اکستنشن کروم جت سئو

تولید محتوا سایت چیست؟ تولید محتوا بر اساس اصول سئو


در روزهایی که همه جا صحبت از تولید محتوا است، اما به نظر می‌رسد هنوز خیلی‌ها با فلسفه آن آشنایی کامل ندارند. برخی هم فقط چون فکر می‌کنند به آن نیاز دارند یا تحت تأثیر جو سراغش می‌روند. امروز می‌خواهیم ببینیم تولید محتوا یا تولید محتوا سئو شده واقعا چیست؟

تولید محتوا چیست

همه وب‌سایت‌هایی که می‌بینید به محتوایشان زنده هستند. این سایت‌ها برای برقراری ارتباط با مخاطبان و انتقال پیام خودشان، از تولید و انتشار محتوا بهره می‌برند. همین موضوع باعث شده است تا خیلی‌ها خواسته و ناخواسته، بدون در نظر گرفتن منابع و نیازشان به سمت تولید محتوا بروند. ضمن این که در طرف مقابل افراد زیادی هم در این حوزه فعالیت می‌کنند یا قصد دارند با توجه به بازار کار خوبی که دارد وارد این مسیر شوند. با توجه به اهمیت این موضوع امروز قصد داریم به صورت مفصل درباره تولید محتوا صحبت کنیم. اما محتوا باید نتیجه هم بگیرد و در صفحه نتایج گوگل، بهترین رتبه‌ها را به خودش اختصاص دهد. به همین دلیل خیلی‌ها دنبال تولید محتوا سئو شده می‌روند، بی‌آن‌که دقیقا بدانند باید چه کاری کنند. 

اگر به دنبال بررسی سئو سایت هستید، به شما ابزار آنلاین جت سئو را پیشنهاد میکنیم. این ابزار یک افزونه سئو کروم هم دارد که به کمک آن می توانید تحلیل هر صفحه از سایت خود یا دیگران را در کسری از ثانیه انجام دهید. اگر هم می خواهید رتبه بندی سایت های ایرانی را  ببینید کافی است به صفحه مربوطه در جت سئو مراجعه کنید.

عناصر تولید محتوا

تولید محتوا یک کار کاملا تخصصی است و البته باید برای آن هزینه و زمان کافی هم اختصاص داده شود. بنابراین سرهم کردن یک متن و کنار هم قرار دادن تعدادی کلمه و جمله را تولید محتوای سایت نمی‌گویند. محتوا انواع مختلفی دارد که شامل متن، ویدئو، عکس و طرح و صدا می‌شود. بنابراین در گام اول بهتر است عناصر تولید محتوا را بشناسید.

  1. تعیین هدف

اولین مشکل بزرگ خیلی‌ها همین‌جاست. جایی که به طور دقیق نمی‌دانند چرا به محتوا نیاز دارند و تولید محتوا سایت به چه دردشان می‌خورد. حتی اگر به محتوا نیاز داشته باشند هم شاید دقیق نمی‌دانند که با چه هدفی باید این کار را انجام دهند.

تعیین هدف در تولید محتوا

یادتان باشد، تولید و انتشار محتوا، بخش عمده‌ای از فرایند بازاریابی محتوایی است. در این مسیر، ما به دنبال تولید محتوای کاربردی و جذاب برای اطلاع‌رسانی، برقراری ارتباط، خلق ارزش و افزایش اعتماد مخاطبان هستیم. اما در نهایت همه می‌دانیم که به دنبال کسب‌ درآمد هستیم. ولی هر محتوا می‌تواند با هدف خاصی تولید شود. بنابراین از همان ابتدا مشخص کنید که با تولید محتوا دنبال چه چیزی هستید.

  1. شناخت مخاطب هدف

یادتان باشد ما برای مخاطبانی محتوا تولید می‌کنیم که انسان‌های واقعی هستند. پس مخاطبان اصلی ما نه کارفرما، نه گوگل و نه خودمان هستیم. کاربران براساس نیاز و نیت خودشان در موتورهای جستجو و به‌ویژه گوگل عبارتی را وارد می‌کنند تا بتوانند به خواسته خود برسند. به همین دلیل باید شناخت دقیق و درستی از مخاطب هدفمان داشته باشیم تا بتوانیم نیاز او را کامل درک کنیم. این کار کمک می‌کند چیزی که می‌خواهد به او ارائه دهیم.

برای اینکه مخاطبان هدفتان را بهتر بشناسید، باید ویژگی‌های شخصیتی، اخلاقی، رفتاری، انگیزه‌ها، احساسات، نیازها و آنها را به خوبی بشناسید.

  1. برندسازی

وقتی برای تولید و انتشار محتوا از منابع مختلف هزینه می‌کنید، یکی از مهم‌ترین کارها این است که به فکر برندسازی هم باشید. بنابراین در انواع محتوای شما باید ردپا و نشانه‌ای از برندتان وجود داشته باشد. این نشانه‌ها می‌تواند شامل نام، لوگو، هویت بصری و... باشد. ضمن اینکه همیشه باید کاری کنید که شما را به عنوان یک منبع موثق محتوا بشناسند و همه‌جا برندتان را معرفی کنند.


در جت سئو بیشتر بخوانید: چگونه درباره ما بنویسیم و سئو کنیم؟


  1. تولید محتوای جذاب و کاربردی

این که یک متن بنویسیم یا ویدئو بسازیم کافی نیست. محتوای ما باید هم جذاب و هم کاربردی باشد. به این معنی که متن، عکس، ویدئو و... که منتشر می‌کنیم باید به مخاطبان کمک کند تا بتوانند نیازشان را برطرف کرده و به چیزی که می‌خواهند برسند. 

محتوای جذاب و کاربردی

اما فقط کاربردی بودن هم کافی نیست. محتوا باید جذاب هم باشد و به جزئیات آن توجه کنید. استفاده از عکس‌های حرفه‌ای، عناوین جذاب و گیرا، ویدئو، اینفوگرافی، داستان‌سرایی و... باعث می‌شود مخاطب بیشتر با محتوایتان ارتباط بگیرد.

  1. ترویج و توزیع درست محتوا

بیش از اینکه تولید و انتشار محتوا اهمیت داشته باشد، ترویج و توزیع آن مهم است. ترویج به این معناست که با روش‌های مختلف کاری کنیم تا در کانال‌های متفاوت، مخاطبان بیشتری محتوای ما را ببینند. توزیع محتوا هم به این معنی است که مخاطب و مشتری واقعی که می‌خواهیم اقدام نهایی را انجام دهد، محتوای ما را دریافت کند. بنابراین باید روش‌ها و کانال‌های درست ترویج و توزیع محتوا را بدانید. بهترین عکس، ویدئو یا متن وقتی دیده نشوند، هیچ ارزشی ندارند. 

چه محتوایی تولید کنیم؟

سوال خوبی است. واقعا چه محتوایی باید تولید کنیم؟ برخی فکر می‌کنند تولید محتوا سئومحور یا به اصطلاح تولید محتوا سئو شده به این معنی است که فقط براساس یک سری قواعد، مطلبی را برای سایت منتشر کنیم که پر از کلمات کلیدی است.

انتخاب نوع محتوا

با اینکه تولید محتوا سایت بیشتر شامل متن است، ولی در کنار آن لازم است که از فرمت‌های دیگر هم استفاده کنیم. اما برای پاسخ به اینکه چه محتوایی تولید کنیم، باید به استراتژی بازاریابی محتوایی خودمان نگاه کنیم. در استراتژی تدوین شده موارد زیر مشخص می‌شود:

  • بررسی وضعیت کسب‌وکار و رقبا
  • پرسونای مخاطبان و نیازهای آن‌ها
  • تقویم محتوا
  • منابع موجود
  • بودجه‌بندی
  • زمان‌بندی اجرا
  • کانال‌های موردنیاز برای ترویج و توزیع محتوا
  • اهداف و شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI)

همه موارد بالا نشان می‌دهد که چه محتوایی تولید کنید و از انتشار آن دنبال چه چیزی باشید. ضمن اینکه همیشه باید به دنبال ایده‌ها و موضوعاتی باشید که به سوالات و نیاز مخاطبان هدف پاسخ دهد. هر جا که لازم باشد سراغ متن می‌روید و جای دیگر ممکن است ویدئو، عکس یا صوت به شما کمک کند.

