متا تگ دیسکریپشن - نحوه نوشتن توضیحات متا


انواع مختلفی از متا تگ‌ها وجود دارد که در این مقاله قصد داریم درباره تگ متا توضیحات یا همان Meta Description به شکل مفصل توضیح دهیم. متا تگ دسکریپشن، توضیحات مختصری از یک صفحه به ربات‌های گوگل می‌دهد و این امر سبب می‌شود تا خزش ربات‌ها بهبود یابد. درست است که گوگل اعلام کرده است که تگ متا تاثیر مستقیم روی سئو ندارد، اما امروزه سئوکاران حرفه‌ای سعی می‌کنند از تاثیر مثبت نوشتن متا دسکریپشن به شکل غیر مستقیم بهره ببرند.

تگ متا دیسکریپشن (Meta Description) چیست؟

تگ متا دیسکریپشن خلاصه‌ای از محتویات صفحه وب است که اولاً بخشی از آن در SERP برای کاربران قابل مشاهده است و ثانیاً به ربات‌های گوگل کمک می‌کند تا تفسیر بهتری از صفحه وب داشته باشند. تگ متا به کمک HTML ثبت می‌شود و فرصت بیشتری به شما می‌دهد تا کاربران را متقاعد کنید که به وب‌سایت شما سربزنند. در صفحه SERP توضیحات متا با رنگ مشکی و فونت کوچکتر در قسمت زیرین عنوان سئو و URL قرار می‌گیرد.

ذکر این نکته ضروری است که استفاده گوگل از توضیحات تگ متا درج شده توسط شما در SERP قطعی نیست، اما به تصمیم گیری ربات ها کمک خواهد کرد و سبب می‌شود توضیحات غنی‌تری در صفحه SERP نمایش داده شود. مشاهداتی وجود دارد که نشان می‌دهد در مواردی بخش دیگری از محتوای شما برای توضیحات توسط گوگل انتخاب می‌شود که البته این موضوع نگران کننده نیست؛ چرا که الگوریتم‌های گوگل بهینه‌ترین توضیحات را انتخاب می‌کنند، این انتخاب بسیار وابسته به عبارت سرچ شده توسط کاربر است.

کلماتی که کاربر در نوار سرچ وارد کرده است به شکل بولد از متن شما استخراج و نمایان خواهد شد. حال اگر عبارت سرچ شده توسط کاربر دارای کلماتی باشد که شما در متا تگ توضیحات به کار نبردید، اما در بدنه محتوا از آن‌ها کمک گرفته‌اید، متا تگ دیسکریپشن در SERP نخواهد بود. بهتر است در نگارش متا تگ توضیحات خود را به جای کاربر تصور کنیم و سعی کنیم از نگاه او به دنیا نگاه کنیم و حالا کلمات در ذهن را درون متا تگ بگنجانیم.

نحوه صحیح نوشتن متا تگ توضیحات

متاتگ دیسکریپشن

اگر اهل HTML باشید برای شما مثل آب خوردن است! نحوه نوشتن توضیحات متا به شکل زیر است:

<meta name="description" content="Jetseo is amazing">

در مثال فوق شرح مختصر صفحه فرضی، Jetseo is amazing تعریف شده است.

 از HTML دور هم باشید کار سختی پیش روی نیست، اگر از سیستم های مدیریت محتوا آماده مثل وردپرس استفاده می‌کنید پلاگین‌های مختلف وجود دارد که می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد، شاید yoast بهترین انتخاب باشد، درغیر این صورت از برنامه‌نویس خود مشاوره اجرایی بگیرید.

در مثال بالا شما قادر خواهید بود به جای عبارت jetseo is amazing هر شرح دلخواهی را بنویسید، فقط دقت داشته باشید که مرتبط با محتویات صفحه بنویسید و سعی کنید غنی بودن محتوای خود را نشان دهید، شرح یادداشتی شما توضیحاتی درباره محتوای صفحه در اختیار موتورهای جستجو قرار می‌دهد.

