متا تگ دیسکریپشن - نحوه نوشتن توضیحات متا


انواع مختلفی از متا تگ‌ها وجود دارد که در این مقاله قصد داریم درباره تگ متا توضیحات یا همان Meta Description به شکل مفصل توضیح دهیم. متا تگ دسکریپشن، توضیحات مختصری از یک صفحه به ربات‌های گوگل می‌دهد و این امر سبب می‌شود تا خزش ربات‌ها بهبود یابد. درست است که گوگل اعلام کرده است که تگ متا تاثیر مستقیم روی سئو ندارد، اما امروزه سئوکاران حرفه‌ای سعی می‌کنند از تاثیر مثبت نوشتن متا دسکریپشن به شکل غیر مستقیم بهره ببرند.

تگ متا دیسکریپشن (Meta Description) چیست؟

تگ متا دیسکریپشن خلاصه‌ای از محتویات صفحه وب است که اولاً بخشی از آن در SERP برای کاربران قابل مشاهده است و ثانیاً به ربات‌های گوگل کمک می‌کند تا تفسیر بهتری از صفحه وب داشته باشند. تگ متا به کمک HTML ثبت می‌شود و فرصت بیشتری به شما می‌دهد تا کاربران را متقاعد کنید که به وب‌سایت شما سربزنند. در صفحه SERP توضیحات متا با رنگ مشکی و فونت کوچکتر در قسمت زیرین عنوان سئو و URL قرار می‌گیرد.

ذکر این نکته ضروری است که استفاده گوگل از توضیحات تگ متا درج شده توسط شما در SERP قطعی نیست، اما به تصمیم گیری ربات ها کمک خواهد کرد و سبب می‌شود توضیحات غنی‌تری در صفحه SERP نمایش داده شود. مشاهداتی وجود دارد که نشان می‌دهد در مواردی بخش دیگری از محتوای شما برای توضیحات توسط گوگل انتخاب می‌شود که البته این موضوع نگران کننده نیست؛ چرا که الگوریتم‌های گوگل بهینه‌ترین توضیحات را انتخاب می‌کنند، این انتخاب بسیار وابسته به عبارت سرچ شده توسط کاربر است.

کلماتی که کاربر در نوار سرچ وارد کرده است به شکل بولد از متن شما استخراج و نمایان خواهد شد. حال اگر عبارت سرچ شده توسط کاربر دارای کلماتی باشد که شما در متا تگ توضیحات به کار نبردید، اما در بدنه محتوا از آن‌ها کمک گرفته‌اید، متا تگ دیسکریپشن در SERP نخواهد بود. بهتر است در نگارش متا تگ توضیحات خود را به جای کاربر تصور کنیم و سعی کنیم از نگاه او به دنیا نگاه کنیم و حالا کلمات در ذهن را درون متا تگ بگنجانیم.

نحوه صحیح نوشتن متا تگ توضیحات