تولید محتوا با هوش مصنوعی

تغییر دامنه سایت با کمترین تاثیر منفی در سئو

 آخرین به‌روزرسانی: 02 آبان 1403

با رشد کسب‌وکار یا تغییر فعالیت‌ها، ممکن است متوجه شوید که نام دامنه موجود دیگر با نیازهای شما مطابقت ندارد. اگرچه تغییر دامنه شما ساده است، اما اگر مراقب نباشید می‌تواند بر روی سئو سایت شما تأثیر منفی بگذارد.

سئو سایت نقش مهمی در موفقیت وب سایت شما دارد، به ویژه هنگامی که صحبت از نرخ بازدید می‌شود. خوشبختانه روش‌هایی وجود دارد که می‌توانید نام دامنه خود را بدون هیچ اثر مخربی تغییر دهید. به عبارت دیگر شما می‌توانید تغییر دامنه را ایجاد کنید و همچنان در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) رتبه بالایی داشته باشید.

از دست دادن جایگاه و کاهش بازدید

یکی از نتایج انتقال دامنه افت رتبه در صفحه نتایج گوگل است. ارتباط مستقیمی بین میزان افت سئو وب سایت شما با انتقال دامنه وجود دارد. البته بعد از چندمدت رتبه سایت به حالت طبیعی برمی‌گردد و افت رتبه کاملا از بین می‌رود. اگر وب سایت شما تازه تاسیس بوده و مدت زیادی از راه اندازی سایت نگذشته باشد، هنگام تغییر دامنه مشکل زیادی برای شما به وجود نمی‌آید.

دغدغه بعدی شما ممکن است کاربرانی باشند که از طریق لینک‌سازی به دست آورده‌اید. برای رفع این مشکل باید تا جایی که می‌توانید لینک‌ها را به دامنه جدید منتقل کنید و اگر نتوانستید این فرآیند را انجام دهید باید از طریق هدایت‌گرها کاهش بازدید را جبران کنید.

با جت سئو، آسان سئو کنید!

جت سئو ابزاری آنلاین برای آنالیز سئو سایت است که با بررسی جامع سایت، مشکلات موجود را شناسایی می‌کند و راهکارهای کاربردی برای بهبود سئو ارائه می‌دهد. این راهکارها شامل بررسی فنی و محتوایی سایت، تحقیق کلمات کلیدی، ارائه ساختار محتوا، رهگیری رتبه کلمات کلیدی، مشاهده خطاهای فنی سایت و تجزیه و تحلیل رقبا می‌شود. با استفاده از جت سئو، می‌توانید سئو سایت خود را به صورت هوشمندانه انجام دهید و بالاتر از رقبا دیده شوید.

تغییر دامنه سایت با کمترین تاثیر منفی در سئو

رتبه شما در صفحه نتایج گوگل می‌تواند تحت تأثیر عوامل مختلفی (به عنوان مثال خرابی وب سایت) قرار گیرد. در ادامه به عواقب منفی احتمالی تغییر نام دامنه سایت شما می‌پردازیم. اگرچه ممکن است کم اتفاق بیافتد، اما زمان‌های خاصی وجود دارد که شما مجبور به تغییر نام دامنه خود می‌شوید. دلایل مختلفی می‌تواند وجود داشته باشد که شما دامنه سایتتان را تغییر دهید:

  • یک دامنه کاربرپسند یا مرتبط دیگری در دسترس قرار گرفته است.
  • می‌خواهید دو سایت موجود را ترکیب کنید.
  • نام کسب و کار شما تغییر کرده است.
  • موضوع سایت شما تغییر کرده است.
  • در حال تغییر برند هستید.
  • در حال تغییر وضعیت به HTTPS هستید.

صرف نظر از دلیل تغییر دامنه، مهم است که درک کنیم حتی کوچکترین تغییرات نیز می‌تواند بر رتبه شما تأثیر بگذارد. یکی از دلایل اصلی این مسئله این است که دیگر هیچ لینکی در سایت شما به محتوای تحت دامنه قبلی کار نمی‌کند. موتورهای جستجو قادر به طبقه‌بندی لینک‌های از کار افتاده نیستند، به این معنی که محتوا نمی‌تواند رتبه‌بندی شود.

همان طور که می‌دانید، رتبه‌بندی پایین صفحه می‌تواند تأثیر منفی بر نرخ تبدیل و بازدید سایت شما داشته باشد. خوشبختانه روش‌هایی برای حل این مشکل وجود دارد.


بیشتر بخوانید: آموزش ویرایش مکان در گوگل مپ در جت سئو


تهیه نسخه پشتیبان از سایت

اولین کاری که باید انجام دهید ایجاد پشتیبان کامل از وب سایت خود است. ابزارهای زیادی برای انجام این کار در دسترس است اما استفاده از افزونه‌‌ای که هم بکاپ و هم انتقال را امکان‌پذیر کند روند کار را بسیار ساده می‌کند. به همین دلیل، ما پلاگین Duplicator را توصیه می‌کنیم. پس از نصب و فعال‌سازی این افزونه، منوی Duplicator را در داشبورد وردپرس خود باز کنید. برای شروع تهیه نسخه پشتیبان از آنجا، ایجاد بکاپ جدید را انتخاب کنید:

تغییر دامنه سایت با کمترین تاثیر منفی در سئو

این افزونه wizard duplicator را راه‌اندازی می‌کند که برخی تست‌های عملکرد کلی را نیز انجام می‌دهد. اگر همه چیز خوب است، سپس می‌توانید روی دکمه Build کلیک کنید:

تغییر دامنه سایت با کمترین تاثیر منفی در سئو با تهیه نسخه پشتیبان از سایت

سپس Duplicator یک «بسته» شامل نسخه پشتیبان از سایت وردپرس شما ایجاد می‌کند. پس از پایان کار، چند گزینه دانلود خواهید دید. برای ذخیره نسخه پشتیبان در رایانه، One-Click Download را انتخاب کنید:

تهیه نسخه پشتیبان از سایت با پلاگین Duplicator

فایل ذخیره شده یک نسخه کامل از وب سایت شما است. هر آنچه را که برای انتقال آن به یک نام دامنه دیگر نیاز دارید. اسکریپت نصب با استفاده از فایل ذخیره شده، روند انتقال را خودکار و اجرا می‌کند.

انتقال کامل سایت به دامنه جدید

قبل از اینکه بتوانید سوییچ را انجام دهید، باید پایگاه داده برای نام دامنه جدید خود ایجاد کنید. سپس، باید فایل‌های Duplicator را که قبلاً دانلود کرده‌‌اید، در نام دامنه جدید خود بارگذاری کنید. برای انجام این کار، ابتدا باید با استفاده از سرویس گیرنده FTP به دامنه متصل شوید. مطمئن شوید که فولدر روت خالی است و سپس فایل ذخیره و فایل‌های نصب را در آن بارگذاری کنید.
پس از اتمام بارگذاری هر دو فایل، آماده شروع به آنپکیج کردن وردپرس کنید. یک تب مرورگر جدید باز کنید و آدرس URL زیر را وارد کنید (باید نام دامنه جدید خود را جایگزین سایت خود شوید.):

http://yoursite.com/installer.php

با این کار Duplicator migration wizard راه‌اندازی می‌شود. نصب کننده، فایل بایگانی را پیدا کرده و از شما می‌خواهد تا اطلاعاتی درباره پایگاه داده وردپرس موجود وارد کنید. همچنین باید جزئیات پایگاه داده دامنه جدید خود را ارائه دهید.

سپس افزونه Duplicator پشتیبان پایگاه داده وردپرس شما را از بایگانی موجود به دامنه جدید منتقل می‌کند. پس از اتمام آن از شما خواسته می‌شود URL سایت را به روز کنید. این افزونه باید به طور خودکار این اطلاعات را شناسایی کند، اما اگر نتوانست خودکار انجام دهد، می‌توانید آن را به صورت دستی وارد کنید.

پس از آن Duplicator روند انتقال را برای شما کامل می‌کند. برای اطمینان از اتمام فرآیند می‌توانید با وارد کردن URL جدید در مرورگر خود از سایت خود بازدید کنید. شما باید مستقیماً به وب سایت خود منتقل شوید.

هدایت ترافیک دامنه قدیمی به دامنه جدید

در ادامه به معرفی چند راهکار برای هدایت ترافیک دامنه قدیمی به دامنه جدید می‌پردازیم:

ایجاد نقشه سایت xml برای هدایت ترافیک دامنه قدیمی به دامنه جدیدایجاد نقشه سایت xml

نقشه سایت (site map) xml یک فایل txt. حاوی آدرس کلیه صفحات، عکس‌ها و ویدئوها است که این فایل در پوشه فایل robots.txt قرار می‌گیرد. ابزارهای مختلفی به وجود آمده‌‌اند که با بررسی کلیه صفحات سایت شما فهرستی از تمام URLهای آن را ارائه می‌کنند. برای مثال می‌توانید از  Screaming Frog یا xml-sitemaps برای ایجاد نقشه سایت xml استفاده کنید.

تاثیر انتقال دامنه بر سئوتطبیق صفحات با یکدیگر

باید لیستی از URLهای سابق تهیه کنید و مشخص کنید که هر URL باید به چه آدرسی ریدایرکت شود. برای این کار باید سایت مپی تهیه کنید که حاوی لینک‌های دامنه جدیدتان است. بعد از آن URLهای قدیمی را با آدرس‌های جدید تطبیق دهید. اگر URLها تغییرات چندانی نداشته باشند کار بسیار ساده خواهد بود اما برای آدرس‌هایی که تغییرات زیادی داشته‌‌اند باید دقت بیشتری داشته باشید.

ساخت ریدایرکت ۳۰۱ برای هدایت ترافیک دامنه قدیمی به دامنه جدیدساخت یک هدایتگر نوع ۳۰۱

پس از انجام آزمایش هدایت URLها و اطمینان از کارکرد درست و صحیح آن‌ها، باید اقدام به ساخت هدایتگر نوع ۳۰۱ کنید. با ساختن هدایتگر ۳۰۱، تمامی URLهای دامنه قدیمی به URL معادل در دامنه جدید منتقل می‌شوند. تغییر مسیر ۳۰۱ دائمی به موتورهای جستجو و سایر خدمات آنلاین اطلاع می‌دهد که دامنه قدیمی با دامنه جدیدی جایگزین شده است. این روش توصیه شده برای هدایت ترافیک از یک صفحه موجود است. این نوع تغییر مسیر مستقیماً از طریق فایل htaccess. یا در صورت وجود از طریق رابط cPanel قابل تنظیم است.


بیشتر بخوانید: ریدایرکت چیست؟ معرفی انواع ریدایرکت‌ها 301، 302 و 307


اطلاع دادن تغییر نام دامنه به گوگل

اکنون که سایت خود را به دامنه جدید منتقل کرده‌‌اید، باید این تغییر را به گوگل اطلاع دهید. این اطلاع رسانی به گوگل کمک می‌کند تا مکان جدید سایت شما را سریع پیدا کند و به نمایش آن در صفحه نتایج جستجو ادامه دهد.

اطلاع دادن تغییر نام دامنه به گوگل

می‌توانید این فرآیند را با افزودن نام دامنه جدید خود به Google Search Console آغاز کنید:

پس از آن، به نام دامنه قدیمی خود در سرچ کنسول گوگل دسترسی پیدا کنید (یا در صورت لزوم آن را اضافه کنید)، و نماد چرخ دنده را در بالای صفحه انتخاب کنید. این ابزار تغییر آدرس را راه‌اندازی می‌کند. در نهایت Google Search Console برای ارسال درخواست دامنه جدید، شما را راهنمایی می‌کند. برخی آزمایشات را انجام می‌دهد تا مطمئن شود همه چیز مرتب است. پس از آن، در حالی که از سئو سایت خود محافظت می‌کنید، هر آنچه برای تغییر نام دامنه خود نیاز دارید را انجام داده‌اید.

چک کردن صفحات ۴۰۴ بعد از انتقال دامنه

URLهای متعلق به دامنه قبلی باید با ریدایرکت ۳۰۱ به سایت جدید هدایت شوند. اگر URLها هدایت نشوند به عنوان مثال، شما می‌خواهید منابع را ذخیره کنید و فقط مهمترین URLها را هدایت کنید، آنگاه خطاهای ۴۰۴ رخ می‌دهد. URLهای شما ممکن است از منابع خارجی نیز لینک داده شوند. اگر URL را تغییر دهید، باید تغییر مسیر را نیز انجام دهید.


بیشتر بخوانید: URL چیست؟ چگونه آدرس سایت (URL) را سئو کنیم؟


Console Search Google اطلاعات مفیدی درباره دامنه شما ارائه می‌دهد. با کلیک بر روی "Index" → "Coverage" لیستی از مواردی را مشاهده می‌کنید که Googlebot هنگام خزیدن پیدا کرده است. با کلیک بر روی یک موضوع، لیستی از URLهای تحت تأثیر قرار گرفته باز می‌شود.

چک کردن صفحات ۴۰۴ بعد از انتقال دامنه

اگر محتوای مشابه دیگری در وب سایت شما با صفحه حذف شده وجود دارد، می‌توانید کاربران را به URL جدید هدایت کنید. اگر فکر می‌کنید می‌توانید نیازهای کاربر را با صفحه جایگزین برآورده کنید بهترین راه حل همین است.

گاهی اوقات بهتر است برای از دست ندادن رتبه لینک یا در برخی موارد برای جلوگیری از بروز خطای ۴۰۴ از خیر ریدایرکت کردن بگذرید. یکی از این موارد وقتی است که بخواهید یک محتوا را برای همیشه حذف کنید و هیچ صفحه دیگری با محتوای مشابه روی سایت‌تان نداشته باشید. اجرای یک تغییر مسیر در اینجا می‌تواند تجربه منفی کاربر ایجاد کند. کاربر با کلیک روی یک URL انتظار دارد که محتوایی را برای دستیابی به هدف جستجو پیدا کند و اگر به محتوایی هدایت شود که نیاز آنها را برآورده نکند، از صفحه شما خارج شده و به وب سایت رقیب شما می‌رود.

راه‌اندازی یک کمپین سئو همزمان با انتقال دامنه

پس از انتقال دامنه، معمولاً رتبه کلمات کلیدی شما کمی دچار لغزش می‌شود. به همین دلیل مهم است که بلافاصله پس از راه‌اندازی، یک کمپین سئو برای کمک به شروع رتبه‌بندی و بازگشت شما به (یا حتی بالاتر) جایی که بودید، برنامه‌ریزی کنید.

پس از راه‌اندازی دامنه جدید، برای کمک به افزایش سئو سایت خود لینک‌سازی کنید. با همه دوستان خود تماس بگیرید و سعی کنید از فرصت‌هایی که برای نوشتن پست مهمان در وبسایت‌های وب دوستانتان می‌توانید به دست آورید استفاده کنید.

همچنین ایجاد یک کمپین اینفوگرافیک می‌تواند راهی عالی برای ایجاد برخی از لینک‌های سریع باشد. یک اینفوگرافی عالی ایجاد کنید و برای کمک به اشتراک‌گذاری آن از ترفندهای بازاریابی استفاده کنید. اگر می خواهید بدانید که دقیقا اینفوگرافیک چیست و چه کاربردی دارد می توانید مقاله جت سئو را در این خصوص مطالعه کنید.

یک رویداد حول راه‌اندازی دامنه جدید ایجاد کنید. پیش از راه‌اندازی، صفحه فرود ایجاد کنید که توضیح می‌دهد رویدادی بزرگ به زودی در وبسایت شما اتفاق می‌افتد. سپس، برای افرادی که برای دریافت آپدیت در مورد راه‌اندازی محصول یا خدمات جدید ثبت نام می‌کنند، یک پیشنهاد ویژه ارائه دهید. سرانجام در همان روزی که دامنه راه‌اندازی می‌کنید (وقتی همه چیز را بررسی کردید)، یک ایمیل انبوه برای تبلیغ دامنه جدید ارسال کنید.

نتیجه‌گیری

تغییر در نام دامنه گاهی ضروری است. با این حال، مهم است که عوارض احتمالی را در ذهن داشته باشید به ویژه هنگامی که صحبت از SEO سایت شما می‌شود. موتورهای جستجو برای موفقیت مداوم هر وب سایت حیاتی هستند و شما نباید مکان‌یابی و درک محتوای سایت و پیج‌هایتان را برای آن‌ها سخت کنید.

پیشنهاد می کنیم همین حالا آنالیز سایت خود را با جت سئو انجام دهید و از مشکلات سئو داخلی، سئو تکنیکال و سئو خارجی سایت خود مطلع شوید. اگر هم می خواهید رتبه سایت خود را بدانید می توانید به صفحه رتبه جت سئو مراجعه کنید. همچنین با دانلود اکستنشن کروم جت سئو می توانید هر لحظه از آخرین وضعیت سایت خود مطلع شوید و آن را تحلیل و آنالیز کنید.

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

یکی از نتایج انتقال دامنه افت رتبه در صفحه نتایج گوگل است. ارتباط مستقیمی بین میزان افت سئو وب سایت شما با انتقال دامنه وجود دارد. البته بعد از چندمدت رتبه سایت به حالت طبیعی برمی‌گردد و افت رتبه کاملا از بین می‌رود. اگر وب سایت شما تازه تاسیس بوده و مدت زیادی از راه اندازی سایت نگذشته باشد، هنگام تغییر دامنه مشکل زیادی برای شما به وجود نمی‌آید.

برای این که ترافیک قبلی سایت از دست نرود و اعتبار صفحات هم به دامنه جدید منتقل شود، نیاز است اقدامات زیر را انجام دهید :

  • ایجاد نقشه سایت xml

  • تطبیق صفحات با یکدیگر

  • ساخت یک هدایتگر نوع ۳۰۱

بیشتر بخوانید

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
دیدگاه کاربران
مصطفی حقیقت
 ارسال شده در : چهارشنبه 12 مرداد 1401

سلام وقت بخیر من دامنه سایت را عوض کردم و تمام url ها را نظیر به نظیر ریدایرکت 301 کردم و از گوگل وبمستر هم از change of adress دامنه قبلی را به دامنه جدید انتقال دادم. الان در یکسری از کلمات کلیدی با افت رتبه مواجه شدم . اعتبار سایت قبلی چقدر زمان میبره معمولا تا به دامنه جدید انتقال داده بشه ؟ آیا اگر الان رپورتاژآگهی برای صفحاتی که افت داشته اند بدهیم مشکلی پیش نمیاد ؟ از لحاظ اینکه گوگل دامنه جدید را سایت جدید شناسایی میکنه یا نه ممنون از شما

جت سئو:
 ارسال شده در : شنبه 15 اردیبهشت 1403

بهتر است تا زمانی که انتقال به صورت دائم صورت نگرفته، کار دیگری نکنید. ممکن است به دلیل نرخ خزش پایین، زمان بیشتری برای انتقال لازم باشد و صبوری کنید. همچنین در این فاصله با دقت روند تغییر آدرس صفحات را از طریق سرچ کنسول بررسی کنید تا مشکلی وجود نداشته باشد. این نکته را در نظر بگیرید که اگر همزمان تغییرات فنی هم داشته اید، مشکلات فنی می تواند تاثیر منفی در رتبه های شما بگذارد.