حال که با نوشتن تکنیکال متا تگ آشنا شدیم، از منظر محتوایی نیز درست نوشتن آن را بررسی خواهیم کرد. یک متا تگ خوب ویژگی‌های زیر را دارد:

  • کال تو اکشن مناسب: شما فرصت محدودی برای دیدن شدن دارید، از کاربران بخواهید که به نحوی نرخ تعامل با شما را افزایش دهند. یک ایده جذاب این است که در تگ توضیحات خواسته خود را بیان کنید.

  • جذاب و یکتا: این طور نباشد که فقط توضیحات را بنویسید که خالی نباشد، به طور جدی روی نوشتن آن سرمایه گذاری کنید چرا که یکی از قسمت‌های جدی محتوای شماست. توصیه موکد این است که متا تگ دیسکریپشن را تکراری ننویسید. بسیار دیده شده است که افراد متا تگ توضیحات را کپی کرده و در صفحات دیگر هم عیناً استفاده می‌کنند، این رفتار از منظر سئو بسیار نادرست است.

  • کاراکترهای مناسب: بهتر است از حروف الفبایی استفاده کنید چرا که استفاده از کاراکترهای خاص ممکن است این سیگنال را به موتورهای جستجو بدهد که عبارت درج شده توسط شما یک کد HTML است، مطمئنم که انتظار چنین اتفاقی را ندارید. پس قید استفاده از "- " ، " + " و... را بزنید و با حروف الفبایی منظور خود را برسانید.

  • کلمات کلیدی: متن درج شده توسط شما باید ارتباط معنایی با کل محتوا داشته باشد و اگر کلمه کلیدی در آن نباشد، شما فرصت سوزی کرده‌اید و ممکن است گوگل به شکل اتوماتیک دیسکریپشن شما را تغییر دهد. در ادامه مفصل‌ به این موضوع اشاره کرده‌ایم.

  • طول دیسکریپشن: تعداد کاراکترهای توضیحات متا به هیچ وجه محدودیت حداقلی و حداکثری ندارد ولی از استدلال برخی از افراد این است که  چون گوگل فقط 150 تا 170 کاراکتر را در صفحه نتایج خود از توضیحات متا سایت شما نشان می‌دهد، این تعداد ایده‌آل خواهد بود. اگر متن شما بیشتر از فضای استاندارد گوگل باشد ابتدای آن نمایش داده شده و در ادامه … قرار داده می‌شود. در ادامه متن به شکل جامعی به این موضوع می‌پردازیم.

کلمات کلیدی در متا تگ توضیحات

هدف از تولید محتوا چیست؟ شرح و بحث پیرامون نکات کلیدی یکی از اهداف مهمی است که سئوکاران دنبال می‌کنند. شما به کمک متا تگ دیسکریپشن می‌توانید محتوای بیشتری را بنویسید که اتفاقاً شانس این را دارد، در صفحه SERP نمایان شود. سعی کنید از کلمات کلیدی مناسب در متا توضیحات استفاده کنید. با استفاده از کلمات کلیدی در متا دیسکریپشن هم به موتورهای جستجو و هم به مخاطبین کلمات کلیدی در رابطه با موضوع صفحه خود را بیان می‌کنید.

بهترین توضیحات متا آن دسته هستند که کلمات کلیدی با چگالی مناسب در آن قرار گرفته‌اند و به کاربر اطمینان می‌دهند که صفحه وب مورد نظر برای آن‌ها مفید خواهد بود. بهتر است کلمات کلیدی در ابتدای تگ آورده شوند، برای آموزش نوشتن متا تگ دیسکریپشن علاوه‌بر کلمات کلیدی مرتبط به کسب‌وکار خود، کلمات زیر که جنبه عمومی دارند نیز تاثیر گذار خواهند بود:

  • رایگان

  • تخفیف ویژه

  • فرصت محدود

  • حمل و نقل ساده

  • ارسال درب منزل

  • گارانتی کیفیت

  • محکم و با دوام

  • طراحی منحصربه‌فرد

  • تعویض بدون قید و شرط

  • نصب آسان

نکته دیگر دسته‌ای از کلمات تخصصی هستند که بهتر است در توضیحات متا آورده شوند. توضیحات متا باید به شکلی باشد که بازدیدکنندگان به سایت شما نسبت به رقبا الویت بدهند. ارائه اطلاعات متفاوت و تخصصی مربوط به کسب‌وکار خاص شما، سبب می‌شود تا متخصص و حرفه‌ای ظاهر شوید و از طرفی کاربر اعتماد بیشتری به شما خواهد داشت. این موضوع نرخ پرش را نیز کاهش خواهد داد چرا که به قدری خاص نوشته‌اید که احتمال همخوانی صفحه وب با ذهن کاربر بسیار افزایش یافته است.

طول تگ توضیحات در نتایج جستجوی گوگل

به طور کلی منعی برای محدودیت تگ توضیحات از نظر تعداد کاراکتر وجود ندارد، مشاهداتی وجود دارد که نشان می‌دهد که گوگل بی چون و چرا متا تگ‌های توضیحات که تعداد کاراکتر بالایی داشته‌اند را نیز ایندکس کرده است، با این وجود به دلیل خطر اسپم شدن توصیه این است که تعداد کاراکترها در Meta Description بیشتر از 320 کاراکتر نشود؛ چرا که در SERP نیز فقط 150 تا 170 کاراکتر قابل مشاهده خواهد بود.

در مورد حداقل تعداد نیز قانون دقیق و حتمی وجود ندارد و در واقع متا تگ توضیحات به خودی خود تاثیر مستقیم سئو نخواهد داشت ولی شما فرصت عالی برای معرفی محصول، خدمت یا برند خود دارید تصور نمی‌کنم که قصد داشته باشید تا این فرصت را به سادگی از دست بدهید. یک یا دوجمله یا یک پاراگراف که قدرت کسب‌وکار شما را نشان دهد و دید کلی از محتوای موجود در آن صفحه وب را بدهد بسیار عالی خواهد بود.

تاثیر متاتگ توضیحات بر روی سئو سایت

همان طور که اشاره شد خبری از تاثیر مستقیم متا دیسکریپشن روی سئو نیست، این موضوع توسط خود گوگل نیز بیان شده است با این حال یک ولی بزرگ در اینجا وجود خواهد داشت، ولی شما می‌توانید حداکثر استفاده کلاه سفید را از متا دیسکریپشن ببرید و از تاثیر غیر مستقیم آن بر سئو بهره مند شوید. شما فرصت دارید تا کلمات کلیدی خود را دوباره در تگ توضیحات بگنجانید و شرح مختصری از صفحه وب را بنویسید، این استراتژی از دو سمت منفعت دارد اولاً ربات های گوگل محتوای شما را بهتر خواهند شناخت دوماً کاربر بدون آن که کل محتوای شما را مشاهده و بررسی کند، شناخت خوبی از محتوای نشر یافته پیدا خواهد کرد. متا تگ توضیحات صفحه وب شما در نبرد افزایش CTR با صفحه وبسایت‌های رقبای شما شرکت خواهد کرد، اما این نبرد چگونه است؟

زمانی که کاربر عبارتی را جستجو می‌کند صفحه SERP متشکل از چندین لینک به وی نشان داده می‌شود، در این حالت اگر صفحه شما نیز بین صفحات باشد بسیار امیدوار خواهید بود تا بین لینک‌های موجود شما انتخاب شوید. پرسشی که مطرح می‌شود این است که بازدیدکننده چرا بین آن همه لینک باید شما را انتخاب کند؟ عواملی متعددی مثل برند در این تصمیم گیری نقش خواهند داشت، یکی از این عوامل همین متا تگ توضیحات است. تجربه نشان می‌دهد که بسیاری از کاربران دیسکریپشن صفحات را مطالعه می‌کنند و سپس تصمیم خواهند گرفت که کدام صفحه را جامع‌تر بررسی کنند. این انتخاب تاثیر مسقیم روی CTR خواهد گذاشت و به این ترتیب ترافیک و رتبه وبسایت شما نیز ارتقا خواهد یافت.

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را دو هفته رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

با دوستان خود به اشتراک بگذارید
همچنین بخوانید
برای تحلیل پیشرفته
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز: