اکستنشن کروم جت سئو

محتوای تکراری یا Duplicate content چیست و تأثیر آن در سئو


یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که مدیران وب‌سایت‌ها از نظر سئوی وب‌سایتشان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند محتوای تکراری یا Duplicate Content است که بعضاً در اثر ناآگاهی مدیران سایت‌ها با الگوبرداری از سایت‌های مشابه ایجاد می‌شود. در بیشتر اوقات به صورت ناخواسته و حتی بدون اطلاع مدیران وب‌سایت‌ها در سایتشان محتوای تکراری وجود دارد.
قبلا در مقاله "تولید محتوا چیست" کلیاتی را در مورد نحوه رعایت اصول سئو در تولید محتوا شرح داده ایم. در این مقاله نیز توضیح خواهیم داد که چطور محتوای تکراری را در سایت خود شناسایی و رفع کنیم.

محتوای تکراری یا Duplicate Content چیست؟

به محتوایی یکسانی که در دو صفحه مختلف با دو URL متفاوت ظاهر می‌شوند، محتوای تکراری یا Duplicate Content می‌گویند.
محتوای تکراری مشمول پنالتی گوگل نمی‌شود، اما از آنجا که موتورهای جستجو در نشان دادن نتایج دچار سردرگمی شده و نمی‌دانند هنگام جستجوی کلیدواژه، کدام صفحه را باید نمایش دهند باعث افت رتبه سایت خواهد شد.

محتوای تکراری چگونه به وجود می‌آید؟

گذشته از نویسندگان و تولیدکنندگان محتوایی که با بی‌دقتی مطلبی از سایت‌های دیگر را کپی می‌کنند؛ گاهی یک وب‌سایت برای تبلیغ مطالب خود، بخشی از محتوای موجود در سایت خود را در فروم‌ها و وبلاگ‌های دیگر، بدون تغییر، بازنشر می‌دهد که باعث ایجاد Duplicate Content خواهد شد.
اما در بسیاری از مواقع افراد نمی‌خواهند محتوای تکراری تولید کنند و به طور کاملاً ناخواسته این محتوا به وجود می‌آید. موارد زیر علل عمده تولید محتوای تکراری است:

  • اگر چندین دامنه متفاوت برای یک سایت وجود داشته باشد و آن‌ها را روی یک هاست پارک کنیم، محتوای تکراری بوجود می‌آید. معمولاً صاحبان کسب‌وکار برای این‌که کسی دامنه‌های مشابه آن‌ها را ثبت نکند، چندین دامنه خریداری می‌کنند. مثلاً پسوندهای ir ،com و org برای یک دامنه خریداری شده و بر روی هاست پارک می‌شوند، در نظر داشته باشید که برای برطرف کردن چنین مشکلی حتما باید همه دامنه‌ها و حالت‌های مختلف لود شدن آنها (با www و بدون آن یا https و http) به یک حالت واحد ریدایرکت 301 شوند.
  • محتوای یکسان با پارامترهای مختلف یک URL داشته باشند. مثلاً محصولات یک فروشگاه آنلاین توسط پارامترهای مختلف تقسیم‌بندی شود ولی در نهایت همه آن‌ها نتیجه‌ای یکسان را نمایش دهد. این مشکل در URL های سایت باعث می‌شود که گوگل آدرس‌های متفاوت را با محتوای یکسان مشاهده کند.
  • محتوای یک سایت با www و بدون آن در سرچ گوگل قابل دسترس باشد.
  • یک وب‌سایت هم‌زمان با HTTP و HTTPS در دسترس باشد.
  • پیج صفحه اصلی با «index.html» و بدون آن در یو آر آل قابل دسترسی باشد.
  • Session ID های موجود در یو آر آل که برای ردیابی رفتار کاربر استفاده می‌شوند.
  • تغییر دامین و استفاده از محتوای دامین قبلی در دامین جدید
  • صفحات قابل پرینت برای هر صفحه به صورت جداگانه وجود داشته باشد، برای برطرف کردن این مشکل باید صفحاتی که نسخه قابل پرینت هستند را با تگ کنونیکال به صفحه اصلی متصل کنیم و به گوگل بگوییم که نسخه اصلی صفحات قابل چاپ صفحه دیگری است.
  • نسخه‌های مختلف زبان برای یک وب‌سایت واحد
  • نسخه سازگار با موبایل و تبلت با URL متفاوت برای محتوای یکسان صفحات سایت

چگونه می‌توان مشکل محتوای تکراری را برطرف کرد؟

رفع محتوای تکراری

برای تمام مواردی که در بخش پیشین گفته شد، راه حلی وجود دارد که با کمی دقت می‌توان جلوی بروز محتوای تکراری در سایت را گرفت. در ادامه با برخی از آن‌ها آشنا خواهید شد. اینکه استفاده از کدام روش بر دیگری برتری دارد باید در موارد خاص تصمیم‌گیری شود.

ریدایرکت 301
ریدایرکت 301 پیامی حاوی «محتوای این صفحه برای همیشه منتقل شده است به صفحه ...» به موتورهای جستجو ارسال می‌کند و در نتیجه خزنده‌های گوگل و سایر موتورهای جستجو وقتی به صفحه‌ای با ریدایرکت 301 می‌رسند متوجه می‌شوند که به جای این صفحه باید صفحه مقصد را بخزند و آن را ایندکس نمایند.
از این راه حل معمولاً برای http به https استفاده می‌شود.

استفاده از تگ "Rel=Canonical"
راه دیگر برای حل مشکل محتوای تکراری، استفاده از تگ "Rel=Canonical" است. این تگی است که برای مراجعه به منبع اصلی محتوای صفحه در سورس کد یک وب‌سایت درج می‌شود. به این ترتیب، شما به موتورهای جستجو مانند Google می‌گویید که کدام URL ترجیح داده شده است و باید در نتایج جستجو ظاهر شود.

استفاده از کد follow,noindex
با استفاده از این کد شما به خزنده‌های گوگل می‌گویید که وب‌سایت شما نباید ایندکس شود. ربات‌های گوگل می‌توانند صفحه وب‌سایت شما را بخزند اما آن را ایندکس نمی‌کنند؛ به عبارت دیگر آن را در صفحه نتایج جستجو نمایش نمی‌دهند.

تأثیر محتوای تکراری بر سئو سایت

وجود محتوای تکراری در سایت مخالف با قوانین سئو است و همان طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، باعث افت رتبه سایت می‌شود. داشتن محتوای غیرتکراری و با کیفیت یکی از فاکتورهای مهم برای سئو از دید گوگل است.

محتوا از یونیک بودن خارج می‌شود
اگر محتوایی تکراری در وب‌سایت خود داشته باشید گوگل آن‌ها را اصطلاحاً منحصر به فرد یا «Unique» نمی‌داند.

کدام صفحه باید رتبه بگیرد؟
اگر خزنده‌های گوگل صفحات مختلف با محتوایی همسان ببینند، نمی‌دانند که کدام یک از صفحات یکسان را باید به عنوان نتیجه جست‌وجو نشان دهند. نتیجه این خواهد شد که رتبه بین صفحات متعدد تقسیم خواهد شد یا گوگل صفحه‌ای را در نتایج جست‌وجو نمایش می‌دهد که برای استراتژی سئوی شما مخرب باشد (مورد نظر شما نباشد).

امتیاز بک لینک‌ها پخش می‌شود
قضیه تنها به همین‌جا ختم نمی‌شود. محتوای تکراری در رابطه با بک لینک‌ها نیز مسئله‌ساز می‌شود. وقتی سایت‌های دیگر بخواهند به محتوای سایت شما بک لینک بدهند، نمی‌دانند کدام URL اصلی است. به این ترتیب به جای اینکه امتیاز بک لینک‌ها همه به یک URL خاص برسد و رتبه آن صفحه را بالا ببرد، بین آدرس‌های مختلف پخش خواهد شد.

محتوای تکراری

چه زمانی استفاده از محتوای تکراری مجاز است؟

البته باید توجه داشت که همیشه هم محتوای تکراری ممنوع نیست و گاهی استفاده از آن اجتناب‌ناپذیر است. در این راستا توجه شما را به مثال‌های زیر جلب می‌کنم:

سایت‌های چندزبانه
اگر بخواهید یک نسخه از سایت خود را به زبان دیگری طراحی کنید و گوگل متوجه بشود که این ورژن از وب‌سایت شما برای کشورهای دیگر طراحی شده است به عنوان مثال بر اساس ویژگی hreflang آن را تنظیم کنید، محتوای شما از نظر گوگل تکراری محسوب نمی‌شود، بلکه ترجمه‌ای برای مردم دیگر کشورهاست. در واقع شما می‌توانید برای یک محتوای یکسان به زبان‌های مختلف، صفحات مختلفی داشته باشید.

توضیح قوانین
وقتی بخواهید قوانین را در یک محتوا توضیح دهید، نمی‌توانید آن‌ها را تغییر دهید. بنابراین مجبورید قوانین را به همان صورت که هستند بدون تغییر ذکر کنید. قوانین در سایت‌های مختلف با همان جملات و کلمات یکسان بیان می‌شوند و محتوای تکراری ایجاد خواهد شد.

ذکر منبع
فرض کنید محتوایی را از یک سایت خارجی ترجمه کرده و در سایت خودتان منتشر می‌کنید. در این حالت چنانچه در انتهای مطلب، منبع را ذکر کنید از نظر تکراری بودن محتوا مشکلی برای سایت شما پیش نخواهد آمد.

چه زمانی محتوای تکراری مخرب است؟

در سایر موارد غیر از آنچه گفته شد، محتوای تکراری برای سایت مخرب خواهد بود و باید با راه‌حل‌های بیان‌شده رفع شود.

جمع بندی
همان طور که مشاهده کردید، بسیاری از ما ممکن است با تغییر دامنه، با خرید گواهی SSL، با درج محتوای ترجمه شده از سایت‌های خارجی و بسیاری اقدامات به ظاهر ساده و قانونی باعث ایجاد محتوای تکراری در وب‌سایتمان ‌شویم. با بالا بردن آگاهیمان نسبت به انواع محتوای تکراری، نحوه به وجود آمدن آن‌ها و برطرف کردنشان به بهبود رتبه وب‌سایتمان کمک کنیم. آیا شما هم انواع دیگری از محتوای تکراری یا روش‌های دیگری برای رفع آن می‌شناسید؟ آن را با ما در میان بگذارید.

اگر به دنبال اطلاع از ایرادات سئو در سایت خود هستید پیشنهاد می کنیم که ابزار آنالیز سئو سایت جت سئو را امتحان کنید. این ابزار یک اکستنشن سئو نیز دارد که امکانات مختلفی را در اختیار شما قرار می دهد. همچنین اگر می خواهید رتبه سایت خود را بین رقبا بدانید کافی است به صفحه مربوطه در جت سئو مراجعه کنید.

مقالات مرتبط :

تایتل چیست؟
 

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید