سئو کلاه سیاه چیست؟


نمایش داده شدن در صفحات ابتدایی نتایج جستجو برای رشد یک کسب و کار حیاتی است؛ اما برای این منظور هم روش‌های درست وجود دارد و هم روش‌های نادرست! سئوی کلاه سیاه روش نادرست بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو و کسب رتبه سایت است.
با این روش طی مدت زمان بسیار کوتاهی قادر خواهید بود وب‌سایت خود را به صفحه اول یا حتی جایگاه اول صفحه نتایج جستجو برسانید. اما بهتر است بدانید این روش‌ها به شدت منع شده‌اند و از سوی گوگل مشمول جریمه‌های سنگینی خواهند شد. از این رو بهتر است با روش‌های آن آشنا باشید تا از روز ناآگاهی با جریمه گوگل مواجه نشوید.

سئو کلاه سیاه چیست؟

به زبان ساده سئو کلاه سیاه به آن دسته از روش‌ها و تکنیک‌های سئو گفته می‌شود که مخالف توصیه‌ها و قوانین موتورهای جستجو است. با به کارگیری تکنیک‌های سئو کلاه سیاه یک وب‌سایت می‌تواند طی مدت زمان بسیار کوتاهی در صفحه نتایج جستجو بهبود رتبه پیدا کند اما برای باقی ماندن آن در جایگاه خود یا جریمه نشدن آن توسط گوگل هیچ تضمینی وجود ندارد.
این تاکتیک‌های غیراخلاقی به راحتی کاربر در سایت توجه نمی‌کند (در واقع اصول UX و UI در آن‌ها رعایت نمی‌شود) و اغلب با مجازات موتورهای جستجو همراه می‌شود. این مجازات‌ها به صورت افت ناگهانی و شدید رتبه یا حذف کامل سایت یا صفحه وب از صفحات نتایج جستجو (SERP) بروز می‌کنند.
برخی از رایج‌ترین تکنیک‌های سئوی کلاه سیاه شامل چپاندن کلمات کلیدی (keyword stuffing)، پنهان کردن کلمات و استفاده از شبکه‌های وبلاگ خصوصی است.

تکنیک‌ها و روش‌های سئو کلاه سیاه Black Hat Seo

سئو کلاه سیاه

در بسیاری از موارد تشخیص سئوی کلاه سیاه کاری بسیار دشوار است؛ به خصوص که تکنیک‌های سئو کلاه سیاه کم هم نیستند. در ادامه با برخی از مهم‌ترین تاکتیک‌های سئوی کلاه سیاه آشنا خواهید شد:

  1. استفاده بیش از اندازه از کلمات کلیدی (keyword stuffing): یکی از روش‌های کسب رتبه، استفاده از کلمه مورد نظر در صفحه است. اما برخی از سئوکاران کلاه سیاه از این تکنیک سوءاستفاده کرده و تکرار بیش از حد کلیدواژه، برای صفحه موردنظرشان رتبه می‌گیرند. گوگل امور زیر را keyword stuffing معرفی کرده است:
  • فهرست شماره تلفن‌های بی‌ارزش
  • پاراگراف‌های طولانی متن حاوی اسم شهرها و مناطقی که قرار است آن صفحه وب برای آن‌ها رتبه بگیرد
  • تکرار چند کلمه یا عبارت در متن به قدری که غیرطبیعی جلوه کند و بر روی خوانایی متن تأثیر منفی داشته باشد
  1.  مخفی کاری: مخفی کاری یا cloaking تکنیکی است که در آن محتوایی که به کاربران نمایش داده می‌شود متفاوت از محتوایی است که به موتورهای جستجو نمایش داده می‌شود. این تکنیک زمانی استفاده می‌شود که سئوکار قصد داشته باشد یک صفحه وب با یک محتوای مشخص (که به کاربر نمایش داده می‌شود) برای کلیدواژه‌های مختلفی که ممکن است ارتباطی به محتوای آن صفحه نداشته باشند رتبه بگیرد.
  2. ریدایرکت‌های پنهانی:ریدایرکت یعنی وقتی کاربر بر روی یک URL کلیک می‌کند، اما به یک URL دیگر وارد می‌شود. این کار برای برخی مقاصد (مثلاً وقتی صفحه‌ای خطای 404 گرفته) استفاده می‌شود. اما گاهی اوقات سئوکار کلاه سیاه به دلایلی غیراخلاقی از این روش استفاده می‌کند که به آن ریدایرکت‌های یواشکی یا sneaky redirects می‌گوییم. مثل وقتی که خزنده‌های موتورهای جستجو را به یک URL و کاربران را به یک URL دیگر هدایت کند.
  3.  محتوای بی‌کیفیت

از دیگر تکنیک‌های سئو کلاه سیاه محتوای بی‌کیفیت است که می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • استفاده از محتوای کپی از وب‌سایت‌های دیگر
  • تولید محتوای بی‌کیفیت و بی‌ارزش
  • قرار دادن کلیدواژه‌های نامرئی (هم‌رنگ با پس‌زمینه) در متن
  • تغییر محتوا به یک محتوای تبلیغاتی بی‌کیفیت بعد از رتبه گرفتن برای کلیدواژه مدنظر
  1. خرید بک لینک:اکثر موتورهای جستجو مثل گوگل خرید و فروش بک لینک را ممنوع اعلام کرده‌اند. از نظر آن‌ها این کار دست‌کاری در رتبه سایت محسوب می‌شود؛ بک لینک‌ها باید به صورت طبیعی توسط افراد دیگر و به دلیل باارزش دیده شدن محتوای صفحه ایجاد شوند.

اما اکثر سئوکاران برای اینکه سریع‌تر سایت را به جایگاه‌های بالاتر برسانند اقدام به خرید لینک از وب‌سایت‌های دیگر می‌کنند. با این روش تعداد زیادی بک لینک طی مدت کوتاهی (مثلاً یک شب) در وب‌سایت‌های غیر مرتبط یا حتی با آتوریتی پایین ایجاد خواهد شد.

  1.  سوءاستفاده از structured data یا ریج اسنیپت‌ها: Structured data (داده‌های ساختاربندی شده) که به آن Rich Snippet و Schema نیز گفته می‌شود به مدیران وب‌سایت‌ها اجازه می‌دهد تا نحوه نمایش سایت خود در صفحات نمایش نتایج جستجو را تغییر دهند.

در سئو کلاه سیاه از این اطلاعات برای گمراه کردن موتورهای جستجو و کاربران استفاده می‌شود. برای مثال مدیر سایت 5 ستاره به مطلب خودش می‌دهد!

  1. کامنت‌های اسپم: کامنت گذاری در وبلاگ‌های دیگران با هدف گرفتن بک لینک رایگان یکی دیگر از روش‌های سئو کلاه سیاه بود که امروزه کمتر کاربرد دارد؛ چراکه این لینک‌ها nofollow هستند و تأثیری در سئوی سایت ندارند.

چرا برخی از سئو کارها از روش سئو سیاه استفاده می‌کنند؟

روش‌های سئو کلاه سیاه برخلاف روش‌های کلاه سفید بسیار سریع نتیجه می‌دهند. عمده‌ترین دلیل استفاده سئوکاران از روش‌های سئو سیاه را می‌توان همین عامل دانست. اگر با سئوکارانی که به شما وعده رتبه اول گوگل طی یک ماه را می‌دهند روبه‌رو شدید، بدانید روش‌های مورد استفاده ایشان روش‌های کلاه سیاه‌اند و سایت شما به احتمال زیاد بعد از گذشت مدت زمانی با پنالتی‌های گوگل مواجه خواهد شد.
البته دلایل موجه ای نیز برای استفاده از تکنیک‌های سیاه وجود دارند؛ برای مثال:

  • وب‌سایت در مراحل اولیه سئو قرار دارد
  • رقابت در صنعت مورد نظر بسیار بالا است
  • بازار مورد هدف در محدوده جغرافیایی کم رقابتی قرار دارد
  • کلیدواژه مورد هدف بسیار طولانی است

چنانچه موارد بالا دلیل اصلی استفاده از روش‌های سئو کلاه سیاه باشد، بهتر است روش‌های سئو کلاه خاکستری را امتحان کنید که خطر کمتری با خود به همراه دارند.

تنها روش کاملاً موجه برای استفاده از سئو کلاه سیاه

تنها روش کاملاً موجه برای استفاده از سئو کلاه سیاه در مواردی است که قصد داشته باشید برای یک روز خاص یک صفحه از وب‌سایتتان را بالا بیاورید و بعد از آن نیز دیگر نیازی به آن نداشته باشید. برای مثال یک صفحه برای فروش محصولات روز ولنتاین ایجاد کنید.
جمع بندی
سئو کلاه سیاه طی یک شب جایگاه وب‌سایت را در صفحه نتایج جستجو به طور بی‌نظیری جابه‌جا می‌کند. اما باید توجه داشت با اینکه صفحه وب در کوتاه مدت جایگاه خوبی در گوگل پیدا خواهد کرد، در دراز مدت به جایگاه آن در گوگل ضربه می‌زند و پنالتی‌هایی شامل کاهش شدید رتبه صفحه، حذف همیشگی آن یا خروج دامنه از کنترل شما در انتظارتان خواهد بود.
الگوریتم‌های هوشمند گوگل روزبه‌روز در حال آپدیت شدن هستند و به راحتی سئوی کلاه سیاه را تشخیص می‌دهند؛ بنابراین بهتر است همیشه از سئو کلاه سیاه دوری کنید.
 

با عضویت در جت سئو گزارش رایگان سایت خود را ببینید

بیشتر بخوانید

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:





دیدگاه کاربران
ali nor
 ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 10 تیر 1399

آیا کوچک کردن استایل تگ h1 به حد قابل قبول، کار غیر معتبری محسوب میشود؟

سوپر ادمین محترم
 ارسال شده در : شنبه 14 تیر 1399

مخفی کردن محتوای صفحه، تغییر رنگ متن و تکرار بی مورد کلمه کلیدی جز روش های منسوخ شده برای بهبود رتبه صفحات سایت هستند و نتیجه عکس خواهند داشت. به همین دلیل هر نوع کار غیرعادی در جهت فریب دادن روبات های گوگل میتواند نتیجه عکس داشته باشد. از طرف دیگر با توجه به سوالی که پرسیدید، طبق آخرین آزمایش های انجام شده، گوگل تیترهای صفحات را بر اساس اندازه فونت تشخیص می دهد و استفاده از تگ های هدینگ به تنهایی کافی نیست. بنابراین اگر از تگ اچ1 استفاده کنید و سایز فونت ریز باشد، گوگل آن را به عنوان تیتر اصلی صفحه در نظر نخواهد گرفت. استفاده بیش از اندازه و بی مورد از تگ h1 می تواند نتیجه عکس داشته باشد.