اهمیت سئو در محتوا

سئو و محتوا یار غار و رفیق گرمابه و گلستان هستند. بیشتر از چیزی که این روزها نشان می‌دهند این دو حوزه از هم دور و جدا هستند، ولی در واقع این‌طور نیست. محتوا کمک می‌کند تا بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو بهتر پیش برود و بتوانید به کمک محتوای اصولی و استاندارد، رتبه‌های خوبی بگیرید.


بیشتر بخوانید: طول محتوا در سئو و اهمیت آن


بخش عمده‌ای از سئو به محتوا بستگی دارد. اما این تمام ماجرا نیست؛ چراکه یک موضوع دوطرفه است و سئو هم در تولید محتوا اهمیت زیادی دارد. شما نه‌تنها باید قواعد سئو را در تولید محتوا سایت رعایت کنید، بلکه باید آشنایی کامل با الگوریتم‌های گوگل، نحوه رتبه‌بندی مطالب، روش‌های جذب و ماندگاری بیشتر مخاطب، داستان‌سرایی و تکنیک‌های تولید محتوای جذاب و... داشته باشید. ضمن اینکه محتوا سئو شده چیزی نیست جز مطلبی که کاملا برای مخاطب و نیازش نوشته شده باشد.

تولید محتوا آموزشی

خیلی‌ها تصور می‌کنند محتوای سرگرمی و به اصطلاح فان، طرفداران زیادی دارد. اما براساس گزار‌ش‌ها و بررسی‌های مختلف، هنوز هم محتوای آموزشی پرکاربردترین نوع محتواست. بسیاری از کاربران دنبال یاد گرفتن در فضای اینترنت هستند و به دلایل مختلف مانند حل‌شدن مشکلات، کسب درآمد، پیشرفت زندگی شخصی و کاری و... نیاز به محتوای آموزشی دارند.

انتخاب نوع محتوا

ضمن اینکه تولید محتوا آموزشی می‌تواند درباره نحوه استفاده از کالا و خدمات شما باشد. در مسیر سفر مشتری از لحظه‌ای که با ما آشنا می‌شود تا زمانی که خریدش را قطعی کند، محتوای آموزشی و هر مطلبی که به رفتن به مراحل بعدی به او کمک کند، مفید خواهد بود.

نمونه‌های تولید محتوای خلاقانه

همان‌طور که گفتیم این روزها خیلی‌ها در حال تولید و انتشار محتوا هستند. به همین دلیل بسیاری از مطالب شبیه هم است و شاید چیز زیادی به مخاطبان اضافه نکند. اما در این بین نمونه‌های جذاب و خلاقانه‌ای هم می‌بینیم که نسبت به دیگران متفاوت‌تر عمل کرده‌اند.  اصلی‌ترین روش برای ایجاد خلاقیت، داشتن ایده‌های متفاوت و نحوه ارائه است. ولی از جمله نمونه‌های تولید محتوای خلاقانه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از محتوای تولیدشده توسط کاربر (اگر نمی دانید UGC چیست می توانید مقاله جت سئو را بخوانید)
  • استفاده از طنز
  • به‌کارگیری تصاویر و طرح‌های تولیدی
  • داستان‌سرایی و قصه‌گویی
  • تولید محتوا با حضور کارمندان
  • نمایش پشت صحنه‌ها
  • تولید محتوای ویدئویی
  • محتوای تعاملی
  • و...

بیشتر بخوانید: تحقیق کلمات کلیدی


انواع تولید محتوا

پیشتر هم چندین بار در این مطلب اشاره کردیم که تولید محتوا سایت فقط محتوای متنی نیست و باید از تمام انواع فرمت‌های موجود استفاده کنید. در ادامه بیشتر درباره این موضوع صحبت می‌کنیم.

تولید محتوای متنی

محتوای متنی، پرکاربردترین و مرسوم‌ترین نوع محتواست که برای سایت‌ها استفاده می‌شود. دلیل اهمیت این موضوع هم تاثیر محتوای متنی در سئو است که باعث می‌شود بتوانید رتبه‌های بهتری در نتایج گوگل بگیرید.

تولید محتوای متنی برای سایت

این نوع محتوا هم انواع مختلفی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم. البته فرمت‌های دیگر محتوا هم می‌توانند چنین موضوعاتی داشته باشند:

  • بلاگ پست
  • رپورتاژ آگهی
  • خبر
  • نقد و بررسی
  • راهنمای خرید
  • محصول‌نویسی
  • کپشن‌نویسی
  • و...

بیشتر بخوانید: رپورتاژ آگهی چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟


تولید محتوای تصویری

حتی اگر بهترین محتوای متنی را تولید کنید، باز هم بدون استفاده از تصاویر زیبا و جذاب، کسی حوصله نمی‌کند تا مطلب شما را بخواند. ضمن اینکه به جز سایت، بسترهای دیگر ممکن است کاملا عکس‌محور باشند. بنابراین تولید محتوای تصویری شامل عکس، طرح، اینفوگرافی و... را نباید دست کم بگیرید. از طرف دیگر استفاده از عکس تاثیر زیادی در سئو دارد، در نتایج جستجو نشان داده می‌شود، باعث ماندگاری بیشتر کاربران در صفحه شده و ارتباط خوبی با آنها برقرار می‌کند.

تولید محتوای تصویری برای سایت

تولید محتوای ویدئویی

این روزها به جز متن، بخش عمده‌ای از فرایند بازاریابی محتوایی، روی محتوای ویدئویی استوار است. محتوایی که بسیاری از کاربران با آن ارتباط خوبی برقرار می‌کنند و به دلیل جلوه‌های بصری جذابیت بالایی دارد. بسیاری از کاربران پیش از خرید یا اقدام مورد نظر، تمایل به تماشای ویدئو دارند. ضمن اینکه علاوه بر سایت، در شبکه‌های اجتماعی هم می‌توانید به خوبی از این ظرفیت استفاده کنید.


بیشتر بخوانید : تایتل چیست؟


تولید محتوای ویدئویی برای سایت

تولید محتوا برای شبکه‌های اجتماعی

نکته مهم اینجاست که تولید محتوا فقط ویژه سایت نیست و هر چیزی که در شبکه‌های اجتماعی هم می‌بینیم محتواست. هر شبکه اجتماعی بسته به ماهیت خودش نیاز به محتوای متنی، تصویری یا ویدئویی دارد. بنابراین در استراتژی بازاریابی محتوایی باید برنامه ویژه‌ای برای این پلتفرم‌ها داشته باشید؛ چراکه شبکه‌های اجتماعی بهترین کانال برای ارتباط مستقیم با کاربران و مخاطبان هدف هستند.

تولید محتوا برای سایت

این روزها کمتر کسب‌وکاری را پیدا می‌کند که سایت نداشته باشد و در فضای آنلاین کار نکند. اما سایت خالی به درد هیچ‌کسی نمی‌خورد و باید هر بخشی محتوای ویژه خودش را داشته باشد. تولید محتوا برای سایت می‌تواند شامل محتوای متنی، ویدئویی، تصویری و حتی صوتی باشد. مهم این است که کدام محتوا در کدام قسمت مناسب است و تلاش کنید سراغ آن بروید.


بیشتر بخوانید: محتوای تکراری چیست و چه تأثیری بر سئو دارد؟


جمع‌بندی

سایت‌های زیادی در فضای وب وجود دارند که هر کدام در زمینه کاری خودشان مشغول فعالیت هستند. این کسب‌وکارها علاوه‌بر اینکه در ارائه محصولات و خدمات رقابت دارند، در اینکه بتوانند در گوگل رتبه‌های بهتری بگیرند هم مشغول رقابت هستند. به همین دلیل بخشی از منابع خود را برای سئو و تولید محتوا سایت اختصاص می‌دهند. اما تولید محتوا برای سایت نیاز به استراتژی و برنامه‌ریزی دارد. باید حواستان باشد که بیهوده فقط محتوا منتشر نکنید. محتوای سئو شده چیزی است که مخاطب به آن نیاز دارد و باید باکیفیت و جذاب هم باشد.

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

بر اساس نوع محتوا، تولید محتوا نیز انواع مختلفی دارد که عبارتند از : تولید محتوای متنی، تولید محتوای تصویری، تولید محتوای ویدیویی و ...

معمولا تولید محتوا برای سایت و شبکه های اجتماعی انجام می شود. 

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید