اکستنشن کروم جت سئو

آموزش گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)


سرچ کنسول گوگل، ابزار گوگل برای ارتباط با مدیران سایت‌های اینترنتی است. گوگل search console به شما کمک می‌کند تا مشکلات سایت خود را پیدا کرده، آن‌ها را برطرف نمایید و رتبه بهتری در نتایج گوگل کسب کنید. بر هر کسی که مدیریت سایت شخصی یا کسب‌وکار را برعهده دارد، واجب است که از ابزارها تحلیلی و آماری برای بررسی عملکرد سایت استفاده کند. سرچ کنسول گوگل یکی از قوی‌ترین ابزارهای رایگان است که در این مطلب با آموزش جامع آن همراه شماییم.

گوگل سرچ کنسول (Google Search Console) چیست؟

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console ابزاری قدرتمند برای بررسی وضعیت عملکرد سایت محسوب می‌شود. به کمک این ابزار می‌توان داده‌های مفیدی از وبسایت به دست آورد و با رفع خطاهای احتمالی و بهینه‌سازی و به‌روزرسانی محتواهای آن به بررسی ترافیک سایت و افزایش آن پرداخت. در ادامه با  آموزش کار با گوگل سرچ کنسول با ما همراه شوید.

مزایای استفاده از سرچ کنسول چیست؟

سرچ کنسول ابزاری رایگان و در عین حال بسیار قدرتمند است. این ابزار به شما امکان تغییر تنظیمات سایتتان در گوگل را ارائه می‌دهد، در عین حال گزارشات متنوع و بسیار جامعی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Performance
  • Discover
  • Coverage
  • Discover
  • Core web vitals
  • crawl stats
  • Links

شما از طریق این ابزار می‌توانید نقشه سایت را برای گوگل ارسال کنید، درخواست ایندکس صفحات خود را به گوگل بدهید و در صورتی که برای سایت شما مشکل امنیتی پیش بیاید یا گوگل شما را جریمه کند از آن مطلع شوید.

آیا ثبت سایت در سرچ کنسول گوگل و استفاده از آن رایگان است؟

بله، ثبت و افزودن سایت در سرچ کنسول مراحل بسیار ساده‌ای دارد که هر شخصی می‌تواند آن‌ها را انجام دهد. پس از افزودن سایت در ابزار search console باید به گوگل نشان دهید که مالک سایت هستید و بعد از این مرحله، کار تمام است!

ما در این مقاله به زبان بسیار ساده به شما آموزش ثبت سایت در سرچ کنسول و تایید هویت سایت را آموزش داده‌ایم. مراحل ثبت سایت در سرچ کنسول عبارتند از:

  1. افزودن سایت
  2. تایید هویت

 ابزار سرچ کنسول کاملا رایگان است و گوگل هیچگونه‌ هزینه‌ای در قبل ارائه اطلاعات و گزارش‌ها از کاربران دریافت نمی‌کند.

ثبت سایت در سرچ کنسول گوگل

شاید این سئوال برای شما پیش آمده باشد که چگونه از آمار ورودی گوگل و بازدیدکنندگان سایت خود باخبر شوم؟ با ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول جواب این سئوال را پیدا خواهید کرد. پیش از هر چیز باید بدانید چطور وبسایت خود را به گوگل سرچ کنسول متصل کنید. با راهنمای کامل نصب گوگل سرچ کنسول قدم به قدم پیش بیایید و وبسایت خود را به این ابزارهای سئو متصل کنید.

ابتدا وارد سرچ کنسول گوگل شوید و روی گزینه Add Property بزنید.

افزودن سایت در search console google
 

سپس آدرس URL خود را در بخش Domain field  وارد کنید.

ثبت سایت در سرچ کنسول گوگل

حالا باید سایت خود را تایید کنید، گوگل باید مطمئن شود که شما مالک سایت هستید و پس از این مرحله اطلاعات را به شما نمایش دهد. 
برای گرفتن کد تایید گوگل در کنسول جستجوی گوگل می‌توانید از 7 روش استفاده کنید؛ اما این سه روش از همه ساده‌تر است:

  1. فایل HTML: فایل HTML را در وبسایتتان بارگذاری کنید.
  2. CNAME یا TXT Record: در این روش می‌توانید CNAME یا TXT record را به تنظیمات دامنه خود بیفزائید. 
  3. HTML Code Snippet (توصیه می‌کنیم از این روش استفاده کنید): کافیست یک اسنیپت (HTML Tag) ساده را به <head> کدهای صفحه اصلی خود بیفزائید. 

ثبت سایت در سرچ کنسول گوگل با استفاده از فایل HTML

اگر وبسایتتان وردپرسی است کافیست فایل HTML مشخص شده را دانلود کنید و مطابق تصویر زیر در بخش Webmaster tools در پلاگین SEO Yoast کپی کنید.

افزودن سایت به سرچ کنسول در سایت وردپرس
 

در غیر این‌صورت از پشتیبان سایت خود بخواهید این کد را در میان کدهای وبسایتتان قرار دهد. 
بعد از این کار می‌توانید دوباره به سرچ کنسول گوگل بروید و دکمه verify را بزنید. اگر همه چیز را درست انجام داده باشید پیام موفقیت راه‌اندازی از طرف سرچ کنسول گوگل می‌گیرید و می‌توانید کارتان را برای جمع‌آوری داده‌های وبسایتتان آغاز کنید.

آموزش کامل گوگل سرچ کنسول

اکنون که سرچ کنسول گوگل را به وبسایتتان متصل کردید، وقت آن رسیده که بدانید چطور باید داده‌هایتان را تحلیل کنید! برای آموزش نحوه کار با گوگل سرچ کنسول تا انتهای این مطلب را بخوانید. در ادامه به شما خواهیم گفت که این ابزار قدرتمند سئو چه امکاناتی دارد و چگونه باید اطلاعات موجود در آن را جستجو کرد.

گزارش Performance

در این گزارش می‌توانید ببینید که کدام صفحات وبسایتتان و برای چه کلمه‌ای در گوگل رتبه گرفته‌‌اند. در نسخه قدیمی گوگل سرچ کنسول فقط می‌توانستید آمار 90 روز قبلی را ببینید، اما در ورژن جدید می‌توانید آمار 16 ماه گذشته را نیز ببینید. یادتان باشد که این آمار از زمانی فعال خواهد شد که سرچ کنسول را روی وبسایتتان فعال کرده‌اید.

اگر مرتبا این بخش را زیر نظر بگیرید، به سرعت درخواهید یافت که چه صفحات یا چه کلماتی نیاز به توجه و بهینه‌سازی دارند.
در بخش Performance این قسمت‌ها وجود دارند:

  • Queries
  • Pages یا صفحات
  • Countries یا کشورها
  • Devices یا دستگاه‌ها
  • Search appearance 
  • Dates

بخش Performance در گوگل سرچ کنسول

اگر وارد بخش search appearance شوید می‌توانید اطلاعات زیادی درباره وضعیت صفحات خود در موتور جستجو بیابید. در هر نتیجه‌ای که می‌بینید می‌توانید این اطلاعات را بیابید:

  • Clicks: تعداد کلیک‌ها به شما کمک می‌کند که متوجه شوید زمانی که در نتایج گوگل نشان داده می‌شوید، افراد چندبار روی وبسایت شما کلیک می‌کنند. در واقع از طریق این عدد می‌توانید بفهمید آیا عنوان و توضیحات متا یا meta description خوبی برای صفحه نوشته‌اید یا نه. اگر افراد کمی روی صفحه شما کلیک کرده‌اند بهتر است نتایج دیگر رقبا را نیز بررسی کنید و بدانید چطور می‌توانید صفحه خود را بهینه کنید.
  • Impressions: این قسمت به شما نشان می‌دهد که وبسایت یا صفحه خاصی از وبسایت شما هر چند وقت یک بار در نتایج جستجو نشان داده می‌شود. برای این‌که ببینید صفحه شما برای کلمه کلیدی خاص چه رتبه‌ای دارد، می‌توانید روی keyword کلیک کنید.

search appearance در گوگل سرچ کنسول

بعد از این می‌توانید وارد بخش pages شوید تا ببینید چه صفحاتی دقیقا برای این کلمه کلیدی رتبه گرفته‌اند و اگر صفحه‌ای به اشتباه از کلمه کلیدی رتبه گرفته شناسایی کنید و آن را بهینه سازی کنید.

  • Average CTR یا Click Through rate: معیاری است که از طریق آن متوجه می‌شوید چه درصدی از افرادی که وبسایت شما را در موتور جستجو دیده‌اند، روی وبسایت شما نیز کلیک کرده‌اند. شما می‌توانید برای افزایش میزان CTR، عنوان یا متادسکریپشن صفحه خود را تغییر دهید.
  • Average Position: جایگاه نسبی به شما نشان می‌دهد که جایگاه تقریبی کلمه‌ کلیدیتان زمانی که انتخابش کردید چقدر بوده است.

بخش Index Coverage

این بخش از سرچ کنسول گوگل کمی تکنیکی‌تر است. این بخش به شما نشان می‌دهد که چه تعداد صفحه در گوگل index شده است. چه تعداد پیج هنوز ایندکس نشده و چه تعداد پیج دارای مشکل یا خطا است.

Index Coverage در سرچ کنسول گوگل

پیشنهاد ما به شما این است که این بخش را مرتبا بررسی کنید تا در صورت بروز هرگونه مشکلی بتوانید ان را سریعا برطرف کنید. اگر روی لینک آن صفحه کلیک کنید، اطلاعات دقیق‌تری از خطای به وجود آمده آن به دست می‌آورید. هر زمان که خطای پیش آمده را رفع کردید می‌توانید روی Validate Fix کلیک کنید تا گوگل صفحه شما را مجددا تست کند.


 گزارش coverage در سرچ کنسول و مشکل ریدایرکت صفحات


بیشتر بخوانید : page experince سرچ کنسول


در این‌جا باید به سه نکته مهم توجه کنید:

  1. اگر محتوای جدید می‌نویسید، باید تعداد صفحات شما به طور منظم افزایش یابد. این یعنی گوگل به طور مرتب صفحات شما را ایندکس می‌کند و سایت شما را با افزودن محتوا زنده نگه می‌دارد.
  2. مراقب افت‌های ناگهانی باشید! اگر به صورت ناگهانی نمودار افت کند یعنی گوگل برای دسترسی به وبسایتتان دچار مشکل شده است. ممکن است فایل Robot.txt مانع باشد یا سرور دچار قطعی شده باشد.
  3. افت ناگهانی و غیرمنتظره در گراف احتمالا نشانگر مشکلاتی مثل محتوای Duplicate یا هک شدن است.

بخش URL Inspection

در این بخش می‌توانید آدرس خاصی از وبسایت خود را تحلیل کنید. اطلاعاتی مانند این‌که هر صفحه چه زمانی در گوگل ثبت شده و در زمان ثبت شدن به چه شکلی بوده است. حتی در این بخش می‌توانید با استفاده از test live URl ببینید که صفحه‌تان در گوگل به چه شکل نشان داده می‌شود.


URL Inspection در گوگل سرچ کنسول

یکی از کاربردهای بسیار خوب این بخش از سرچ کنسول این است که با استفاده از URL Inspection می‌توانید از گوگل بخواهید که صفحاتی که جدیدا به سایت خود اضافه کرده‌اید را سریعتر ایندکس بکند. این کار باعث می‌شود که این صفحات به سرعت در نتایج گوگل ظاهر شود. از سوی دیگر، با مشاهده خروجی صفحات سایت در گوگل، می‌توانید مشکلات فنی سایت خودتان را بررسی کرده و آن‌ها را برطرف نمایید.

بخش Enhancement tabs

در زیر بخش Index Coverage می‌توانید بخش Enhancement tab را بیابید. با استفاده از اطلاعات این بخش می‌توانید هر آن‌چه برای بهبود سایتتان نیاز دارید را بیابید. در این بخش می‌توانید 3 نوع اطلاعات را مشاهده کنید:

  • Speed

بخش سرعت هنوز در مراحل تجربی به سر می‌برد، اما با این حال باز هم اطلاعات مفیدی درباره میزان سرعت Load سایت روی موبایل و دسکتاپ به شما می‌دهد. هم‌چنین می‌توانید ببینید کدام یک از صفحات در سرعتشان دارای مشکل هستند.

  • AMP Usage

AMP مخفف Accelerated Mobile Page است. با استفاده از این امکان می‌توانید سرعت باز شدن سایتتان روی موبایل را افزایش دهید. اگر صفحه‌ای از وبسایت شما دارای خطایی در این زمینه بود می‌توانید آن را از این بخش مشاهده کنید.

زیر چارت می‌توانید خطاهای موجود را ببینید. با کلیک روی آن می‌توانید صفحات دارای مشکل را مشاهده کنید. سپس می‌توانید با رفع مشکل روی گزینه Validate test کلیک کنید تا گوگل مجددا صفحه را بررسی کند.

  • Rich results enhancement tab

اگر روی وبسایت خود Structured data دارید، بهتر است نتایج بهبود آن را از طریق سرچ کنسول گوگل مشاهده کنید. در این بخش تمام نتایج و گزارشات مربوط به عملکرد بهتر وبسایت جمع‌آوری شده است.

گزارش Enhancement بخش‌های زیاد دیگری هم دارد که با توجه به استانداردهای مختلف اسکیما که هر سایت استفاده کرده است، به این گزارش اضافه می‌شوند. اگر تمایل دارید در مورد انواع استانداردهای اسکیما اطلاعات بیشتری کسب کنید، مقاله زیر را مطالعه نمایید:


 مقاله اسکیما چیست را در جت سئو بخوانید.


بخش Sitemaps

هر فایل XML sitemap مانند نقشه راهی برای صفحات مهم و پست‌های روی وبسایت شما است. هر وبسایت باید نقشه سایت داشته باشد. اگر وبسایت شما وردپرسی است، با نصب پلاگین Yoast به صورت اتوماتیک نقشه سایت روی وبسایتتان فعال شده است. در غیر این‌صورت به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما نقشه سایتتان را در این قسمت بارگذاری کنید تا مطمئن شوید گوگل صفحات مهم شما را به راحتی می‌یابد. برای آشنایی با نحوه ایجاد و ثبت نقشه سایت در گوگل، به مقاله سایت مپ چیست؟ مراجعه کنید.

بخش Links

در این بخش می‌توانید ببینید که چند سایت به وبسایت شما لینک داده‌اند. هم‌چنین می‌توانید ببینید که چه سایت‌هایی به شما لینک داده‌اند و از چه Anchor text برای لینک دهی استفاده کرده‌اند. برای آشنایی با انواع انکر تکست و نحوه ایجاد آن، مقاله انکر تکست چیست را مطالعه کنید.


بخش Links در گوگل سرچ کنسول

از طریق قسمت internal links می‌توانید ببینید چه صفحاتی از وبسایت شما بیشترین لینک را گرفته‌اند. این بخش را مرتبا بررسی کنید چرا که بسیار مهم است بدانید کدام صفحات شما بیشترین لینک را گرفته‌اند و اگر صفحه‌ای لینک کمی گرفته بود آن را ارتقا دهید. 


آموزش تصویری نصب گوگل آنالیتیکس را در جت سئو ببینید.


گزارش Mobile usability

از آن‌جا که امروزه بیشتر کاربران اینترنت از موبایل استفاده می‌کنند بسیار مهم است که صفحات شما به گونه‌ای طراحی شده باشند که در موبایل به درستی نمایش داده شوند. در این بخش می‌بینید که آیا صفحات به درستی نمایش داده می‌شوند یا نه. اگر خطایی در این بخش مشاهده کردید بلافاصله آن را برطرف کنید. در صورتی که صفحات سایت شما مشکلات تجربه‌کاربری در موبایل داشته باشند، گوگل آن‌ها را در نتایج نمایش نمی‌دهد.

از سوی دیگر از ابتدای سایت 2021 فاکتورهای کاربردپذیری در موبایل و دسکتاپ در رتبه‌بندی صفحات گوگل تاثیر گذار خواهند بود. به همین دلیل برطرف کردن مشکلاتی که تجربه نامناسبی برای کاربران سایت ایجاد می‌کند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. دقت کنید که این بخش خطاهایی در مورد عدم رعایت قوانین موبایل فرندلی ارائه می دهد. به عنوان مثال اگر از متا تگ viewport استفاده نکرده باشید خطای مشکل Viewport not set به شما نمایش داده خواهد شد.


Mobile usability در گوگل وبمستر تولز

بخش Manual Actions

این بخش از آن بخش‌هایی است که احتمالا می‌خواهید چیزی در آن نبینید! اگر وبسایت شما را گوگل محروم کرده باشد، در این بخش اطلاعات مربوط به آن را می‌ببینید. در این صفحه ممکن است اطلاعات زیر به نمایش گذاشته شود:

  • لینک‌های غیرطبیعی یا خریداری شده دارید.
  • وبسایتتان هک شده است.
  • چیزی را از گوگل مخفی می‌کنید.
  • محتوای اسپم گذاشته‌اید.

بخش Security Issues

در این بخش هر زمان که مشکل امنیتی پیدا کنید، سرچ کنسول گوگل به شما پیام می‌دهد تا بتوانید آن را مرتفع کنید. مشکلات امنیتی سایت خود را باید سریعا برطرف نموده و به گوگل درخواست بازبینی بدهید. وجود مشکل در این بخش باعث می‌شود که گوگل سایت شما را از نتایج خود حذف کند.

رفع خطاهای سرچ کنسول

کار کردن با هر ابزاری نیاز به آموزش دارد. این ابزار قدرتمند تحلیل سئوی گوگل نیز از این قاعده مستثنی نیست. در این بخش می‌خواهیم خطاهای رایجی که کنسول سرچ گوگل به شما نشان می‌دهد را بررسی کنیم و علت بروز هر کدام را به همراه رفع آن خطا آموزش دهیم.

  • رفع خطای Submitted URL Errors: Pages with errors have not been indexed

حداقل 3 دلیل وجود دارد که گوگل نمی‌تواند صفحه‌ای خاص را ایندکس کند. اگر هم گوگل نتواند صفحه‌ای را ایندکس کند، اطلاعات آن صفحه در جستجوها نمایش داده نمی‌شود. در واقع شما از این صفحه هیچ منفعتی نمی‌برید.


دلیل اول: صفحات توسط Robots.txt مسدود شده‌اند


علت: شما صفحه مورد نظر را برای ایندکس در سرچ کنسول گوگل ثبت کرده‌اید اما به خاطر وجود فایل Robots.txt آن صفحه مسدود شده است. این فایل در واقع به ربات‌ گوگل دستور می‌دهد که چه صفحاتی را ثبت کند. اگر در این فایل به گوگل گفته شود صفحه خاصی را ایندکس نکند، ربات‌ها هم صفحه را ثبت نمی‌کنند.

رفع خطای Robots.txt: با استفاده از ابزار Robots.txt tester صفحه خود را تست کنید تا مطمئن شوید مشکل از همین‌جاست. احتمالا قانونی در فایل خود قرار داده‌اید که مانع از ایندکس شدن صفحه مورد نظرتان شده است. برای رفع این خطا باید فایل robots.txt خود را اصلاح کرده و آن را مجددا بارگذاری کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فایل robots.txt مقاله robots.txt چیست را مطالعه نمایید.


دلیل دوم: صفحه را با تگ No Index مشخص کرده‌اید


علت: ممکن است شما این صفحه را ایندکس کرده باشید اما تگ noindex را در متاتگ‌ها یا HTTP Header آن قرار داده‌اید. 
رفع خطای No Index: برای رفع این خطا کافیست تگ Noindex  را از متاتگ‌ها یا HTTP header وبسایتتان حذف کنید.


دلیل سوم: صفحه مشکلی در خزش دارد


علت: گوگل مشکل نامشخصی برای خزیدن صفحه پیدا کرده است. متاسفانه دلایل زیادی برای این مسئله وجود دارد که گوگل اطلاعات بیشتری در مورد آن ارائه نکرده است. 
رفع خطا: گوگل پیشنهاد می‌کند در چنین مواردی از URL inspection tool  استفاده کنید تا این مشکل را برطرف نمائید.

  • رفع خطای 404

خطای 404 زمانی رخ می‌دهد که ربات‌های گوگل نتوانند صفحه‌ای را پیدا کنند. معمولا این خطا برای صفحاتی است که یا خالی هستند یا در جای مقررشان در دسترس نیستند. خطای 404 معمولا زیاد اتفاق می‌افتد. معمولا به دو روش می‌توان این خطا را برطرف کرد.


دلیل اول خطای 404: شما این صفحه را ایندکس کرده‌اید اما سرور آن را به عنوان صفحه خالی بازمی‌گرداند و در آن هیچ اطلاعاتی وجود ندارد.


رفع خطای 404: اگر صفحه دیگر در دسترس نیست، سرور خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که آن را 404 یا 410 نشان دهد. اگر صفحه جابجا شده یا جایگزینی پیدا کرده است،  آن را با ریدایرکت 301 جایگزین کنید.


دلیل دوم خطای 404: گاهی اوقات می‌خواهید صفحه‌ای را به هر دلیلی حذف کنید. مثلا ممکن است بخواهید صفحه محصولی قدیمی را کاملا پاک کنید. 


رفع خطای 404: برخی از خطاهای 404 را باید رفع کرد. اگر باید آدرس باقی بماند اما به صفحه‌ای دیگر منتقل شود کافیست از ریدایرکت 301 استفاده کنید.


همچنین بخوانید: خطای soft 404


  • رفع خطای سرور Server Erros (5XX)

اگر در سرچ کنسول گوگل با این خطا مواجه شدید، یعنی ربات‌های گوگل نتوانسته‌اند به آدرس شما دسترسی پیدا کنند، یا زمان تمام شده یا وبسایت شلوغ بوده است. بنابراین گوگل مجبور می‌شود که درخواست شما را رها کند. دلایل متعددی برای به وجود آمدن این خطا وجود دارد برای رفع این خطا این چند راه را امتحان کنید:

  1. Dynamic page requests ممکن است باعث ایجاد مشکل load time شوند. صفحات خود را بررسی کنید و تعداد آن‌ها را کاهش دهید.
  2. مطمئن شوید که سرور شما قطع نشده یا تنظیماتش به هم نریخته است.
  3. مطمئن شوید که وبسایتتان به طور ناخواسته گوگل را مسدود نکرده باشد.
  4. ایندکس و خزش موتور سرچ کنسول گوگل را ماهرانه مدیریت کنید. برخی از وب مسترها از قصد فعالیت ربات گوگل را مسدود می‌کنند تا روند ایندکس و خزش گوگل را زیر نظر بگیرند. در این باره با برنامه‌نویس خود صحبت کنید تا عملکرد بهتری داشته باشید.
  • رفع خطای Redirected در fetch as google سرچ کنسول گوگل

زمانی که می‌خواهید صفحه‌ای را جابجا کنید بهترین کار این است که آن را با 301 ریدایرکت کنید. اگر صفحه چندین بار جابجا شود یا دفعات زیادی برگشت بخورد، خطای redirect error رخ می‌دهد. 

برای رفع این خطا تمام ریدایرکت‌های خود را بررسی کنید و مطمئن شوید فقط از یک ریدایرکت برای هر صفحه استفاده کرده‌اید. برای بررسی این مورد می‌توانید افزونه کروم Ayima را نصب کنید تا به شما نشان دهد آیا این صفحه ریدایرکت شده یا نه و چند بار ریدایرکت شده است. این خطا را باید برای هر صفحه‌تان جداگانه بررسی کرده و رفع کنید.


بیشتر بخوانید: سئو چیست؟


سرچ کنسول جدید گوگل 

گوگل بعد از مدت‌ها تصمیم گرفت سرچ کنسول جدید گوگل را راه بیاندازند. ورژن جدید سرچ کنسول گوگل تفاوت‌های عمده‌ای با ورژن قدیم آن که گوگل وبمستر تولز نامیده می‌شد، پیدا کرده است و از نظر کاربرد و عملکرد پیشرفت‌های زیادی کرده است به حدی‌که تبدیل به یکی از ابزارهای اصلی سئو برای وب مسترها شده است. در قسمت بعدی تفاوت‌های عمده سرچ کنسول جدید گوگل را با سرچ کنسول قدیمی بیان می‌کنیم.

تفاوت سرچ کنسول گوگل جدید با قدیم 

سرچ کنسول جدید گوگل نسبت به ورژن قدیمی آن، این تغییرات کلی را داراست:

  • در نسخه جدید سرچ کنسول گوگل می‌توان تا 16 ماه اطلاعات ترافیک سایت را مشاهده کرد در حالی‌که در ورژن قدیمی فقط تا 3 ماه را می‌توانستیم مشاهده کنیم.
  • در نسخه جدید گوگل سرچ کنسول می‌توانیم اطلاعات خاص و دقیق هر صفحه را به دست آوریم. اطلاعاتی مانند Index coverage، Canonical URL، mobile usability و crawl budget (برای آگاهی از مفهوم بودجه خزش مقاله crawl budget چیست؟ را در جت سئو بخوانید.)
  • جریان تمام اتفاقات را می‌توان در این نسخه از کنسول جستجوی گوگل مشاهده کرد و درخواست‌ها، ایرادها و مشکلات صفحه را برطرف نمود.
  • ابزارها و گزارش‌های نسخه جدید بسیار پیشرفته‌تر و مفصل‌تر شده است.
  • با این نسخه می‌توان بهتر روی نسخه موبایل وبسایت کار کرد.
  • از همه این موارد مهم‌تر، اخیرا می‌توان گزارش core wer vitals را نیز برای بهبود تجربه کاربر مشاهده کرد.

اهمیت Google Search Console در سئو

به کمک ابزار گوگل سرچ کنسول می‌توانید به راحتی عملکرد وبسایتتان را دنبال کنید. با سرچ کنسول گوگل می‌توانید نتایج ارزشمندی را به دست آورید و متوجه شوید کدام قسمت از وبسایتتان بیشتر نیاز به کار دارد. مثلا اگر روی یک کلمه کلیدی بیش از حد تمرکز کرده‌اید، از طریق این ابزار سئوی فوق العاده می‌توانید متوجه شوید چرا رتبه‌تان در حال نزول است. 
بنابراین با استفاده از این ابزار می‌توانید:

  1. با کمک اطلاعات کلمات کلیدی، رتبه خود را بهبود بخشید.
  2. صفحاتی که رتبه خوبی در کلمات کلیدی دارند اما CTR آن‌ها پائین است را شناسایی کنید و آن‌ها را بهینه نمائید.
  3. مشکلات نقشه سایت را حل کنید.
  4. بفهمید که بیشتر چه نوع محتواها و موضوعاتی بک لینک می‌گیرند.
  5. صفحاتی که نیاز به لینک‌دهی داخلی بیشتری دارند را بیابید.
  6. صفحاتی که ترافیک ارگانیک ندارند را به روز رسانی کنید.

در کنار تمام این اطلاعات، در صورت بروز هرگونه خطایی در وبسایتتان بلافاصله متوجه آن خواهید شد. بنابراین برای هرکسی که وبسایتی دارد لازم است که کار با کنسول سرچ گوگل را یاد بگیرد.

 مقایسه ابزار Google Search Console با سایت جت سئو

درست است که ابزار گوگل سرچ کنسول، ابزاری بین‌المللی و فوق‌العاده برای کاربران محسوب می‌شود، اما اطلاعات بسیار زیادی در سایت شما وجود دارد که سرچ کنسول آن‌ها را به شما نشان نمی‌دهد. ضمن اینکه ابزار مناسبی برای تحلیل محتوای زبان فارسی و اطلاعات بومی سازی شده نداریم.

جت سئو، ابزار قدرتمند سئویی است که توانسته پا به پای ابزارهای خارجی پیش رود و در رفع مشکلات کاربران ایرانی حتی در بسیاری از موارد بهتر عمل کند. در واقع جت سئو جایگزین search console نیست بلکه ابزار مکمل سرچ کنسول است. سرچ کنسول گوگل، اطلاعات تکمیلی در مورد اینکه چگونه مشکلات سایت خود را برطرف کنید یا اینکه چه کارهایی انجام دهید تا رتبه کلمات کلیدی مهم سایت شما در گوگل بهبود یابد، نمی‌دهد. همچنین رتبه‌های دقیق صفحات سایت در داخل ایران و مشکلات محتوایی به زبان فارسی را به گزارش نمی‌دهد. جت سئو به عنوان یک ابزار مکمل و یک راهنمای خوب می‌تواند به شما کمک کند که رتبه صفحات سایت خود در گوگل را بهبود دهید.

در جدول زیر می‌توانید نمونه‌هایی از مزایای جت سئو بر گوگل سرچ کنسول را مشاهده کنید:

سرچ کنسول گوگل جت سئو
رابط کاربری به زبان انگلیسی رابط کاربری به زبان فارسی
نمایش رتبه جهانی متوسط کلمات کلیدی نمایش رتبه دقیق کلمات کلیدی در ایران در قالب نمودار و به صورت روزانه
نمایش لینک‌های داخلی ورودی به صفحات سایت نمایش لینک‌های داخلی به همراه گراف لینک و محاسبه عمق صفحات
- ارائه پیشنهاد برای بهبود رتبه صفحات در گوگل
- گزارش همنوع‌خواری
- گزارش صفحاتی که کنونیکال آنها مشکل دارد
- تحلیل امتیاز صفحات و پیشنهاد بهبود مشکلات
- نمایش گراف لینک و عمق نفوذ صفحات
- بررسی عناوین و توضیحات متا صفحات و پیشنهاد بهبود صفحات بااهمیت
- گزارش خطای لینک‌های شکسته
- گزارش ایست‌واژه‌ها
- ابزار تحقیق کلمات‌کلیدی (واژه‌یاب) و بسیاری از امکانات دیگر

بیشتر بخوانید: تحقیق کلمات کلیدی


نتیجه‌گیری: گوگل سرچ کنسول چیست

در این مقاله سعی کردیم به طور کامل درباره گوگل سرچ کنسول توضیحات مفیدی را ارائه کنیم. با کمک این مقاله می‌توانید به راحتی از این ابزار استفاده کنید. البته به یاد داشته باشید که برای تحلیل بهتر و دریافت مشاوره و ارائه پیشنهادات سازنده هیچ‌گاه ابزاری خارجی نمی‌تواند مانند ابزاری ایرانی به کمک شما بیاید. شما می‌توانید با استفاده از جت سئو، تحلیلی کامل‌تر و روشن‌تر از وبسایتتان داشته باشید.

اگر به دنبال آنالیز سایت آنلاین هستید، به شما ابزار جت سئو را پیشنهاد میکنیم. این ابزار یک اکستنشن سئو هم دارد که به کمک آن می توانید تحلیل هر صفحه از سایت خود یا دیگران را در کسری از ثانیه انجام دهید. اگر هم می خواهید رتبه بندی سایت های ایرانی را  ببینید کافی است به صفحه مربوطه در جت سئو مراجعه کنید.
 

اگر می خواهید با سایر ابزارهای سئو آشنا شوید می توانید مقالات دیگر جت سئو را هم مطالعه کنید:

شما می توانید با عضویت رایگان در جت سئو از خدمات فنی رایگان بهره‌مند شوید.

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

سرچ کنسول ابزاری رایگان و در عین حال بسیار قدرتمند است. این ابزار به شما امکان تغییر تنظیمات سایتتان در گوگل را ارائه می‌دهد، در عین حال گزارشات متنوع و بسیار جامعی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Performance
  • Discover
  • Coverage
  • Discover
  • Core web vitals
  • crawl stats
  • Links

شما از طریق این ابزار می‌توانید نقشه سایت را برای گوگل ارسال کنید، درخواست ایندکس صفحات خود را به گوگل بدهید و در صورتی که برای سایت شما مشکل امنیتی پیش بیاید یا گوگل شما را جریمه کند از آن مطلع شوید.

بهبود رتبه در گوگل به عوامل بسیار زیادی وابسته است. استفاده از search console برای همه مدیران سایت‌ها ضروری است. اما به تنهایی باعث نخواهد شد که رتبه سایت شما در گوگل بهبود پیدا کند. بلکه شما باید با توجه به گزارش‌هایی که در سرچ کنسول نمایش داده می‌شوند، مشکلات سایت خود را شناسایی کرده و آن‌ها را برطرف نمایید. ضمن اینکه برای بهبود وضعیت سایت خود می‌توانید از ابزارهای تکمیلی مانند جت سئو استفاده کنید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید