اکستنشن کروم جت سئو

MOZ چیست؟ آموزش حرفه ای کار با ابزار MOZ


سایت Moz یکی از بهترین ابزارهای سئو در بهینه‌سازی نرخ تبدیل است. اگر به تازگی با اینکه سئو چیست آشنا شده اید و الان می خواهید استادانه برای وب سایتتان ترافیک بیاورید، سایت ماز (Moz) راهنمای فوق‌العاده‌ای برای شما خواهد بود. سایت ماز به شما کمک می‌کند مهارت‌های بازاریابی خود را نیز بهبود بخشید. اگر تا امروز با این ابزار کم نظیر آشنا نشده‌اید یا می‌خواهید آموزش کامل آن را ببینید حتما تا انتهای این مقاله را بخوانید چراکه نکاتی را به شما درباره ی آموزش خواهیم داد که شما را از خواندن هر مقاله دیگری بی نیاز می‌کند.

سایت Moz چیست و چه قابلیت هایی دارد؟

سایت ماز (Moz) یکی از معروف ترین سایت ها برای آنالیز و بررسی سئو است که به شما در بهبود جایگاه موتورهای جستجو کمک می‌کند. از مهم‌ترین امکانات این سایت می‌توان به جستجوی لینک‌ها، جستجوی کلمات کلیدی و بررسی رتبه اشاره کرد.

سایت ماز را رند فیشکین (Rand Fishkin) و گیلیان موسیگ در سال 2004 پایه‌ریزی کردند تا در آن به طور اختصاصی روی مبحث سئو تمرکز کنند. هدف فیشکین از ایجاد این وبسایت این بود که شرکت‌ها بتوانند سئو را به عنوان بخشی از بازاریابی دیجیتال خود در نظر بگیرند. در ابتدا ماز بلاگی به نام SEOmoz راه ‌انداخت تا متخصصان، تجربیات و تحقیقات خود در این باره را در آن به اشتراک بگذارند. بعد از این‌که بلاگ های آموزش سئو  آن‌ها به شهرت رسید، دست به مشاوره سئو زدند. در سال 2013 سئو ماز ریبرندینگ بزرگی انجام داد و از آن پس تحت عنوان ماز به فعالیت خود ادامه داد و روی ارائه خدمات سئو و ابزارهایی تکیه کرد که به شرکت‌ها برای رشد بیشتر کمک می‌کرد. امروزه، سایت ماز نرم‌افزار، ویدئوهای آموزشی و مشاوره به افرادی ارائه می‌کند که می‌خواهند در مبحث سئو استادانه‌تر عمل کنند.

Moz چه خدماتی ارائه می‌کند؟ 

MOZ چیست؟ آموزش حرفه ای کار با ابزار MOZ

نسخه پیشرفته سایت ماز برای بازاریابانی مناسب است که می‌خواهند جایگاه خود را بهبود بخشند، ترافیک با کیفیتی برای سایتشان به ارمغان آورند و نتایج خود را به صورت آنلاین اندازه‌گیری کنند. البته پیش از این‌که در این سایت ثبت‌ نام کنید باید گزینه استفاده 30 روزه از نسخه آزمایشی را انتخاب نمائید. سپس می‌توانید به این ابزار همه‌کاره دسترسی پیدا کنید. از جمله خدمات سایت Moz می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ابزار Keyword Explorer سایت ماز (MOZ)

ابزار keyword Explorer در سایت ماز یک ابزار تحقیق کلمه کلیدی است که در گزارش خود دارای 4 بخش است. هر کدام از این 4 بخش اطلاعات مفیدی درباره کلمه کلیدی مورد نظر شما می دهد. این 4 بخش شامل: Monthly volume، Difficulty، Organic CTR و priority است. 

  • ابزار Link Explorer سایت ماز (MOZ) 

برای پیش‌برد اهداف سئوی خود باید حتما بک‌لینک‌های مناسبی در وبسایت خود داشته باشید. ابزار  لینک سایت ماز  به شما کمک می‌کند فرصت‌های جدیدی برای گذاشتن بک لینک را پیدا کنید. هم‌چنین می‌توانید درباره بک لینک‌های فعلی خود اطلاعاتی به دست آورید و ببینید که رقبایتان از چه بک لینک‌هایی استفاده می‌کنند.

  • ابزار Site Crawl در سایت ماز (MOZ)

در این قسمت می‌توانید تمام مشکلاتی که وبسایتان دارد که شامل مسائل فنی یا سئو تکنیکال سایت، مشکلات مربوط به محتوا مانند محتوا کم یا تکراری و..شناسایی کنید. پس از جستجویی کامل، سایت ماز به شما می‌گوید که چطور می‌توانید این مشکلات را برطرف کنید. شما حتی در این  بخش می‌توانید هشدار خودکار را فعال کنید تا به محض بروز هر نوع خطایی متوجه آن شوید و فورا برطرفش کنید.

  • ابزار بررسی جایگاه یا Rank Tracking در سایت ماز (MOZ)

حالا وقت آن رسیده که ببینید وبسایتتان برای کلمات کلیدی انتخاب شده چه جایگاهی در گوگل گرفته‌ است. شما در این قسمت حتی می‌توانید جایگاه رقبایتان برای هر کلمه کلیدی را هم ببینید بنابراین با نگاهی عمیق‌تر می‌توانید با آن‌ها به رقابت بپردازید. البته این ابزار در هفته فقط یکبار به روزرسانی می شود و شما فقط می توانید رتبه کلماتتان را در آن هفته ببینید. 

  • ابزار page Optimization در سایت ماز (MOZ)

ابزار page Optimization یک ابزار برای بهینه سازی سئو داخلی صفحات سایت شما است که قبل از هر چیز محتوای صفحه شما را بررسی می‌کند. شما می‌توانید با توجه به نکات ذکر شده که سایت ماز در اختیار شما می گذارد، تغییراتی در محتوایتان اعمال کنید و کیفیت عملکرد صفحه خود را بهبود بخشید.

  • افزونه ماز بار  Moz Bar 

ماز بار (Moz Bar) یک افزونه گوگل کروم است که اطلاعات مختلفی از وب سایت‌ را که شامل: اعتبار دامنه سایت (DA)، اعتبار صفحه (PA)، اسپم اسکور (Spam score) و تعداد لینک هایی رقیب دریافت کرده است را می توانید ببینید.

  • ابزار MOZCAST در سایت ماز  (MOZ) 

این ابزار اطلاعات کاملی از الگوریتم های گوگل دارد و می تواند تغییرات الگوریتم های گوگل و آپدیت جدید برای الگوریتم ها را پیش بینی کند. 

آیا استفاده از ابزارهای ماز MOZ رایگان است؟

ماز Moz یکی از ابزارهای بهبود سئو سایت است که برای جستجوی کلمات کلیدی، بهینه سازی صفحه و موارد دیگر که در بالا به آنها اشاره کردیم، کاربرد دارد. اما نسخه رایگان آن اطلاعات زیادی در اختیار شما قرار نمی دهد و برای دسترسی به خدمات کامل آن باید نسخه Moz pro را خریداری نمایید.

Moz Pro چیست؟

Moz Pro یا نسخه حرفه‌ای سایت ماز، بسته‌ای کامل است که به شما این امکان را می‌دهد تا جایگاه‌ خود را مدیریت و بررسی کنید. هم‌چنین با استفاده از Moz pro می‌توانید به راحتی کلمات کلیدی را جستجو کنید، لینک‌ها را ارزیابی کنید، مشکلات تکنیکال سئویی وبسایتتان را برطرف کنید، صفحاتتان را بهینه سازید و از عملکردتان گزارش بگیرید. برای این‌که بتوانید از نسخه حرفه‌ای سایت ماز استفاده کنید می‌توانید ابتدا نسخه 30 روزه آزمایشی آن را فعال کنید و بعد به تناسب نیاز خود نسخه‌های پولی آن را تهیه کنید. فقط یادتان باشد که برای ثبت‌ نام و استفاده از نسخه رایگان ماز حتما باید شماره حساب اکانت‌های بین‌المللی را داشته باشید.

هزینه ی نسخه Moz pro چقدر است؟ 

همان طور که گفته شد، استفاده از ابزار حرفه‌ای mozpro تنها برای 30 روز رایگان است و در صورت نیاز به قابلیت‌های بیشتر، می‌توانید یکی از پلن‌های موجود را بر حسب نیاز خود خریداری کنید.

قیمت هر نسخه سایت Moz Pro
نسخه استاندارد 99 دلار درماه
نسخه متوسط 149 دلار در ماه
نسخه بزرگ 249 دلار در ماه
نسخه پرمیوم  599 دلار در ماه

امکانات هر کدام از این نسخه‌ها نیز با دیگری متفاوت است. در جدول زیر به برنامه هر نسخه اشاره می‌کنیم:

نسخه استاندارد نسخه متوسط نسخه بزرگ نسخه پرمیوم
3 کمپین 10 کمپین 25 کمپین 100 کمپین
300 کلمه کلیدی 800 کلمه کلیدی 1900 کلمه کلیدی 4500 کلمه کلیدی
100000 صفحه برای بررسی در هفته 500000 صفحه برای بررسی در هفته 1250000 صفحه برای بررسی در هفته 2000000 صفحه برای بررسی در هفته
خزش مجدد و آنی صفحه خزش مجدد و آنی صفحه خزش مجدد و آنی صفحه
سرعت 10 برابر بیشتر در خزش
گزارش‌های برندسازی شده گزارش‌های برندسازی شده گزارش‌های برندسازی شده
گزارش 150 لیست کلمه کلیدی در ماه گزارش 5000 لیست کلمه کلیدی در ماه گزارش 15000 لیست کلمه کلیدی در ماه گزارش 30000 لیست کلمه کلیدی در ماه
لیست 5 کلمه کلیدی  لیست 30 کلمه کلیدی  لیست 60 کلمه کلیدی  لیست 100 کلمه کلیدی 
1 کاربر 1 کاربر 3 کاربر 5 کاربر
پشتیبانی 24 ساعته پشتیبانی 24 ساعته پشتیبانی 24 ساعته پشتیبانی 24 ساعته
مدیریت اکانت اختصاصی

تفاوت Moz با Moz pro چیست؟

همان‌طور که در قسمت‌های قبلی نیز اشاره شد در نسخه رایگان و بدون پول سایت ماز می‌توانید اطلاعات محدودی را در مورد وبسایتتان کسب کنید. بسیاری از امکانات پیشرفته این سایت زمانی در اختیار شما قرار خواهد گرفت که از نسخه‌های حرفه‌ای آن استفاده کنید. 
در صورتی‌که آدرس وبسایت خود را در بخش Free SEO Tools سایت Moz وارد کنید این اطلاعات به شما نشان داده خواهد شد:

  • اعتبار دامنه
  • Linking Root Domains
  • کلمات کلیدی رتبه گرفته
  • نمره اسپم
  • بهترین صفحاتی که بک لینک گرفته‌اند
  • بهترین دامنه‌هایی که به سایت لینک داده‌اند
  • نمودار لینک‌های دریافت شده و از دست داده
  • لیست کلمات کلیدی بر اساس CTR
  • بهترین کلمات کلیدی رتبه گرفته
  • Top Featured Snippets
  • Branded keywords
  • میزان توزیع کلمات کلیدی رتبه گرفته
  • بیشترین رقبای موتور جستجو

مسلم است که برای بهره‌مند شدن از امکانات بیشتر و دریافت ابزارهای کامل سئویی و تحلیل‌های کامل‌تر باید نسخه پولی این ابزار را تهیه فرمائید. 


همچنین بخوانید: کیورد گپ چیست


آموزش کار با سایت Moz

در این بخش به طور کامل آموزش کار با سایت Moz و ایجاد اکانت در این سایت را برایتان خواهیم گفت. پیش از هر چیز برای خرید اکانت سایت ماز می‌توانید از درگاه‌های واسط پرداخت استفاده کرده و هزینه آن را به صورت دلاری پرداخت کنید. برای ساخت اکانت Moz pro وارد این سایت شوید، گزینه start my free trial را انتخاب کنید، اطلاعات کاربری و حساب خود را در آن وارد کرده و ثبت‌نام خود را نهایی کنید.

آموزش کار با سایت Moz

پس از ثبت‌نام نهایی می‌توانید به مدت 30 روز از تمام امکان نسخه پیشرفته این ابزار نیز استفاده کنید. پس از اتمام این نسخه باید حتما برای تمدید اعتبار خود هزینه‌ مربوط به فعالسازی نسخه‌های موجود را بپردازید. اما همان‌طور که قبلا هم گفتیم سایت ماز چند ویژگی بارز دارد که در این‌جا به آموزش کار با هریک و معنای نتایج نشان داده شده می‌پردازیم.

  • آموزش کار با ابزار Link Explorer در سایت ماز

این بخش از ماز قبلا تحت نام open site explorer وجود داشت؛ اما در حال حاضر این امکان جدید با ظرفیت جستجوی بیشتر در اختیار کاربران قرار گرفته است.
ابتدا، نام سایت خودتان یا رقیبتان را در این ابزار قرار دهید:

اضافه کردن سایت در Moz pro
 

سپس می‌توانید اطلاعات جامع سایت را در این صفحه مشاهده کنید:


 مشاهده اطلاعات سایت در Moz


بیایید ببینیم اولین نتیجه نمایش داده شده یعنی Domain Authority به چه معناست:

به دست آوردن Domain Authority در سایت moz
 

نشان دادن اعتبار دامنه روشی است که ماز استفاده می‌کند تا سایز اعتبار لینک‌های کل سایت را اندازه‌گیری کند. بنابراین هرچه تعداد لینک‌های معتبر سایتتان بیشتر باشد، میزان domain authority  سایتتان هم بیشتر خواهد بود. این عدد به تنهایی برای شما نشان‌دهنده نکته خاصی نیست؛ اما زمانی‌که آن را به اعتبار دامنه رقبایتان مقایسه کنید متوجه خواهید شد که لینک‌های کدام‌یک اعتبار بیشتری دارند. پارامتر بعدی که باید به آن توجه کنید Linking Domains است.


 

این ویژگی هم مانند ویژگی قبلی به تنهایی برایتان کاربردی ندارد مگر این‌که آن را با دیگر رقبایتان مقایسه کنید تا متوجه شوید چه تعداد سایت به شما لینک داده‌اند.

مقایسه تعداد بک لینک های داده شده به سایت در moz


ویژگی مهم دیگری که در این بخش وجود دارد Top Pages است.

نمایش اطلاعات صفحات با بالاترین page authority در moz

در این قسمت می‌توانید اطلاعات صفحاتی را ببینید که بهترین اعتبار لینک‌ یا همان page authority را دارا هستند.

نمایش اعتبار صفحات سایت در moz

بنابراین اگر وارد این قسمت شوید و آدرس وبسایت رقیبتان را وارد کنید. محتواهایی را خواهید دید که برای رقبایتان بسیار خود عمل کرده‌اند. در این بخش می‌توانید اطلاعات رتبه اسپم یا همان Spam Score را هم مشاهده کنید.

نمایش رتبه اسپم سایت در moz

ماز این عبارت را زمانی به کار می‌برد که سایت‌های اسپم یا بی‌کیفیت به سایت شما یا رقیبتان لینک داده‌اند. این ویژگی کاملا قابل اعتماد نیست اما با دانستن آن می‌توانید بفهمید چه میزانی از لینک‌های هر سایت صحیح و با کیفیت نیستند. نهایتا در این قسمت با Link Intersect مواجه هستیم.

نمایش سایت‌هایی که به رقبای شما لینک داده‌ اند در سایت moz

در این بخش می‌توانید ببینید چه سایت‌هایی به رقبای شما لینک داده‌اند اما به شما لینک نداده‌اند. اگر شما کمپین ایجاد لینک به راه انداخته‌اید قطعا دوست ندارید به سایت‌های درخواست رپورتاژ یا بک لینک دهید که قبلا هم به شما لینک داده‌اند. در مقابل دوست دارید از سایت‌هایی لینک بگیرید که به رقبایتان هم لینک داده‌اند اما به شما نداده‌اند. 

 بررسی وضعیت بک لینک های سایت رقبا در سایت moz

بنابراین با استفاده از بخش Link intersect خواهید توانست از این موقعیت‌های عالی آگاه شوید و کمپین موفق‌تری اجرا کنید.

  • آموزش  کار با ابزار Keyword Explorer در سایت ماز

در بین تمام امکانات سایت ماز، جستجوی کلمات کلیدی پرکاربردترین است. در ظاهر این ابزار هم مانند سایر ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی به نظر می‌رسد که باید کلمه کلیدی را در آن جستجو کنید و لیستی از نتایج را دریافت کنید.

جستجوی کلمات کلیدی با استفاده از سایت moz
 

به سه دلیل این ابزار سایت Moz با دیگر ابزارهای رایج متفاوت است. اول این‌که میزان جستجوی ماهیانه در این سایت بسیار دقیق‌تر از ابزارهای دیگر است.

نمایش میزان جستجوی ماهیانه کلمات کلیدی در سایت moz
 

دلیل این دقت هم این است که ماز فقط اطلاعات کیورد پلنر را استخراج نمی‌کند، بلکه از داده‌های کاربران واقعی نیز استفاده می‌کنند. دوم این‌که شاخص‌هایی که دریافت می‌کنید بسیار مفیدتر هستند. مثلا می‌توانید سختی یک کلمه کلیدی و نرخ کلیک ارگانیک آن برای هر صفحه را هم مشاهده کنید.

به دست آوردن سختی کلمه کلیدی و CTR ارگانیک با استفاده از سایت moz

به علاوه، Moz هر کلمه را از نظر نمره اولویت هم بررسی می‌کند.


 بررسی سودمند بودن کلمه کلیدی در سایت moz

با استفاده از این عدد می‌توانید بهترین کلمه موجود را از نظر میزان جستجو، نرخ کلیک ارگانیک و رقابت‌پذیری بیابید. و سوم این‌که جستجوگر کلمات کلیدی Moz در ایجاد کلمات کلیدی جدید بسیار عالی عمل می‌کند. چرا که شما می‌توانید انواع مختلف نوشتار هر کلمه را نیز پیدا کنید.

پیدا کردن کلمات مرتبط با کلمه کلیدی سایت با استفاده از سایت moz
 

هم‌چنین ماز به شما کلمات مرتبط با کلمه کلیدی خودتان را هم می‌دهد.

  • آموزش کار با Explore by site در سایت ماز 

در این ابزار می‌توانید کلمات کلیدی را بیابید که رقبایتان برایش جایگاه گرفته‌اند. هم‌چنین می‌توانید با تغییر فیلترها و قرار دادن آن روی میزان جستجوی خاص یا سطح رقابتی خاص، عبارات جدیدی هم پیدا کنید.

شناسایی کلمات کلیدی برتر رقبا در سایت moz

  • آموزش کار با ابزار Site Crawl در سایت ماز

با استفاده از این امکان می‌توانید بخش سئویی سایت خود را تقویت کنید.

بررسی خزش سایت در moz
 

یکی از امکانات بسیار خوب این سایت این است که مشکلات سایت را به دسته‌هایی مانند Critical یا Warnings تقسیم‌بندی می‌کند. بدین ترتیب شما متوجه می‌شوید که کدام یک از مشکلات فنی سئویی را باید سریع‌تر از دیگری برطرف کنید.

بررسی مشکلات خزش سایت در moz

در این بخش حتی گزارشی از محتواهای تکراری، کم اندازه یا کند را هم دریافت می‌کنید.

بررسی مشکلات محتوایی در خزش سایت با استفاده از moz

  • آموزش کار با ابزار Rank Tracker در سایت ماز 

ابزار بررسی جایگاه به شما اطلاعاتی فراتر از جایگاهتان را ارائه می‌کند.

بررسی رتبه سایت با استفاده از moz

با استفاده از سایت ماز می‌توانید رتبه کلمات کلیدی را بررسی و ببینید که کلمه کلیدیتان چقدر افزایش یا کاهش رتبه داشته است.

بررسی میزان افزایش یا کاهش رتبه کلمه کلیدی‌ سایت در moz


هم‌چنین می‌توانید ببینید که از نظر موتورهای جستجو تا چه حد در معرض دید هستید.

بررسی وضعیت نمایش سایت در موتورهای جستجو در moz
 

  • آموزش کار با ابزار Page Optimiziation در سایت ماز 

برای این‌که بتوانید سئوی On-page خود را تحلیل کنید، آدرس صفحه‌تان را در این بخش وارد کنید:

بررسی سئو On-page سایت در moz

سپس می‌توانید نمره کلی خود را مشاهده کنید.

بررسی میزان بهینه بودن صفحات سایت در moz

 این نمره نشان می‌دهد که چقدر صفحه شما برای کلمه‌ای خاص بهینه‌سازی شده است. دقت داشته باشید که با استفاده از آمار این داده ها اگر متوجه شدید که برای  هر کدام از کلمات سئو بیش از حد انجام شده است اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهید و همه چیز را به حالت طبیعی بازگردانید. برای انجام اقدامات لازم مقاله Over Optimization چیست؟ را دنبال کنید و روش های موجود در آن را انجام دهید.

  • آموزش کار با ابزار Fresh Web Explorer

این ابزار به شما کمک می‌کند برند خود را بررسی کنید. اما بر خلاف دیگر ابزارها که فقط مشکلات را می‌یابند و به شما اخطار می‌دهند، fresh web explorer به شما این امکان را می‌دهد تا در گزارش‌های اخیر خود نیز بررسی کنید.

  • آموزش کار با بخش Insights در سایت ماز 

در بخش Insights می‌توانید مجموعه‌ای از فعالیت‌‌ها را مشاهده کنید که باید برای بهبود سئوی سایت خود انجام دهید.

بهبود رتبه سایت با استفاده از ابزار تحلیل سایت moz
 

زمانی که وارد این بخش می‌شوید لیستی از اولویت‌های کاری دریافت می‌کنید که با انجام هریک می‌توانید به افزایش ترافیک ارگانیک خود کمک کنید.

  •  آموزش کار با افزونه Mozbar

افزونه ماز یا همان MozBar، افزونه‌ای رایگان برای گوگل کروم است که به شما امکان دسترسی به شاخص‌های لینک ماز و ابزارهای تحلیل سایتش را می‌دهد. در خلال سال‌ها، این افزونه به کمک بسیاری از سئوکاران آمده است. اگرچه برخی از امکانات افزونه ماز فقط برای مشترکین حرفه‌ای است اما باز هم بسیاری از امکانات آن را می‌توانید به صورت رایگان استفاده کنید. افزونه ماز از سال 2008 سه مشکل اساسی کاربران را برطرف می‌کرده است.


آموزش گوگل ترندز در جت سئو را دنبال کنید.


همان‌طور که در تصویر زیر می‌بینید به محض باز کردن نتایج یک جستجو می‌توانید اطلاعات یاد شده را زیر هر نتیجه مشاهده کنید.

افزونه Moz Toolbar چیست

شما می‌توانید در کنار هر جستجو مالکیت دامنه و صفحه هر وبسایت را مشاهده کنید:

مشاهده اعتبار دامنه و صفحات سایت با Moz Toolbar

  • آموزش بخش گزارش Moz Pro Campaigns در سایت ماز 

این گزارش مخصوصا زمانی برایتان مفید خواهد بود که مشتریان زیادی دارید و بخواهید بدون وارد و خارج شدن از گوگل آنالیتیکس گزارش‌های هر مشتری را ببینید.


 

تشخیص بک لینک‌های خراب با Moz

بک لینک‌ها همیشه جزء اصلی سئو کلاه خاکستری برای سایت‌ها محسوب می‌شوند. در صورتی که سایتی بتواند بک لینک‌های معتبر و سالمی بگیرد می‌تواند امیدوار باشد که در صفحات جستجو جایگاه بهتری کسب کند. اما برای تشخیص بک لینک‌های خراب باید چه کرد؟ یکی از امکاناتی که Moz در اختیارتان می‌گذارد تشخیص همین بک لینک‌های بد و خراب است. بیایید تا با هم ببینیم چگونه می‌‌توان این بک لینک‌ها را شناسایی کرد.


مرحله اول: تحلیل بک‌لینک‌ها را استخراج کنید

با استفاده از گزینه Link Expelorer داده‌های مربوط بک لینک‌های خود را استخراج کنید. برای این کار وارد بخش Link Expelorer شوید و سپس به Inbound Links بروید و آدرس سایتی را وارد کنید که می‌خواهید تحلیل کنید.

تشخیص بک لینک‌های خراب با Moz

در بخش فیلترها لینک‌های Follow را انتخاب کنید و سپس از بخش لینک‌ها، وضعیت را در حالت Active قرار دهید.

بررسی وضعیت بک لینک ها در moz

سپس گزینه export را انتخاب کنید تا نتیجه بک لینک‌ها را به شما نشان دهد.
 

مرحله دوم: Anchor Text ها را بیابید

برای گرفتن Anchor text ها وارد Link Explorer شوید و در قسمت Anchor Text فایل اکسل آن‌ها را دریافت کنید.

دریافت گزارش Anchor Textها در moz

مرحله سوم: ارزش انکرتکست ها را بسنجید

حالا با استفاده از این ترفند می‌توانید از ابزار Moz Keyword Explorer's Keyword List استفاده کنید تا انکرتکست‌ های دست‌کاری شده را بیابید. برای این کار کافیست فایل Anchor text های خود را در Keyword list در بخش Keyword Explorer وارد کنید. اگر نمی دانید انکرتکست چیست پیشنهاد میکنیم مقاله جت سئو را در این رابطه مطالعه کنید.

بررسی ارزش Anchor Textها در moz

پس از این لیست Anchor text های شما بر اساس میزان جستجویشان لیست می‌شوند. باید بدانید که این امری طبیعی نیست که Anchor text ها میزان جستجوی بالایی داشته باشند. اما زمانی‌که وب مسترها می‌خواهند نتایج جستجو را دست کاری کنند معمولا از کلمه کلیدی استفاده می‌کنند که می‌خواهند رتبه بهتری بگیرد. بنابراین ما می‌توانیم از میزان جستجوی انکرتکست متوجه شویم که کدام یک از لینک‌ها دست کاری شده‌اند.

تحریم سایت Moz علیه ایران

برای دسترسی به سایت ماز و و استفاده از امکانات moz pro باید با آی‌پی کشور دیگر وارد شوید و امکان اجرای کمپین‌های مختلف برای دامنه‌های ir. وجود ندارد. داخل Keyword Explorer هم کشور ایران وجود ندارد و باید کشوری دیگر مانند امارات را انتخاب کنید!

مقایسه ابزار Moz با ابزار جت سئو

درست است که وبسایت Moz یکی از پرطرفدارترین و قوی‌ترین ابزارهای سئو شناخته شده در دنیاست، اما ابزارهای دیگری نیز هستند که امکاناتی مشابه با این ابزار دارند، استفاده از آن‌ها بسیار راحت‌تر و روان‌تر است و نتایجی قابل قبول هم ارائه می‌دهند. 

یکی از این ابزارها که برای کاربران ایرانی بومی سازی شده و بسیار مناسب سئوکارانی است که می‌خواهند فضای کاربری ساده‌ای را به زبان فارسی تجربه کنند وبسایت جت سئو است. جت سئو ابزار تحلیل سئو و محتوای ایرانی است که امکانات کامل و دقیقی به شما ارائه می‌دهد که علاوه بر رابط کاربری ساده نیاز به پرداخت ارزی هم ندارد و به شما در کاهش هزینه‌هایتان کمک شایانی می‌کند. از جمله امکانات جت سئو در مقایسه با ماز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

Moz جت سئو
رابط کاربری به زبان انگلیسی رابط کاربری به زبان فارسی
تحلیل سرعت لود سایت و درخواست‌های ارسالی به سرور
نیاز به تهیه نسخه پیشرفته برای تحلیل‌های بیشتر و پرداخت ارزی نیاز به ثبت نام برای دریافت تحلیل‌های بیشتر 
بررسی کلمات کلیدی سایت نمایش رتبه دقیق کلمات کلیدی در ایران در قالب نمودار و به صورت روزانه
نمایش لینک‌های داخلی به همراه گراف لینک و محاسبه عمق صفحات
 ارائه پیشنهاد برای بهبود رتبه صفحات در گوگل
گزارش همنوع‌خواری
گزارش صفحاتی که کنونیکال آنها مشکل دارد
تحلیل لینک‌های صفحات و بررسی نمره اعتباری آن تحلیل امتیاز صفحات و پیشنهاد بهبود مشکلات
نمایش گراف لینک و عمق نفوذ صفحات
بررسی اعتبار و خصوصیات هر صفحه در افزونه ماز  بررسی عناوین و توضیحات متا صفحات و پیشنهاد بهبود صفحات با اهمیت
گزارش خطای لینک‌های شکسته
تحلیل ویرایش فارسی و محتوای فارسی
ابزار تحقیق کلمات‌کلیدی (واژه‌یاب) و بسیاری از امکانات دیگر


نتیجه‌گیری

با توجه به نیاز روزافزون دنیای دیجیتال به تحلیل و آنالیز سایت و شناخت دقیق پارامترهای آن باید اذعان کرد که ابزارهایی مانند سایت Moz به همه سئوکاران و وب مسترها کمک می‌کند تحلیلی عمیق‌تر از وبسایت خود داشته باشند. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که هیچ یک از این ابزارها کامل و کافی نیستند مخصوصا که ما در ایران معمولا با مشکلاتی مانند تحریم دست و پنجه نرم می‌کنیم و ابزارهای تحلیل سئو هم از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کنند.

بنابراین ما باید همیشه به دنبال ابزارهای مکملی باشیم که بتوانیم از آن‌ها در کنار ابزارهای مطرح جهانی و به سود خودمان بهره‌مند شویم. ابزار تحلیل سئوی جت سئو یکی از بهترین و کامل‌ترین ابزارهایی است که با رقابت‌پذیری بالای خود همواره توانسته کمک شایانی به کاربران ایرانی در تحلیل وبسایتشان بکند. همچنین شما با نصب افزونه سئو گوگل کروم این ابزار می توانید در سریعترین زمان ممکن تحلیل صفحات وب را انجام دهید. اگر هم به دنبال بررسی رتبه سایت در ایران هستید می توانید به صفحه رتبه جت سئو مراجعه کنید.

اگر می خواهید با سایر ابزارهای سئو آشنا شوید می توانید مقالات دیگر جت سئو را هم مطالعه کنید:

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

Moz یکی از بهترین ابزارهای بهبود سئو است که برای جستجوی کلمات کلیدی، بهینه سازی صفحه و موارد دیگر کاربرد دارد که به صورت رایگان ارائه می‌شود. در صورتی که به امکانات ویژه نیاز دارید باید از Moz pro استفاده نمایید.

نسخه MOZ Pro تنها برای 30 روز رایگان است. پس از آن باید ماهانه 99 تا 599 دلار برای این ابزار بپردازید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید