اشتراک جت سئو

استفاده از گوگل ترندز


در دنیای محتوا و سئو اطلاع از کلمات کلیدی مهم، وضعیت جستجوی آن‌ها و تحلیل رقبا برای بهبود عملکرد سایت اهمیت زیادی دارد. استفاده از گوگل ترندز برای دستیابی به اهداف سئو که یکی از بهترین ابزارهای سئو گوگل است، یکی از قدم‌های مناسب برای یافتن کلمات کلیدی است. در این مقاله به طور کامل درباره این ابزار رایگان صحبت کرده و راهکارهای بی‌نظیری را به شما ارائه خواهیم کرد تا بتوانید تحقیق کلمات کلیدی تان را بهتر پیش ببرید و در نهایت استراتژی بازاریابی محتوایی بهتری را تدوین کنید. 

گوگل ترندز چیست؟

گوگل ترندز

گوگل ترندز ابزاری رایگان از شرکت گوگل است. با استفاده از این ابزار سئو می‌توانید ترندهای جستجو را دنبال کنید و میزان جستجوی کلمات کلیدی مختلف را با هم مقایسه کنید. گوگل برای اولین بار در سال 2006 این ابزار را راه‌اندازی کرد. آخرین ورژن این سایت در سال 2018 به بازار عرضه شد.

زمانی که ما در گوگل جستجویی انجام می‌دهیم، داده‌های مربوط به این جستجو به صورت ناشناس، طبقه‌بندی می‌شوند و در دسته‌های مختلفی جای می‌گیرند. سپس ما می‌توانیم اطلاعات مربوط به این جستجوها را در Google Trends مشاهده کنیم. شما می‌توانید با جستجوی کلمه مورنظر در این ابزار قدرتمند متوجه شوید که میزان، زمان و مکان جستجوهای این کلمه در طول زمان چه تغییری کرده‌اند. 

گوگل ترندز چطور کار می کند؟

گوگل ترندز چطور کار می کند؟

گوگل ترندز داده های جستجوی کاربران در گوگل را جمع آوری می کند و به کاربرانش اجازه می دهد میزان فراوانی عبارت جستجو شده را در مقایسه با سایر کلمات کلیدی مشابه در مناطق جغرافیایی مختلف ببینند. داده های این ابزار را می توانید براساس 7 روز گذشته یا براساس محدوده زمانی خاصی که خودتان مدنظرتان است، مرتب کنید. گوگل ترندز به عنوان راهی برای تجزیه و تحلیل و جمع آوری علاقه کاربران در موضوعات یا زمینه های مختلف آغاز شد و اکنون به یک ابزار برای استفاده از داده های بزرگ تبدیل شده است که می تواند میزان سرچ و فراوانی کلمات یا عبارت های کلیدی را در مقیاس بسیار بزرگتری به کاربران ارائه دهد.

گوگل ترندز در چه مواردی استفاده می شود؟ 

از این ابزار می توان برای همه چیز از پیش بینی فناوری گرفته تا بهینه سازی سئو سایت استفاده کرد. در واقع زمانی که شما تحقیق کلمات کلیدی را انجام می دهید نیاز است، فراوانی دو یا چند کلمه کلیدی را باهم مقایسه کنید که ابزار گوگل ترندز این امکان را به شما می دهد. نکته بسیار مهم این است که این ابزار میزان جستجو واقعی کلمه یا عبارت کلیدی را به شما نشان نمی دهد، بلکه میزان نسبی جستجوی کلمه یا عبارت کلیدی را بین عددی از 0 تا 100 به شما نشان می دهد. 


بیشتر بخوانید: تحقیق کلمات کلیدی


آموزش کار با گوگل ترندز

برای جستجو در گوگل ترندز کافیست واژه مورد نظر خود را در بخش Search Term وارد کنید. سپس با استفاده از تنظیمات موجود می‌توانید پارامترهای مختلف مانند "کشور"، "بازه زمانی"، "دسته‌بندی موضوعی" و "نوع جستجوی" را نیز به جستجوی خود بیفزایید.

در حالت اول می‌توانید جستجوهای تصادفی را در 7 روز گذشته مشاهده کنید، اما در حالت دوم می‌توانید زمان جستجوهای تصادفی را از سال 2004 تا 36 ساعت گذشته بررسی کنید. 

  • در نمودار اول می‌توانید تغییر وضعیت جستجوی کلمه مورد نظر خود را در زمان مشخص شده مشاهده کنید.
  • در بخش بعدی می‌توانید ببینید که کلمه کلیدیتان بیشتر در چه مناطقی جستجو می‌شود. 
  • در دو نمودار آخر هم می‌توانید موضوعات و کلمات کلیدی مربوط به کلمه‌تان را ببینید.
  • با استفاده از گوگل ترندز حتی می‌توانید دو واژه و روند جستجوی آن‌ها را نیز مشاهده و مقایسه کنید. برای این کار کافیست واژه دوم را در Add comparison اضافه کنید و می‌بینید که آمار هر یک از کلمات با دو رنگ مختلف نمایش داده می‌شود.

آموزش گوگل ترندز 

مثلا اگر واژه لپ تاپ نو و استوک را با هم در 30 روز گذشته مقایسه کنیم می‌بینیم که میزان جستجوی لپ تاپ نو بسیار کمتر از لپ تاپ استوک است. با توجه به همین آمار می‌توان نتیجه گرفت که ورود به بازار لپ تاپ نو در حال حاضر احتمالا توجیه پذیری کمتری دارد. در گوگل ترندز می‌توانید برای موضوعی خاص در زمان‌های مختلف اطلاعات مفیدی به دست آورید. مثلا اگر کلمه برنی سندرز را در گوگل جستجو کنیم می‌بینیم که میزان جستجوی این کلمه در ورمونت بیش از بقیه نقاط آمریکا بوده است. 

آموزش گوگل ترندز - رتبه کلمات کلیدی بر اساس موقعیت جغرافیایی

با استفاده از گوگل ترند می‌توانید نیچ مورد نظر خود را بیابید. به مثال زیر نگاه کنید:

آموزش گوگل ترندز - پیدا کردن نیچ

واژه ضدعفونی‌کننده طی 5 سال گذشته تقریبا جستجوی بسیار کمی داشته است؛ اما با شیوع کرونا و افزایش استفاده از این محصول به طور ناگهانی دچار رشد در جستجو شده است. اما در مقابل به نمودار زیر دقت کنید:

آموزش گوگل ترندز - پیدا کردن کلمات کلیدی پر جستجو 

واژه مد مردان تقریبا در طول 5 سال گذشته جزو کلمات کلیدی پرجستجو بوده است. با وجود این‌که این گوشه بازار گاها دچار افت و خیزهایی شده است، اما هم‌چنان روندی نسبتا ثابت و همیشگی دارد. شاید از خودتان بپرسید علت نزول ناگهانی نمودار حوالی ماه مارس چه بوده؟ با کمی تحقیق متوجه خواهید شد که دقیقا در همان روزها بسیاری از کشورهای اروپایی قوانین سخت گیرانه‌ای برای کرونا اعمال کردند و قانون منع رفت و آمد اجرا شد به همین دلیل احتمال میزان جستجوهای این واژه هم کم شده است. شاید همین صعود آنی در جستجوی واژه ضدعفونی کننده نشان دهد که شروع کسب‌وکاری پایدار و طولانی مدت در این زمینه ایده خوبی نخواهد بود و در عوض این روند معمولی در جستجوی واژه مد مردان نشان دهد که این نیچی پایدار در بازار است.

یکی دیگر از کارهایی که می‌توانید در گوگل ترندز انجام دهید این است که سراغ بخش Related topics یا موضوعات مربوط به آن بروید. فرض کنید که می‌خواهید وارد بازار لپ تاپ استوک شوید. در عین حال می‌خواهید بدانید چه نوع لپ‌تاپ‌هایی بیشترین جستجو را دارند یا افراد علاقمند به لپ‌تاپ چه موضوعاتی را جستجو می‌کنند.

آموزش گوگل ترندز - پیدا کردن کلمات یا موضوعات مرتبط

با توجه به قسمت موضوعات مرتبط متوجه می‌شویم که افراد علاقمند به خرید لپ تاپ استوک احتمالا شهر شارجه را نیز برای واردات این محصول نیز جستجو کرده‌اند و از طرفی 3 مدل لپ تاپ عنوان شده در این بخش جزو پرطرفدارترین مدل‌ها بوده‌اند. در بخش Related queries نیز می‌توانیم اطلاعات کلمات کلیدی مناسب را جستجو کنیم. اگر می‌خواهید بدانید چطور می‌توان کلمات کلیدی بهتری استخراج کرد حتما قسمت‌های بعدی این مقاله را مطالعه کنید.


همچنین بخوانید: کیورد گپ چیست


چگونه از گوگل ترندز برای بهبود سئو استفاده کنیم؟

برای این‌که بتوانید از گوگل ترندز در راه بهبود سئوی وبسایت خود استفاده کنید چندین راه مختلف وجود دارد. در این‌جا به تعدادی از این راه‌ها اشاره می‌کنیم:

  • از گوگل ترندز برای مقایسه میزان جستجو دو یا چند کلمه کلیدی استفاده کنید

  • موضوع‌های ترند شده در حوزه فعالیت خود را بیابید و از آن‌ها استفاده کنید.

شما می‌توانید با استفاده از گزینه Trending Searches موضوعات ترند شده را بر اساس کشور و وضعیت زمانی آن‌ها مشاهده کنید. البته در این حالت به خاطر تحریم‌ها نمی‌توانید کشور خود را روی ایران تنظیم کنید.

پیدا کردن موضوعات ترند شده بر اساس کشور و وضعیت زمانی با استفاده از گزینه Trending Searches در گوگل ترندز

  • از گوگل ترندز برای پیدا کردن کلمات کلیدی مشابه استفاده کنید

گوگل ترندز در قسمت موضوعات مرتبط و نتایج مرتبط به شما پیشنهاداتی می‌دهد که می‌توانید از آن‌ها به عنوان پر بازدیدترین کلمات کلیدی استفاده کنید.

اگر کلمه‌ای را در گوگل ترندز جستجو کنید، می‌توانید به راحتی کلمات کلیدی مشابه با آن را نیز پیدا کنید. در بخش Related queries می‌بینید که تعدادی کلمه به شما پیشنهاد شده است. این کلمات همان نتایجی هستند که بیشتر جستجو شده‌اند و به کلمه اصلی شما نیز مربوط هستند. بنابراین شما می‌توانید از این کلمات کلیدی استفاده کنید و برایشان محتوا تولید کنید.

استفاده از گوگل ترندز برای تحقیق کلمات کلیدی

  • از تغییرات فصلی مطلع شوید و در موقع مناسب محتوا تولید کنید

با استفاده از این امکان می‌توانید بفهمید دقیقا از چه تاریخ تا چه تاریخی افراد برای مناسبت‌های فصلی جستجو می‌کنند. برای این کار باید زمان جستجوی خود را در حالت 5 ساله قرار دهید.

گوگل ترندز - میزان جستجوی کلمات کلیدی برای مناسبت های فصلی

  • با گوگل ترندز، ترندهای یوتیوب را پیدا کنید

با استفاده از گوگل ترندز می‌توانید حتی ترندهای یوتیوب را نیز پیدا کنید. بدین ترتیب می‌فهمید که در چه زمانی باید چه ویدئوهایی را منتشر کنید تا بازدید بیشتری بگیرند. برای این کار وارد قسمت web search شوید و از آن‌جا گزینه Youtube search را انتخاب کنید.

آموزش گوگل ترندز - پیدا کردن ترندهای یوتیوب

بیشترین سرچ گوگل 2022-2023 در گوگل ترندز ایران

حال می‌خواهیم مشخص کنیم بیشترین کلمات سرچ شده توسط کاربران ایرانی در سال 2022-2023 چیست. پس از وارد شدن به سایت گوگل ترندز، وارد بخش Explore می‌شویم. 

  • انتخاب محل جستجو: در این قسمت مکان جست و جوی کلمات کلیدی را بر روی کشور ایران قرار می‌دهیم.
  • بازه زمانی جستجو: در این قسمت می‌توانید یک بازه زمانی مشخص برای جستجوها مشخص کنید. با توجه به اینکه می‌خواهیم بیشترین کلمه سرچ شده ایرانیان از سال 2022 تا 2023 را پیدا کنیم، گزینه Past 12 Months را انتخاب می کنیم.
  • دسته‌بندی موضوعی: با توجه به اینکه می‌خواهیم بدانیم که بیشترین سرچ ایرانیان در کدام دسته است، گزینه All Categories را تغییر نمی‌دهیم.
  • نوع جستجو: در این قسمت مشخص می‌توانید مشخص کنید که جست و جو از نوع تصویر، خبر، محصول و یا یوتیوب باشد.

پس از انتخاب موارد بالا، نتایج جست وجو در دو بخش Rising و Top نمایش داده می‌شود. بخش Rising نشان دهنده کوئری‌هایی است که نسبت به قبل در جست و جو رشد داشته‌اند.  در تصویر زیر می‌توانید به ترتیب نتایج بیشترین جست و جوها را در بخش‌ Rising مشاهده کنید:

بخش Top نیز محبوب‌ترین کوئری‌ها را به ترتیب جستجو است. مشاهده می‌کنیم که نمایش کوئری‌ها در این دو دسته متفاوت است. اگر کلمه‌ای بیش از ۵۰۰۰% رشد داشته باشد، عبارت Breakout در جلو‌ی آن کوئری نمایش داده می‌شود. در تصویر زیر می‌توانید به ترتیب نتایج بیشترین جست و جوها را در بخش‌ Top مشاهده کنید:

محبوب ترین کلمات به ترتیب جستجو در گوگل ترندز برای ایران

با کلیک بر روی هر یک از این نتایج، وارد صفحه‌ای خواهید شد که روند تغییر میزان سرچ این کوئری‌‌ها را در بازه زمانی سال 2020 و همچنین مناطقی که بیش‌ترین سرچ را برای این کلمه داشته‌اند، مشاهده خواهید کرد.

روند تغییر میزان سرچ کوئری‌‌ها در ایران سال 2020

آیا از گوگل ترندز می‌توان برای تحقیق کلمات کلیدی استفاده کنیم؟

گوگل ترندز ابزاری قدرتمند و مفید در پیشبرد بسیاری از اهداف سئویی است. با استفاده از این ابزار می‌توانیم میزان نسبی جستجوی کلمات کلیدی و ترندهای روز دنیا را تعقیب کنیم. با این حال برای اینکه بتوانیم یک کیورد ریسرچ یا تحقیق کلمات کلیدی کامل و دقیق داشته باشیم باید از ابزارهای مکمل دیگری نیز استفاده کنیم. درواقع ابتدا شما باید با استفاده از یک ابزار تحقیق کلمات کلیدی، کلمات کلیدی مدنظرتان را پیدا کنید. سپس با استفاده از ابزار Google Trends میزان جستجوی کلمات کلیدی خود را باهم مقایسه کنید. از جمله ابزارهای مفیدی که می‌توانید در کنار ابزار مذکور برای تحقیق کلمه کلیدی استفاده کنید ابزار "واژه گستر جت سئو" است. 

مقایسه ابزار Google Trends با ابزار ایرانی جت سئو

گوگل ترندز ابزار سئویی مناسب برای سئوکاران، وب مسترها و مدیرانی است که می‌خواهند قدم‌های محکم‌تری در شروع کسب‌وکار خود بردارند. اما همان‌طور که گفته شد گوگل ترندز را نمی‌توان به تنهایی برای پیش برد اهداف سئویی استفاده کرد و حتما باید از ابزاری مکمل آن استفاده کرد و چه ابزاری بهتر و قابل اعتمادتر از نمونه قدرتمند ایرانی به نام جت سئو؟

ابزار تحقیق کلمات کلیدی جت سئو شامل 4 بخش به نام‌های "واژه گستر"، "ساختار محتوا"، "تحلیل دامنه رقبا" و "شکاف کلمات کلیدی" است که مهم ترین بخش آن برای انجام تحقیق کلمات کلیدی ابزار "واژه گستر جت سئو" است.

اما بیایید ببینیم گوگل ترندز و جت سئو در مقایسه با هم چه ابزارها و امکاناتی را در اختیارتان می‌گذارند.

امکانات جت سئو گوگل ترندز
هزینه رایگان رایگان
زبان فارسی انگلیسی
تحلیل سایت
نمایش ترندهای روز
بررسی فنی سایت
بررسی قواعد عمومی سایت و تگ‌ها
تجزیه و تحلیل لینک‌های سایت
تجزیه و تحلیل قواعد محتوایی
مقایسه یا سایت‌های مشابه

نتیجه‌گیری
همان‌طور که مشاهده کردید گوگل ترندز ابزاری بسیار مناسب برای تحلیل ترندهای روز دنیا و مقایسه نسبی میزان جستجو کلمات کلیدی است اما ابزار کاملی برای انجام تحقیق کلمات کلیدی نیست. در چنین مواردی بهتر است از ابزارهای مشابه دیگری مانند ابزار "واژه گستر جت سئو" استفاده کنیم که به ما هم به زبان فارسی و هم به طور کامل خدمات معتبری ارائه دهند.

پیشنهاد می کنیم برای آنالیز سایت خود روی لینک زیر کلیک کنید و به مدت 7 روز رایگان از جت سئو استفاده کنید. همچنین شما می توانید با نصب اکستنشن سئو Jetseo تحلیل صفحات وب را در کوتاهترین زمان ممکن انجام دهید. اگر هم به دنبال اطلاع از رنک سایت خود بین رقبا هستید می توانید به صفحه مربوطه در جت سئو مراجعه کنید.

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

از گوگل ترندز می توان برای تحقیق کلمه کلیدی استفاده کرد. 

ابزار ایرانی "واژه گستر جت سئو" ابزاری مناسب برای تحقیق کلمات کلیدی و تقریبا مشابه گوگل ترندز است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
دیدگاه کاربران
سراج
 ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 02 اسفند 1401

تفاوت گوگل ترندز و Keyword Planner چیه؟

وب 24
 ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 02 اسفند 1401

گوگل ترندز ابزاری است که میزان محبوبیت کلمات کلیدی را در مقایسه با یکدیگر بررسی می کند و به آن کلمات کلیدی از 0 تا 100 نمره می دهد، اما ابزار Keyword Planner تعداد دقیق جستجوی کلمات کلیدی رو در اختیار می گذارد.

سمیه دولتشاهی
 ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 18 بهمن 1401

گوگل ترندز برای پیدا کردن کلمات ترند شده ی فصلی بسیار کاربرد دارده و مثلا اگر یک سایت فروشگاهی داشته باشیم می تونیم ببینیم در بازه های زمانی مختلف کدوم یکی از محصولاتمون مخاطب و سرچ بیشتری داره. ممنون از مطلب مفیدتون.

محمد کریمی
 ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 20 دی 1401

از گوگل ترندز فقط می تونیم برای مقایسه دو یا چند تا کیورد استفاده کنیم تا میزان اهمیت اونا رو متوجه بشیم ولی دیتای دقیقی نمیده. مخصوصا روی لانگ تیل کیوردها که دیتایی نمیده.

حسینی
 ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 01 آذر 1401

سلام گوگل ترندز ابزار خوبی هست اما مشکلی که من باهاش داشتم این بود که در مورد عبارات 4 کلمه ای هیچ دیتایی نمیده.

ساعدی
 ارسال شده در : شنبه 21 آبان 1401

ممنون از آموش کاملتون خواستم این رو هم اضافه کنم که میتونید تو این ابزار ترند جستجو رو بر اساس موضوع مثل "سلامت" و... هم ببینید.

جعفری
 ارسال شده در : یکشنبه 08 آبان 1401

اگر کسی بلد باشه خیلی راحت میتونه به کمک گوگل ترندز ترافیک زیادی رو برای سایتش ایجاد کنه و به درآمد برسه.

محمدحسین
 ارسال شده در : شنبه 30 مهر 1401

اگه تو حوزه هایی مثل موزیک فعالیت می کنید باید استفاده از Google Trends رو جدی بگیرید. شناخت ترند ها در این گونه حوزه ها بسیار مهمه.

سینا فرخنده
 ارسال شده در : یکشنبه 24 مهر 1401

من از گوگل ترندز برای صحت سنجی دیتای کیورد پلنر استفاده میکنم تا تشخیص بدم بین چند کلمه کلیدی کدوم بیشتر جستجو میشه. آیا این کار درسته؟

مدیریت سایت
 ارسال شده در : یکشنبه 24 مهر 1401

با سلام بله یکی از کاربردهای گوگل ترندز همین است.