اشتراک جت سئو

آموزش تصویری اتصال سرچ کنسول به گوگل آنالیتیکس


گوگل آن قدر سرویس‌های متنوع و با ارزشی به کاربرانش ارائه می‌کند که نمی‌توان از کنار هیچ‌ کدام به سادگی رد شد. اطلاعاتی که گوگل از وب‌سایت‌ها استخراج می‌کند، می‌تواند کمک زیادی به رشد سایت کند و افزایش فروش یا جذب مخاطب را در پی داشته باشد. همه سئوکارها با سرچ کنسول گوگل آشنا هستند و با آن کار می‌کنند. اصلا بدون استفاده از سرچ کنسول، سئو هم معنای خاصی ندارد.

اما گوگل آنالیتیکس هم ابزار دیگری است که برای تحلیل داده‌های سایت استفاده می‌شود. شاید خیلی از سئوکارها سروکاری با این ابزار نداشته باشند. اما جالب است بدانید با اتصال سرچ کنسول به گوگل آنالیتیکس می‌توانید تحلیل‌های عمیق‌تر و دقیق‌تری از عملکرد سایت‌تان بدست آورید. هر دو این ابزارها جزو بهترین ابزارهای سئو هستند که هر سایتی نیاز به این دو ابزار برای آنالیز کاربران خود دارد.

در صورتی که اتصال سرچ کنسول به گوگل آنالیتیکس را برقرار کنید، می‌توانید تصویری دقیق از ورودی‌های مختلف سایت‌تان بدست آورید. اینکه از چه کلماتی چقدر ورودی گرفته‌اید یا چه میزان از ورودی سایت شما از طریق جستجوی ارگانیک بوده است. اگر شما هم می‌پرسید چگونه سرچ کنسول را به گوگل آنالیتیکس متصل کنیم؟ این مقاله از جت سئو به شما پاسخ می‌دهد.

ضرورت اتصال سرچ کنسول به آنالیتیکس

سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس هر کدام اطلاعاتی مجزا را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. گوگل آنالیتیکس به شما کمک می‌کند بفهمید چه کسانی در حال بازدید از سایت شما هستند؟ بازدیدکنندگان سایت از کجا می‌آیند؟ و با ورود به سایت چطور رفتار می‌کنند؟ این اطلاعات به شما این امکان را می‌دهد تا عملکرد سایت را ارزیابی کنید. می‌توانید ببینید کدام یک از صفحات یا محتواهای سایت بیشتر مورد رضایت مخاطبان قرار دارند و کدام یک مورد استقبال قرار نگرفته‌اند.

اما سرچ کنسول بر روی جنبه‌های سئویی سایت و سلامت فنی آن تمرکز دارد. مواردی مثل ورودی از کلمات کلیدی مختلف، تعداد لینک‌های خارجی دریافتی، خطاهای فنی موجود در صفحات سایت و... را با استفاده از سرچ کنسول به راحتی متوجه می‌شوید. حالا تصور کنید هر دو نوع اطلاعات را به صورت یکجا در دسترس داشته باشید و بتوانید با ترکیب آن‌ها عملکرد سایت خود را تحلیل کنید. اینجاست که اتصال search console به گوگل آنالیتیکس جذاب می‌شود. 

داشتن دانش کافی برای تحلیل دیتاهای بخش های مختلف سرچ کنسول نیز از نیازهای اساسی در سئو حرفه ای سایت است. با مطالعه مقاله آموزش سرچ کنسول می توانید به این مهارت ضروری دست پیدا کنید.

ثبت سایت در سرچ کنسول گوگل

قبل از اینکه به نحوه اتصال سرچ کنسول به گوگل آنالیتیکس برسیم، بهتر است ثبت سایت در سرچ کنسول را برای کسانی که هنوز از آن استفاده نمی‌کنند، آموزش دهیم. برای این کار کافی است مراحل زیر را طی کنید:

  • ابتدا به صفحه اصلی سرویس سرچ کنسول گوگل بروید.
  • با ایمیلی که به گوگل آنالیتیکس متصل هستید، وارد سرچ کنسول شوید.

ثبت سایت در سرچ کنسول گوگل

  • حالا باید یکی از دو روش پیشنهادی را برای ثبت سایت در سرچ کنسول انتخاب کنید. شما می‌توانید با انتخاب گزینه domain کل صفحات سایت شامل صفحات داخلی و ساب‌دامین‌ها را همراه با آدرس آن‌ها تحت همه پروتکل‌ها ثبت کنید. یا اینکه با استفاده از گزینه url تنها یک آدرس از سایت خود را سرچ کنسول ثبت کنید. در این روش ساب‌دامین‌ها پوشش داده نمی‌شوند و فقط پروتکلی که به عنوان url ثبت کرده‌اید، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

روش های ثبت سایت در google search console

  • در این مرحله باید به سرچ کنسول ثابت کنید که مالک یا مدیر سایت موردنظر هستید. برای این کار گوگل چند راه برای شما در نظر گرفته است:
  • آپلود فایل html: در این روش گوگل یک فایل ساده html را به شما می‌دهد که باید در هاست سایتتان اپلود کنید.
  • تگ html: در این روش گوگل یه تکه کد html را در اختیارتان می‌گذارد که باید بر روی قسمت هدر قالب سایت کپی کنید.
  • انتخاب ارائه کننده دامنه: در این روش ارائه‌دهنده دامنه سایت خود را از طریق یک منو انتخاب می‌کنید.
  • گوگل آنالیتیکس: در این روش یک کد رهگیری در اختیارتان قرار می‌گیرد که باید به درستی در گوگل آنالیتیکس جایگذاری کنید.
  • گوگل تگ منیجر: در این روش هم کدی در اختیارتان قرار داده می‌شود که باید در گوگل تگ منیجر وارد کنید.

از بین این روش‌ها استفاده از فایل html و کد html بیشتر توصیه می‌شود. زیرا پیچیدگی کمتری دارند و مستقل از دیگر سرویس‌ها هستند. همچنین ثبت سایت با روش دامین باعث می‌شود سرچ کنسول پوشش کاملی بر روی ورودی‌های سایت شما داشته باشد.

با گذراندن صحیح این مراحل، حالا دیگر سایت شما به سرچ کنسول متصل شده است. از حالا به بعد می‌توانید از تحلیل‌های سرچ کنسول برای بهبود عملکرد سئوی سایت کمک بگیرید. همچنین می‌توانید اتصال سرچ کنسول به گوگل آنالیتیکس را برقرار کنید و از اطلاعات هر دو به صورت یکجا بهره‌مند شوید.

اضافه کردن کد google analytics به وب سایت

اما قبل از وصل کردن اکانت گوگل آنالیتیکس به سرچ کنسول باید از ثبت سایت در گوگل آنالیتیکس هم مطمئن شوید. برای ثبت کردن سایت در گوگل آنالیتیکس، بهترین راه استفاده از روش کد رهگیری است. در این روش باید کد رهگیری گوگل آنالیتیکس را در قسمت هدر سایت خود وارد کنید. با این کار گوگل آنالیتیکس می‌تواند به داده‌های سایت شما دسترسی داشته باشد و آن‌ها را تجزیه و تحلیل کند. برای اضافه کردن کد گوگل آنالیتیکس به سایت مراحل زیر را پیش بروید:

  • ابتدا وارد اکانت گوگل آنالیتیکس خود شده و از منوی اصلی در سمت چپ، وارد قسمت admin شوید.
  • حالا باید در ستون account نام سایت خود را از منوی کشویی انتخاب کنید. اگر قبلا نام سایت را وارد نکرده‌اید می‌توانید از طریق گزینه create account سایت خود را به آنالیتیکس معرفی کنید.
  • پس از انتخاب نام سایت در ستون account، در ستون property گزینه tracking ID را انتخاب کرده و از میان گزینه‌های بازشده، Tracking code را انتخاب کنید.

اضافه کردن کد google analytics به وب سایت

  • حالا در قسمتی که باز می‌شود، در قسمت js باید کد داخل کادر را کپی کنید.

اضافه کردن کد گوگل آنالیتیکس به وب سایت

  • کد را در قسمت هدر سایت خود وارد کنید تا به گوگل آنالیتیکس متصل شود.

حالا با پایان این روند، سایت شما در گوگل آنالیتیکس هم ثبت شده است. حالا فقط اتصال سرچ کنسول به گوگل آنالیتیکس می‌ماند.

لینک کردن سرچ کنسول گوگل به حساب google analytics 

برای وصل کردن سرچ کنسول به Google analytics باید از طریق گوگل آنالیتیکس اقدام کنید. برای این کار وارد اکانت گوگل آنالیتیکس خود شوید. و مراحل زیر را طی کنید:

  • از منوی سمت چپ گزینه acquisition را انتخاب کنید.
  • در زیر acquisition گزینه‌هایی باز می‌شود که از بین آن‌ها باید گزینه search console را انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید: آموزش گوگل آنالیتیکس و تحلیل ترافیک سایت با google analytics


اتصال سرچ کنسول به گوگل آنالیتیکس

  • حالا در سمت راست روی دکمه set up search console data sharing کلیک کنید.

اتصال search console به گوگل آنالیتیکس

  • با کلیک روی این دکمه وارد صفحه تنظیمات می‌شوید. در اینجا می‌توانید اطلاعات وب‌سایت خود را وارد کنید. اما نکته مهم این است که بر روی قسمت adjust search console کلیک کنید.

وصل کردن اکانت گوگل آنالیتیکس به سرچ کنسول

  • حالا در صفحه جدیدی که باز می‌شود، گزینه add را کلیک کنید.

وصل کردن سرچ کنسول به Google analytics

  • در این مرحله صفحه جدیدی برای شما باز می‌شود که باید در منوی کشویی آن سایت خود را انتخاب کنید تا اتصال سرچ کنسول به گوگل آنالیتیکس برقرار شود.

چگونه سرچ کنسول را به گوگل آنالیتیکس متصل کنیم؟

پس از پایان این مراحل حالا دیگر سرچ کنسول شما به گوگل آنالیتیکس متصل شده و اطلاعات آن همیشه در داشبورد آنالیتیکس در اختیارتان خواهد بود.

نکات مهم وصل کردن اکانت گوگل آنالیتیکس به سرچ کنسول

حالا که اتصال search console به گوگل آنالیتیکس را برقرار کردید، بد نیست سری نگاهی به ویژگی‌های آن بیندازید و از اطلاعاتی که در اختیارتان می‌گذارد مطلع شوید.

صفحات فرود

از منوی سمت چپ که روی acquisition کلیک کنید. در زیر قسمت search console گزینه‌های مختلفی وجود دارد. با کلیک روی گزینه landing page می‌توانید اطلاعات صفحاتی که کاربران پس از جستجو در گوگل به آن‌ها وارد می‌شوند را ببنید. این صفحات اصطلاحا صفحه فرود یا landing page نام دارند. در واقع در این قسمت شما می‌توانید صفحات فرودی که بیشترین یا کمترین ورودی را از گوگل به دست می‌آورند، ببینید. مقاله «لندینگ پیج چیست» را مطالعه کنید.

نکات مهم وصل کردن اکانت گوگل آنالیتیکس به سرچ کنسول

کشور بازدیدکننده‌ها

قسمت countries اطلاعات مکانی بازدیدکنندگان سایت شما را نمایش می‌دهد. از این قسمت می‌توانید بفهمید بیشترین بازدیدکنندگان سایت شما از کدام کشور می‌آیند.

کشور بازدیدکننده‌ها در گوگل آنالیتیکس

وسیله ارتباطی

قسمت devices هم به شما نشان می‌دهد بازدیدکننده‌ها با کامپیوتر و لپ تاپ بیشتر سایت شما را دیده‌اند یا گوشی و تبلت.

devices در گوگل آنالیتیکس

کلمات کلیدی

قسمت مهم‌تری که به آن نیاز دارید، queries است. در اینجا می‌توانید کلمات کلیدی که در گوگل جستجو شده‌اند و برای شما ورودی آورده‌اند را ببینید.

کلمات کلیدی در گوگل آنالیتیکس

اطلاعات نرخ تبدیل و تعامل کاربران

یکی از مهم‌ترین اطلاعاتی که گوگل آنالیتیکس در اختیار کاربران می‌گذارد، نرخ تبدیل صفحات، نرخ پرش (bounce rate) و میزان تعامل کاربران با صفحات سایت است. چنین اطلاعاتی را در سرچ کنسول به تنهایی ندارید اما با اتصال سرچ کنسول به گوگل آنالیتیکس به راحتی برای هرکدام از صفحات فرود می‌توانید این اطلاعات را داشته باشید. مقاله «بانس ریت چیست» را مطالعه کنید.

جمع‌بندی

سرچ کنسول گوگل مهم‌ترین و پرکاربردترین ابزار برای سئو است. این ابزار اطلاعات کلمات کلیدی، لینک‌ها و وضعیت فنی سایت را در اختیار سئوکارها قرار می‌دهد. گوگل آنالیتیکس هم یکی دیگر از ابزارهای مورد نیاز دیجیتال مارکتینگ است. این ابزار بر روی سایت ثبت شده و کاربران آن را تحت نظر می‌گیرد. با استفاده از گوگل آنالیتیکس می‌توان وروردی‌های سایت از کانال‌های مختلف را ارزیابی کرد و رفتار و تعامل مخاطبان را در سایت مورد بررسی قرار داد. هر کدام از این دو ابزار در جای خود کاربردهای زیادی دارند. اما با اتصال آن‌ها می‌توان از اطلاعات هر دوی آن ها برای  آنالیز سایت استفاده کرد. این کار هم در وقت و انرژی صرفه‌جویی می کند. هم اطلاعات بیشتر و تحلیلی دقیق‌تر در اختیار کاربران می‌گذارد.

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

از آنجا که این دو ابزار سئو هر کدام کاربردی مجزا دارند و اطلاعاتی خاص را در اختیار کاربر می‌گذارند، نباید آن‌ها را با هم مقایسه کرد. هرکدام از این ابزارها در جای مناسب خود بیشترین کاربرد را دارند. اما با اتصال سرچ کنسول به گوگل آنالیتیکس می توان از اطلاعات هر دو به صورت یکجا استفاده کرد.

سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس هر کدام اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می‌دهند که برای مدیریت سایت و ارتقای آن لازم هستند. با اتصال سرچ کنسول به گوگل آنالیتیکس می‌توانید این اطلاعات را یکجا داشته باشید و هم در وقت خود صرفه‌جویی کنید و هم از قدرت تحلیل بالاتری برخوردار شوید.

سرچ کنسول ابزاری برای سئو است که روی بهینه‌سازی سایت در نتایج موتورجستجو یا SERP تمرکز دارد. (برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد SERP مقاله SERP چیست را مطالعه نمایید) این ابزار اطلاعاتی مثل کلمات کلیدی که ورودی به سایت می‌دهند، تعداد لینک‌های خارجی و خطاهای فنی سایت را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. اما گوگل آنالیتیکس اطلاعات کامل ورودی‌های سایت، اینکه کاربران از کجا می‌آیند، در سایت چه رفتاری دارند و تعامل آن‌ها با محتوای سایت را نشان می‌دهد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
دیدگاه کاربران
محمدامین نوری
 ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 10 آبان 1401

سلام و خداقوت خدمت شما ممنون از این مقاله کاربردی و مفیدی که با ما به اشتراک گذاشتین.

مسعود
 ارسال شده در : پنجشنبه 25 شهریور 1400

سلام. این مطلبتون قدیمی شده و با پنل گوگل آنالیتیکس جدید مطابقت نداره و اصلا نتونستم اتصال سرچ کنسول و با آنالیتیکس انجام بدم.

جت سئو:
 ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 18 آبان 1400

مطلب جدید است و مشکلی ندارد. اگر از GA4 استفاده میکنید، باز هم نحوه اتصال مشابه هست و برای آموزش GA4 نیز مطلب را به روزرسانی خواهیم کرد. با تشکر از همراهی شما.