تگ عنوان (Title Tag) - نحوه سئو تگ عنوان صفحه در سایت


همه ما سعی داریم تا محتوای درجه یک و کاربردی برای کاربران تهیه کنیم، اما بسیار مهم است که این محتوا به دست افرادی که مشغول وبگردی هستند برسد. تمامی محتواهایی که منتشر می‌کنیم قبل از رسیدن به دست بازدید کنندگان توسط ربات‌های گوگل خزیده می‌شود، یک ایده عالی این است که برای ربات‌های گوگل یا سایر موتورهای جستجو محتوا را تفسیر کنیم. به طور ساده به ربات‌ها بفهمانیم که درباره چه چیزی محتوا خلق کرده‌ایم و برخی ارتباطات معنایی را بیان کنیم. در ادامه با تگ تایتل و تاثیر تایتل در سئو بیشتر آشنا خواهید شد.

تگ تایتل چیست؟

یک عبارت خاص را در گوگل جستجو کنید و به دقت به صفحه نتایج بنگرید، همان طور که مشاهده می‌کنید عناوین خاصی با فونت آبی یا بنفش مشاهده می‌شود. در قسمت پایین این عنوان‌ها نیز توضیحات با فونت کوچکتر آورده شده است. به طور ساده بخش عنوان هر صفحه وب همان تگ تایتل خواهد بود که ماهیت آن HTML است. 

اگر با HTML  آشنایی دارید می‌دانید که تگ title داخل تگ head قرار می‌گیرد. بسیار ضروری است که هر صفحه از وبسایت شما یک عنوان مفید، مختصر و دقیق داشته باشد. این اهمیت از دو سمت است. اول اینکه موتورهای جستجو کلیات صفحه شما را درمی‌یابند، دوم اینکه بازدیدکنندگان وبسایت شما با بررسی عنوان از حدود محتوای ارائه شده در آن صفحه باخبر خواهند شد.

تگ تایتل

نحوه استفاده از تگ عنوان (Title Tag) در HTML چگونه است؟

به شکل کلی کدهای HTML که نشانگر تگ تایتل هستند فرمتی مانند کدهای زیر خواهند داشت:

<head>
<title/> جت سئو، مرجع آموزش سئو<title>
<head/>

در مثال فوق عبارت "جت سئو، مرجع آموزش سئو" برای عنوان صفحه یا همان تگ تایتل درنظر گرفته می‌شود. شاید باورتان نشود اما اگر از سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس استفاده می‌کنید، افزونه‌های مختلفی مثل یوست (yoast) وجود دارند که کار را از این هم ساده‌تر خواهند کرد. یک باکس نواری در اختیار شما قرار خواهد گرفت و کافیست عنوان صفحه را تایپ کنید که البته انتخاب عنوان نکات مختلفی دارد که پیشنهاد می‌کنم این نکات را در ادامه همین مطلب بخوانید و به هیچ وجه آن‌ها را از دست ندهید.


بیشتر بخوانید: سئو تکنیکال چیست؟


تگ عنوان

محتوای تگ عنوان در آدرس بار چگونه نمایش داده می‌شود؟

زمانی روی یک لینک کلیک می‌کنید در واقع یک صفحه وب را انتخاب کرده‌اید، آدرس صفحه مذکور به شکل اتوماتیک وارد نوار بالایی مرورگر شما خواهد شد. این آدرس یا URL متشکل از نام دامنه وبسایت، اکستنشن وبسایت و عنوان صفحه خواهد بود. هر صفحه می‌تواند زیرمجموعه صفحه دیگری باشد در این حالت با علامت " / " جدا خواهد شد. برای مثال اگر به صفحه کفش نایکی در وبسایت یک خرده فروشی آنلاین وارد شویم، احتمالاً آدرسی مشابه زیر را خواهیم داشت:

https://www.amazon.com/nike/s?k=nike

در عبارت بالا صفحه "s?k=nike" زیر مجموعه‌ای از صفحه "nike" است که بیانگر عنوان صفحه نیز خواهد بود.

محتوای تگ تایتل در صفحات جستجو چگونه نمایش داده می‌شود؟

وقتی عبارتی را جستجو می‌کنیم صفحه‌ای متشکل از آدرس چند صفحه وب مشاهده می‌شود. به این صفحه سرپ (SERP) گفته می‌شود. حال اینکه محتوای آورده شده توسط ربات با چه عنوانی نمایش داده شود به title tag مربوط خواهد شد پس باید این بخش را به دقت و با چاشنی کپی رایتینگ بنویسید. از طرفی توضیحات بیشتری از صفحات وب با فونت کوچکتر نیز آورده می‌شود و مدیریت این بخش نیز به عهده Meta Description است و نوشتن آن به شکل جذاب و متقاعد کننده بسیار ضرورت خواهد داشت.

تگ عنوان (Title Tag) در سئو چه اهمیتی دارد؟

تا به حال به تماشای یک فیلم نشسته‌اید بدون آن که اسم فیلم را بدانید؟ حدس می‌زنم چندان خوشایند نخواهند بود. عنوان صفحات در وب نیز اهمیت چند منظوره دارند ربات‌های گوگل یا موتورهای جستجوی دیگر با خزش روی عنوان صفحه دسته‌بندی محتوایی را انجام خواهند داد. پس برای اینکه صفحات سایت ما برای ربات‌ها خواناتر باشد این شناسایی و عنوان مرتبط بسیار ضروری است. این همه قصه نیست، کاربران وقتی با صفحه سرپ مواجه می‌شوند تمایل دارند یک دید کلی به محتوای منتشر شده توسط شما داشته باشند. کاربران دوست دارند بدانند که آیا این محتوا واقعاً به دردشان می‌خورد یا نه؟ آیا همان موضوعی است که در ذهن دارند؟ با یک تگ تایتل جذاب آن‌ها را به سمت خود هدایت کنید.

جهت بررسی تگ تایتل صفحات سایت خود میتوانید از ابزار آنلاین سئو استفاده کنید.

چرا گاهی گوگل عنوان صفحات را تغییر می‌دهد؟

گاهی ممکن است این اتفاق بیفتد که عنوانی که گوگل در صفحه نتایج (SERP) برای سایت شما نمایش می‌دهد، با تگ تایتلی که شما قبلاً نوشته‌اید، تفاوت کند. تغییر عنوان شما در گوگل (یا هر موتور جستجوی دیگری مانند Bing) به دلایل متعددی رخ می‌دهد:

  • اشتباه در کد: سورس کد شما باید شامل یک عنوان متا تگ باشد. اگر می‌بینید که هیچ تگ تایتلی ندارید و یا بیش‌تر از یک تگ عنوان دارید، سریعاً اقدام به درست کردن آن بکنید. برای چک کردن آن، راست کلیک کرده و view the source code را بزنید و به دنبال تگ زیر بگردید:

 <title>عنوان دلخواهتان اینجاست!</title> 

  • گوگل هنوز تغییرات را ندیده است!: ممکن است شما  عنوان صفحه خود را عوض کرده باشید ولی ببینید که گوگل همچنان دارد عنوان قبلی را در صفحه نتایج خود نشان می‌دهد. نگران نباشید چرا که مدتی طول می‌کشد تا گوگل روی صفحه شما خزش کند و با تغییرات آن مواجه شود.

  • مرتبط نبودن عنوان با محتوای صفحه: سعی نکنید تا تمام کلمه کلیدی‌هایی که می‌خواهید به واسطه‌‌ی آن رنک بگیرید را داخل عنوان خود قرار دهید. استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی در عنوان کار درستی نیست. سعی کنید که در نوشتن عنوان، دقیقاً سراغ چیزی بروید که محتوای آن صفحه است.

  • مغایرت با جستجوی کاربر: ممکن است کاربر، دنبال اطلاعاتی بگردد که شما در یکی از صفحه‌های وبسایتتان آن را داشته باشید ولی در توضیحات متا و عنوان متا، آن موضوعی که کاربر به دنبال آن است را مطرح نکرده باشید. مثلاً عنوانی که برای این صفحه نوشته شده است، "تگ تایتل یا تگ عنوان (Title Tag) و نقش آن در سئو سایت" است ولی درباره "چطور یک عنوان خوب برای سئو بنویسیم؟" هم در این صفحه صحبت شده است. بنابراین اگر کاربری در موتور جستجوی گوگل، به دنبال راهکارهای نوشتن یک عنوان خوب برای سئو باشد، گوگل ممکن است با تغییر عنوان، این صفحه را به کاربر پیشنهاد دهد درحالیکه بحث اصلی این صفحه درباره نوشتن یک عنوان خوب، نیست.

چطور یک عنوان خوب برای سئو بنویسیم؟

یک عنوان جذاب و استاندارد می‌تواند به شکل مستقیم روی نرخ تبدیل سایت شما تاثیر بگذارد، پس بسیار حائز اهمیت است که با صبر و حوصله عنوان صفحه را انتخاب کنیم. برای انتخاب عنوان صفحه باید چند نکته اساسی را رعایت کنید که این نکات به همراه شرح عملی آن را برای شما آورده‌ایم.

  • تعداد حروف مجاز 

توصیه موکد این است که بین 50 تا 70 کاراکتر برای تگ تایتل انتخاب کنید. اگر تایتل خیلی طولانی باشد ممکن است در سرپ کامل نمایش داده نشود، تایتل خیلی کوتاه نیز به طور دقیق به محتوای شما اشاره نخواهد کرد و بعید است بتواند کاربران وب را متقاعد کند.

  • تگ تایتل منحصربه‌فرد و گویا

سعی کنید از عناوینی که به ذهن همه می‌رسد پرهیز کنید با این وجود اطلاعات نامفهوم و بی‌ارتباط را در تگ تایتل ننویسید. واضح و صریح پیام خود را برسانید و مطمئن باشید شفافیت و صداقت نتیجه مثبت در پی خواهد داشت. یک ایده جذاب این است که از اعداد استفاده کنید، این امر سبب می‌شود تا کاربر یک دید کلی به محتوای شما پیدا کند و زمان تقریبی که صرف مشاهده یا مطالعه محتوای شما می‌کند را خودش تخمین بزند. مثلاً می‌توانید یک ویدیوی آموزش کیک پزی تهیه کنید و برای تگ تایتل از عنوان "5 نکته مهم در شیرینی پزی" استفاده کنید.

  • کلمات کلیدی در تگ تایتل

کلمات کلیدی کسب‌ و کار خود را می‌شناسید؟ تلاش کنید به نحوی از این کلمات در عنوان صفحه بهره ببرید. مثلاً اگر کسب‌ و کاری در حوزه لوازم التحریر دارید بدیهی است که مداد، پاک‌کن، تراش و... کلمات الویت بالاتر شما هستند ولی استفاده از کلماتی مثل دانش‌آموز، مدرسه، مهر، کلاس و ... نیز بسیار مفید خواهد بود و تاثیر تایتل در سئو آن کاملاً محسوس است. این دسته از کلمات الویت کمتری نسبت به دسته اول دارند اما زمانی پر اهمیت می‌شوند که صفحه‌ای دارید که می‌تواند عنوانی از این دسته بگیرد، پس درنگ نکنید. دقت کنید که اگر از همه کلمات کلیدی در عنوان استفاده کنید یک رفتار غیرعادی تلقی می‌شود و تاثیر منفی روی سئو دارد. پس متناسب با محتوای تولید شده عنوان بنویسید و سعی نکنید همه کلمات کلیدی را در عنوان بیاورید.

  • برند شما در عنوان صفحه

درست است که برند شما باید در ذهن مخاطب طنین انداز شود اما در استفاده از نام برند بسیار محتاط عمل کنید چرا که مفهومی وجود دارد به نام همنوع‌خواری یا cannibalization که طبق آن صفحات مختلف سایت شما که محتوا یکسان یا بسیار مشابه دارند با هم رقابت خواهند کرد و به نوعی یکدیگر را تضعیف خواهند کرد. زمانی که شما دائماً از نام برند استفاده کنید تشخیص این که کدام صفحه از وبسایت شما الویت بالاتری دارد و کدام صفحه صرفاً به قصد آشنایی با برند نامگذاری شده است برای ربات‌ها ممکن نخواهد بود. از تگ تایتل تکراری نیز جداً پرهیز کنید چرا که در سرچ کنسول نیز به عنوان اخطار به شما نمایش داده می‌شود.

  • عنوان مرتبط با محتوا

متاسفانه برخی تصور می‌کنند که جذابیت عنوان از مرتبط بودن آن بیشتر اهمیت دارد، از این رو سعی می‌کنند تا با عناوین گول‌ زننده مخاطب را جذب کنند. دقت کنید که ممکن است در مرحله اول کاربران به سبب تگ تایتل جذاب وارد سایت شما شوند اما زمانی که محتوای مرتبط را نیابند بلافاصله سایت شما را ترک خواهند کرد و نرخ پرش شما افزایش خواهد یافت که یک نکته منفی از منظر سئو محسوب می‌شود. از طرفی برند شما نیز غیرقابل اعتماد جلوه می‌کند. راه حل این است که متناسب با محتوای خود عنوان صفحه بنویسید و تیتری ننویسید که محتوای آن را تولید و منشر نکرده‌اید.

  • عنوان جذاب و کلیک خور

از تکنیک‌های کپی رایتینگ استفاده کنید و تلاش کنید حس کنجکاوی کاربر را برانگیزید. درست است که عنوان شما باید صادقانه و شفاف باشد اما گاهی اوقات کمی ابهام به جذابیت آن خواهد افزود. برای مثال اگر به جای تیتر "سردار آزمون مهاجم ایرانی زنیت موفق به گلزنی شد" از تیتر "درخشش لژیونر ایرانی همچنان ادامه دارد" استفاده کنیم حس کنجکاوی کاربر را برانگیخته خواهیم کرد، در این حالت افراد تمایل دارند بدانند که لژیونر ایرانی کیست؟ چه درخششی در کجا داشته است؟ دقت کنید که عنوان جذاب و کلیک خور به هیچ وجه نباید خلاف واقعیت و منکر ارزش‌های اخلاقی باشد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با روش های افزایش بازدید سایت در گوگل

جمع بندی

برای جمع‌بندی می‌توان گفت که عنوان متا موضوع بسیار مهمی است که روی بازدید سایت شما و نرخ تبدیل آن نقش دارد. تگ تایتل و تاثیر تایتل در سئو بر کسی پوشیده نیست و امروزه سئوکاران حرفه‌ای به کمک کپی رایتینگ و خلاقیت سعی می‌کنند عنوان صفحه را مرتبط و جذاب انتخاب کنند. با این کار در واقع یا یک تیر دو نشان زده‌اند هم دسته‌بندی محتوایی بهتری انجام داده‌اند، هم یک دید کلی به مخاطب داده‌اند که موضوع بحث چیست و آیا برای مخاطب مفید خواهد بود یا خیر! پس محتوای جذاب و کاربردی نیاز به عنوان حرفه‌ای و کلیک خور دارد در غیر این صورت نرخ تبدیل پایینی خواهد گرفت و شانس وایرال شدن آن به شدت کاهش خواهد یافت. با صبر و حوصله تگ تایتل و دیسکریپشن را پر کنید و مطمئن باشید مورد توجه گوگل و کاربران قرار خواهید گرفت.

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز: