اشتراک جت سئو

الگوریتم paraphrasing چیست و چه تاثیری بر محتوا و سئو دارد؟


اولین بار در سال ۲۰۱۸ بود که زمزمه‌هایی مبنی بر راه‌اندازی الگوریتم paraphrasing توسط گوگل شنیده شد. گوگل مطلبی درباره یک الگوریتم جدید منتشر کرد که قادر است صفحات وب شما و رقیبانتان را بخواند و خلاصه‌‌ای از نکات مهم آن‌ها را به کاربر ارائه دهد. اگر می‌خواهید تکنیک‌های این الگوریتم را یاد بگیرید و بتوانید در جهت سئو سایت خود از آن‌ها استفاده کنید این مقاله جت سئو را از دست ندهید.

الگوریتم paraphrasing چیست؟

گوگل به تازگی نتایج تحقیقی را منتشر کرده که نشان می‌دهد الگوریتم جدیدی با قابلیت خلاصه‌نویسی یا paraphrasing در راه است. این الگوریتم صفحات وب موجود را می‌گردد، محتوای بی‌ربط را حذف کرده و اطلاعات مهم را به صورت خلاصه در یک مقاله اصلی جمع می‌کند. در این تحقیق، از مباحث ویکی پدیا به عنوان کوئری جستجو و از SERP به عنوان منبع خلاصه‌سازی الگوریتم و پاراگراف استفاده می‌شود. در نهایت، مطلب حاصل شده یک چکیده مختصر و مفید خواهد بود.

الگوریتم جدید گوگل می‌تواند با ایجاد یک محتوای جدید که خلاصه‌‌ای مفید از تمام صفحات وب با یک کلیدواژه مشترک است به کوئری‌های کاربر پاسخ دهد بدون اینکه لازم باشد کاربر خود صفحات وب را یک به یک جستجو کند. البته لازم به ذکر است که این الگوریتم هنوز تاثیری بر محتوای فارسی نداشته است. اما در آینده‌‌ای نزدیک ممکن است بر زبان فارسی هم تاثیرگذار باشد. عملکرد الگوریتم paraphrasing را در مورد آدرس‌هایی که به طور مستقیم از گوگل پرسیده می‌شود به خوبی می‌توان دید. مثلا اگر از گوگل آدرس کتبی کاخ سفید را بپرسید نظیر شکل زیر آدرس دقیق در حد چند کلمه به شما نمایش داده می‌شود و نیازی نیست کل محتوای یک وبسایت را برای رسیدن به پاسخ مورد نظر بخوانید:

الگوریتم paraphrasing

مثال خوب دیگر در زمینه تاریخ مناسبت هاست. برای مثال اگر از گوگل بپرسید روز استقلال آمریکا چه تاریخی است، مطابق شکل زیر به شما پاسخ دقیقی ارائه می‌دهد:

تاثیر الگوریتم paraphrasing بر سئو و محتوا

تاثیر الگوریتم paraphrasing بر سئو و محتوا

عملکرد این الگوریتم را می‌توان در یک عبارت دیگر «خلاصه کردن چند سنده» نیز نامید. به این معنی که این الگوریتم برای رسیدن به نتیجه که همان پاسخ جامع، مختصر و مفید است از چند سند مختلف استفاده می‌کند. این اسناد می‌توانند کتاب‌ها یا پایگاه‌های داده منبع باز باشند یا حتی صفحات وب معمولی، مثل سایت‌هایی که در وب وجود دارند.

مطمئناً هدف گوگل همچون گذشته اعتبار بخشیدن به محتوای معتبر و موثق موجود در صفحات وب است. اما از طرفی رونمایی از این الگوریتم نگرانی‌هایی را در مورد بی‌نیاز شدن تدریجی کاربران و گوگل از محتوای سایت‌ها به وجود آورده است.


بیشتر بخوانید: سندباکس گوگل چیست؟


توضیح گوگل در دفاع از الگوریتم paraphrasing

گوگل در مقاله تحقیقاتی خود «ایجاد ویکی پدیا با جمع‌بندی مطالب طولانی» موارد زیر را بیان کرد:

ما نشان می‌دهیم که تولید مقالات ویکی پدیای انگلیسی می‌تواند به عنوان یک خلاصه‌‌ای از چند منبع مورد استفاده قرار گیرد.

عبارت «سند خلاصه» به معنای هر سندی است که به طور آزاد در دسترس است، از جمله صفحات وب و صفحات وب رقبا.

این الگوریتم از معماری رمزگشایی قدیمی برای توالی‌های طولانی استفاده می‌کند که برای تولید مقالات منسجم و آموزنده ویکی پدیا و اسناد مرجع می‌تواند مفید باشد. در نهایت گوگل خاطر نشان کرد که این الگوریتم قرار نیست فقط در موتور جستجو استفاده شود و به نگرانی‌ها در این رابطه خاتمه داد.

نگرانی کسب‌وکار‌های اینترنتی در مورد الگوریتم paraphrasing

در هر حال عدم نیاز کاربران به سایت‌های کسب‌وکارها بعد از راه‌اندازی این الگوریتم، بسیاری از مدیران شرکت‌ها و ادمین‌های سایت‌ها را به شدت نگران کرده است. با استفاده از این الگوریتم گوگل و کاربران دیگر به هیچ وبسایتی نیاز ندارند و گوگل به تنهایی می‌تواند پاسخگوی نیاز تک تک کاربران باشد.

مشکل اینجاست که با راه‌اندازی الگوریتم paraphrasing کاربران هر آنچه که نیاز باشد را بلافاصله بعد از سرچ عبارت مد نظر، در همان صفحه گوگل دریافت می‌کنند، بدون اینکه حتی نیاز باشد به صفحات دیگر وب (وبسایت‌های کسب‌وکار) مراجعه کنند. در راه‌اندازی آزمایشی الگوریتم paraphrasing در برخی کشورها و مناطق همان طور که پیش‌بینی می‌شد منجر به کاهش ترافیک بسیاری از سایت‌ها شد؛ اما رضایت کاربران را به همراه داشت.

استراتژی سئو مناسب در مقابل الگوریتم paraphrasing 

همان طور که گفته شد گوگل محتوای چند وبسایت را برای نوشتن موضوعی جدید با هم ادغام می‌کند اما نکته اینجاست که این الگوریتم در مورد محتوای تازه اعمال نمی‌شود. بنابراین برای سئو هر چه بهتر سایت خود بهتر است محتوای جدید تولید کنید. با این کار هم از الگوریتم paraphrasing در امان می‌مانید و هم می‌توانید جایگاه خود را در صفحه نتایج گوگل ارتقا دهید. در واقع با رونمایی از الگوریتم جدید دیگر نمی‌توان صرفا با تمرکز بر چند کلمه کلیدی، جایگاه خوبی در صفحه نتایج به دست آورد.

اگر محتوای شما ترجمه باشد یا یک تحلیل شخصی، به راحتی می‌توانید این الگوریتم را تحت تاثیر قرار دهید. البته هیچ چیز به اندازه محتوای دست اول و تازه‌‌ای که بتواند نیازهای زیادی را از مخاطبان برطرف کند برای گوگل ارزش ندارد.

نتیجه‌گیری

برای سئو سایت خود طبق الگوریتم paraphrasing باید بیشتر از کلمات کلیدی بر معنی محتوا تمرکز کنید. از طرفی دیگر داشتن محتوایی که تازه باشد می‌تواند خزنده‌های گوگل را به سمت شما بکشاند. جت سئو با آنالیز سایت و تحلیل همه الگوریتم‌های گوگل شما را یاری می‌کند تا قبل از اینکه تحت تأثیر اثرات مخرب الگوریتم‌های جدید گوگل قرار گرفته و آسیب ببینید از نکات آن‌ها آگاه شده و از آن‌ها در جهت بهبود جایگاهتان در صفحات SERP استفاده کنید.

در مورد الگوریتم های دیگر گوگل بخوانید:

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

الگوریتم paraphrasing گوگل، با سرچ در انواع صفحات و تفکیک بخش‌های پر اهمیت صفحات و کنار هم قرار دادن آن‌ها، یک مطلب خلاصه و جامع از موضوع جستجو شده به کاربران ارائه می دهد و کاربر دیگر نیازی به ورود به صفحات سایت و خواندن همه محتوا ندارد.

این الگوریتم روی محتواهای جدید و به روزرسانی شده سایت هااعمال نمی شود. بنابراین برای در امان ماندن از تاثیرات این الگوریتم محتواهای جدید و fresh تولید کنید و جایگاه و پوزیشن خود را بهبود دهند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید