اکستنشن کروم جت سئو

پست مهمان (Guest post) چیست؟


احتمالا در برخی از سایت‌ها دیده‌اید که گفته می‌شود محتوا و مطلب شما را به عنوان پست مهمان در سایت خود درج می‌کنند. در این تکنیک سئو، هدف این است که نویسنده پست مهمان برای سایت خود بک لینک بگیرد و اعتبار سایت خود را افزایش دهد و از سوی دیگر برای سایت ناشر نیز تولید محتوا انجام شود. حتما باید در نظر داشته باشید که برای محتوای پست مهمان هم باید اصول سئو در تولید محتوا را رعایت کنید.
اما در اینجا سؤالات زیادی پیش خواهد آمد. اینکه کدام سایت‌ها اجازه نشر پست مهمان می‌دهند؟ چگونه می‌توانیم پست مهمان بنویسیم؟ چه قوانینی را باید در آن رعایت کنیم یا اصلاً چرا سایتی باید اجازه نشر پست مهمان بدهد؟
اگر مشتاقید پاسخ این سؤالات را بدانید، حتماً مطالعه این مقاله را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

پست مهمان چیست؟

پست مهمان که آن را با عنوان وبلاگ نویسی مهمان نیز می‌شناسند به معنی نوشتن یک پست و ارسال آن برای درج در وبلاگ شخص دیگری است. در واقع نوشتن پست مهمان عملی است که طی آن یک نویسنده یا صاحب کسب و کار در یک سایت پربازدید دیگر محتوایی تولید می‌کند در حالی که در آن سایت هیچ سمتی ندارد. این کار با چهار هدف زیر صورت می‌گیرد:

  • ایجاد روابط با مدیران دیگر سایت‌ها
  • دیده شدن توسط افراد بیشتر
  • کسب اعتبار بیشتر (authority)
  • لینک‌سازی

در اینجا ممکن است این سؤال پیش بیاید که اصلاً چرا باید یک وب‌سایت به ما اجازه دهد تا در بخش وبلاگش یک پست حاوی لینک‌هایی به سایت خودمان منتشر کنیم؟

نوشتن پست مهمان چه نفعی برای سایت میزبان خواهد داشت؟

پست میهمان

نوشتن پست مهمان فرصتی مناسب برای هر دو طرف مهیا می‌کند تا به انتقال تجربیات بپردازند و در کنار آن ترافیک سایت‌های خود را بالا ببرند. از آنجا که معمولاً وب‌سایت میزبان وب‌سایتی پربازدید است می‌تواند نویسنده را به چهره‌ای مشهور در کسب‌وکار خود تبدیل کند.
از سوی دیگر، برای نوشتن پست مهمان باید به نیازهای سایت میزبان توجه کنید و بر اساس آن‌ها یک مطلب مناسب و مفید تهیه کنید. در مقابل این لطف، مدیر سایت هم به شما اجازه می‌دهد که در پستتان لینک‌هایی به سایت خودتان بدهید. معمولاً بک لینک‌ها در پست مهمان در انتهای مقاله و در کادر درباره نویسنده مجاز هستند.
پست مهمان یک راه حل برد-برد برای جذب ترافیک بیشتر محسوب می‌شود. از یک سو فرصتی را فراهم می‌آورد تا شما بتوانید خواننده‌های جدیدی برای سایتتان جذب کنید (هم از طریق بک لینک‌ها و بهبود رتبه و هم از طریق کاربرهایی که پست را مطالعه کرده و مستقیماً از راه لینک‌ها به سایتتان وارد خواهند شد) و از سوی دیگر صفحه‌ای مفید با محتوایی مرتبط در سایت میزبان ایجاد کرده‌اید که می‌تواند به جذب ترافیک طبیعی از صفحات نتایج سرچ (SERP) کمک کند.

پست مهمان چه تأثیری در سئو سایت دارد؟

همان طور که گفته شد، نوشتن پست مهمان چهار هدف عمده را دنبال می‌کند که در واقع یک مورد آن به طور مستقیم بر سئو سایت مؤثر است.

اثر پست مهمان در بک لینک سازی

 همان‌طور که می‌دانیم گوگل اعتبار زیادی برای بک لینک‌ها قائل است؛ البته بک لینک‌هایی معتبر و باارزش. از آنجا که پست مهمان فرصت ویژه‌ای به نویسنده می‌دهد تا از یک وب‌سایت پربازدید برای سایت خود بک لینک بگیرد، همین لینک‌های ورودی تأثیر به‌سزایی در سئوی سایت خواهند داشت.

این در حالی است که با به‌روزرسانی الگوریتم پنگوئن گوگل یا webspam، مت کاتس که سرپرستی این به‌روزرسانی را به عهده داشت اعلام کرد: «دیگر زمان ارسال پست مهمان رو به افول است». جالب است بدانید برخلاف این ادعا وبلاگ نویسی به عنوان مهمان هم چنان به عنوان یکی از روش‌های قدرتمند بازاریابی آنلاین جایگاه خود را حفظ کرد! و امروز یکی از روش‌های مفید ساخت بک لینک‌های مفید و باکیفیت برای سایت محسوب می‌شود.
باید توجه داشته باشید که گوگل لینک‌های خارجی را با سه معیار می‌سنجد:

  • دامنه و صفحه‌ای که لینک در آن قرار دارد

باید از DA و PA یا اعتبار دامنه و اعتبار صفحه خوبی برخوردار باشند. برای این منظور باید بتوانید دامنه‌های بی‌کیفیت را تشخیص بدهید. برای این منظور از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • به تاریخچه وب‌سایت توجه کنید. این کار را می‌توانید با ابزارهایی مثل بک لینک چکر یا ابزارهای بررسی تاریخچه سایت انجام دهید. سایت‌های خوب از پروفایل لینک خوبی نیز برخوردارند.
  • به ترافیک سایت توجه کنید. سایت‌های مفید باید ترافیک بالایی داشته باشند. برای این منظور از ahrefs و semrush کمک بگیرید. روش دیگر این است که کلیدواژه اصلی سایت را سرچ کنید و ببینید در کدام جایگاه نتایج جستجو (SERP) نمایش داده می‌شود. یک وب‌سایت خوب باید رتبه نسبتاً خوبی در صفحات SERP داشته باشد.
  • هم‌چنین می‌توانید با استفاده از ماز بار PA و DA سایت را بررسی کنید.
  • محل قرار گرفتن لینک در صفحه

برای مثال لینک‌های موجود در فوتر ارزش کمتری نسبت به لینک‌های موجود در متن اصلی دارند. به همین دلیل بهتر است از مدیر سایت میزبان خواهش کنید به جای گنجاندن لینک در بخش بیو نویسنده، آن را در متن اصلی قرار دهد. لینک‌های موجود در متن هم از نظر کاربر و هم از نظر سئو طبیعی به نظر می‌رسند.
نکته دیگر این‌که باید لینک در جایی قرار بگیرد که به محتوای اطراف آن مرتبط باشد.

  • انکرتکست

همان متن قابل کلیک است که می‌تواند یکی از انواع زیر باشد:

  • کلیدواژه‌ای باشد که می‌خواهید صفحه مقصد برای آن کلیدواژه رتبه بگیرد.
  • نام برندتان باشد.
  • یک عبارت حاوی بخشی از کلیدواژه باشد.
  • یک URL باشد. مثلاً می‌توانید URL سایت خودتان را تایپ کرده و همان را لینک کنید.
  • کلمات سفید مثل «اینجا کلیک کنید» یا «لینک» و مانند این‌ها.

بهتر است انکرتکست‌ هایی که برای گرفتن بک لینک چه در پست مهمان و چه در سایر مواقع استفاده می‌کنید ترکیبی از تمام انواع ذکر شده باشد. معمولاً متخصصان سئو یک نسبت مشخص برای هر کدام از موارد ذکر شده تعیین می‌کنند که بهتر است رعایت شود. برای مثال برخی معتقدند انکرتکست‌های شامل کلیدواژه اصلی باید 20 درصد از کل انکرتکست‌های بک لینک‌ها را شامل شود. در این میان کمترین نسبت را به انکرتکست‌های سفید و بعد از آن به URL اختصاص می‌دهند.

  • یک نکته کوچک در مورد بک لینک‌های نوفالو

یک نکته کوچک در مورد لینک‌های نوفالو را نیز بدانید. بهتر است هدفتان گرفتن لینک‌های فالو باشد؛ اما گرفتن چند بک لینک نوفالو نیز بد نیست و نباید آن‌ها را از دست داد.


بیشتر بخوانید: بک لینک چیست + انواع بک لینک


جذب ترافیک تازه

در ضمن اگر یک شخص در وب‌سایت‌های دیگر مطالبی تحت عنوان پست مهمان منتشر کند می‌تواند مخاطب‌های جدیدی را به وب‌سایت خود روانه کند.
حال فرض کنید شما قصد دارید یک پست بنویسید و آن را در سایت‌های دیگر منتشر کنید. چگونه می‌توانید سایت‌های پذیرای پست مهمان را پیدا کنید؟
چطور سایت‌های پذیرای پست مهمان را پیدا کنیم؟
دو روش به این منظور وجود دارد:

  • وب را بگردید؛ از گوگل، شبکه‌های اجتماعی، فهرست منابع و ... کمک بگیرید.
  • از سایت‌هایی که وبلاگ نویسان را به ناشران آنلاین معرفی می‌کنند استفاده کنید.

ببینید مخاطبان شما بیشتر چه سایت‌هایی را مطالعه می‌کنند. آن‌ها را پیدا کنید و با مدیرانشان تماس بگیرید. شاید برای انتشار یک پست مهمان تمایل نشان دهند. هم‌چنین ممکن است به طور اتفاقی با یک صفحه با خطای 404 در سایت آن‌ها مواجه شوید. در این حالت احتمال اینکه مدیر سایت درخواست شما برای انتشار پست مهمان در آن صفحه را بپذیرد افزایش خواهد یافت. در هر حال درخواست شما باید متقاعدکننده باشد.

سخن پایانی
ممکن است وبلاگ نویسان یا مدیران وب‌سایت‌ها در مقابل منتشر کردن مطلبتان از شما مطالبه پول کنند و اسمش را پست اسپانسر شده، تبلیغات نیتیو، دستمزد ناشر یا هر چیز دیگری بگذارند. اسم آن هرچه که باشد ماهیتش تغییری نخواهد کرد؛ آن‌ها برای بک لینک دادن از شما پول می‌گیرند و در واقع بک لینک می‌فروشند که این خلاف مقررات گوگل است. ما هرگز این قبیل فعالیت‌ها را پیشنهاد نمی‌کنیم چراکه به خطر پنالتی شدن آن نمی‌ارزد.

یک نکته دیگر را نیز نباید فراموش کنید؛ ممکن است پست مهمانی که نوشته‌اید در نتایج جستجوی گوگل رتبه بگیرد و علاوه بر اینکه باعث معروف‌تر شدن برندتان شود، از این طریق کلیک‌های بیشتری نیز دریافت کنید و ترافیک وب‌سایتتان افزایش یابد. هرچه مطلبی که می‌نویسید مفیدتر بوده و بر اساس اصول سئو نوشته شده باشد احتمال اینکه در صفحه اول نتایج جستجو نمایش داده شود نیز افزایش خواهد یافت. اگر فکر می‌کنید برای نوشتن چنین مطلبی نیاز به یک فرد متخصص و آشنا به اصول سئو دارید می‌توانید از متخصصین ما در این زمینه کمک بگیرید.

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
دیدگاه کاربران
majid
 ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 27 خرداد 1399

سلام سایت پاسخجو هم قابلیت ارسال پست مهمان داره و دوستان می تونند ازش استفاده کنند . سه لینک هم مجازه و اینکه فالو و یا نوفالو بودنش هم بستگی به کیفیت مقاله داره و اگه نویسنده خوبی باشید ، می تونید لینک فالو دریافت کنید.

جت سئو:
 ارسال شده در : شنبه 31 خرداد 1399

دریافت لینک فالو از پست مهمان خلاف قوانین گوگل است و گوگل محتواهایی که با هدف دریافت لینک فالو به صورت پست مهمان منتشر می شوند را پنالتی می کند. بنابراین بهتر است با هدف لینکسازی از پست مهمان استفاده نشود.