اکستنشن کروم جت سئو

Link Bait یا طعمه لینک چیست به همراه مثال کاربردی


اگر اهل وب‌گردی باشید احتمالا شما هم با صفحاتی مواجه شده‌اید که در سایت‌های مختلف به آن‌ها لینک داده شده و مخاطبان زیادی به سمت آن‌ها هدایت می‌شوند. هر مدیر وب‌سایت یا هر کارشناس سئو دوست دارد صفحات سایتش لینک‌های ورودی زیادی بگیرند و سیل کاربران به سایت سرازیر شود. اما هر سایتی و هر صفحه‌ای توانایی گرفتن لینک از سایت‌های دیگر را ندارد.

برای موفقیت در این کار شما نیاز به طعمه‌گذاری در صفحات سایتتان دارید تا دیگران را ترغیب کنید به صفحات شما لینک بدهند. طعمه لینک اصطلاحی است که برای این کار استفاده می‌شود. البته ساخت طعمه لینک کار چندان عجیب و غریبی نیست، تنها اصول و نکاتی است که در تولید محتوا استفاده می‌شود تا یک صفحه از سایت بتواند لینک‌های بیشتری از دیگران بگیرد. اگر شما هم دوست دارید صفحات سایتتان لینک‌های ورودی زیادی بگیرند، تا پایان این مقاله از جت سئو همراه ما باشید.  

روش ساختن لینک طعمه

نتیجه یک بررسی (Content, Shares, and Links: Insights from Analyzing 1 Million Articles) که سایت moz بر روی یک میلیون صفحه از سایت‌های مختلف انجام داده، نشان می‌دهد 75 درصد این صفحات هیچ بک‌لینکی ندارند. این صفحات از همان ابتدا بخش زیادی از اعتبار و ترافیک ورودی خود را از دست می‌دهند. از همین ‌رو روش‌های ساخت لینک طعمه در بین سئوکارها مطرح شد. این روش‌ها کمک می‌کنند تا محتوای صفحات سایت از همان لحظه اول با هدف گرفتن بک‌لینک تولید شوند.

طعمه لینک

در واقع مطالب باکیفیت و با ارزش زیادی در فضای وب وجود دارند که لینک‌های زیادی نگرفته و دیده ‌نمی‌شوند. اما صفحاتی نه‌ چندان باکیفیت که روش‌های ساختن طعمه لینک را رعایت می‌کنند، همواره بک‌لینک‌های زیادی هم دارند. این صفحات هم رتبه بالاتری از گوگل می‌گیرند و هم ترافیک ورودی بیشتری در انتظارشان خواهد بود. در ادامه تعدادی از روش‌های ساخت لینک طعمه را مرور می‌کنیم:

بصری کردن محتوا

کاملا بدیهی است که محتواهای تصویری بک‌لینک‌های بیشتری می‌گیرند. چرا که محتوای تصویری بیشتر با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند. در نتیجه کاربران به محتوای بصری لینک‌های بیشتری می‌دهند. استفاده از محتواهایی مثل اینفوگرافیک یا عکس‌های جذاب می‌تواند کمک زیادی به گرفتن بک‌لینک برای هر صفحه‌ای بکند. البته توجه داشته باشید برای ایجاد طعمه لینک نیازی نیست همه محتوای صفحه تصویری باشد. مهم این است که بتوانید با استفاده از ترکیب تصاویر و متن‌های جذاب، توجه مخاطب را طوری جلب کنید که نسبت به اشتراک‌گذاری یا دادن لینک به آن ترغیب شود.

تولید راهنمای کامل و محتوای مرجع

راهنماهای کامل از آنجا که مطالبی سر راست و کار راه‌انداز هستند، معمولا مورد پسند کاربران قرار می‌گیرند. تهیه این نوع محتوا کار خیلی سختی هم نیست. تنها کافی است بهترین، کامل‌ترین و جامع‌ترین مطلبی که می‌توانید را در مورد یک موضوع بنویسید. بله، وقت و انرژی زیادی می‌طلبد اما خیلی هم سخت نیست! در واقع ارزش تلاش کردن را دارد. محتوای مرجع باید طوری نوشته شود که به راحتی قابل فهم باشد و مخاطب نتواند به راحتی از کنار آن عبور کند، بلکه مجبور شود آن را با دیگران هم به اشتراک بگذارد. البته محتوای مرجع لازم نیست حتما راهنمای انجام کاری باشد بلکه مثلا نوشتن لیستی کامل از ابزارهای مورد نیاز سئو هم به عنوان یک محتوای مرجع شناخته می‌شود.

چالشی و بحث برانگیز بودن محتوا

استفاده درست از محتوای چالشی و بحث برانگیز می‌تواند جریانی بلند مدت از لینک و ترافیک ورودی را برای سایت شما به ارمغان آورد. حتما لازم نیست مطالبی طوفانی بنویسید و گرد و خاک شدیدی به پا کنید. همین که موضوعاتی را انتخاب کنید که بحث بر سر آن‌ها زیاد است، می‌تواند مطالب شما را در کانون بحث‌ها قرار داده و لینک‌های زیادی برایتان بسازد. یکی از راه‌های بیشتر دیده ‌شدن در این مورد گفتن حرفی بر خلاف باورهای رایج یا نظر غالب مردم است. البته توجه داشته باشید که گفتن حرف‌هایی بر خلاف نظرات رایج ممکن است سیلی از نظرات منفی را برای شما به بار آورد. پس بهتر است با آگاهی در این مورد اقدام کنید.

نوشتن داده‌ها نظرسنجی‌ها و مطالعات در محتوا

مردم عاشق استناد به داده‌ها و اطلاعات آماری هستند. این جمله را در هنگام تولید محتوا سایت به یاد داشته باشید و آن را طعمه لینک کنید. زیرا تجربه نشان داده متن‌هایی که در آن‍‌ها از داده‌های آماری و قابل استناد استفاده شده باشد، به مراتب لینک‌های خارجی بیشتری می‌گیرند. بررسی‌های سایت backlinko نشان می‌دهد مطالب همراه با داده‌های آماری می‌توانند تا 100 برابر بیشتر از دیگر مطالب لینک بگیرند. البته اگر امکانات لازم را ندارید نیاز نیست دست به انجام مطالعات دقیق علمی و انتشار نتایج آن بزنید، استناد به نتایج آزمایشات دیگران در این زمینه می‌تواند به شما کمک کند. همچنین اجرای نظرسنجی از مخاطبان و انتشار نتایج آن هم روش دیگری است که معمولا با استقبال مخاطبان روبرو می‌شود.

Ego Bait (هدف گرفتن غرور و خودپسندی)

یکی از طعمه لینک‌های جالبی که می‌توانید استفاده کنید هدف گرفتن خودپسندی اینفلوئنسرها است. اگر محتوایی تولید کنید که غرور و خودپسندی آن‍‌ها را تحریک کند، شروع به انتشار مطلب شما و لینک ‌دادن به آن می‌کنند. مثلا فرض کنید صفحه‌ای با عنوان جایزه بهترین اینفلوئنسر غذا در ایران بسازید. با انتشار چنین محتوایی اینفلوئنسرهای حوزه غذا برای آنکه جایگاه خود را بالا ببرند و احتمالا رای بیشتری بگیرند یا شهرت خود را نشان دهند، مطلب مورد نظر را بازنشر می‌کنند و هرجا که بتوانند به آن لینک می‌دهند. این دقیقا همان چیزی است که شما می‌خواهید. البته مسابقه و جایزه تنها راه تحریک اینفلوئنسرها نیست. مثلا می توانید از ایده‌های زیر هم کمک بگیرید:

  • نکات آموزشی از زبان اینفلوئنسرها
  • لیست بهترین اینفلوئنسرهای حوزه‌های مختلف
  • معرفی اینفلوئنسرها
  • به‌ کار بردن نقل قول‌ها و نظرات اینفلوئنسرها در تولید محتوا

تولید محتوا به موقع درباره موضوعات داغ روز

در هر زمانی از سال و در هر ساعتی از روز یک موضوع داغ در فضای وب و شبکه‌های اجتماعی وجود دارد. اگر سرعت عمل لازم را داشته باشید و بتوانید در فرصت کمی که در اختیار دارید، محتوای مرتبط با موضوعات داغ منتشر کنید، توجه مخاطبان زیادی را جلب خواهید کرد. البته محتواهای این چنینی در کوتاه مدت اثر دارند اما از آنجا که کمتر کسی امکان تولید محتوای سریع در موضوعات داغ را دارد، شما می‌توانید در این زمینه از دیگران پیشی بگیرید. موضوعات داغ قابلیت زیادی برای جلب توجه کاربران و لینک‌ گرفتن از آن‌ها دارند.

ساخت طعمه لینک

بررسی و تحقیق مطالبی که مردم به آن لینک می‌دهند

بعضی وقت‌ها بهتر است مستقیم بروید سراغ کاربران و ببینید آن‌ها به چه چیزهایی لینک می‌دهند. همین کار ساده می‌تواند کمک بزرگی به تولید محتوای سایت شما بکند. برای این کار می‌توانید بک‌لینک‌های رقبایتان را بررسی کنید و مطالبی که بیشترین لینک را از دیگر سایت‌ها گرفته‌اند شناسایی کنید. احتمالا پس از بررسی چند رقیب به نکات مشترکی از موضوعات با بیشترین لینک ورودی می‌رسید. این موضوعات همان‌هایی هستند که می‌توانند لینک‌هایی زیادی برای شما بگیرند. علاوه بر این، بررسی لینک‌های دیگران، بینش دقیق‌تری در مورد علایق کاربران در حوزه کاری مورد نظر به شما می‌دهد.

تحت تاثیر قرار دادن احساسات مخاطبان

نتیجه یک تحقیق که در مجله بازاریابی منتشر شده نشان می‌دهد برانگیختن برخی احساسات حین خواندن یک مطلب باعث می‌شود مطلب مورد نظر بیشتر دیده شود. شما می‌توانید از احساسات کاربران به عنوان طعمه لینک هم بهره ببرید. نتایج تحقیق مشخص کرد که برانگیختن پنج احساس اصلی، کاربران را به بازنشر مطلب ترغیب می‌کند. این پنج احساس شامل موارد زیر است:

  • ترس
  • تعجب
  • عصبانیت
  • اضطراب
  • جالب بودن

هیچ محتوایی نمی‌تواند همه این احساسات را با هم در مخاطب درگیر کند. اما اگر بتوانید حتی یکی از این احساسات را در مخاطب خود برانگیزید، تعامل مخاطب با محتوای شما بیشتر خواهد بود. تحریک احساسات بیشتر، باعث بازنشر بیشتر مطلب شما می‌شود. قوی‌ترین محتواها آن‌هایی هستند که احساسات مخاطب را جلب کرده و آن را به هرجا بخواهند، می‌کشانند.

تولید محتوای مفید و کاربردی

تولید محتوای مفید و کاربردی یکی دیگر از روش‌هایی است که تعامل مخاطب را برمی‌انگیزد. اگر اهل نوشتن مطالب احساسی نیستید، این روش مخصوص شما است. می‌توانید از ارائه نکات آموزشی ساده ولی کاربردی شروع کنید. قطعا کاربران وقتی مطلبی برایشان مفید باشد آن را با دیگران به اشتراک می‌گذارند یا به آن لینک می‌دهند.

ترویج و تبلیغ محتوای تولید شده

هر محتوایی برای آنکه در دنیای پر از محتواهای متنوع وب دیده شود، نیاز به تبلیغ دارد. حتی اگر بهترین مطالب را از جنبه طعمه لینک تولید کرده باشید اما آن را به اندازه کافی تبلیغ نکرده باشید، قرار نیست چندان دیده شود. از روش‌های زیر می‌توانید برای ترویج بیشتر محتوای تولیدی خود استفاده کنید:

رسانه‌های اجتماعی

اشتراک‌گذاری مطالب سایت در شبکه‌های اجتماعی کاری بسیار ساده است که نتایج چشم‌گیری به دنبال دارد. این کار باعث می‌شود مطالب شما بیشتر به چشم آید و بیشتر هم بازنشر شود. پس تا جایی که می‌توانید مطالب خود را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

مطبوعات خبری

انتشار مطالب در مطبوعات خبری تنها وقتی فایده دارد که واقعا محتوایی با ارزش خبری بالا تولید کرده باشید. مثلا اگر مطالعات جدیدی در حوزه کاری خود انجام داده‌اید، می‌توانید از آن به عنوان طعمه لینک در مطبوعات خبری استفاده کنید. البته باید توجه داشته باشید

در آپدیت‌های جدید گوگل، لینک‌هایی که از سایت‌های خبری می‌گیرید به خودی خود ارزش چندانی ندارند. اما باعث می‌شوند برند شما در فضای وب بیشتر دیده شود و لینک‌های بیشتری از دیگر سایت‌ها بگیرید.

ارسال محتوا به ایمیل افراد

اگر در شبکه‌های اجتماعی دنبال‌کننده زیادی ندارید بهتر است به بازاریابی ایمیلی روی بیاورید. برای این کار ابتدا لازم است ایمیل‌های افرادی که به حوزه کاری شما علاقه‌مند هستند را جمع‌آوری کنید. سپس با انتشار هر مطلب در سایت، لینک آن را به همراه معرفی مطلب و... برای آن‌ها بفرستید. برای جمع آوری ایمیل‌های افراد می‌توانید افرادی که به سایتتان سر می‌زنند را دعوت به ثبت نام در سایت کنید یا در شبکه‌های اجتماعی افراد علاقه‌مند و فعال در حوزه کاریتان را جستجو کنید.


همچنین بخوانید: تبادل لینک یعنی چه


چند مثال کاربری از  Link Bait

برای درک بهتر طعمه لینک به بررسی چند مثال کاربردی از صفحاتی که لینک‌های زیادی گرفته‌اند، می‌پردازیم:

Search Engine Ranking Factors 2015

این مطلب که در سایت moz منتشر شده به بررسی فاکتورهای رتبه‌بندی در SERP پرداخته است. اطلاعات دریافتی از این صفحه نشان‌دهنده تعداد بالای لینک‌های دریافتی است. علت موفق بودن این مطلب در دریافت لینک، بصری بودن محتوا، عمیق بودن مطلب و مستند بودن اطلاعات آن است.

The Blogging Food Groups: A Well-Balanced Diet of Content 

این مطلب هم با استفاده از اطلاعات بصری به ارائه برنامه‌های غذایی پرداخته و موفق به دریافت 327 لینک از 91 سایت مختلف شده است. این مطلب به خوبی از محتوای تصویری مثل اینفوگرافی‌ها استفاده کرده است. اطلاعات آن مختصر و مفید و قابل اجرا است و از موضوعی همیشه سبز برخوردار است.

جمع بندی

استفاده از طعمه لینک برای تولید محتوا کاری ضروری است. این کار به شما کمک می‌کند مطالب وب‌سایتتان از دیگر سایت‌ها لینک بگیرند. در نتیجه هم رتبه سایت در گوگل ارتقا می‌یابد و هم ترافیک آن زیاد می‌شود. ساختن لینک طعمه کار چندان سختی نیست. کافی است نکاتی را برای ساختن محتوایی جذاب و درگیرکننده رعایت کنید تا کاربر را به بازنشر مطلب یا لینک ‌دادن به آن ترغیب کنید. با استفاده از تکنیک‌‌های لینک‌سازی طعمه به راحتی می‌توانید محتواهای خود را از همان ابتدا با هدف گرفتن تعداد زیادی لینک ایجاد کنید.

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

روش ها و تکنیک های ساخت Link Bait عبارتند از:

بصری کردن محتوا/ تولید راهنمای کامل و محتوای مرجع/ چالشی و بحث برانگیز بودن محتوا/ نوشتن داده‌ها نظرسنجی‌ها و مطالعات در محتوا/ Ego Bait (هدف گرفتن غرور و خودپسندی)/ تولید محتوا به موقع درباره موضوعات داغ روز/ بررسی و تحقیق مطالبی که مردم به آن لینک می‌دهند/ تحت تاثیر قرار دادن احساسات مخاطبان/ تولید محتوای مفید و کاربردی/ ترویج و تبلیغ محتوای تولید شده/ رسانه‌های اجتماعی/ مطبوعات خبری/ ارسال محتوا به ایمیل افراد

Link Bait یا طعمه لینک یکی از روش های لینک سازی است که به بهبود و ارتقای سئوی سایت کمک می کند. در لینک بیت با تولید محتوای جذاب، بک لینک های زیادی برای محتوای خود دریافت می کنیم.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید