سئو صفحه دسته بندی


یک استراتژی حرفه‌ای سئو، رویکردی چند جانبه دارد تا به سایت شما کمک کند که همیشه در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) رتبه خوبی داشته باشد. دسته بندی، معمولا بخشی است که در برنامه ریزی سئو نادیده گرفته می‌شود و ما در این مطلب قصد داریم تا تمام مواردی که لازم است در مورد سئو دسته بندی بدانید را مورد بررسی قرار دهیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

سئو دسته بندی چیست؟

صفحه دسته بندی، صفحه‌ای است که در آن محصولات، خدمات یا پست‌های بلاگ شما فهرست شده‌اند. این صفحات باید به بازدیدکنندگان شما برای پیدا کردن آنچه که نیاز دارند، کمک كنند. به گفته شرکت Big Commerce، دسته بندی‌ها صفحات تک را براساس یک موضوع یا موضوع‌های مشابه گروه بندی می‌کنند.
به عنوان مثال، یک فروشنده لباس از سئو طبقه بندی سایت استفاده می‌کند تا به دسته بندی کردن انواع مختلف لباس‌هایی که برای مردان، زنان یا کودکان می‌فروشد کمک کند. دسته بندی‌ها، محتوای شما را به گونه‌ای سازماندهی می‌کنند که کاربر به راحتی می‌تواند آنچه که به دنبالش می‌گردد را پیدا کند. صفحات دسته بندی سایت شما به عنوان صفحه فرود برای تمام صفحات و پست‌هایی که به آن موضوع خاص تعلق دارند، عمل می‌کنند و باعث می‌شوند تا روند پیدا کردن محصول یا پست مورد نظر برای کاربر آسان‌تر شود.
سئو صفحه دسته‌بندی محصولات سبب می‌شود تا موتورهای جستجو صفحه دسته بندی شما را بالاتر از دیگر رقبا قرار دهند و همچنین می‌تواند به تجربه کاربر و پیدا کردن آنچه که دنبالش می‌گردد، کمک کند.

از سوی دیگر، اعتبار صفحات یا پیج رنک از طریق صفحات دسته‌بندی به محصولات یا مقالات سایت انتقال می‌یابد. بنابراین اگر صفحات دسته‌بندی قدرتمندی داشته باشید، محصولات و مقالات شما هم رتبه‌های مناسبی در گوگل کسب می‌کنند.

چرا سئو صفحات دسته بندی محصولات اهمیت دارد؟

صفحات دسته بندی و زیرمجموعه‌های آن‌ها علاوه بر صفحه اصلی، می‌توانند بیشترین ترافیک را به خود جذب كنند. آیا می‌دانید که به طور متوسط ۳۹ درصد از کل ترافیک وب از موتورهای جستجو می‌آید؟ با در نظر گرفتن این موضوع، چرا نباید صفحات دسته بندی به مهم‌ترین دارایی‌های سایت شما تبدیل شوند؟
در یکی از پست‌های بلاگ Yoast SEO چنین آمده است:

«آرشیو دسته‌ها مهم‌تر از صفحات و پست‌ها هستند. اگر سایت شما یک وبلاگ است و چندین مقاله در مورد یک موضوع می‌نویسید، دسته بندی شما برای آن موضوع باید رتبه ۱ در نتایج جستجو باشد.»

ساماندهی دقیق دسته‌ها و صفحات، می‌تواند منجر به تغییرات بزرگی در ترافیک سایت شما شود. بدون این کار، گوگل برای نشان دادن موضوع سایت شما با مشکل مواجه خواهد شد. با این حال، همانطور که در بالا گفتیم، رتبه بالا در نتایج جستجو همه ماجرا نیست و تجربه کاربر نیز به همان اندازه مهم است و سئو صفحه دسته بندی محصولات باعث می‌شود تا به هر دو هدف‌، آن هم به صورت همزمان برسید.

سئو صفحات دسته‌بندی برای سایت‌های فروشگاهی حکم طلا را دارد. زیرا از طریق دریافت ورودی گوگل برای این صفحات می‌توانید مخاطب هدفمند را به سمت سایت خود جذب کنید. افرادی که به دنبال کلمات کلیدی مرتبط با صفحات دسته‌بندی جستجو می‌کنند، در مرحله قبل از خرید محصول قرار دارند و به همین دلیل در صورتی که محصولات مناسبی داشته باشید، تجربه کاربری خوبی ایجاد کنید و بتوانید اعتماد آنها را جلب کنید، به مشتری شما تبدیل خواهند شد!

در وردپرس چگونه صفحات را دسته بندی کنیم؟

ساده‌ترین راه برای ساخت دسته بندی‌ها و تگ‌ها در وردپرس، استفاده از افزونه Pages with category and tag است. این افزونه کاملا رایگان است و هیچ تنظیمات اضافی ندارد. اولین کاری که باید انجام دهید این است افزونه را نصب و فعال کنید. پس از فعال‌سازی، به بخش Pages و سپس Add New بروید و دسته بندی‌ها و برچسب‌های فعلی که اکنون برای صفحات وردپرس شما در دسترس هستند را ببینید.
برای افزودن دسته بندی جدید، از داشبورد وردپرس خود به Pages و سپس Categories بروید و سپس Name  و Slug  را برای دسته بندی مورد نظر خود وارد کنید.
پس از آن، می‌توانید به پایین اسکرول کنید و یک Parent Category  برای دسته خود انتخاب کنید.
وقتی این جزئيات را وارد کردید، روی دکمه Add New Category  کلیک کنید تا دسته شما ساخته شود و از سئوی دسته بندی در وردپرس برای رسیدن به نتایج بالای نتایج جستجو بهره ببرید.

در صورتی که می‌خواهید نکات بیشتری در مورد سئو وردپرس بدانید، مقاله سئو وردپرس چیست را مطالعه نمایید.

چالش های بهینه سازی صفحات دسته بندی

سئو دسته بندی سایت چالش‌ها و نبایدهایی دارد که باید به آن‌ها توجه کنید. در ادامه به برخی از این چالش‌ها اشاره می‌کنیم:

  • برندهای فروشگاهی بزرگ، اغلب صفحه دسته بندی محصولات خود را به جهت ساده‌سازی تجربه کاربر، با یکدیگر ادغام می‌کنند؛ اما ادغام دسته‌های نامرتبط، می‌تواند به بهینه‌سازی برای موتور جستجو، تجربه کاربر و دیگر موارد سایت شما آسیب برساند. پس پیشنهاد می‌کنیم از این کار اجتناب کنید.
  • به عنوان یک سایت فروشگاهی، ممکن است وسوسه شوید که دسته‌بندی‌های اصلی خود را در چند جای سایت خود نمایش دهید؛ اما ارائه گزینه‌های مختلف به افراد می‌تواند به تجربه کاربر و همچنین رتبه صفحه دسته بندی شما آسیب برساند.
  • صرف نظر از اینکه سایت شما چند محصول برای فروش دارد، جابجایی بین صفحات در سایت شما باید ساده و سرراست باشد. صفحات دسته بندی منحصربه‌فرد بسازید و پیدا کردن آن‌ها را برای کاربر آسان کنید.
  • همواره سعی کنید سطوح دسته‌بندی های خود را حداکثر در دو سطح قرار دهید. زیرا برای کاربران و موتورهای جستجو دسترسی به سطوح پایینتر دسته‌بندی سخت خواهد بود و اعتبار زیادی نمی‌گیرند. در صورتی که محصولات متنوعی دارید، برای تفکیک محصولات خود می‌توانید از برچسب یا فیلتر استفاده کنید.

با توجه به این موارد، می‌توانید چالش‌های بهینه‌سازی صفحات دسته‌بندی را پشت سر بگذارید.

نکات سئو دسته بندی های سایت

حال که متوجه شدیم سئو دسته‌بندی چیست، چه اهمیتی دارد و چطور باید در وردپرس دسته بندی تعریف کنیم، نکات مهمی در مورد سئو صفحات دسته بندی وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کنید.

انتخاب نام مناسب برای دسته بندی

انتخاب نام مناسب برای دسته‌بندی‌ها باعث خواهد شد که کاربران سایت به سادگی به محصول مورد نظر خود دسترسی پیدا کنند و موتورهای جستجو هم به خوبی مفهوم صفحات دسته بندی را درک کنند. برای انتخاب نام مناسب نکات زیر را در نظر بگیرید:

۱. دسته‌ها را سازماندهی و به ۸ یا ۱۰ عدد محدود کنید

برخی افراد برای سایت‌های خود بین ۲۵ تا ۳۰ دسته بندی مختلف دارند. این میزان بسیار زیاد است. سایت خود را مرور کنید و بین ۵ تا ۱۰ دسته که برای آن‌ها محصول (یا بلاگ) دارید را فهرست کنید. این‌ها دسته بندی‌های سایت شما هستند. تمامی محصولات یا بلاگ‌های شما باید زیر این دسته بندی‌ها قرار بگیرند. پیشنهاد می‌کنیم این کار را روی کاغذ انجام دهید.

۲. عناوین و توضیحات دسته بندی‌ها را بهینه کنید

در اینجا باید دو مورد مهم را مدنظر قرار دهید. اول اینکه برای دسته‌های خود، نام درست مشخص کنید. شما باید با سئو دسته بندی به گوگل نشان دهید که تمام محصولات و بلاگ‌های این دسته، دقیقا در مورد چه هستند.
برای مورد دوم باید توضیح کوتاهی برای هر دسته بندی بنویسید. این کار ممکن است برای همه ساده باشد؛ اما تعداد کمی از صاحبان سایت برای دسته بندی‌های خود توضیحات می‌نویسند.
علاوه بر این، برای Category seo شما می‌توانید عنوان و توضیحات بایگانی دسته بندی را نیز مشخص کنید. فقط باید بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ کلمه در مورد هر دسته بندی بنویسید و توضیح دهید که این دسته بندی در مورد چیست.
در توضیحات دسته بندی، بین ۱ یا ۳ لینک محصول یا پست بلاگ برتر خود را قرار دهید. این کار کمک می‌کند تا کاربران به سرعت به آنچه می‌خواهند، دسترسی پیدا كنند و برای مدت طولانی در سایت شما بمانند. این کار هم گوگل و هم کاربران را خوشحال می‌کند. دقت کنید که توضیحات متنی که در صفحات دسته‌بندی قرار می‌گیرد باید مرتبط با نیت کاربر از جستجوی عبارات مرتبط باشد و در مورد موضوعاتی مانند چیستی و... در توضیحات صحبت نکنید.

۳. دسته بندی (یا تگ) تکراری نداشته باشید

به هیچ عنوان نباید نام دسته بندی تکراری داشته باشید یا نام دسته و برچسب یکسانی برای هر قسمت از سایت خود انتخاب کنید. این کار باعث می‌شود تا گوگل گیج شود و نتواند به درستی دسته بندی‌ها و تگ‌های سایت شما را شناسایی کند.

۴. به تمام پست و محصولات خود بروید و دسته بندی آن‌ها را به روز کنید

پس از انجام مراحل بالا، اگر یک سایت قدیمی دارید، بهتر است دوباره دسته بندی تمام محصولات یا بلاگ‌های خود را به روز کنید. ممکن است این کار کمی دردسرساز به نظر برسد؛ اما انجام آن باعث به نفع سئو کتگوری شما خواهد بود و باعث می‌شود تا در نتایج رتبه‌های بالاتری دست پیدا کنید. البته بهتر است، اول ادامه متن را بخوانید و سپس مرحله چهارم را انجام دهید.

تولید محتوای منحصر به فرد و مرتبط

برای دسته بندی‌های خود، باید تولید محتوا منحصر به فرد داشته باشید تا به کاربر برای تصمیم‌گیری یا خواندن بلاگ‌های شما کمک کند. به عنوان مثال، اگر دسته بندی «حلقه نامزدی» دارید، نوشتن در مورد تاریخچه حلقه‌های نامزدی به کاربر کمکی نخواهد کرد. محتوای مفید و منحصر به فرد این دسته بندی باید شامل موارد مانند زیر باشد:

  • الماس/فلزات خود را چگونه تهیه کرده‌اید؟
  • چرا این الماس‌ها را انتخاب کرده‌اید؟ چه عواملی حلقه‌های شما را از رقبا متمایز می‌کند؟
  • محبوب‌ترین سبک حلقه نامزدی چیست؟

شما می‌توانید به طور خلاصه در زیر تگ H1 نکات اصلی را بین ۳۰ تا ۶۰ کلمه توضیح دهید؛ اما می‌توانید محتوای خود را طولانی‌تر کنید و به سوالات بیشتری پاسخ دهید یا بخش سوالات متداول به آخر متن دسته بندی خود اضافه کنید. این کار نه تنها به کاربر کمک می‌کند، بلکه به بهبود رتبه دسته بندی شما نیز کمک می‌کند.
یکی از مهندسان گوگل در مصاحبه‌ای با Marie Haynes در مورد محتوای دسته بندی می‌گوید:

«وقتی صفحات دسته‌بندی سایت فروشگاهی به غیر از لینک به محصولات، اصلا محتوایی ندارند، رتبه بندی آن‌ها برای ما واقعا سخت می‌شود.»

گوگل برای درک محتوای صفحه به محتوای مفید نیاز دارد و کاربرانی که برند شما را نمی‌شناسند به اطلاعات نیاز دارند تا به آن‌ها کمک کند، تصمیم بگیرند که آیا شما بهترین انتخاب هستید یا خیر.
با توجه به موارد بالا، می‌دانیم که محتوای مفید و منحصر به فرد به سئو دسته بندی شما کمک می‌کند. با این حال، گاهی اوقات این کار از افراط می‌گذرد و در نتیجه حجم زیادی از محتوا تولید می‌شود که آن را در پایین صفحه نمی‌خواند. یکی از سایت‌هایی که بیش از حد افراط می‌کند eBay است. این سایت، صفحات محصول زیادی دارد که بیش از ۱۰۰۰ کلمه برای آن‌ها تولید شده است.
همان مهندس گوگل در ادامه مصاحبه می‌گوید:

«من نمی‌گویم که محتوای طولانی برای دسته بندی شما بد است؛ اما شاید ۹۰ تا ۹۵ درصد از آن محتوا غیر ضروری باشد. با این حال، متن مفید در یک دسته بندی به ما کمک می‌کند تا بفهمیم این صفحه در مورد چیست. الگوریتم‌های ما گاهی اوقات وقتی فهرستی از محصولات در بالا و مقاله‌ای طولانی در بالا دارند، نمی‌توانند هدف صفحه را بفهمند و گیج می‌شوند.»

به طور خلاصه، می‌توان گفت که در محتوای دسته بندی خود به سوالاتی پاسخ دهید که به کاربران در تصمیم گیری برای خرید کمک می‌کند. پاسخ‌ها را مختصر و مفید بنویسید و محتوا را بیش از حد طولانی نکنید.

چیدن استراتژی لینک سازی داخلی برای دسته بندی های سایت

برای چیدن استراتژی لینک‌سازی داخلی باید مطمئن شوید که همه صفحات دسته بندی شما به سایر دسته‌های که برای کاربر مفید هستند، لینک می‌شوند.
به عنوان مثال، صفحه دسته بندی On-page SEO از Moz را در نظر بگیرید که در کلمه کلیدی «on-page SEO»  رتبه دوم را دارد و هر ماه بیش از ۱۰۰۰ بازدید ارگانیک، دریافت می‌کند.
این صفحه، نمونه‌ای عالی از رتبه بندی دسته بندی بلاگ در شرایط رقابتی فعلی است. توجه داشته باشید که این صفحه نه تنها فهرستی از آخرین پست‌ها، بلکه متن کاربر محور و لینک‌های به منابع مرتبط نیز دارد. همچنین این صفحه تعداد زیادی لینک خارجی به دست آورده است.
لینک‌سازی خارجی کمک زیادی به سئو دسته بندی می‌کند؛ اما می‌توانید با لینک‌های داخلی هوشمندانه کمک زیادی به خودتان بکنید. صفحاتی که می‌توان آن‌ها را به صفحات دسته بندی لینک داد عبارت‌اند از:

  • صفحه اصلی سایت؛
  • دسته‌های دیگر؛
  • منوی بردکرامپ؛
  • پست‌ها و مقالات؛
  • محصول؛

رعایت تعداد دسته بندی و زیر دسته بندی

در قسمت قبل گفتیم که بهتر است ۸ تا ۱۰ دسته بندی و زیر دسته بندی داشته باشید؛ چون کارشناسان این کار را پیشنهاد می‌کنند و می‌گویند که حتما نام‌های توصیفی برای این دسته بندی‌ها و زیر دسته بندی‌ها انتخاب کنید. انجام این کار کمک می‌کند که در حد امکان موضوعی قابل شناسایی داشته باشید.
به عنوان مثال، می‌توانید برای هر صنعتی که شرکت شما به آن خدمات می‌دهد و هر حوزه‌ای که محتوا تولید می‌کنید، دسته بندی و زیر کتگوری تولید کنید. این کار کمک می‌کند تا قدرت سایت شما بالاتر رود و راحت‌تر اطلاعات را منتقل کند. همچنین شاید بخواهید یک دسته والد به نام «صنایع» داشته باشید و برای آن زیر دسته بندی تعریف کنید.
علاوه بر این، تعداد مناسب دسته بندی به کاربران کمک می‌کند تا هنگام ورود به سایت شما به راحتی مسیر خود را پیدا كنند. فراموش نکنید که حتما برای هر دسته بندی، توضیحات بنویسید تا کاربران بدانند که شما چه خدماتی در آن دسته بندی ارائه می‌دهد.

استفاده درست از تگ کنونیکال

تگ کنونیکال rel=canonical بخشی اسنیپتی از HTML است که نسخه اصلی را برای صفحات تکراری، تقریبا تکراری و مشابه مشخص می‌کند. به عبارت دیگر، اگر دسته بندی مشابهی در URL-های مختلف دارید، می‌توانید از تگ کنونیکال برای تعیین نسخه اصلی استفاده کنید تا دسته بندی ایندکس شود.
درست است که شما چند دسته بندی مشابه ایجاد کرده و می‌توان حدس زد که دسته بندی‌های شما تکراری نیست؛ اما موتورهای جستجو در URL-ها می‌خزند نه صفحات وب! این بدان معنی است که خزنده‌ها example.com/productpage و example.com/productpage?color=red را به عنوان صفحات منحصر به فرد می‌شناسند؛ حتی اگر محتوای یکسان یا مشابه داشته باشند. به این صفحات URL-های پارامتری می‌گویند و دلیل اصلی محتوای تکراری هستند؛ به خصوص در سایت‌های فروشگاهی که قابلیت فیلتر صفحات دارند.
تگ‌های کنونیکال چندان پیچیده نیستند؛ فقط ممکن است در ابتدا کمی شما را درگیر كنند. به خاطر داشته باشید که استفاده از این تگ‌ها اجباری نیست؛ اما باعث می‌شوند تا سیگنالی به موتورهای جستجو فرستاده شود. پس پیشنهاد می‌کنیم از این تگ‌ها به درستی استفاده کنید.

لینک سازی خارجی برای صفحات دسته بندی

برخی افراد تصور می‌کنند که نمی‌توان در دسته بندی، لینک سازی خارجی کرد که تصوری اشتباه است. البته باید هنگام این کار برخی شرایط را مدنظر قرار دهید.
به عنوان مثال، تعداد لینک‌های خارجی (چه در دسته بندی و چه هر جای دیگر سایت) باید به صورت محدود انجام گیرد. همچنین اگر شما سایت فروشگاه لباس هستید و دسته بندی «گوچی» را برای محصولات برند گوچی تعریف کرده‌اید، می‌توانید از دسته بندی گوچی به سایت اصلی آن لینک خارجی دهید. به عبارت ساده‌تر، می‌توانید به سایت مرجع دسته بندی خود لینک خارجی دهید.

تفاوت صفحات تگ و صفحات دسته بندی چیست؟

بین صفحات تگ و صفحات دسته بندی کدام یک بهتر است؟ جواب سوال این است که هیچکدام به دیگر برتری ندارد. دسته بندی‌ها ژانر و سبک محتوای شما را نشان می‌دهد؛ در طرف دیگر، برچسب‌ها خاص‌تر هستند و می‌گویند که پست شما در مورد چیست.
بهترین تگ‌ها از چند کلمه برای توصیف موضوع محتوا استفاده می‌کنند و بهتر است کلمه کلیدی یا کلمات مرتبط با آن باشند. به همین ترتیب، دسته بندی‌ها عمومی‌ترین روش گروه بندی محتوا در وردپرس هستند. آن‌ها یک موضوع گسترده یا گروهی از موضوعات مرتبط را هدف قرار می‌دهند. دسته بندی‌ها به صورت سلسله مراتبی hierarchical  هستند و به همین دلیل، راهی عالی برای ساختار محتوا در وردپرس محسوب می‌شوند و همین امر باعث می‌شود تا سئو دسته بندی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشد.
در حالی که همیشه باید از دسته بندی‌ها استفاده کنید؛ اما همیشه مجبور نیستید که صفحات تگ را در سایت خود ایجاد کنید. با این حال، بهتر است این کار را انجام دهید؛ چون هر دو به کاربران کمک می‌کنند تا به راحتی در سایت شما جابجا شوند. همچنین به خزنده‌ها کمک می‌کنند تا به راحتی در سایت شما بخزند و بفهمند که سایت شما در مورد چیست.
پس نتیجه می‌گیریم که هر دو در سازماندهی محتوای سایت شما به روشی کاربرپسند موثر هستند. با اینکه ممکن است دسته بندی‌ها و تگ‌ها شبیه به هم باشند، اما با یکدیگر متفاوت هستند و درک نحوه استفاده از آن‌ها برای اطمینان از اینکه کاربران می‌توانند به راحتی آنچه را که دنبالش هستند پیدا کنند، مهم است. به کار بردن هر دو صفحه به افزایش زمان صرف شده کاربر و در نهایت نرخ تبدیل شما کمک می‌کند.

جمع‌بندی: سئو صفحات دسته بندی

پس از مطالعه این مقاله با تمام نکات سئو دسته بندی آشنا خواهید شد. با اینکه بهینه سازی URL و خود صفحات دسته بندی، اغلب نادیده گرفته می‌شود؛ اما اهمیت این بخش از سایت بیشتر از آن است که فکر می‌کنید. صفحات دسته بندی پایه و اساس سایت‌های فروشگاهی و وبلاگ هستند؛ بنابراین باید بیش از پیش مراقب آن باشید.
با پیروی و عمل کردن به موارد عنوان شده در این مطلب، می‌توانید به راحتی دسته بندی‌های سایت خود را به نتایج بالای گوگل برسانید و از هزینه‌های بالای تبلیغات برای شناساندن خود و داشتن ترافیک تا حد بسیار زیادی بکاهید. می‌توانید نظرات خود در مورد این مطلب را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

خیر، اضافه کردن بخش FAQ یا سولات متداول مشکلی در صفحات دسته‌بندی ایجاد نمی‌کند. برخی از سایت‌ها نظرات کاربران را هم در صفحات دسته‌بندی قرار می‌دهند. در نظر داشته باشید که باید بررسی کنید این بخش‌ها تا چه حد می‌توانند به نیاز کاربران شما پاسخ بدهند و برای آنها مفید هستند. از سوی دیگر باعث شلوغ شدن صفحات سایت و فراری دادن کاربران نشوند.

خیر ضرر ندارد، اما بهتر است دسته‌بندی های خود را طوری تعریف کنید که منطبق با نیاز و جستجوهای کابران باشد. در صورتی که محصولات زیادی دارید که می‌توانند در چند دسته‌بندی قرار بگیرند، احتمالا دسته‌بندی سایت شما مشکل دارد و باید مجددا آنها را طراحی کنید.

بله، بهتر هست هیچ صفحه خالی در سایت نداشته باشید. از سوی دیگر دسته‌بندی‌ها را طوری تعریف کنید که تعداد قابل توجهی محصول یا مقاله در آنها قرار بگیرد. در صورتی که دسته‌بندی‌ها را بسیار زیاد در نظر بگیرید و ریز کنید، این موضوع برای کاربران و گوگل جذابیت ندارد و به سئو سایت شما ضرر می‌زند.

بیشتر بخوانید

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید