فاکتورهای رتبه بندی گوگل (چک لیست سئو 2022)


طبق آمار موجود، این روزها بیش از 1 میلیارد و 600 میلیون وب‌سایت در فضای وب وجود دارند که حدود 15 درصد آنها فعال هستند. پس اگر در زمینه سئو فعالیت می‌کنید و وبمستر هستید، باید بدانید که در مسیر ساده‌ای گام برنمی دارید و رقابت سختی در پیش دارید! کاربران وب با حجم عظیمی از اطلاعات رو به رو هستند و از میان آنها بهترین‌ها را انتخاب می‌کنند. البته گوگل هم در انتخاب منابع محتوا به آنها کمک می‌کند! پس علاوه بر کاربران، باید گوگل را هم از خودتان راضی نگه دارید!

گوگل بنا به ادعای خودش از 200 فاکتور برای رتبه‌بندی سایت‌ها استفاده می‌کند. هیچکس نمی داوند این فاکتورها دقیقاً چه چیزهایی هستند؛ ما تنها از مهم‌ترین فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل اطلاع داریم و تلاش می‌کنیم در تولید محتوا و مدیریت سایت، این فاکتورها را رعایت کنیم. با این حال الگوریتم‌های جدید هم تا حد زیادی بر پایه الگوریتم‌های فعلی طراحی می‌شوند و با کمی دقت، می‌توانید عملکرد آنها را حدس بزنید. بر اساس همین کلیات می‌توانید سایتی داشته باشید که گوگل می‌پسندد و در صفحه اول نتایج جستجو به آن جا می‌دهد!

لیست کامل فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل

همانطور که گفتیم، گوگل سایت‌ها را بر اساس 200 فاکتور مختلف ارزیابی و رتبه‌بندی می‌کند. قبل از اینکه به فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل بپردازیم که می‌توانید صفحات وب‌سایت خود را بر اساس آنها بهینه کنید، ابتدا انواع مختلف آنها را مرور می‌کنیم. به طور کلی فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل را می‌توان در سه گروه دسته بندی کرد:

  • فاکتورهای رتبه‌بندی خارج از صفحه یا Off-page: این عوامل توسط گوگل در جای دیگری غیر از سایت شما اندازه گیری می‌شوند و در درجه اول شامل  بک‌لینک‌ها می‌شوند .
  • عوامل رتبه‌بندی در صفحه یا On-page: این عوامل عمدتاً به کلمات کلیدی و کیفیت اطلاعات صفحات شما و همچنین لینکدهی داخلی بین صفحات مربوط می‌شود.
  • فاکتورهای رتبه‌بندی فنی یا Technical: این عوامل در سایت شما نیز اندازه‌گیری می‌شوند، اما به موارد فنی از جمله سرعت سایت یا کد آن مرتبط هستند.

در ادامه برخی از مهم‌ترین فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل را معرفی می‌کنیم که به عنوان یک وبمستر حتماً باید بر آنها تسلط داشته باشید.

استفاده از کلمه کلیدی در متا تگ عنوان

بعد از این تحقیقات کلمه کلیدی را انجام دادید، سایت‌های رقیب را رصد کردید و تصمیم گرفتید که سایت خودتان را با چه کلمه کلیدی بهینه‌سازی کنید، نوبت به تولید محتوا می‌رسد. در این بخش موضوع مهم این است که کلیدواژه را در چه قسمت‌هایی از صفحه وب به کار ببرید. یکی از جایگاه‌هایی که متخصصان سئو توصیه می‌کنند که از کلمه کلیدی شما خالی نباشد، متا تگ عنوان است، یعنی همان قسمتی که در کد صفحه با تک H1 شناسایی می‌شود. استفاده از کلمه کلیدی در این بخش به کاربران کمک می‌کند تا با یک نگاه کلی، تشخیص بدهند که موضوع آن صفحه وب چیست. از سوی دیگر موتورهای جستجو هم با پیدا کردن کلمه کلیدی در متا تگ عنوان می‌توانند یک رابطه معنایی بین موضوع صفحه و محتوای آن ایجاد کنند.

فاکتور های رتبه بندی گوگل برای سئو سایت

استفاده از کلمات کلیدی در تگ‌های تیتر

یکی از مواردی که گوگل برای رتبه دادن به سایت شما در نظر می‌گیرد، تیترهای عنوان و استفاده از کلمات کلیدی در تنظیم آنها است. در هر صفحه وب فقط یک تیتر H1 وجود دارد که به آن متا تگ عنوان گفته می‌شود. اما در متن صفحه می‌توانید از تگ‌های H2 تا H6 هم استفاده کنید و اگر کلمه کلیدی در این سرتیترها وجود داشته باشند، رضایت گوگل را جلب خواهید کرد. البته بهتر است در این کار زیاده روی نکنید.

استفاده از کلمه کلیدی در آدرس صفحه

قواعد مختلفی برای آدرس صفحه یا URL وجود دارد. مثلاً این که در آدرس صفحه از کاراکتر فاصله استفاده نکنید، یا بین کلمات به جای زیرخط یا آندرلاین (_) از خط تیره یا دش (-) استفاده کنید. امام موضوع بسیار مهم دیگر این است که کلمه کلیدی در آدرس صفحه هم حضور داشته باشد. با این کار هم رضایت کاربر را جلب می‌کنید که با دیدن آدرس صفحه می‌داند دقیقاً چه چیزی در سایت شما انتظارش را می‌کشد. در ضمن گوگل هم با دیدن کلمه کلیدی در ادرس صفحه یک تیک دیگر کنار سایت شما می‌زند!

استفاده از کلمه کلیدی در متا تگ توضیحات

یکی دیگر از جایگاه‌هایی که لازم است از کلمه کلیدی در آن استفاده کنید، متا تگ توضیحات است. این بخش در صفحه وب نمایش داده نمی‌شود، اما وقتی کاربر در موتور جستجوی گوگل به دنبال چیزی می‌گردد و به سایت شما می‌رسد، متا تگ توضیحات را مشاهده می‌کند. با یک نگاه کلی به متا تگ توضیحات، کاربر تصمیم می‌گیرد که روی لینک سایت شما کلیک کند یا کلیک نکند.

استفاده از کلمه کلیدی در متا تگ توضیحات به طور مستقیم منجر به بهود رتبه سایت شما در نتایج جستجوی گوگل نمی‌شود. با این حال عامل مهمی است که ممکن است نرخ کلیک بر روی لینک سایت شما را در نتایج جستجوی گوگل کاهش یا افزایش دهد. پس علاوه بر استفاده از کلمه کلیدی، لازم است در تهیه متا تگ توضیحات هوشمندی به خرج دهید و با چند جمله، انگیزه ورود به سایت را در مخاطب ایجاد کنید.

لینک‌های داخلی

لینک‌های داخلی به پیوندهایی گفته می‌شود که کاربر را از یک صفحه سایت شما به صفحه دیگری از آن هدایت می‌کنند. موتورهای جستجو با خزیدن و نمایه سازی بخش‌های مختلف محتوا در وب‌سایت شما، در مورد رتبه‌بندی آن تصمیم می‌گیرند. خزنده‌ها از پیوندهای داخلی به عنوان سیگنالی استفاده می‌کنند که به آنها کمک می‌کند تا این اطلاعات را تجزیه و تحلیل و به درستی فهرست بندی کنند. هر چه ساختار پیوند داخلی شما سازماندهی شده و محکم‌تر باشد، موتورهای جستجو (و کاربران) راحت تر می‌توانند آنچه را که به دنبال آن هستند پیدا کنند. دقت کنید که برای لینک دادن به صفحات دیگر از عبارتی که دقیقاً مشابه کلمه کلیدی شما است، به عنوان انکرتست استفاده نکنید.

یکی از روش‌های محبوب برای سازماندهی کردن پیوندهای داخلی، ایجاد خوشه‌های موضوعی است. ایده این کار بسیار ساده است: شما محتوا را حول چند ستون ایجاد می‌کنید و زیر هر ستون یک شبکه خوشه‌ای ایجاد می‌کنید. به این ترتیب فرصت برای ایجاد لینک بین صفحات وب برای شما فراهم می‌شود. این استراتژی به این دلیل کار می‌کند که همه پیوندهای شما را در یک موضوع کاملاً منظم نگه می دارد.

ایجاد خوشه‌های موضوعی یا کلاسترها باعث می‌شود که موتورهای جستجو به راحتی مطالب را درک کرده و فهرست کنند. خوشه‌های موضوعی از دیدگاه تجربه کاربر نیز سودمند هستند. پیمایش محتوای شما را آسان‌تر می‌کند و خوانندگان متوجه می‌شوند که لازم نیست برای یافتن آنچه به دنبال آن هستند به چندین سایت مراجعه کنند. نکته کلیدی این است: بدون یک وب‌سایت با ساختار مناسب و عملکرد روان، سئو معنی ندارد.

Core Web Vitals

در سال 2021، گوگل فاکتور رتبه‌بندی جدیدی به نام Core Web Vitals را به عنوان یکی از ابزارهای سنجش تجربه صفحه (تجربه کاربر در مرور در یک صفحه وب) معرفی کرد. Core Web Vitals تجربه یک فرد را در صفحه شما بررسی می‌کند و پارامترهای آن عبارتند از:

  • LCP: چقدر طول می‌کشد تا عناصر قابل مشاهده در یک صفحه بارگیری شوند؟
  • FID: چه مدت طول می‌کشد تا صفحه شما اولین کلیک یا ضربه روی صفحه را ثبت کند؟
  • CLS: آیا جایگاه المان‌های صفحه با بارگزاری تدریجی آن عوض می‌شود؟

می‌توانید Core Web Vitals سایت خود را با کوچک‌سازی کد، فشرده‌سازی تصویر و بهبود موارد فنی دیگر بهبود ببخشید.

فاکتور های سئو

سرعت بارگذاری وب‌سایت

در میان 200 فاکتور مختلف رتبه‌بندی گوگل، یکی دیگر از عواملی که باید روی آن تمرکز کنید سرعت سایت شما است، چون در سال 2021، گوگل سرعت بارگذاری وب‌سایت را بخشی از Core Web Vitals خود قرار داد. اکنون هدف از بهینه‌سازی سرعت بارگزاری سایت، شکست دادن رقبا بر سر میلی ثانیه نیست، اما این فاکتور از نظر گوگل حیاتی به شمار می‌رود. گوگل می خواهد وب‌سایت شما به سرعت بارگذاری شود و یک تجربه کاربری عالی برای مخاطبان شما فراهم کند.

متن جایگزین تصاویر

اگر تا به حال چیزی را در Google Images جستجو کرده باشید، احتمالاً می‌توانید حدس بزنید که بخشی از سئوی یک سایت، به تصاویری برمی‌گردد که در صفحات آن سایت به کار رفته‌اند. هر تصویر در وب‌سایت شما دارای یک فیلد با عنوان متن جایگزین است که به آن تگ alt نیز گفته می‌شود. این متن چندین هدف را دنبال می‌کند:

  • سایت شما را برای خوانندگان کم بینا که برای مرور اینترنت به صفحه‌خوان‌ها متکی هستند، قابل خواندن می‌کند.
  • اگر تصویر شما به هر دلیلی در صفحه لود نشود، متن جایگزین به جای آن نمایش داده می‌شود.
  • به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا تصویر را درک کنند و آن را به درستی فهرست کنند.

متن جایگزین اگر به‌درستی بهینه‌سازی شده باشد، این قابلیت را دارد که تصاویر شما را به صفحه اول نتایج تصویر برساند.

دریافت بک‌لینک از سایت‌های معتبر

بک‌لینک به لینک‌هایی گفته می‌شود که کاربر را از سایت‌های دیگر به سایت شما هدایت می‌کند. گوگل در سال 1996 با به‌روزرسانی الگوریتم PageRank قواعد بازی را عوض کرد و به وضوح نشان داد که تعداد و کیفیت لینک‌های یک صفحه نشانگر کیفیت بالای آن صفحه وب است. از انتشار این الگوریتم بیش از دو دهه گذشته و هنوز هم این قاعده پا بر جا است. برای دریافت بک‌لینک از سایت‌های معتبر چهار استراتژی وجود دارد:

انتشار محتوای با کیفیت

اگر محتوای شما باکیفیت و منحصربه‌فرد باشد و برای مخاطبان شما ارزش ایجاد کند، آنها محتوای شما را بهم هم پیشنهاد می‌کنند و در صفحات وب خود به انتشار می‌گذارند. یک صفحه وب با تعداد زیادی بک‌لینک، به گوگل نشان می‌دهد که آن صفحه محتوای باارزشی دارد و دیگران به آن استناد می‌کنند. با این حال، ایجاد این نوع قدرت در فضای وب ممکن است سال ها طول بکشد.

تازگی و به روز بودن محتوا

راه دیگری که می‌توانید کیفیت محتوای خود را افزایش دهید، این است که آن را تازه و به روز نگه دارید. با به روز رسانی منظم محتوا و افزودن اطلاعات جدید، سیگنال مثبتی به موتور جستجو ارسال می‌کنید. اگر موضوعاتی را پوشش دهید که اخبار را هم شامل می‌شوند، تازگی محتوا نقش مهمی در این زمینه ایفا می‌کند. برای چنین موضوعاتی، گوگل صفحاتی را ترجیح می‌دهد که آخرین اطلاعات را ارائه می‌دهند. یک راه ساده برای یافتن آخرین اطلاعات برای تازه نگه داشتن محتوای خود استفاده از Google Trends  است. کافی است عبارت جستجوی خود را وارد کنید و به موضوعات مرتبط نگاه کنید. اینها جستجوهای پرطرفداری هستند که می‌توانند به شما کمک کنند ارزشی به پست‌های خود بیافزایید.

محتوای به روز

منحصر به فرد بودن محتوا

گوگل محتوای جدید و منحصر به فرد را ترجیح می‌دهد. شما می‌خواهید پست‌هایی ایجاد کنید که به سؤالات خواننده شما پاسخ دهد، برای او ارزش آفرینی کند و منحصربه فرد باشد. اگر محتوای شما تکراری یا حتی مشابه سایر صفحات وب باشد، می‌تواند تأثیر منفی بر سئوی شما داشته باشد. برای شروع، ممکن است گوگل صفحه شما را ایندکس و رتبه‌بندی نکند و اگر به طور منظم محتوای تکراری منتشر کنید، گوگل سرعت خزیدن وب‌سایت شما را کاهش می‌دهد. بنابراین، زمانی که در حال ایجاد محتوا هستید، مطمئن شوید که متفاوت و بهتر از وب‌سایت‌هایی است که برای همان کلمه کلیدی رتبه‌بندی می‌کنند.

پست‌های مهمان

یکی دیگر از روش‌های ایجاد بک‌لینک، یافتن فرصت‌های وبلاگ‌نویسی در سایت‌ها یا نشریات دیگر است. پست‌های مهمان راه خوبی برای انتشار محتوای اختصاصی شما هستند و در عین حال پیوندهایی به وب‌سایت شما ایجاد می‌کنند. اکر می خواهید به عنوان سایت میزبان وارد میدان شوید، نکته کلیدی این است که مطمئن شوید پست‌هایی با کیفیت بالا و اصلی را از دامنه‌های معتبر تهیه می‌کنید. چون بک‌لینک گرفتن از دامنه‌های نامعتبر نه تنها کمکی به بهینه‌سازی سایت شما نمی‌کند، بلکه امتیاز منفی هم دارد.

ساختار وب‌سایت

عامل دیگری که باید به آن توجه کنید، ساختار سایت شما است. معماری وب‌سایت شما از منظر خزیدن و نمایه سازی برای گوگل اهمیت دارد. مواردی که در این بخش باید رعایت کنید، به خزنده‌های گوگل اجازه می‌دهند تا به راحتی وب‌سایت و صفحات آن را پیدا کنند. برای بهبود ساختار سایت، می‌توانید با ایجاد نقشه سایت در وردپرس شروع کنید. نقشه سایت شامل تمام صفحات مهمی است که می خواهید موتور جستجو در مورد آنها بداند. این به خزنده گوگل کمک می‌کند تا به راحتی در وب‌سایت شما حرکت کند، محتوای جدید را کشف کند و صفحات شما را فهرست کند.

یک دیگر که می‌توانید به گوگل کمک کنید تا وب‌سایت شما را ایندکس کند ، بهینه‌سازی فایل robots.txt در وردپرس است. فایل robots.txt  مسیر را برای ربات‌های گوگل ترسیم می‌کند و به آن‌ها می‌گوید که چگونه وب‌سایت شما را بررسی و ایندکس کنند. به عبارت دیگر این فایل مشخص می‌کند که ربات‌های موتور جستجو در کدام صفحات باید بخزند و کدام صفحات را نباید به حساب بیاورند.

قابلیت استفاده در موبایل

حتی اگر نسخه دسکتاپ سایت شما بی عیب و نقص باشد، در صورتی که برای موبایل بهینه نشده باشد، شانسی برای رسیدن به صفحه اول نتایج جستجوی گوگل نخواهید داشت. ههمیشه پیش نمایش صفحات وب خود را کنترل تا مطمئن شوید که به راحتی در انواع مختلف دستگاه‌ها قابل دسترسی هستند. اکثر سیستم‌های مدیریت محتوا دارای ویژگی‌هایی هستند که به شما اجازه می‌دهد قبل از زدن دکمه انتشار، نمای نسخه موبایل را مشاهده کنید.

جمع‌بندی

گوگل هرگز دستش را برای وبمستران و سئوکاران رو نمی‌کند! ما می دانیم که بیش از 200 فاکتور برای رتبه‌بندی سایت‌ها در گوگل وجود دارد، اما برخی از آنها حدس و گمان هستند و در مورد برخی دیگر اطمینان داریم. نگران نباشید، نیازی نیست شما در مورد همه این فاکتورها بدانید و آنها را رعایت کنید. کافی است مهم‌ترین فاکتورها را بشناسید و در مدیریت سایت خود آنها را در نظر داشته باشید. در این مقاله مهم‌ترین فاکتورهای گوگل برای رتبه‌بندی سایت‌ها در نتایج جستجو را معرفی کردیم.

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید