اشتراک جت سئو

disavow چیست و نحوه انجام آن چگونه است؟


آیا تا کنون در سایت شما از سمت گوگل جریمه شده است؟ آیا تا کنون یک صفحه و یا کل سایت شما از صفحه نتایج جستجوی طبیعی گوگل خارج شده است؟ یکی از دلایل آن می تواند جریمه هایی باشد که گوگل برای بک لینک اسپم و یا مخرب در نظر می گیرد. می دانید راه حل آن چیست؟  در این مقاله از جت سئو سعی داریم به راهکارهای حل این مشکل بپردازیم، پس با ما همراه باشید تا با مفهوم disavow چیست؟، معرفی و اهمیت ابزار disavow برای حذف ارزش لینک های ورودی مخرب (بک لینک اسپم) به سایت و جلوگیری از جریمه های سنگین گوگل آشنا شوید.

معرفی ابزار disavow link گوگل

همان طور که می‌دانید بک لینک گرفتن از سایت‌های اسپم می‌تواند برای سایتتان دردسرساز شود. اما گوگل به شما یک شانس دوباره داده تا اگر در گذشته از روی ناآگاهی از این سایت‌ها لینک گرفته‌‌اید یا به هر طریقی لینک سایت شما در یکی از این سایت‌های اسپم قرار گرفته بتوانید مورد را مستقیما به گوگل گزارش کنید و از او بخواهید این لینک‌ها را در کارنامه بک لینک‌های شما در نظر نگیرد.

گوگل ابزار disavow link را به همین منظور ایجاد کرد. برای دسترسی به این ابزار کافی است وارد Google Search Console خود شوید. به این ترتیب می‌توانید لینک‌هایی که خلاف قوانین و مقررات گوگل خریداری کرده‌‌اید یا در سایت‌های اسپم و مزارع لینک قرار داده‌‌اید را disavow کنید تا از شر امتیازات منفی آن در امان بمانید.

بک لینک اسپم یا مخرب چیست؟

طبق گفته گوگل، لینک بی‌کیفیت یعنی لینکی که در یکی از دو دسته زیر قرار بگیرد:

با خرید و فروش لینک یا سایر روش‌های کلاه سیاه قصد دستکاری رتبه صفحه یا سایت را داشته باشد.

طبق خط مشی‌های Google’s Webmaster به عنوان لینک خاطی شناخته شود.

مورد دوم نیز به یک سری موارد خاص از مورد اول اشاره دارد که توسط گوگل شناسایی و معرفی شده‌‌اند؛ مثل قرار دادن لینک سایت در مزارع لینک (سایت‌هایی که فقط با هدف بک لینک دادن به سایت‌های دیگر به وجود آمده‌اند).

نحوه شناسایی لینک‌های بی‌کیفیت

آنچه گفته شد یک قانون کلی در مورد لینک‌های اسپم بود که از سوی گوگل تعریف شده بود؛ اما گوگل در عمل برای شناسایی لینک‌های بی‌کیفیت چه می‌کند؟ بهترین جواب را باید از زبان کارمندان گوگل شنید:

  • لینکی که در یک URL غیرمرتبط با سایت شما قرار گرفته باشد، بی‌کیفیت است.
  • لینک باید غیر از سئو، اهداف دیگری را نیز دنبال کند و فوایدی برای کسب و کارتان داشته باشد.
  • بهترین لینک‌ها، آن‌هایی هستند که در متن صفحه قرار گرفته باشند و بیشتر در معرض دید کاربران قرار بگیرند. هر چه محل قرارگیری لینک از دید کاربران دورتر شود از کیفیت آن نیز کاسته خواهد شد.

نحوه شناسایی لینک‌های بی‌کیفیت

در کنار این راهنمایی‌ها باید به طور قطع از لینک‌های زیر دوری کرد:

  1. لینک‌های پولی
  2. شبکه وبلاگ خصوصی یا PBN
  3. دایرکتوری‌هایی که کیفیت پایینی دارند.
  4. کامنت‌گذاری اسپم در انجمن‌ها
  5. سایت‌های هک شده
  6. سئو منفی

بیشتر بخوانید: pbn چیست؟


چه زمانی باید از disavow استفاده کرد؟

حالت اول:

حتی با چارچوبی که برای تشخیص لینک‌های خوب و بد ارائه شد، باز هم disavow کردن بک لینک‌ها یک کار پرخطر به حساب می‌آید. در واقع جدا کردن لینک‌ها به دو دسته خوب و بد کار پرخطری است؛ چه بسا یک لینک به ظاهر بی‌کیفیت باشد اما تأثیر زیادی در بهبود رتبه سایت شما یا جذب بازدیدکننده داشته باشد و با disavow کردن آن ضربه بزرگی به سایتتان وارد کنید. برخی سئوکارها هم برخلاف این هشدار، از ترس پنالتی شدن سایت، تعداد زیادی از بک لینک‌های سایت را هرس می‌کنند.

چه زمانی باید از disavow استفاده کرد؟

پس از کجا باید بدانیم چه لینک‌هایی را باید disavow کنیم؟

بهترین کار این است که هنگام انجام این کار دو قانون را در نظر داشته باشید (البته این قانون‌ها قطعی نیست ولی کمک کننده‌ هستند):

  1. افت ناگهانی در رتبه سایت بعد از گرفتن یک لینک بی‌کیفیت می‌تواند شما را از اسپم بودن آن مطمئن‌تر کند.
  2. اگر به بی‌کیفیت و اسپم بودن یک لینک شک کردید به تاریخچه اخذ آن نگاه کنید. چنانچه برای دریافت آن پولی پرداخت کرده بودید به احتمال زیاد آن لینک اسپم است.

البته همان طور که گفته شد این قوانین قطعی نیستند و حتی میان متخصصان این حوزه نیز در این خصوص اختلاف نظرهایی وجود دارد.

حالت دوم:

به جز این مورد، از یک بعد دیگر هم می‌توان به این قضیه نگاه کرد و آن این است که هر چند وقت یک بار باید بک لینک‌های سایتمان را بررسی کنیم و اصولا چرا این کار اهمیت پیدا می‌کند؟ به موارد زیر توجه کنید:

  • به شرکت‌هایی برای خرید بک لینک سفارش داده‌‌اید؛ این نوع شرکت‌ها غالبا به شما نمی‌گویند از کجا بک لینک می‌گیرند و اگر هم بگویند دلیل بر اسپم نبودن آن‌ها نمی‌شود. باید خودتان چک کنید.
  • سئوکار سایتتان عوض شده و نمی‌دانید سئوکار قبلی از چه سایت‌هایی لینک گرفته است.
  • سایت‌های رقیب برای ضربه زدن به شما، لینک سایتتان را در وب سایت‌های اسپم و مزارع لینک می‌گذارند.
  • تصادفا یک کاربر در یک سایت اسپم در مورد محصولات شما صحبت کرده و به شما لینک داده است.
  • به دلیل آپدیت‌های گوگل یا تغییرات کاربری سایت‌ها، لینکی که قبلا مفید محسوب می‌شده اکنون دیگر نه تنها مفید نیست بلکه اسپم نیز به حساب می‌آید.

همچنین بخوانید: تبادل لینک یعنی چه


آموزش disavow کردن لینک‌های اسپم

همان طور که گفته شد، disavow کردن لینک‌های اسپم را با گرفتن فهرستی از کل بک لینک‌ها یا لینک‌های ورودی به سایت شروع می‌کنیم تا از میان آن‌ها لینک‌های مخرب را پیدا و آن‌ها را به گوگل معرفی کنیم. برای این منظور طبق مراحل زیر عمل کنید:

  1. پیدا کردن فهرست بک لینک‌های سایت

ابزار زیادی برای تحلیل سایت و معرفی بک لینک‌های ورودی به آن وجود دارند که از میان آن‌ها می‌توان به دو مورد زیر اشاره کرد که اولی خارجی و دومی ایرانی است:

  • Ahrefs
  • جت سئو

استفاده از ابزار ایرانی به برتری‌هایی چون پشتیبانی آنلاین، قیمت‌های بسیار پایین‌تر نسبت به نمونه خارجی و نبود مشکلات مبادله ارز را خواهد داشت. مضاف بر اینکه از نظر قابلیت و توانایی هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. به طور کلی اگر شما صاحب یک سایت باشید حتما باید از یک ابزار تحلیل سایت برای آنالیز سایت خود به صورت دائمی استفاده کنید. همچنین می توانید از اکستنشن سئو جت سئو نیز برای این کار استفاده کنید. حتی برای اطمینان از اینکه تمام صفحات و بک لینک‌ها کاور شوند می‌توانید از هر دو ابزار استفاده کنید. با استفاده از جت سئو حتی می توانید مشاهده رنک سایت را در پنل داشته باشید.


 در مقاله Ahrefs چیست؟ درباره این ابزار و نحوه استفاده از آن مطالعه کنید.


  1. تشخیص بک لینک‌های اسپم

اکنون باید از فهرستی که به دست آورده‌‌اید بک لینک‌های اسپم را پیدا کنید. متاسفانه این کار ساده‌‌ای نیست. با اینکه ابزارهای متنوعی برای سنجش ارزش بک لینک‌هایی که از یک صفحه می‌آیند وجود دارد اما احتمال خطای آن‌ها کم نیست. برای مثال ارزش سایت‌های جدید همواره به غلط پایین محاسبه می‌شود.

پس بهترین روش این است که خودتان یک به یک سایت‌هایی که به شما لینک داده‌‌اند را بازدید کنید. اگر شبیه به یک سایت اسپم یا مزرعه لینک بود، آن را در فهرست disavow قرار دهید.

  1. تماس با مدیر سایت برای حذف لینک اسپم

قبل از اینکه شروع به disavow کردن لینک‌ها کنید، باید ابتدا با مدیران سایت‌هایی که لینک شما را دارند تماس بگیرید و از آن‌ها بخواهید لینک سایت شما را حذف کنند. اگر به درخواست شما توجهی نشان ندادند، این کار را برای سه بار تکرار کنید. با این کار دو هدف را دنبال می‌کنیم:

  • تعداد زیادی از سایت‌های اسپم از فهرستتان حذف خواهند شد.
  • مستنداتی جمع خواهید کرد دال بر اینکه شما از مدیران درخواست حذف بک لینک کرده‌‌اید و آن‌ها واکنش نشان نداده‌اند. این مستندات را ضمیمه درخواست disavow کردن لینک‌ها کرده و برای گوگل می‌فرستید. گوگل برای این نوع درخواست‌ها احترام بیشتری قائل است.
  1. سایت‌های باقی مانده را disavow کنید.

اکنون بک لینک‌های اسپم باقی مانده را به همراه مستندات و درخواست disavow برای گوگل بفرستید. این کار دو مرحله دارد؛ ابتدا باید فایل حاوی سایت‌ها را آماده کنید و سپس باید این فایل را برای گوگل آپلود کنید.

  • آماده سازی فایل

برای این منظور یک فایل یادداشت با فرمت txt. باز کنید. در هر سطر آن آدرس یکی از سایت‌های لینک دهنده را بنویسید. تعداد کاراکترهای یک URL نباید بیش از ۲۰۴۸ کاراکتر باشد و کل فایل نیز نباید بیش از صد هزار خط شود. این رقم شامل خط‌های خالی نیز می‌شود. در نوشتن فایل از کدهای زیر می‌توانید استفاده کنید:

اگر قصد دارید متنی غیر از URL بنویسید، آن را با علامت # شروع کنید.

اگر URL مربوط به کل سایت است و نه یک صفحه خاص، قبل از نوشتن آدرس بنویسید domain. :

برای درک بهتر به مثال زیر توجه کنید:

Two pages to disavow #
http://spam.example.com/stuff/comments.html
http://spam.example.com/stuff/paid-links.html

One domain to disavow #
domain:example.com

  • آپلود کردن فایل

برای این منظور کافی است به این صفحه بروید. اگر قبلا سایت خود را در گوگل سرچ کنسول ثبت کرده باشید، اکنون می‌توانید آن را از قسمت select property انتخاب کنید. در غیر این صورت باید add property را بزنید و مراحل را دنبال کنید تا سایتتان ابتدا در سرچ کنسول گوگل ثبت شود و بتوانید مراحل بعدی را ادامه دهید.

آموزش disavow کردن لینک‌های اسپم

بعد از اینکه سایتتان را انتخاب کردید، چنانچه قبلا یک فایل دیگر برای disavow کردن آپلود کرده باشید، محتوای آن را مشاهده می‌کنید و در غیر این صورت تنها دکمه آپلود فایل به شما نمایش داده می‌شود. روی آن کلیک کنید و با انتخاب فایل txt. که تهیه کرده‌‌اید از فضای داخل کامپیوترتان، آن را به بخش ارتباط با مشتریان گوگل ارسال کنید. اگر قبلا فایلی در این قسمت داشته باشید، فایل جدید جایگزین فایل قبلی خواهد شد.

چند هفته طول می‌کشد تا گوگل درخواست شما را مورد بررسی قرار داده، خزنده‌هایش وب را بخزند و تغییرات اعمال شوند.

نکات مهم در مورد disavow کردن بک لینک‌ها

همان طور که در این مقاله به کرات گفته شد، disavow کردن لینک‌های مخرب یک کار پرخطر به حساب می‌آید؛ بیشتر از این جهت که تشخیص یک لینک مخرب یک کار دشوار است. به همین دلیل در مورد قوانینی که در disavow کردن لینک‌ها باید رعایت شوند بین سئوکارها اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد. تا جایی که حتی برخی سئوکارها هرگز دست به این کار نمی‌زنند و برخی معتقدند دیگر اصلا نیازی به کار نیست؛ چراکه گوگل با آپدیت‌های اخیر خود در الگوریتم پنگوئن 4.0 دیگر به اندازه کافی پیشرفت کرده است.

نکات مهم در مورد disavow کردن بک لینک‌ها

بعضی نیز بسیار محتاطانه و فقط در موارد خاص این کار را انجام می‌دهند. مثلا چنانچه پروفایل سایت پر از بک لینک‌های اسپم باشد اقدام به حذف برخی سایت‌های کاملا مشخص می‌کنند.

از کجا باید بدانیم چه لینک‌هایی را باید disavow کنیم؟

در نهایت پیشنهاد ما به شما این است که اگر به عنوان سئوکار قصد دارید این کار را برای مشتری خود انجام دهید، حتما او را از دلایل لزوم این کار آگاه کرده و این کار را بعد از انجام سایر کارهای ضروری‌تر برای سایت و به مرور زمان انجام دهید. چرا که نسبت به سایر اقدامات لازم برای سئو در درجه دوم اهمیت قرار می‌گیرد.

جمع‌بندی

Disavow کردن لینک‌های مخرب اگر در مزارع لینک قرار گرفته باشند، در یک سایت کاملا بی‌ربط یا در محلی بدون هدف قرار داشته باشند به نظر ضروری می‌رسد. توصیه ما نیز به شما این است که این کار را در صورتی که اسپم بودن لینک برایتان مسلم شد انجام دهید. اما مراقب باشید که وسواس را باید در این مسئله کنار گذاشت. اگر لینکی در یک سایت مرتبط با سایت شما قرار گرفته و به نظر مفید می‌رسد نباید آن را disavow کنید. چه بسا همان یک لینک باعث بالا بردن رتبه سایتتان شده باشد.

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

  • لینکی که در یک URL غیرمرتبط با سایت شما قرار گرفته است
  • لینک خوب و سالم باید غیر از سئو، اهداف دیگری را هم دنبال کند و مزایا و آورده ای برای کسب و کارتان داشته باشد.
  • بهترین لینک‌ها، آن‌هایی هستند بیشتر در معرض دید کاربران قرار بگیرند. هر چه محل قرارگیری لینک از دید کاربران دورتر شود از کیفیت آن نیز کاسته خواهد شد.

Disavow کردن لینک‌های مخرب زمانی مفید به نظر می رسد که لینک ها در مزارع لینک قرار گرفته باشند، در یک سایت کاملا بی‌ربط یا در محلی بدون هدف قرار داشته باشند.

به طور کلی اگر شما صاحب یک سایت هستید حتما باید از یک ابزار تحلیل سایت برای آنالیز و بررسی دائمی سایت خود استفاده کنید. حتی برای اطمینان از اینکه تمام صفحات و بک لینک‌ها کاور شوند می‌توانید از ابزارهای Ahrefs و جت سئو  استفاده کنید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید