الگوریتم کبوتر چیست و چه تاثیری در نتایج جستجوی محلی دارد؟


خیلی زود گوگل متوجه شد کسب‌وکارهای کوچک و محلی توان رقابت با برندهای بزرگ و معروف را ندارند و هرگز نمی‌توانند در جایگاه‌های برتر صفحات نتایج جستجو قرار بگیرند. از طرفی نیاز کاربر ایجاب می‌کند که در مواقعی، مثلاً هنگامی که نیاز به یک تعمیرکار دارد؛ بتواند از طریق جستجو در گوگل به یک تعمیرکار کوچک در کمترین فاصله دسترسی پیدا کند. از همین رو الگوریتم کبوتر گوگل راه‌اندازی شد.

الگوریتم کبوتر

اگر شما هم یک کسب‌وکار محلی دارید، بهتر است با این الگوریتم و فوت‌و‌فن‌های رتبه گرفتن برای آن آشنا شوید تا مشتریان بیشتری جذب کنید.

الگوریتم کبوتر گوگل چیست؟

الگوریتم کبوتر یکی از الگوریتم های گوگل است و در 24 جولای 2014 شروع به کار کرد. پس از این تاریخ چنانچه گوگل به لوکیشن کاربر دسترسی داشته باشد و هدف کاربر از جستجو مراجعه به کسب و کار های محلی باشد گوگل کسب و کارهای محلی را به کاربر معرفی می کند. در واقع گوگل با این به‌روزرسانی از یک‌سو به کسب‌وکارهای محلی و از سوی دیگر به کاربرانی که به دنبال خدماتی در نزدیکی خودشان بودند کمک بزرگی کرد.

الگوریتم کبوتر چگونه کار می‌کند؟

برای این به‌روز رسانی تازه، گوگل مجبور شد صدها سیگنال رتبه‌بندی هم به سرچ عادی و هم به گوگل مپ اضافه کند. همچنین پارامترهای فاصله کاربر تا کسب و کارها نیز برای ارائه نتایج مرتبط‌تر بهبود پیدا کردند.

البته از سال 2014 که گوگل الگوریتم کبوتر را پایه‌گذاری کرد تا به امروز بارها و بارها این الگوریتم مجدداً به‌روز رسانی شده است تا نتایج با صحت بیشتری به دست ما برسند. قبل از الگوریتم کبوتر نتایج سرچ گوگل مپ با نتایج سرچ وب کاملاً فرق داشت. بعد از ظهور این الگوریتم در صفحات نتایج جستجو یک بخش مرتبط با گوگل مپ هم اضافه شد که به آن لوکال پک (Local Pack) می گویند.

الگوریتم کبوتر چگونه کار می‌کند؟

الگوریتم کبوتر چه تاثیری روی سئو و رتبه‌بندی سایت دارد؟

الگوریتم کبوتر (pigeon algorithm) روی سئو محلی تأثیر گذار است. به عنوان مثال فرض کنید به شمال سفر کرده‌اید و می‌خواهید به رستوران بروید. اگر سرچ کنید "نزدیک‌ترین رستوران"، نتایجی که مشاهده خواهید کرد بر اساس موقعیت مکانی شما هستند و رتبه‌بندی که مشاهده می‌کنید بر اساس سئوی محلی است.

نکته مهمی که وجود دارد این است که تمرکز بر سئو محلی بر ترافیک و نرخ تبدیل سایت نیز اثر می‌گذارد. البته ترافیک و نرخ تبدیل دو بحث جدا از هم هستند. ممکن است ترافیک یک سایت زیاد باشد؛ اما نرخ تبدیل آن کم و یا برعکس ترافیک سایت کم باشد اما نرخ تبدیل بالایی داشته باشد. سئو محلی می‌تواند باعث کاهش ترافیک سایت شما شود، اما نرخ تبدیل را افزایش می‌دهد. دلیل این امر آن است که با تمرکز بر سئو محلی شما سایت خود را برای جستجوهای اطراف خود بهینه‌سازی می‌کنید و قطعا بخشی از جستجوهای استان‌ها یا کشورهای دیگر را از دست می‌دهید (که ممکن بود هیچ‌وقت از شما خرید نکنند). با این حال در این شرایط کسانی که در نتایج جستجو سایت شما را می‌بینند به احتمال بیشتری مشتری شما می‌شوند.

آیا الگوریتم کبوتر برای همه‌ی کسب‌وکارها مفید است؟

به طور کلی اگر کسب‌وکار شما یک کسب‌وکار محلی است و به دنبال جذب مشتری در اطراف خود هستید، الگوریتم کبوتر و سئوی محلی بسیار می‌تواند به شما کمک کند.

کسب‌وکارهایی که محلی نیستند تاثیر چندانی از این الگوریتم نپذیرفتند. اما برای کسب‌وکارهای محلی شرایط کاملا برعکس است زیرا این الگوریتم برای رشد این کسب‌وکارها و بهبود نتایج جستجوی محلی طراحی شده است. کسب‌وکارهای محلی مانند هتل‌ها و مسافرخانه‌ها، رستوران‌ها و فست فودها، مراکز آموزشی و فروشگاه از جمله کسب‌وکارهایی هستند که این الگوریتم برای آن‌ها بسیار مفید بوده است.

الگوریتم کبوتر و تاثیر آن در سئو محلی

با الگوریتم کبوتر، کسب‌وکارهای کوچک محلی که ممکن است برند چندان قدرتمندی هم نداشته باشند شانس دیده شدن پیدا کردند و توانستند از جامعه هدف اطراف خود مشتری جذب کنند. بعد از ظهور این الگوریتم، تغییرات گسترده‌ای در رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها به وجود آمد و سایت‌ها افت و خیزهای شدیدی را تجربه کردند. نه تنها نحوه رتبه‌بندی سایت‌ها تغییر کرد و مواردی نظیر فاصله کاربر از محل کسب و کار نیز در نظر گرفته شدند، بلکه این الگوریتم سعی داشت تا اطلاعات مدنظر کاربر را در کوتاهترین زمان هم به او برساند.

pigeon algorithm

برای مثال چنانچه «شرکت طراحی سایت» را گوگل کنید با فهرستی از نتایج گوگل مپ مواجه خواهید شد که در زیر نام شرکت –بدون نیاز به کلیک- ساعات کاری، شماره تماس، ریتینگ و محل تقریبی روی نقشه قابل مشاهده خواهد بود. هم‌چنین تنها با یک کلیک می‌توانید مسیر رسیدن به شرکت موردنظر را پیدا کرده یا وارد وب‌سایت آن شوید. اگر شما هم به دنبال ثبت مکان در گوگل مپ هستید، مقاله جت سئو را در این خصوص از دست ندهید.

حتی برای کاربرانی که از تلفن همراه استفاده می‌کنند، گزینه «همین حالا تماس بگیرید» نیز فعال است تا بتوانند تنها با یک کلیک با شرکت موردنظر تماس برقرار کنند و نیازی به وارد کردن شماره تلفن نداشته باشند.

چگونه می‌توانیم سایت خود را برای سئو محلی بهینه کنیم؟

اگر صاحب یک کسب‌وکار محلی هستید می‌توانید از روش‌های زیر سایت خود را برای سئو محلی بهینه سازی کنید:

  • ثبت مکان کسب و کار در گوگل مپ: ثبت کسب‌وکارتان در گوگل مپ، موقعیت مکانی شما را به گوگل می‌فهماند و با این کار اعتبار بیشتری نزد گوگل کسب می‌کنید. دقت کنید که حتما اطلاعات را به درستی وارد کنید، مخصوصا لوکیشن کسب‌وکارتان را. زیرا اگر این الگوریتم تشخیص دهد که اطلاعات وارد شده نادرست هستند، ممکن اقدام به پاک کردن این اطلاعات کند.
  • ثبت در سایت‌های دایرکتوری محلی: سایت‌های دایرکتوری محلی سایت هایی هستند که فهرستی از کسب و کارهای محلی را ارائه می کنند. کاربران وارد این دایرکتوری‌ها می‌شوند و سایت‌های مرتبط با موضوع موردنظرشان را جستجو می‌کنند. پس از الگوریتم کبوتر، مخاطب این سایت‌ها نیز افزایش یافتند. توصیه می‌شود که سایت خود را در این دایرکتوری‌ها ثبت کنید تا تاثیر مثبت آن را در رتبه بندی محلی سایت خود مشاهده کنید.
  • ثبت اطلاعات کسب‌وکار در فوتر تمام صفحات سایت: فوتر صفحات سایت، بخش مناسبی برای درج اطلاعاتی مانند نام، شماره تماس و آدرس کسب‌وکارتان است. علاوه بر صفحه تماس با ما، پیشنهاد می‌شود در تمامی صفحات، اطلاعات تماستان را وارد کنید تا توجه ربات گوگل را جلب کنید. دقت کنید که این اطلاعات با اطلاعاتی که در گوگل مپ وارد می‌کنید یکسان باشند.
  • توجه به نظرات کاربران در گوگل مپ: تعداد نظرات در گوگل مپ، طولانی بودن آنها و وجود کلمات کلیدی در آنها در رتبه بندی محلی تاثیرگذار است. سعی کنید کاربران خود را تشویق کنید تا در گوگل کپ برای کسب و کار شما نظر درج کنند.
  • تولید محتوای محلی: سعی کنید محتواهایی که تولید می‌کنید، مرتبط با محل کسب‌وکار یا شهر شما باشند. برای مثال اگر یک شرکت تعمیر کولر در کرج دارید، ایجاد صفحه ای که برای کلمه کلیدی تعمیر کولر در کرج بهینه سازی شده باشد پیشنهاد می شود.
  • توجه به سئوی کلی سایت: علاوه بر تمرکز روی سئوی محلی و الگوریتم کبوتر، از دیگر الگوریتم‌های گوگل نیز غافل نشوید.

جمع‌بندی

در این مطلب توضیح دادیم که الگوریتم کبوتر گوگل چیست و چرا مهم است. این الگوریتم برای بهبود سئوی محلی و دیده شدن کسب‌وکارهای محلی به منظور خلق تجربه کاربری بهتر برای کاربران ایجاد شد. همانطور که توضیح دادیم سئو محلی برای همه سایت‌ها مناسب نیست و کسب‌وکارهای محلی لازم است به آن توجه کنند. امیدواریم اگر صاحب یک وب‌سایت یا کسب‌وکار محلی هستید با توجه به نکات گفته شده بتوانید سئو محلی سایت خود را بهبود ببخشید.

ضمنا پیشنهاد می کنیم برای بررسی مشکلات فنی و محتوایی سایت خود از یک ابزار بررسی سئو سایت به نام جت سئو کنید. این ابزار یک اکستنشن سئو هم دارد که به کمک آن می توانید هر صفحه سایت خود را در کسری از ثانیه تحلیل کنید. همچنین برای بررسی رتبه سایت خود می توانید به صفحه مربوطه در جت سئو مراجعه کنید.

در مورد الگوریتم های دیگر گوگل بخوانید:

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

به عنوان مثال فرض کنید به شمال سفر کرده‌اید و می‌خواهید به رستوران بروید. اگر سرچ کنید "نزدیک‌ترین رستوران"، نتایجی که مشاهده خواهید کرد بر اساس موقعیت مکانی شما هستند و رتبه‌بندی که مشاهده می‌کنید بر اساس سئوی محلی است. این یکی از کاربردهای کبوتر گوگل است.

کافی است موارد زیر را انجام دهید:

ثبت مکان کسب و کارتان در گوگل مپ / ثبت سایتتان در سایت های دایرکتوری محلی / ثبت اطلاعات تماس در فوتر سایت / تلاش برای افزایش نظرات در گوگل مپ

بیشتر بخوانید

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید