اکستنشن کروم جت سئو

الکسا چیست؟ رتبه الکسا چطور محاسبه می‌شود و چرا مهم است؟


الکسا (Alexa) شرکتی فعال در حوزۀ بازاریابی بود که آمازون مالکیت آن را برعهده داشت. این شرکت خدمات بازاریابی دیجیتال مانند سئو و تحلیل سایت‌ها را به کاربران ارائه می‌داد و به عنوان یکی از بهترین ابزارهای سئو گوگل شناخته می‌شد. الکسا بیشتر به‌خاطر رتبه الکسا (Alexa Rank) که برای همۀ سایت‌های جهان ارائه می‌کرد، شناخته می‌شد. البته در نسخۀ پریمیوم این ابزار شما قادر بودید که تحقیق کلمات کلیدی انجام دهید، کلمات کلیدی رقبا را استخراج کنید و انواع بک‌ لینک‌ سایت خود و دیگران را بررسی کنید.

در این مقاله ابتدا توضیح می‌دهیم که الکسا چیست و رتبه الکسا چطور محاسبه می‌شد. سپس بهترین سایت مشابه الکسا را به شما معرفی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

سایت الکسا چیست؟

الکسا در آوریل 1996 توسط بروستر کال (مهندس کامپیوتر) و بروس گیلیات (کارآفرین اینترنتی) تأسیس شد. در ابتدا الکسا تنها شامل یک نوارابزار بود که به کاربران پیشنهاد می‌کرد بعد از سایتی که در آن بودند از کدام سایت بازدید کنند و همچنین اطلاعات تحلیلی از هر سایت ارائه می‌کرد. برای مثال نشان می‌داد که یک سایت چند صفحه دارد و چند سایت دیگر به آن بک لینک داده‌اند.

تاریخچه سایت الکسا چیست؟

در ادامه کار الکسا شروع به آرشیو کردن تمام سایت‌ها و صفحات اینترنت کرد. این کار الکسا بعداً زمینه ایجاد ابزار Wayback Machine توسط سایت Archive.org را فراهم کرد. بروستر کال و بروس گیلیات سایت Archive.org را هم‌زمان با الکسا تأسیس کردند.

در سال 1999 آمازون سهام الکسا را با قیمت 250 میلیون دلار خریداری کرد. روند پیشرفت این شرکت ادامه پیدا کرد و در سال 2002 و 2003 به ترتیب شروع به همکاری با گوگل و DMOZ کرد. در سال 2009 نیز پشتیبانی از سرویس‌های مربوط به جست‌وجوی وب را متوقف کرد و تمام تمرکزش را روی تحلیل و تجزیۀ سایت‌ها گذاشت.

در دهۀ 2000 و 2010 میلادی بسیاری از صاحبان سایت‌ها در کنار رتبۀ‌ سایتشان در گوگل، به رتبۀ ارائه شده توسط الکسا هم رجوع می‌کردند.

از سال 2014 بود که الکسا کم‌کم به سمت ایجاد پلن‌های پولی و پریمیوم رفت و در اطلاعاتی که به شکل رایگان ارائه می‌کرد محدودیت‌های فراوانی ایجاد کرد. به‌طوری‌که مشاهدۀ کلی اطلاعات رایگان بود و برای نمایش اطلاعات بیشتر باید سراغ نسخۀ پریمیوم می‌رفتید.

رتبه الکسا چیست؟

رتبه الکسا (Alexa Rank) یک سیستم رنکینگ سایت بود که از ترافیک وب برای تعیین پربازدیدترین سایت‌ها استفاده می‌کرد.

الکسا میلیون‌ها سایت را به ترتیب میزان بازدید رتبه‌بندی می‌کرد. هر چه رتبه الکسا سایت شما کمتر بود، سایتتان احتمالاً بازدید بیشتری داشت. چون رتبه الکسا وضعیت یک سایت را نسبت به رقبا نشان می‌داد، یک معیار خوب برای سنجش موفقیت هر سایت به شمار می‌آمد.

رتبه الکسا چیست؟

رتبه الکسا چطور محاسبه می‌شد؟

رتبه الکسای هر سایت بر اساس تعداد بازدیدکنندگان یکتای روزانه (Unique Daily Visitors) و تعداد بازدید صفحات (Page Views) در یک بازه ۳ماهه تعیین می‌شد. این اطلاعات از طریق افزونه کروم الکسا جمع‌آوری می‌شد.

به‌عبارت‌دیگر سایتی که بیشترین تعداد بازدیدکنندگان یکتای روزانه و  تعداد بازدید صفحات را داشت به‌عنوان پربازدیدترین سایت انتخاب می‌شد. در زمان فعالیت الکسا پربازدیدترین سایت جهان گوگل بود.

دلیل اهمیت رتبه الکسا چیست؟

در این خصوص در سایت رضا شیرازی، مشاور سئو، توضیحات کامل داده شده است. به طور خلاصه دلایل اهمیت رتبه الکسا به شرح زیر بود:

  • اگر درآمد سایت شما از طریق تبلیغات یا رپرتاژ بود رتبه الکسا خوب به شما کمک می‌کرد تا بتوانید پول بیشتری برای تبلیغات در سایت خود بگیرید.
  • شما به کمک رتبه الکسا می‌توانستید ترافیک سایت رقیب را تخمین بزنید و با ترافیک سایت خودتان مقایسه کنید.
  • رتبه الکسا به شما کمک می‌کرد تا عملکرد سایت خودتان را بهتر متوجه شوید و ایرادات سایتتان را رفع کنید.

پایان فعالیت سایت الکسا در سال 2022

دسامبر 2021 بود که Alexa در خبری شوکه کننده اعلام کرد که تا یکم ماه می 2022 بازنشسته می‌شود و دیگر از این تاریخ کاربر جدید قبول نمی‌کند و تمام کاربران قبلی هم تا تاریخ یکم می به اطلاعاتشان دسترسی دارند. الکسا در انتهای پیام کوتاه خود از همۀ کسانی که از این ابزار برای تحقیق کلمات کلیدی و تحلیل رقبا استفاده کردند، تشکر کرد و این آخرین چیزی است که حالا در این سایت می‌توان مشاهده کرد.

پایان فعالیت سایت الکسا

بعد از گذشت حدود ربع قرن، الکسا به کار خود پایان داد. این کار الکسا از جهاتی قابل‌توجیه بود. چون در حال فعالیت در مارکت پلیسی بود که ابزارهای سئو قدرتمندی مانندSimilarweb ، Ahref و SEMrush حضور داشتند؛ پلتفرم‌های قدرتمندی که مزایای به‌مراتب بیشتری نسبت به الکسا داشتند.

بهترین سایت به‌جای الکسا چیست؟

به این سؤال در مقاله "جایگزین الکسا" به طور کامل پاسخ داده‌ایم. به طور خلاصه بهترین ابزار به‌جای الکسا ابزاری است که دارای ویژگی‌های زیر باشد:

  • رتبه‌بندی سایت‌های ایرانی را بادقت بالا انجام دهد.
  • امکانات پریمیوم الکسا مانند تحقیق کلمات کلیدی، استخراج کلیدواژه‌های رقبا و مشاهده شکاف کلمات کلیدی (کیورد گپ) را داشته باشد.
  • تعرفه معقولی داشته باشد.

تنها ابزاری که سه ویژگی بالا را هم‌زمان ارائه می‌کند یک ابزار بررسی سئو سایت به نام جت سئو است.

به‌علاوه جت سئو امکانات بیشتری هم نسبت به الکسا دارد. از جمله این امکانات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تحلیل فنی سایت

بخش خطاهای فنی سایت در جت سئو

در این بخش مشکلات فنی سایت نمایش داده می‌شوند و با کلیک روی دکمه "حل مشکل" می‌توانید راه‌حل رفع هر خطا را مشاهده کنید.

بررسی ساختار محتوا

یکی از جذاب‌ترین امکانات جت سئو، که در سایت الکسا وجود نداشت، قسمت بررسی ساختار محتواست. در این قسمت شما می‌توانید کلیدواژه موردنظر خود را وارد کنید تا جت سئو موارد زیر را به شما پیشنهاد دهد:

  • نوع صفحه موردنیاز بر اساس نیاز کاربر (مقاله، دسته یا محصول)
  • طول محتوا
  • زیرعنوان (heading) های مناسب
  • تایتل و توضیحات متا مناسب
  • توضیحات alt تصاویر (اگر نمی‌دانید alt تصویر چیست به مقاله مرتبط جت سئو در این خصوص مراجعه کنید)
  • کلمات مرتبط که بهتر است در محتوای شما باشند.

در تصویر زیر می‌توانید کلمات مرتبطی که جت سئو برای کلیدواژه "عوارض کمبود ویتامین دی" ارائه کرده است را مشاهده کنید:

بررسی ساختار محتوا در جت سئو

جمع‌بندی در خصوص الکسا چیست

در این مقاله ابتدا توضیح دادیم که الکسا چیست و سپس در خصوص رتبه الکسا و نحوه محاسبه آن صحبت کردیم. در آخر هم جت سئو را به‌عنوان بهترین سایت به‌جای الکسا معرفی کردیم و مزایای رقابتی آن را شرح دادیم.

پیشنهاد می کنیم برای بررسی رتبه سایت و به صورت کلی آنالیز سایت از ابزار آنالیز سئو سایت جت سئو استفاده کنید. همچنین می توانید برای آنالیز و تحلیل رایگان سایت خود از افزونه کروم سئو جت سئو نیز کمک بگیرید.

اگر می خواهید با سایر ابزارهای سئو آشنا شوید می توانید مقالات دیگر جت سئو را هم مطالعه کنید:

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

فعالیت الکسا از ماه می سال 2022 متوقف شد. آمازون تاکنون دلیلی برای توقف فعالیت این ابزار ذکر نکرده است.

رتبه الکسای هر سایت بر اساس تعداد بازدیدکنندگان یکتای روزانه (Unique Daily Visitors) و تعداد بازدید صفحات (Page Views) در یک بازه ۳ماهه تعیین می‌شد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
دیدگاه کاربران
سپهر(علی)سرانجامی
 ارسال شده در : جمعه 17 اردیبهشت 1400

درود بیکران خدمت شما بزرگوارانی که شبانه روز در حال آموزش و آگاهی رساندن در راستای رشد و تعالی کسب و کارهای آنلاین،مدیران سایت و همه ی انسانهایی که به نوعی روزانه با بستر وب و اینترنت سر و کار دارند هستید.خدا قوت عرض میکنم و از دریای بیکران جان لایتناهی وفور نعمت و برکت را در لحظه به لحظه ی زیستتون در این کره ی خاکی آرزومندم.برقرار و برمدار باشین و ایده آل ترین هارو برای خودتون رقم بزنید.ارادتمند شما سپهر سرانجامی(همیشه شاگرد)🙏🏼🙏🏼🙏🏼🌺🌺🌺

جت سئو:
 ارسال شده در : پنجشنبه 20 خرداد 1400

سپاس از همراهی شما و لطفی که نسبت با ما دارید