اشتراک جت سئو

ساختار محتوا چیست و نحوه نگارش آن چگونه است؟


در دنیای پر رقابت امروز، محتوا نقشی اساسی در موفقیت کسب‌وکارها ایفا می‌کند. به همین منظور برای تولید محتوای باکیفیت و اثرگذار، باید به ساختار محتوا (Content Structure) توجه ویژه‌ای داشته باشید. ساختار محتوا، مانند اسکلتی است که محتوای شما را شکل می‌دهد و به آن نظم و ترتیب می‌بخشد. با ساختار بندی محتوا به صورت اصولی، محتوای شما می‌تواند به نیت کاربران از جستجو پاسخ مناسب دهد و در نتیجه باعث رشد سایت و کسب و کار شما شود.

ساختار محتوا چیست؟

ساختار محتوا به ترتیب و سازماندهی مناسب مطالب در یک صفحه بر اساس نیت کاربران می‌پردازد. این ساختار باید به گونه‌ای باشد که خواننده بتواند به راحتی اطلاعات مورد نیاز خود را پیدا کند و مفهوم کلی مطلب را درک کند. ساختار محتوا شامل استفاده از عناوین و زیرعناوین مناسب، پاراگراف‌بندی منظم، موارد و نکات کلیدی است که هر کدام نقش مهمی در ارائه یک محتوای کامل و منسجم ایفا می‌کنند.

ساختار محتوا چیست؟

اهمیت تهیه ساختار محتوا برای سئو و کاربران

هدف از تولید محتوا باید جلب رضایت کاربر باشد. مشخص کردن یک ساختار مناسب برای صفحات، به کاربران کمک می‌کند تا راحت‌تر به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند. علاوه بر آن، یک ساختار محتوای منظم و منسجم به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا مطالب را بهتر فهمیده و رتبه‌بندی مناسبی را برای صفحه‌ها تعیین کنند. به صورت کلی یک ساختار محتوای دقیق و مناسب به شما کمک می‌کند رضایت کاربر و موتورهای جستجو را به صورت همزمان جلب کنید.

چه مواردی در ساختار محتوا اهمیت دارند؟

  • توجه به نیت کاربر: ساختار محتوا باید مشخص کند که برای عبارتی که مدنظر دارید، چه نوع صفحه‌ای لازم است ایجاد شود؟ به عنوان مثال در ساختار محتوا برای یکی از عبارات مربوط به یک سایت فروشگاهی مانند «انواع گوشی سامسونگ» باید مشخص شود که نیت کاربر از جستجوی این عبارت مشاهده یک صفحه دسته بندی یا تگ است؟ یا کاربر به دنبال این است که یک مقاله با توضیحات جامع درباره این موضوع بخواند؟
  • مشخص کردن کلمات کلیدی اصلی و فرعی: باید براساس تحقیق کلمات کلیدی برای هر موضوع کلمات کلیدی اصلی و فرعی برای هر محتوا آماده شوند. استفاده از کلمات کلیدی به صورت متوازن و طبیعی به موتورهای جستجو کمک می‌کند بهتر متوجه محتوای صفحات شما شوند.
  • استفاده از عناوین و زیرعناوین: عناوین و زیرعناوین به خواننده و موتورهای جستجو کمک می‌کنند تا سریع‌تر به اطلاعات مورد نیاز دسترسی پیدا کنند و مطالب را بهتر درک کنند. در ساختار محتوا باید تگ عنوان (تایتل چیست) و هدینگ‌های مورد نیاز برای انتقال مطلب مشخص شوند.
  • متای توضیحات یا متا دیسکریپشن: متا دیسکریپشن (Meta Description) در کنار عنوان صفحه شما در صفحه نتایج موتورهای جستجو (سرپ یا SERP چیست؟) نمایش داده می‌شود. در نتیجه کلماتی که انتخاب می‌کنید تا در این بخش به کاربران نمایش داده شوند بسیار مهم هستند، چون می‌توانند کاربران را به کلیک بر روی لینک شما در نتایج ترغیب کنند.

چه مواردی در ساختار محتوا اهمیت دارند؟

یک ساختار محتوای اصولی چه بخش‌‎هایی از صفحه را مشخص می‌کند؟

  1. کلمه کلیدی اصلی
  2. کلمات کلیدی فرعی
  3. نوع صفحه از نظر نیت کاربر
  4. تگ عنوان
  5. تگ متای توضیحات
  6. تگ H1
  7. تگ‌های H2 تا H6

استفاده از جت سئو در نگارش ساختار محتوا

تا اینجا در خصوص اهمیت ساختار محتوا و تاثیر آن در بهبود سئو سایت و جلب رضایت کاربر صحبت کردیم. اگر کارشناس سئو یا صاحب کسب و کار هستید، برای اینکه یک فایل ساختار محتوا تهیه و آن را به مسئول تولید محتوای سایت ارائه دهید، باید یک قالب مشخص و منظم داشته باشید.

تهیه این قالب به علاوه جستجو برای مشخص کردن تک تک موارد ذکر شده در ساختار محتوا می‌تواند کار بسیار زمان‌بری باشد. اما با کمک ابزار آنلاین بررسی سئو سایت جت سئو شما می‌توانید به راحتی و در کوتاه‌ترین زمان یک ساختار محتوای حرفه‌ای و باکیفیت تهیه کنید.

برای تهیه ساختار محتوا به کمک جت سئو مسیر زیر را دنبال کنید.

قدم اول: اکانت خود را در جت سئو بسازید.

برای آن که بتوانید از بخش ساختار محتوای جت سئو استفاده کنید، لازم است که ابتدا یک اکانت در جت سئو بسازید. شما با ثبت نام برای ابزار می‌توانید 7 روز به صورت کاملا رایگان قدرت جت سئو را امتحان کنید.

قدم دوم: سایت خود را در جت سئو ثبت کنید.

پس از ثبت نام با ورود به پنل کاربری خود محیط زیر را مشاهده می‌کنید که از طریق «افزودن سایت جدید» باید یک وبسایت در جت سئو ثبت کنید.

قدم دوم: سایت خود را در جت سئو ثبت کنید.

قدم سوم: وارد بخش داشبورد تجزیه و تحلیل شوید.

پس از انجام فرایند بالا سایت شما در بخش سایت‌های من اضافه می‌شود و می‌توانید وارد «داشبورد تجزیه و تحلیل» شوید.

قدم چهارم: وارد بخش ساختار محتوا شوید.

با ورود به داشبورد تجزیه و تحلیل یک منو در سمت راست ابزار مشاهده می‌کنید و باید مسیر زیر را دنبال کنید و بر روی «ساختار محتوا» کلیک کنید:

تحقیق کلمات کلیدی >> ساختار محتوا

قدم چهارم: وارد بخش ساختار محتوا شوید.

قدم پنجم: کلمه کلیدی خود را وارد کنید.

کلمه کلیدی خود را در باکس موجود در صفحه وارد کنید و بر روی جستجو کلیک کنید.

قدم پنجم: کلمه کلیدی خود را وارد کنید.

قدم ششم: از قدرت جت سئو در تهیه ساختار محتوا لذت ببرید!

پس از وارد کردن کلمه کلیدی شما می‌توانید اطلاعات مختلفی را برای تهیه ساختار محتوا مشاهده کنید. در تصویر زیر اطلاعات مختصری در خصوص تعداد کلمات پیشنهادی، میزان سختی کلمه کلیدی و تخمین جستجوی ماهانه مشاهده می‌کنید.

قدم ششم: از قدرت جت سئو در تهیه ساختار محتوا لذت ببرید!

عبارت‌های مرتبط یا Related Searches کاربران در گوگل را می‌توانید مشاهده کنید. از این بخش می‌توانید برای مشخص کردن کلمات کلیدی فرعی ایده بگیرید.

از پیشنهادهای جت سئو برای نوشتن یک عنوان جذاب استفاده کنید:

از پیشنهادهای جت سئو برای نوشتن یک عنوان جذاب استفاده کنید:

از پیشنهادهای جت سئو برای نوشتن یک عنوان جذاب استفاده کنید:

برای مشخص کردن زیرعنوان‌ها یا هدینگ‌هایی که لازم است در صفحه استفاده کنید، تعداد زیادی زیرعنوان به شما پیشنهاد داده می‌شود که می‌توانید آن‌ها را بررسی و برای محتوای خود انتخاب کنید:

زیرعنوان‌ها

جت سئو می‌تواند برای نوشتن متن alt تصاویر نیز به شما ایده بدهد.

alt تصاویر

برای نوشتن یک متای توضیحات جذاب که بتواند کاربر را به کلیک بر روی لینک شما در نتایج ترغیب کند نیز می‌توانید از پیشنهادات متای توضیحات در این بخش استفاده کنید:

متای توضیحات

در بخش انتهایی ساختار محتوا نیز می‌توانید نتایج لحظه‌ای مربوط به عبارت مدنظرتان (که در اینجا «بهترین گوشی سامسونگ» بود) را مشاهده کنید و متوجه شوید در حال حاضر چه سایت‌هایی در این عبارت رتبه‌های برتر را از آن خود کرده‌اند.

قدم هفتم: یک خروجی حرفه‌ای از ساختار محتوا تهیه کنید

قدم هفتم: یک خروجی حرفه‌ای از ساختار محتوا تهیه کنید 🚀

شما با کمک جت سئو به راحتی می‌توانید یک ساختار محتوای حرفه‌ای تهیه کنید. البته توجه داشته باشید که موارد پیشنهادی جت سئو را بررسی و پایش کنید تا براساس نیاز کاربر بخش‌های مختلف را در ساختار قرار دهید. 
 

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید