الگوریتم کبوتر گوگل چیست؟


خیلی زود گوگل متوجه شد کسب و کارهای کوچک و محلی توان رقابت با برندهای بزرگ و معروف را ندارند و هرگز نمی‌توانند در جایگاه‌های برتر صفحات نتایج جستجو قرار بگیرند. از طرفی نیاز کاربر ایجاب می‌کند که در مواقعی مثلاً هنگامی که نیاز به یک تعمیرکار دارد- بتواند از طریق جستجو درگوگل به یک تعمیرکار کوچک در کمترین فاصله دسترسی پیدا کند. از همین رو الگوریتم کبوتر گوگل راه اندازی شد.

اگر شما هم یک کسب و کار محلی دارید، بهتر است با این الگوریتم و فوت و فن‌های رتبه گرفتن برای آن آشنا شوید تا مشتریان بیشتری جذب کنید.

الگوریتم کبوتر گوگل چیست؟

یکی از مؤثرترین الگوریتم‌های گوگل بر فهرست نتایج جستجو، الگوریتم کبوتر بود. گوگل با این به‌روزرسانی از یک‌سو به کسب و کارهای محلی و از سوی دیگر به کاربرانی که به دنبال خدماتی در نزدیکی خودشان بودند کمک بزرگی کرد. الگوریتم کبوتر حوالی 24 جولای 2014 شروع به کار کرد. پس از این تاریخ چنانچه لوکیشن کاربر روشن می‌بود، از میان کسب و کارهای مرتبط با کلیدواژه سرچ شده، آن‌ها که به لوکیشن کاربر نزدیک‌تر بود در جایگاه‌های بالاتر نمایش داده می‌شدند. نمونه همین کار پیش‌تر در گوگل مپ انجام می‌شد.

الگوریتم کبوتر چگونه کار می‌کند؟

الگوریتم کبوتر

برای این به روز رسانی تازه، گوگل مجبور شد صدها سیگنال رتبه بندی هم به سرچ وب و هم به گوگل مپس اضافه کند. پارامترهای فاصله و لوکیشن نیز برای ارائه نتایج مرتبط‌تر بر اساس نزدیکی کاربران بهبود پیدا کردند.

البته از سال 2014 که گوگل الگوریتم کبوتر را پایه‌گذاری کرد تا به امروز بارها و بارها این الگوریتم مجدداً به روز رسانی شده است تا نتایج با صحت بیشتری به دست ما برسند. قبل از کبوتر نتایج سرچ مپس با نتایج سرچ وب کاملاً فرق داشت. تجربه کاربری نیز متفاوت بود. اکنون نتایج و زیبایی‌شناسی صفحات نتایج جستجو هم برای جستجوی وب و هم برای جستجوی مپس ظاهر و عملکرد یکسانی پیدا کرده‌اند. یکی دیگر از تغییراتی که بعد از رونمایی از الگوریتم کبوتر در رتبه بندی نتایج اعمال شد، تأثیر دادن نظرات ثبت شده در سایت‌های نظرسنجی مثل Yelp در رتبه بندی سایت‌های محلی و وب‌سایت‌های ثبت شده در گوگل مپس بود.

نقش الگوریتم کبوتر در متحول شدن سئو محلی

با الگوریتم کبوتر، کسب و کارهای کوچک محلی که ممکن است برند چندان محبوبی نباشند و به اندازه برندهای بزرگ رتبه خوبی نداشته باشند هم شانس دیده شدن پیدا کردند و توانستند از افراد محله خود مشتری جذب کنند. بعد از راه اندازی کبوتر، تغییرات گسترده‌ای در رتبه بندی وب‌سایت‌ها به وجود آمد. سایت‌ها افت و خیزهای شدیدی را تجربه کردند. نه تنها نحوه رتبه‌بندی سایت‌ها تغییر کرد و مواردی نظیر فاصله کاربر از لوکیشن سایت نیز در آن دخیل شدند، بلکه این الگوریتم سعی داشت تا اطلاعات مدنظر کاربر را طی کلیک‌های کمتری به وی برساند.

برای مثال چنانچه «شرکت طراحی سایت» را گوگل کنید با فهرستی از نتایج گوگل مپس مواجه خواهید شد که در زیر نام شرکت –بدون نیاز به کلیک- ساعات کاری، شماره تماس، ریتینگ و محل تقریبی روی نقشه قابل مشاهده خواهد بود. هم‌چنین تنها با یک کلیک می‌توانید مسیر رسیدن به شرکت موردنظر را پیدا کرده یا وارد وب‌سایت آن شوید.

حتی برای کاربرانی که از تلفن همراه استفاده می‌کنند، گزینه «همین حالا تماس بگیرید» نیز فعال است تا بتوانند تنها با یک کلیک با شرکت موردنظر تماس برقرار کنند و نیازی به وارد کردن شماره تلفن نداشته باشند.

جمع بندی

یکی از جذابیت‌‌ترین الگوریتم‌های گوگل، الگوریتم کبوتر است که براساس موقعیت مکانی کاربر نتایج جستجوی بهینه‌شده را به آنها نشان می‌دهد. این الگوریتم به ویژه برای کسب و کارهای محلی بسیار خوب است.

با عضویت در جت سئو گزارش رایگان سایت خود را ببینید

بیشتر بخوانید

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز: