الگوریتم MUM گوگل چیست و چگونه نتایج جستجو را تغییر می‌دهد


یکی از جدیدترین الگوریتم‌های گوگل که سر و صدای زیادی به پا کرده، الگوریتم MUM‌ است. در این مطلب می‌خواهیم بیشتر درباره این الگوریتم صحبت کنیم و ببینیم چه تاثیری روی سئو دارد.

باید بگویم گوگل در حال طی مسیری است تا بتواند هرروز بیشتر از دیروز رفتار شبه انسانی از خود بروز بدهد، رفتاری که تحلیلی‌تر و منطقی‌تر است. باید گفت که با الگوریتم جدید گوگل، تحول شگرفی در نتایج جستجو به وجود خواهد آمد. شما می‌توانید یک سوال جامع از گوگل بپرسید و پاسخی را دریافت کنید که گویا با یک متخصص آن حوزه در ارتباط هستید. با این تفاوت که این متخصص، دانش تئوری و تجربی بیشتری نسبت به هر متخصص دیگر این حوزه دارد. در ادامه می‌بینیم الگوریتم MUM چیست.

الگوریتم مام گوگل امکان پاسخگویی به سوالات پیچیده کاربران را فراهم می‌کند و در نهایت تجربه‌ی کاربری بهتری را رقم می‌زند این الگوریتم دارای دو ویژگی منحصر به فرد است. اصلی‌ترین ویژگی این الگوریتم به این صورت است که گوگل کارهایی را که انجام می‌دهد را با تقدم انجام نمی‌دهد بلکه به صورت هم‌زمان به انجام چندین کار مختلف می‌پردازد.

در واقع همزمان متن را می‌خواند، معنای آن را درک می‌کند، اطلاعات عمیق و دقیقی در مورد موضوع از منابع موجود متنی، صوتی و تصویری اکتشاف می‌کند و به زبان عام یک اطلاعات شسته و رفته از هر آن چیزی که در گوگل درمورد آن موضوع وجود دارد به کاربر تحویل می‌دهد.

ویژگی شگرف دیگر این الگوریتم 75 زبانه بودن آن است. اما این 75 زبان چه کاربردی برای کاربر عادی گوگل دارد؟ هوش مصنوعی این الگوریتم همچون دانشمندی رفتار می‌کند که به 75 زبان تسلط دارد و به تمام علوم مندرج در اینترنت آگاه است. یعنی از تمامی منابع اطلاعات به هر زبانی که باشد بهره‌مند می‌شود و آن را به هر زبانی که باشد به زبان خودتان به شما بازگو می‌کند و راهنمایی‌های لازم را برای شما در این راستا انجام می‌دهد.

مثلا اگر شما در حوزه‌ی محتوا فعالیت می‌کنید، منابع متنی مناسب را برای فعالیت به شما معرفی می‌کند، مجموعه‌های آموزشی معتبر این حوزه را نام می‌برد و آژانس‌های فعال را برای شما توصیه می‌کند.

Google MUM یا الگوریتم مام

الگوریتم MUM مخفف چیست

الگوریتم MUM مخفف Multitask Unified Model است. به صورت تحت الفظی مدل یکپارچه چند کاره ترجمه می‌شود. اما این مدل یکپارچه چندکاره یعنی چه؟ که درادامه به صورت دقیق این موضوع را تشریح می‌کنیم. این الگوریتم بر پایه هوش مصنوعی طراحی شده است یعنی شما با یک شبه انسان در ارتباط خواهید بود. به گفته‌ی خود گوگل این الگوریتم یک مدل زبانی است که 1000 برابر قوی‌تر و پیچیده‌تر از الگوریتم BERT رفتار می‌کند.

الگوریتم MUM به چه معناست

این الگوریتم در 18 می ۲۰۲۱ معرفی شد ولی در نهایت هنوز زمان دقیقی برای اجرای آن مشخص نشده است. قطعا به دلیل ساختار پیچیده و بنیادی این الگوریتم اجرای ن زمان‌بر خواهد بود. قطعا نسخه‌های مختلف این الگوریتم در بازه‌های زمانی مختلف مورد تست قرار می‌گیرد و این را می‌توان از آمار و ارقام دریافت از جمله نوع نمایش جستجوها و همچنین مسائل مربوط به ایندکس نشدن از موارد مشابه هست که تا به حال رخ داده است.

تا پیش از الگوریتم BERT، اساس نمایش نتایج سرچ در گوگل، شکل سنتی جست‌وجوی کلیدواژه‌محور بود، اما BERT باعث شد تا سرچ گوگل به شیوه‌ای پیچیده‌تر به دنبال یافتن پاسخ پرسش‌های مخاطب از دل سایت‌های مختلف باشد. حالا به جایی رسیده‌ایم که گوگل به عنوان یک دستیار حرفه‌ای و کاربلد باید به هر نحوی پاسخگوی سؤالات مخاطبانش باشد.

گاهی کاربران عبارتی را جستجو می‌کنند که در تگ title و متا وجود ندارد اما در متن درباره آن صحبت شده است. حتی گاهی مترادف و مشابه آن عبارت را کاربر می داند اما گوگل نمی تواند مطمئن باشد که واقعا این مترادف همان چیزی است که این کاربر به دنبال آن است یا خیر؟! تمامی این‌ها چیزهایی خواهد بود که در آینده نزدیک دیگر با آن مواجه نخواهیم بود و با گوگل ارتباط دو طرفه ایجاد خواهیم کرد.

نحوه‌ی کار الگوریتم مام

اگر به زبان ساده پاسخ به سوالات پیچیده را توضیح دهیم باید بگویم هدف ما حل یک انتگرال ریاضی نیست، بلکه پاسخ به یک سوال جامع است اطلاعاتی که شما نیاز دارید شاید امروز نیز طی 8 سرچ در گوگل با سوالات مختلف دریابید اما برای اکتشاف این اطلاعات نیازمند 8 برابر تلاش و زمان بیشتر است در حالی که از جامعیت پاسخ هم شما اطلاع قطعی ندارید.

این الگوریتم به دلیل تسط به 75 زبان گستره‌ی مخاطبان شما را وسعت می‌دهد. به این شکل که محتوای شما برای مخاطبان آن محتوا در کشورهای دیگر نیز نمایش داده می‌شود. به علاوه شما می‌توانید محتوای بخصوص برای مردم کشورهای دیگر تولید کنید بدون آن‌که نیاز باشد به زبان آن‌ها مسلط باشید.

وقتی از چندوجهی بودن این الگوریتم صحبت می‌شود منظور این است که دیگر منبع اطلاعات گوگل فقط محتوای متنی نیست. گوگل با این الگوریتم می‌تواند محتوهای صوتی و تصویری را نیز درک کند و محتوای مورد نیاز شما را از درون تمامی این موارد استخراج کند. گوگل لنز هم از جمله خدمات گوگل است که شامل این الگوریتم شده که شما می‌توانید با گرفتن عکسی از درمورد جزئیات آن عکس از گوگل بپرسید.

به طور مثال تصور کنید شما یک ابزار الکترونیکی دارید که قطعه‌ای از آن دچار شکستگی شده است می‌توانید عکسی از آن بگیرید و از گوگل بپرسید که برای تعمیر آن می‌توانید به کجا مراجعه کنید یا قطعه شکسته شده را از چه سایتی می‌توانید تهیه کنید.

به دلیل اینکه گوگل متوجه کل مطلب و محتوای متنی خواهد شد روشن است که دیگر کلمات کلیدی تاثیر ثابق را در سئو نخواهد داشت یا شاید به طور کلی از چرخه جستجو حذف خواهد شد. در ادامه‌ی نتیجه‌گیریمان برای شرایط کلمه کلیدی در آینده باید گفت قطعا اسنیپت هم دست خوش چنین تغییر اساسی خواهد شد. در این جا است که متوجه می‌شویم کیفیت محتوا بیش از پیش در بازدید از سایت ما تاثیر خواهد داشت.

اما نوبت آن است که درمورد میزان کلیک صحبت کنیم. فعلا مشخص نیست که گوگل محتوای جمع‌بندی شده را به صورت مستقل از طرف خود به مخاطب ارائه خواهد داد و در نهایت برای مطالعه بیشتر منابع اینترنتی خود را به مخاطب معرفی خواهد کرد یا گروهی از صفحات را به مخاطب معرفی خواهد کرد تا تمامی اطلاعات مورد نیازش را در آن صفحات بیابد. اما یک حالت سوم نیست وجود می‌تواند داشته باشد و آن معرفی تکمیل‌ترین سایت از نظر اطلاعات مورد نیاز است. قطعا همگی ما منتظر این انقلاب بزرگ علمی هستیم.

الگوریتم مام گوگل

چگونه الگوریتم مام MUM نتایج جستجو را تغییر می‌دهد

باید گفت که جستجوها در این الگوریتم در سه دسته قرار دارند.

Things to know (چیزا هایی که باید بدانیم): در این گروه با توجه به کلیدواژه‌ی سوال جستجو شده برای شما سوالات و پاسخ‌هاییی نمایش داده می‌شود.

Topic zoom (بخش عادی سرچ که شامل نتایج می شود و موضوع اصلی برای بررسی را نمایش می دهد): در این بخش کاربر وقتی درمورد موضوعی جستجو می‌کند با توجه به درک گوگل از محتوای درخواستی صفحات مشابه نیز در جستجو نمایش داده می‌شود.

Visually browsable search results (بخش برای یافتن ایده): این بخش برای ایده گرفتن طراحی شده و به شما سرنخ‌هایی را ارائه می‌کند که در نهایت باعث شکوفایی ایده‌ها در بخش مورد جستجو می‌شود.

در پایان مطلب مثالی را از  معاون ارشد گوگل، آقای Prabhakar Raghavant که سال 2021 مطرح کرد را بیان می‌کنم تا به صورت کامل از نحوه‌ی کار این الگوریتم مطلع شوید. وی یک سوال پیچیده را مطرح می‌کند و آن این است که: من قبلا به کوه‌های آدام رفته‌ام و قصد دارم در پاییز بعدی، برای پیاده‌روی به کوه فوجی ژاپن بروم. چگونه می توانم آماده شوم و به چه چیزهای دیگری نیاز دارم؟

شما باید خورد برای پاسخ سوالاتتان در حال حاضر سوالات متفاوت از جمله وضعیت آب‌وهوایی، شرایط اسکان، تیم‌های کوهنوردی منطقه و... از گوگل بپرسید. اما بهترین کسی که می‌تواند به شما پاسخ دهد کوهنوردی است که همچون ایشان به کوه آدام صعود کرده و به‌علاوه تجربه صعود به کوه فوجی را دارد تا پاسخ را به صورت نسبی درمورد سختی مسیر نوع آب‌وهوا بدهد.

قطعا بیشتر اطلاعات درمورد این کوه به زبان ژاپنی خواهد بود. اما گوگل با این الگوریتم به داده‌های تمامی کوه‌نوردان دسترسی دارد و در نهایت کامل‌ترین پاسخ را به شما از بین تمامی متن‌ها و زبان‌ها ارائه خواهد داد.

باید گفت شما علاوه بر اطلاعات پیشنهاداتی از جمله محل اسکان از گوگل دریافت می‌کنید و مناسب بودن لوازمتان با مسیر این کوه را با گوگل لنز چک می‌کنید. شما به این راحتی برای این سفر آماده خواهید شد. سفر خوشی را برایتان آرزومندم.

الگوریتم Google MUM چه تاثیری در سئو دارد

 باید گفت که قطعا اصول اساسی گوگل تغییر نخواهد کرد بلکه در تغییرات در جزئیات رخ خواهد داد. پس ادامه پایبندی به اصول اساسی گوگل موجب دیده شدن سایت شما خواهد شد. به علاوه محتواها نباید فقط در یک بخش باشد بلکه تنوع، جامعیت در نهایت کیفیت محتواهای صوتی، تصویری بسیار مهم خواهند بود. باید به این نکته توجه کرد که همه‌ی این اقدامات برای افزایش رضایت و تعامل کاربر با صفحات می‌باشد پس بی‌توجهی به این نکات ریز در محتوا قطعا سایت شما را با توجهی مخاطبان روبه‌رو خواهد کرد.

یکی از بزرگترین چالش های گوگل این است که چگونه بتواند آن چه کاربرانش واقعا به دنبال آن هستند را در نتایج اول جستجو نمایش دهد. همیشه عنوان اصلی صفحه و متاتوضیحات و انکرتکست‌های تعریف شده برای گوگل نقش مهمی در تطبیق آن ها با عبارت سرچ شده توسط کاربر داشتند. اما همیشه یک مشکل اساسی وجود داشت.

جمع‌بندی

در این مطلب به بررسی یکی از جدیدترین الگوریتم‌های گوگل پرداختیم که می‌تواند در نتایج جستجو و ارائه یک تجربه کاربری جذاب تاثیر بسیار مهمی داشته باشد. در واقع الگوریتم MUM همزمان متن را می‌خواند، معنای آن را درک می‌کند، اطلاعات عمیق و دقیقی در مورد موضوع از منابع موجود متنی، صوتی و تصویری اکتشاف می‌کند و به زبان عام یک اطلاعات شسته و رفته از هر آن چیزی که در گوگل درمورد آن موضوع وجود دارد به کاربر تحویل می‌دهد. برای آنالیز سایت خود می توانید از ابزار جت سئو استفاده کنید.

در مورد الگوریتم های دیگر گوگل بخوانید:

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید