اشتراک جت سئو

Keyword Stuffing چیست و چه تاثیری روی سئو سایت دارد؟


هنگام بهینه‌سازی صفحات وب برای موتورهای جستجو مانند گوگل، ممکن است بخواهید راه آسانی را برای به دست آوردن سریع رتبه‌های بالاتر انتخاب کنید. ممکن است با خودتان فکر کنید اگر موتورهای جستجو از کلمات کلیدی برای تطبیق صفحات با عبارت‌های جستجو شده استفاده می‌کنند، چرا تا جایی که ممکن است تعداد بیشتری از آنها را روی یک صفحه قرار ندهم؟

این همان روش رایجی است که به آن Keyword Stuffing یا بمباران کلمات کلیدی گفته می‌شود. کیورد استافینگ به زبان ساده عبارت است از استفاده مکرر و بیش از حد از کلمه کلیدی در متن، تگ title، توضیحات متا و پیوندهای یک صفحه وب. این تکنیک در گذشته برای بالا بردن صفحات وب در نتایج جستجوی گوگل به کار می‌رفت. اما آیا هنوز هم کاربرد دارد؟

Keyword Stuffing چیست

کیورد استافینگ یا Keyword Stuffing چیست؟

عبارت keyword stuffing از دو کلمه تشکیل شده است: keyword به معنی کلمه کلیدی و stuffing به معنی پر کردن. مفهوم این عبارت پر کردن متن با کلمه کلیدی است. کیورد استافینگ زمانی اتفاق می‌افتد که چگالی کلمه کلیدی در متن بیش از حد استاندارد باشد. چگالی کلمه کلیدی یا keyword density عبارت است از نسبت تعداد تکرار کلمه کلیدی به تعداد کلمات متن که به صورت درصد نشان داده می‌شود. برای استفاده از کلمات کلیدی باید به اندازه استفاده کنید و به کارگیری زیاد آن لزوما به معنای بهتر نتیجه گرفتن نیست.

یکی از تکنیک‌هایی که سئوکاران برای تکرار کلمه اصلی از آن استفاده می‌کنند، همرنگ کردن محتوا با رنگ پس زمینه سایت است. در این تکنیک برای این که کاربر متوجه تکرار یک کلمه نشود و در عین حال موتورهای جستجو آن کلمه را به حساب بیاورند، بخش‌هایی از متن را با پس زمینه صفحه هم رنگ می‌کنند؛ با این تصور که گوگل متوجه نمی‌شود و فریب می خورد. اما بد نیست بدانید که هیچکدام از این تکنیک‌ها از چشم تیزبین الگوریتم‌های گوگل پنهان نمی‌ماند. به هر روشی که این کار را بکنید، نتیجه همان است!


همچنین بخوانید: تحقیق کلمات کلیدی


چرا Keyword Stuffing برای سایت مضر است؟

این روش در گذشته کارایی داشت، اما طی چند سال اخیر ربات‌های گوگل هوشمندتر شده‌اند و استفاده مکرر از کلیدواژه را به عنوان اسپم در نظر می‌گیرند. اکنون موتورهای جستجو می‌توانند تشخیص دهند که چه زمانی کلمات کلیدی به صورت افراطی در یک سایت به کار رفته و آن سایت‌ها را در نتایج جستجو جریمه می‌کنند. اما اگر می‌خواهید بدانید که چرا استفاده زیاد کلمات به سایت شما آسیب می‌زند، ادامه مقاله را مطالعه کنید:

کیورد استافینگ کاربرپسند نیست

مخاطبان شما ممکن است با مفاهیم سئو آشنایی نداشته باشند، اما به خوبی متوجه می‌شوند که شما یک متن را برای تشریح یک موضوع نوشته‌اید یا صرفاً برای تکرار کلمه کلیدی. اگر کلیدواژه را در هر سطر از نوشته تکرار کنید، خواننده متن شما را نمی‌خواند، زیرا مطالعه آن دشوار است و تجربه خوبی به مخاطب نمی‌دهد. خروج مخاطب از سایت شما، نرخ پرش آن را بالا می‌برد و به آنچه که می‌خواهید، نمی‌رسید.

گوگل Keyword stuffing را جریمه می‌کند

گوگل در طراحی الگوریتم‌های خود ذکاوت به خرج داده و آنها را طوری طراحی کرده که تکرار بی مورد کلمات کلیدی را تشخیص می‌دهند. بر اساس سیاست‌های گوگل، این کار باعث می‌شود سایت شما جریمه شود؛ این جریمه ممکن است از کاهش رتبه در نتایج جستجو یا قرار دادن سایت شما در لیست سیاه متغیر باشد. پس بهتر است ریسک نکنید و سر به سر گوگل و الگوریتم‌هایش نگذارید. از جمله الگوریتم‌های هوشمند گوگل می‌توان به Panda، Rank Brain و Hummingbird اشاره کرد.


بیشتر بخوانید: پنالتی شدن سایت (پنالتی گوگل) چیست؟


تعامل مخاطب را از دست می‌دهید

همانطور که گفتیم، کیورد استافینگ باعث می‌شود مخاطب سایت شما را ترک کند و مطالب آن را نخواند. اما در کنار آن از به اشتراک گذاشتن مطالب شما هم خودداری می‌کنند. محتوای شما باید کاربرپسند باشد تا مردم تمایل داشته باشند آن را با دیگران به اشتراک بگذارند. با استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی، شانس تعامل مخاطب را از دست خواهید داد.

تکنیک کیورد استافینگ و تکرار کلمات کلیدی از کی شروع شد؟

زمانی که موتورهای جستجو شروع به کار کردند و موضوع تولید محتوا و سئو طرفداران خودش را پیدا کرد، الگوریتم‌های موتورهای جستجو بسیار ساده طراحی شده بودند. این الگوریتم‌ها در مراحل ابتدایی ارتباط معنایی بین کلمات را به درستی درک نمی‌کردند و قادر به فهمیدن مفهوم یک مجموعه از کلمات نبودند.

به همین دلیل ملاک آنها برای شناسایی موضوع یک صفحه وب، کلماتی بود که بیشتر در آن صفحه تکرار شده بودند. هرچه یک کلیدواژه بیشتر در یک صفحه تکرار شده بود، میزان ارتباط آن صفحه با آن موضوع یا کلمه، قوی تر تصور می‌شد. متخصصان سئو هم از این مسئله آگاه بودند!

در آن زمان یکی از تکنیک‌های سئو این بود که با تکرار کلمات کلیدی، الگوریتم‌های موتورهای جستجو را قانع کنند که باید به آن صفحه جایگاه بهتری در آن کلمه کلیدی بدهد. اما پس از چند سال اوضاع تغییر کرد. گوگل و سایر موتورهای جستجو دست سئوکاران را خواندند و الگوریتم‌های بعدی را هوشمندتر طراحی کردند. الگوریتم‌های نسل بعدی قادر به درک ارتباط معنایی بین کلمات بودند و حتی می‌توانستند مفهوم کلی یک عبارت را به خوبی دریافت کنند.

در شرایط جدید دیگر تکرار بی رویه کلمه کلیدی در یک صفحه وب به عنوان یک تکنیک سئو کاربرد نداشت. متخصصان سئو دریافتند که بهتر است از این تکنیک تاریخ گذشته دست بکشند و کلمه کلیدی را به صورت اصولی و گوگل پسند در صفحات وب به کار ببرند. پس از مدتی گوگل رسماً اعلام کرد که کیورد استافینگ را به عنوان یکی از روش‌های اسپم شناسایی می‌کند و سایت هایی را که از این روش استفاده کنند، جریمه می‌کند.

کیورد استافینگ


همچنین بخوانید: شکاف کلمات کلیدی


چگونه بدون کیورد استافینگ، از تعداد درست کلمه کلیدی استفاده کنیم؟

تا اینجا متوجه شدیم که تکرار کلمه کلیدی به صورت افراطی، نه تنها سایت را در نتایج جستجوی گوگل بالا نمی‌برد، بلکه ما را مشمول جریمه گوگل هم می‌کند. اما آیا راهی وجود دارد که هم بتوانیم از کلیدواژه‌ها در حد معقول استفاده کنیم و هم از دست الگوریتم‌های گوگل قصر در برویم؟

گوگل به جای کلمه کلیدی، از مفهوم کلیدی برای تعیین کیفیت محتوای صفحات وب استفاده می‌کند. برای مفهوم گرایی در صفحات وب راه‌های وجود دارد که می‌توانید از آنها به عنوان جایگزینی برای کیورد استافینگ استفاده کنید. این روش‌ها به شما کمک می‌کنند تا بدون نیاز به تکرار بی رویه کلمات کلیدی بتوانید مفهوم موردنظر خود را به الگوریتم‌های گوگل بفهمانید:

استفاده از کلمه‌های هم معنی و هم خانواده

بعد از این که کلمه کلیدی را در حد اعتدال در صفحه گنجاندید، می‌توانید از کلمه‌های هم معنی آن هم استفاده کنید. الگوریتم‌های گوگل با کشف کلمه‌های مترادف و هم معنی، مفهوم نوشته شما را بهتر درک می‌کند و احتمال این که با آن کلیدواژه رتبه بهتری در نتایج جستجوی گوگل به دست بیاورید، بالا می‌رود.

استفاده از عبارات معادل انگلیسی

گوگل باهوش‌تر از آن است که تصورش را می‌کنید! درست است که قواعد زبان فارسی با زبان انگلیسی از زمین تا آسمان فرق می‌کند، اما گوگل قابلیت تشخیص بیشتر زبان‌های زنده دنیا را دارد. مثلاً اگر کلمه لخخلمث را در باکس جستجوی گوگل تایپ کنید، گوگل متوجه ترتیب کلیدهای کیبورد می‌شود و می‌فهمد که شما برای کلمه google جستجو کرده‌اید. به عنوان یک راه جایگزین، می‌توانید معادل انگلیسی کلمه کلیدی را در صفحات وب به کار ببرید.

استفاده از عبارت‌های توصیفی

یک راه دیگر برای پرهیز از بمباران کلمات کلیدی، این است که از یک عبارت توصیفی به جای کلیدواژه اصلی استفاده کنید. به عنوان مثال اگر می‌خواهید یک صفحه وب را با کلیدواژه مسواک سئو کنید، عبارت‌های شستشوی دندان و بهداشت دهان و دندان می‌توانند جایگزین مناسبی برای آن باشند.

کلمه کلیدی در عناصر صفحه

به جای این که کلمه کلیدی را به صورت افراطی در متن صفحه تکرار کنید، می‌توانید به صورت اصولی از آن در عناصر صفحه استفاده کنید، یعنی جاهایی که کابران به طور معمول توجهی به آن نمی‌کنند، اما از نظر گوگل مهم و حیاتی هستند. از جمله عناصر مهم صفحه که گنجاندن کلیواژه در آنها اهمیت زیادی دارد، می‌توان به آدرس صفحه، توضیحات متا، پاراگراف اول نوشته، تگ‌های عنوان و ویژگی alt تصاویر اشاره کرد.

نوشته‌های طولانی‌تر

برای این که چگالی کلیدواژه‌ها را در متن صفحات وب کاهش دهید، یک راه دیگر هم وجود دارد و ان این است که متن‌های طولانی‌تری بنویسید. هیچ استانداردی برای تعیین کردن تعداد مطلوب کلمات یک صفحه وجود ندارد، با این حال توصیه می‌شود طول محتوا بین 1500 تا 2500 کلمه باشد. با نوشتن متن طولانی‌تر می‌توانید همان تعداد کلیدواژه را با چگالی کمتر در متن به کار ببرید.

جمع‌بندی

با توسعه الگوریتم‌های گوگل، دیگر نمی‌توانیم از روش‌های قدیمی برای راه یافتن به صفحه اول نتایج جستجوی گوگل راه پیدا کنیم. گوگل مفهوم‌گرایی را به عنوان یک رویه نسبتاً جدید در دستور کار خود قرار داده و keyword stuffing دیگر تاثیری بر تصمیم‌گیری‌اش در مورد رتبه سایت شما ندارد.

برای استفاده از تکنیک مفهوم گرایی، لازم است از نحوه کار الگوریتم‌ها اطلاع داشته باشیم تا محتوایی تولید کنیم که هم استانداردهای ادبی ویرایشی در آن رعایت شده باشد، و هم مورد پسند گوگل باشد. در این پست در مورد معایب بمباران کلمه کلیدی برای شما نوشتیم و راه‌های جایگزین آن را آموزش دادیم. امیدواریم بعد از این بتوانید محتوای باکیفیت‌تری تولید کنید.

اگر به دنبال بررسی سئو سایت خود هستید پیشنهاد می کنیم ابزار جت سئو را امتحان کنید. همچنین با استفاده از اکستنشن سئو این ابزار می توانید هر صفحه وب را در سریعترین زمان ممکن تحلیل کنید.

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید