایت آسیب برساند؟ یا به عبارت دیگر آیا باید کل سایت دارای محتوای تازه باشد تا برای الگوریتم freshness سئو شده باشد؟

تازگی صفحه یا تازگی کل سایت؟

در این داستان محتوای تازه و محتوای پوسیده، باید دقت کنید که محتوای قدیمی سایتتان را آپدیت کنید و اجازه ندهید تبدیل به محتوای پوسیده تبدیل شود. در غیر این صورت به مرور زمان محتوایی خواهید داشت که به هیچ کدام از عبارت‌هایی که سرچ می‌شوند ارتباط نخواهد داشت و بسته به اینکه تا چه حد موضوع به زمان وابسته بوده، به مرور یا به سرعت، رتبه خودش را از دست خواهد داد. الگوریتم Freshness گوگل قادر است دو نوع تازگی محتوا را تشخیص دهد:

  • تازگی محتوا در یک صفحه وب
  • تازگی محتوای کل سایت به طور کلی

بنابراین دو دسته وب‌سایت به جایگاه‌های بهتری در صفحه نتایج گوگل دست خواهند یافت و برای سایت ها نوپا می تواند آن ها را از سندباکس گوگل خارج کند ؛

  • سایت‌هایی که تمام محتوایشان را به طور مرتب آپدیت می‌کنند.
  • وب‌سایت‌هایی که به طور مرتب محتوای جدید به سایتشان اضافه می‌کنند.

برای مثال وب‌سایتی که هر هفته یک مقاله جدید منتشر می‌کند نسبت به سایتی که هر دو ماه یک بار مقاله جدید می‌نویسد عملکرد بهتری خواهد داشت.
اما اینجا قانون‌هایی وجود دارد که باید از آن‌ها تبعیت کنید. پس اگر می‌خواهید سایتتان را برای الگوریتم Freshness گوگل سئو کنید، پیشنهاد می‌کنم با تیتر بعدی با ما همراه باشید.

چطور سایتمان را برای الگوریتم تازگی سئو کنیم؟

تا اینجا متوجه شدیم بر اساس کلیدواژه‌هایی که کاربران در گوگل سرچ می‌کنند، سایت‌ها محتوایی دارند که این محتوا می‌تواند یکی از این دو نوع باشد:

  • محتوای نیازمند تازگی
  • محتوای همیشه سبز

بدون شک هر محتوایی که تولید می‌شود یکی از این دو نوع خواهد بود. شما نیز برای اینکه بتوانید سایتتان را برای الگوریتم تازگی گوگل تازه نگه‌دارید و در فهرست نتایج گوگل ظاهر شوید باید محتوای نیازمند تازگی را آپدیت کنید و به اطلاعات سایر محتوا اضافه کنید تا تبدیل به محتوای همیشه سبز شود.

اما این یک رقابت است؛ به خصوص در مورد محتوای تکرار شونده، برای اینکه در رقابت با سایر سایت‌ها پیروز شوید زودتر از آن‌ها محتوای مناسب و باکیفیتی را تولید کنید. در واقع هر دو عامل سرعت و کیفیت برای برتری و رتبه گرفتن مهم خواهد بود.

آنچه گفته شد برای حالتی بود که بخواهید تک تک محتوا یا به عبارت دیگر تک تک صفحاتتان دیده شوند. حالت دیگر این است که به طور مرتب به سایتتان محتوای جدید اضافه کنید. هرچه فاصله بین اضافه کردن محتوای جدید کمتر باشد بدون شک اثر بهتری بر روی جایگاه کل سایت خواهد گذاشت.

بنابراین بهترین رفتار برای راضی کردن گوگل و الگوریتم تازگی این است که به طور مرتب محتوای جدید برای سایتتان تولید کنید. وقتی محتوای سایت به حد مطلوبی رسید، شروع به آپدیت کردن محتوای قدیمی کنید و البته تولید محتوای جدید را مانند گذشته ادامه دهید. البته برای اینکه بتوانید برای محتوای تازه‌ای که تولید می‌کنید رتبه بگیرید، باید این محتوای تازه از سوی کاربران بازخورد خوبی داشته باشد.

  • مدت زمان ماندن کاربران بر روی صفحه بالا باشد و آن‌ها را با محتوای سایت درگیر کند.
  • از سایت‌های دیگر بک لینک بگیرد.
  • در شبکه‌های اجتماعی share شود یا به اشتراک گذاشته شود.

به این ترتیب گوگل به کیفیت محتوای جدید پی برده و رتبه خوبی برای آن در نظر خواهد گرفت. در نتیجه روی کل سایتتان نیز مؤثر خواهد بود.

مثالی برای فهم بهتر این الگوریتم

برای اینکه طرز کار الگوریتم فرشنس برای شما شفاف‌تر شود و بهتر بتوانید به بهبود رتبه سایت با این الگوریتم پی ببرید، دو مطالعه موردی متفاوت از مثال‌هایی که در طول این مطلب زده شد آورده شده است.

  1. مثال اول الگوریتم فرشنس

این مطالعه موردی توسط شرکت ماز (MOZ) انجام شده است. در این پژوهش تاریخ انتشار شانزده مطلب را تغییر دادند بدون اینکه هیچ تغییری در خود محتوا به وجود بیاید. موضوعاتی که برای این پژوهش انتخاب شدند از نوع همیشه سبز بودند. به عبارت دیگر از نوع محتوای نیازمند تازگی نبودند. به علاوه در طی تحقیق هیچ بک لینک سازی یا اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی به طور عمدی برای پست‌ها صورت نگرفت.

تغییر تاریخ محتوای منتشر شده و تاثیر آن بر الگوریتم فرشنس

همان طور که مشاهده می‌کنید ترافیک هر شانزده پست با افزایش چشمگیری مواجه شده است. به نظر می‌رسد دو عامل باعث جذب ترافیک بیشتر پست‌هایی شده که تاریخ آپدیت شده داشتند:

  • وقتی تاریخ پست به‌روز می‌شد، پست در صفحه نخست سایت و هم‌چنین در بالای فهرست مطالب وبلاگ نمایش داده می‌شد و بیشتر در معرض دید قرار می‌گرفت.
  • وقتی تاریخ پست به‌روز می‌شد، در فهرست نتایج گوگل بیشتر کلیک می‌گرفت. چراکه کاربران فکر می‌کردند این پست جدیداً نوشته شده و به همین دلیل بر روی آن کلیک می‌کردند.
  1. مثال دوم الگوریتم فرشنس

در این پژوهش نیز مانند پژوهش قبلی تاریخ پست تغییر داده شد؛ اما این بار برای این کار از پلاگین‌های تغییر تاریخ استفاده شد. در این مثال چون افزونه به طور مرتب تاریخ پست را به‌روز نگه می‌داشت، نتایج جالب‌تر بود به طوری که تنها در یک پست، ترافیک تا 50 درصد افزایش پیدا کرد.

استفاده از پلاگین‌های تغییر تاریخ و تاثیر آن بر افزایش ترافیک سایت

این طور که به نظر می‌رسد دو عامل در این افزایش ترافیک دخیل است:

  • افزایش Link Juice از صفحه اصلی (برای افزایش آگهی از مفهوم لینک جویس مقاله عصاره لینک چیست را مطالعه کنید.)
  • افزایش نرخ کلیک از سرچ‌ها

توجه داشته باشید این دو عامل در واقع همان دو عاملی هستند که در مثال اول ذکر شد، اما به زبان دیگر.

وقتی تنها یک تغییر تاریخ می‌تواند چنین تأثیری بر ترافیک صفحه داشته باشد، نوشتن محتوای به‌روز یا همیشه سبز مسلماً اثرات به مراتب بهتری بر ترافیک و رتبه صفحه خواهند داشت.

جمع‌بندی

حتماً تا کنون متوجه شده‌اید که گوگل نسبت به تازگی محتوای سایت‌ها تعصب خاصی نشان می‌دهد و دوست دارد آنچه به مخاطبانش می‌رساند تازه و داغ باشد. پس برای اینکه بتوانید از گوگل رتبه و ترافیک بگیرید باید در راستای سیاست‌های آن حرکت کرده و همیشه برای کاربرانتان محتوای تازه و جدید تولید کنید.

پیشنهاد می کنیم از ابزار آنالیز سئو سایت جت سئو برای مشاهده مشکلات فنی و محتوایی سایت کمک بگیرید.

در مورد الگوریتم های دیگر گوگل بخوانید:

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید