اکستنشن کروم جت سئو

آشنایی با گراف لینک برای تشخیص اهمیت بک لینک


آیا راجع‌به گراف لینک (Link Graph) چیزی شنیده‌اید؟ آیا می‌دانید بررسی گراف لینک وب‌سایت خودتان و رقبا چه تأثیری بر میزان موفقیت سئوی سایت شما و کسب رتبه بالاتر دارد؟ گراف لینک یک نقشه شبکه‌ای بصری از بک لینک‌هایی (لینک‌های ورودی) است که به وب سایتی خاص اشاره دارند.

نکته دیگر اینجاست که علاوه بر لینک‌سازی داخلی که توسط خودتان انجام می‌شود و خرید بک‌لینک از طریق رپرتاژ یا روش‌های دیگر، اگر محتوای باکیفیت، کاربردی و جذاب داشته باشید، بسیاری از سایت‌ها به شما لینک می‌دهند. اینجاست که وقتی لینک‌ها دریافتی یک صفحه زیاد می‌شود، دیگر نمی‌توانید به‌راحتی و به صورت چشمی تعداد زیادی از بک‌لینک‌ها را ببینید و بررسی کنید. ضمن اینکه تشخیص اعتبار و عملکرد ارزشمند لینک‌های ورودی به یک صفحه هم در میان انبوه لینک‌ها ساده نیست.

برای آشنایی با گراف لینک‌ها ابتدا به تعریف بک لینک دقت کنید. گوگل برای تشخیص مناسب بودن محتوای وب‌سایت در مورد موضوعی خاص از بک لینک‌ها استفاده می‌کند. بک لینک به عنوان لینک ورودی (Inbound Link) به وب‌سایت شناخته می‌شوند. بنا به تعریفی ساده بک لینک به معنای لینکی است که وب‌سایت یا رسانه‌های اجتماعی با آن به سایت شما اشاره می‌کنند.

بک لینک‌ها دارای ارزش‌های متفاوتی در رتبه‌بندی صفحات هستند. در نتیجه این سؤال مطرح است که: «کدام بک لینک‌ها برای دستیابی به رتبه‌های بالاتر با ارزش‌تر هستند؟» و «آیا ترکیبی از انواع بک لینک‌ها یا یک لینک خاص وجود دارد که برای افزایش سئو وب سایت و رتبه‌بندی بهتر مؤثر باشند؟» گراف لینک به‌خوبی به این سؤالات پاسخ می‌دهد. در ادامه بحث با تعریف دقیق گراف لینک و دلایل استفاده از آن آشنا می‌شوید.

گراف لینک یا Link Graph چیست؟

گوگل، تمرکز الگوریتم‌های خود را بر پیدا کردن و پاداش دادن به لینک‌های با ارزش قرار داده است. از طرفی وب‌سایت‌هایی که با به‌کارگیری تاکتیک‌های مختلف سعی در تحت تأثیر قرار دادن نتایج جستجو دارند را جریمه می‌کند. اگر شما با اصول ساخت لینک آشنا باشید، یکی از مهم‌ترین مفاهیمی که باید آن را درک کنید، پروفایل بک لینک وب‌سایت یا گراف لینک (Link Graph) است. اما گراف لینک به چه معناست؟

از آنجایی‌که لینک‌های ورودی بخش مهمی از الگوریتم گوگل هستند، آن‌ها (گوگل) نیازمند روشی برای سازماندهی و آنالیز لینک‌ها و درک بهتر چیزی هستند که این لینک‌ها درباره یک وب‌سایت می‌گویند. به‌طور خلاصه گراف لینک وب‌سایت، روشی برای ایجاد لیستی سازمان یافته و امتیازدهی شده از همه سایت‌هایی است که در حال حاضر به وب‌سایت شما لینک داده‌اند. بعد از ایجاد این لیست (گراف لینک) می‌توان از آن برای رتبه‌بندی (مثبت یا منفی) وب‌سایت استفاده کرد.

اولین سؤالی که در ایجاد گراف لینک مطرح می‌شود این است که: «لینک طبیعی چیست؟» لینک طبیعی، به لینکی گفته می‌شود که تا قبل از مشاهده آن در گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) از وجود آن بی‌خبر باشید. در واقع لینک طبیعی، لینکی است که شما برای گرفتن آن هیچ تقاضایی نکرده‌اید و آن را به صورت ارگانیک و بر اساس ارزش محتوای سایت خود دریافت کرده‌اید.

قبل از ایجاد کمپین ساخت لینک بهتر است گراف لینک فعلی خود را بررسی کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا بتوانید استراتژی خود را تعریف کنید. ابزارهای ایجاد گراف لینک در مدت زمانی کوتاه تمام سایت‌هایی که به شما لینک داده‌اند و ارتباط میان آن‌ها را به شما در قالب گراف گزارش می‌دهند. با بررسی این گراف لینک می‌توانید محیط اطراف وب‌سایت خود را به‌خوبی بررسی کنید. ابزارهای زیادی برای بررسی گراف لینک وب‌سایت وجود دارند. البته بیشتر این ابزارها خارجی هستند و کاربران ایرانی برای کار با آن‌ها مشکل دارند، اما جای نگرانی نیست و برای حل این دغدغه به‌راحتی می‌توانید از گزارش گراف لینک در ابزار سئو قدرتمند و ایرانی جت سئو (Jet Seo) استفاده کنید.

استفاده از گزارش گراف لینک در جت سئو

جت سئو گزارش‌های مختلفی از تحلیل وضعیت سایت در اختیار شما قرار می‌دهد. به کمک این سرویس تحلیلی می‌توانید وضعیت سئوی سایتتان را به صورت کامل تحلیل کرده و گزارش‌های دقیقی را در بخش‌های زیر دریافت کنید:

  • تحلیل صفحات شامل تگ عنوان، توضیحات متا، خطاها، ریدایرکت و نوایندکس
  • گزارش همنوع خواری
  • گزارش کنونیکال
  • رتبه کلمات کلیدی
  • گزارش ایست‌واژه‌ها
  • لینک‌های خروجی
  • ساختار محتوا

یکی از گزارش‌های بسیار کاربردی در جت سئو، گزارش گراف لینک است که اهمیت لینک‌های ورودی از سایت‌های دیگر را بررسی می‌کند. در نتیجه متوجه می‌شوید هرکدام از صفحاتی که از سایت‌های معتبرتر لینک ورودی گرفته‌اند، رتبه بهتری دارند. همین موضوع باعث می‌شود قدرت برخی صفحات در سایت شما بیشتر باشد. در داشبورد تجزیه و تحلیل، در منوی صفحات، گزینه تحلیل شده را انتخاب کرده و سپس برای مشاهده گراف لینک هر صفحه بر روی آیکون گراف صفحه مربوطه کلیک می‌کنیم.

گراف لینک

یکی از ویژگی‌های جذاب و کاربردی گراف لینک این است که براساس عمق صفحات تمام لینک‌های ورودی به یک صفحه از سایت شما و ارزش آن‌ها را نشان می‌دهد. بر همین اساس وبمسترها و کارشناسان سئو اگر صفحات مهمی روی سایت دارند و می‌خواهند نتیجه بگیرند، متوجه می‌شوند که چطور لینک‌ سازی داخلی انجام داده و از کجاها بک‌لینک بگیرند. گزارش گراف لینک جت سئو براساس الگوریتم پیج رنک گوگل کار می‌کند و علاوه بر نمایش تعداد فراوانی انکرتکست‌ها، به صورت کاملا نموداری عمق صفحات و تمامی لینک‌های دریافتی را نمایش می‌دهد.

استفاده از گزارش گراف لینک در جت سئو

برای دریافت گزارش دقیق گراف لینک کافیست عضو جت سئو شوید و سایتتان را تحلیل کنید تا علاوه بر دریافت این گزارش، بتوانید گزارشی جامع از آنالیز سایت خود در بخش‌های دیگر نیز دریافت کنید.

چرا باید از گراف لینک استفاده کرد؟

استفاده از گراف لینک به استراتژی‌های سئو شما کمک زیادی می‌کند. در ادامه مهم‌ترین مواردی که از طریق بررسی گراف لینک می‌توانید به آن‌ها دست بیابید، شرح داده می‌شوند.

دسته‌بندی دامنه‌های لینک دهنده به سایت شما

یکی از فواید گراف لینک این است که سایت‌هایی که به شما لینک داده‌اند را از نظر موضوعی دسته‌بندی می‌کند. این دسته‌بندی به شما کمک می‌کند بخش‌ها و فرصت‌هایی را که می‌توانید در کمپین تبلیغات خود استفاده کنید را بسیار بهتر و دقیق‌تر شناسایی کنید.

شناسایی بهترین انکر تکست‌ها (لنگرها)‌

گراف لینک به شما کمک می‌کند تا با متداول ترین انکرتکست‌ هایی آشنا شوید که برای لینک دادن به سایت شما استفاده می‌شوند. این موضوع به شما کمک می‌کند تا از استراتژی‌های خود برای دستیابی به لینک‌های ارگانیک مطمئن شوید.

اطلاع از دامنه‌های ارجاع‌دهنده به وب‌سایت شما به همراه امتیاز آن‌ها

دانستن کیفیت لینک‌ها به شما کمک می‌کند تا علاوه بر بررسی عملکرد سایت خود در مورد نحوه و جایگاه قرارگیری در رقابت نیز اطلاعاتی کسب کنید.

تعیین تعداد دامنه‌های‌ارجاع دهنده به وب‌سایت شما

تعداد سایت‌های منحصر بفردی که به سایت شما ارجاع داده شده‌اند، ارتباط بالایی با رتبه شما دارد و یک معیار رقابتی به شمار می‌آید. هر چه وب‌سایت‌های بیشتری به سایت شما لینک داده باشند، در نتیجه رتبه بهتری را درصفحه نتایج موتورهای جستجو کسب می‌کنید.

آگاهی از ویژگی‌های لینک‌ها

گراف لینک به شما اطلاعات مفیدی در مورد خصوصیات لینک‌های ورودی ارائه می‌دهد. شما می‌توانید از ویژگی‌های لینک‌ها برای برنامه‌ریزی استراتژی‌های خود استفاده کنید.

اطلاع از بک لینک‌های رقبا

همان‌طور که گفته شد اطلاع از تمامی بک لینک‌ ها توسط گراف لینک امکان‌پذیر است. شما علاوه بر دریافت گزارش بک لینک‌های سایت خود، می‌توانید بک لینک‌های سایر رقبا را نیز از طریق گراف لینک مشاهده و بررسی کنید. تجزیه و تحلیل بک لینک‌های رقبا می‌تواند به شما کمک کند تا زمینه دریافت لینک‌های ورودی برای سایت خود را فراهم کنید و به سادگی بدانید چه‌کسی و چگونه به شما لینک داده است.

شناسایی صفحات برتر

 شما می‌توانید از طریق گراف لینک متوجه شوید که کدام صفحه از سایت شما بیشترین لینک را دریافت کرده است و در نتیجه از این موضوع به عنوان بخشی از استراتژی لینک‌سازی داخلی خود استفاده کنید.

اگر می خواهید اطلاعات کاملی در مورد مشخصات بک لینک‌های وب‌سایت خود یا هر دامنه دیگری کسب کنید، این کار به راحتی با بررسی گراف لینک امکان‌پذیر است. شما با استفاده از ابزارهای قدرتمندی مانند جت سئو و مشاهده گراف لینک خود و رقبا فرصت‌های بسیار خوبی برای ایجاد لینک‌های مناسب کشف می‌کنید که به شما در افزایش رتبه و رشد ارگانیک وب‌سایت کمک می‌کند.

جمع‌بندی

گراف لینک‌ها اطلاعات کاملی در مورد لینک‌های ورودی (بک لینک‌ها) سایت شما را در اختیارتان قرار می‌دهند. شما با استفاده از ابزار مناسب می‌توانید گراف لینک سایت خود یا سایت رقبا را مشاهده و بررسی کنید و از آن در طرح‌ریزی استراتژی‌های قوی‌تر کمک بگیرید و رتبه سایت خود را افزایش دهید. یکی از ابزارهای مؤثر برای مشاهده و بررسی گراف لینک، ابزار جت سئو است. جت سئو از نظر تمام این موارد با ابزارهای دیگر برابری می‌کند؛ اما امکانات جذاب، برخورداری از پشتیبانی فارسی و خرید آسان اشتراک می‌تواند از مزیت‌های بسیار مهم برای ما باشد.

با نصب اکستنشن سئو جت سئو می توانید هر صفحه ای که از آن بازدید می کنید را تحلیل کنید. اگر هم می خواهید رتبه بندی سایت خود را بین سایت های دیگر بدانید می توانید به صفحه مربوطه در جت سئو مراجعه کنید.

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید