اشتراک جت سئو

گوگل تگ منیجر (GTM) چیست؟ آموزش کار با Google Tag Manager


گوگل تگ منیجر یا به اختصار GTM (Google Tag Manager) ابزاری برای بررسی عکس‌العمل‌های کاربران نسبت به لینک‌های داخلی است، صفحات فرود، پست‌ها، تصاویر و ... است. با این ابزار می‌توانیم بازخورد مشتریان را نسبت به روش‌های مختلف بازاریابی، رنگ‌ها، تصاویر مختلف و نگارش‌های متنوع متوجه شویم و بر اساس آن هر بار کمپینی موفق‌تر از قبل راه بیندازیم.
البته وظیفه گوگل تگ منیجر جمع‌آوری داده‌ها از سایت است؛ اما برای عرضه آن‌ها به ما نیاز به یک ابزار تجزیه و تحلیل داده مثل گوگل آنالیتیکس نیاز دارد. با ما همراه باشید تا بیشتر با این ابزار فوق‌العاده ارزشمند و نحوه کاربرد آن که یکی از بهترین ابزارهای سئو است آشنا شوید.

گوگل تگ منیجر (Google Tag Manager) چیست؟

گوگل تگ منیجر

برای اینکه بتوانیم در دیجیتال مارکتینگ موفق عمل کنیم نیاز به داده‌های قوی و کاملی داریم. این داده‌ها شامل اطلاعاتی از رفتار مشتریان و کاربران و عکس‌العملشان نسبت به تلاش‌های ما در دنیای آنلاین می‌شود. هر نوع وب‌سایتی که داشته باشید، خواه یک وب‌سایت بزرگ تجارت الکترونیک، یک وب‌سایت شخصی یا یک کسب‌وکار کوچک، درک اینکه مردم چگونه با سایت شما ارتباط برقرار می‌کنند بسیار ضروری است.
برخی ابزارهای سئو گوگل به همین منظور (درک رفتارهای کاربران در سایت) ایجاد شده‌اند که یکی از معروف‌ترین آن‌ها گوگل آنالیتیکس است. البته اگر به تنهایی استفاده شود محدودیت‌های مربوط به خود را دارد. اما تگ کردن مطالب سایت و استفاده از گوگل تگ منیجر به همراه گوگل آنالیتیکس می‌تواند اطلاعات بیشتری در مورد رفتار مشتریان سایت در اختیارتان بگذارد.
اکنون که با کاربرد گوگل تگ منیجر آشنا شدید، بد نیست با مفهوم تگ نیز آشنا شوید. تگ‌ها در واقع کدهایی هستند که برای جمع‌آوری اطلاعات و ارسال آن به اشخاص ثالث به یک سایت اضافه می‌شوند. در گوگل تگ منیجر، این شخص ثالث همان گوگل آنالیتیکس است.


بیشتر بخوانید: سئو چیست؟


گوگل تگ منیجر اطلاعات حاوی رفتار کاربران در سایت را به گوگل آنالیتیکس می‌فرستد. گوگل آنالیتیکس یک ابزار تجزیه و تحلیل سایت است و می‌تواند مدیر سایت را در جریان نتایج قرار دهد.
 می‌توانید از تگ‌ها برای اهداف مختلفی استفاده کنید. برای مثال:

  • بررسی اینکه کاربر تا چه مقدار صفحه وب‌سایت را به سمت پایین ردیابی می‌کند
  • تحت نظر قرار دادن ارسال فرم‌ها
  • انجام و هدایت نظرسنجی‌ها
  • ایجاد هیت مپ‌ها
  • بازاریابی مجدد
  • ردیابی نحوه ورود افراد به سایت.
  • دانلود کردن فایل‌ها
  • تعداد کلیک بر روی لینک‌های خاص
  • موارد حذف شده از سبد خرید
  • و موارد مشابه

مزایای گوگل تگ منیجر GTM

گوگل تگ منیجر بسیاری از کارها را برای ما ساده کرده است؛ اگر می‌خواستیم برای هر منظور و هدفی که داریم یک تگ اختصاصی تعریف کنیم، علاوه بر اینکه هر تگ نیاز به نوشتن یک کد جداگانه داشت، ردیابی و بررسی آن نیز بسیار زمان‌بر و دشوار می‌شد. اما گوگل تگ منیجر ابزاری است که همه این‌ها را به صورت خودکار انجام می‌دهد. با وجود GTM کارها بسیار ساده‌تر و سریع‌تر پیش می‌روند. بنابراین شاید بتوان گفت بزرگ‌ترین مزیت این ابزار استفاده آسان از آن بدون توسعه‌دهنده است.
شاید با خود فکر کنید چون نام گوگل بر روی این ابزار گذاشته شده، فقط با محصولات گوگل مثل گوگل آنالیتیکس سازگار است؛ اما در واقع یکی دیگر از مزایای گوگل تگ منیجر همین است که می‌تواند با بسیاری از برنامه‌های دیگری که از تگ استفاده می‌کنند نیز هماهنگ شود.

معایب و نقاط ضعف گوگل تگ منیجر

با وجود آنکه گوگل تگ منیجر یکی از بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است اما این ابزار نیز مانند هر ابزار دیگری نقاط ضعفی هم دارد برای مثال تیم پشتیبانی مشخصی ندارد. با وجود آنکه فایل راهنمای این ابزار در دسترس است اما اگر بعد از استفاده به مشکلی برخوردید، مشخص نیست که چه طور باید آن را برطرف کنید.
به علاوه، اگرچه GTM نیاز به برنامه‌نویسی را کم می‌کند؛ اما آن را به طور کامل از بین نمی‌برد. حتی با وجود گوگل تگ منیجر یک برنامه‌نویس باید باشد تا به هر صفحه سایت کد ظرف اضافه کند.
از طرف دیگر GTM برای استفاده از تگ‌های سفارشی حتماً کمک یک فرد آشنا به کدنویسی نیاز است. هر چند تگ‌های ساده‌ای هم در این ابزار وجود دارند که قابل استفاده توسط تمام افراد با هر سطحی از دانش هستند؛ اما تگ‌های سفارشی ساختار پیچیده‌تری دارند.

کاربرد گوگل تگ منیجر

کاربرد تگ منیجر

این ابزار کاربردهای مختلفی دارد که از جمله کاربردهای گوگل تگ منیجر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. گسترش و استقرار سریع کدهای ردیابی

با گوگل تگ منیجر می‌توانید بدون استفاده از توسعه‌دهنده کدهای ردیابی (ترکینگ کد) را خودتان پیاده‌سازی کنید. به هر کد رهگیری تگ گفته می‌شود و می‌توانید آن‌ها را از طریق رابطه جی تی ام به آسانی اضافه، ویرایش یا حذف کنید. گوگل تگ منیجر در انجام بسیاری از فرایندها سریع عمل می‌کند.
تغییرات و برچسب‌های جدید به سرعت ایجاد می‌شوند و بسیاری از آن‌ها نیاز به تغییر کد در وب‌سایت ندارند. این خبر خوبی برای بازاریاب‌هاست چرا که زمان راه‌اندازی را سرعت می‌بخشد. به این صورت که بازاریاب می‌تواند هر تغییری را خودش آزمایش کند و هنگامی که آماده شد، آن را مستقر کند. این پروسه سابقاً در غیاب GTM حدود یک تا سه هفته طول می‌کشید.

  1. ویژگی‌های برطرف‌کننده باگ

ویژگی‌های برطرف‌کننده باگ داخلی جی تی ام به تیم این قابلیت را می‌دهد تا قبل از انتشار، هر آپدیتی را در سایت شما تست و رفع باگ کند، تا اطمینان حاصل شود که برچسب‌های شما درست کار می‌کنند سپس با خیال راحت آن‌ها را منتشر کنید.

  1. برچسب‌های پیش‌فرض

گوگل تگ منیجر تگ‌های پیش‌فرض مهمی برای آنالیتیکس جهانی، گفتگوهای ادوردز، بازاریابی مجدد و در خود جای داده که به تیم بازاریابی که فاقد تجربه برنامه‌نویسی است این امکان را می‌دهد فقط با داشتن اندک اطلاعات کلیدی بدون اجرای کد پیچیده و بدون کمک توسعه‌دهندگان برچسب‌ها را تنظیم کند.

  1. سهولت در استفاده

جی تی ام اعضآی‌تیم را قادر می‌سازد که آپدیت‌ها را سریع انجام دهند و تگ‌ها و برچسب‌های جدید را به راحتی و بدون تغییر کد پیچیده در سایت اضافه کنند. همین امر به اعضآی‌تیم اجازه می‌دهد که هر نوع تغییر را آزمایش کنند و وقتی که کدها آماده بودند استقرار پیدا کنند بدون کمک توسعه‌دهندگان. و در این راستا تیم آی‌تی یک کسب و کار می‌تواند بر پروژه‌های بزرگ‌تر نظیر بهبود سایت به طور کلی تمرکز کند و درگیر استقرار کدها نشود.

  1. امکان مدیریت کاربران و دسترسی‌ها

گوگل تگ منیجر تنظیم دسترسی برای هر فرد به طور انفرادی را آسان می‌کند. بنابراین با کمک آن می‌توانید مشخص کنید که چه افرادی می‌توانند به تگ‌ها دسترسی داشته باشند و آن‌ها را تغییر دهند.

  1. عملکردهای منطبق با گوگل آنالیتیکس

GTM همچنین به شما امکان می‌دهد تا از طریق Google Tag Manager یک اجرای اولیه Google Analytics را نصب کنید. GTM شامل یک قالب تگ است که تمام گزینه‌هایی را که در اجرای Google Analytics قبلی خود داشته‌اید به شما می‌دهد. به‌علاوه، برای ردیابی رویداد، نمایش صفحه و ردیابی دامنه متقابل با کد داخلی قدیمی‌تر سازگار است. در واقع از طریق جی تی ام، گوگل آنالیتیکس را نصب می‌کنید.

  1. پیگیری رویدادها (حتی به صورت خودکار)

ردیابی رویداد شامل اضافه کردن کد به وب‌سایت برای ردیابی رویدادهای بازدیدکننده مانند کلیک، تماشای ویدئو و ارسال فرم است. ویژگی ردیابی خودکار رویداد  GTM، نیاز به برچسب دستی هر لینکی که می‌خواهید ردیابی کنید، از بین می‌برد و کاملاً خودکار و هوشمندانه عمل می‌کند.

  1. دارای عملکرد نامحدود

شما می‌توانید به صورت نامحدود از تگ‌های مورد نظر به صورت رایگان در هر وب‌سایت و اپلیکیشنی استفاده کنید.

سه بخش اصلی Google Tag Manager

GTM برای پیکربندی و شروع به کار تگ‌ها نیاز به سه عنصر اصلی دارد که عبارت‌اند از:

  1. تگ
  2. تریگر
  3. متغیر (variable)

در ادامه هر کدام را به تفصیل توضیح خواهیم داد:

  1. تگ‌ها در گوگل تگ منیجر GTM

تگ‌ها کدهای جاوا اسکریپت یا پیکسل‌های ردیابی ابزارهای شخص ثالث هستند که به گوگل تگ منیجر می‌گویند چه کاری انجام دهد. انواع تگ‌ها عبارت‌اند از:

  • تعداد کلیک روی دکمه کال تو اکشن
  • بررسی تعداد اسکرول یک صفحه
  • مدت زمان حضور مشتری در یک صفحه خاص
  • چه ویدئوهایی کامل مشاهده نشده‌اند.
  • تعداد فرم‌هایی که در شرف پر شدن بودند و مدت زمان تکمیل آن‌ها
  • تعداد خوانده شدن یک محتوا
  • تعداد ثبت‌نام‌های نیمه تمام در سایت
  • تعداد کلیک روی لینک دانلود یک فایل
  1.  Trigger چیست؟

ترایگر به شما کمک می‌کند تا زمان شروع فعالیت تگ را کنترل کنید. به این ترتیب می‌توانید مشخص کنید که تگ چه موقع فعالیت خود را شروع کند. مثلاً زمانی که کاربر صفحه را مشاهده کند یا زمانی که کلیک کند تگ فعال شود. حتی می‌توانید تعیین کنید با چه نوع کلیکی فعال شود؛ کلیک روی هر عنصری یا کلیک روی لینک‌ها.

  1. Variable چیست؟

Variable در لغت به معنای متغیر است. متغیر در ریاضی بخشی از فرمول است که می‌تواند مقادیر متفاوتی به خود بگیرد؛ در برنامه‌نویسی هم به طریقی به همین موضوع اشاره دارد.
variable در برنامه‌نویسی مانند یک ظرف عمل می‌کند. شما می‌توانید محتوای داخل ظرف را عوض کنید. مثلاً بخشی از کد هست که در آن باید منبع تجزیه و تحلیل سایت (همان شخص ثالث که در ابتدای متن گفته شد) را بنویسید. این ظرف را می‌توانید با گوگل آنالیتیکس یا ابزارهای مشابه پر کنید. از این نظر که محتوای آن می‌تواند تغییر کند، به آن متغیر یا variable می‌گویند. هم‌چنین ظرف یا container نیز نامیده می‌شود.
گوگل تگ منیجر برای اینکه شروع به کار کند به اطلاعات درون ظرف‌ها نیاز دارد و تا وقتی که ظرف‌ها خالی باشند کار نخواهد کرد. اگر بخواهیم کمی علمی‌تر توضیح دهیم، variable ها شرایطی را تعریف می‌کنند که در آن شرایط تگ باید فعالیتش را شروع کند؛ بنابراین منطقی است که بدون تعریف کردن variable تگ شروع به کار نکند.

متغیرها و ثابت‌ها در گوگل تگ منیجر GTM

بعضی از متغیرها در گوگل تگ منیجر بیشتر از بقیه کاربرد دارند. گوگل این متغیرها را به صورت پیش‌فرض در برنامه قرار داده است و به همین دلیل یک تگ ثابت برای آن‌ها وجود دارد. اما اگر بخواهید متغیرهای پیچیده‌تری تعریف کنید باید خودتان یا یک برنامه‌نویس کدهای آن را بنویسید یا اصطلاحاً یک «متغیر سفارشی» ایجاد کنید.
به «متغیرهای پیش‌فرض» گوگل تگ منیجر اصطلاحاً ثابت گفته می‌شود.

مراحل استفاده از گوگل تگ منیجر

برای استفاده از گوگل تگ منیجر مراحل زیر را به ترتیب و با دقت دنبال کنید:

  1. در سایت گوگل تگ منیجر یک حساب کاربری بسازید. البته کاربران ایرانی برای ورود باید IP خود را تغییر دهند. برای این منظور هنگامی که وارد سایت شدید روی گزینه Create Account کلیک می‌کنید. نام کاربری خود را انتخاب کنید سپس Continue را انتخاب کنید.
  2. برای آن ظرفی (container) که می‌خواهید در وب‌سایت خود از آن استفاده کنید یک نام انتخاب کنید.
  3. سپس یک کد به شما ارائه می‌شود که باید آن را در سایتتان –در بخش هدر- قرار دهید. با این کار اکانت گوگل تگ منیجر به سایتتان مرتبط خواهد شد.
  4. بعد از اینکه کد را در سایت خود و در جای مناسب قرار دادید با زدن دکمه publish به گوگل تگ منیجر اطلاع دهید که ارتباط قابل برقراری است. در نتیجه این ابزار شروع به تلاش برای ایجاد ارتباط می‌کند.
  5. وارد برنامه گوگل تگ منیجر شوید و از منوی سمت چپ tags، triggers و variables را تعریف کنید. به این ترتیب اطلاعاتی که تعریف کرده‌اید ذخیره و به برنامه‌ای که تعریف کرده‌اید ارسال خواهد شد. سپس شما می‌توانید با مراجعه به برنامه تعیین شده، اطلاعات را ملاحظه کنید.

تفاوت ابزار گوگل آنالیتیکس با گوگل تگ منیجر در چیست؟

تفاوت تگ منیجر و آنالیتیکس

GTM ابزاری برای نصب و پیکربندی کد شخص ثالث در وب‌سایت است، نه برای تجزیه و تحلیل داده‌هایی که تگ‌ها جمع می‌کنند؛ کاری که عملاً وظیفه گوگل آنالیتیکس به حساب می‌آید. به عبارت دیگر گوگل تگ منیجر مکمل گوگل آنالیتیکس است.
بنابراین داده‌هایی که باید توسط گوگل تگ منیجر به گوگل آنالیتیکس ارسال و تجزیه و تحلیل شوند، باید ابتدا پیکربندی شده تا در گوگل آنالیتیکس قابل مشاهده شوند.


بیشتر بخوانید: آموزش گوگل آنالیتیکس؛ تحلیل ترافیک سایت با google analytics


چرا استفاده از گوگل تگ منیجر برای کسب و کارهای آنلاین اهمیت دارد؟

در دنیای رقابتی امروزی اگر کسب‌وکاری بخواهد دوام بیاورد و رشد کند باید رفتار کاربران خود را بشناسد برای مثال باید بداند:

  • سلیقه کاربران در طراحی یک صفحه وب چیست
  • چه رنگ‌هایی برای دکمه call to action آن‌ها را به فشردن دکمه بیشتر ترغیب می‌کند
  • چه تصاویری و در کجای صفحه آن‌ها را به مطالعه ادامه مطلب تشویق می‌کند
  • چه عاداتی در خرید دارند
  • چه محصولاتی در سبد خرید رها می‌شوند
  • در کجای خرید اکثر مشتریان فرایند خرید را رها می‌کنند
  • چه مشکلی با سایت دارند
  • کدام لینک‌ها بیشتر توجه کاربران را جلب می‌کنند
  • و ....

با علم به همه این‌ها و بسیاری از موارد دیگر کسب و کارهای آنلاین می‌توانند سایت خود را کاملاً باب میل مشتریانشان طراحی کنند و این یعنی جذب صد در صدی مشتریان! هر چه مشتریان شما راضی‌تر باشند هم خودشان دوباره به سایتتان مراجعه خواهند کرد و هم دوستان و آشنایانشان را به خرید از شما ترغیب خواهند کرد.
از سوی دیگر، ترافیک بیشتر سایت مساوی است با رتبه بهتر سایت در گوگل!
 

جمع بندی
استفاده از گوگل آنالیتیکس به تنهایی کافی نیست. برای اینکه دید جامع‌تری نسبت به اتفاقاتی که در سایتتان رخ می‌دهد داشته باشید، باید از یک سری ابزارهای مکمل برای آنالیتیکس بهره ببرید که یکی از مهم‌ترین آن‌ها گوگل تگ منیجر است. همان طور که از نامش پیداست، این ابزار برای مدیریت تگ‌هاست؛ ساخت تگ‌ها و ارسال آن‌ها به ابزارهای تجزیه و تحلیل سایت از وظایف آن‌هاست که در نتیجه آن نیاز ما به برنامه‌نویسی تا حد زیادی کاهش می‌یابد (اما از بین نمی‌رود).
گوگل تگ منیجر برای مدیریت کمپین‌های تبلیغاتی و بازاریابی آنلاین بسیار کاربردی و حتی می‌توان گفت یک ابزار ضروری محسوب می‌شود. به وسیله آن می‌توان بازدهی یک کمپین را بررسی و ضعف‌های آن را برای کمپین‌های بعدی برطرف کرد. تمام این‌ها از مدیر یک شرکت وقت زیادی خواهد گرفت. از همین رو ما اینجاییم تا این کارهای تخصصی را به عهده بگیریم و شما بتوانید برای رسیدگی به وظایف تخصصی شرکتتان وقت بیشتری داشته باشید.


بیشتر بخوانید : آموزش semrush


اگر به دنبال بررسی سئو سایت هستید، به شما ابزار جت سئو را پیشنهاد میکنیم. این ابزار یک اکستنشن سئو هم دارد که به کمک آن می توانید تحلیل هر صفحه از سایت خود یا دیگران را در کسری از ثانیه انجام دهید. اگر هم می خواهید رتبه بندی سایت های ایرانی را  ببینید کافی است به صفحه مربوطه در جت سئو مراجعه کنید.

مطالب مرتبط :

آموزش گوگل سرچ کنسول

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید