اشتراک جت سئو

تگ چیست؟ نحوه درست استفاده از Tag در وبسایت


شاید شما هم درباره تگ ها و مباحثه سئوکاران درباره استفاده و یا عدم استفاده از tag شنیده باشید و یا حتی در پروژه هایتان در دوراهی کاربرد و عدم کاربرد برچسب ها برای سایت مانده باشید. بعضی از سئوکاران معتقدند نباید از آن‌ها استفاده کرد، برخی دیگر می‌گویند تا می‌توانید در هر صفحه تگ‌ های مختلف بگنجانید! در این مقاله از سایت جت سئو قصد داریم درباره اینکه برچسب چیست؟ و تاثیر این شمشیر دو لبه روی سئو سایت که می تواند موجب بهبود رتبه سایت و یا برعکس باعث ایجاد صفحات تکراری و درنتیجه افت سایت شود صحبت کنیم. با ما همراه باشید تا با آموزش نحوه صحیح استفاده از تگ ها در سایت که از اهمیت بالایی نیز برخوردار است، یک بار برای همیشه این موضوع و مسئله را حل کنیم.

برچسب یا تگ

برچسب یا tag چیست؟

برچسب یا tag یعنی چی؟ محتوای وب‌سایت ما شامل صفحات زیادی است. همه ما مقالات، عکس‌ها، محصولات و بقیه محتوای وب‌سایت را برای راحت پیدا کردن کاربر دسته‌بندی می‌کنیم. دسته‌بندی‌های یک وب‌سایت را از منوی اصلی آن می‌توانیم پیدا کنیم.
مواقعی پیش می‌آید که برخی از مطالب سایت از جهاتی با یکدیگر شباهت دارند، اما در یک دسته قرار نمی‌گیرند. حتما اگر بتوانیم همین مطالب را نیز طبقه‌بندی کلی کنیم تا کاربر راحت‌تر از آن‌ها استفاده کند خیلی مفید خواهد بود. اینجاست که برچسب ارزش پیدا می‌کند. برای مطالبی که دارای یک موضوع یا ویژگی مشابه‌اند یک برچسب تهیه می‌کنیم و بر روی تمام آن‌ها می‌چسبانیم.
برچسب‌ ها یا تگ‌  ها نیز در واقع نوعی دسته‌بندی هستند اما دسته‌بندی‌هایی با اهمیت کمتر که قرار نیستند در منوی سایت قرار بگیرند. برچسب‌ها را در شبکه‌های اجتماعی با علامت هشتگ (#) مشخص می‌کنند. تگ‌ ها یک صفحه در وب‌سایت درست می‌کنند. این صفحه حاوی مطالبی خواهد بود که برچسبی یکسان دارند. با اینکه برچسب‌ ها کلمات مهم یک متن هستند اما نباید آن‌ها را با کلمات کلیدی اشتباه بگیرید.

جت سئو چه کاری انجام می‌دهد؟

جت سئو یک ابزار آنالیز سایت به صورت آنلاین و با امکانات رایگان است که می‌تواند به وبسایت‌های اینترنتی کمک کند مشکلات محتوایی، فنی و سئوی خود را یافته و در جهت رفع آن‌ها اقدام کنند. همچنین جت سئو یک افزونه سئو کروم دارد که با چند کلیک می‌تواند تمام اطلاعات لازم برای بررسی سئوی داخلی یک صفحه را در اختیار شما قرار دهد. 

چند مثال از برچسب

برای مثال فرض کنید راجع‌به فیلم «آژانس شیشه‌ای» پرویز پرستویی مطلبی می‌خوانید که در دسته‌بندی «معرفی فیلم» قرار دارد که به طور حتم دسته‌بندی «پرویز پرستویی» نمی‌تواند دسته‌بندی مناسبی برای یک سایت یا یک مطلب راجع به آژانس شیشه‌ای باشد.
حال اگر در مطلبی دیگر در دسته‌بندی «اخبار سینما» بخوانید که پرویز پرستویی جایزه سیمرغ بلورین را به خاطر بازی در فیلم آژانس شیشه‌ای دریافت کرده است، کاربر دوست دارد که اطلاعات بیشتری راجع به پرویز پرستویی کسب کند. اگر آن مطلب راجع‌به فیلم آژانس شیشه‌ای تگ یا برچسبی با عنوان «پرویز پرستویی» داشته باشد، کاربر با کلیک روی آن می‌تواند تمامی مطالب راجع به پرویز پرستویی را در یک صفحه مشاهده کند.
یا فرض کنید وب‌سایت WEB24 مطالب مختلفی در دسته‌بندی‌هایی نظیر آموزش سئو و بهینه سازی سایت، آموزش بازاریابی اینترنتی، اخبار تکنولوژی و... دارد. حال مطلبی در رابطه با «معرفی الگوریتم پاندا» در این وب‌سایت منتشر می‌شود. اگر بخواهیم این مقاله را در دسته‌بندی «گوگل» قرار دهیم، عنوان دسته‌بندی جالب نیست؛ چراکه در این صورت باید اکثر مطالب در همین دسته‌بندی جای بگیرند. بنابراین وقتی مقاله «معرفی الگوریتم پاندا» منتشر شد برچسبی تحت عنوان گوگل روی این مقاله می‌چسبانیم تا اگر کاربری بخواهد مقالات بیشتری در ارتباط با گوگل بخواند با کلیک روی این برچسب به صفحه مربوط به مطالب گوگل هدایت شود.


بیشتر بخوانید: الگوریتم پاندا چیست و چه فاکتورهایی را بررسی می کند


چرا باید از برچسب استفاده کنیم؟

وجود برچسب از دو جهت برای یک وب‌سایت مهم و حیاتی است. یکی از دید کاربران و دیگری از منظر قواعد سئو و بهینه‌سازی وب‌سایت.

تأثیر بر چسب‌ ها بر رابط کاربری

اگر یک نوشته را بدون برچسب منتشر کنیم کاربر نمی‌تواند به دنبال مقالات مرتبط با یک موضوع خاص بگردد. اما اگر برای هر محتوایی از سایت برچسب یا تگ در نظر بگیریم، کاربر خیلی راحت‌تر می‌تواند به موضوعات جزئی مورد علاقه خود که در دسته‌بندی‌های سایت نمی‌گنجند دست پیدا کند.
برای مثال اگر به وب‌سایت وب 24 سر بزنید و یک مقاله را بخوانید در پایان صفحه می‌بینید که به شما مقالات مرتبط دیگری پیشنهاد شده است. این دسته از مقالات در یک دسته‌بندی قرار گرفته‌اند اما حالتی را در نظر بگیرید که وب 24 بخواهد مقالات دقیق‌تری به کاربران خود پیشنهاد بدهد در این حالت مقالاتی را معرفی می‌کند که تگ‌های یکسانی داشته باشند و به این صورت تجربه کاربری بهتری نصیب کاربران آن وب‌سایت می‌شود.
یا اگر یک فروشگاه آنلاین بخواهد محصولات مرتبط را به کاربرش پیشنهاد بدهد اما وب‌سایتش این امکانات را نداشته باشد. در این صورت می‌تواند برچسبی برای محصول اصلی و محصولات مرتبط با آن در نظر بگیرد و در وب‌سایت خود بخشی را پیش‌بینی کند که محصولاتی با تگ مشابه به کاربران آن سایت ارائه دهد.

تأثیر بر چسب‌ ها بر رابط کاربری


بیشتر بخوانید: تنظیمات گوگل دیسکاور


نقش برچسب‌ های درست در سئوی سایت

همان طور که در ابتدای این مطلب گفته شد هر تگ در واقع یک صفحه است؛ صفحه‌ای حاوی مطالب مرتبط در یک وب‌سایت. بنابراین موتورهای جستجو نیز این صفحه را ایندکس می‌کنند و در نتایج جستجو نمایش داده می‌شود.
به عبارت دیگر تگ‌ یا برچسب سایت به ما کمک می‌کند که حتی اگر برای یک کلیدواژه یک مطلب جداگانه ننوشته یا آن را در دسته‌بندی‌های سایت خود نداشته باشیم باز هم بتوانیم در صفحه نتایج گوگل جایگاهی برای آن کلیدواژه به دست بیاوریم.

نقش برچسب‌ های درست در سئوی سایت

راهنمای کامل استفاده از تگ‌ ها در سایت

متأسفانه در ایران گمان می‌کنند هر چه قدر بیشتر از برچسب‌ها استفاده کنند جایگاه بهتری در صفحه نتایج جستجو (SERP) خواهند یافت. این تفکر شاید در زمان‌های گذشته درست بود اما بهتر است بدانید اکنون استفاده بی‌رویه از تگ‌ ها چیزی جز نابودی یک سایت به همراه ندارد.
اکنون الگوریتم‌ های گوگل بسیار هوشمندتر از گذشته عمل می‌کنند و دیگر نمی‌توان با اضافه کردن برچسب‌های متنوع یا بی‌ربط به یک محتوا جایگاه خوبی در صفحات SERP پیدا کرد.

  • تگ‌های بیش از حد، نرخ خروج از صفحات وب‌سایت را بالا می‌برد

استفاده از تگ‌ های زیاده از حد علاوه بر تأثیر منفی بر سئو، ممکن است کاربران شما را هم فراری بدهد.
در حالی که تگ‌ های درست، مرتبط و با تعداد متناسب می‌تواند به کاربر در رابطه با یافتن موضوعات مورد علاقه‌اش کمک کند، اما اگر یک محتوا مملو از تگ یا برچسب باشد نه‌تنها هیچ نیازی از کاربر رفع نمی‌کند بلکه به دلیل شلوغ شدن صفحه و سردرگم کردن کاربر، او بلافاصله سایت را ترک خواهد کرد. به این ترتیب نرخ خروج (bounce rate) بالا رفته و جایگاه صفحه‌تان سقوط خواهد کرد.

  • مواظب باشید صفحاتی با محتوای تکراری نسازید

همان‌طور که گفته شد هر تگ یک صفحه ایجاد می‌کند. حال اگر شما تگ‌ های زیادی ایجاد کنید ممکن است به اشتباه برخی از این تگ‌ ها معنایی مشابه داشته باشند و نتیجه این شود که در صفحات مشابهی استفاده شوند. در نتیجه محتوای مربوط به تمام آن‌ها یکسان خواهد بود و صفحاتی که ایجاد می‌کنند تماماً یکسان می‌شوند. این باعث به وجود آمدن محتوای تکراری (Duplicate Content) خواهد شد که از نظر سئو مشکل دارد.


بیشتر بخوانید: محتوای تکراری چیست و چه تأثیری بر سئو دارد؟


  • از ساختن تگ‌ های منحصر به فرد دوری کنید

اگر در حال حاضر فقط یک مطلب مرتبط با یک برچسب دارید اما قرار است در آینده مطلب دیگری با همان برچسب اضافه کنید، تگ منحصر به فرد یا تکی محسوب نمی‌شود. اما یادتان باشد تنها زمانی از یک تگ می‌توانید استفاده کنید که حداقل دو صفحه آن ویژگی مشترک مذکور در تگ را داشته باشند.
به عبارت دیگر هرگز برچسب یا تگی ایجاد نکنید که فقط به یکی از محتواهای سایتتان مربوط شود. در این صورت با وارد شدن به صفحه آن تگ، فقط شاهد یک تیتر خواهیم بود!

  • برای ایجاد برچسب خودتان را جای کاربر بگذارید

قبل از آن که یک تگ ایجاد کنید خودتان را جای مخاطب بگذارید و ببینید آیا این تگ برای او مفید و جذاب خواهد بود؟ آیا ایجاد این برچسب موجب ماندگاری او در سایت خواهد شد یا نه؟ پاسخ به تمامی این سؤالات می‌تواند به شما در تصمیم‌گیری درست کمک کند.

  • برچسب‌ ها را بر اساس کلیدواژه‌های جستجو شده ایجاد کنید

بهتر است عنوانی برای تگ‌ های خود خلق کنید که بیشترین جستجو را داشته باشد. می‌توانید قبل از ایجاد برچسب‌ ها نگاهی به گوگل ترندز بیندازید.

  • برچسب‌ های خود را بدون توضیح رها نکنید

بهتر است برای صفحه تگ نیز یک توضیح (Description) بنویسید. این امر هم به کاربر و هم به موتور جستجو در فهم بهتر آن کمک می‌کند.

  • هنگام برچسب زدن بر موضوع تمرکز کنید نه تعداد کلیدواژه

یعنی بهتر است اگر دو کلمه کلیدی در یک مقاله داریم از یک برچسب استفاده کنیم. نیازی نیست که به ازای هر کلمه کلیدی یک برچسب داشته باشیم. در مقابل گاهی موضوعی که در مورد آن می‌نویسیم بسیار کلی است و موضوعات جزئی‌تر دیگری را در برمی‌گیرد. در این حالت می‌توانیم هر یک از این موضوعات جزئی را –در صورت رعایت نکات بالا- به یک برچسب تبدیل کنیم.
 

جمع بندی
در پایان به دلیل اهمیت بسیار زیاد این نکته، یک بار دیگر یادآوری می‌کنیم هر چقدر برچسب‌ها می‌توانند در سئوی سایت مفید باشند همان اندازه اگر از آن‌ها به درستی استفاده نکنید می‌توانند به جایگاه وب‌سایتتان ضربه بزنند. بنابراین این جمله که برچسب‌ های بیشتر یعنی سئوی بهتر را برای همیشه فراموش کنید. برچسب‌ ها به طبقه‌بندی مطالب سایت کمک شایانی می‌کنند. به‌خصوص وقتی نمی‌خواهید مطلبی را در دسته‌بندی سایتتان قرار دهید برچسب یا تگ به کارتان خواهد آمد.

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

برای مطالبی که دارای یک موضوع یا ویژگی مشابه‌اند یک برچسب تهیه می‌کنیم و بر روی تمام آن‌ها می‌چسبانیم.

درباره کاربرد برچسب‌ها باید بگوییم که مواقعی پیش می‌آید که برخی از مطالب سایت از جهاتی با یکدیگر شباهت دارند، اما در یک دسته قرار نمی‌گیرند. حتما اگر بتوانیم همین مطالب را نیز طبقه‌بندی کلی کنیم تا کاربر راحت‌تر از آن‌ها استفاده کند خیلی مفید خواهد بود. در این موقعیت تگ ها می تواند به کمک بیایند و کار را برای ما و کاربران راحت تر کنند.

استفاده بیش از حد از تگ ها، نرخ خروج از صفحات وب‌سایت را بالا می‌برد و علاوه بر تأثیر منفی بر سئو، ممکن است کاربران شما را هم فراری بدهد. اگر یک محتوا مملو از تگ یا برچسب باشد نه‌تنها هیچ نیازی از کاربر رفع نمی‌کند بلکه به دلیل شلوغ شدن صفحه و سردرگم کردن کاربر، او بلافاصله سایت را ترک خواهد کرد. به این ترتیب نرخ خروج (bounce rate) بالا رفته و جایگاه صفحه‌تان سقوط خواهد کرد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید