محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC) چیست؟


یکی از ارزشمندترین محتوایی که می‌تواند برای برند و کسب و کار ما نیز ارزش زیادی ایجاد کند، محتوای تولید شده توسط کاربر یا UGC است. تا دو دهه قبل ارتباط رسانه‌ها و مخاطبان تقریبا به شکل یک طرفه صورت می‌‌گرفت و اگر هم این ارتباط به شکل دو طرفه بود بیش‌تر از جنس تماس تلفنی و ارسال نامه برای شرکت مربوطه بود. اما در سال‌های اخیر شرایط کاملا متفاوت شده است و این ارتباط به شکلی دو طرفه صورت می‌گیرد. امروز بیشتر درباره این مفهوم صحبت خواهیم کرد.

UGC مخفف چیست؟

در واقع UGC مخفف عبارت User Generated Content است و به معنای محتوای تولید شده توسط کاربر است. یک مثال ساده از UGC، کامنت یا نظراتی است که کاربران در سایت‌ها می‌گذارند یا پست‌هایی که کاربران سایت‌هایی مانند یوتیوب، اینستاگرام، فیسبوک و... منتشر می‌کنند. همان‌طور که در قسمت قبل هم توضیح داده شد، محتوای UGC ممکن است بسته به کسب و کارهای مختلف، چهارچوب‌های گوناگونی داشته باشد. اگر شما صاحب کسب و کاری هستید که محتوای تولید شده توسط کاربر در آن نقش ویژه‌ای دارد، بهتر است در نظر داشته باشید که باید چهارچوب‌های خاصی را متناسب با اهداف کسب و کارتان برای این نوع محتوا مشخص کنید. این کار کمک می‌کند تا محتوای UGC تولید شده، هماهنگی بیش‌تری با اهداف شرکت و سازمان شما داشته باشد و مسیر پیشرفت را هموارتر کند. 

محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC) چیست؟

می‌توان گفت تا چند سال قبل دیوار بزرگی بین کاربران و تولید‌کنندگان وجود داشت و این موضوع باعث می‌شد تا طرفین از انتظارات یکدیگر باخبر نباشند و مشکلات زیادی برای هر دو طرف به وجود بیاید. اما با پیشرفت تکنولوژی و ظهور شبکه‌های اجتماعی به‌تدریج بیش‌تر مصرف‌کنندگان به ابزارهای تولید محتوا دسترسی پیدا کردند. این دسترسی باعث شد تا ارتباط بهتر و موثری بین دو طرف شکل بگیرد. 
تعریف UGC از دید کارشناسان محتوا به‌قدری گسترده است که تقریبا هر عمل کوچک کاربران در سایت را یک نمونه کوچک از محتوای کاربرساز می‌دانند. شاید برای شما جالب باشد که حتی ستاره دادن به یک محصول در یک سایت، می‌تواند یکی از نمونه‌های UGC باشد. اگر شما وب‌ سایتی دارید که احساس می‌کنید محتوای تولید شده توسط کاربر در آن نقش مهمی دارد بهتر است در نظر داشته باشید به گفته کارشناسان این محتوا زمانی ارزشمند و اثرگذار است که سه ویژگی زیر را به‌صورت هم‌زمان داشته باشد. 

  • در چهارچوب مشخص و حرفه‌ای تولید شده باشد. (این چهارچوب ممکن است برای هر وب‌ سایتی متفاوت باشد.)

  • در فضای آنلاین به شکل عمومی انتشار پیدا کرده باشد.

  • حداقل تلاش لازم برای تولید آن صورت گرفته باشد. 

محتوای-تولید-شده-توسط-کاربر

UGC چه مزایایی دارد؟

استفاده از محتوای تولید شده توسط کاربر باعث می‌شود تا صدای مخاطبانتان به گوش شما و سایر کاربران برسد و این امر باعث می‌شود. از طرفی دیگر، محتوایی که از طرف مشتری‌های واقعی شما تولید می‌شود، تاثیر بیش‌تری بر روی مخاطبان جدید می‌گذارد و حتی تاثیر آن می‌تواند به مراتب بیش‌تر از محتوایی باشد که توسط شما تولید می‌شود. شاید برایتان جالب باشد که افراد بین 23 تا 38 سال، 47% و افراد بین 56-74 سال، 36% به UGC اعتماد می‌کنند. این در حالی است که درصد اطمینان کاربران به محتوایی که توسط خود برند تولید می‌شود، ۳۶٪ است. یکی دیگر از مهم‌ترین فایده‌های محتوای تولید شده توسط کاربر این است که نشان می‌دهد برند شما پذیرای گفت‌وگوهای کاربران هست این حس خیلی بهتری را به مخاطبانتان می‌دهد.

در واقع محتوای UGC مزایای زیادی دارد و ممکن است این مزایا برای کسب و کارهای مختلف، متغیر باشد. در ادامه می‌توانید مهمترین مزایای محتوای تولید شده توسط کاربر را ببینید: 

  • تقویت برند و هویت آن

  • افزایش آگاهی از برند

  • تولید محتوای رایگان و باکیفیت

  • اعتمادسازی بین کاربران و مشتریان

  • پیدایش نیازهای واقعی کاربران

  • بهبود تعاملات کسب و کار در شبکه‌های اجتماعی 

  • ایجاد استانداردهای فروش و افزایش آن

  • افرایش تنوع محتوای ایجاد شده

  • ایجاد امکان شخصی‌سازی برای مخاطب

  • کمک به بازاریابی محتوایی

مزایای-محتوای-تولید-شده-توسط-کاربر

محتوای تولید شده توسط کاربران برای کسب و کارها چه اهمیتی دارد؟

محتوای تولید شده توسط کاربران اهمیت بسیار ویژه‌ای دارد به‌طوری‌که بسیاری از وب‌سایت‌های بزرگ، یک تیم مجزا برای بررسی محتوای تولید شده توسط کاربر در اختیار دارند و این محتوا را دائما پایش می‌کنند. در برخی کسب و کارها، تمام محتوا توسط کاربر ارسال می‌شود.
محتوای UGC تولید شده می‌تواند تعامل و اعتماد مخاطبان را تقویت کند که این موضوع در نهایت به فروش بیش‌تر مجموعه منجر می‌شود. همچنین این محتوا باعث اثرگذاری در سئو نیز می‌شود. بهبود سئو یکی از پراهمیت‌ترین مواردی است که در محتوای کاربرساز وجود دارد. این نوع محتوا به شدت می‌تواند هزینه‌های تولید محتوا و بازاریابی شما را کاهش دهد. همچنین این محتوا، از طرفی اعتماد و تعامل مشتریان را هم بهبود می‌بخشد. البته دقت داشته باشید که هر چه UGC حجم بیش‌تری در وب سایت شما داشته باشد باید مدیریت بهتری هم برای آن صورت گیرد. بسیاری از سایت‌ها به‌خاطر عدم شناخت و عدم مدیریت محتوای UGC تولید شده ضررهای زیادی را محتمل می‌شوند که قطعا موضوع خوشایندی نیست. 

تاثیر UGC بر روی سئو چیست؟

سوال به جایی که ممکن است برای هر وبمستری پیش بیاید این است که تاثیر UGC بر روی سئو چیست. اگر محتواهایی که توسط کاربرانتان تولید می‌شوند را با هوشمندی و دقت بررسی کنید، متوجه نیازها و علاقه‌مندی آن‌ها می­شوید و می‌توانید به موضوعات جدید برای محتواهای بعدی خود برسید و با استفاده از آن‌ها بازدید سایت خود را افزایش دهید و مخاطبان خود را افزایش دهید. پس تاثیر UGC بر روی سئو، به این بستگی دارد که شما چقدر به آن اهمیت می‌دهید.

محتوای ایجاد شده توسط کاربر چه ارزش و منافعی در پی دارد؟

در بالا اشاره کردیم که مزایای محتوای UGC چیست و اساسا چه کمکی به کسب و کار شما می‌کند. اما در این قسمت سعی می‌کنیم مهم‌ترین منافع محتوای تولید شده توسط کاربر را برای هر کسب و کار بررسی کنیم. تقویت برندسازی یکی از مواردی بود که در قسمت قبل آن را مطرح کردیم. اگر شما بتوانید یک برند قوی برای کسب و کار خود ایجاد کنید تا حد زیادی می‌توانید میزان فروش خود را افزایش دهید. 
تعامل کاربران در وب سایت و مطرح کردن نیازهای‌شان و حتی بیان مشکلات محصولات، اعتماد مشتریان شما را افزایش می‌دهد و کمک می‌کند تا بتوانید به‌صورت خودکار برندتان تقویت شود. البته این موضوع نیازمند داشتن یک استراتژی هدف‌مند هم هست که بتواند محتوای UGC تولید شده را به سمت هدف مشخصی سوق دهد. اما به هر صورت مطمئن باشید که این محتوا رفته رفته و در طول زمان کمک‌ می‌کند تا شما در حوزه کاری‌تان به یک اعتبار قدرتمند دست پیدا کنید و همین عامل می‌تواند به یکی از مزایای رقابتی شما تبدیل شود. 

کمپین UGC چیست؟

در کمپین یو جی سی، کاربر به تبلیغ کننده یک برند تبدیل می‌شود. حتماً تا به حال دیده‌اید که برندی در اینستاگرام از مشتریان خود بخواهد تا در حال استفاده از محصولاتشان، عکسی را منتشر کنند و آن برند را بر روی آن پست، تگ کنند یا هشتگ مخصوصی را بنویسند. برای مثال سرویس اشتراکی فیلم و سریال Netflix از بینندگان خود خواسته است تا عکس فیلم یا سریال مورد علاقه خود را به اشتراک بگذارند و نتفلیکس هم آن‌ها را ری‌پست می‌کند و اینگونه مردم بیشتر از روش‌های قدیمی تبلیغات، مشتاق دیدن آن فیلم یا سریال می‌شوند. تحقیقات نشان داده است که وقتی دوست شما، برندی را به شما معرفی می‌کند، تاثیر آن بر روی شما به مراتب بیش‌تر از تبلیغاتی است که مستقیماً از طرف آن برند دریافت می‌کنید. بسیاری از برندها از این موضوع استفاده می‌کنند و  شما را تشویق می‌کنند تا برندشان را با دوستانتان به نحوی به اشتراک بگذارید.

بازاریابی محتوایی از طریق UGC

اگر کمی فکر کنید حتما به ارتباط بین بازاریابی محتوایی و محتوای UGC پی می‌برید. برای استفاده از محتوای UGC در راستای بازاریابی محتوایی، نیاز به یک استراتژی بسیار دقیق است. در طراحی این استراتژی باید به مواردی مانند ایجاد پرسونای مخاطب هم فکر کنیم. همچنین تدوین یک تقویم محتوایی یکی دیگر از مواردی است که می‌تواند در مسیر شما را در بازاریابی محتوایی از طریق UGC هموارتر کند. البته در نظر داشته باشید که هیچ روش قطعی و همیشگی وجود ندارد و هر کسب و کار بسته به حوزه مورد فعالیتش باید بازاریابی محتوایی را از طریق UGC انجام دهد. 
بخش مهم دیگر اینجاست که در فرایند بازاریابی خود کاری کنید که بتوانید از محتوای تولید شده توسط کاربران استفاده کنید یا آنها در جاهای مختلف تبلیغ شما را کنند. دقیقا این نوع محتوا بهترین روش برای برقراری ارتباط، افزایش اعتماد و خلق ارزش است.
جمع بندی
اگر وب سایتی دارید که در آن تعامل و فعالیت کاربران زیاد است، اما از این تعامل به‌طور هدف‌مند استفاده نمی‌کنید مطمئن باشید که استفاده از UGC و برنامه‌ریزی مناسب برای کنترل و بهبود آن می‌تواند موجب پیشرفت بسیار زیاد شما شود. بهتر است چهارچوب مشخصی را برای محتوای تولید شده توسط کاربران سایت خود مشخص کنید تا بتوانید بهترین استفاده را از این محتوا داشته باشید و در سریع‌ترین زمان ممکن به هدف خود برسید.

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز: