اشتراک جت سئو

الگوریتم page layout گوگل چیست


الگوریتم Page layout یکی از الگوریتم‌های متفاوت گوگل است. از این نظر که گوگل این بار به طراحی سایت توجه نشان داده و سعی داشته تا مدیران سایت‌ها را وادار کند طراحی‌های مطابق با استانداردهای تجربه کاربری داشته باشند. به نظر شما این استانداردها چه چیزهایی می‌توانند باشند و گوگل این بار چه فاکتورهایی را مورد هدف قرار داده است؟ آیا باز هم سایت‌هایی جریمه می‌شوند؟ با ما همراه باشید تا پاسخ این سوالات را بیابید.

معرفی الگوریتم Page layout یا طرح‌بندی صفحه

الگوریتم page layout یا طرح‌بندی گوگل همان طور که از نامش پیداست مربوط به طرح‌بندی صفحه می‌شود و مانند سایر الگوریتم‌های گوگل با هدف بهبود تجربه کاربری ارائه شده است. این الگوریتم در ۱۹ ژانویه ۲۰۱۲ به طور رسمی معرفی شد.

در آپدیت الگوریتم پیج لایوت گوگل سعی داشته تا سایت‌ها در قسمت بالایی صفحه خود که در نظر اول بعد از لود شدن صفحه و بدون اسکرول کردن دیده می‌شود، محتوای مفیدتری برای کاربران داشته باشند و از قرار دادن تبلیغات بیش از حد بپرهیزند. بنابراین سایت‌هایی که طراحی‌های تبلیغ محوری داشتند بعد از معرفی این الگوریتم مجبور به یک باز طراحی شدند.

البته لازم به ذکر است، الگوریتم پیج لایوت یا طرح‌بندی با تبلیغات پاپ آپ و سایر تبلیغاتی که در یک پنجره جداگانه نمایش داده می‌شوند کاری ندارد.

هدف گوگل از ارائه الگوریتم page layout

گوگل در اطلاعیه‌‌ای که در ژانویه ۲۰۱۲ در مورد راه‌اندازی الگوریتم طرح‌بندی منتشر کرد این طور نوشت:

کاربران ترجیح می‌دهند به محض ورود به سایت با محتوای آن مواجه شوند، نه تبلیغات!
اگر شما روی سایتی کلیک کنید و بخشی از سایت که در نمای اول دیده می‌شود محتوای قابل ملاحظه‌‌ای نداشته یا بخش زیادی از آن به تبلیغات اختصاص یافته باشد، تجربه کاربری خوبی نخواهد بود. این قبیل سایت‌ها از این پس رتبه خوبی نخواهند گرفت.

همان طور که ملاحظه می‌کنید تأکید این عبارات روی تبلیغات است. سپس گوگل این گونه ادامه می‌دهد:

ما شکایاتی از کاربران دریافت کرده‌‌ایم مبنی بر اینکه کاربران روی نتایجی از صفحات SERP کلیک کرده ولی پیدا کردن محتوای واقعی صفحه از لابه‌لای تبلیغات و محتوای غیر مرتبط کار بسیار مشکلی بوده است و این باعث شده بود این کاربران از تجربه خود ناراضی باشند.

بنابراین هدف گوگل در این الگوریتم نیز مانند سایر الگوریتم‌ها جلب رضایت کاربرانش بوده است.

به‌روزرسانی‌ها و تغییرات الگوریتم page layout

گوگل برای این الگوریتم نیز مانند الگوریتم‌های قبلی، بعد از معرفی اولین نسخه شروع به معرفی نسخه‌های به روز شده کرد و با ارائه به روزرسانی‌های مرتب سعی در بهبود کارکرد آن داشته است. همانطور که گفته شد، الگوریتم طرح page layout در تاریخ ۱۹ ژانویه ۲۰۱۲ رسما معرفی شد. سایر به روز‌رسانی‌های این الگوریتم گوگل را در ادامه مشاهده می‌کنید.

  • ۹ اکتبر ۲۰۱۲

در حالی که راه اندازی اولیه الگوریتم بر روی ۱ درصد از سایت‌ها اثر گذاشته بود، تنها چند ماه بعد یک بروزرسانی دیگر در این الگوریتم باعث شد تا مجددا رتبه‌های ۷ درصد از سایت‌های انگلیسی زبان جابه‌جا شود. در این به‌روزرسانی سایت‌هایی که بعد از راه‌اندازی اولیه الگوریتم طرح‌بندی، اصلاحات لازم را اعمال کرده بودند متوجه اثرات مثبت آن شدند.

  • ۶ فوریه ۲۰۱۴

به نظر می‌رسد در این آپدیت تنها الگوریتم پیج لایوت گوگل دوباره به راه افتاده و فهرست ایندکس را به‌روزرسانی کرده است.

  • ۱ نوامبر ۲۰۱۶

در این تاریخ اعلام شد که این آپدیت یک به‌روز‌رسانی خودکار بوده و از این پس نیز به‌روزرسانی‌های page layout گوگل به صورت خودکار انجام خواهند شد. بنابراین از این پس خزنده‌های گوگل وقتی سایت‌ها را می‌خزند، معیارهای الگوریتم طرح‌بندی را نیز در نظر خواهند گرفت و همه سایت‌ها بر این اساس رتبه‌بندی خواهند شد.

تاثیر به‌روزرسانی‌ها و تغییرات الگوریتم page layout بر روی سایت

بهینه‌سازی سایت بر اساس الگوریتم page layout 

اگر شما هم قصد دارید یک سایت سئو شده و مطابق با الگوریتم‌های گوگل داشته باشید باید معیارهای page layout را رعایت کنید. به این منظور باید به طراحی قسمت بالایی سایتتان توجه ویژه‌‌ای داشته باشید. این قسمت از نظر تجربه کاربری باید بسیار مناسب باشد.

منظور از فضای بالای صفحه ( above-the-fold ) قسمتی است که بدون نیاز به اسکرول کردن صفحه قابل رؤیت است. اما همه می‌دانیم نمایش این بخش در دستگاه‌های مختلف متفاوت است. برای مثال آنچه که کاربران در موبایل از سایت شما می‌بینند با آنچه که در یک لپ تاپ با صفحه نمایش بزرگ مشاهده می‌کنند کاملا متفاوت است و این‌ها همه بستگی به رزولوشن صفحه نمایش دارد.


بیشتر بخوانید: فضای بالای صفحه یا Above The Fold چیست 


بهینه سازی سایت بر اساس الگوریتم page layout

فرض کنید ده تبلیغ در قسمت بالایی صفحه وب داشته باشید. کاربری که با موبایل از سایتتان دیدن می‌کند باید ۵ - ۶ بار یا حتی بیشتر صفحه را به سمت پایین اسکرول کند تا بالاخره به متن اصلی برسد. قطعا این مسئله برای او خوشایند نخواهد بود. این حالت را مقایسه کنید با وقتی که در بالای صفحه محتوای اصلی قرار بگیرد. کاربر وارد می‌شود، محتوا را می‌خواند و در ادامه تبلیغات را می‌بیند. این کار نه تنها اثر منفی بر کسب و کارتان نخواهد داشت بلکه با جلب رضایت کاربر و جلوگیری از خروج او باعث می‌شود تبلیغاتتان بیشتر دیده شوند.

جریمه الگوریتم page layout

گوگل سایت‌هایی که تبلیغات زیادی در قسمت بالایی صفحه قرار می‌دهند را جریمه هم می‌کند؛ پس اگر سایت شما هم در قسمت بالایی صفحه پر از تبلیغات است هرچه سریعتر به فکر یک طراحی جدید باشید.

آنچه که مدیران سایت‌ها بعد از راه‌اندازی الگوریتم لایوت و بعد از آپدیت‌های آن مشاهده کرده بودند، افت بازدیدکننده بود. در واقع اگر به طور ناگهانی دچار افت بازدیدکننده شدید ممکن است تحت تأثیر یکی از الگوریتم‌های گوگل از جمله الگوریتم page layout قرار گرفته باشید.

مهم‌ترین نکات برای خروج از جریمه الگوریتم page layout

از آنجا که این الگوریتم در آخرین آپدیت اعلام کرد که همه چیز به صورت خودکار شده و از این پس در لحظه (real-time) عمل می‌کند، خروج از جریمه الگوریتم طرح‌بندی نیز بسیار ساده شده است. کافی است مشکلات طراحی سایتتان را حل کنید.

  • الگوریتم پیج لایوت به این معنی نیست که تمام تبلیغات را صد در صد باید حذف کنید.
  • فقط باید تبلیغات قسمت بالای صفحه حذف شده و در بقیه قسمت‌ها نیز در حد اعتدال باشد.
  • در طراحی سایتتان به تجربه کاربری بسیار زیاد اهمیت دهید.

همین که این مشکلات را حل کنید، در اولین خزش بعدی سایت، گوگل متوجه تغییرات خواهد شد و شما را از لیست سیاه خارج خواهد کرد.

آینده الگوریتم page layout

با توجه به اینکه گوگل با این الگوریتم به صحنه طراحی سایت و  رابط کاربری UI ورود کرده، می‌توان انتظار داشت با ادامه این مسیر فاکتورهای بیشتری را از نظر طراحی سایت و رابط کاربری در زمره معیارهای سئو جای دهد. البته این کار بی‌ارتباط نیز نخواهد بود. چراکه گوگل همواره با معرفی هر الگوریتم نشان داده که هدفی جز بهبود تجربه کاربری (UX) سایت‌ها برای کاربرانش ندارد و هیچ کس نیز منکر ارتباط تنگاتنگ طراحی سایت با UI و UX نخواهد بود.

جمع‌بندی

در واقع با معرفی الگوریتم طرح‌بندی، گوگل کاملا شفاف به همه نشان داد که می‌خواهد سایت‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن، اطلاعات مورد نیاز کاربر را در اختیارش قرار دهند. پس طبق توصیه همیشگی‌مان به شما، باز هم توصیه می‌کنیم برای در امان ماندن از جریمه‌های گوگل و الگوریتم‌هایی که احتمالا در آینده معرفی خواهند شد، در راستای رضایت کاربرانتان گام بردارید و در این مورد به خصوص، به طراحی ظاهری سایتتان و زیبایی بصری آن بسیار اهمیت دهید.

به نظر شما چه معیارهای دیگری از نظر زیبایی بصری و طراحی سایت می‌تواند روی تجربه کاربری و نهایتا سئو سایت اثر بگذارند؟ آن‌ها را با ما در میان بگذارید.

در مورد الگوریتم های دیگر گوگل بخوانید:

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید