اکستنشن کروم جت سئو

بررسی رتبه کلمه کلیدی در گوگل؛ معرفی دقیق ‎ترین ابزارها


هر حوزه ای در سئو کم و بیش رقابتی است. دیر یا زود ممکن است یکی از رقبایتان جای شما را در نتایج جستجو برای یک کلمه کلیدی مهم بگیرد. به همین دلیل است که بررسی رتبه کلمه کلیدی در گوگل اهمیت زیادی دارد. بهترین روش برای چک کردن رتبه کلمات کلیدی استفاده از بهترین ابزارهای سئو است چرا که بررسی رتبه ها در سرچ کنسول و یا به صورت دستی زمان بر است. در این مقاله 4 مورد از بهترین ابزارها را برای این منظور معرفی می کنیم که همگی توسط تیم جت سئو تست شده اند. با ما همراه باشید.

بررسی رتبه کلمات کلیدی

یک ابزار بررسی رتبه کلمه کلیدی چه امکاناتی باید داشته باشد؟

شاید انتخاب یک ابزار مناسب برای چک کردن رتبه کلمات ساده به نظر برسد اما اصلا اینطور نیست. به طور کلی برای انتخاب یک ابزار مناسب لازم است معیارهای زیر را در نظر بگیرید:

پشتیبانی از مکان جستجو

نتایج جستجو بر اساس لوکیشن تغییر می کنند. به همین دلیل یکی از امکانات مهمی که هر ابزار کنترل رتبه کلمات باید داشته باشد امکان بررسی رتبه ها از یک کشور یا شهر به خصوص است. این ویژگی به خصوص برای سایت هایی که سئو محلی برای آنها مهم است دارد بسیار حائز اهمیت است. چرا که در این شرایط باید رتبه کلمات کلیدی در یک شهر یا کشور به خصوص بررسی شود. برای مثال فرض کنید که شما پروژه سئو یک سایت محلی در شهر مشهد را برعهده دارید. در این شرایط رتبه کلمات در شهر تهران برای شما کاربردی ندارد و باید ابزار مورد استفاده شما بتواند رتبه کلمات را در مشهد گزارش کند.

پشتیبانی از نسخه موبایل/ دسکتاپ

نتایج جستجو بر اساس نوع دستگاه، اعم از موبایل، تبلت و دسکتاپ، نیز تغییر می کنند. به همین دلیل ابزار مناسب برای بررسی رتبه کلمات کلیدی ابزاری است که بتواند رتبه کلیدواژه ها را در هر یک از انواع دستگاه ها جداگانه گزارش کند.

گزارش آپدیت های گوگل

ممکن است روزی از خواب بیدار شوید و ببینید که رتبه تمام کلمات کلیدی شما رشد زیادی داشته است و یا احیانا دچار افت شدید شده است. در این شرایط احتمالا دچار سردرگمی خواهید شد که علت این رشد یا افت شدید چه بوده است. به همین دلیل مهم است که ابزار مورد استفاده شما بتواند آپدیت های گوگل را گزارش دهد تا هر چه سریعتر از سردرگمی شما بکاهد.

پشتیبانی از زبان‌های مختلف

یکی از دیگر خصوصیات بسیار مهم ابزار مناسب برای بررسی کلمات کلیدی، پشتیبانی آن از زبان‌های گوناگون است. هر چه ابزار مورد نظر تعداد زبان‌های بیشتری را پوشش دهد، تبدیل به ابزاری کارآمد‌تر و پرطرفدارتر می‌شود.

بهترین ابزارها برای بررسی رتبه کلمات کلیدی در گوگل کدام اند؟

در قسمت قبل با امکاناتی که بهتر است یک ابزار بررسی رتبه کلمات داشته باشد آشنا شدیم. در این بخش نیز بهترین ابزارها را برای این منظور معرفی می کنیم و امکانات، نقاط قوت و نقاط ضعف آنها را مورد بررسی قرار می دهیم.

1. ابزار جت سئو (Jet SEO)

جت سئو یک ابزار کامل سئو است. این ابزار قدرتمند به صورت روزانه و خودکار رتبه کلمات کلیدی شما را بررسی کرده و نتایج آن را در اختیارتان می‌گذارد. براین اساس خیلی زود متوجه می‌شوید که در کدام کلمات کلیدی افت رتبه داشته‌اید. اما این تمام ماجرا نیست! نکته جذاب و فوق‌العاده استفاده از جت سئو این است که به شما می‌گوید صفحات مدنظر که با افت رتبه مواجه شده‌اند، چه مشکلاتی دارند و چه کار کنید تا بتوانید دوباره رتبه آن‌ها را به حالت قبل برگردانید.

مزایای ابزار بررسی رتبه جت سئو:

👍 امکان بررسی رتبه در دسکتاپ، موبایل و تبلت

👍 امکان بررسی رتبه در هر کشور یا شهر در دنیا

👍 گزارش آپدیت های گوگل

👍 ارائه پیشنهاد برای بهبود رتبه

👍 مقایسه رتبه با یک هفته، یک ماه یا سه ماه قبل

👍 دریافت خروجی اکسل

👍 ارائه گزارش در خصوص رتبه رقبا

👍 گزارش تعداد کلمات کلیدی با رتبه کمتر از 10، کمتر از 20 و...

معایب ابزار بررسی رتبه جت سئو:

👎 رایگان نبودن ابزار

لازم به ذکر است که امکانات ابزار جت سئو به بررسی رتبه کلمه کلیدی محدود نمی شود. بلکه شما با استفاده از این ابزار می توانید سایر فعالیت های مهم مانند موارد زیر را هم انجام دهید:

برای استفاده از این ابزار می توانید در جت سئو ثبت نام کنید و به مدت 7 روز رایگان از آن استفاده کنید.

2. اکستنشن کروم Nightwatch

اکستنشن کروم Nightwatch

شما می توانید اکستنشن کروم Nightwatch را نصب کنید و سپس با وارد کردن کلمه کلیدی و آدرس دامنه سایتتان رتبه خود را در گوگل مشاهده کنید. با استفاده از این اکستنشن شما می توانید روزانه رتبه 10 تا 20 کلمه کلیدی را به صورت رایگان چک کنید. اگر تعداد کلیدواژه های مورد نظر شما بیشتر از این تعداد است می توانید نسخه پولی این ابزار را تهیه کنید و از امکانات بیشتری برخوردار شوید.

مزایای ابزار Nightwatch:

👍 رایگان بودن

👍 امکان بررسی رتبه بر اساس کشور

معایب ابزار Nightwatch:

👎 محدودیت بررسی رتبه 10 تا 20 کلمه کلیدی در روز

👎 عدم امکان بررسی رتبه کلمه کلیدی در یک شهر خاص

👎 عدم امکان مقایسه رتبه با روزهای قبل

👎 بررسی رتبه تنها در دسکتاپ

👎 عدم گزارش در خصوص آپدیت های گوگل

👎 عدم ارائه پیشنهاد برای بهبود رتبه

3. ابزار سمراش

ابزار سمراش

سمراش یکی از ابزارهای مطرح در حوزه سئو و دیجیتال مارکتینگ است که امکانات مختلفی را ارائه می کند. از امکانات گوناگون این ابزار می توان به تحقیق کلمات کلیدی، تحلیل بک لینک ها و بررسی رتبه کلمات کلیدی اشاره کرد. بخش بررسی رتبه کلمات این ابزار مزایا و معایب گوناگونی دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

مزایای ابزار Semrush:

👍 گزارش تعداد کلمات کلیدی با رتبه کمتر از 3، کمتر از 10 و...

👍 دریافت خروجی اکسل

👍 ارائه گزارش در خصوص رتبه رقبا

👍 ارائه پیشنهاد برای بهبود رتبه

معایب ابزار Semrush:

👎 تعرفه ماهانه 119 دلاری

👎 عدم امکان بررسی رتبه در دسکتاپ و موبایل به صورت همزمان

👎 عدم امکان بررسی رتبه کلمه کلیدی در یک شهر خاص

4. ابزار SmallSEOTools

SmallSEOTools

سایت SmallSEOTools همانطور که از نامش مشخص است ابزارهای کوچک زیادی را در اختیار کارشناسان سئو قرار می دهد. یکی از این ابزارها Rank Checker است که می تواند رتبه سایت شما را به ازای کلمات کلیدی مورد نظرتان گزارش کند.

مزایای ابزار SmallSEOTools:

👍 امکان بررسی رتبه بر اساس کشور

👍 امکان بررسی رتبه در دسکتاپ و موبایل

👍 ارائه گزارش در خصوص رتبه رقبا

معایب ابزار SmallSEOTools:

👎 محدودیت بررسی رتبه تنها برای 10 کلمه کلیدی

👎 عدم امکان بررسی رتبه کلمه کلیدی در یک شهر خاص

👎 عدم امکان مقایسه رتبه با روزهای قبل

👎 عدم گزارش در خصوص آپدیت های گوگل

👎 عدم ارائه پیشنهاد برای بهبود رتبه

👎 عدم امکان دریافت خروجی اکسل

استفاده از سرچ کنسول گوگل برای رصد رتبه کلمات کلیدی

سرچ کنسول یکی از مهم‌ترین ابزارهای سئو است و ما هم در مقاله آموزش سرچ کنسول نحوه استفاده از این ابزار را توضیح داده ایم. در بخش Performance سرچ کنسول شما می توانید میانگین رتبه را همراه با میزان کلیک و ایمپرشن برای هر کوئری مشاهده کنید.

بررسی رتبه کلمات کلیدی در سرچ کنسول

با این حال به 3 دلیل استفاده از سرچ کنسول برای رصد کردن رتبه کلمات کلیدی کافی نیست:

  • عدد اعلام شده در سرچ کنسول میانگین رتبه کوئری را در بازه انتخاب شده نشان می دهد نه رتبه فعلی را. برای اطلاع از رتبه فعلی لازم است از ابزارهای دیگر استفاده کنید.
  • زمانی رتبه یک کوئری در سرچ کنسول ثبت می شود که آن کوئری حداقل یک ایمپرشن در نتایج جستجو دریافت کند. بنابراین اگر کلمه کلیدی مورد نظر شما در یک روز مشخص اصلا جستجو نشود رتبه سایت شما برای آن کلمه در سرچ کنسول ثبت نخواهد شد. این در حالی است که ابزارهای دیگر چنین محدودیتی ندارند.
  • تحلیل رتبه کلمات کلیدی در سرچ کنسول می تواند دشوار باشد. دلیل این موضوع آن است که برخی امکانات سرپ خود دارای رتبه هستند. برای مثال اگر به ازای یک کلمه کلیدی شما لینک اول باشید اما در بالای سرپ جعبه تصاویر نشان داده شود، سرچ کنسول رتبه شما را 2 گزارش خواهد کرد. در این شرایط ممکن است شما به اشتباه تصور کنید که رقیب شما لینک اول است و شما لینک دوم هستید:

نحوه محاسبه رتبه در سرچ کنسول

این در حالی است که ابزارهای سئو رتبه شما را بین لینک های آبی (Blue Links) گزارش کرده و امکانات سرپ را جداگانه اعلام می کنند.

با توجه به دلایل فوق استفاده از ابزارهای دیگر، در کنار سرچ کنسول، برای بررسی رتبه کلمات کلیدی در گوگل پیشنهاد می شود.

آموزش بررسی رتبه کلمه کلیدی به صورت دستی

این روش کمی زمانبر است اما نتایج دقیقی را می تواند به شما ارائه کند. برای بررسی دستی رتبه ها ابتدا لازم است به برگه ناشناس مراجعه کنید. دلیل این موضوع آن است که گوگل نتایج جستجو را برای افراد شخصی سازی می کند. برای مثال اگر شما در یک ماه اخیر بارها به سایت جت سئو مراجعه کرده باشید و یا در نتایج جستجو روی جت سئو کلیک کرده باشید، گوگل متوجه علاقه شما به این سایت می شود. در این شرایط ممکن است گوگل سایت جت سئو را در نتایج جستجوی شما بالاتر نشان دهد. این در حالی است که برای کاربران دیگری که تعامل زیادی با جت سئو نداشته اند احتمالا جت سئو رتبه پائین تری خواهد داشت.
برای اینکه گوگل نتایج جستجو را برای شما شخصی سازی نکند لازم است از برگه ناشناس استفاده کنید. ( اگر به دنبال آشنایی  بیشتر با مفهوم برگه ناشناس گوگل هستسد مقاله incognito mode چیست؟ را در جت سئو بخوانید.) برای این منظور لازم است وارد مرورگر کروم شوید و روی آیکون "سه نقطه" در قسمت بالا سمت راست کلیک کنید و سپس گزینه "New Incognito Window" را انتخاب کنید:
باز کردن برگه ناشناس در کروم
سپس لازم است وارد سایت گوگل شوید و کلمه کلیدی مورد نظر خود را جستجو کنید. در ادامه نتایج صفحه اول را بررسی کنید و ببینید که آیا سایت شما در صفحه اول حضور دارد یا خیر. اگر سایت شما در صفحه اول نبود لازم است صفحات بعدی را هم دستی چک کنید تا جایی که سایت خودتان را پیدا کنید و متوجه شوید که چه رتبه ای دارید. 
همانطور که مشخص است بررسی دستی رتبه ها می تواند زمانبر باشد مخصوصا اگر تعداد زیادی کلمه کلیدی داشته باشید که بخواهید روزانه رتبه آنها را چک کنید.

چرا استفاده از ابزارها برای بررسی رتبه کلمات کلیدی در گوگل مهم است؟

همانطور که در دو بخش قبلی دیدیم بررسی دستی رتبه کلمه کلیدی و نیز استفاده از سرچ کنسول برای این منظور کافی نیست. در این قسمت به 3 مزیت استفاده از ابزارهای سئو برای بررسی رتبه کلمات اشاره می کنیم.

کنترل کامل بر رقبا

تحلیل سایت رقبا یکی از مهمترین اقداماتی است که در راستای بهبود سایت خود باید انجام دهید. شما با ردیابی رتبه کلمات کلیدی خود می توانید در لحظه از افت یا رشد سایتتان مطلع شوید. اگ رسایت شما افت کند می توانید بررسی کنید که رقیب با انجام چه کارهایی توانسته است جای شما را بگیرد. اگر هم سایت شما رشد کند می توانید بررسی کنید که اخیرا چه اقداماتی در راستای سئو سایت خود انجام داده اید و در صورت نیاز همان اقدامات را ادامه دهید تا رشد بیشتری را رقم بزنید.

ارائه گزارش مناسب به کارفرما

تعدادی از ابزارهای بررسی رتبه کلمه کلیدی امکان مقایسه رتبه فعلی با رتبه قبلی را دارند. شما می توانید با استفاده از این ابزارها گزارش بهبود رتبه کلمات را به سادگی تهیه کرده و برای کارفرما ارسال کنید. یکی از ابزارهایی که این قابلیت را دارد ابزار جت سئو است.

اطلاع سریع از بهبود یا افت رتبه

دیتای بخش پرفورمنس سرچ کنسول هر 48 ساعت بروز می شود. برای مثال شما امروز می توانید رتبه های سایت خود را تنها تا دو روز قبل مشاهده کنید. این در حالی است که به کمک یک ابزار می توان رتبه کلمات را در همان روز مشاهده کرد.

جمع‌بندی

به طور خلاصه مانیتورینگ جایگاه کلمات کلیدی به شما کمک می‌کند که هرگونه تغییری را به سرعت متوجه شوید. با توجه به رقابت زیاد در موتور جستجوی گوگل، بررسی رتبه کلمات کلیدی در گوگل بخشی جدایی ناپذیر از روند تجزیه و تحلیل شما است. مانیتورینگ رتبه کلمه کلیدی به شما نتیجه اقدامات سئو را نشان می‌دهد و به شما کمک می‌کند تا به جایگاه مورد نظر خود برسید و مشتریان جدیدی را جذب کنید. گوگل برای رتبه‌بندی خود الگوریتم‌های پیچیده‌ و معیارهای مختلفی دارد اما هیچ گاه سندباکس را به طور رسمی به عنوان یکی از الگوریتم‌های گوگل معرفی نکرده است، اما دقت داشته باشید که رتبه کلمات کلیدی در سایت های تازه راه‌اندازی و ایندکس شده تحت تاثیر سندباکس گوگل قرار می‌گیرد.

ابزار ایرانی بررسی سئو سایت جت سئو، با دارا بودن مزایایی چون پشتیبانی از زبان فارسی، تیم پشتیبانی دائمی، قیمت مناسب و ویژگی‌های مفید فراوان، می‌تواند گزینه مناسبی برای کسب‌وکارهای داخلی باشد. علاوه بر این شما می‌توانید در کنار رصد رتبه کلمات کلیدی از ابزارهای سئوی دیگر جت سئو، مانند بررسی رتبه سایت، نیز در جهت بهینه‌سازی وبسایت خود استفاده کنید.

جت سئو با بررسی دقیق ویژگی‌های پیشرفته و مفید ابزارهای خارجی بررسی رتبه کلمات کلیدی در گوگل، تلاش کرده است تا این قابلیت‌ها را برای کاربران ایرانی ایجاد کنید و حتی امکاناتی را ارائه دهد که در این ابزارها مشاهده نمی‌شوند. بنابراین شما می‌توانید با هزینه ای به مراتب کمتر به تمام قابلیت‌های ابزارهای خارجی دسترسی پیدا کنید. همچنین شما می توانید با نصب افزونه سئو کروم جت سئو تحلیل هر صفحه وب را در سریعترین زمان ممکن انجام دهید.

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

پشتیبانی از مکان جستجو / پشتیبانی از نسخه موبایل و دسکتاپ / گزارش آپدیت های گوگل / پشتیبانی از زبان‌های مختلف

یکی از اصلی ترین دلایل این موضوع آن است که عدد اعلام شده در سرچ کنسول میانگین رتبه کوئری را در بازه انتخاب شده نشان می دهد نه رتبه فعلی را. برای اطلاع از رتبه فعلی لازم است از ابزارهای دیگر استفاده کنید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
دیدگاه کاربران
سام قیاسی
 ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 02 اسفند 1401

من از ابزار رتبه کلمات کلیدی جت سئو استفاده کردم و رتبه کلماتم رو به تفکیک در دسکتاپ، موبایل و تبلت بهم می ده و اینکه می تونم گزارش رتبه رقبا رو هم دریافت کنم خیلی مفید و کاربردیه. از ابزار خوبتون ممنونم.