دیجیتال مارکتینگ چیست؛ بررسی تکنیک‌ها و ابزارهای بازاریابی دیجیتال


بر هیچکس پوشیده نیست که یکی از مهم‌ترین بخش‌های کسب‌وکار، بازاریابی است. روش‌های زیادی برای بازاریابی وجود دارد که یکی از جدیدترین آنها بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ است. در بازاریابی دیجیتال، همه فعالیت‌ها و فنون بازاریابی را در فضای دیجیتال انجام می‌دهید. بازاریابی دیجیتال، ابزارها و تکنیک‌های خاصی دارد که در این مقاله معرفی می‌کنیم. با جت سئو همراه باشید.

دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

موضوع بازاریابی، برقراری ارتباط با مخاطبان در مکان و زمان مناسب است. امروزه این بدان معناست که شما باید آنها را در جایی ملاقات کنید که وقت خود را سپری می‌کنند: در اینترنت! بازاریابی دیجیتال یا Digital Marketing که به آن بازاریابی آنلاین نیز می‌گویند، به اقدامات بازاریابی اشاره دارد که به کمک ابزارهای دیجیتالی انجام می‌شود. کسب‌وکارها از کانال‌های دیجیتالی مانند موتورهای جستجو، رسانه‌های اجتماعی، ایمیل و سایر وب‌سایت‌ها برای ارتباط با مشتریان فعلی و بالقوه استفاده می‌کنند. این همچنین شامل ارتباط از طریق پیام‌های متنی یا چند رسانه‌ای هم می‌شود.

نوع آفلاین دیجیتال مارکتینگ چیست؟

منظور از دیجیتال مارکتینگ آفلاین، نوعی از بازاریابی به وسیله دستگاه‌های دیجیتالی است که به اینترنت متصل نیستند. این نوع بازاریابی را بازاریابی سنتی نیز می‌نامند. برای مثال تبلیغاتی که از طریق رادیو و تلویزیون پخش می‌شوند هم به نوعی در دسته دیجیتال مارکتینگ قرار می‌گیرند؛ چراکه بستر آن‌ها رسانه‌های دیجیتال است. اما این رسانه‌ها نیازی به اتصال به اینترنت ندارند.

بیلبوردهای الکترونیکی نیز به واسطه نوع دیجیتالی بودنشان در همین دسته قرار خواهند گرفت. در حالی که می‌دانیم به اینترنت متصل نیستند.

مثال دیگر از دیجیتال مارکتینگ آفلاین تبلیغات تلفنی است که البته برای اکثر مردم به عنوان آزاردهنده‌ترین نوع تبلیغات محسوب می‌شود. اما در هر حال از آنجا که تلفن هم وسیله‌ای دیجیتالی است که نیازی به اینترنت ندارد بنابراین می‌توان تبلیغاتی که از طریق آن انجام می‌شود را در دسته تبلیغات دیجیتالی آفلاین در نظر گرفت.

نوع آنلاین دیجیتال مارکتینگ چیست؟

در نوع آنلاین دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی در محیط دیجیتالی وابسته به اینترنت انجام می‌شود. از همین رو به این نوع بازاریابی، اینترنت مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی هم می‌گویند. با این حال توجه داشته باشید این دو نوع بازاریابی کاملاً از یکدیگر تفکیک شده نیستند؛ برای مثال شما می‌توانید همان تبلیغاتی که برای تلویزیون آماده کرده‌اید را در شبکه‌های اجتماعی هم به اشتراک بگذارید.

تفاوت بازاریابی دیجیتال (آنلاین) و بازاریابی سنتی (آفلاین)

تفاوت اصلی بین بازاریابی دیجیتال و سنتی، رسانه‌ای است که مخاطب از طریق آن با پیام بازاریابی مواجه می‌شود. در حالی که بازاریابی سنتی از رسانه‌های سنتی مانند مجلات و روزنامه‌ها استفاده می‌کند، بازاریابی دیجیتال از رسانه‌های دیجیتال مانند رسانه‌های اجتماعی یا وب‌سایت‌ها استفاده می‌کند.

البته استفاده از لفظ سنتی برای بازاریابی، به معنای قدیمی بودن آن نیست. بازاریابی سنتی هنوز نقش مهمی در زندگی افراد و نیاز آنها به خروج از دنیای دیجیتال ایفا می‌کند. با این حال بازاریابی دیجیتال هم به اندازه بازاریابی سنتی مهم است، حتی بیشتر از آن. هر دو نوع بازاریابی مزایا و معایب خود را دارند، اما نکته کلیدی درک نیازهای بازاریابی خاص شما، در نظر گرفتن بودجه و درک مخاطبان هدف است.

از جمله برتری‌های بازاریابی اینترنتی به بازاریابی سنتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. امکان اندازه‌گیری دقیق نتایج

بازدهی بازاریابی اینترنتی می‌توان با ابزارهایی که در دست داریم (مانند گوگل آنالیتیکس) از تعداد کلیک‌هایی که بر روی یک لینک می‌شود آگاه شویم و به این ترتیب بدانیم از هر کمپین تبلیغاتی چه تعداد کاربر به سایتمان وارد شده‌اند.

به این ترتیب کمپین‌های پربازده از کمپین‌هایی که بازدهی خوبی ندارند تشخیص داده خواند شد و می‌توان نسبت به حذف یا بهبود آن کمپین‌ها اقدام کرد.

حتی ترافیک طبیعی ورودی به هر یک از صفحات سایت از طریق همین ابزارها قابل مشاهده بوده و در نتیجه می‌توان صفحاتی که عملکرد خوبی از خود نشان نمی‌دهند را بهبود داد. در بعضی شرایط با توجه به معیارهایی که در ابزارهای تجزیه و تحلیل داده‌ها ارائه می‌شوند حتی دلیل ورودی‌های کم یک صفحه نیز مشخص خواهد شد.

  1. امکان تعامل دو طرفه

در محیط آنلاین برخلاف محیط‌های آفلاین امکان تعامل با مشتریان وجود دارد. وقتی بتوانید محیطی برای پرسش و پاسخ با مشتریان فراهم کرده یا نقدها و بررسی‌های مشتریانتان را در همان صفحه محصول منتشر کنید برای سایر کاربران و مشتریان بالقوه‌ای که هنوز خریدی انجام نداده‌اند اعتمادسازی خواهید کرد.

با پاسخگویی سریع، مؤدبانه و متعهدانه به مشتریان و کاربرانتان نشان می‌دهید که شما به ایشان اهمیت می‌دهید و در تمام مراحل خرید پاسخگوی آن‌ها خواهید بود. همیشه در دسترس هستید و در نتیجه چنانچه بعد از خرید هم با مشکلی مواجه شوند نگرانی نخواهند داشت.

  1. قابلیت به اشتراک گذاری محتوا

در دنیای آنلاین کاربران محتوای مفید یا جالب را برای دوستان و آشنایانشان ارسال می‌کنند. بنابراین چنانچه شما هم به تولید محتوای جذاب یا مفید اقدام کنید، قطعاً آن محتوا توسط کاربرانتان دست به دست خواهد شد و به این ترتیب در محیط اینترنت به سرعت پخش می‌شود.

البته این قابلیت محیط آنلاین برای بازاریابی می‌تواند مانند یک شمشیر دو لبه عمل کند. چراکه در صورت اشتباه هم امکان دارد کاربران با برجسته‌سازی اشتباه شما یک آنتی تبلیغ برایتان ایجاد کنند. از همین رو تولید محتوای باکیفیت در محیط آنلاین حرف اول را می‌زند.

  1. امکان انتخاب توسط مشتری

شاید بتوان گفت یکی از مفیدترین قابلیت‌های دیجیتال مارکتینگ برای مشتریان این است که ایشان می‌توانند خودشان محتوای مورد علاقه‌شان را انتخاب کرده و فقط برای همان دسته محتوا در خبرنامه ایمیلی ثبت نام کنند. به این ترتیب از دریافت ایمیل‌هایی که علاقه‌ای به آن‌ها ندارند معاف خواهند شد.

این قابلیت بدون شک یکی از دوست‌داشتنی‌ترین قابلیت‌های محیط دیجیتال برای کاربران است. دریافت ایمیل‌های تبلیغاتی با موضوعات مورد علاقه را مقایسه کنید با حالتی که تلفن شما وسط یک جلسه کاری زنگ می‌خورد و پشت خط فقط صدایی برای تبلیغ یک کالا یا خدمات به گوش می‌رسد. این در حالی است که شما ایمیل‌هایتان را در هر ساعت از شبانه‌روز که بخواهید و فرصت داشته باشید باز می‌کنید و از قبل هم موضوعات مورد نظر خود را انتخاب کرده‌اید. از این نظر دیگر برای مشتریانتان مزاحمتی برای تبلیغات ایجاد نخواهید کرد.

  1. قابلیت هدفمندسازی بر اساس پرسونای مشتری

در بازاریابی اینترنتی می‌توان پیام‌های متفاوتی بر اساس شخصیت، شغل، سن، موقعیت جغرافیایی و سایر ویژگی‌های منحصر به فرد هر دسته از مشتریان طراحی و ارسال کرد. به خصوص از آنجا که هزینه‌های دیجیتال مارکتینگ نسبت به بازاریابی سنتی به مراتب پایین‌تر است طراحی و اجرای چند کمپین تبلیغاتی هم‌زمان، با هدف‌گیری مشتریان امکان پذیر خواهد بود.

  1. در دیجیتال مارکتینگ اولویت با مشتری است

همان طور که احتمالاً تاکنون نیز متوجه شده‌اید در یک کلام می‌توان گفت در دیجیتال مارکتینگ آنلاین اولویت با مشتری است. در واقع تمام هم و غم بازاریاب جلب رضایت مشتری، تعامل با او و ایجاد راهی برای به دام انداختن اوست حتی اگر این فرایند بخواهد مدت‌ها به طول انجامد.

ابزارهایی که در دیجیتال مارکتینگ آنلاین استفاده می‌شوند نیز همگی با توجه به همین اولویت طراحی شده و رفتارهای کاربران را ثبت می‌کنند. به این ترتیب بازاریاب می‌تواند با توجه به این رفتارها به نقص‌های موجود در کمپین پی برده و بر اساس آن نسبت به بهبود کمپین‌های بازاریابی اقدام کند.

  1. هزینه‌های پایین‌تر، بازدهی بالاتر

با توجه به قابلیت اشتراک گذاری محتوا و تبلیغات اجرا شده در محیط آنلاین، فضای گسترده و نامحدود اینترنت، دسترسی آسان و راحت برای ایجاد پیج در شبکه‌های اجتماعی یا طراحی وب سایت و ... تبلیغات در محیط آنلاین هزینه‌های پایین‌تری نسبت به تبلیغات در تلویزیون یا استخدام پرسنل برای برقراری تماس تلفنی دارند.

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

مزایای دیجیتال مارکتینگ برای کسب‌وکارهای B2B و B2C 

تفاوت عمده بین بازاریابی دیجیتال در B2B (کسب‌وکار با کسب‌وکار) با B2C (کسب‌وکار با مصرف‌کننده) در نحوه ساختار استراتژی‌ها و تاکتیک‌ها است. دلیل اصلی این تفاوت به نقش مخاطب در این دو نوع کسب‌وکار برمی‌گردد. در بازاریابی B2B، ما با افراد در نقش تجاری حرفه‌ای آنها به جای نقش مصرف‌کننده شخصی آنها ارتباط برقرار می‌کنیم.

بیشتر پیام‌های بازاریابی B2C زندگی شخصی مصرف‌کننده را هدف قرار می‌دهند و تاکتیک‌ها بر پایه حفظ و رشد ادراک و رابطه برند بنا شده‌اند، زیرا به زندگی غیرحرفه‌ای فردی مصرف‌کننده مربوط می‌شود. بازاریابی دیجیتال B2B بر تحویل سریع اطلاعات مرتبط با کسب‌وکار متمرکز است که یک مشتری برای انجام کار خود به آن نیاز دارد. بیایید چند تفاوت کلیدی در استراتژی و تاکتیک این دو نوع کسب‌وکار را بررسی کنیم.

فروش B2B در زمان طولانی تری اتفاق می‌افتد

یک تفاوت کلیدی بین بازاریابی دیجیتال B2B و B2C در چارچوب زمانی است. تاکتیک‌های فروش B2C اغلب طول عمر نسبتاً کوتاهی دارند. شرکت‌ها باید توجه مصرف‌کنندگان را به خود جلب کنند، آنها را در مورد نیازشان به محصول متقاعد و برای خرید تشویق کنند. همه این فرایندها در زمان کوتاهی اتفاق می‌افتد. در مقابل، استراتژی‌ها و تاکتیک‌های  B2Bماه‌ها یا حتی سال‌ها طول عمر دارند. تولیدکننده‌ای با محصولاتی با قیمت صدها هزار دلار به ندرت مشتری را پیدا می‌کند که مایل به خرید در چند روز یا حتی چند ماه اول تماس اولیه باشد.

فروشB2B  هزینه بالاتری دارد

علاوه بر چرخه فروش طولانی‌تر، محصولات B2B به بازار مصرف‌کننده انبوه فروخته نمی‌شوند، بلکه به مخاطبان تجاری بسیار کمتری فروخته می‌شوند. علاوه بر این فروشنده کالا یا خدمات، معمولا با یک فرد طرف نیست و افراد زیادی در فرآیند خرید مشارکت دارند. این دو عامل منجر به هزینه بیشتر به ازای هر خرید می‌شود.

به عنوان مثال، هنگام بازاریابی برای یک پلتفرم حقوق و دستمزد و منابع انسانی در سطح سازمانی، فقط با یک عامل خرید ارتباط برقرار نخواهید کرد. برنامه بازاریابی شما مستلزم تأثیرگذاری بر مخاطبان مختلف از جمله مدیر منابع انسانی، مدیر عملیات یا تدارکات و همچنین واحد مالی است. توسعه نقاط فروش در کسب‌وکارهای B2B، زمان و هزینه بیشتری می‌طلبد و در نتیجه هزینه فروش بالاتری را به همراه دارد.

انواع کانال‌های دیجیتال مارکتینگ

کانال‌های بازاریابی دیجیتال پلتفرم‌هایی هستند که می‌توانید برای دستیابی به مخاطبان هدف خود با ارائه اطلاعاتی درباره برند، محصول یا خدمات خود، از آنها استفاده کنید. استفاده از این کانال‌ها به شما این امکان را می‌دهد که به مشتریان خود در مورد هر گونه سوال یا چالشی که ممکن است داشته باشند کمک کنید و در عین حال موقعیت مناسبی برای کسب‌وکار خود ایجاد کنید و یک قدم به اهداف بازاریابی خود نزدیک شوید.

بسته به هدفی که برای بازاریابی خود در نظر دارید، لازم است از بین کانال‌های بازاریابی، گزینه مناسب خود را انتخاب کنید. برخی از کانال‌های بازاریابی برای نوع خاصی از مخاطبان مناسب‌تر هستند، در حالی که برخی دیگر با در نظر گرفتن قابلیت‌هایشان به ویژه برای تبلیغات انتخاب می‌شوند. باید بدانید که از کدام کانال بازاریابی دیجیتال استفاده کنید و سپس بهترین شیوه‌ها را برای رسیدن به یک هدف خاص اجرا کنید. در ادامه کانال‌های بازاریابی را معرفی می‌کنیم:

بازاریابی محتوایی

وب‌سایت یک ابزار ضروری برای کسب‌وکار شماست، زیرا یک پلتفرم اختصاصی است که در آن می‌توانید به مخاطبان درباره برند، محصولات و خدمات خود آموزش دهید. این امر مستلزم درک کاملی از مخاطبان هدف شما و یک استراتژی بازاریابی محتوایی موثر است. صرف‌نظر از اندازه کسب‌وکار یا نوع آن (B2B یا B2C)، وقتی یک وب‌سایت ایجاد می‌کنید، یک فرصت برای حضور در فضای وب و تماس با مشتریان احتمالی در این فضا برای خود ایجاد می‌کنید. وب‌سایت شما یک کانال ایده‌آل برای اجرای کمپین‌های بازاریابی محتوای است.

از طریق انتشار محتوا در سایت یا وبلاگ، می‌توانید برای مشتریان فعلی و بالقوه ارزش ایجاد کنید و به آنها کمک کنید تا مشکلات خود را برطرف کنند. از آنجایی که وب‌سایت‌ها دارای قابلیت‌های چندرسانه‌ای هستند، می‌توانید به راحتی انواع مختلف محتوا را توزیع کنید: از مقاله گرفته تا اینفوگرافیک و حتی ویدیو. با سرعتی که مردم محتوا را مصرف می‌کنند، داشتن ترکیب مناسبی از این نوع محتوای با عملکرد بالا می‌تواند به طور تصاعدی ترافیک سایت و تعامل شما را افزایش دهد.

بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو  (SEO)

در هر ثانیه بیش از 63000 جستجوی گوگل انجام می‌شود! با توجه به این که مردم از موتورهای جستجو برای تحقیق، خرید و سرگرمی استفاده می‌کنند، فرصت‌های کسب‌وکار بسیار زیاد است! اما موضوع مهم این است که از نظر گوگل و مشتری، متمایز باشید. متمایز شدن از رقبا در گوگل به این معنی است که فرصت‌های جدید را به طور ارگانیک به دست می‌آورید و جریان ثابتی از مشتریان را به سمت پایین قیف فروش هدایت می‌کنید. چنانچه بهترین شیوه‌های مدرن سئو (تحقیق کلمات کلیدی، بهینه‌سازی پست وبلاگ و ایجاد محتوای قابل پیوند) را اتخاذ کنید، بهبود رنکینگ سایت در موتورهای جستجو بسیار آسان‌تر خواهد بود.

از آنجایی که مردم عمدتاً از موتورهای جستجو برای جستجوی اطلاعات هنگام خرید محصولات یا خدمات استفاده می‌کنند، تولید محتوای با کیفیت و بهینه به طور منظم می‌تواند شما را به صفحه اول گوگل برساند. با شروع رتبه بندی در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP)، می‌توانید انتظار داشته باشید که بک‌لینک‌ها از سایت‌های با کیفیت بالا دنبال شوند. تکنیک‌های زیادی برای بهینه‌سازی سایت در موتورهای جستجو وجود دارد که در مقاله‌های دیگری شرح داده ایم.

ایمیل مارکتینگ

ایمیل به حدی گسترده شده است که انتظار می‌رود تعداد کاربران آن در سال 2023 به 4.3 میلیارد کاربر افزایش یابد، یعنی بیش از نیمی از جمعیت جهان! ممکن است ایمیل جدیدترین فناوری موجود برای بازاریابی نباشد، اما به شما این امکان را می‌دهد که آخرین روندها در بازاریابی محتوا، مانند شخصی‌سازی و اتوماسیون را بدون آسیب رساندن به بودجه بازاریابی خود اعمال کنید.
ایمیل مارکتینگ همچنین توانایی پشتیبانی از سایر اهداف بازاریابی را دارد، بنابراین جای تعجب نیست که 73 درصد از بازاریابان B2B می‌گویند که ایمیل ابزار اصلی آنها برای ایجاد سرنخ بوده است. 63 درصد هم ادعا کرده اند که ایمیل مارکتینگ ابزار اصلی آنها برای ایجاد درآمد است.

تبلیغات کلیکی

تبلیغات کلیکی به شما این امکان را می‌دهد که از تصاویر، صدا و ویدئو برای انتقال بهتر پیام تبلیغاتی خود استفاده کنید . این نوع از تبایغات در وب‌سایت‌ها، پلتفرم‌های ایمیل، رسانه‌های اجتماعی و بسیاری دیگر از کانال‌های دیجیتالی ایجاد می‌شوند و معمولاً به شکل یک بنر تبلیغات را ارائه می‌دهند. تبلیغات کلیکی معمولاً هزینه کمتری دارند، زیرا فضای تبلیغاتی بیشتری نسبت به موتورهای جستجو دارند. تفاوت اصلی تبلیغات کلیکی با سئو این است که شما کلمات کلیدی را هدف قرار نمی‌دهید.

یکی از چیزهای مهم در مورد تبلیغات کلیکی توانایی آنها در ردیابی کاربران برای هدفگیری مجدد است. به عنوان مثال، اگر کاربری وارد وب‌سایت شما شود، می‌توانید او را با یک کوکی ردیابی کنید و بعداً با یک تبلیغ کلیکی مرتبط، او را هدف‌گیری کنید. با این ارتباط متنی، تبدیل‌های بسیار بیشتری را با هزینه به ازای هر کلیک (CPC) کمتر ایجاد خواهید کرد.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

بازاریابی رسانه‌های اجتماعی به دلایل بسیار ارزشمندی در این لیست قرار دارد که فقط افزایش تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی به مرز 5 میلیارد نفر نیست. رسانه‌های اجتماعی از کانالی که مردم برای ایجاد ارتباطات شخصی از آن استفاده می‌کنند، به چیزی بزرگ‌تر و بهتر از آنچه در ابتدا تصور می‌شد تبدیل شده‌اند. این روزها، می‌توانید با درگیر کردن خریداران بالقوه به شیوه‌ای شخصی‌سازی شده با آنها ارتباط برقرار کنید. هدایت اقدامات بازاریابی خود به سمت بازاریابی رسانه‌های اجتماعی ارگانیک آسان‌تر است، زیرا این پلتفرم در ابتدا برای تقویت تعاملات به جای فروش به مشتریان بالقوه طراحی شده بود.

تعامل در رسانه‌های اجتماعی به شما این امکان را می‌دهد که با دنبال کنندگان برند خود ارتباط برقرار کنید. حضور در شبکه‌های اجتماعی باعث می‌شود برند شما برای عموم قابل درک باشد. به علاوه فرصت بازاریابی دهان به دهان را هم برای شما ایجاد می‌کنند که می‌تواند به رشد مخاطب یا پایگاه مشتری شما کمک کند. از همه مهم‌تر اشتراک‌گذاری محتوای شما برای شما هزینه زیادی ندارد.

بازاریابی درونگرا

بازاریابی درونگرا یک رویکرد استراتژیک برای ایجاد محتوای ارزشمند است که با نیازهای مخاطبان هدف شما هماهنگ است. مشتریان شما را دنبال می‌کنند، زیرا شما برای مشکلات آنها راه‌حل ارائه می‌دهید. این همان چیزی است که بازاریابی ورودی به آن می‌پردازد: ارائه راه حل هایی که مخاطبان هدف شما به دنبال آن هستند. این راه‌حل‌ها می‌توانند در قالب انواع مختلف محتوا در پلتفرم‌های مختلف شما ارائه شوند که برای ارتباط با خریداران بالقوه در مراحل مختلف چرخه خرید طراحی شده‌اند. اساس بازاریابی درونگرا این است که شما به سمت مخاطب نمی‌روید، بلکه فضایی را ایجاد می‌کنید تا او شما را پیدا کند.

افیلیت مارکتینگ

افیلیت مارکتینگ یا بازاریابی وابسته، به مشارکت بین بازرگانان و بازاریابان برای تبلیغ یک محصول یا خدمات گفته می‌شود. ساده‌ترین راه برای شناسایی این نوع بازاریابی زمانی است که با چیزی مواجه می‌شوید که حاوی برچسب‌هایی مانند پست حمایت‌شده است.

به عنوان یک کانال بازاریابی یا تبلیغاتی، افیلیت مارکتینگ می‌تواند در ایجاد سرنخ و افزایش فروش موثر باشد. صرف‌نظر از اینکه مخاطب هدف شما در کدام مرحله از سفر مشتری قرار دارد، بازاریابی وابسته به عنوان یک استراتژی برای قیف فروش به شمار می‌رود و ارزش امتحان کردن را دارد.

بازاریابی موبایلی

تعداد کاربران تلفن همراه روز به روز در حال افزایش است و انتظار می‌رود این روند در سال‌های آینده نیز ادامه یابد. به همین دلیل، ارائه محتوای تبلیغاتی به کاربران تلفن همراه منطقی است. به لطف استراتژی‌های هدف‌گیری جغرافیایی که از موقعیت مکانی برای تبلیغ محصولات یا خدمات استفاده می‌شود، تجربه مشتری نیز می‌تواند به طور مداوم بهبود یابد.

کاربران گوشی‌های هوشمند همچنین 90 درصد از زمان تلفن همراه خود را صرف استفاده از برنامه‌ها و بازی‌ها می‌کنند که این امر باعث شده اپلیکیشن‌های موبایل به یک کانال بازاریابی سودآور تبدیل شوند. تلفن همراه می‌تواند داده‌های مشتری را جمع‌آوری کند و به صورت غیرمستقیم یک پایگاه اطلاعاتی برای شما ایجاد کند. از اطلاعات مربوط به مخاطبان و مشتریان می‌توانید در تدوین استراتژی بازاریابی استفاده کنید.

تبلیغات در گوگل (گوگل ادز)

جستجوی پولی از طریق گوگل ادز (SEM) این پتانسیل را دارد که سرمایه شما را بازگشت بدهد. بر خلاف SEO که در آن افراد شما را به صورت ارگانیک (و از لحاظ فنی به صورت رایگان) پیدا می‌کنند، در تبلیغات گوگل به ازای هر کلیکی که دریافت می‌کنید، هزینه پرداخت می‌کنید. مزیت استفاده از جستجوی پولی این است که تبلیغات شما در بالای نتایج جستجوی ارگانیک نشان داده می‌شود و باعث می‌شود کاربران بیشتری آن را ببینند.

حتی اگر مجبور باشید برای هر بار کلیک کردن کاربر روی تبلیغ هزینه بپردازید، باز هم ارزش زیادی وجود دارد که می‌توان از جستجوی پولی به دست آورد. قرار گرفتن تبلیغات پولی بالاتر از نتایج ارگانیک، به این معنی است که شما مخاطب جستجوگر را قبل از اینکه حتی فرصتی برای دیدن سایر گزینه ها (رقبای شما) داشته باشد، جذب می‌کنید. آگاهی کاربران از برند و ایجاد سرنخ (Lead) و تبدیل آن به فروش، دو مزیت عمده استفاده از تبلیغات در گوگل ادز است.

بازاریابی دیجیتال digital marketing

ابزارهای بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ

وقتی در فضای سنتی تبلیغ می‌کنید، لازم است فروش و فاکتورهای دیگر را رصد کنید و بر اساس آن، بازدهی تبلیغاتتان را بسنجید. این اکر در بازاریابی دیجیتال هم صادق است. همچنان که در فضای وب حضور دارید و فعالیت می‌کنیدف لازم است اثر این فعالیت را مورد سنجش و ارزیابی قرار دهید تا در صورت لزون مسیر را عوض کنید. برای این کار از ابزارهایی استفاده می‌کنیم که در ادامه مهم‌ترین آنها را معرفی می‌کنیم:

گوگل آنالیتیکس Google Analytics

این یکی از قدرتمندترین و موثرترین ابزار برای نظارت بر ترافیک وب‌سایت شما است. با استفاده از گوگل آنالیتیکس، می‌توانید ردیابی کنید که کدام یک از پست‌های وبلاگ شما محبوب‌تر بوده است، چه تعداد از بازدیدکنندگان شما مرتباً بازمی‌گردند، چه مدت زمانی را مردم در وب‌سایت شما سپری می‌کنند و موارد دیگر.

برنامه ریز کلمات کلیدی گوگل Google Keyword Planner

برای جذب افراد مناسب به کسب‌وکار عضویت خود، باید بفهمید که کدام کلمات کلیدی برای کسب‌وکار، برند و وب‌سایت شما مرتبط هستند. Keyword Planner یک ابزار عالی برای کشف کلمات کلیدی در کپی وب، محتوای وبلاگ و ابرداده شما است.
 

روش‌ها و تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ

تکنیک‌هایی که برای دیجیتال مارکتینگ به کار می‌بریم به صورت جزئی و تفکیک شده عبارت‌اند از:

  • بازاریابی توسط موتورهای جستجو

بازاریابی توسط موتورهای جستجو که به SEM (Search Engine Marketing) نیز شناخته می‌شود.
این نوع بازاریابی در واقع دربرگیرنده سئو و بخشی از تبلیغات کلیکی است که در موتورهای جستجو به نمایش درمی‌آیند.

  • بهینه سازی برای موتورهای جستجو

بهینه سازی برای موتورهای جستجو همان سئو (Search Engine Optimization) است. وقتی شما سایت خود را برای کلیدواژه مورد نظر سئو کنید، وقتی کاربر در گوگل همان کلیدواژه را جستجو کند، سایت شما در جایگاه بهتری قرار خواهد گرفت. منظور از جایگاه بهتر، جایگاهی است که بیشتر در معرض دید کاربر است و احتمال اینکه کاربر روی آن کلیک کند افزایش می‌یابد. بنابراین شما با سئو سایت خود ترافیک طبیعی سایتتان را بالا خواهید برد. برای مشاهده جایگاه کلمات کلیدی خود می توانید به صورت رایگان از  اکستنشن سئو جت سئو استفاده کنید.

طبق تحقیقات بیشترین ترافیک حاصل از SEM از سئو به دست خواهد آمد. در ضمن ترافیکی که از این روش به سایت شما وارد می‌شوند بسیار با ارزش خواهند بود چراکه این دسته از کاربران در جستجوی پاسخ سؤال خود به سایت شما وارد شده‌اند و اگر بتوانند پاسخ درست و کاملی برای سؤالشان در سایت شما پیدا کنند بدون شک در بدترین حالت از مشتریان محتوای سایتتان خواهند شد.

  • بازاریابی محتوایی

برای جذب مشتری بهتر است مراحل سفر مشتری در قیف خرید رعایت شود. طبق این تئوری، معمولاً مشتریان در همان بدو ورود به سایت خرید نمی‌کنند یا اصلاً با هدف خرید وارد نمی‌شوند. شما ابتدا باید مشتری را با خود و خدماتتان آشنا کنید. سپس کم‌کم و بر اساس یک استراتژی صحیح او را در قیف خرید به جلو برانید تا نسبت به خرید از شما تشویق شود.

در واقع شما باید با تولید محتوای مفید و کاربردی که پاسخ سؤالات مشتریان در حوزه کاری خودتان است، ایشان را به سمت خود جذب کنید و خودتان را به کاربران بشناسانید. این مرحله به نوعی برندسازی نیز محسوب می‌شود.

  • استراتژی محتوا

همان طور که گفته شد برای بازاریابی محتوا باید یک استراتژی مناسب داشت تا بتوان کاربرانی را که در جستجوی پاسخ سؤالشان به سایت وارد می‌شوند حفظ و به طریقی تبدیل به مشتری کرد.

بنابراین در استراتژی محتوا باید برای محتوایی که تولید می‌شود برنامه ریزی شود. این برنامه ریزی از این نظر است که چه محتوایی در چه زمانی باید روی سایت منتشر شود و هر کدام از محتوای ایجاد شده چگونه به یکدیگر متصل شوند تا بتوانند مشتری را در مسیر قیف فروش خرید به جلو برانند.

  • بازاریابی درون‌گرا

بازاریابی درون‌گرا (Inbound Marketing) و برون‌گرا دقیقاً مانند دو انسان درون‌گرا و برونگرا عمل می‌کنند. همان طور که یک انسان درون‌گرا ساکت و آرام بوده ترجیح می‌دهند مسائل شخصی‌شان را فاش نکنند و در مقابل انسان‌های برونگرا عادت دارند در مورد خودشان با دیگران صبحت کنند، در بازاریابی درون‌گرا نیز تبلیغات به شیوه‌ای پیش می‌رود که کاربر متوجه تبلیغاتی بودن پیام نشود. در واقع در بازاریابی درونگرا یا ربایشی کاربر بسته به نیاز خود به سمت شما می‌آید و در بازاریابی برونگرا شما سراغ او می‌روید.

مثلاً تنها به شکل سرگرمی (گیمیفیکیشن، تولید محتوای کاربردی و ...) و مانند این‌ها ظاهر می‌شوند در حالی که زیر پوشش خود کاربر را به سمت خرید نیز سوق می‌دهند.

  • بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی (Social media marketing) بیش از انواع دیگر برای تعامل با مشتری و برندسازی می‌توانند مفید باشند. حضور در این شبکه‌ها به شما و برندتان کمک خواهد کرد تا با پاسخگویی سریع به مشتریان نشان دهید که همیشه در دسترس و پاسخگوی ایشان هستید و به این ترتیب حس اعتماد را در مشتریان ایجاد کنید و بنابراین افزایش سوشیال سیگنال را به ارمغان می آورد. مقاله سوشیال سیگنال چیست را می توانید مشاهده کنید.

  • تبلیغات کلیکی

تبلیغات کلیکی یا PPC (Pay Per Click) همان دسته دوم از تکنیک SEM است. اما این نوع تبلیغات علاوه بر اینکه می‌توانند در صفحه نتایج جستجو نقش ببندند، قابلیت نمایش در صفحات داخلی سایت‌ها را نیز دارند.

  • بازاریابی توسط افراد شناخته شده

این نوع از بازاریابی بیشتر با عنوان Influencer Marketing شناخته می‌شود. وقتی شما در تبلیغ خود از افراد شناخته شده و مشهور استفاده کنید در واقع از این تکنیک بهره جسته‌اید. بهتر است فردی که برای این کار استفاده می‌کنید در راستای فعالیت‌های شرکت شما فعالیت داشته باشند. برای مثال اگر در کار محصولات ورزشی هستید می‌توانید از ورزشکاران استفاده کنید.

این روزها استفاده از افراد شناخته شده در اینستاگرام که فالوئرهای زیادی دارند نیز علاوه بر سلبریتی‌ها امکان پذیر است.

  • تبلیغات بنری

در تکنیک تبلیغات بنری (Banner Advertising) یک گوشه از سایت به یک بنر اختصاص میابد که به یک سایت دیگر لینک شده است. تبلیغات بنری به نوعی بک لینک حساب می‌شوند و از همین رو در اجرای آن‌ها باید تمام قوانین و ملاحظات مربوط به بک لینک‌ها رعایت شود.

  • ایمیل مارکتینگ

شما در هر مرحله از قیف خرید مشتری می‌توانید از ایشان بخواهید تا با وارد کردن ایمیل، مطالب مرتبط با علایقش را در صندوق ایمیل دریافت کند. حتماً ایمیل مارکتینگ (Email Marketing) خود را به صورت هدفمند اجرا کنید تا کاربران بعد از عضویت فوراً درخواست لغو عضویت ندهند.

  • بازاریابی موبایلی

طراحی سایت‌های سازگار با موبایل و طراحی اپلیکیشن مخصوص موبایل در این دسته جای می‌گیرد.

  • بازاریابی از طریق همکاری در فروش

همکاری در فروش یا Affiliate Marketing یکی از بهترین و از انواع جدید دیجیتال مارکتینگ است. در این روش شما باید به سراغ شرکتی بروید که در حوزه کاری شما فعالیت دارد اما رقیب شما نیست بلکه مکمل کار شماست.

برای مثال اگر شما فروشنده تجهیزات تلفن همراه هستید، می‌توانید با شرکتی که فروشنده دستگاه موبایل است در فروش همکاری داشته باشید. مثلاً در صفحه فروش موبایل galaxy s8 به مشتریان پیشنهاد داده شود که برای خرید متعلقات این گوشی به صفحه‌ای در وب سایت شما که برای همین منظور آماده شده مراجعه کنند.
همین کار باید در وب سایت شما برای سایت همکارتان صورت بگیرد. به این ترتیب هر دو برای یکدیگر مشتری می‌فرستید.

  • بازاریابی ویروسی

بازاریابی ویروسی (Digital Viral Marketing) از ویژگی انتشار سریع  مانند ویروس برخوردار است. در این روش بازاریاب با در نظر گرفتن شرایط زمانی جامعه یک پست اجتماعی جذاب که از لحاظ کیفی قابلیت به اشتراک گذاری به دفعات را داشته باشد طراحی کرده و آن را در صفحه اجتماعی شرکت منتشر می‌کند.

این پست باید به قدری جذاب یا مفید باشد که کاربران با دیدن آن برای اشتراک گذاری‌اش با دوستان و آشنایانشان تعلل نکنند. به این ترتیب پست مذکور مانند یک ویروس دست به دست شده و به رؤیت اکثر افراد جامعه خواهد رسید.

روش های دیجیتال مارکتینگ

بهترین منابع آموزش دیجیتال مارکتینگ

در حال حاضر تعداد زیادی از سایت‌های انگلیسی زبان در زمینه آموزش دیجیتال مارکتینگ فعالیت می‌کنند که با یک سرچ ساده می‌توانید به آنها دست پیدا کنید. در ادامه برخی از معروف‌‌ترین منابع آموزش بازاریابی دیجیتال را معرفی می‌کنیم:

سایت backlinko

بک لینکو یکی از بهترین و معتبر‌ترین سایت‌هایی است که در زمینه بازاریابی دیجیتال فعالیت می‌کند. مطالعه مقالات این سایت می‌تواند برای بازاریابان تازه کار بسیار مفید باشد.

سایت neilpatel

سایت شخصی نیل پاتل منبع خوبی است که خواننده را در جریان تجربه‌ها و دانش شخصی او در زمینه بازاریابی دیجیتال قرار می‌دهد.

سایت Moz

سایت ماز هم از منابع معتبر دیگری است در علاوه بر مطالب آموزشی، ابزارهای قدرتمندی را هم برای وبمستران طراحی و تولید کرده است.

سایت ahrefs

همه وبمستران و سئوکاران نام ahrefs را شنیده اند و برای  بررسی سئو سایت از آن استفاده کرده اند و حتی اگر با این ابزار قدرتمند کار نکرده باشند، از قابلیت ها و کاربردهای آن اطلاع دارند. این سایت پنل قدرتمندی برای سنجش سایت دارد و در کنار آن، محتوای آموزشی هم منتشر می‌کند.

برای یادگیری دیجیتال مارکتینگ از کجا شروع کنیم؟

بسته به این که در کدام شاخه از بازاریابی دیجیتال فعالیت می‌کنید، لازم است مهارت‌های متفاوتی داشته باشید. به عنوان مثال برای بازاریابی محتوایی باید دست به قلم باشید و قدرت نویسندگی داشته باشید. یا اگر می‌خواهید در زمینه سئو فعالیت کنید، باید کار با همه ابزارهای ان را بلد باشید. پس از انتخاب حوزه فعالیت، می‌توانید از دوره‌های حضوری یا غیرحضوری اموزش دیجیتال مارکتینگ استفاده کنید. همچنین می‌توانید با مطالعه منابعی که در قسمت قبلی مقاله معرفی کردیم، وارد حوزه آموزش شوید. اما در نظر داشته باشید که غیر از آموزش، تجربه و مهارت هم لازم است. پس تمرین‌های عملی را فراموش نکنید.

چرا به استراتژی دیجیتال مارکتینگ نیاز داریم؟

فرایند دیجیتال مارکتینگ هم مانند هر فعالیت دیگری در کسب‌وکار، باید بر اساس یک استراتژی مدون انجام شود. در این بخش مزایای استفاده از استراتژی در بازاریابی دیجیتال را شرح می‌دهیم:

استراتژی به شما جهت می‌دهد

بدون استراتژی بازاریابی دیجیتال، کسب‌وکار شما فاقد اهداف استراتژیک واضح خواهد بود. این امر تخصیص منابع کافی به فعالیت‌های بازاریابی را دشوار می‌کند و حتی تخمین این که اهداف شما تا چه حد محقق خواهد شد، سخت یا حتی غیرممکن خواهد بود.

به شما کمک می‌کند تا سهم بازار خود را بهتر درک کنید

بدون یک استراتژی روشن، ممکن است مشتریان حاضر در فضای دیجیتال را دست کم بگیرید. علاوه بر این، بدون استراتژی این احتمال وجود دارد که پویایی بازار آنلاین از جمله رفتارهای مشتری، رقبا و پروفایل‌های مشتری را به طور کامل درک نکنید.

به شما کمک می‌کند تا برای مشتری ارزش ایجاد کنید

بازار آنلاین بسیار رقابتی است. برای موفقیت در این فضا، باید خود را متمایز کنید و این مهم در شرایط یمحقق می‌شود که برای مشتری ارزش افزوده ایجاد کنید. فقط یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ خوب می‌تواند به شما در این امر کمک کند.

از دوباره کاری و اتلاف وقت و منابع جلوگیری می‌کند

بازاریابی دیجیتال تنها بخشی از بازاریابی یک کسب‌وکار است. اگر یک استراتژی منسجم نداشته باشید، ممکن است اقدامات شما و سایر بخش‌های بازاریابی تکراری باشند. شما می‌توانید با یک استراتژی بازاریابی دیجیتال موثر، چنین تکرار پرهزینه‌ای را از بین ببرید.

بودجه لازم برای دیجیتال مارکتینگ

شاید به نظر برسد با توجه به مفهوم مدرن بازاریابی دیجیتال، سرمایه گذاری در این بخش هزینه زیادی برای کسب‌وکارها داشته باشد. اما این طور نیست. هزینه بازاریابی به روش سنتی بسیار بیشتر از بازاریابی دیجیتال است. تولید و انتشار محتوا در وب‌سایت تنها در قبال پرداخت هزینه هاست و دامین امکانپذیر است. در شبکه‌های اجتماعی هم می‌توانید به صوت رایگان و بدون پرداخت هزینه فعالیت کنید و با تولید و انتشار محتوا، کاربران را به مخاطب و در نهایت به مشتری تبدیل کنید. در صورتی که برای حضور در رسانه‌های سنتی مانند روزنامه، تلویزیون و بیلبورد، هزینه بسیار بیشتری به کسب‌وکار شما تحمیل خواهد شد.

موضوع دیگری که در این زمینه باید در نظر داشته باشید، این است که در بازاریابی دیجیتال می‌توانید مخاطب را به صورت اصولی هدف بگیرید. بدیهی است که اکران یک بیلبورد در پرترددترین خیایان شهر، عموم افراد جامعه را مخاطب قرار می‌دهد، در حالی که وقتی شما در سایت یا شبکه‌های اجتماعی محتوا منتشر می‌کنید، دقیقا کسانی را هدف گرفته اید که با کلیدواژه‌های مربوز به کسب‌وکار شما جستجو می‌کنند. پس ضمن این که هزینه کمتری پرداهت می‌کنید، بازدهی بیشتری هم دریافت می‌کنید.
 

جمع‌بندی

برای کسب بیشترین بهره از هر کاری باید با زمانه پیش رفت. اکنون نیز در زمانه‌ای قرار گرفتیم که تقریباً می‌توان گفت تمام مردم از ابزارهای اینترنتی مانند موبایل، لپ‌تاپ و تبلت به صورت روزانه استفاده می‌کنند. خالی گذاشتن چنین محیط‌های مهمی که مشتریانمان هر روز ساعاتی را در آن سپری می‌کنند، فضا را برای عرض اندام رقبا باز خواهد کرد. پس اگر نمی‌خواهید از رقیبانتان جا بمانید دیجیتال مارکتینگ را فراموش نکنید.

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

دیجیتال مارکتینگ حوزه گسترده ای است که از کانال های مختلفی می توان در آن فعالیت کرد. این کانال ها عبارتند از : بازاریابی محتوایی - سئو یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو - ایمیل مارکتینگ - تبلیغات کلیکی - بازاریابی شبکه های اجتماعی و ...

دیجیتال مارکتینگ در راستای تبلیغ محصولات، خدمات و ... یک کسب و کار از ابزارهای دیجیتال استفاده می کند اما بازاریابی سنتی از ابزارهای دیجیتال استفاده نمیکند. از دیگر تفاوت های این دو نوع بازاریابی می توان به تعاملی تر بودن دیجیتال مارکتینگ نسبت به بازاریابی سنتی اشاره کرد. همچنین هزینه ها در دیجیتال مارکتینگ نسبت به بازاریابی سنتی کمتر است.

بیشتر بخوانید

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
دیدگاه کاربران
سعیده شاکری
 ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 02 اسفند 1401

دیجیتال مارکتینگ شامل 8 تخصص می شه. اما به صورت کلی می شه بر اساس دو جنبه آن را تقسیم بندی کرد. تبلیغات و محتوا.

شیرین توکلی
 ارسال شده در : دوشنبه 17 بهمن 1401

بازاریابی ایمیلی شامل چه مواردی می شود؟

وب 24
 ارسال شده در : دوشنبه 17 بهمن 1401

بازاریابی ایمیلی متواند شامل مواردی مانند خبرنامه برای مشترکان وبلاگ، ایمیل‌های پیگیری برای بازدیدکنندگان، ایمیل خوشامدگویی به مشتری، ارسال پیشنهادات ویژه برای مشتریان وفادار باشد.

رضا احمدی
 ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 20 دی 1401

افراد زیادی اطلاع ندارند که دیجیتال مارکتینگ در همه بیزینس ها کاربردی نیست و کمکی به رشد کسب و کارشان نمی کند. دیجیتال مارکتینگ اغلب در بیزینس های b2c به رشد آن ها کمک زیادی می کند.

فائق
 ارسال شده در : دوشنبه 14 آذر 1401

شخصا از تبلیغات کلیکی اصلا نتیجه نگرفتم و این روش دیجیتال مارکتینگ رو خیلی قبول ندارم. این روش صرفا ورودی برای سایت میاره که در نهایت نرخ تبدیل کمی داره.

بیرانوند
 ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 01 آذر 1401

سلام من به سئو که یکی از شاخه های دیجیتال مارکتینگ هست علاقه دارم. لطفا راهنمایی می کنید که برای یادگیری دیجیتال مارکتینگ و سئو از کجا شروع کنم؟

مدیریت سایت
 ارسال شده در : چهارشنبه 02 آذر 1401

سلام برای آموزش سئو بهتر است ابتدا به یادگیری مفاهیم و اصطلاحات سئو بپردازید. در سایت جت سئو می توانید در هر مرحله از یادگیری سئو که هستید، مقالات کاملی را در اختیار داشته باشید. پیشنهاد می کنیم صفحه زیر را مشاهده نمائید : https://www.jetseo.ir/page/8/%D9%88%D8%A8%D9%84%D8%A7%DA%AF

فاطمه
 ارسال شده در : یکشنبه 15 آبان 1401

چطور پرسونا مناسبی رو باید تعریف کنیم؟

مدیریت سایت
 ارسال شده در : یکشنبه 15 آبان 1401

شما می بایست با شناخت کافی از جامعه هدف خود اقدام به تعریف پرسونای او کنید.

سیما جیرانی
 ارسال شده در : شنبه 07 آبان 1401

ممنون از شما که توضیح دادید دیجیتال مارکتینگ چیست و چه روش هایی رو شامل میشه. شخصا بازاریابی درونگرا رو بسیار دوست دارم و معتقدم برای افرادی مثل من که علاقه ای به سروصدا کردن ندارن بهترین گزینه است.

فرهاد قاضی نژاد
 ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 26 مهر 1401

یکی از اشتباهات بزرگ من در بیزینس وابستگی بیش از حد به سئو بود. با یک آپدیت گوگل افت شدیدی داشتیم و کسب و کارمون تا مرز نابودی رفت. هیچ وقت نباید دیجیتال مارکتینگ رو در سئو خلاصه کرد.

علیرضا
 ارسال شده در : شنبه 23 مهر 1401

جایگاه سئو در دیجیتال مارکتینگ چیست؟ آیا فقط با سئو میشه یک کسب و کار رو موفق کرد؟

مدیریت سایت
 ارسال شده در : شنبه 23 مهر 1401

وابستگی به یک کانال مارکتینگ هیچ وقت ایده خوبی نیست. این قاعده برای سئو هم صادق است. بهتر است روی چند کانال بازاریابی تمرکز شود تا اگر یک کانال به مشکل خورد کسب و کار با مشکلات شدید مواجه نشود.