اشتراک جت سئو

پنالتی شدن سایت چیست؟ نحوه تشخیص و رفع پنالتی گوگل


تصور کنید فردا داشبورد گوگل آنالیتیکس خود را باز کنید و ببینید ترافیک سایتتان به طور ناگهانی افت شدیدی داشته است. اولین دلیلی که معمولا به ذهن خطور می‌کند پنالتی شدن سایت توسط گوگل است که معمولا به دلیل رعایت نکردن معیارها و فاکتورهای الگوریتم‌های گوگل اتفاق می‌افتد. چطور می‌توان از بروز این سناریو پیشگیری کرد و در صورت بروز چگونه باید از این وضعیت خارج شویم؟ این‌ها مسائلی هستند که در این مقاله به آن‌ها خواهیم پرداخت.

پنالتی گوگل چیست؟

وقتی  سایتی می‌سازید و دوست دارید سایتتان در گوگل دیده شود باید از قوانین گوگل پیروی کنید. در غیر این صورت جریمه خواهید شد یا به عبارت دیگر با پنالتی گوگل مواجه می‌شوید.اگر مدیران سایت‌ها قوانین بازی گوگل را رعایت نکنند و بخواهند با سئو کلاه سیاه و دور زدن قوانین به نوعی کلاه سر گوگل بگذارند، گوگل آن‌ها را جریمه می‌کند. این که چه جریمه‌‌ای در انتظار سایت خاطی باشد بستگی به نوع خطا و شدت آن دارد.

انواع جریمه‌های گوگل

بیشترین و شاید بتوان گفت ساده‌ترین نوع جریمه‌‌ای که گوگل برای سایت‌ها در نظر می‌گیرد، افت رتبه است که در نتیجه آن افت بازدیدکننده اتفاق خواهد افتاد. این نوع جریمه‌ها عمدتا به صورت خودکار نیز صورت می‌گیرند. بنابراین از این نظر می‌توان جریمه‌ها را به دو دسته خودکار (الگوریتمی) و دستی تقسیم کرد.

جریمه‌های دستی

جالب است بدانید گوگل بعضی از سایت‌ها را به صورت دستی جریمه می‌کند. یعنی کارمندان گوگل به صورت دستی یک سایت به خصوص را پنالتی کرده و یکی از انواع جریمه‌های گوگل را روی آن اعمال می‌کنند. این موارد نادر برای سایت‌هایی که پا را بسیار فراتر از خط قرمزهای گوگل قرار می‌دهند و معمولا یا توسط خود کارمندان گوگل شناسایی شده یا از سوی رقیبانشان گزارش شده‌‌اند اتفاق می‌افتد.

در این موارد یک ایمیل یا یک هشدار در صفحه کنسول برای مدیر وب سایت ارسال می‌شود که نشان می‌دهد سایت وی به چه دلیل و چطور تحت پنالتی گوگل قرار گرفته است.

جریمه‌های الگوریتمی

اما در حالت کلی اکثر پنالتی‌های گوگل با آپدیت‌های الگوریتم‌ها یا خزیده شدن سایت‌ها توسط کرالرها و به صورت اتوماتیک انجام می‌شود.
گوگل پنالتی‌ها می‌توانند شامل انواع زیر شوند.

  • کاهش رتبه و جایگاه سایت در نتایج طبیعی جستجو (SERP)
  • حذف شدن یک صفحه (URL) برای یک کلمه کلیدی خاص از نتایج طبیعی جستجو (SERP)
  • حذف شدن کامل سایت از نتایج طبیعی جستجو (SERP)

روش‌های تشخیص پنالتی گوگل

برخلاف جریمه‌های دستی که با هشدار گوگل کاملا قابل تشخیص‌‌اند، جریمه‌های الگوریتمی بدون هیچ هشداری اتفاق می‌افتند و تشخیص آن‌ها ممکن است دشوار باشد. برای تشخیص پنالتی‌های الگوریتمی از نشانه‌های زیر کمک بگیرید:

روش‌های تشخیص پنالتی گوگل

  • ترافیک سایتتان را در بازه‌های زمانی بررسی کنید. معمولا وقتی بدون ایجاد تغییری از سمت شما (مثلا خرابی هاست یا مشکلات دیگر) به طور ناگهانی افت ترافیک اتفاق می‌افتد، سایت مورد جریمه گوگل قرار گرفته است.
  • سایت با اینکه قبلا برای اسم برند رتبه خوبی گرفته بود، اما این رتبه را از دست داده است. معمولا وب‌سایت‌ها حتی اگر برای کلیدواژه‌های دیگر رتبه خوبی نداشته باشند، برای اسم برندشان رتبه می‌آورند.
  • رتبه سایتتان برای یک کلیدواژه به طور غیر قابل انتظاری افت می‌کند؛ مثلا از جایگاه دوم یا سوم به ناکجاآباد می‌رود.
  • سرچ یک کلیدواژه در محدوده سایت خودتان در گوگل، هیچ نتیجه‌‌ای ندارد. مثلا اگر site:example.com keyword را گوگل کنید، هیچ نتیجه‌‌ای نمایش داده نخواهد شد.

گوگل از چه الگوریتم‌هایی برای جریمه سایت استفاده می‌کند؟

همه الگوریتم‌های گوگل هم جریمه همراه خود ندارند. بعضی از آن‌ها فقط راهنمایی‌هایی برای بهتر شدن سایت هستند و هیچ خط قرمزی را مشخص نکرده‌اند. این نوع الگوریتم‌ها مسلما جریمه‌‌ای هم به همراه نخواهند داشت.

در مقابل، الگوریتم‌هایی که به یک سری قوانین مشخص اشاره دارد و از وبمستران و سئوکاران می‌خواهد که از یک سری کارها دوری کنند، برای خطاکاران جریمه‌هایی را هم در نظر می‌گیرند تا به عنوان عامل بازدارنده از آن‌ها استفاده کنند.

اکنون سوال اینجاست که کدام الگوریتم‌ها برای ما خط قرمز تعیین کرده‌‌اند و برای کسانی که از خط قرمزهایشان عبور می‌کنند جریمه‌هایی در نظر گرفته‌اند؟ 

  • الگوریتم پاندا به محتوای سایت توجه دارد و سایت‌های با محتوای بی‌کیفیت را جریمه می‌کند.
  • الگوریتم پنگوئن برای بررسی کیفیت بک لینک‌ها ایجاد شده و بک لینک‌های اسپم را جریمه می‌کند.
  • الگوریتم دزدان دریایی برای حفظ قانون کپی رایت ایجاد شده و محتوای کپی شده را جریمه می‌کند.
  • الگوریتم طرح‌بندی (Page Layout) سایت‌هایی را که در قسمت بالای سایت از تبلیغ استفاده کنند جریمه می‌کند.
  • الگوریتم فرد (fred algorithm) نیز سایت‌هایی با پاپ‌آپ‌های آزار دهنده و بک لینک‌ها و محتوای بی‌کیفیت را جریمه می‌کند.

مهم‌ترین دلایل پنالتی شدن سایت توسط گوگل

اگر فکر می‌کنید پنالتی شدن وب سایت تنها در زمان تغییرات الگوریتم‌های گوگل اتفاق می‌افتد، سخت در اشتباهید. حتی همین الآن هم که شما در حال مطالعه این مقاله هستید ممکن است تعداد زیادی از سایت‌ها در حال جریمه شدن باشند، در حالی که هیچ آپدیت الگوریتمی هم رخ نداده است.

هر سایتی که از روش‌های اسپم برای سئو استفاده کند پنالتی می‌شود. امروزه اکثر الگوریتم‌های گوگل خودکار شده‌‌اند و در لحظه عمل می‌کنند. به این معنی که خزنده‌ها هر بار که سایتی را می‌خزند آن را با معیارها و فاکتورهایی که در الگوریتم‌ها ذکر شده و روش‌هایی که اسپم شناخته شده‌‌اند تطبیق می‌دهند و در صورتی که جزء سایت‌های نیازمند پنالتی قرار بگیرد، در همان لحظه آن را جریمه می‌کنند.

اما سوال اینجاست که الگوریتم پنالتی گوگل چیست؟

در واقع گوگل یک الگوریتم پنالتی ندارد! بلکه هر کدام از الگوریتم‌های گوگل که تاکنون معرفی شده‌‌اند، مانند الگوریتم پاندا، الگوریتم page layout و… یک سری بایدها و نبایدها برای سئو سایت‌ها معرفی کرده‌اند. این «نبایدها» - که به روش‌های اسپم معروف‌‌اند - همان فاکتورهایی هستند که می‌توانند باعث پنالتی شدن وب سایت‌ها شوند. در ادامه با این فاکتورها آشنا خواهید شد.

  1. خرید و فروش بک لینک

چه شما برای سایت خود لینک بخرید و چه سایتی داشته باشید که اقدام به فروش بک لینک کنید، در هر دو حالت در حال گسترش و توزیع لینک‌های غیرطبیعی هستید. خزنده‌های گوگل خیلی راحت می‌توانند این نوع لینک‌ها را که از روش‌های کلاه سیاه سئو محسوب می‌شوند شناسایی کنند. لینک‌هایی که خرید و فروش می‌شوند معمولا دارای ویژگی‌های زیر هستند:

  • به طور ناگهانی تعداد زیادی لینک ورودی به سایت اضافه می‌شود.
  • در سایتی مرتبط با سایت خودتان قرار ندارند.
  • تعداد لینک‌های موجود در سایت لینک‌ دهنده بیش از حد طبیعی است.
  1. معاوضه بک لینک

معاوضه بک لینک حتی با اینکه در ازای پرداخت پول انجام نمی‌شود اما از این جهت که طبیعی نیست از نظر گوگل اسپم شناخته می‌شود. طبیعی نبودن یعنی اینکه سایت لینک دهنده به دلیل محتوای خوب شما به شما لینک نداده، بلکه با هدف گرفتن بک لینک برای سایت خود این کار را کرده است. پس این بک لینک‌ها طبیعی نیستند و از روش‌های کلاه سفید به حساب نمی‌آیند.

برای مثال می‌توان به سایت MyBlogGuest.com اشاره کرد که یک شبکه معاوضه لینک مشهور بود. این وب سایت توسط گوگل شناسایی و به صورت دستی، به طور کامل از SERP حذف شد. در نتیجه حذف این سایت، نه تنها خود MyBlogGuest بلکه تمام سایت‌هایی که در آن لینک داشتند نیز آسیب دیدند. به همین دلیل است که باید در تبعیت از قوانین سئو بسیار محتاط باشید.

توصیه می‌شود همواره پروفایل لینک‌های ورودی به سایتتان را چک کنید و از سالم بودن آن مطمئن شوید. چون ممکن است با اینکه شما در سایت‌های اسپم لینک نگرفته باشید، رقیبانتان این کار را برایتان انجام دهند!

  1. تعداد زیاد بک لینک به یک سایت در یک صفحه

باید از هر چیزی که باعث می‌شود بک لینک‌های شما غیر طبیعی به نظر برسد دوری کنید. به نظر شما چقدر محتمل است یک نویسنده در یک متن تعداد زیادی بک لینک به سایت شما بدهد؟ گوگل هم این را می‌فهمد و شما را به خاطر این خطا جریمه می‌کند.

  1. هدف‌گیری یک انکر تکست مشخص

گوگل صراحتا بیان کرده «لینک‌هایی که با انکر تکست بهینه‌سازی شده در مقالات سایت‌های دیگر توزیع می‌شوند» از روش‌های اسپم هستند. به همین دلیل سئوکاران توصیه می‌کنند هرگز برای بهبود رتبه یک صفحه خود از یک انکر تکست مشخص استفاده نکنید. بلکه انکرتکست‌های متنوعی را بکار بگیرید که می‌تواند شامل اسم برند، کلیدواژه‌های مترادف، آدرس صفحه (URL کامل)، کلمات عام (مانند کلیک کنید) و… باشد.

البته حتی استفاده از انکر تکست‌ های کاملا بی‌ربط به حوزه کاری خودتان یا کلیدواژه‌های مبهم نیز می‌تواند به پنالتی شدن توسط گوگل منجر شود.

جالب است بدانید گوگل یک بار کلا یک وب سایت را از صفحات نتایج سرچ پاک کرد (وب سایت SEO Doc Sheldon). به این دلیل که در یک پست مهمان از انکرتکست بهینه‌سازی شده و بی‌ارتباط به موضوع سایتش استفاده کرده بود. شاید به نظر ناعادلانه به نظر برسد که به خاطر فقط یک پست مهمان چنین جریمه سنگینی در نظر گرفته شود. پس به خاطر داشته باشید که با گوگل شوخی نکنید!

  1. لینک گرفتن از سایت‌هایی که زبانشان با زبان سایت شما فرق دارد.

شاید شما یک مشتری از یک کشور خارجی داشته باشید و او به هر دلیلی به شما لینک داده باشد. به همین دلیل این قانون به نظر غیرمنصفانه می‌رسد؛ ولی به دلیل قانون شکنی‌ها و کلاه برداری‌های بی‌شمار صورت گرفته، گوگل مجبور است سخت گیرانه‌تر عمل کند و اقلیت را به پای اکثریت بسوزاند. گوگل در این باره می‌گوید کاربران معمولا فقط به یک زبان تمایل نشان می‌دهند و به همین دلیل لینک گرفتن از سایتی با یک زبان دیگر به نظر بی‌فایده می‌رسد.

  1. استفاده از شبکه وبلاگ خصوصی (PBN)

گوگل هر نوع شبکه‌‌ای را دستکاری در نتایج طبیعی جستجو در نظر می‌گیرد.بک لینک سازی با استفاده از شبکه وبلاگ خصوصی (PBN) نیز اکنون دیگر تقریبا منسوخ شده و اکثر کسانی که از آن استفاده می‌کردند متوجه اشتباهشان شده‌اند. شما هم تا دیر نشده بهتر است لینک‌ها را حذف کنید.

  1. لینک‌هایی که در تمام صفحات سایت تکرار می‌شوند

گوگل مرتبا به دنبال لینک‌هایی می‌گردد که از الگوهای غیرطبیعی پیروی کرده باشند. لینک‌هایی که در تمام صفحات یک سایت تکرار می‌شوند نیز در همین دسته جای می‌گیرند. برای مثال وقتی طراحی سایت با یک لینک در فوتر خودش را معرفی می‌کند. مشکل این لینک‌ها با nofollow حل نمی‌شود، بلکه باید کاملا حذف شوند.

  1. کامنت‌گذاری اسپم یا بیش از حد در فروم‌ها و انجمن‌ها

کامنت‌گذاری در فروم‌ها یا پست نویسی مهمان از جمله روش‌هایی است که می‌تواند مثبت باشد و باعث بهبود رتبه سایت شود به شرط اینکه با احتیاط انجام شود. گوگل بسیار حساس است که لینک‌ها در سایت‌های مرتبط از نظر موضوعی قرار بگیرند و در واقع طبیعی باشند. مثلا اگر شما در یک انجمن سیاسی کامنتی در مورد یک سایت آرایشگری بگذارید کاملا بی‌ارتباط خواهد بود و به نظر تبلیغاتی می‌آید. این قبیل کامنت‌ها اگر زیاد شوند با جریمه گوگل مواجه خواهند شد.

  1. دامنه‌هایی که کلیدواژه باشند

معمولا انتخاب اسم دامنه نباید انقدرها هم خطرناک باشد که منجر به پنالتی شدن سایت شود؛ اما در این مورد به خصوص باید احتیاط کرد. اگر نام دامنه را کلیدواژه انتخاب کنید ممکن است هنگام بک لینک گرفتن و انتخاب انکرتکست مشکل ایجاد کند. مثلا شما ممکن است در یک متن چند بار با یک کلیدواژه به سایتتان لینک می‌دهید که از قضا نام دامنه سایتتان هم هست. در این حالت گوگل فکر می‌کند قصد دستکاری و دور زدن قوانین را دارید. مگر اینکه با ترفندهایی کلماتی به آن اضافه کنید که اینطور به نظر نرسد.

  1. درج محتوای بی‌کیفیت در سایت

از آنجا که تمام هدف گوگل جلب رضایت کاربران است، کیفیت محتوای صفحات از هر چیزی اهمیت بیشتری خواهد داشت. از نظر گوگل محتوایی که دارای ویژگی‌های زیر باشد یک محتوای بی‌کیفیت محسوب شده و مشمول جریمه می‌شود:

  • محتوایی که با اپ خودکار تولید شده است.
  • صفحاتی که محتوای خیلی کم و کوتاهی دارند.
  • محتوایی که کپی شده باشد.
  • درگاه‌های پرداخت
  1. محتوای تکراری

اگر یک محتوا را در دو صفحه با دو آدرس متفاوت در سایتتان داشته باشید، محتوای تکراری یا Duplicate Content محسوب شده و تحت پنالتی قرار خواهید گرفت. برای بررسی این قبیل مشکلات در سایت می‌توانید از ابزار Copyscape استفاده کنید.

  1. استفاده بیش از حد از یک کلیدواژه در صفحه

قوانین زیادی در مورد چگالی کلیدواژه در صفحه وجود دارد اما حقیقت این است که هیچ کدام آن‌ها به اثبات نرسیده‌اند. تنها موردی که همه متخصصان روی آن اتفاق نظر دارند این است که وقتی چگالی کلیدواژه در متن خیلی زیاد باشد، کیفیت محتوا پایین می‌آید. در این حالت هم از نظر خواننده متن ضعیف می‌شود و هم از نظر گوگل، محتوا سزاوار جریمه خواهد بود.

  1. محتوای اسپم تولید شده توسط کاربران

با اینکه محتوای تولید شده توسط کاربران می‌تواند اثر خوبی برای سایتتان داشته باشد، اما از آنجا که کنترل آن در دست شما نیست، ممکن است کاربران محتوای اسپم تولید کنند. گوگل حتی سایت موزیلا را به خاطر این کار جریمه کرده است! در متن هشداری که گوگل برای سایت موزیلا نوشته این طور آمده است:

گوگل روی سایت شما محتوای اسپم تولید شده توسط کاربر تشخیص داده است. معمولا این قبیل محتوای اسپم در صفحات انجمن‌ها، پست‌های مهمان یا پروفایل کاربران دیده می‌شود. به همین دلیل گوگل سایت شما به صورت دستی به خاطر اسپم جریمه می‌کند.

توصیه می‌شود برای این قبیل محتوا از تگ nofollow استفاده کنید. این تگ به گوگل می‌گوید که شما محتوای این صفحه را تأیید نمی‌کنید. اگر هم تمایلی به این کار ندارید، حتما محتوای کاربران را به طور مرتب بررسی کرده و محتوای اسپم را حذف کنید.

  1. استفاده بیش از یک بار از تگ H۱

هر صفحه فقط یک تگ H1 می‌تواند داشته باشد. این تگ به گوگل موضوع اصلی صفحه را نشان می‌دهد. به عبارت دیگر هر صفحه تنها یک موضوع اصلی یا تیتر اصلی می‌تواند داشته باشد. پس صفحاتی که دو یا چند تگ H2 داشته باشند یعنی به نوعی خواسته‌‌اند با ایجاد یک صفحه، چند موضوع را پوشش دهند و قوانین را دور بزنند. به همین دلیل مشمول جریمه خواهند شد.


بیشتر بخوانید: آموزش استفاده صحیح از تگ های هدینگ H1 تا H6


  1. تبلیغات زیاد در above-the-fold

به فضای بالای صفحه وب که کاربران بدون نیاز به اسکرول کردن، می‌بینند above-the-fold گفته می‌شود. گوگل معتقد است برای اینکه کاربران تجربه کاربری خوبی داشته باشند باید بلافاصله بعد از باز کردن صفحه، محتوای مورد نظرشان را ببینید. نه اینکه مجبور شوند چند بار صفحه را به پایین اسکرول کنند تا از تبلیغات بگذرند و بالاخره به محتوای اصلی برسند. به خصوص در صفحات موبایل که نمایشگر کوچک‌تری دارند، تعداد اسکرول‌ها بیشتر شده و تجربه کاربری به شدت کاهش می‌یابد.

از همین رو گوگل سایت‌ها را ملزم کرده که در بخش بالایی صفحاتشان هیچ تبلیغی نداشته باشند. در غیر این صورت جریمه خواهند شد.

  1. لینک‌های خروجی خراب

تمام لینک‌های خروجی که روی سایتتان قرار می‌دهید نه تنها باید برای کاربران قابل رؤیت و خوانا باشند، بلکه باید سالم نیز باشند. گاهی ممکن است زمان ایجاد لینک، صفحه مقصد سالم و در دسترس باشد؛ اما بعد از یکی دو سال، آن صفحه حذف و کاربر با کلیک بر روی آن با خطای ۴۰۴ مواجه شود. به همین دلیل همواره لازم است تا لینک‌های خروجی از سایتتان را بررسی کنید و آن‌ها را به روز نگه دارید.

  1. نداشتن sitemap

شاید خیلی از افراد ندانند که ثبت نقشه سایت یا سایت مپ (site map) در گوگل از چنان اهمیتی برخوردار است که انجام ندادن این کار ساده می‌تواند دلیل پنالتی شدن سایت باشد. از آنجا که گوگل برای تشخیص ساختار سایت از XML sitemap استفاده می‌کند، ثبت و به‌روز‌رسانی آن را برای وبمستران اجباری کرده است.

  1. هک شدن سایت

خیلی باید نکات ایمنی را رعایت کنید و مراقب باشید که هک نشوید؛ چون در این صورت از دو جهت آسیب خواهید دید. نه تنها هک شده‌‌اید، گوگل هم شما را جریمه می‌کند. البته هک شدن فقط به معنی نفوذ به سایت نیست. معروف‌ترین مورد گزارش شده، مربوط به یک دانشگاه به اسم Christian Leadership University Online می‌شود. در این مورد، هکرها تعداد زیادی بک لینک‌های اسپم برای سایت ساختند و باعث پنالتی شدن سایت شدند. بعد از بررسی‌های انجام شده مشخص شد ۶۰۰ لینک از میان ۵۰۵۴ لینک ورودی به سایت اسپم بوده است. در گزارش semrush که تصویر آن را در زیر مشاهده می‌کنید افت شدید بازدیدکننده بعد از هک و پنالتی شدن سایت قابل ملاحظه است.


بیشتر بخوانید: semrush چیست؟ آموزش semrush و امکانات مختلف این ابزار


البته جریمه‌های هک شدن سایت تنها به افت بازدیدکننده منتهی نمی‌شوند و حتی در برخی موارد منجر به حذف کامل سایت از صفحه نتایج طبیعی سرچ شده است. بدتر از آن اینکه در همین مورد و حتی موارد دیگری بوده است که وب سایت بعد از برطرف کردن مشکلات باز هم به فهرست نتایج جستجو بازنگشته است. در واقع می‌توان جریمه شدن سایت به دلیل هک شدن را بدترین نوع پنالتی گوگل دانست.

نکته قابل توجه این است که گوگل می‌تواند کدهای مخربی که هکرها در سایتتان قرار می‌دهند را حتی در کمتر از ۳ ساعت شناسایی کند. پس بهتر است این مورد را بسیار جدی بگیرید.

  1. در دسترس نبودن سایت

گاهی اوقات سایت به دلیل مشکلات فنی ممکن است از دسترس خارج یا اصطلاحا down شود. این مسئله قطعا برای کاربران یک تجربه ناخوشایند خواهد بود و موتورهای جستجو نیز متعاقبا ناراضی خواهند شد. پس بهتر است زمانی که خزنده‌های گوگل به سراغ سایتتان می‌آیند سالم، سرحال و قابل ایندکس شدن باشد.

  1. صفحات دارای خطای ۴۰۴

شما به عنوان مدیر سایت باید به وب سایت خود اهمیت بدهید و نگذارید خطایی در آن به وجود بیاید. صفحاتی که با خطای ۴۰۴ در سایت دیده می‌شوند باید هرچه سریع‌تر برطرف شوند؛ چراکه این نوع صفحات از نظر تجربه کاربری نیز ضربه بزرگی به سایت وارد خواهند کرد و نرخ خروج را افزایش خواهند داد.

  1. سرعت پایین سایت

اگر سرعت لود سایت خیلی پایین باشد، تجربه کاربری کم می‌شود. متاسفانه حل این مسئله بسیار دشوار است چراکه عوامل زیادی در آن دخیل‌اند. اما به طور کلی می‌توانید از یک پلاگین کش، یک پلاگین برای کاهش حجم تصاویر و CDN استفاده کنید. انتقال داده‌ها به یک پایگاه داده نزدیک به اکثریت کاربران نیز می‌تواند موثر باشد. برای آموزش نحوه بهینه سازی تصاویر، مقاله چگونه تصاویر را سئو کنیم؟ را مطالعه کنید.

  1. ساخت چند صفحه فرود

می‌دانیم که گوگل قانونی دارد مبنی بر اختصاص دادن نهایتا دو جایگاه برای هر وب سایت در صفحه اول برای هر کلیدواژه. گاهی اوقات شرکت‌ها برای اینکه بتوانند چند جایگاه در صفحه اول را از آن خود کنند، چند سایت یک صفحه‌‌ای بهینه سازی شده برای یک کلیدواژه خاص طراحی می‌کنند. به این ترتیب کاربر روی هر کدام از سایت‌های صفحه اول گوگل که کلیک کند در واقع با همان یک شرکت تماس خواهد گرفت! گوگل این روش را در لیست سیاه خود قرار داده است.

  1. بهینه سازی بیش از حد

لازم نیست همه چیز عالی و بدون نقص پیش برود. در واقع هیچ کس و هیچ چیز بی‌نقص نیست. وقتی چیزی بی‌نقص باشد باید به آن مشکوک شد. پس خودتان را رها کنید. راحت باشید و بدون وسواس، بعد از تولید محتوایتان آن را در سایت منتشر کنید. هدف از همه این سخت‌گیری‌ها طبیعی بودن است نه وسواسی شدن!

  1. ریدایرکت

گاهی اوقات ممکن است پنالتی شوید و این مشکل را با ریدایرکت ۳۰۱ آن URL به یک آدرس دیگر حل کنید. اکنون فرض کنید یک سال گذشته، شما آن واقعه را فراموش کرده‌‌اید و به هر دلیلی آن ریدایرکت را پاک می‌کنید. چه اتفاقی می‌افتد؟ دوباره URL قبلی فعال شده و در نتیجه پنالتی قبلی بر می‌گردد. نکته: فراموش کار نباشید!

  1. متادیتای تکراری

متادیتا یا متا دیسکریپشن چیزی نیست که به خودی خود باعث بروز پنالتی شود؛ اما بعضی ابزارهای وبلاگ نویسی و پلتفرم‌های CMS به خاطر مشکلاتی که دارند می‌توانند به سادگی ما و گوگل را به اشتباه بیندازند.

راه‌های رفع پنالتی سایت

برای رفع پنالتی سایت کافی است ببینید علت پنالتی شدن سایتتان چه بوده است. وقتی علت را کشف کنید نصف راه را رفته‌اید. نصف دیگر این است که اگر قابل رفع کردن باشد آن را رفع کنید. مثلا اگر به دلیل خطاهای ۴۰۴ بیش از حد جریمه شده‌‌اید، این صفحات را پیدا و مشکل را برطرف کنید.

برای پیدا کردن مشکل می‌توانید از ابزار تحلیل سایت (مانند جت سئو یا گوگل آنالیتیکس) استفاده کنید. این ابزارها قابلیت‌هایی دارند که تمام مشکلات سایت از جمله لینک‌های ورودی، صفحات با محتوای کم و… را به شما گزارش داده و حتی می‌توانند برخی از آن‌ها را به صورت خودکار رفع کنند.

گوگل توصیه می‌کند در مواردی که به صورت دستی جریمه شده‌‌اید، بعد از رفع مشکلات یک درخواست بازبینی ارسال کنید. اما در جریمه‌های الگوریتمی فقط باید بر روی حوزه‌های مسئله‌دار کار کرده و سپس صبر کنید تا خزنده‌ها دوباره سایتتان را بخزند و متوجه تغییرات شوند. به این ترتیب خزنده‌ها به طور خودکار رتبه مناسبی برای سایتتان در نظر خواهند گرفت و دوباره سایتتان بهبود خواهد یافت.

جمع‌بندی

با وجود اینکه مواجه شدن با جریمه‌های گوگل می‌تواند ترسناک باشد ولی پنالتی شدن گوگل تنها زمانی اتفاق می‌افتد که شما قصد داشته باشید رتبه کلمه کلیدی در گوگل را دستکاری کنید. پس باید مراقب باشید که فقط از روش‌های تأیید شده برای سئوی سایتتان استفاده کنید. به علاوه همیشه می‌توانید مشکلات و مسائل پیش آمده را از طریق ابزار آنالیز سئو سایت یا به کمک متخصصان سئوکار برطرف کرده و از گوگل بخواهید تا مجددا سایتتان را مورد بازبینی قرار دهد.

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

تشخیص پنالتی گوگل کمی دشوار است و باید از نشانه هایی از جمله کاهش شدید میزان کلیک و ... کمک بگیرید.

بله در صورتی که سایت پنالتی شده است بر اساس شرایط باید به بررسی دلیل پنالتی شدن سایت بپردازید سپس به رفع آن اقدام کنید. در نهایت بعد از رفع مشکلات یک درخواست بازبینی ارسال کنید. 

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید