اکستنشن کروم جت سئو

سئو کلاه سیاه (Black Hat SEO) چیست؟


نمایش داده شدن در صفحات ابتدایی نتایج جستجو برای رشد یک کسب‌وکار حیاتی است؛ اما برای این منظور هم روش‌های درست وجود دارد و هم روش‌های نادرست! سئو کلاه سیاه یکی از روش های سئو سایت نادرست برای کسب رتبه است. با این روش طی مدت زمان بسیار کوتاهی قادر خواهید بود وب‌سایت خود را به صفحه اول یا حتی جایگاه اول صفحه نتایج جستجو برسانید. اما بهتر است بدانید این روش‌ها به شدت منع شده‌اند و از سوی گوگل مشمول جریمه‌های سنگینی خواهند شد. از این رو بهتر است با روش‌های آن آشنا باشید تا از روی ناآگاهی با جریمه گوگل مواجه نشوید.

به زبان ساده سئو کلاه سیاه به آن دسته از روش‌ها و تکنیک‌ های سئو و بهینه سازی سایت گفته می‌شود که مخالف توصیه‌ها و قوانین موتورهای جستجو است. با به کارگیری تکنیک‌های سئو کلاه سیاه یک وب‌سایت می‌تواند طی مدت زمان بسیار کوتاهی در صفحه نتایج جستجو بهبود رتبه پیدا کند اما برای باقی ماندن آن در جایگاه خود یا جریمه نشدن آن توسط گوگل هیچ تضمینی وجود ندارد.
این تاکتیک‌های غیراخلاقی به راحتی کاربر در سایت توجه نمی‌کند (در واقع اصول UX و UI در آن‌ها رعایت نمی‌شود) و اغلب با مجازات موتورهای جستجو همراه می‌شود. این مجازات‌ها به صورت افت ناگهانی و شدید رتبه یا حذف کامل سایت یا صفحه وب از صفحات نتایج جستجو (SERP) بروز می‌کنند. برخی از رایج‌ترین تکنیک‌های سئوی کلاه سیاه شامل کیورد استافینگ (keyword stuffing)، پنهان کردن کلمات و استفاده از شبکه‌های وبلاگ خصوصی است.


بیشتر بخوانید: سئو کلاه سفید چیست


تکنیک‌ها و روش‌های سئو کلاه سیاه Black Hat Seo

سئو کلاه سیاه چیست


بیشتر بخوانید: سئو کلاه خاکستری چیست


در بسیاری از موارد تشخیص سئوی کلاه سیاه کاری بسیار دشوار است؛ به خصوص که تکنیک‌های سئو کلاه سیاه کم هم نیستند. در ادامه با برخی از مهم‌ترین تاکتیک‌های سئوی کلاه سیاه آشنا خواهید شد:

  • استفاده بیش از اندازه از کلمات کلیدی (keyword stuffing): یکی از روش‌های کسب رتبه، استفاده از کلمه مورد نظر در صفحه است. اما برخی از سئوکاران کلاه سیاه از این تکنیک سوءاستفاده کرده و تکرار بیش از حد کلیدواژه، برای صفحه موردنظرشان رتبه می‌گیرند. گوگل امور زیر را keyword stuffing معرفی کرده است:
  1. فهرست شماره تلفن‌های بی‌ارزش
  2. پاراگراف‌های طولانی، متن حاوی اسم شهرها و مناطقی که قرار است آن صفحه وب برای آن‌ها رتبه بگیرد.
  3. تکرار چند کلمه یا عبارت در متن به قدری که غیرطبیعی جلوه کند و بر روی خوانایی متن تأثیر منفی داشته باشد.
  • تکنیک cloacking یا مخفی کاری: مخفی کاری یا cloaking تکنیکی است که در آن محتوایی که به کاربران نمایش داده می‌شود متفاوت از محتوایی است که به موتورهای جستجو نمایش داده می‌شود. این تکنیک زمانی استفاده می‌شود که سئوکار قصد داشته باشد یک صفحه وب با یک محتوای مشخص (که به کاربر نمایش داده می‌شود) برای کلیدواژه‌های مختلفی که ممکن است ارتباطی به محتوای آن صفحه نداشته باشند رتبه بگیرد.
  • ریدایرکت‌های پنهانی: ریدایرکت یعنی وقتی کاربر بر روی یک URL کلیک می‌کند، اما به یک URL دیگر وارد می‌شود. این کار برای برخی مقاصد (مثلاً وقتی صفحه‌ای خطای 404 گرفته) استفاده می‌شود. اما گاهی اوقات سئوکار کلاه سیاه به دلایلی غیراخلاقی از این روش استفاده می‌کند که به آن ریدایرکت‌های یواشکی یا sneaky redirects می‌گوییم. مثل وقتی که خزنده‌های موتورهای جستجو را به یک URL و کاربران را به یک URL دیگر هدایت کند.
  •  محتوای بی‌کیفیت:  از دیگر تکنیک‌های سئو کلاه سیاه محتوای بی‌کیفیت است که می‌تواند شامل موارد زیر باشد:
  1. استفاده از محتوای کپی از وب‌سایت‌های دیگر
  2. تولید محتوای بی‌کیفیت و بی‌ارزش
  3. قرار دادن کلیدواژه‌های نامرئی (هم‌رنگ با پس‌زمینه) در متن
  4. تغییر محتوا به یک محتوای تبلیغاتی بی‌کیفیت بعد از رتبه گرفتن برای کلیدواژه مدنظر
  • خرید بک لینک: اکثر موتورهای جستجو مثل گوگل خرید و فروش بک لینک را ممنوع اعلام کرده‌اند. از نظر آن‌ها این کار دست‌کاری در رتبه سایت محسوب می‌شود؛ بک لینک‌ها باید به صورت طبیعی توسط افراد دیگر و به دلیل باارزش دیده شدن محتوای صفحه ایجاد شوند. اما اکثر سئوکاران برای اینکه سریع‌تر سایت را به جایگاه‌های بالاتر برسانند اقدام به خرید لینک از وب‌سایت‌های دیگر می‌کنند. با این روش تعداد زیادی بک لینک طی مدت کوتاهی (مثلاً یک شب) در وب‌سایت‌های غیر مرتبط یا حتی با آتوریتی پایین ایجاد خواهد شد.
  • سوءاستفاده از structured data یا Rich Snippet: داده‌های ساختاربندی شده که به آن ریج اسنیپت‌ و اسکیما نیز گفته می‌شود به مدیران وب‌سایت‌ها اجازه می‌دهد تا نحوه نمایش سایت خود در صفحات نمایش نتایج جستجو را تغییر دهند. در سئو کلاه سیاه از این اطلاعات برای گمراه کردن موتورهای جستجو و کاربران استفاده می‌شود. برای مثال مدیر سایت 5 ستاره به مطلب خودش می‌دهد، یا از داده‌های ساختاریافته‌ای استفاده می‌کند که ارتباطی به محتوای صفحه ندارد.

بیشتر بخوانید: ریچ اسنیپت چیست و چرا استفاده از Rich Snippets مهم است؟


  • کامنت‌های اسپم: کامنت گذاری در وبلاگ‌های دیگران با هدف گرفتن بک لینک رایگان یکی دیگر از روش‌های سئو کلاه سیاه بود که امروزه کمتر کاربرد دارد؛ چراکه این لینک‌ها nofollow هستند و تأثیری در سئوی سایت ندارند.
  • ایجاد مزرعه لینک: مزرعه لینک به مجموعه‌ای از سایت‌ها گفته می‌شود که با هدف لینک‌سازی ایجاد شده‌اند. معمولا تمام سایت‌های یک مزرعه برای مالک سایت اصلی است، او با ایجاد سایت‌های مختلف در یک زمینه کاری و ایجاد لینک از آن‌ها به سایت اصلی به دنبال بهبود رتبه سایت در گوگل است.
  • سئو منفیسئو منفی به روش هایی گفته می شود که یک سایت برای لطمه زدن به رتبه سایت های رقیب از آنها استفاده می کند.

انواع الگوریتم‌های گوگل برای مبارزه با تکنیک کلاه سیاه

گوگل همواره به دنبال بهبود الگوریتم‌های خود در جهت مبارزه با سایت‌هایی است که از روش‌های سئو سیاه استفاده می‌کنند. برخی از الگوریتم‌های گوگل که با سایت‌های فریب‌آمیز و اسپم مبارزه می‌کنند عبارتند از:

  1. الگوریتم پاندا: الگوریتم پاندا با بررسی محتوای صفحات وب، محتواهای بی‌کیفیت را تشخیص داده و آن‌ها را جریمه می‌کند. محتواهای کپی، کم محتوا، بی‌ارزش برای کاربر و همچنین محتواهایی که کلمات کلیدی در آن‌ها به تعداد بسیار زیادی تکرار شده است، ارزش کمی دارند و از طرف پاندا جریمه می‌شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد الگوریتم گوگل پاندا، مقاله الگوریتم پاندا چیست را مطالعه نمایید.
  2. الگوریتم پنگوئن: الگوریتم پنگوئن گوگل با هدف شناسایی لینک‌های اسپم بوجود آمده است. از نظر گوگل هرگونه بک لینک که توسط مدیران سایت‌ها ایجاد یا خریداری شود، خلاف قوانین گوگل است و لینک‌سازی توسط مدیران سایت‌ها از طرف الگوریتم پنگوئن گوگل جریمه می‌شود.
  3. الگوریتم over optimization: در صورتی که بهینه‌سازی بیش از حد روی یک سایت یا صفحه انجام شود، این الگوریتم آن سایت یا صفحه را جریمه می‌کند. منظور از بهینه‌سازی بیش از حد، استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی مختلف در محتوای صفحه، ایجاد لینک‌های اینترنتی با کلمات کلیدی هدف به صفحه و کلیه کارهایی است که با هدف بهبود رتبه کلمات کلیدی در گوگل انجام می‌شود اما هدف محتوا که رضایت کاربر است را در نظر نمی‌گیرد.
  4. الگوریتم page layout: در صورتی که ساختار گرافیکی صفحات سایت شما به گونه‌ای باشد که بنرهای تبلیغاتی برای کاربران نمایش می‌دهید و ظاهر سایت برای آن‌ها آزاردهنده است، این الگوریتم به سراغ شما می‌آید و صفحات سایت شما را جریمه می‌کند. برای آشنایی با نحوه بهینه‌سازی سایت بر اساس الگوریتم page layout مقاله الگوریتم page layout گوگل را بخوانید.

چرا برخی از سئو کارها از روش سئو سیاه استفاده می‌کنند؟

روش‌های سئو کلاه سیاه برخلاف روش‌های کلاه سفید بسیار سریع نتیجه می‌دهند. عمده‌ترین دلیل استفاده سئوکاران از روش‌های سئو سیاه را می‌توان همین عامل دانست. اگر با سئوکارانی که به شما وعده رتبه اول گوگل طی یک ماه را می‌دهند روبه‌رو شدید، بدانید روش‌های مورد استفاده ایشان روش‌های کلاه سیاه‌اند و سایت شما به احتمال زیاد بعد از گذشت مدت زمانی با پنالتی‌های گوگل مواجه خواهد شد.
البته دلایل موجه ای نیز برای استفاده از تکنیک‌های سیاه وجود دارند؛ برای مثال:

  • وب‌سایت در مراحل اولیه سئو قرار دارد
  • رقابت در صنعت مورد نظر بسیار بالا است
  • بازار مورد هدف در محدوده جغرافیایی کم رقابتی قرار دارد
  • کلیدواژه مورد هدف بسیار طولانی است

چنانچه موارد بالا دلیل اصلی استفاده از روش‌های سئو کلاه سیاه باشد، بهتر است روش‌های سئو کلاه خاکستری را امتحان کنید که خطر کمتری با خود به همراه دارند.

آیا استفاده از سئو کلاه سیاه در طولانی مدت موثر است؟

در برخی از مواقع در کوتاه مدت، black hat seo می‌تواند باعث رشد شگفت‌انگیز رتبه‌های سایت شود ولی باید به این نکته توجه داشت که این عمل؛ مغایر با الگوریتم‌های گوگل بوده و با پیشرفت و بروزرسانی الگوریتم‌ های گوگل در نهایت منجر پنالتی شدن سایت شده و به کسب‌وکار شما آسیب خواهد زد.

آیا سئو کلاه سیاه قانونی است؟

سئو سیاه به همه روش‌های خلاف و غیرقانونی گفته می‌شود که با هدف فریب دادن گوگل انجام می‌شوند، بنابراین انجام هرگونه فعالیت سئو کلاه سیاه، در صورتی که توسط گوگل شناسایی شود، باعث پنالتی شدن سایت خواهد شد.

اگر سئو سیاه انجام دادیم و سایت ما پنالتی شد، چه کار کنیم؟

معمولا سایت‌های اینترنتی به دو صورت از طرف گوگل جریمه می‌شوند. در حالت اول کل سایت دچار پنالتی گوگل می شود، در چنین مواقعی مدیر سایت در ابزار سرچ کنسول گوگل یک پیام دریافت می‌کند مبنی بر اینکه سایت از طرف گوگل اسپم شناخته شده و باید این مشکل را برطرف کند. این پیام در بخش manual action ظاهر می‌شود. در صورتی که سایت شما چنین پیامی را دریافت کند باید مراحل زیر را انجام دهید:

  1. پیام گوگل را با دقت مطالعه کنید و متوجه شوید که دقیقا چه مشکلی برای سایت شما بوجود آمده است
  2. قوانین گوگل در رابطه با مشکل فوق را بررسی نمایید
  3. صفحاتی از سایت شما که باعث بوجود آمدن این مشکل شدند را شناسایی کنید و مشکل را به طور کامل برطرف نمایید
  4. بعد از اینکه مطمئن شدید مشکل به طور کامل برطرف شده است، به گوگل درخواست بازبینی دهید.

دقت کنید که اگر بیش از یکبار از سمت گوگل جریمه شوید، ممکن است دیگر نتوانید با دامنه فوق ادامه فعالیت بدهید و گوگل فقط یکبار درخواست شما را مورد بازبینی قرار می‌دهد. بنابراین تا جای ممکن سعی کنید هرگز چنین اتفاقی برای سایت شما نیفتد یا تکرار نشود.

در برخی از موارد دیگر، الگوریتم های جانبی گوگل مانند پاندا، پنگوئن، گورخر و... یک صفحه از سایت را جریمه می‌کنند. در چنین حالتی شما پیامی را در سرچ کنسول دریافت نمی‌کنید اما رتبه صفحات شما در گوگل افت می‌کند یا صفحات مورد نظر به طور کل از نتایج گوگل حذف می‌شوند. در چنین مواقعی بهتر است همواره از ابزارهای مناسب سئو مانند جت سئو برای دنبال کردن رتبه‌های سایت استفاده کنید و بعد از افت رتبه، به دنبال دلیل اصلی افت رتبه صفحات سایت خود باشید و مشکل آن‌ها را برطرف نمایید.

جمع بندی

سئو کلاه سیاه طی یک شب جایگاه وب‌سایت را در صفحه نتایج جستجو به طور بی‌نظیری جابه‌جا می‌کند. اما باید توجه داشت با اینکه صفحه وب در کوتاه مدت جایگاه خوبی در گوگل پیدا خواهد کرد، در دراز مدت به جایگاه آن در گوگل ضربه می‌زند و پنالتی‌هایی شامل کاهش شدید رتبه صفحه، حذف همیشگی آن یا خروج دامنه از کنترل شما در انتظارتان خواهد بود. الگوریتم‌های هوشمند گوگل روزبه‌روز در حال آپدیت شدن هستند و به راحتی سئوی کلاه سیاه را تشخیص می‌دهند؛ بنابراین بهتر است همیشه از سئو کلاه سیاه دوری کنید.

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
دیدگاه کاربران
ali nor
 ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 10 تیر 1399

آیا کوچک کردن استایل تگ h1 به حد قابل قبول، کار غیر معتبری محسوب میشود؟

جت سئو
 ارسال شده در : شنبه 14 تیر 1399

مخفی کردن محتوای صفحه، تغییر رنگ متن و تکرار بی مورد کلمه کلیدی جز روش های منسوخ شده برای بهبود رتبه صفحات سایت هستند و نتیجه عکس خواهند داشت. به همین دلیل هر نوع کار غیرعادی در جهت فریب دادن روبات های گوگل میتواند نتیجه عکس داشته باشد. از طرف دیگر با توجه به سوالی که پرسیدید، طبق آخرین آزمایش های انجام شده، گوگل تیترهای صفحات را بر اساس اندازه فونت تشخیص می دهد و استفاده از تگ های هدینگ به تنهایی کافی نیست. بنابراین اگر از تگ اچ1 استفاده کنید و سایز فونت ریز باشد، گوگل آن را به عنوان تیتر اصلی صفحه در نظر نخواهد گرفت. استفاده بیش از اندازه و بی مورد از تگ h1 می تواند نتیجه عکس داشته باشد.