بررسی رتبه کلمه کلیدی در گوگل


یکی از سوالات مهم در سئو این است که چطور رتبه کلمات کلیدی وبسایتمان را در میان اولین نتایج گوگل ببینیم؟ چرا که مانیتورینگ رتبه کلمات کلیدی برای رسیدن به جایگاه بالاتر در میان نتایج  گوگل کمک زیادی به ما می‌کند. وقتی وبمستر یا کارشناس سئو هستید و یک یا چند سایت زیر دستتان است، چقدر دوست دارید هر روز رتبه کلمات کلیدی را بررسی کنید و ببینید به کجا رسیده‌اید؟ اما اگر تعداد کلمات کلیدی و سایت‌ها زیاد باشد تکلیف چیست؟

وبمسترها و کارشناسان سئو برای بررسی رتبه کلمات کلیدی روش‌های مختلفی را آزمایش می‌کنند و سراغ ابزارهای متفاوتی می‌روند. ساده‌ترین کار این است که از خود گوگل گزارش بگیرید، ولی این کار نه‌تنها خیلی زمان‌بر است، بلکه گوگل گزارش متوسط رتبه را به شما ارائه می‌کند و حتی اشاره‌ای به مکان خاص ندارد. کمی که دقت کنیم می‌بینیم مشکلاتی چون وقت‌گیر بودن دریافت گزارش‌های روزانه، دقیق نبودن برخی گزارش‌ها، سختی کار با ابزارهای خارجی و نیاز به یک ابزار قدرتمند ایرانی پیش پایمان قرار دارد. اما چاره کار چیست؟

همان‌طور که می‌دانید برای افزایش میزان موفقیت فعالیت‌های دیجیتال مارکتینگ راه‌های فراوانی وجود دارد، اما یکی از مفیدترین روش‌ها، مانیتورینگ رتبه کلمه کلیدی در گوگل است. از آنجایی‌ که کلمات کلیدی بخشی اساسی در سئو هستند، بنابراین باید عملکرد آن‌ها را به دقت بررسی کنید و آنچه در نظارت دقیق بر کلمات کلیدی نقش تعیین‌کننده‌ای را ایفا می‌کند، به‌کار‌گیری ابزار مناسب است.

در این مطلب با اهمیت نظارت بر رتبه کلمات کلیدی در گوگل، مزایای بررسی کلمات کلیدی، ابزارهای بررسی رتبه کلمات کلیدی و ویژگی‌های ابزار خوب آشنا می‌شوید.

با استفاده از ابزار جت سئو، شما می توانید رتبه کلمات کلیدی سایت خود را در گوگل به صورت خودکار و روزانه بررسی کنید.

اهمیت بررسی رتبه کلمات کلیدی در سئو

طبیعی است که بخواهید هر روز بررسی کنید تا وضعیت رتبه کلمات کلیدی سایت‌هایی را به‌دست آورید که مسئولیت مدیریت و سئوی آن‌ها با شماست. بدون‌شک وقتی رتبه‌های خوبی را به‌دست می‌آورید حس پیروزی و موفقیت به شما دست می‌دهد. اما فضای رقابتی برای گرفتن بهترین نتایج در موتورهای جستجو و به‌ویژه گوگل آنقدر داغ و شدید است که لحظه‌ای غافل شوید، ممکن است رتبه‌هایتان جابه‌جایی داشته باشند. ضمن اینکه براساس رتبه کلمات کلیدی متوجه می‌شوید که کجا عملکرد خوبی داشتید و در جاهایی که اوضاع خوب نبوده چه اصلاحاتی باید انجام دهید. ولی مشکل از جایی شروع می‌شود که روی تعداد زیادی کلمه کلیدی و سایت کار کنید و بخواهید هر روز رتبه تک‌تک آنها را زیر نظر داشته باشید. بی‌تردید زمان زیادی را باید برای این کار اختصاص دهید که باعث می‌شود از کارهای مهم دیگر بازبمانید.

بی‌شک همه می‌خواهند رتبه بالایی در گوگل داشته باشند. دیدن نام برند شما در رتبه اول یک کلمه کلیدی با رقابت بالا بهترین اتفاق برای کسب‌و‌کار شما است. اما برای کسب رتبه خوب در صفحه نتایج گوگل چه کارهایی باید انجام شود؟ برای بیشتر برندها آسان‌ترین راه صعود به رتبه اول، مانیتورینگ جایگاه کلمات کلیدی در گوگل و انجام تحقیقات عمیق روی کلمات کلیدی است، زیرا کلمات کلیدی در واقع قلب تپنده استراتژی سئو هستند. ایده‌آل‌ترین حالت این است که برای هر کلمه کلیدی مرتبط با کسب و کار خود در صفحه اول نتایج گوگل و جزو سه نتیجه بالای صفحه باشید. رسیدن به این جایگاه عالی است، اما حتی در صورت کسب رتبه برتر و قرار گرفتن میان نتایج اول باز هم مانیتورینگ کلمه کلیدی به شما کمک می‌کند تا بتوانید رتبه خود را حفظ کنید و دچار افت رتبه نشوید.

ردیابی رتبه کلمات کلیدی مزایای زیادی از جمله نظارت بر عملکرد سایت در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP)، تعیین تکنیک‌های بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) به منظور بهینه‌سازی رتبه‌بندی وب سایت و پیدا کردن افت رتبه و نوسانات برای به دست آوردن بینشی دقیق در مورد عملکرد کلمه کلیدی دارد. مانیتورینگ جایگاه کلمات کلیدی شامل نظارت بر کلمات کلیدی هدف و ردیابی موقعیت سایت شما در صفحه نتایج گوگل است. با نظارت بر کلمات کلیدی شما می‌توانید نقاط قابل بهبود را برای افزایش رتبه و در نتیجه افزایش بازدید وبسایت خود شناسایی کنید.

در واقع مانیتورینگ رتبه کلمات کلیدی بخش جدایی‌ناپذیر استراتژی کلمات کلیدی است و به شما نشان می‌دهد که کدام کلمات کلیدی بیشترین تأثیر را در افزایش بازدید سایت شما بر عهده دارند. بنابراین بعد از انتخاب کلمات کلیدی پرطرفدار، لازم است موقعیت آن‌ها را دائما کنترل کنید و برای بهبود رتبه خود با این کلمات کلیدی کار کنید. با مانیتورینگ کلمات کلیدی می‌توانید ببینید که هر کلمه کلیدی باعث چه تعداد کلیک و بازدید از سایت می‌شود (از طریق بررسی کلمات کلیدی می‌توانید متوسط CTR خود را مشاهده کنید). همچنین با چک کردن رتبه کلمات کلیدی شما متوجه می‌شوید که با گذشت زمان هر کلمه کلیدی چه میزان توانسته بر دیده شدن برند شما تأثیر بگذارد و در نتیجه تصمیمات بهتری را با توجه به رتبه سایت در صفحه نتایج گوگل اتخاذ می‌کنید.

مزایای مانیتورینگ جایگاه کلمات کلیدی

همان‌طور که در بخش قبل نیز گفته شد، مانیتورینگ رتبه کلمات کلیدی اهمیت زیادی در دستیابی به رتبه‌های بالا در میان نتایج گوگل دارد و از کاهش و نوسانات رتبه شما پیشگیری می‌کند. در ادامه با مهم‌ترین مزیت‌های کنترل رتبه کلمات کلیدی آشنا می‌شوید.

تحلیل رقبای شما

موفقیت در هر کسب‌و‌کار مستلزم نظارت بر رقیبان است. ردیابی، تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی نشان می‌دهد که رقبای شما در برابر کلمات کلیدی هدف شما چگونه عمل می‌کنند. بنابراین برای آگاهی از وضعیت وبسایت رقبا و از بین بردن شکاف‌ها، مانیتورینگ رتبه کلمات کلیدی به شما کمک زیادی می‌کند. ابزارهای رتبه کلمات کلیدی می‌توانند تمام داده‌های لازم برای تحلیل عملکرد رقبا را در اختیار شما قرار بدهند.

جمع‌آوری داده‌های ارزشمند

مانیتورینگ رتبه کلمه کلیدی با ابزار مناسب باعث جمع‌آوری داده‌های ارزشمند می‌شود. شما می‌توانید داده‌ها را از منابع مختلف جمع‌آوری کنید و با تجزیه و تحلیل آن‌ها در یک‌جا، تصمیم‌گیری بهتری داشته باشید.

یافتن کلمات کلیدی با رقابت کم

ابزارهای بررسی رتبه کلمات کلیدی اطلاعات بسیار خوبی در مورد کلمات کلیدی با میزان رقابت پایین به شما می‌دهند. شما می‌توانید با کار روی این کلمات کلیدی آن‌ها را به صفحه اول نتایج گوگل برسانید.

تدوین استراتژی محتوا و سئو

ردیابی رتبه کلمات کلیدی همچنین باعث سنجش نتایج سئو شما می‌شود. با توجه به اینکه شما وقت و منابع خود را برای بهبود سئوی سایت سرمایه‌گذاری می‌کنید، مانیتورینگ کلمات کلیدی به شما کمک می‌کند تا با ایجاد تغییرات مورد نیاز بتوانید استراتژی سئو و محتوای خود را اصلاح کنید.

هدف قرار دادن کلمات کلیدی مشابه

یکی دیگر از مزایای مانیتورینگ رتبه کلمات کلیدی این است که می‌توانید کلمات مشابه با کلمات کلیدی هدف خود را شناسایی و با کمی تلاش و کار روی آن‌ها به نتایج خوبی برسید. با ردیابی رتبه کلمات کلیدی می‌توانید فرصت‌های از دست رفته در مورد جستجوهای مربوط به کلمات کلیدی مشابه را شناسایی کنید.

اطلاع از ترافیک وبسایت و دلایل افت آن

در طی سال‌های گذشته، تغییرات زیادی در نتایج جستجو ایجاد شده است و این تغییرات در جهت فراهم کردن بهترین تجربه‌ برای کاربران بوده‌اند. ردیابی جایگاه کلمات کلیدی باعث درک عملکرد وبسایت در طول زمان می‌شود. مانیتورینگ کلمه کلیدی همچنین سبب اطلاع از میزان ترافیک وبسایت و شناسایی عوامل مؤثر بر آن می‌‌شود. همچنین با آگاهی از افت رتبه وبسایت توسط ابزارهای ردیابی می‌توانید دلایل آن را بررسی و رفع کنید.

بررسی نتایج تغییرات و یافتن فرصت‌های جدید

با پیگیری مداوم مهم‌ترین کلمات کلیدی خود می‌توانید مجموعه‌ای از فرصت‌های کلمات کلیدی را بر اساس حجم جستجو، رقابت، قصد جستجو و رتبه‌بندی صفحات شناسایی کرده و آن‌ها را با توجه به میزان اهمیت اولویت‌بندی کنید. همچنین مانیتورینگ رتبه کلمات کلیدی موجب آگاهی از تغییرات مثبت و منفی به‌روزرسانی‌های اخیر بر قابلیت مشاهده سایت می‌‌شود. این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا در صورت مواجه شدن با کاهش بازدید سریعا بتوانید واکنش نشان دهید.

ویژگی‌های یک ابزار بررسی رتبه کلمات کلیدی خوب

ابزارهای مختلفی برای نظارت بر جایگاه کلمات کلیدی موجود است. این ابزارها در مانیتورینگ دقیق رتبه‌بندی وبسایت برای کلمات کلیدی خاص به شما کمک می‌کنند. به کارگیری این ابزار باعث از بین رفتن پیچیدگی فرایند رتبه‌بندی کلمات کلیدی شده است. این ابزار همچنین باعث می‌شوند که بتوانید فعالیت‌های سئو خود و تأثیر آن‌ها بر رتبه‌بندی نتایج در طول زمان را بسنجید. در ادامه با تعدادی از مهم‌ترین ویژگی‌های ابزار خوب برای مانیتورینگ رتبه کلمات کلیدی آشنا می‌شوید.

پشتیبانی از مکان جستجو

یکی از ویژگی‌های مهم هر ابزار کنترل جایگاه کلمات کلیدی، توانایی انتخاب ردیابی کلمات کلیدی در سطح جهان، کشور، استان یا شهر است، این ویژگی باعث خدمات‌رسانی مناسب‌تر به کاربران داخلی و بین‌المللی می‌شود.

پشتیبانی از زبان‌های مختلف

یکی از دیگر خصوصیات بسیار مهم ابزار مناسب برای بررسی کلمات کلیدی، پشتیبانی آن از زبان‌های گوناگون است. هر چه ابزار مورد نظر تعداد زبان‌های بیشتری را پوشش دهد، تبدیل به ابزاری کارآمد‌تر و پرطرفدارتر می‌شود.

پشتیبانی از نسخه موبایل/ دسکتاپ

یکی دیگر از موارد مهم در سنجش ابزار ردیابی رتبه کلمات کلیدی بررسی این موضوع است که آیا این ابزار می‌تواند بین داده‌های موبایل و دسکتاپ تفاوت قائل شود؟ کلمات کلیدی دارای عملکردهای متفاوتی در دستگاه‌های مختلف هستند، زیرا مخاطبان متفاوتی دارند. بنابراین استفاده از ابزاری که امکان بررسی و مقایسه رتبه کلمات کلیدی در دسکتاپ و موبایل را فراهم کند، امری ضروری است.

مشخص کردن اسکیما در SERP

افزایش یا سقوط ناگهانی ترافیک ممکن است به دلیل به دست آوردن یا از دست دادن ویژگی SERP در کلمات کلیدی شما باشد، بنابراین نظارت دقیق بر آن‌ها واجب است. کلمات کلیدی که دارای ویژگی‌های SERP مانند فیچر اسنیپت، بسته‌های تصویر و گراف‌های دانش هستند، اهمیت خاصی دارند. در نتیجه توانایی ابزار در رتبه‌بندی فیچر اسنیپت یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای بالابردن بازدید سایت است.


بیشتر بخوانید: اسکیما چیست و انواع آن کدامند؟


ابزارهای بررسی رتبه کلمات کلیدی

اولین مرحله در ردیابی رتبه کلمات کلیدی شامل انتخاب اصطلاحات مناسب و تعیین فرصت‌های رتبه‌بندی برند شما است. بعد از مشخص نمودن کلمات کلیدی هدف، مهم‌ترین کار استفاده از ابزاری مناسب برای بررسی این کلمات کلیدی است، زیرا استفاده از ابزارهای آنلاین مانیتورینگ کلمه کلیدی یا نرم‌افزارهای ردیابی رتبه آسان‌ترین روش برای بررسی رتبه کلمات کلیدی محسوب می‌شوند. ابزارهای مختلفی برای تجزیه و تحلیل و کنترل رتبه کلمات کلیدی وجود دارد که هر کدام دارای ویژگی‌های خاص و موافقین و مخالفینی هستند. در ادامه این بخش تعدادی از این ابزار معرفی شده‌اند.

  • سرچ کنسول گوگل
  • ابزار SERPWatcher، وبسایت Mangols
  • ابزار Rank Tracker، وبسایت Ahrefs
  • ابزار Rank Tracking، وبسایت Moz
  • ابزار Rank Tracking، وبسایت SEMrush
  • ابزار NightWatch
  • ابزار Rank Tracking، وبسایت SEO Power Suite
  • ابزار SERPstat
  • ابزار SEO Monitor

ابزار رتبه کلمات کلیدی جت سئو (Jet SEO)

جت سئو یکی از بهترین ابزارهای ایرانی سئو است و می‌توان به جرأت آن را هم‌رده با ابزارهای بین‌المللی مانند SEMRush و MOZ و ahrefs و... دانست. اما برتری جت سئو بر این ابزارهای بین‌المللی، ایرانی بودن آن است. وقتی شما از یک ابزار ایرانی برای آنالیز و تجزیه و تحلیل سئو سایت خود استفاده کنید، علاوه بر اینکه امکان استفاده از پشتیبانی به زبان فارسی برای شما فراهم است، خرید به مراتب ساده‌تری نسبت به خرید از سایت‌های خارجی خواهید داشت. ضمن اینکه از همان امکانات نیز برخوردار خواهید شد.

از قابلیت‌های جت سئو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رابط کاربری ساده
  • تحلیل کامل سایت و ارائه پیشنهاد برای ترافیک آن
  • ارائه پیشنهاد برای بهبود رتبه گوگل
  • مقایسه رتبه سایت با رقبا
  • ارائه آمار دقیق
  • برخورداری از پشتیبانی فارسی
  • بهبود سئو با بررسی رتبه کلمات کلیدی

جت سئو گزارش‌های مختلفی از تحلیل وضعیت سایت در اختیار شما قرار می‌دهد. به کمک این سرویس تحلیلی می‌توانید وضعیت سئوی سایتتان را به صورت کامل تحلیل کرده و گزارش‌های دقیقی را در بخش‌های زیر دریافت کنید:

  • تحلیل صفحات شامل عناوین، توضیحات، خطاها، ریدایرکت و نوایندکس
  • گزارش همنوع خواری
  • گزارش کنونیکال
  • رتبه کلمات کلیدی
  • گزارش ایست‌واژه‌ها
  • لینک‌های خروجی
  • ساختار محتوا

یکی از گزارش‌های کامل و جذاب جت سئو که کمک زیادی به شما می‌کند، مربوط به کلمات کلیدی است. این گزارش نه‌تنها باعث می‌شود از وقتتان به بهترین شکل استفاده کنید، بلکه با استخراج صفحات فرود و کش گوگل به شما نشان می‌دهد که کدام‌یک از رتبه‌هایتان دستخوش تغییرات شده است تا بتوانید در اولین فرصت اصلاحات لازم را انجام دهید.

ابزار رتبه کلمات کلیدی جت سئو (Jet SEO)

این ابزار قدرتمند به صورت روزانه و خودکار رتبه کلمات کلیدی شما را بررسی کرده و نتایج آن را در اختیارتان می‌گذارد. براین اساس خیلی زود متوجه می‌شوید که در کدام کلمات کلیدی افت رتبه داشته‌اید. اما این تمام ماجرا نیست! نکته جذاب و فوق‌العاده استفاده از جت سئو این است که به شما می‌گوید صفحات مدنظر که با افت رتبه مواجه شده‌اند، چه مشکلاتی دارند و چه کار کنید تا بتوانید دوباره رتبه آنها را به حالت قبل برگردانید.

برای انجام این کار کافیست عضو جت سئو شوید و سایتتان را تحلیل کنید تا علاوه بر دریافت گزارش روزانه رتبه کلمات کلیدی، بتوانید گزارش جامعی از بخش‌های دیگر نیز دریافت کنید.

بهبود سئو با بررسی رتبه کلمات کلیدی

برخلاف آنچه به نظر می‌رسد، ردیابی رتبه کلمات کلیدی در صورت استفاده از ابزار مناسب می‌تواند نسبتا ساده باشد. با شناسایی کلمات کلیدی خود و کار روی آنها و اطلاع از جایگاه خود و رقبا می‌توانید استراتژی سئوی خود را بهبود دهید و روی موضوعات حیاتی تمرکز کنید.

نظارت بر کلمات کلیدی باعث افزایش میزان موفقیت سئوی سایت شما می‌شود. پس برای یافتن پتانسیل‌های موجود برای SERP بهتر، پیگیری روند رتبه‌بندی فعلی، پیگیری عملکرد وبسایت برای مهم‌ترین کلمات کلیدی و دستیابی به بالاترین میزان بازدید سایت، باید نظارت بر کلمات کلیدی را شروع کنید. با توجه به تمام موارد گفته شده بررسی رتبه کلمات کلیدی در مدت طولانی در واقع باعث بهبود تکنیک‌های سئو شما و منجر به رتبه‌بندی بهتر و آنالیز جامع‌تر استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ شما می‌شود.

جمع‌بندی

به طور خلاصه با نظارت بر کلمات کلیدی می‌توانید رتبه بندی کلمات کلیدی خود را برای مدت زمان طولانی پیگیری کنید و استفاده از ابزارهای مناسب برای مانیتورینگ جایگاه کلمات کلیدی به شما کمک می‌کند گزارش‌های دقیق مورد نیاز خود را ایجاد کنید و هرگونه تغییری را به سرعت متوجه شوید.

با توجه به رقابت زیاد در موتور جستجوی گوگل، ردیابی رتبه کلمات کلیدی بخشی جدایی ناپذیر از روند تجزیه و تحلیل شما است. مانیتورینگ کلمات کلیدی به شما نشان می دهد که کجا هستید و به شما کمک می‌کند تا به جایگاه مورد نظر خود برسید و مشتریان جدیدی را جذب کنید.

ابزارهای بسیار زیادی برای مانیتورینگ کلمات کلیدی وجود دارد که بسیاری از آنها در این مقاله معرفی شد. در این میان جت سئو  با ابزارهای ممتاز برابری می‌کند؛ در دسترس بودن آن روی گوشی تلفن همراه، برخورداری از پشتیبانی فارسی و نقل و انتقال ساده وجه می‌تواند مزیت بسیار مهمی برای کاربران ایرانی محسوب شود.

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را دو هفته رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز: