سئو وردپرس چیست


دنیای آنلاین مملو از وب‌سایت‌هایی است که هر کدام به دنبال جذب مخاطبان و افزایش ترافیک خود هستند. اما رسیدن به رتبه اول گوگل، حکم فتح قله اورست را دارد! بسیاری این کار را غیرممکن می‌دانند و عده‌ای دیگر به دنبال رازهای این موفقیت هستند.

سئو وردپرس آسان است یا سخت؟
اگر نکات مطرح شده در این مقاله را دنبال کنید و با اصول اولیه سئو آشنا باشید، ساختار کاملا سئو شده برای سایت وردپرسی خودتان خواهید داشت. پس با ما همراه باشید.

خبر خوش این است که شما هم می‌توانید به این قله دست پیدا کنید! فرقی نمی‌کند که یک کاربر مبتدی باشید یا تجربه‌ای در زمینه سئو داشته باشید. در این مقاله، سئو وردپرس را به زبانی ساده و کاربردی به شما آموزش می‌دهیم و رازهای رسیدن به رتبه‌های برتر نتایج جستجو را فاش می‌کنیم.

چرا سئو سایت وردپرسی اهمیت دارد؟

بیش از یک سوم سایت‌های شرکتی، فروشگاهی و شخصی دنیا با سیستم مدیریت محتوای وردپرس راه‌اندازی شدند. سهولت راه‌اندازی، هزینه مناسب، افزونه‌های کاربردی، قابلیت‌های سفارشی‌سازی و پوسته‌های سئو محور از جمله مهم‌ترین دلایلی است که کاربران به سراغ سایت‌های وردپرسی می‌روند.
به همین دلیل سئو وردپرس اهمیت زیادی دارد؛ چرا که باید این سایت‌ها هم به رتبه‌های بالای موتورهای جستجو به ویژه گوگل برسند. نکته مهم این است که وردپرس بهترین سیستم مدیریت محتواست که سازگاری زیادی با سئو دارد، البته به شرطی که تنظیمات درستی انجام دهید و از قالب مناسبی برای سئو استفاده کنید.

گام‌ های سئو سایت وردپرسی

در ادامه راه‌هایی در اختیار شما قرار می‌دهیم تا بتوانید سئو سایت وردپرسی خودتان را به راحتی بهبود ببخشید و ترافیک ارگانیک دریافت کنید. شما می‌توانید رتبه خودتان را در موتورهای جستجو افزایش دهید و بتوانید بازدیدکنندگان و مشتریان بیشتری را جذب کنید.

1. بهینه سازی ساختار سایت وردپرسی

در گام اول، یک هاست مناسب برای سایت خود انتخاب کنید. دقت کنید که هاست سایت شما از سرعت، پشتیبانی و امنیت مناسبی برخوردار باشد تا در ادامه مسیر به مشکل نخورید .سپس سعی کنید برای سایت خود قالبی را انتخاب کنید که از نظر سرعت لود بهینه باشد و بتوانید ارتباط خوبی از نظر ساختاری بین صفحات آن ایجاد کنید.

تفاوت سئو وردپرس با سئو در دیگر پلتفرم‌ها این است که به راحتی می‌توان آن را مدیریت کرد. برای شروع باید تنظیمات و عملکرد همه بخش‌های سایت خود را بررسی کنید و تا جایی که می‌توانید و دانش شما اجازه می‌دهد مشکلات را حل کنید.

در گام بعدی، به محتوای سایت خود ساختار مناسب بدهید: صفحات، مقالات، دسته‌بندی‌ها و برچسب‌های سایت خود را مشخص کنید و سعی کنید تا جای ممکن ساده و شفاف باشند. ایجاد دسته‌بندی‌های مختلف با سلسله مراتب و سطوح زیاد، باعث می‌شود کاربران و موتورهای جستجو اعتبار کمتری به سایت شما بدهند. ساختار سایت را طوری طراحی کنید که همه صفحات سایت شما، محتوای مفید داشته باشند و برای کاربر ارزش ایجاد کنند.

2. ایندکس و آنلاین کردن سایت وردپرسی

برای ایندکس کردن سایت وردپرسی اول از همه باید ببینید که آیا سایت شما قبلا توسط موتورهای جستجو ایندکس شده یا خیر. تنها کاری که باید انجام دهید این است که نام سایت خود را در نوار جستجو تایپ کنید و اینتر را بزنید. اگر موتور جستجو برای سایت شما نتایجی را نشان داد به این معنی است که لیست آن‌ها «ایندکس» شده‌اید.
اگر سایت شما پیدا نشد باید آن را به موتور جستجو بشناسانید. شما می‌توانید به کمک «Bing webmaster tools» یا «Google Search console» می‌تواند به صورت دستی درخواست دهید تا موتورهای جستجو به ویژه گوگل صفحه موردنظرتان را ایندکس کند.
در تنظیمات وردپرس نیز گزینه‌ای برای آنلاین کردن سایت و نشان دادن آن به موتورهای جستجو وجود دارد. برای دسترسی به این گزینه وارد بخش تنظیمات و سپس صفحه Reading شوید. در اینجا گزینه Search Engine Visibility را مشاهده می‌کنید. اگر این گزینه روشن باشد یعنی سایت شما آنلاین است و موتورهای جستجو می‌توانند آن را شناسایی كنند. اگر خاموش است و تمایل دارید می‌توانید تیک آن را بزنید تا سایت شما آنلاین شود.

3. نوایندکس (noindex) کردن صفحات بی ارزش

وردپرس از طبقه‌بندی صفحات مختلف و صفحات آرشیو استفاده می‌کند. مثلا آرشیوی برای پست‌های منتشر شده در یک ماه اخیر ایجاد می‌کند که هرکدام آدرسی مختص به خود دارند. این صفحات ارزش کمی برای کاربر دارند. ما معمولا نمی‌خواهیم این صفحات ایندکس شوند و از گوگل ترافیک بگیرند.
باید از خود بپرسید که آیا کاربران می‌خواهند این صفحه در نتایج جستجو ظاهر شود یا خیر؟ اگر پاسخ منفی است، می‌توانید از افزونه Yoast برای جلوگیری از ایندکس کردن این صفحات توسط گوگل استفاده کنید. در اصطلاح فنی، باید صفحه مورد نظر را روی «noindex» تنظیم کنید.
در ادامه نحوه نوایندکس کردن صفحات با استفاده از Yoast را خواهیم گفت:
در افزونه Yoast SEO روی Search Appearance کلیک کنید. سپس می‌توانید تنظیمات نوایندکس را در زیر هر یک از تب‌های Content Types ،Taxonomies و Archives مشاهده کنید.
در زیر هر دسته، از شما پرسیده می‌شود که آیا می‌خواهید یک نوع محتوا در گوگل ایندکس شود یا خیر. برای نوایندکس کردن همه مطالب در یک دسته، گزینه off را فعال کنید.

4. بررسی و بهینه سازی url ها برای سئو

URL-های سازگار با سئو حاوی کلماتی هستند که به وضوح محتوای صفحه را توضیح می‌دهند و خواندن آن‌ها برای انسان‌ها و موتورهای جستجو آسان است. بهینه کردن URLها هم برای کاربران و هم موتورهای جستجو مفید است. (برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله URL چیست را مطالعه نمایید)

چند نمونه از URL-های مناسب سئو عبارتند از:


https://www.jetseo.ir/how-to-install-wordpress/
https://www.jetseo.ir/common-wordpress-errors-and-how-to-fix-them


توجه داشته باشید که URL-ها قابل خواندن هستند و کاربر می‌تواند تنها با مشاهده متن آن‌ حدس بزند که چه محتوایی را قرار است در صفحه ببیند. حالا چند نمونه URL که مناسب سئو نیستند را می‌بینیم:


https://www.jetseo.ir/?p=10467
http://www.jetseo.ir/archives/123


با مشاهده دو URL بالا متوجه می‌شویم که از اعداد غیر مرتبط با سیستم مدیریت محتوا استفاده می‌کنند و کاربر نمی‌تواند با نگاه کردن URL، محتوای داخل صفحه را حدس بزند. استفاده از ساختار URL بهینه شده برای سئو شانس شما را برای به دست آوردن رتبه‌های بهتر در نتایج جستجو افزایش می‌دهد.
در ادامه نحوه بررسی و بهینه سازی ساختار لینک داخلی سایت را بررسی می‌کنیم.
برای این کار به بخش تنظیمات و سپس Permalinks مراجعه کنید. گزینه Post name را انتخاب کنید و سپس Save Changes را بزنید تا تغییرات URL شما ذخیره شود.
اگر از راه‌اندازی سایت شما بیش از ۶ ماه گذشته است، لطفا ساختار پیوند یکتای خود را تغییر ندهید؛ مگر موقعی که از گزینه اعداد استفاده کرده باشید. اگر از Day and Name یا Month and Name استفاده می‌کنید، به استفاده از آن ادامه دهید.
با تغییر ساختار پیوند یکتا در یک سایت تازه تاسیس، تمام لینک‌های اشتراک‌گذاری شده در رسانه‌های اجتماعی را از دست خواهید و در خطر از دست دادن رتبه سئوی فعلی خود قرار خواهید گرفت.

تا جای ممکن سعی کنید که URLهای سایت را تغییر ندهید، اگر باید ساختار پیوند یکتای خود را تغییر دهید، از یک متخصص کمک بگیرید تا بتواند تغییر را در مسیری درست پیش ببرد. در صورتی که آدرس صفحات سایت شما تغییر کنند، حتما مطمئن شوید که آدرس‌های قبلی به آدرس‌های جدید ریدایرکت 301 می‌شوند.

5. انتخاب www یا non-www

اگر به تازگی کار با سایت خود را شروع کرده‌اید، باید انتخاب کنید که می‌خواهید سایت شما از www مانند http://www.example.com یا non-www باشد؛ مثل http://example.com.
با مراجعه به صفحه تنظیمات و سپس General می‌توانید اولویت خود را انتخاب کنید و URL دلخواه خود را در هر دو قسمت «WordPress Address» و «Site Address» اضافه کنید. توجه داشته باشید که انتخاب هرکدام از دو URL دارای www یا بدون www از نظر سئویی برتری نسبت به دیگری ندارد و فقط به سلیقه و دلخواه شما بستگی دارد.

6. نصب افزونه سئو وردپرس

افزونه‌های وردپرس با افزودن قابلیت‌هایی که در وردپرس استاندارد در دسترس نیستند، عملکرد سایت شما را افزایش می‌دهند. ده‌ها افزونه قابل دسترسی هستند که بسیاری از آن‌ها می‌توانند روی سئو وردپرس تاثیر مثبت داشته باشند. اگر افزونه‌‌ای که می‌خواهید استفاده کنید را نمی‌شناسید، می‌توانید برای یافتن گزینه‌های متناسب با نیاز خود در کتابخانه افزونه وردپرس جستجو کنید.
چند افزونه سئو وردپرس مانند Yoast SEO ،All In One SEO Pack و SmartCrawl Pro قابلیت‌های برای ساخت سایت XML، پیاده‌سازی برچسب‌ها و دسته‌ها، بهینه‌سازی عناوین و محتوا با استفاده از عبارت‌ها و کلمات کلیدی، بهینه سازی Breadcrumb و پشتیبانی از گوگل آنالیتیکس را در اختیار شما قرار می‌دهند.
پس از انتخاب افزونه مورد نظر خود به راحتی می‌توانید آن را دانلود و نصب کنید و بلافاصله سئو سایت وردپرسی خود را آغاز کنید.

7. ایجاد سایت مپ (XML) و ثبت آن در سرچ کنسول

نقشه سایت XML یک فایل از کد سرور است که هر صفحه سایت شما را شامل می‌شود. از سایت XML برای کمک به موتورهای جستجو جهت یافتن، ارزیابی و رتبه‌بندی محتوای سایت شما استفاده می‌شود.
ساده‌ترین گزینه برای ساخت سایت مپ، استفاده از یک افزونه مانند Yoast SEO یا یکی از افزونه‌های اختصاصی این کار است؛ مگر اینکه شما فردی برنامه‌نویس باشید و بخواهید نقشه سایت XML خود را به صورت دستی ایجاد کنید.
اگر از نسخه پیشرفته Yoast استفاده کنید، این افزونه نقشه سایت را برای شما ایجاد می‌کند و پس از آن فقط کافی است تا آن را در سرچ کنسول ثبت کنید. برای این کار وارد سرچ کنسول خود شوید و در منوی سمت چپ روی Sitemaps کلیک کنید.
در اینجا یک فرم ساده می‌بینید؛ URL سایپ مپ خود را به آن اضافه کنید. سپس گزینه Submit را بزنید تا سایپ مپ XML شما در سرچ کنسول ثبت شود.

8. بهینه سازی Breadcrumb

Breadcrumb مسیری متنی است که اغلب در بالای یک صفحه قرار دارد و نشان‌ دهنده موقعیت صفحه در ساختار سایت است. دلیل اصلی استفاده از Breadcrumb این است که به بازدیدکنندگان کمک می‌کند تا در سایت شما حرکت كنند. همچنین آن‌ها را در نتایج جستجو نشان می‌دهند و اسنیپت‌های SERP را بهتر می‌کنند.
ساده‌ترین راه برای فعال کردن و بهینه سازی Breadcrumb استفاده افزونه Yoast SEO است. برای این کار وارد تنظیمات Yoast شوید و زیر عنوان Search Appearance، روی Breadcrumb کلیک کنید. در صفحه بعد، روی Enabled کلیک کنید.
اگر از ویرایشگر استاندارد WordPress Gutenberg استفاده می‌کنید، می‌توانید یک بلوک جدید به نام Yoast Breadcrumbs به آن اضافه کنید تا Breadcrumb را در پست خود ببینید.

9. گواهینامه SSL

استفاده از اتصال HTTPS امن یکی از ضروری‌ترین کارها برای WordPress SEO است. این اتصال یک عامل تایید شده برای رتبه‌بندی است؛ بنابراین می‌تواند به سایت شما کمک کند تا در گوگل رتبه بهتری را کسب کند. همچنین به احتمال قوی نمی‌خواهید که سایت شما در مرورگر به عنوان «ناایمن» شناخته شود.
برای اطمینان از اتصال امن سایت خود باید آن را با گواهی SSL یا Secure Sockets Layer رمزگذاری کنید. این گواهی تضمین می‌کند که داده‌های عبوری از سایت شما به صورت ایمن رمزگذاری شده‌اند.
برای این کار لازم است تا وارد پنل ادمین ارائه دهنده هاست خود شوید. در اینجا باید به دنبال تنظیمات «Security» یا «SSL certificate» باشید. در گوگل عبارت (تنظیمات گواهی SSL «نام ارائه دهنده هاست») را جستجو کنید. بیشتر ارائه دهندگان هاست مناسب وردپرس گواهی رایگانی به نام Let’s Encrypt ارائه می‌دهند. فقط کافی است تا گواهی را انتخاب و نصب کنید.
برای اطمینان از اینکه گواهی SSL در سایت وردپرسی شما به درستی شناخته شده می‌توانید افزونه Really Simple SSL را نصب کنید. برای نصب این افزونه روی Plugins در منوی سمت چپ کلیک کنید. سپس روی Add new کلیک و عبارت «really simple ssl» را جستجو کنید. وقتی این افزونه را پیدا کردید، روی دکمه Install Now کلیک کنید. پس از نصب افزونه دکمه Activate را بزنید و دستورالعمل‌های ارائه شده را دنبال کنید.
توجه داشته باشید که اگر سایت شما برای مدت گواهی SSL نداشته ممکن است برای اطمینان از درست کار کردن این روش به کمک یک متخصص نیاز داشته باشید.

10. ثبت سایت در سرچ کنسول

سرچ کنسول گوگل یا Google Search Console ، مجموعه‌ای از ابزارهایی است که توسط گوگل ارائه شده تا صاحبان سایت‌ها بتوانند چگونگی مشاهده محتوای آن‌ها توسط موتور جستجو را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند.
سرچ کنسول گزارش‌ها و داده‌هایی برای کمک به شما در درک چگونگی ظاهر شدن صفحه‌ها در نتایج جستجو ارائه می‌دهد. همچنین می‌توانید کلیدواژه‌هایی که افراد برای یافتن سایت شما جستجو می‌کنند را ببینید؛ نحوه ظاهر شدن سایت خود را بررسی کنید و ببینید که کاربران چندبار روی هر صفحه کلیک می‌کنند.
تمامی این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید که کدام استراتژی و برنامه شما در سیستم مدیریت محتوا وردپرس کار می‌کند و کدام‌یک کارساز نیست. سپس می‌توانید استراتژی محتوای خود را براساس این اطلاعات برنامه‌ریزی کنید.
به علاوه سرچ کنسول گوگل اگر در سایت مشکلی وجود داشته باشد به شما هشدار خواهد داد؛ مثلا زمانی که خزنده‌ها قادر به دسترسی به صفحه‌ای از سایت نیستند یا محتوای تکراری منابع محدود شده را پیدا می‌کنند.
وقتی ثبت سایت در سرچ کنسول انجام شد، می‌توانید از روشی که در بخش اول گفتیم استفاده کنید و سایت مپ XML خود را به سرچ کنسول اضافه کنید. پس از این کار سرچ کنسول، سایت مپ را بررسی می‌کند و از آن برای بهبود کار خزنده‌ها در سایت شما استفاده می‌کند.
وقتی سایت مپ خود را با موفقیت اضافه کنید، در حال انتظار باقی می‌ماند. مدتی طول می‌کشد تا سایت شما توسط خزنده‌ها مورد بررسی قرار گیرد. بعد از گذشت چند ساعت، می‌توانید برخی از آمارهای مربوط به سایت خود را مشاهده کنید. این آمار شامل لینک‌هایی است که در سایت مپ شما وجود دارد و به شما نشان می‌دهد که چه تعداد از آن‌ها فهرست‌بندی شده‌اند. همچنین موارد دیگری مانند نسبت تصاویر و صفحات وب و غیره را نیز در اختیار شما قرار می‌دهد.
توصیه می‌کنیم علاوه بر سرچ کنسول، سایت خود را به دیگر موتورهای جستجوی محبوب مانند بینگ، یاهو، DuckDuckGo و غیره نیز بشناسانید.

تحقیق کلمات کلیدی و تولید محتوای مناسب

معمولا افراد تازه کار تصور می‌کنند با نصب و فعال کردن افزونه سئو وردپرس دیگر نیازی به هیچ کاری نیست؛ اما باید توجه داشته باشید که سئو فرایندی مداوم است و برای دستیابی به حداکثر بهره‌وری، باید همیشه از آن استفاده کنید.
تمام افزونه‌های خوب سئو به شما این اجازه را می‌دهند تا عنوان سئو و توضیحات متا را به صفحات خود اضافه کنید و برای هر پست یا صفحه بلاگ خود کلمه کلیدی در نظر بگیرید. همچنین پیش نمایشی از آنچه که کاربران هنگام جستجو در گوگل از سایت مشاهده می‌کنند را به شما نشان می‌دهند.
توصیه می‌کنیم عنوان و توضیحات صفحه خود را بهینه کنید تا حداکثر کلیک در نتایج جستجو را داشته باشید. در ادامه، هنگام نوشتن پست بلاگ به قسمت سئو بروید و حتما از آن استفاده کنید.
بسیاری از افراد مبتدی از حدس خود استفاده می‌کنند تا بفهمند افراد به دنبال چه موضوعاتی هستند و چه محتوایی باید به بلاگ و سایت خود اضافه كنند. این کار مانند انداختن تیر در تاریکی است. وقتی می‌توانیم از اطلاعات واقعی برای به دست آوردن این موارد استفاده کنیم چرا باید به چنین کاری دست بزنیم؟
تحقیق کلمات کلیدی نوعی تکنیک تحقیق است که توسط تولیدکنندگان محتوا و کارشناسان سئو مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کار به شما کمک می‌کند تا کلماتی که کاربران برای یافتن محصولات، محتوا و خدمات در موتورهای جستجو استفاده می‌کنند را پیدا کنید.
تحقیق کلمات کلیدی معمولا بر اساس بررسی رفتار مخاطب و پیدا کردن عبارات پرجستجو یا تحلیل کلمات کلیدی رقبا انجام می‌شود. ابزار جت سئو به عنوان یک ابزار جامع سئو، ابزارهای جذابی برای تحقیق کلمات کلیدی دارد که عبارتند از:

  • واژه گستر: واژه گستر به شما کمک می‌کند تا بفهمید کاربران بیشتر در مورد چه کلماتی جستجو می‌کنند. این گزارش فهرست کلمات‌کلیدی پرجستجو را به صورت تفکیک شده در قالب یک گزارش به همراه میزان سختی، جستجوی ماهانه و نوع آنها در اختیار شما قرار می‌دهد.
  • کلمات کلیدی رقبا: کافی است که دامنه رقبای خود را در این گزارش وارد کنید و فهرست کلمات کلیدی که رقیب شما از آنها ورودی می‌گیرد را دریافت نمایید.
  • کلمات کلیدی URL:  در این بخش شما می‌توانید با وارد کردن url مورد نظر گزارشی از کلمات کلیدی آن صفحه که رتبه زیر 100 دارند و هم چنین میزان سرچ ، سختی کلمه و KEI را داشته باشید.
  • شکاف کلمات کلیدی: این گزارش فهرست کلمات کلیدی که رقبای شما از آنها ورودی دارند اما سایت شما بر روی این کلمات رتبه ندارد را به شما نمایش می‌دهد.
  • ساختار محتوا: ساختار محتوا با استفاده از دریافت بازخورد الگوریتم رنک برین گوگل به شما کمک می‌کند تا بفهمید چطور محتوایی آماده کنید که در کلمه کلیدی مورد نظرتان از گوگل ورودی بگیرید. توجه کنید که محتوای مناسب تنها عامل گرفتن رتبه در کلمه کلیدی مورد نظر شما نیست، اما یک فاکتور مهم است.

اگر تا امروز از ابزار قدرتمند جت سئو استفاده نکرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم که همین الان قدرت جت سئو را امتحان کنید!

پس از جمع آوری فهرست کلمات کلیدی، می‌توانید از این کلمات برای تولید محتوای مناسب در سایت خود استفاده کنید تا ترافیک بیشتری جذب کنید.

افزایش امنیت سایت وردپرسی

امنیت و سرعت وردپرس بخش جدایی ناپذیر سئو وردپرس هستند؛ البته این مسئله در ابتدا واضح نیست. مطالعه‌ای نشان داده یکی از رایج‌ترین دلایلی که یک سایت هک می‌شود، دستکاری لینک‌های خروجی آن است. برای مثال می‌توان به لینک دادن سایت شما به سایت دیگری بدون اطلاع شما اشاره کرد.
در بخش قبل به استفاده از گواهی SSL اشاره کردیم. حالا به راه‌های دیگری برای افزایش امنیت سایت اشاره خواهیم کرد.
اولین کار، نصب یک افزونه بکاپ خوب است تا در صورت بروز مشکل بتوانید سایت خود را به نسخه قبلی بازگردانید. پس از این کار باید به طور منظم از سایت خود پشتیبان تهیه کنید. تعداد دفعات این کار بسته به تعداد دفعاتی است که در سایت خود تغییرات ایجاد می‌کنید؛ اما توصیه می‌کنیم حداقل هفته‌ای یک بار این کار را انجام دهید. سپس از یک سرویس ذخیره‌سازی مانند گوگل درایو استفاده کنید تا نسخه‌های پشتیبان شما روی آن ذخیره شوند.
یک افزونه امنیتی نیز می‌تواند گزینه مناسبی باشد. این افزونه هرگونه ترافیک مخرب را مسدود خواهد کرد و به طور منظم هرگونه مشکل امنیتی را بررسی می‌کند. برخی از این افزونه‌ها عبارتند از Wordfence ،All In One Security و Sucuri.

مشخص کردن تگ ها و صفحات دسته بندی سایت

وردپرس به شما این امکان را می‌دهد تا پست‌های بلاگ خود را به دسته‌ها و تگ‌های مختلف مرتب کنید. این امر مدیریت محتوا را براساس موضوعات مختلف برای شما آسان می‌کند و کاربران شما می‌توانند محتوای مورد نظر خود را راحت‌تر پیدا كنند.
همچنین دسته بندی‌ها و تگ‌ها کمک می‌کنند تا موتورهای جستجو چینش ساختار سایت و محتوای سایت شما را بهتر درک كنند. دسته بندی‌ها برای گروه بندی گسترده پست‌های شما در نظر گرفته شده‌اند. اگر بلاگ شما یک کتاب باشد، دسته بندی‌ها فهرست مطالب آن هستند.
از طرف دیگر، تگ‌ها کلمات کلیدی خاص‌تری هستند که محتویات یک پست را توصیف می‌کنند. به عنوان مثال، پست بلاگی که در زیر دسته غذا ثبت شده است می‌تواند تگ‌هایی مانند سالاد، صبحانه، پنکیک و غیره داشته باشد.

لینک سازی داخلی مناسب

 موتورهای جستجو به هر صفحه در سایت یک امتیاز (page authority) اختصاص می‌دهند. دستور این امتیاز مخفی نگه داشته می‌شود تا افراد نتوانند نتایج را تغییر دهند. با این حال، رایج‌ترین کار برای بالا بردن امتیاز صفحه، لینک‌ها هستند. به همین دلیل مهم است که از سایر پست‌ها و صفحات سایت به محتوای خود لینک دهید. (در مورد الگوریتم پیج رنک بیشتر بخوانید)
باید عادت کنید که در صورت امکان، پست‌های خود را به هم لینک کنید. اگر چند نویسنده دارید، چک لیستی تهیه کنید و از آن‌ها بخواهید تا حداقل ۳ پست بلاگ را به یکدیگر لینک كنند.
این کار به شما کمک می‌کند تا بازدید صفحه خود را افزایش دهید، زمانی که کاربران در سایت شما می‌گذارند را افزایش دهید و در نهایت نیز امتیاز سئو پست‌ها و صفحات خود را بالا ببرید.

اقداماتی برای لینک‌های خارجی

وقتی به صورت داخلی به صفحات خود لینک می‌دهید، گوگل به خودتان امتیاز می‌دهد. وقتی در محتوا یا دیگر بخش‌های سایت به سایت دیگری لینک خارجی می‌دهید، به سایت‌ها کمک می‌کنید تا قدرت و اعتبار کسب كنند؛ بنابراین می‌توان گفت که لینک سازی خارجی برای سئو وردپرس خوب است؛ اما سئوی صفحات سایت شما را نیز بهبود می‌بخشد و از طرف دیگر به سایت مقابل نیز اعتبار می‌بخشد.

مطابق قوانین گوگل، لینک‌های تبلیغاتی و لینک‌هایی که توسط کاربران تولید می‌شوند باید به صورت Nofollow تعریف شوند. گوگل اعتبار صفحات را به لینکهای نوفالو منتقل نمی‌کند. در صورتی که برخلاف قوانین گوگل اقدام به فروش لینک بکنید، ممکن است توسط گوگل جریمه شوید.
شما می‌توانید به صورت دستی یک لینک نوفالو را به سایت وردپرسی خود اضافه کنید یا می‌توانید به سادگی عبارت «nofollow» را هنگامی که یک لینک به کلمات یا عبارات کلیدی خود اضافه می‌کنید، در قسمت فرم «Link Relationship» وارد کنید. همچنین تعدادی افزونه برای نوفالو کردن لینک‌های خارجی در کتابخانه افزونه وردپرس در دسترس کاربران قرار دارد.

افزایش سرعت سایت وردپرسی

تحقیقات نشان می‌دهد که در عصر اینترنت، میانگین فاصله توجه انسان از یک ماهی قرمز کوتاه‌تر است. این بدان معنی است که شما به عنوان مالک یک سایت تنها چند ثانیه فرصت دارید تا محتوای خود را ارائه دهید و کاربران را جذب کنید. شما نباید این فرصت را از دست دهید و نباید بازدیدکنندگان منتظر بارگذاری سایت شما بمانند.
از آنجایی که تجربه کاربری بسیار مهم است، موتورهای جستجو مانند گوگل، سایت‌های سریع‌تر را در نتایج خود در اولویت قرار می‌دهند. یکی از کارها برای افزایش سئو وردپرس و افزایش سرعت سایت بهینه سازی تصاویر است که در ادامه توضیح خواهیم داد.

بهینه سازی تصاویر

تصاویر جذاب‌تر از متن هستند؛ اما بارگذاری آن‌ها نیاز به زمان بیشتری دارد. اگر مراقب اندازه و کیفیت تصاویر نباشید، می‌توانند سرعت سایت وردپرسی شما را کاهش دهند. باید مطمئن شوید از تصاویری استفاده می‌کنید که برای بارگذاری سریع‌تر بهینه شده‌اند.
راه دیگری که می‌توانید برای بهینه‌سازی تصاویر خود به کار ببرید، استفاده از عنوان توصیفی و تگ‌های alt است. این برچسب‌ها به موتورهای جستجو کمک می‌کنند تا بفهمند تصویر شما در مورد چیست. وردپرس به شما این امکان را می‌دهد تا به راحتی تگ عنوان و alt را هنگام آپلود به تصاویر خود اضافه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله سئو تصاویر را مطالعه نمایید.

جمع‌بندی

در این مطلب مانند بخش اول راهکارهایی برای سئو سایت وردپرسی ارائه کردیم تا بتوانید با آن‌ها به راحتی به سئو وردپرس بپردازید و سایت وردپرسی خودتان را برای رسیدن به نتایج بالا در موتورهای جستجو آماده کنید. چنانچه سوالی در مورد این مطلب دارید می‌توانید آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

با انجام مواردی که در این مقاله توضیح داده شده است و یادگیری مفاهیم سئو مانند تحقیق کلمات کلیدی، ساختار بندی سایت، تولید محتوای مفید، لینکسازی داخلی، حفظ امنیت سایت، بهبود سرعت لود صفحات و... می‌توانید تا حد بسیار خوبی فعالیت‌های مربوط به سئو وردپرس را انجام دهید.

برای اینکه سئو خوبی داشته باشید، لازم است که اقدامات اولیه و اساسی را انجام دهید. اما این اقدامات به تنهایی باعث کسب نتیجه مناسب برای شما نخواهد شد. به غیر از بررسی و بهبود زیرساخت‌های سایتتان باید سایر بخش‌های سئو را هم انجام دهید تا به نتیجه مناسب برسید. در نظر داشته باشید که سئو یک فعالیت تخصصی است و هر چقدر دانش بیشتری در این حوزه پیدا کنید، نتیجه بهتری خواهید گرفت و در رقابت با سایر سایت‌ها موفق‌تر خواهید بود.

بیشتر بخوانید

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید