اشتراک جت سئو

بخش Page Experience یا تجربه صفحه در سرچ کنسول


گوگل طبق رویه‌اش در سالیان اخیر که تاکید زیادی روی اهمیت تجربه کاربری داشت در اوایل ماه ژوئن 2021 بود که بالاخره از یک فاکتور جدید رتبه‌بندی به نام گزارش Page Experience در سرچ کنسول رونمایی کرد. در این مطلب قرار است سراغ معرفی کلی این بخش و بررسی تاثیری که بر سئوی سایت دارد برویم. این مطلب بخشی از آموزش سرچ کنسول در جت سئو است.

گزارش بخش Page Experience چیست؟

گوگل بخش Page Experience را اینگونه تعریف می‌کند: مجموعه‌ای از سیگنال‌هایی که چگونگی تجربه تعامل یک کاربر با یک صفحه سایت را فارغ از اطلاعات موجود در آن اندازه‌گیری می‌کند.
کاملا مشهود است که تجربه کاربری در حال تبدیل به هسته سنجش کیفیت یک صفحه وب است و یکی از متغیرهای تاثیرگذار در رتبه‌بندی گوگل محسوب می‌شود. به عبارت دیگر متخصصان سئو باید در کنار توجه به تولید محتوای باکیفیت و در دسترس، به موارد زیر هم توجه کنند:

  • طراحی ریسپانسیو سایت
  • در اولویت قرار دادن سرعت صفحه طبق نظر گوگل
  • ارتقای میزان قابلیت استفاده (Usability)
  • قبول شدن در تست‌های عملکردی گوگل

در نظر داشتن این تجربه‌های کاربری گوگل بهترین کاری‌ست که توسعه‌دهنده‌های وب و متخصصان سئوی تکنیکال را قادر می‌سازد که تجربه کاربری خوبی ایجاد کنند و طوری سفر کاربری را تعریف کنند که منجر به موفقیت در رسیدن به اهداف شود.

الگوریتم Page Experience

کاربردهای Page Experience در سرچ کنسول

منظور از تجربه کاربری اولین برخورد یک انسان با طراحی ریسپانسیو یک صفحه وب است که روی تمام تعامل یک فرد با یک شرکت، محصول یا سرویس تمرکز دارد. به عبارت ساده‌تر تجربه کاربری اصطلاحی فراگیر است که با رفتار و احساسات کاربر وقتی که از یک صفحه یا اپلیکیشن استفاده می‌کند، سر و کار دارد.

تمام کاربرد بخش Page Experience در سرچ کنسول ارتقای نحوه تعامل کاربر با سایت شماست. این کار از طریق ایجاد تجربه کاربری غنی و کمک به بازدیدکنندگان صفحه با توجه به نیازهایی که دارند، انجام می‌شود. برای دستیابی به این اهداف باید روی چیستی تجربه کاربری تسلط پیدا کنید، مخاطب هدف خود را درک کنید و طراحی تجربه کاربری سایت را بهینه کنید.

منظور از طراحی تجربه کاربری، روند ساخت سایتی است که رابطه معنادار و مرتبطی با تجربه کاربری گوگل فراهم می‌کند. در واقع تمام المان‌های مرتبط با تعامل کاربر را در نظر می‌گیرد، مانند:

  • قابلیت استفاده سایت
  • طراحی
  • ناوبری
  • سرعت بارگذاری صفحه
  • تجربه در موبایل
  • تاثیرگذاری

در نهایت باید هدف طراحی تجربه کاربری را تطبیق دادن سایت با هر محدودیت بالقوه کاربران تعریف کرد که به منظور این کار باید نیازهای آنان را در مرکز تمام تلاش‌هایتان قرار دهید.


همچنین بخوانید: آموزش بخش coverage سرچ کنسول


بخش‌های مختلف Page Experience در سرچ کنسول

این بخش سرچ کنسول که در منوی این ابزار با نام Experience مشخص شده است به طور کلی سه زیرمنو دارد که در زیر به معرفی اجمالی هر کدام و پیام‌هایی که بسته به اطلاعاتی که جمع‌آوری می‌کنند ممکن است نمایش دهند می‌پردازم:

بخش Page Experience

این بخش در واقع نگاهی کلی به بقیه معیارهای سنجش تجربه کاربری در اختیار ما می‌گذارد. یعنی در این بخش شما نمودارهای URLهای خوب (Good) و بد (Failing) را بر اساس 3 معیار Core Web Vitals، HTTPS (کور وب وایتال) و Mobile Usability می‌بینید. می‌توانید با کلیک روی هر کدام از این بخش‌ها وارد بخش اصلی این معیارها شوید.
برای دو بخش Core Web Vitals و Mobile Usability زیرمنوی جداگانه وجود دارد اما برای دسترسی به بخش HTTPS باید از همین قسمت اقدام کنید. در بخش HTTPS، صفحات سایت شما باید از پروتکل‌های امنیتی بهره ببرد تا جزء تجربه کاربری خوب محسوب شود. در غیر این صورت و داشتن تعداد صفحات زیاد بدون پروتکل SSL، در این بخش هشداری مشاهده خواهید کرد.

بخش Core Web Vitals

Core Web Vitals یا همان هسته حیاتی وب سرعت، میزان ریسپانسیو بودن و پایداری تجربه بارگذاری صفحات برای کاربران مورد آزمایش قرار می‌دهد. این قسمت گزارشی برای هر صفحه با 3 نوع رتبه‌بندی خوب (Good)، نیازمند ارتقا (Needs Improvement) و ضعیف (Poor) در اختیار شما قرار می‌دهد. این رتبه‌بندی بوسیله 3 معیار CLS (جابجایی غیرمنتظره المان‌های صفحه)، LCP (مدت زمان بارگذاری بزرگترین المان صفحه) و FID (مدت زمان اولین تعامل کاربر با سایت) انجام می‌شود.

برای اینکه یک صفحه در رسته صفحات Good قرار بگیرد باید در CLS و LCP خوب باشد و در FID می‌تواند یا بدون داده کافی یا خوب باشد یعنی این مورد اهمیت کمتری نسبت به دو معیار اول در رتبه‌بندی دارد.

باید توجه داشته باشید دریافت داده‌ها از Core Web Vitals به منظور نمایش در گزارش سرچ کنسول چندین روز طول می‌کشد و نمایش آن به طور آنی نیست و بعد از انجام تغییرات باید چند روز صبر کنید تا اطلاعات سرچ کنسول به روز شوند.

بخش Mobile Usability

این قسمت به طور مستقیم روی مسائل و مشکلاتی که کاربران موبایل با سایت دارند، تمرکز می‌کند و گزارشی که ارائه می‌کند نیز درباره همین موضوع است. هدف گوگل از بررسی نسخه موبایل به طور جداگانه این است که مطمئن شود که سایت شما در دستگاه‌هایی که صفحه کوچکی دارند نیز بدون مشکل بارگذاری می‌شود و از همه مهمتر قابلیت استفاده را دارد. یعنی المان‌های آن اندازه است، زیاد به هم نزدیک نیستند و... .

بسیاری از کارشناسان سئو وقتی برای اولین بار گوگل از این معیار را برای رتبه‌بندی استفاده کرد، کاهش 40 درصدی در ترافیک ورودی سایت خود مشاهده کردند که نشان از اهمیت بالای این معیار و این گزارش در سرچ کنسول دارد.

Page Experience در Search console

در گزارش این بخش نیز صفحات به دو نوع Usable (قابل استفاده) و Not Usable (غیرقابل استفاده) تقسیم می‌شوند و برای صفحات غیرقابل استفاده هم دلایلی مانند کوچک بودن بیش از حد متن، پهن‌تر بودن محتوا نسبت به صفحه، المان‌هایی که بیش از حد به یکدیگر نزدیکند و... مشخص شده است.

تاثیر Page Experience در رتبه بندی و سئو

اگر صفحات شما با وجود اینکه تلاش خوبی در سئوی on-page داشته‌اید، همچنان در صفحه سوم و چهارم گوگل گیر کرده است احتمالا مشکل اصلی شما همین معیارهای Page Experience است.

گوگل صراحتا ماموریت خودش را تلاش در جهت ایجاد بهترین تجربه کاربری on-page تعیین کرده است و به همین خاطر است که از معیارهایی مانند نرخ کلیک، نرخ پرش (بانس ریت)، نرخ ماندن در صفحه و... برای سنجش این تجربه کاربری استفاده می‌کند.

اگر افراد وارد صفحه شما شوند و از تجربه آن صفحه احساس رضایت نکنند، از صفحه شما خارج می‌شوند و یا به عبارتی می‌پرند. که گوگل این پرش کاربران را دلیلی مبنی بر خوب نبودن تجربه کاربری می‌داند. یعنی آن ارزشی که باید به کاربران آنلاین منتقل شود، انتقال نمی‌یابد و به همین خاطر رتبه گرفتن را برای آن صفحه سخت می‌کند. برای بهبود این تجربه کاربری می‌توانید موارد زیر را درنظر داشته باشید:

  • تعیین کنید چه تعداد از صفحات شما نیاز به بهبود دارند.
  • روی طراحی باکیفیت و ریسپانسیو سایت خود تمرکز کنید.
  • حواستان به پنالتی شدن از طرف گوگل باشد.
  • از تجربه کاربری برای بهبود عملکرد سایت استفاده کنید.
  • سایت خود را برای به‌روزرسانی‌های بعدی الگوریتم گوگل آماده کنید.

در نهایت باید درنظرداشته باشید که روند بهبود Page Experience روندی طولانی و زمان‌بر است. هم از این جهت که پیدا کردن مشکلات و برطرف کردن آن زمان می‌برد و هم مدت زمانی طول می‌کشد تا گوگل از اقدامات شما آگاه شود و داده‌های خود را به‌روز کند و در سرچ کنسول به نمایش بگذارد.

اگر به دنبال آنالیز سئو سایت خود هستید می توانید با کلیک روی لینک زیر به مدت 7 روز رایگان از جت سئو استفاده کنید. همچنین اگر می خواهید رتبه سایت خود را بین سایت های ایرانی مشاهده کنید کافی است به صفحه رتبه جت سئو مراجعه کنید.

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید