گوگل ترندز چیست و چگونه به سئوی سایت کمک می‌کند؟


در دنیای محتوا و سئو اطلاع از کلمات کلیدی مهم، وضعیت جستجوی آنها و تحلیل رقبا برای بهبود عملکرد سایت اهمیت زیادی دارد. برای رسیدن به این موارد ابزارهای زیادی وجود دارد که یکی از بهترین نمونه‌های رایگان آن گوگل ترندز است. در این مقاله به طور کامل درباره گوگل ترندز صحبت کرده و راهکارهای بی‌نظیری به شما ارائه خواهیم کرد تا بتوانید تحقیق کلمات کلیدیتان را بهتر پیش برده و تحلیل بازار صحیح‌تری داشته باشید و در نهایت استراتژی بازاریابی محتوای بهتری تدوین کنید. 

گوگل ترندز چیست؟

گوگل ترندز ابزاری رایگان از شرکت گوگل است. با استفاده از این ابزار سئو می‌توانید به داده‌ها و نمودارهای جستجوهای معروف گوگل و یوتیوب دست یابید. گوگل برای اولین بار در سال 2006 سایت گوگل ترندز را راه‌اندازی کرد. آخرین ورژن این سایت در سال 2018 به بازار عرضه شد.

زمانی که ما در گوگل جستجویی انجام می‌دهیم، داده‌های مربوط به این جستجو به صورت ناشناس، طبقه‌بندی می‌شوند و در دسته‌های مختلفی جای می‌گیرند. سپس ما می‌توانیم اطلاعات مربوط به این جستجوها را در گوگل ترندز مشاهده کنیم. شما می‌توانید با جستجوی کلمه مورنظر در این ابزار قدرتمند متوجه شوید که میزان، زمان و مکان جستجوهای این کلمه در طول زمان چه تغییری کرده‌اند. 

آموزش گوگل ترندز

برای کار با گوگل ترندز وارد وبسایت گوگل ترندز شوید. در این سایت می‌توانید داده‌های ترند را به دو صورت مشاهد کنید:

  1. آن و لحظه‌ای یا Real Time
  2. غیرلحظه‌ای یا Non-Real Time

در حالت اول می‌توانید جستجوهای تصادفی را در 7 روز گذشته مشاهده کنید، اما در حالت دوم می‌توانید زمان جستجوهای تصادفی را از سال 2004 تا 36 ساعت گذشته بررسی کنید. برای جستجو در گوگل ترندز کافیست واژه مورد نظر خود را در بخش Search Term وارد کنید. سپس با استفاده از تنظیمات موجود می‌توانید فیلترهای مختلفی مانند کشور، زمان، دسته‌بندی و جستجوی اینترنتی را نیز به جستجوی خود بیفزایید.

  • در نمودار اول می‌توانید تغییر وضعیت جستجوی کلمه مورد نظر خود را در زمان مشخص شده مشاهده کنید.
  • در بخش بعدی می‌توانید ببینید که کلمه کلیدیتان بیشتر در چه مناطقی جستجو می‌شود. 
  • در دو نمودار آخر هم می‌توانید موضوعات و کلمات کلیدی مربوط به کلمه‌تان را ببینید.
  • با استفاده از گوگل ترندز حتی می‌توانید دو واژه و روند جستجوی آن‌ها را نیز مشاهده و مقایسه کنید. برای این کار کافیست واژه دوم را در Add comparison اضافه کنید و می‌بینید که آمار هر یک از کلمات با دو رنگ مختلف نمایش داده می‌شود.

آموزش گوگل ترندز 

مثلا اگر واژه لپ تاپ نو و استوک را با هم در 30 روز گذشته مقایسه کنیم می‌بینیم که میزان جستجوی لپ تاپ نو بسیار کمتر از لپ تاپ استوک است. با توجه به همین آمار می‌توان نتیجه گرفت که ورود به بازار لپ تاپ نو در حال حاضر احتمالا توجیه پذیری کمتری دارد. در گوگل ترندز می‌توانید برای موضوعی خاص در زمان‌های مختلف اطلاعات مفیدی به دست آورید. مثلا اگر کلمه برنی سندرز را در گوگل جستجو کنیم می‌بینیم که میزان جستجوی این کلمه در ورمونت بیش از بقیه نقاط آمریکا بوده است. 

رتبه بندی کلمه سرچ شده بر اساس منطقه جغرافیایی در گوگل ترندز

با استفاده از گوگل ترند می‌توانید نیچ مورد نظر خود را بیابید. به مثال زیر نگاه کنید:

پیدا کردن نیچ با استفاده از گوگل ترندز

واژه ضدعفونی‌کننده طی 5 سال گذشته تقریبا جستجوی بسیار کمی داشته است؛ اما با شیوع کرونا و افزایش استفاده از این محصول به طور ناگهانی دچار رشد در جستجو شده است. اما در مقابل به نمودار زیر دقت کنید:

پیدا کردن کلمات کلیدی پرجستجو با استفاده از گوگل ترندز 

واژه مد مردان تقریبا در طول 5 سال گذشته جزو کلمات کلیدی پرجستجو بوده است. با وجود این‌که این گوشه بازار گاها دچار افت و خیزهایی شده است، اما هم‌چنان روندی نسبتا ثابت و همیشگی دارد. شاید از خودتان بپرسید علت نزول ناگهانی نمودار حوالی ماه مارس چه بوده؟ با کمی تحقیق متوجه خواهید شد که دقیقا در همان روزها بسیاری از کشورهای اروپایی قوانین سخت گیرانه‌ای برای کرونا اعمال کردند و قانون منع رفت و آمد اجرا شد به همین دلیل احتمال میزان جستجوهای این واژه هم کم شده است. شاید همین صعود آنی در جستجوی واژه ضدعفونی کننده نشان دهد که شروع کسب‌وکاری پایدار و طولانی مدت در این زمینه ایده خوبی نخواهد بود و در عوض این روند معمولی در جستجوی واژه مد مردان نشان دهد که این نیچی پایدار در بازار است.

یکی دیگر از کارهایی که می‌توانید در گوگل ترندز انجام دهید این است که سراغ بخش Related topics یا موضوعات مربوط به آن بروید. فرض کنید که می‌خواهید وارد بازار لپ تاپ استوک شوید. در عین حال می‌خواهید بدانید چه نوع لپ‌تاپ‌هایی بیشترین جستجو را دارند یا افراد علاقمند به لپ‌تاپ چه موضوعاتی را جستجو می‌کنند.

Related queries و Related topics در گوگل ترندز

با توجه به قسمت موضوعات مرتبط متوجه می‌شویم که افراد علاقمند به خرید لپ تاپ استوک احتمالا شهر شارجه را نیز برای واردات این محصول نیز جستجو کرده‌اند و از طرفی 3 مدل لپ تاپ عنوان شده در این بخش جزو پرطرفدارترین مدل‌ها بوده‌اند. در بخش Related queries نیز می‌توانیم اطلاعات کلمات کلیدی مناسب را جستجو کنیم. اگر می‌خواهید بدانید چطور می‌توان کلمات کلیدی بهتری استخراج کرد حتما قسمت‌های بعدی این مقاله را مطالعه کنید.

چگونه از گوگل ترندز برای بهبود سئو استفاده کنیم؟

برای این‌که بتوانید از گوگل ترندز در راه بهبود سئوی وبسایت خود استفاده کنید چندین راه مختلف وجود دارد. در این‌جا به تعدادی از این راه‌ها اشاره می‌کنیم:

  1. موضوع‌های ترند شده در حوزه فعالیت خود را بیابید و از آن‌ها استفاده کنید.
    شما می‌توانید با استفاده از گزینه Trending Searches موضوعات ترند شده را بر اساس کشور و وضعیت زمانی آن‌ها مشاهده کنید. البته در این حالت به خاطر تحریم‌ها نمی‌توانید کشور خود را روی ایران تنظیم کنید.

پیدا کردن موضوعات ترند شده بر اساس کشور و وضعیت زمانی با استفاده از گزینه Trending Searches در گوگل ترندز

  1. از گوگل ترندز برای جستجوی کلمات کلیدی استفاده کنید.
    گوگل ترندز در قسمت موضوعات مرتبط و نتایج مرتبط به شما پیشنهاداتی می‌دهد که می‌توانید از آن‌ها به عنوان پر بازدیدترین کلمات کلیدی استفاده کنید.
  2. از تغییرات فصلی مطلع شوید و در موقع مناسب محتوا تولید کنید.
    با استفاده از این امکان می‌توانید بفهمید دقیقا از چه تاریخ تا چه تاریخی افراد برای مناسبت‌های فصلی جستجو می‌کنند. برای این کار باید زمان جستجوی خود را در حالت 5 ساله قرار دهید.

اطلاع از میزان جستجوی کلمه کلیدی برای مناسبت‌های فصلی در گوگل ترندز

  1. ترندهای یوتیوب را پیدا کنید.
    با استفاده از گوگل ترندز می‌توانید حتی ترندهای یوتیوب را نیز پیدا کنید. بدین ترتیب می‌فهمید که در چه زمانی باید چه ویدئوهایی را منتشر کنید تا بازدید بیشتری بگیرند. برای این کار وارد قسمت web search شوید و از آن‌جا گزینه Youtube search را انتخاب کنید.

پیدا کردن ترندهای یوتیوب با استفاده از گوگل ترندز

آیا گوگل ترندز می‌تواند به تنهایی راهنمای ما در سئو باشد؟

گوگل ترندز ابزاری قدرتمند و مفید در پیشبرد بسیاری از اهداف سئویی است. با استفاده از این ابزار می‌توانیم کلمات کلیدی بهتری پیدا کنیم و ترندهای روز دنیا را تعقیب کنیم. با این حال برای این‌که بتوانیم راهنمای کاملی در زمینه سئو داشته  باشیم باید از ابزارهای مکمل دیگری نیز استفاده کنیم. ابزارهای دیگر می‌توانند ابعاد دیگر سئو را به ما بهتر نشان دهند. از جمله ابزارهای مفیدی که می‌توانید در کنار گوگل ترندز برای بهبود رتبه سئوی وبسایت خود استفاده کنید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

چگونه از گوگل ترندز برای تحقیق کلمات کلیدی استفاده کنیم؟

اگر کلمه‌ای را در گوگل ترندز جستجو کنید، می‌توانید به راحتی کلمات کلیدی مشابه با آن را نیز پیدا کنید. در حالت اول فرض کنید می‌خواهید بدانید چه موضوع یا کلمه‌ای در حوزه لپ‌تاپ‌ها معروف است و می‌توانید از آن استفاده کنید. ابتدا واژه لپ تاپ را در بخش جستجوی گوگل ترندز وارد کنید.

استفاده از گوگل ترندز برای تحقیق کلمات کلیدی

 در بخش Related queries می‌بینید که تعدادی کلمه به شما پیشنهاد شده است. این کلمات همان نتایجی هستند که بیشتر جستجو شده‌اند و به کلمه اصلی شما نیز مربوط هستند. بنابراین شما می‌توانید از این کلمات کلیدی استفاده کنید و برایشان محتوا تولید کنید. حالا فرض کنید که نمی‌دانید مخاطبانتان چگونه یک کلمه را در گوگل جستجو می‌کنند. مثلا نمی‌دانید لپ‌تاپ با نیم فاصله بیشتر جستجو می‌شود یا لپ تاپ با فاصله یا حتی لپ تاب. برای این که متوجه شوید از کدام کلمه بهتر است استفاده کنید در بخش Add Comparison هر یک از این کلمات را وارد کنید. 

مقایسه میزان جستجوهای کلمات کلیدی در بخش Add Comparison در گوگل ترندز

همین‌طور که مشاهده می‌کنید میزان سرچ این واژه با لپ تاپ بیشتر از موارد دیگر است. بنابراین باید از شکل صحیح و با فاصله آن بیشتر در محتوای خود استفاده کنید.

بیشترین سرچ گوگل 2019-2020 در ایران

حال می‌خواهیم مشخص کنیم بیشترین کلمات سرچ شده توسط کاربران ایرانی در سال 2019-2020 چیست. پس از وارد شدن به سایت گوگل ترندز، وارد بخش Explore می‌شویم. 

  • انتخاب محل جستجو: در این قسمت مکان جست و جوی کلمات کلیدی را بر روی کشور ایران قرار می‌دهیم.
  • بازه زمانی جستجو: در این قسمت می‌توانید یک بازه زمانی مشخص برای جستجوها مشخص کنید. با توجه به اینکه می‌خواهیم بیشترین کلمه سرچ شده ایرانیان در سال 2020 را پیدا کنیم، این گزینه را بر روی 2020 قرار می‌دهیم.
  • دسته‌بندی موضوعی: با توجه به اینکه می‌خواهیم بدانیم که بیشترین سرچ ایرانیان در کدام دسته است، گزینه All Categories را تغییر نمی‌دهیم.
  • نوع جستجو: در این قسمت مشخص می‌توانید مشخص کنید که جست و جو از نوع تصویر، خبر، محصول و یا یوتیوب باشد.

پس از انتخاب موارد بالا، نتایج جست وجو در دو بخش Rising و Top نمایش داده می‌شود. بخش Rising نشان دهنده کوئری‌هایی است که نسبت به قبل در جست و جو رشد داشته‌اند.  در تصویر زیر می‌توانید به ترتیب نتایج بیشترین جست و جوها را در بخش‌ Rising مشاهده کنید:

بیشترین سرچ گوگل 2019-2020 در ایران

بخش Top نیز محبوب‌ترین کوئری‌ها را به ترتیب جستجو است. مشاهده می‌کنیم که نمایش کوئری‌ها در این دو دسته متفاوت است. اگر کلمه‌ای بیش از ۵۰۰۰% رشد داشته باشد، عبارت Breakout در جلو‌ی آن کوئری نمایش داده می‌شود. در تصویر زیر می‌توانید به ترتیب نتایج بیشترین جست و جوها را در بخش‌ Top مشاهده کنید:

محبوب‌ترین کوئری‌ها به ترتیب جستجو در ایران سال 2020

با کلیک بر روی هر یک از این نتایج، وارد صفحه‌ای خواهید شد که روند تغییر میزان سرچ این کوئری‌‌ها را در بازه زمانی سال 2020 و همچنین مناطقی که بیش‌ترین سرچ را برای این کلمه داشته‌اند، مشاهده خواهید کرد.

روند تغییر میزان سرچ کوئری‌‌ها در ایران سال 2020

مقایسه سایت Google Trends با سایت JetSeo

گوگل ترندز ابزار سئویی مناسب برای سئوکاران، وب مسترها و مدیرانی است که می‌خواهند قدم‌های محکم‌تری در شروع کسب‌وکار خود بردارند. اما همان‌طور که گفته شد گوگل ترندز را نمی‌توان به تنهایی برای پیش برد اهداف سئویی استفاده کرد و حتما باید از ابزاری مکمل آن استفاده کرد و چه ابزاری بهتر و قابل اعتمادتر از نمونه قدرتمند ایرانی به نام جت سئو؟

جت سئو دارای دو ابزار تحقیق کلمات کلیدی به نام‌های واژه سنج و واژه گستر است. در واژه سنج جت سئو می‌توانید تحلیل و آنالیز کامل وبسایت خود را به طور کامل و رایگان مشاهده کنید. در این وبسایت حتی محتوای شما از نظر نگارشی و ویرایشی هم بررسی می‌شود. هر جایی هم در تحلیل سایتتان مشکل داشتید می‌توانید از تیم پشتیبانی کمک بگیرید. اما بیایید ببینیم گوگل ترندز و جت سئو در مقایسه با هم چه ابزارها و امکاناتی را در اختیارتان می‌گذارند.

امکانات جت سئو گوگل ترندز
هزینه رایگان رایگان
زبان فارسی انگلیسی
تحلیل سایت
نمایش ترندهای روز
بررسی فنی سایت
بررسی قواعد عمومی سایت و تگ‌ها
تجزیه و تحلیل لینک‌های سایت
تجزیه و تحلیل قواعد محتوایی
مقایسه یا سایت‌های مشابه

نتیجه‌گیری
همان‌طور که مشاهده کردید گوگل ترندز ابزاری بسیار مناسب برای تحلیل ترندهای روز دنیاست. اما یکی از مشکلات عدیده‌ای که ممکن است در تمام مراحل کار با این ابزار گریبان‌گیر ما شود این است که به خاطر تحریم‌ها بسیاری از جستجوها برای کشور ایران مسدود شده و نام ایران حتی در لیست کشورهای ابزارهای گوگل نیست. در چنین موارد بهتر است از ابزارهای مشابه دیگری استفاده کنیم که به ما هم به زبان فارسی و هم به طور کامل خدمات معتبری ارائه دهند. یکی از این ابزارها وبسایت جت سئو است که می‌توانید از آن برای رفع نیازهای سئویی خود استفاده کنید.

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را دو هفته رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha