اکستنشن کروم جت سئو

بانس ریت یا نرخ پرش (bounce rate) چیست


نرخ پرش یا بانس ریت یکی از سنجه‌های مهم بررسی کیفیت محتوا و ترافیک ورودی سایت محسوب می‌شود، در این مقاله قصد داریم شما را با نرخ پرش و روش‌های بهبود آن آشنا کنیم.

همان طور که می‌دانید برای تجزیه و تحلیل یک وبسایت متریک‌های متنوع و زیادی وجود دارد. همچنین ابزارهای زیادی برای آنالیز سایت مورد استفاده قرار می‌گیرند که مهم‌ترین آن گوگل آنالیتیکس است. این ابزارها و معیارها به وبسمتران کمک می‌کنند تا درک بهتری از رفتار کاربران و عملکرد وبسایت داشته باشند. در نهایت می‌توانند استراتژی‌های بهتری را دنبال کنند. یکی از این متریک‌ها بانس ریت (Bounce Rate) است. بانس ریت یا نرخ پرش یکی دیگر از این معیارها برای اندازه‌گیری میزان موفقیت یک وبسایت است. در این مطلب ما قصد داریم به جرئیات بیشتری بپردازیم و ببینیم که بانس ریت دقیقا چیست؟ چطور می‌توان آن را کاهش داد؟ و تاثیر آن بر روی سئو چطور است. پس در ادامه همراه ما باشید. 

بانس ریت (bounce rate) یا نرخ پرش سایت چیست؟

بانس ریت در واقع تعداد کاربرانی را نشان می‌دهد که بعد از فرود آمدن در یک صفحه و وارد شدن به آن عملا هیچ کاری انجام نمی‌دهند. به این معنی که آن‌ها روی هیچ لینکی کلیک نمی‌کنند، کامنتی در صفحه نمی‌گذارند، خرید انجام نمی‌دهند و حتی برای پر کردن یک فرم در وبسایت هم اقدام نمی‌کنند. در نتیجه این عمل گوگل آنالیتیکس و ابزارهای آنالیزی دیگر هیچ نشانه‌ای از فعالیت کاربر مورد نظر در وبسایت شما دریافت نمی‌کنند. در واقع به بانس ریت، نرخ پرش هم گفته می‌شود.
عموما از این متریک برای اندازه‌گیری کیفیت محتوای یک وبسایت و کیفیت مخاطبین آن استفاده می‌شود. شاید برایتان سوال پیش بیاید که کیفیت مخاطبین به چه معنی است؟ خب، کیفیت مخاطب یعنی وبسایت و محتوای آن با کاربرانی که از آن بازدید می‌کنند همخوانی دارند و به صورت هدفمند تهیه و انتخاب شده‌اند. 

بانس ریت مناسب چقدر است؟

بسیاری از کاربران به دنبال این هستند که نرخ مناسبی از Bounce rate را پیدا کنند. اما به طور خلاصه می‌توان گفت که هیچ مقدار دقیقی از یک بانس ریت وجود ندارد. زیرا نرخ پرش به عوامل بسیاری بستگی دارد و نمی‌توان به یک مقدار مناسب و دقیق اشاره کرد. طبق آماری که از سمت GoRocketFuel.com منتشر شده است مقدار میانگین بانس ریت اکثر وبسایت‌ها چیزی حدود 26 تا 70 درصد گزارش شده است. البته همان طور که گفتیم میزان bounce rate وبسایت شما به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد که مهم‌ترین عامل وجود محتوای با کیفیت و انتخاب درست مخاطبین است. به طور کلی می‌توان وضعیت بانس ریت یک وبسایت را با توجه به مقادیر زیر سنجید:
میزان بانس ریت در وضعیت خوب چیزی بین 26 تا 40 درصد است.  بانس ریت معمولی بین 41 تا 70 درصد تخمین زده شده است. 
اگر که بانس ریت یک وبسایت از 70 درصد بالاتر باشد در وضعیت قرمز و خطرناکی قرار دارد. در نتیجه سریعا باید برای خارج شدن از این شرایط اقدام کرد. این موضوع تنها یک چیز را نشان می‌دهد، اینکه هیچ محتوای ارزشمند و بهینه شده‌ای در وبسایت قرار ندارد. 

نحوه محاسبه بانس ریت bounce rate در گوگل آنالیتیکس

طبق گفته گوگل، بانس ریت در گوگل آنالیتیکس به این صورت محاسبه می‌شود:
در این محاسبه تمامی جلساتی (Session) که در آن کاربر تنها از یک صفحه بازدید کرده است تقسیم بر کل sessionهای سایت می‌شود. 
به عبارت دیگر می‌توان گفت که بانس ریت از  تقسیم تعداد خروجی‌های کاربران از یک صفحه بر تعداد ورودی‌های کاربران به آن صفحه بدست می‌آید. 

تاثیر بانس ریت در سئو

بسیاری از افراد بر این باورند که گوگل در رتبه‌بندی سایت‌ها از داده‌هایی که گوگل آنالیتیکس تهیه می‌کند استفاده می‌کند، در صورتی که این باور کاملا غلط است. زیرا این داده‌ها کاملا قابل دستکاری هستند، در نتیجه می‌توان نرخ بانس ریت را نیز تغییر داد. اینکه گوگل از داده‌های گوگل آنالیتیکس در الگوریتم رتبه‌بندی خود استفاده نمی‌کند کاملا اثبات شده است! 
اما شما باید به هر حال مطمئن شوید که کاربران بعد از ورود به سایت شما مجددا به صفحه نتایج برنمی‌گردند. چون چیزی که بر روی سئو و نرخ پرش وبسایت تاثیر دارد همین است. از دیدگاه جامعه سئو، وبسمتران باید تمامی بخش‌های وبسایت خود را کاملا بهینه کنند، نرخ پرش به شما در این کار کمک می‌کند. در نتیجه می‌تواند با آگاهی از بانس ریت سئو وبسایت را بهبود ببخشید. به همین سادگی!

آیا نرخ پرش بالا همیشه نشانه بدی است؟

زمانی که یک وبسایت نرخ پرش پایینی دارد یعنی به طور کلی در وضعیت خوبی است. اما نرخ پرش بالا به چه معناست؟ آیا این یک فاکتور منفی برای وبسایت است؟ بانس ریت بالا به این معنی است که:

  • کیفیت صفحات به شدت پایین است؛ این یعنی هیچ محتوای ارزشمندی برای اینکه کاربر با آن تعامل برقرار کند وجود ندارد. 
  • محتوای قرار گرفته در وبسایت هیچ ارتباطی با مخاطبین هدف شما ندارد؛ همین موضوع باعث می‌شود احتمال انگیجمنت با کاربران کم و کمتر شود.
  • یکی دیگر از نشانه‌ها برای بانس ریت بالا این است که مخاطبین نمی‌توانند به محتوایی که به دنبال آن هستند برسند!

دلایل افزایش Bounce rate چیست؟

نرخ پرش

دلایل بسیاری برای بالا بودن میزان بانس ریت وجود دارد. به طوری که بر طرف کردن این دلایل می‌تواند تاثیر به‌سزایی بر روی کاهش میزان بانس ریت بگذارد. چگونگی کاهش نرخ پرش سایت موضوعی است که کمی بعدتر به آن اشاره می‌کنیم. اما از دلایل رایج افزایش bounce rate می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرعت بارگذاری صفحه: همان طور که بارها اشاره کرده‌ایم کاربران دنیای امروزی صبر و حوصله بسیار کمی دارند. این یعنی شما باید در تلاش باشید که سرعت بارگذاری وبسایت خود را بهبود ببخشید. در غیر اینصورت مطمئن باشید که مخاطبین خود را از دست می‌دهید. 
  • محتوای بی ارزش: حتما تا به حال این جمله معروف بیل گیتس را شنیده‌اید که می‌گوید: content is king. این جمله میزان اهمیت محتوا را به طور خلاصه و کامل بیان می‌کند. اگر که در وبسایت خود محتوای غنی، مرتبط و ارزشمند نداشته باشید، از تصاویر باکیفیت مابین متن استفاده نکنید و محتوا را با توجه به مخاطبین هدف خود تولید نکنید قطعا بانس ریس وبسایتتان افزایش پیدا می‌کند. 
  • استفاده نادرست از متا تگ‌ها، کلمات کلیدی و تیترها: زمانی که یک محتوا تولید می‌کنید باید ارتباط و انسجام کاملی بین محتوای کلی، کلمات کلیدی و تیترها وجود داشته باشد. طوری که کاربر با دیدن عنوان و تیترها بتواند خلاصه‌ای از مطلب شما را برداشت کند. در غیر اینصورت با مشکل مواجه می‌شوید. 
  • رابط کاربری ضعیف: زمانی که کاربران وارد یک وبسایت می‌شوند اولین چیزی که می‌بینند رابط کاربری است، از طرفی اولین برداشت‌شان از سایت تجربه کاربری است. استفاده نادرست از فونت‌ها، الما‌ن‌ها، رنگ‌ها و شکل‌ها باعث می‌شود که به این دو مفهوم لطمه شدیدی وارد شود. در نتیجه، کاربران هم از وبسایت شما رضایت کافی نخواهند داشت و بدون اینکه اقدامی انجام دهند آن را ترک می‌کنند. 
  • و ...

روش های کاهش بانس ریت یا کاهش نرخ پرش سایت چیست؟

در بالا به این موضوع پرداختیم که بانس ریت چطور افزایش پیدا می‌کند. کاملا واضح است که برطرف کردن این موارد در کاهش میزان نرخ پرش نیز موثر هستند. اما به غیر از این موارد دیگر چه عواملی در کاهش میزان bounce rate تاثیرگذار هستند:

  • تولید محتوای خوانا: یکی از قدرتمندترین ابزارها محتواست، اما به چه شرطی؟ آیا هر محتوایی محتوای ارزشمند است؟ قطعا اینطور نیست. این موضوع را آویزه گوش خود کنید، هر چقدر محتوا خواناتر باشد، احتمال اینکه کامل خوانده شود بیشتر است. پس باید سعی کنید محتوایی خوانا و قابل درک تولید کنید. 
  • استفاده درست از فضا: از دیگر عواملی که تاثیر به سزایی بر روی کاهش نرخ پرش دارد استفاده درست از فضای وبسایت است. برای مثال، در زمان تولید محتوا حتما فواصل را رعایت کنید و صفحه را فقط با متن پر نکنید(حتما فضای خالی در نظر بگیرید). سایدبار وبسایت را در جای درست قرار دهید. همچنین سعی کنید Navigation Bar را در دسترس کاربران بگذارید. 
  • بهینه‌سازی را دست کم نگیرید: بدون شک در حال حاضرگوگل محبوب‌ترین موتور جستجو می‌باشد. بسیاری از کاربران به دنبال این هستند که وبسایت خود را بر اساس چهارچوب‌ها و قوانین گوگل بهینه کنند. این باعث می‌شود که رتبه بهتری در نتایج جستجوی گوگل بدست بیاورند. در نتیجه این امر مخاطبین و ترافیک بیشتری برای وبسایت شما به همراه دارد!
  • لینک‌سازی داخلی را فراموش نکنید: حتما در محتوای وبسایت از لینک‌سازی داخلی استفاده کنید. این موضوع باعث می‌شود در زمان بازدید از یک محتوا و صفحه کاربران به صفحات دیگر وبسایت هم هدایت شوند. در نهایت این امر منجر می‌شود کاربران کمتری وبسایت را ترک کنند. 
  • یک وبسایت واکنش‌گرا طراحی کنید: تعداد کاربران گوشی‌های هوشمند روز به روز بیشتر می‌شود. این یعنی تعداد مخاطبینی که از طریق تلفن همراه برای بازدید از یک سایت اقدام می‌کنند هم در حال افزایش است. به طوری که 57 درصد از ترافیک یک وبسایت از طریق مرورگرهای تلفن همراه تامین می‌شود. به همین خاطر داشتن یک وبسایت واکنش‌گرا و کاملا ریسپانسیو از واجبات است.
  • کاربران را برای انجام Call to Action مشتاق کنید: از دیگر عوامل تاثیرگذار برای کاهش میزان نرخ پرش وجود Call to action در یک سایت است. این کلیدها باعث می‌شوند که کاربران برای انجام اقدامی در سایت وسوسه شوند. به همین خاطر حتما در زمان طراحی آن‌ها را با رنگ‌ها و فونت‌های واضح مشخص کنید. 

بیشتر بخوانید : viewport چیست؟


جمع بندی
نرخ پرش یا بانس ریت یکی از معیارهای مهم برای سنجیدن کیفیت محتوا و دیگر عوامل مهم در خلق بهترین تجربه کاربری است. با اینکه این معیار همیشه نمی‌تواند بیانگر اتفاقات بد باشد، ولی باید همیشه تلاش کنیم تا کاربرانی که به هر صفحه‌ای از سایت ما وارد می‌شوند با آن تعامل داشته باشند و با اقدام بعدی نیز به صفحه دیگر سر بزنند.

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید